Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 185, views: 38.746 •
Submitter: Uniciteit

De PlayStation 4 wordt mogelijk al op 20 februari aangekondigd. Sony heeft op die datum een PlayStation-evenement aangekondigd en volgens een gerenommeerde Amerikaanse krant zal tijdens dat evenement de nieuwe Sony-console worden onthuld.

Sony PlayStationUit de officiële aankondiging van het PlayStation-evenement op 20 februari en het bijbehorende cryptische filmpje blijkt niet waar het evenement over zal gaan, maar volgens The Wall Street Journal zal op die datum de PlayStation 4 worden onthuld. Niet bij naam genoemde bronnen zouden dat tegenover de krant hebben bevestigd. Het apparaat zou bovendien dit jaar nog uitkomen, op tijd voor de feestdagen. Verwacht wordt dat de nieuwe Xbox tegen die tijd ook uit zal zijn.

Volgens bronnen van de krant zou de PlayStation 4 door AMD ontwikkelde chips aan boord hebben. Dat zou zorgen voor compatibiliteitsproblemen met PlayStation 3-games; de zogenoemde Cell-chip van de PS3 is afkomstig van IBM. De PlayStation 3 en de PS2 zijn ook slechts beperkt compatibel; de nieuwere versies van het apparaat zijn zelfs helemaal niet compatibel met hun voorganger.

Verder zou Sony oorspronkelijk van plan zijn geweest om de optische drive te schrappen en spellen enkel nog als download aan te bieden, maar het bedrijf vreesde de gevolgen voor gebruikers met langzame internetverbindingen en de ruimte die games op de hardeschijf zouden innemen. Bij de PlayStation 4 ligt de nadruk volgens de krant niet langer op de hardwarematige verbeteringen aan het apparaat, maar de 'sociale aspecten' van het gamen.

Reacties (185)

Reactiefilter:-11850176+163+23+30
Bedoelen ze daar niet Twitter en Facebook integratie mee?
Ik hoop eerder dat ze eerst ervoor zorgen dat het ding snel opstart zodat je meteen ermee aan de slag kan.

Bij sommige spellen duurt de totale opstarttijd samen met de console soms wel 10 minuten voordat je het echt kan spelen.

Tenzij je je Playstation natuurlijk 24 uur per dag aan laat staan.
Eens, maar dat komt ook door de spellen. Speel bij tijd en wijle wel eens een Fifa spelletje (op een xBox, maar die zal wel gelijk zijn aan de PS3). Voordat je dan door al die opstart schermen meuk en ingewikkelde menu structuren heen bent, ben je inderdaad een minuut of 3 verder.

Nu lijkt dat niet veel, maar als het meerdere keren per dag opstart wordt het wel vrij irritant. Vooral ook omdat - als men het wil - het zoveel sneller zou kunnen.
Je kunt ook gewoon instellen dat de Xbox direct naar de speldisk opstart die in je Xbox zit wanneer je hem aanzet. Dan kom je niet eerst in het menu.
regel gewoon playstation plus. krijg je patches en updates 's nachts binnen en daarna gaat ie weer uit. ook auto trophy sync en save game in the cloud, mocht je hdd dood gaan.

gran turismo 5 installatie duurt uren als je hem vandaag zou kopen. zoveel updates haha.

menu werkt bij mij prima. ps3 en ps2 compatibility lijkt me erg relax. ik heb namelijk nooit een ps2 gehad. alleen psx en ps3.
Je hebt helemaal gelijk wat betreft GT5.

Ik heb toevallig vorige week GT5 Acadamy edition gekocht en was gelukkig nuchter genoeg om te bedenken dat hij eerst een hele hoop zou willen updaten voordat ik het kon spelen.

Het updaten en naar de hdd installeren bij elkaar heeft geloof ik 3 á 4 uur geduurd. Ik was gelukkig erop bedacht en was ook niet van plan om het diezelfde dag te gaan spelen, want anders was ik echt van een koude kermis thuisgekomen.

PS3 compatibiliteit lijkt me sterk aangezien de cell processor in een andere categorie valt dan alles wat AMD tot nu toe levert. Ik hoop wel dat de compatibiliteit met PSX blijft en die met de PS2 verbeterd wordt, want zelfs op mijn oude model die de beste ondersteuning voor PS2 spellen zou moeten hebben, zijn er nog steeds relatief veel PS2 spellen die niet soepel draaien. (Ratchet and Clank: Gladiator bijvoorbeeld)

Verder hoop ik dat ze de mogelijkheid blijven bieden om een eigen 2,5" HDD in je console te zetten, ik heb nu al jaren een 500GB HDD in mijn PS3 zitten en dat bevalt me ontzettend goed.

Ze mogen van mij overigens Microsoft na gaan doen wat betreft het betaald online model zolang de dienst er ook echt beter van wordt.

Maar uiteindelijk, wat het ook wordt. Ik denk dat er bij mij in huis wel een PS4 komt te staan :)
PS2 compatibiliteit hebben ze bij laatste versies van ps3 al laten vallen, verwacht niet dat ze dat nu weer erin gaan bouwen in de ps4.
Waarschijnlijk krijg je gewoon weer emulator-zooi zodat ze spellen zonder een behoorlijke remake te maken gewoon opnieuw kunnen verkopen. Nul investering en gewoon cashen.

Ik verlang terug naar de tijd dat consoles niet konden emuleren. Zonder emulatie kun je ook een classic opnieuw uitbrengen maar dan moet je hem wel opnieuw programmeren en dan kunnen ook meteen levels, graphics en sounds even een update krijgen, zie Super Mario All-Stars op de SNES.
Gelezen? "zou de PlayStation 4 door AMD ontwikkelde chips aan boord hebben. Dat zou zorgen voor compatibiliteitsproblemen met PlayStation 3-games; de zogenoemde..."

Compatibility gaat er niet komen. Als dit al het vermoeden is, kun je er vanuit gaan dat backwards compatible nu echt definitief verleden tijd is (ik heb nog een eerste gen PS3 waarmee nog wel PS2 games draaien, een groot deel iig). Jammer, want dat is toch wel een beetje de charme en ook meerwaarde van de console voor mij.

Natuurlijk is het niet aanbieden van backwards compatibility ook een manier om alle oude games weer voor een zacht prijsje in de store te kunnen zetten. Of nou ja, zacht...

Weer een reden om geen next-gen console te kopen, na de schijnbewegingen van Sony over ownership van content is dit allemaal niet erg positief. De console wordt steeds meer een gesloten ecosysteem en dat is gevaarlijker dan de consolebouwers denken. De kans dat het straks bijvoorbeeld moeilijker gaat worden om jouw games op de console van een ander te spelen vind ik meer dan belachelijk - het is je reinste geldklopperij. En wat krijgen we ervoor terug? Een 'next-gen' console die al bij release onder doet voor elke PC met een beetje GPU erin. Dat was bij release van de PS3 wel anders.
Over een jaar is dit ding ingehaald door een usbstick achtige constructie met Android erop die je in je tv plugt en ondersteuning heeft voor draadloze controllers en een afstandsbediening. En ja, die ARM die daarin zit is dan al minimaal net zo krachtig als je PS4tje.
Wat een hoop onzin. Ik denk (en hoop) ook zeker dat dat Android based systemen de toekomst gaan worden, zoals de OUYA. Maar die gaan voor performance echt niet concurreren met de PS4. Die willen gewoon tegen een lage prijs een open platform bieden met veel indiegames. Dat maakt het ook zo interessant :9~
Daarbij heb ik het idee dat veel mensen een ARM chip nogal overschatten de laatste tijd. Alsof dat de heilige graal is. Ja, ze zijn een stuk beter geworden door de explosieve stijging van het aantal smartphones. Een ARM-chip is per definitie een compromis omdat ie zuinig moet zijn. Dit hoeft bij een POWER of x86 chipset niet.
En dan heb je het nog niet eens over het belangrijkste onderdeel: de GPU. Elke willekeurige TEGRA chipset legt het af tegen een goedkope videokaart van 3 jaar oud.
Dus als je wilt haten op de PS4, of zoals jij het op een fanboy manier zegt: PS4tje (heel volwassen om zo denigrerend te doen ipv fatsoenlijke argumenten aan te fragen), dan is dat mislukt. Je zet alleen jezelf voor schut.
Ik game trouwens enkel op de PC en heel zelden op mijn XBOX360.
Voor de compabiliteits zeikers je kiest eigenlijk voor dit.
Compatible je ouwe meuk kunnen spelen of beter soepel lopende xbox720 main target naar ps4 ports als crossplatform titel.
Nou ik heb liever dat nextgen crosstitel lekker loopt op de ps4 dan dat ps3 game erop en devs weer met PPE SPE gen 2 asm en source splitting moet gaan kutten om ps4 titel met nextgen cell soeple te krijgen.

Die Cell keuze was een ramp.
Mischien wel PS2 compatible.

Heb 3 PS3 dienen ook als BR dus die blijven in gebruik. Want er komt eerst maar eentje.
Daarnaast zal niet het hele online clubje overstag gaan dus nog vele uren online met de PS3 ondanks dat er PS4 beschikbaar is.
10 minuten? Welke spellen dan? Nog nooit had ik 10 minuten wacht tijd. Tenzij je multiplayer bedoelt waar je afhankelijk bent van andere mensen in je lobby.
Ik snap nooit zo goed waarom dat zo belangrijk is, een PS3 kost je je kop niet meer dus stel dat je huidige console een keer stuk gaat dan heb je voor een prikkie een nieuwe. De productie van de PS2 is onlangs pas gestopt terwijl de PS3 al end-of-life is. De PS3 zal dus nog jaren worden gemaakt.

Persoonlijk vind ik bovenstaande belangrijker, snel opstarten van een game. Ze moeten bij Sony er vooral eens voor zorgen dat je met fatsoenlijke snelheden kunt downloaden vanaf PSN. Een update van 1GB voor Gran Turismo duurt een eeuwigheid, filmpje downloaden is zo gepiept.

[Reactie gewijzigd door XyritZz op 1 februari 2013 09:13]

Die download tijden zijn denk ik eerder te wijten aan een niet groot genoeg serverplatform wat de hoeveelheid downloads niet aan kan...

Verder kun je idd een PS3 ernaast houden maar ik ben echt geen verzamelaar van zo veel mogelijk van die apparaten in de woonkamer. Aangezien we toch bijna 30 PS3 spellen hebben gekocht sinds we dat ding hebben zou het wel fijn zijn als ik die op de PS4 kan spelen.
Backwards compatibility is iets wat ze gewoon mogen dumpen van mij. Ik heb liever dat alle tijd en energie in een fatsoenlijk next-gen platform gestoken wordt, dan het emuleren van oude hardware, of sterker nog, oude hardware er bij toevoegen zodat er nog meer in zo'n kanstje zit om kapot te gaan.

Ik heb al m'n oude consoles nog, en geen hond die klaagt over de verschillende consoles die ik te display heb in m'n tv-meubel :)

Maar goed, smaken en wensen verschillen natuurlijk.
Ik denk dat de PS3 veel sneller zal stoppen met productie dan de PS2, sony maakt nog steeds erg weinig winst op een verkochte PS3. Dit komt doordat eigenlijk niemand hun Cell Broadband chip ontwerp heeft overgenomen om er iets anders mee te doen. Hierdoor draagt Sony nog steeds als enige de productie kosten van deze chip, dit is ook de reden waarom de PS3 nog steeds niet zo goedkoop is.
Ok, ik als contact-gestoorde nerd/gamer die echt niets van dat social moet hebben, kan de PS4 dus rustig aan me voorbij moeten gaan.

Wat moet ik me hierbij voorstellen.... Playstation Home (die nuttleloze app) a la Nintendo door je strot geduwd ?
Sociale aspecten? Om het uur een boodschap tonen met "Zou je niet beter met je vrienden een boomhut bouwen?".
Quote : "De PlayStation 4 wordt mogelijk al op 20 februari aangekondigd. Sony heeft op die datum een PlayStation-evenement aangekondigd en volgens een gerenommeerde Amerikaanse krant zal tijdens dat evenement de nieuwe Sony-console worden onthuld."

Ik vraag me af in hoeverre dit correct is. Persoonlijk heb ik meer het vermoeden dat Sony zal wachten totdat Microsoft met de definitieve specificiaties van de next-gen XBox op de proppen komt, zodat ze eventueel nog wijzigingen aan de hardware kunnen doorvoeren. In feite heb je er nog niet zo veel aan om nu al je kaarten op tafel te leggen; de concurrentie kan daar een voordeel(tje) uit halen. In feite hoeft Sony enkel aan te kondigen wanneer de volgende Playstation uitkomt. De specificaties kunnen ze op het laatste moment bekend maken. De developerkits zijn sowieso al lang klaar en uitgedeeld aan de meeste grote gamestudio's.

Quote : "Volgens bronnen van de krant zou de PlayStation 4 door AMD ontwikkelde chips aan boord hebben. Dat zou zorgen voor compatibiliteitsproblemen met PlayStation 3-games; de zogenoemde Cell-chip van de PS3 is afkomstig van IBM. De PlayStation 3 en de PS2 zijn ook slechts beperkt compatibel; de nieuwere versies van het apparaat zijn zelfs helemaal niet compatibel met hun voorganger."

Hier wordt wel wat vergeten; PS3 bezitters die zich met homebrew bezig houden weten dat er PS3 emulatoren voor de PC zijn. Dit staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar er is een begin gemaakt. Indien de PS4 inderdaad over x86/x64 hardware beschikt (volgens de laatste geruchten) en zo'n 8 GB aan werkgeheugen meekrijgt, zal het in feite mogelijk moeten zijn om deze emulator te "porten" naar de Playstation 4.

Vanwege het lage interesse vanuit de PC-community zit er nog niet zo'n hoge vaart achter. Echter; na de release van de PS4 zullen er een hoop mensen zijn die hun "oude" PS3 games willen blijven spelen zonder steeds van console te moeten wisselen. Als Sony niet voor een dergelijke optie zorgt (wat wel in de lijn der verwachtingen zit natuurlijk) zullen hackers deze functionaliteit vroeg of laat trachten toe te voegen. Ik heb destijds het een en ander op Dashhacks voorbij zien komen maar aangezien die site sinds December offline is kan ik het helaas niet testen.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 1 februari 2013 11:28]

Daar ben ik het mee eens. 20 feb lijkt mij heel erg vroeg, en Sony is traditioneel niet de eerste met aankondigen. Waarover ik me verbaas, is dat iedereen lijkt te zijn vergeten dat Sony Gaikai heeft overgenomen voor 500mio. Daar moeten ze ook weleens wat mee gaan doen, en het meest logische lijkt me integratie in de console (bijv zodat je via Gaikai altijd je console kunt benaderen en dus overal je games kunt spelen) Ik verwacht eerder een Gaikai gerelateerde aankondiging eerlijk gezegd
@Purk : Als je bedrijven overneemt betekend dat lang niet altijd dat je daar in de huidige vorm wat mee gaat doen. Het kan een strategische overname zijn zodat je concurrenten bepaalde mogelijkheden ontneemt. Je koopt een bedrijf met haar patenten op, neemt een deel van het personeel zelf in dienst om aan je eigen producten te werken en detacheert de rest of zet het op straat.

Ook kun je op een faillissement toesturen zodat je personeel met een vast dienstverband op straat kunt zetten en maakt vervolgens (in afgeslankte vorm) een doorstart met nieuwe contracten en zelf opgestelde arbeidsvoorwaarden, die veelal een stuk minder zijn als de oorspronkelijke.

Zo werkt het bedrijfsleven en kapitalisme nu eenmaal.
Own3D is/was een streaming dienst waarbij je realtime streaming aanbied zodat mensen kunnen meekijken hoe jij aan het "pwnen" bent in games als LoL, WoW , Dota, GW2, Diablo 3, de diverse shooters e.d.

Niet een dienst die het realtime streamen van een game naar jouw PC/Console, Tv, Tablet mogelijk zou moeten maken zoals Onlive.
Sony heeft tot nu toe op elke PS Meeting nieuwe hardware aangekondigd, het is wel degelijk de PS4. "See the future", op wat zou dat slaan? Next gen.

Waarom zou Sony wachten tot Microsoft met info komt over de Nextbox? Veel verbeteringen zullen ze er niet aan kunnen toevoegen als beide consoles rond dezelfde tijd uitkomen. Bovendien hoeven ze helemaal geen specs te tonen op de PS Meeting, enkel de console, wat games om de mensen "wouw" te laten zeggen,dan komen ze op E3 met specificaties naar buiten, waar ook MS aanwezig is. Tegen dan zitten ze +-5 maanden voor de release, dan kunnen ze nog heel weinig tweaks aanbrengen, de devkits zouden volgens geruchten in de lente al definitief worden.
Ze hoeven tijdens het evenement natuurlijk niet alles aan te kondigen. Ik denk dat ze het vooral zullen houden bij vergelijkingen. X aantal keer sneller en X aantal keer mooier. Misschien nog hoe ie eruit ziet, maar intern zul je waarschijnlijk niet meekrijgen.

Anderzijds moet je natuurlijk wel uitgaan van het feit dat er aardig wat testwerk bij komt kijken en een bedrijf als MS niet in 6 maanden het hele systeem overhoop kan gooien omdat er een feature ontbreekt. Ik denk dat ze beiden wel uitgebreid onderzoek hebben gedaan en ook wel weten wat er wel of niet in komt te zitten.

Bij MS zullen ze denk ik niet weer het probleem willen hebben dat systemen oververhit raken of discs bekrassen. Daar zal wel wat meer testing dan bij de vorige bij komen kijken, waardoor ze toch niet alles kunnen kopieren.

Wat tijdens het evenement meer centraal zal staan is het OS of de games. Misschien dat ze nog wat van die sociale features over kunnen nemen, maar op dat vlak lagen ze toch wat achter op MS. Ben in ieder geval wel benieuwd wat ze ervan gaan maken met de opvolger. De gamer gaat een goede tijd tegemoet!
Ik ben benieuwd, als dit zo is dat had ik verwacht dat GTA V wel voor de PS4 uit zou komen, dat zou een mooie launch game zijn, voor een nieuwe Uncharted is het ook nog te snel

[Reactie gewijzigd door Svennie op 1 februari 2013 08:13]

Misschien wordt ie op de 20ste wel aangekondigd maar zal dan nog niet per direct in de winkel liggen.

Ik denk dat je hem half september mag verwachten.

De trailer!

https://us.playstation.com/meeting2013/
De titel van het bericht is wat misleidend, de aankondiging komt misschien de 20e, niet de ps4 zelf

Hoezo was de eerste lading ps3's maar beperkt backwards compatible? Ik meende dat de 60gb variant praktisch alle ps2 spellen speelde.

BC is voor mij iig wel een big issue. Er staat nu een ps2, ps3 en een 360. Er is geen ruimte om daar nog een ps4 en een 720 bij te zetten. Ik hoop echt dat ze met een oplossing komen of iig de ps2 volledig gaan ondersteunen
Ieder z'n eigen ding, maar ga jij echt nog dusdanig vaak PS2 spellen spelen dat het noodzakelijk is dat die console ook echt altijd fysiek aanwezig is?
Ja. Ik speel nu soms nog Persona 3 FES en ben begonnen aan Zone of the Enders. In 2012 heb ik nog Ico uitgespeeld.

Het is niet vaak, maar als ik hem opberg in de kast komt het er uberhaupt niet meer van. Ik heb toch zeker nog zo'n 40 spellen voor de ps2 en heb daar de laatste jaren flink wat spellen van Shin Megami Tensei aan toegevoegd.
"Verder zou Sony oorspronkelijk van plan zijn geweest om de optische drive te schrappen en spellen enkel nog als download aan te bieden, maar het bedrijf vreesde de gevolgen voor gebruikers met langzame internetverbindingen en de ruimte die games op de hardeschijf zouden innemen"

En gamers die simpelweg het spel fysiek willen bezitten? Ik koop het liefst alles op disc of ander medium.

Verder maakt de backwards comp. me weinig uit; als de PS4 er is zal ik hooguit nog 's een klassieker spelen op de PS3 maar die komt netjes in een kast te staan. Als ik mijn Singstar content van +-120 nummers maar kan migreren.

[Reactie gewijzigd door Exorcist op 1 februari 2013 08:31]

Gamers die alles fysiek willen bezitten moeten met de tijd meegaan. Downloadplatformen zoals Steam en Origin zijn de toekomst, en is qua distributie veel goedkoper.

Ik denk dat je over enkele jaren nog wel games in een fysieke winkel kan kopen, maar dan koop je in feite alleen een key in een doosje (zoals nu met sommige games al het geval is).
Dat het de toekomst is, is zeker. Maar in mijn geval (ik koop veel spellen puur voor bezit) houdt dat in dat ik echt alleen maar de games zal kopen die ik heel graag wil spelen. Aan mij zullen ze minder gaan verdienen, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de gebruikers die juist makkelijker gaan kopen en inderdaad de besparing op distributiekosten, retailers e.d.
Ik heb liever een disc van het spel als de spellen straks 25 gb groot worden is de opslag van 500 gb zo vol en met een bluray erbij kan je het spel nog wissen en later opnieuw op zetten ook zonder internet verbinding.
"de sociale aspecten van het gamen".
persoonlijk vind ik dat dus een van de minst relevante zaken betreft gaming.
tuurlijk, je hebt multiplayer, dat wil je misschien met je vrienden doen,
maar mer hoeft wat mij betreft ook niet. dus ik vraag me af wat PS4 nu nog meer wil gaan brengen. -en waarom dat überhaupt veel met de console te maken heeft in plaats van met de Games.

doe mij maar lekker een single-player game. als ik al sociaal wil doen en toch per se geen mensen IRL wil ontmoeten... dan ga ik mijn verstofte facebook account wel weer eens gebruiken. maar ja. dat is dus de Eingelgänger in me.
Aangezien Singstar een PS3 spel is, zal dat dus wel niet.

Alleen mag je hopen dat geen backwards compatibility alleen over de fysieke discs gaat en niet over PSN. Dan is je hele PSN bibliotheek onbruikbaar en moet je je PS3 wel laten staan...
Verder zou Sony oorspronkelijk van plan zijn geweest om de optische drive te schrappen en spellen enkel nog als download aan te bieden, maar het bedrijf vreesde de gevolgen voor gebruikers met langzame internetverbindingen en de ruimte die games op de hardeschijf zouden innemen.
Sony heeft nou ook niet echt recent een goede naam opgebouwd als het daar op neer komt. Waar de PS3 nog makkelijk was uit te breiden met een harddisk, had de PSP alleen maar het dure MemoryStick Pro Duo en heeft de huidige PSVita het "speciale" Vita geheugen kaartje. Ook weer erg duur in verhouding met andere opslag media.

Ik denk dat het voor download only gaan nog te vroeg is. Misschien de volgende generatie, en dan zorgen dat het ook betaalbaar is. Een Vita game downloaden is nu even duur of duurder als dat je hem in de winkel koopt (als je de bijbehorende opslag kaartjes moet kopen, en NFS is gewoon duurder als in de winkel).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Mobiele netwerken Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013