Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties, 26.498 views •
Submitter: TJHeuvel

Microsoft heeft laten weten dat het per april 2014 stopt met het XNA framework-programma. XNA gaf met name kleine ontwikkelaars de mogelijkheid om games te bouwen voor de Xbox 360 en Windows Phone 7.

Het uitfaseren van het XNA-framework werd aangekondigd in een e-mail die Microsoft naar een aantal spelontwikkelaars heeft verstuurd. In de mail liet de softwaregigant weten dat de XNA Game Studio-software voor de Xbox 360 niet langer wordt doorontwikkeld en vanaf 1 april 2014 niet langer beschikbaar is, zo meldt CVG.

Ook het bijbehorende DirectX-pakket zal vanaf april 2014 niet langer beschikbaar zijn binnen het MVP Award Program, een programma dat Microsoft begon in een poging talentvolle spelontwikkelaars aan zich te binden. Onduidelijk is nog of Microsoft met het schrappen van XNA geheel stopt met het aanbieden van een Xbox-developmentplatform dat met name interessant is voor zogenaamde 'indies', of dat de softwaregigant een nieuw platform zal gaan aanbieden, al dan niet in combinatie met de aankondiging van een nieuwe Xbox.

Met XNA Game Studio, die in 2006 beschikbaar kwam, bracht Microsoft een game-ontwikkelomgeving uit waarmee eenvoudige games voor de pc, Windows Phone 7 en Xbox 360 ontwikkeld konden worden. Met het pakket werden een aantal succesvolle titels ontwikkeld die op Xbox Live Arcade beschikbaar kwamen, waaronder de indie-games Bastion, Ilomilo en Fez. Desondanks waren developers gebonden aan de strikte regels die Microsoft hanteert voor het Xbox Live-platform. Zo moest de ontwikkelaar van de titel Fez tienduizenden dollars betalen voor certificering van een patch. De developer zag daarom af van de mogelijkheid om de fout in de game te repareren.

Reacties (58)

Reactiefilter:-158055+138+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Dat was me dus niet duidelijk, je hebt wel een punt dat er af en toe een gebrek aan visie is. Aan de andere kant, alleen maar nieuwe technieken toevoegen (helemaal als je early-adaptor bent) is nou ook niet altijd even handig.

Dat er ooit werd geroepen dat silverlight de toekomst was, dat was niets ander dan PR van MS. Daarbij is ook ruim van te voren geroepen dat het werd afgestoten.

Maar voor de rest herhaal je gewoon wat ik wil zeggen. Ik kan je jammer genoeg geen + geven.
Wees blij dat ze overgaan op HTML 5 en Javascript. Die hebben ze zelf niet in beheer en zullen niet zomaar verdwijnen voor iets waarvan MS denkt dat het "beter" is.
Maar ook dat je je software dan wat beter test voordat je het uitrolt.. Maar ja, veel bugs zijn pas te ontdekken na het live gaan. 40.000 is wel erg veel, zeker voor de kleine indie ontwikkelaar. Dit komt je platform niet te goede.
Meeste Devs kijken alsnog kat uit de boom. Er zit veels te veel risico aan het inbouwen van nieuwe technieken, helemaal bij grote producten of bestaande.
Keuze tussen WCF en MVC of Linq en soap? Verklaar je nader.

WCF en MVC gebruik je in combinatie met elkaar. Linq en soap hebben niks met elkaar te maken.

Overigens word er hier wel heel erg overdreven mbt MS en framework wijzingen. Ze kondigen keurig aan als er een stukje FX obsolete is, dat houdt in dat het in de volgende versie weg is, niks mis mee. En anders kan je gewoon nog doorgaan op het oude versie van het framework (Want als je .net 4.0 instaleert kan je ook gewoon nog je 3.5 of 2.5 draaien).

Ik vind dan ook dat hier ook wel eens over gesproken mag worden, het is niet een en al negatief. En je word verre van gepusht om vanaf dag 1 een nieuwe technologie te ontwikkelen. Behalve als je voor Win8 gaat ontwikkelen, maar in de bedrijven wereld is der nog geen kip die daarop zit te wachten.

[Reactie gewijzigd door Oxidda op 3 februari 2013 21:49]

Waarom? Voor de spelletjes?
Ik vind W8 Pro met het gratis Classic shell om het irriterende tegelscherm uit te schakelen i.c.m. Office 2013 Pro en Visio 2013 prima werken.
:)
Ik heb gisteren mijn aller eerste W8 ervaring gehad. Verse installatie.
Vista
W7homepremium 2x
W8pro
installs er op

Kan nog niks zeggen wel schijfbeheer kunnen vinden en AMD 5870 driver gedownload.
Ik neem aan dat je als developer wel alle voorwaarden weet. Ik zou deze toko al mijden als ik kleine dev zou zijn. Of toch wat meer Q&A werk verichten. Eerder het eerste. En gaan waar je vrij kan patchen.
MSN wordt gewoon geintergreerd in Skype dus onder andere naam gaat het door alleen het MSN-netwerk is al tijdje veroudert en nieuwe netwerken en diensten zoals Live bestaan al enige tijd.

Wel jammer dat Microsoft zoveel geld vraagt voor certificeringen, ze doen zichzelf hier tekort mee denk ik. Beter iets minder vragen en meer ontwikkelaars die actief zijn dan een enkele met hoge vergoedingen ontvangen. Wat wordt eigenlijk de opvolger voor het XNA? Iemand?
Microsoft is "all in" gegaan op Windows 8 en Metro, dus alles wat niet aan het succes daarvan bijdraagt, gaat weg.

Met de introductie van de "XboX 720" of misschien al bij da aankondiging zal het einde van de ondersteuning voor de 360 in zich komen.

PS: ik heb Win8 een tijdje getest, met Classic Shell om het nog een beetje werkbaar te houden, maar ben inmiddels toch weer terug op Win7.
Apple is een haar beter, maar ook daar begint soortgelijke rottigheid - zeker nu Jobs er niet meer is - wees gerust.
Huh? Apple's hele iOS platform draait zo'n beetje op indie developers. Apple wil eigenlijk ook geen onderscheid maken tussen de voorwaarden voor zowel indie developers als de grote ontwikkelstudios. Juist om deze reden is er nu een conflict tussen Apple en Microsoft over Office voor iOS. Microsoft wil graag een Office product voor iOS uitbrengen, maar wil niet aan de standaard 30% afdracht voor Apple. Apple daarentegen wil geen uitzonderingspositie voor Microsoft.

Vergis je niet, indie gaming wordt steeds belangrijker. Juist vanuit die hoek zie je tegenwoordig veel innovatie. Ik begrijp dan ook niet dat Microsoft deze vergissing begaat. XNA leek me een mooi platform, met deze actie zullen ze een hoop "goodwill" bij indie developers verliezen.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 4 februari 2013 01:01]

Developers moeten eens leren om niet als hersenloze lemmings achter de marketingafdeling van Microsoft aan te lopen. Als deze groep toch weldenkende mensen nou eens iets kritischer zouden zijn, zouden ze ook niet ten prooi vallen aan deze taktieken, omdat ze simpelweg niet zouden werken.
Dat soort dingen krijg je met gesloten standaarden. Dus altijd met open standaarden werken.
@Loewie1984; Op zich heb je wel gelijk hoor, maar waar plaatsen we een "succesnummer" als Bing in dit verhaal? Als er iets niet levensvatbaar is gebleken is het dat wel, maar MS blijft stug doorgaan en het komt steeds weer tevoorschijn. Zo ook bijv. op de xbox360, wat wmb. de grootste onzin is, maar goed zo krijgt MS natuurlijk wel mooie stats qua "gebruikers".
Ik hoef op mijn xbox maar de linker shoulder button aan te raken of ik zit weer in dat irritante Bing-scherm waar ik totaal geen behoefte aan heb en uitschakelen is er niet bij..
Dit even als voorbeeld, je stelling gaat niet helemaal op.
Ik zie de ophef niet...
MS cancelled alles na een paar jaar... ik zie de ophef wel.
UDK is niet gratis.. Je kan gratis proberen, zodra je er geld mee wilt verdienen moet je betalen. Ik vind Ogre3D dan toch echt een beter alternatief..
UDK shares the same great features of Unreal Engine 3, and it’s free for non-commercial use.
Eerst stoppen ze met MSN diensten, en nu XNA platform.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True