Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 92, views: 34.244 •

KPN zet maandag zijn 4g-netwerk aan in het gebied tussen grofweg Amsterdam en Alkmaar. Daarmee wordt het eerste grootschalige 4g-netwerk voor consumenten in Nederland actief. Er zijn slechts enkele telefoons die nu al werken op 4g.

Dekking 4g KPN op 4-2-2013Klanten die gebruik willen maken van het nieuwe netwerk, zullen daarvoor een nieuw abonnement moeten afsluiten, zo maakte de provider eerder bekend. Alleen de twee duurste databundels, verkrijgbaar vanaf 25 euro per maand, bieden toegang tot 4g. Ook is een telefoon nodig die geschikt is voor 4g. Van telefoons die tot nu toe uitkwamen zijn dat alleen de Nokia Lumia 920 en 820.

Het 4g-netwerk werkt op de 800MHz-band en biedt daardoor ook binnenshuis goede dekking, zo claimt KPN. Bovendien hebben masten een groot bereik, waardoor volgens KPN binnen afzienbare tijd een landelijk dekkend netwerk gebouwd kan worden. Er worden geen of niet veel nieuwe masten neergezet: KPN bouwt huidige zendmasten om zodat ze op 2g, 3g en 4g kunnen werken. De provider belooft medio 2014 een landelijk dekkend netwerk te hebben.

Andere providers komen later met hun 4g-netwerken, al is daarover nog niet alles duidelijk. T-Mobile komt na de zomer met 4g; Vodafone maakt in een later stadium de plannen bekend, maar dat zal vermoedelijk ook vanaf de zomer of daarna zijn, evenals Tele2. Alle providers zijn van plan eind 2014 landelijk dekkende netwerken te hebben.

Reacties (92)

Want het verleden heeft uitgewezen dat 3G goedkoper is geworden door concurrentie? Met een oligopolie werkt dat helaas niet zo...
Ach, tegelijkertijd kost 3G tegenwoordig nog een fractie van wat je vroeger voor 1G moest betalen. Vier gulden per minuut op een brakke analoge verbinding met een beroerde dekking was volkomen normaal.

Het is erg waarschijnlijk dat je over vijf jaar, als 4G de norm is, minder dan ooit betaald voor je mobiele verbinding. Zeker nu er meer spelers bij komen.

Tot die tijd mogen de early adopters die per se nu 20Mb/s onderweg willen hebben de uitrol financieren.
Uhm, er is maar 1 speler bijgekomen, Tele2
Ik vind het eerder een probleem dat de duurste bundels dit hebben. Zeker omdat je eigenlijk nooit de snelheid haalt waar je wel voor betaald. Ik denk dat de capaciteit gewoon nog beperkt is. Maar dan moeten ze dat gewoon zeggen. Maar als je voor internet betaald er is wel 4G, maar geen 3G, en je moet het met GPRS doen dan vind ik dat toch gewoon onbeschoft van KPN. Immers verwacht je snel internet. En is de kans groot dat 4G een (veel) beter bereik heeft dan de huidige 3G netwerken.
Hangt er vanaf of dit TD of FDD LTE is.

Er zijn grofweg twee smaken lte: fdd-lte en td-lte. Fdd staat voor frequency division duplex en houdt in dat downloads over een andere frequentie worden afgehandeld dan uploads. Dat maakt dat er meer frequentieruimte nodig is om een lte-netwerk te bouwen, maar in theorie is deze variant sneller dan td-lte.

'Td' staat voor time division; bij deze lte-versie worden afwisselend uploads en downloads via dezelfde frequentie afgehandeld. Hiervoor is minder frequentieruimte nodig, maar de snelheid is lager en de latency is hoger dan bij fdd-lte.

Dit is de bron:

reviews: Evolutie n revolutie: 4g komt naar Nederland

Het zal wss wel TD zijn en nog niet zo veel telefoons, dit moet dus wel hoger uitvallen dan 3G.
Zover mij bekend wordt nog alleen FDD LTE gebruikt.
Hetzelfde als voor 3G waar TDD nooit is aangeslagen.
In Azi zijn er een paar netwerken met TD-LTE, maar voor zover ik weet worden in Europa vrijwel alleen FDD-LTE-netwerken uitgerold.
Sterker nog het is zeker FDD. Basisstations KPN zenden op 811-821 MHz, Devices zenden op 852-862 MHz

KPN heeft slot B5 en B6 en is 10MHz breed samen. De huidige basisstations zenden ook een 10 MHz breed spectrum uit.

Bron: Agentschap Telecom

Hier staat nog een leuk artikel over het aanzetten van de zenders vandaag.

[Reactie gewijzigd door Edje_Kroketje op 4 februari 2013 19:21]

Als het kaartje erbij klopt valt A'dam er gewoon onder (zoals daar dus op is te zien).
KPN is de grootste mobiele provider....
Niet alleen in de randstad, in heel Nederland hehe :P Moet je eens voor de lol van Utrecht naar Zutphen en van Zutphen richting Winterswijk gaan met de trein en dan je bereik checken op Vodafone en KPN. Bij Vodafone barst je in janken uit buiten Utrecht omdat er steeds geen bereik is, en bij KPN heb je voornamelijk 3G maar altijd 2G als terugval dus altijd iig iets. En zo gaat dat in heel Nederland.
aub niet zeg, ik zie veel liever dat ze hun geld investeren in 4g over 800mhz. uitgaanden dat ze geen masten afstoten betekend dat veel btere dekking omdat 800mhz beter draagt dan 900 (laat staan 1800)...

ook VF kan z'n geld maar 1x uitgeven, laat ze dus 4g pushen en een paar interessant geprijste budget / midgrange telefoons aanbieden zodat we met z'n alle het 3g debakel van het afgelopen jaar snel kunnen vergeten...

sinds die brand in rotterdam niets dan ellende met de dekking hier... in andere delen van NL overigens nog steeds perfect (voor mij)...als vanouds.... jammer alleen dat ik hier woon en niet daar....
Investeren in 4G betekent sowieso dat de gebruiker dik gaat betalen. Over een paar jaar word je gewoon gedwongen 4G te gaan nemen.
800mhz heeft betere dekking o.a. omdat het overal makkelijker doordringt, dus ook door je hoofd/lichaam.

Bij muizen traden er na het blootstaan aan 100-150 W/kg telefoonstraling al vertroebeling op in de ogen.(Verhitting door microwaves. (dit zijn oa 3g; 4g, en ja: de magnetron))

Telefoons mogen een SAR waarde hebben in de EU van max 2,0 W/kg. Toch kan het hoofd gedeelte waarmee word gebeld max 0,1C graden warmer worden hiermee. Dit is dan blijkbaar acceptabel volgens de EU normen.

Zolang onderzoeken tegenstrijdig zijn met verbanden tussen kanker/ziektes en (telefoon) straling blijf ik er voorzichtig mee. Helemaal met deze lagere frequenties waarop 4g o.a. Werkt.

Vooral de onderzoeken die niet gesubsideerd waren door de (telefoon) industrie toonden verbanden aan tussen telefoonstraling en Kanker e.d. Bron? o.a: Zie de uitzending van Zembla: Ziek van je mobieltje.

[Reactie gewijzigd door Snowcake op 4 februari 2013 09:44]

Veel meer mensen maken momenteel gebruik van 3G, dus als ze 3G overzetten op de 800Mhz frequentie ipv de 1800Mhz frequentie, hebben veel meer mensen hier profijt van. Door de keuze van KPN om 4G op de 800Mhz frequentie aan te bieden moet bijna iedereen eerst een ander toestel kopen om daar gebruik van te kunnen maken. 3G op de 800Mhz frequentie zou door de betere dekking ook snel zat zijn voor mobiel gebruik. Dit zal mogelijk wel als gevolg hebben dat er minder mensen overstappen op 4G.

Vanuit het oogpunt van KPN begrijp ik het dan ook wel, op deze manier "dwing" je mensen om een nieuw toestel aan te schaffen en daarbij zullen ze dan een nieuw abonnement afsluiten en daarmee komt er dus meer geld binnen om de gemaakte kosten van het 4G netwerk terug te verdienen.

Echter gezien vanuit het oogpunt van de consument ben ik het volledig eens met ArcticWolf.
... Sowieso moet bijna iedereen een nieuwe mobiel kopen wil je op 4G komen, dus ik snap niet wat de frequentie ermee te maken heeft. Als je telefoon geen 4G chip heeft werkt t niet... En heeeeel veel telefoons hebben dat nu in NL niet, dus dat KPN expres die frequentie kiest voot mobieltjes verkoop slaat helemaal nergens op.

Er is trouwens slechts n telefoon die enkel 1800 ranges ondersteund... de iPhone. De rest van de 4G toestellen snapt de 800Mhz ranges wl.
Ik ben wel benieuwd naar de exacte frequenties. Die heb ik niet kunnen achterhalen. Ik ben namelijk benieuwd of dit gaat storen met onze draadloze microfoons en zenders (786Mhz). Heeft iemand dit kunnen achterhalen?
Ik ben namelijk benieuwd of dit gaat storen met onze draadloze microfoons en zenders (786Mhz). Heeft iemand dit kunnen achterhalen?
Er is een frequentieplan dat er voor moet zorgen dat frequentieruimte wordt bestemd voor bepaalde toepassingen. Sommige ruimte wordt gereserveerd voor vergunningsvrije toepassingen (bijv. WiFi met een bepaalde sterkte), voor andere frequenties is wel een vergunning nodig (FM-radio). Een bestemde ruimte mag alleen daarvoor gebruikt worden, zodat interferentie wordt voorkomen. Het Agentschap Telecom houdt hier toezicht op. 786 MHz is waarschijnlijk dus gereserveerd voor toepassingen zoals draadloze microfoons.
Ik ben wel benieuwd naar de exacte frequenties.
Wat betreft het spectrum in de 800/900 MHz banden dat geveild is in december geldt dat de volgende kavels zijn vergund.

KPN heeft in de 800/900 MHz band twee kavels van 2x10 MHz:
  • 811-821 MHz gepaard met 852-862 MHz
  • 890-900 MHz gepaard met 935-945 MHz
Tele2 heeft in de 800 MHz band een kavel van 2x10 MHz:
  • 791-801 MHz gepaard met 832-842 MHz
Vodafone heeft in de 800/900 MHz band twee kavels van 2x10 MHz:
  • 801-811 MHz gepaard met 842-852 MHz
  • 880-890 MHz gepaard met 925-935 MHz
T-Mobile heeft geen 800 MHz kavels, in plaats daarvan 2x15 MHz in 900 MHz band:
  • 900-915 MHz gepaard met 945-960 MHz
Er is een compleet overzicht voor alle frequentiebanden die geveild zijn in december 2012 ten behoeve van mobiele toepassingen.

[Reactie gewijzigd door tiefschwarz op 4 februari 2013 09:05]

Onze apparatuur ondersteunt 786Mhz. Is deze frequentie illegaal. Ik stel de vraag omdat er over een range van 790Mhz tot 960Mhz gesproken wordt?
"Beschikbare frequentieruimte

In de regeling “Regeling gebruik frequentieruimte zonder vergunning 2008” worden nieuwe frequenties opgenomen waarin draadloze microfoons straks ook zijn toegestaan. Het nieuwe domein voor draadloze microfoons in de UHF band wordt daardoor:

470-556 MHz
558-564 MHz*
566-572 MHz*
574-580 MHz*
582-588 MHz*
590-596 MHz*
598-604 MHz*
614-637 MHz
637-638 MHz*
638-701 MHz
701-702 MHz*
702-791 MHz
791-823 MHz**
823-832 MHz
832-862 MHz**

* Na opname in de regeling “Regeling gebruik frequentieruimte zonder vergunning 2008”
** Tot 1 januari 2016

Maatregelen

Aan de sector het advies om goed te inventariseren welke frequenties de huidige en nieuw aan te schaffen apparatuur gebruikt. Als de systemen gebruik maken van frequenties onder de 790 MHz is er in de meeste gevallen niets aan de hand. Sommige apparatuur kan ook gepdatet worden naar dit frequentiegebied. Houd in ieder geval rekening met versnelde afschrijving van de bestaande apparatuur en met de eventuele aanschaf van vervangende apparatuur."

Het lijkt er dus op dat 786 MHz vergunningsvrij is.
Mensen op de podia in Nederland zijn de klos door deze actie.
De meesten moeten nieuwe apparatuur kopen.

Hieronder een bericht van agentschap telecom.

http://www.agentschaptele...adloze-microfoons/landing

[Reactie gewijzigd door erikmeuk3 op 4 februari 2013 13:45]

Ja helaas wel. Of dit nu al bij de start van 4g/LTE is weet ik niet, maar zodra het landelijk dekkend is wel. Het is vanaf een bepaalde datum zelfs verboden om nog in die band te zitten.
Zelf heb ik voor ons bedrijf complete nieuwe microfoon installaties moeten aanschaffen vanwege 4G..

Op onderstaande site kun je alles lezen over LTE icm draadloos microfoon gebruik:
http://www.pmse.nl/
wireless heeft een slechtere latency dan 4G over langere afstanden verder kost 4G veel minder geld dan wifi omdat je veel meer connecties kunt verwerken met 1 reciever en niet te vergeten dat het signaal van wireless N op 2,4 of 5Ghz werkt wat vrijwel niet door dikke muren/bossen heen komt

dit is niet alleen voor smartphone gebruikers maar ook voor mensen die een slome ADSL lijn hebben interessant (zodra het data limiet weg is natuurlijk)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 4 februari 2013 08:45]

Zo zit ik nu dit te lezen en te typen over 4G in een (afgelegen) deel van Duitsland waar tot voor kort geen snel Internet mogelijk was. Latency is prima en heb een snelheid van tegen de 20.000 kb/s in real life. Mast staat daarbij 6 a 7 km ver weg. Ben dus blij met 4G!
Precies. Meerwaarde voor smartphones is heel minimaal. Als je de snelste 3g abbo's (28.8mbit) hebt merk je al amper verschil met je wifi. De overstap van 2g naar 3g was effectief veel groter.

Het grootste voordeel van 4g is de efficiency, ze kunnen dus veel goedkoper datadiensten aanbieden. Maar daar gaan we natuurlijk de eerste 5 jaar niets van merken.
Grootste onzin. 5MB binnen 1minuut of binnen 10 seconden is nog steeds 5MB. Als je zelf meer gaat downloaden is dat je eigen domme schuld.
niet mee eens, even los nog van de snelheid, die ze wat mij betreft best mogen limiteren tot 5 (of max 10) mbit in ruil voor lagere prijzen of hogere data cabs, heeft 4g ook gewoon in pontentie al betere dekking niet alleen door de betere frequentie maar ook door betere data afhandeling. voor mij zou een 4g 5mbit always on abo echt ideaal zijn... gewoon weer lekker onebperkt internetten...

dat die andere idioten dan maar met 50mbit aan de slag gaan als ze maar max een gb of 3 mogen verslurpen want snelheid is wel de minst belangrijke verbeteringsfactor in 4g
klopt persoonlijk zou ik het ook alleen al aanschaffen om het lagere latency en geen data limiet

50ping 10mbit download geen data limiet en ik kan prima doen wat ik wil streamen zal er dan wel niet in zitten maar dan moet ik gewoon alles in een keer downloaden.
verder is gaming dan ook een optie games vergen niet veel bandbreedte.

in duitsland zou 4G ongelimiteerd een gods geschenk zijn daar mensen met satteliet of super trage DSL lijntjes zitten hoop dat ze daar dan ook flink investeren in 4G (als je niet in een stad woont)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 4 februari 2013 09:06]

Jammer dat het enkel nog daar is, hoewel ik zelf nog geen telefoon heb die 4G ondersteund.


Buiten dat zijn er blijkbaar ook nog maar heel weinig telefoons die het echt ondersteunen.
Ben benieuwd wanneer er meer telefoon uit komen die het hier in Nederland ook ondersteunen, aangezien de iPhone 5 het wel kan, maar niet in NL....
Buiten dat zijn er blijkbaar ook nog maar heel weinig telefoons die het echt ondersteunen.
Ben benieuwd wanneer er meer telefoon uit komen die het hier in Nederland ook ondersteunen, aangezien de iPhone 5 het wel kan, maar niet in NL....
Die zijn er in no-time natuurlijk van bijna elke high end versie (die wel de te gebruiken freq. ondersteund) is er wel een LTE model, die hier bewust nog niet uitgebracht is...
Kennis van mij heeft een Lumia met een 4G abo, ik moet heel eerlijk wezen maar zijn LTE bereik is 97% en hij haalt maar een snelheid dat maar 2mb sneller is dan als hij 3G gebruikt, geen meerwaarde dus en theoretisch kan 3G meer dan de 4G nu bij hem.

We zien wel wat T-Mobile en Vodafone met zich meebrengen.
tuurlijk is het nu nog traag het word nu net aangelegd verwacht zeker nog wel wat kinder ziektes etc maar ga er maar vanuit dat over een paar jaar er echt wel meer snelheid uit 4G valt te persen dan 3G

niet alles werkt out of the box he dat vergt tijd.
Ik heb veel hogere snelheden gehoord in Amsterdam, zo'n 37 Mbit was no problemo voor de downstream op 4G... Hier en daar wat hogere pieken. Wel behoorlijk instabiel maar dat was logisch.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013