Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 220 reacties, 72.081 views •

Apple heeft in een brief aan distributeurs aangegeven dat het vanaf maart in de Europese Unie stopt met de verkoop van de Mac Pro. Reden hiervoor is een nieuwe Europese richtlijn waar het systeem niet aan zou voldoen. Waarschijnlijk gaat het om de fans, die niet beschikken over een fanguard.

In de brief die door verscheidene media, waaronder MacWorld, werd gepubliceerd, wordt gemeld dat er vanaf 1 maart geen Mac Pro-desktops meer worden geleverd in Europa. Reden hiervoor is de EU-richtlijn IEC 60950-1. Apple heeft niet officieel bekendgemaakt waarom het niet langer aan deze richtlijn kan voldoen, maar het zou gaan om een amendement dat onlangs in de bewuste richtlijn is doorgevoerd.

Volgens MacWorld zijn de fans in de Mac Pro het grootste probleem. Doordat er geen fanguard aanwezig is, kunnen de ventilatoren worden aangeraakt door gebruikers als zij de behuizing openen. Ook zouden er enkele aanpassingen doorgevoerd moeten worden aan de elektrische bedrading. Het is onduidelijk waarom Apple ervoor heeft gekozen om niet aan de nieuwe richtlijn te voldoen, maar in plaats daarvan de verkoop te staken.  Wel wordt gesuggereerd dat een mogelijke komst van een nieuwe Mac Pro aan het besluit ten grondslag ligt. Apple-ceo Tim Cook gaf vorig jaar een hint dat er nieuwe Mac Pro's op komst zijn, maar details over een introductie zijn er nog niet.

Apple heeft bekendgemaakt nog tot 18 februari bestellingen aan te nemen van distributeurs, zodat deze nog voor 1 maart geleverd kunnen worden. Daarna is het in de EU niet langer mogelijk om de Mac Pro bij Apple te bestellen, alhoewel distributeurs en winkels nog wel hun voorraad op kunnen maken. Buiten de EU blijft de Mac Pro gewoon te koop.

Reacties (220)

Reactiefilter:-12200197+197+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hopelijk upgraden ze de grafische kaart eens, want zeg nou zelf een HD5770 in een systeem van dikke 2400 euro? (nou snap ik wel dat een Xeon wel duur is, trouwens klopt het dat elke Mac Pro watergekoeld is??)

Maar even verder, waarom moeten die fans uit als de kast open is, dat is belachelijk!

Als ik straks een computer moet repareren en dan moet het ding even aan als de kast open is om te controleren wat de fout is en of alles ok is, hoe moet dat dan als de fans niet draaien omdat dat ding open is? (of begrijp ik het verkeerd?)
Je brgrijpt het inderdaad biet goed. Het gaat erom dat de ventilatoren niet afgedekt worden door een rooster maar gewoon open en bloot in een behuizinkje zitten.
Vreemde rede om de verkoop te staken. Zoveel duurder is een fan met fanguard niet. En als ik een fan andersom monteer met de fanguard tegen de behuizing aan kan ik er ook zo met mijn vingers in. Misschien is er meer aan de hand, vind het anders wel een vreemde rede om de gehele verkoop in de EU te staken.
Als je 1 pc moet ombouwen is het inderdaad simpel. Als je een productielijn moet aanpassen is het een ander verhaal...
Het kan ook zijn dat er helemaal geen productielijn meer is maar er ergens nog een voorraad van pakweg 1000 Mac pro staat.Het ding is verouderd, duur en wordt amper nog verkocht. Die voorraad kun je niet zomaar aanpassen.
Productielijn? Denk je niet dat die fans gewoon door Chinese handjes in die kasten gemonteerd worden?
Ding is al 3jaar? oud. Er zal dus wel voor maart een nieuw model komen. Tim Cook heeft al aangegeven dat er in 2013 wel een nieuwe Mac Pro zou komen.
Apple is meester in marketing.
Ik verwacht eerder pas rond eind april/half mei de aankondiging wanneer er een nieuwe Mac Pro in de winkel ligt, misschien nog wel later.
Doe je dat voor eind maart dan zullen velen wachten op de nieuwe, laat je ze nog een maand in het ongewisse, na stopzetten in Europa, dan zal toch een deel de "oude meuk" afnemen, bang geworden dat ze "op" zijn.
Is dit niet gewoon gebruikmaken van de situatie. Kan me namelijk voorstellen dat er veel mensen zijn die dan nog even snel een mac pro aanschaffen omdat het volgens dit bericht in de toekomst niet meer zou kunnnen binnen de EU. Ze zijn wel goed in marketing moet ik dan toegeven :) .
Als dat de reden is dan zijn ze er juist niet goed in. Een plotselinge (geforceerde, zou je kunnen zeggen) stijging van de verkoop brengt vrijwel altijd eenzelfde daling achteraf met zich mee. Mensen zijn op een gegeven moment namelijk gewoon voorzien en kopen geen nieuwe, waardoor je na die piek gewoon amper meer verkoopt.
Normaal gesproken wel ja, maar bij Apple users is dat een ander verhaal. Die zetten hun gloednieuwe Mac Pro op marktplaats en kopen de nieuwe versie.
En hoe zit het dan met de UK en/of Noorwegen ? die niet in de eurozone zitten ?
op de website van Apple kan je ze namelijk nog wel te koop zien.

Maargoed, het zal wel geen echte ramp worden ;) voor het geld van een Mac-pro , kon je je 2 a 3 Blade servertjes halen :Y) .
Zover ik weet ligt UK nog steeds in de eurozone, is geen lidstaat maar behoord wel tot de eurozone. :D
Ehmmm, de UK is wel lid van de EU, dus lidstaat. Maar de UK heeft geen euro, dus geen eurozone. :D
Maargoed, het zal wel geen echte ramp worden ;) voor het geld van een Mac-pro , kon je je 2 a 3 Blade servertjes halen :Y) .
Uh huh....en van de kosten van een Leopard tank kan je zo 8 rolls royce phantoms kopen, maar dat is niet hetzelfde behalve dat ze rijden. Blade servers zijn ook anders dan een mac pro.
Fanguards? Ik snap het wel een beetje, draden kunnen erin draaien enzo en potentieel brand veroorzaken in het vreemdste geval misschien (?). Maar wel weer beetje een baby-regel.

Apple zal wel weer iets nieuws tevoorschijn toveren.
In principe kan je ieder individueel regeltje kenmerken als "baby-regel". Maar het totaal van regels heeft er wel voor gezorgd dan apparaten een stuk veiliger zijn geworden dan enkele decennia terug.
bepaalde dingen gaan gewoon tever, ja dus wat als je een fan aanraakt. Zovaak gedaan en niks gebeurt... Op een gegeven moment krijg je van die "volwassen babys" die denken dat er voor alles extra regels verzonnen moeten worden.

Dat kabels geissoleerd moeten worden en apparaten geaard moeten zijn is basis maar het meeste is gewoon pure onzin, een beetje gevaar in het leven kan geen kwaad.

Dat houdt tenminste nog een beetje drama opgang in de saaie beveiligde wereld. Ben totaal niet voor Apple, maar dit gaat gewoon tever
Indien het om een ge-opende kast gaat waarbij een fan aangeraakt zou kunnen worden (heb gezocht op betreffende regelgeving maar is erg vaag) dan voldoet geen enkele pc aan betreffende regelgeving.

Iedere PC heeft raakbare fans want in iedere kast welke we aan kunnen schaffen zijn meerdere fans aanwezig (exotische form factoren uitgesloten) dus lijkt mij niet dat dit een reden kan zijn om te stoppen met levering.

Kennelijk zijn ze niet bereid om de fans welke in de kast aanwezig zijn te voorzien van fangrills.

Ik vraag mij af of de diverse kastleveranciers ook aan betreffende richtlijnen moeten voldoen want als ik zo kijk dan kunnen de meeste leveranciers opdoeken tenzij ze fangrills mee gaan leveren.

[cynisme] Gaat een leuke wereld worden als ik het zo bekijk [/cynisme]

Er is geen normale gebruiker welke iets in een kast te zoeken heeft. De tweakers onder ons weten echt wel dat de stroom van alle onderdelen af moet zijn wilen we iets aan onze computers kunnen doen/wijzigen...............
Als ik het me goed herinner kun je een Mac Pro zo open klikken, zonder gereedschap.
En ik vermoed dat de regels verschillend zijn voor apparaten die een gewone gebruiker zo open kan maken en apparaten waar een schroevendraaier oid voor nodig is.
In dat laatste geval zal er meer mogen omdat er dan een bepaalde kennis verwacht mag worden.
Het zal ook wel te maken hebben met hoe makkelijk een kast op kan. Wij hebben thuis nog een oude Dell Optiplex staan en die maak je met 1 druk op een knop open. Dat is een hele andere situatie dan een kast die dicht zit geschroeft met 6 kruiskopschroeven.
Lijkt me dat je sowieso de behuizing niet open moet doen als de fans draaien cq. apparaat nog aanstaat. Vreemd verhaal.
De norm waarnaar gerefereerd word slaat op veel meer dan enkel en alleen computers en dient niet enkel ter bescherming van de eindgebruiker maar ook van onderhoudstechniekers.
Zo gek klinkt open behuizing + computer aan anders nog niet. Als ik net een pc heb gebouwd hou ik altijd de kast open om te controlleren of alle fans het doen bij de eerste keer opstarten.

Soms heb je ook ledjes op het moederbord zitten die een bepaalde foutcode kunnen afgeven als er iets fout gaat, hiervoor moet je ook de kast open hebben en de pc aan.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door tweakertje21 op 31 januari 2013 20:37]

Maar iemand met gezond verstand denkt niet wanneer zijn fans draaien "laat ik er met m'n vingers dicht bij in de buurt komen" :+
Probleem is dat je niet meteen ziet dat een fan draait. Heb je dan ook nog zo'n ultrastille fan, is het soms toch twijfelen of 'ie aan't tollen is.

Maar goed, het gaat hier inderdaad niet om fans die in een enkele slag een arm kunnen afrukken :+
Het feit dat Apple de Mac Pro niet aanpast voor de verkoop, maar de verkoop gewoon stop zet kan twee dingen betekenen:

1. Apple stopt helemaal met de Mac Pro.
2. Er komt een nieuwe Mac Pro aan.

Ik vermoed zelf dat 2 het geval is, Tim Cook heeft in 2012 al laten doorschemeren dat er een nieuwe Mac Pro aan gaat komen in 2013 en de Mac Pro is ook echt aan vervanging toe. USB 3, Thunderbolt, Bluetooth 4.0 ontbreken allemaal. Wat ik me afvraag is of ze ook hier de superdrive gaan verwijderen zoals eigenlijk het afgelopen jaar in hun hele productreeks het geval is geweest.
Het feit dat Apple de Mac Pro niet aanpast voor de verkoop, maar de verkoop gewoon stop zet kan twee dingen betekenen:

1. Apple stopt helemaal met de Mac Pro.
2. Er komt een nieuwe Mac Pro aan.

Ik vermoed zelf dat 2 het geval is, Tim Cook heeft in 2012 al laten doorschemeren dat er een nieuwe Mac Pro aan gaat komen in 2013 en de Mac Pro is ook echt aan vervanging toe. USB 3, Thunderbolt, Bluetooth 4.0 ontbreken allemaal. Wat ik me afvraag is of ze ook hier de superdrive gaan verwijderen zoals eigenlijk het afgelopen jaar in hun hele productreeks het geval is geweest.
Tim Cook heeft het niet alleen laten doorschemeren, hij heeft officieel bevestigd dat er in 2013 een Nieuwe Mac Pro komt. Vergeet optie 1 dus al maar...
Waarschijnlijk zal het inderdaad nummer 2 zijn, al zijn er ook wel eens geruchten geweest over het stopzetten van de Mac Pro-lijn. Sowieso zijn die bakken véél en véél te duur. Zelf stel ik liever voor een hele smak minder geld een gelijkwaardige PC samen en zet er Adobe Creative Suite op. Gelijkwaardig systeem, zelfde foto/video-software, stuk goedkoper. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je iets als Pro Tools of Final Cut vebruikt.
Probleem is alleen dat bij veel professionals het echt een groot verschil maakt, mac of windows. Daarnaast zijn die hele systemen op mac ingesteld. En dan hebben we het natuurlijk ook nog niet over de prijs voor zakelijk gebruik aangezien je die btw gewoon kan aftrekken.
En dan hebben we het natuurlijk ook nog niet over de prijs voor zakelijk gebruik aangezien je die btw gewoon kan aftrekken
ik snap wat je bedoeld, maar ik wil je toch even een hint geven, zoals je het hier neerzet suggereer je dat je bij een mac wel btw kan aftrekken en bij een pc niet... en dat is natuurlijk niet waar. koortom

als je een mac van 1210 euro neemt en een pc van 605 euro... dan trek je wel 's waar 2x zoveel btw af (namelijk 210 / tegen 105) maar is je mac nog steeds 2x zo duur (namelijk 1000 tegen 500)...

natuurlijk zijn de verschillen in de echte wereld wat kleiner maar het principe blijft steeds het zelfde Tenzij er voor de ene een hoger btw tarief zou gaan gelden...
Groot verschil op wat voor manier? Wat je op een Mac kan, kan op een Windows PC vaak ook, en in veel gevallen zelfs met dezelfde software (uitzonderingen daargelaten). De workflow van de programma's is gelijk, performance is gelijk (al heb ik betere ervaringen met Adobe op Windows dan op OSX), het enige verschil is het OS. Dus ook voor professionals maakt het 9 van de 10 keer geen groot verschil. Sure, Apple-hardware is out of the box mooi vormgegeven en misstaat niet in het gemiddelde kantoor, maar dat kun je met een WIndows PC ook prima bereiken. En wat veel anderen aanhalen, dat OSX stabieler is en sneller is ook alweer een behoorlijke tijd achterhaald.
Tsja, op een Mac Pro kun je Xcode draaien. Op een windows machine niet. Met Xcode maak je iOS apps of OS-X programma's. Dan heb je dus echt een Mac nodig. VOor de rest heb je gelijk.
Kun je nog altijd OS-X installeren via een VM. Niet de snelste en stabielste oplossting, maar dan kun je in ieder geval kijken of het 't waard is om er uiteindelijk een losse Mac voor moeten aan te schaffen.
Ze zijn niet te duur, alleen de doelgroep is niet de consument.
Voor FCP en 3D animators zijn Mac Pro juist prachtige en krachtige systemen.

En je moet het al helemaal niet met een PC vergelijken, Mac Pro die gebruikt namelijk Xeon processors. Ook de concurrent met Xeon processors zijn ongeveer even duur.
Misschien te simpel hoor, maar is het niet in zo'n beetje íedere pc mogelijk de ventilatoren aan te raken als de behuizing geopend is?
Het is dan ook weer een domme regel van Europa ... hier betalen we toch geen belasting voor dit soort onzin, mogen we hopen. Ontslaan die management daar.
Het is dan ook weer een domme regel van Europa ... hier betalen we toch geen belasting voor dit soort onzin, mogen we hopen. Ontslaan die management daar.
Meer een domme opmerking van jou.

Ik vermoed dat het gewoon over alle ventilatoren gaat. Dus ook over die hele grote die gehakt van je kunnen maken.

Als het gewoon en algemene richtlijn is die gewoon voor alle ventilator geldt dan is het gewoon een goede regel. Want anders krijg je weer gezever over welke diameter wel en welke niet; gewicht en energie in de bladen en wat al niet meer.

Dus gewoon een simpele regel en met een klein stukje gaas voor de fan prima goedkoop op te lossen en prima te controleren. Ik snap dat Europa bashing een beetje Nederlandse sport aan het worden is, maar ik vraag me af dat als jij de regels had moeten maken je het veel anders gedaan zou hebben, alles in ogenschouw nemend.
Een linkje in de volkskrant maakt nog geen gedegen onderzoek. Ik kan namelijk even makkelijk stellen dat Europa nederland WEL rijker maakt: http://www.telegraaf.nl/o...80_miljard_aan_EU___.html.

Niemand weet precies wat er in de regel staat. Jammer dat dat dan ook niet in het artiekel staat. Maar gaat het over computer fans, dan is het onzinnig. Gaat het over fans in zijn algemeenheid, dan kan ik me iets bij deze regel indenken. Al is de vraag of afgeschermde fans van een computer (alles wat intern zit) daar wel onder hoort te vallen. Immers moet je gewoon opletten als je iets open maakt.

Als je een industriele gevaarlijke fan moet repareren, dan zal je uiteindelijk toch de fanguard verwijderen omdat deze in de weg zit. Ik zie de computercase als ultime fanguard. En vind daarom de regels wel erg vreemd. Hoe worden straks computer cases afgeleverd? Ik denk niet anders dan nu. Of zit ik hier helemaal mis?
Centralisatie betekent buiten alle doemverhalen over Europa een aantal andere, belangrijke dingen:

- standaardisatie (zie bijv. de oplaadstandaard voor mobieltjes, verspreiding van USB)

- bescherming van de consument (de consument is zelf geen partij voor grote bedrijven, via EU wetgeving is die macht er wel en worden ook keer op keer successen voor de consument geboekt)

- strenger, beter en vooral neutraal toezicht op bedrijven (een overheid is makkelijker te manipuleren dan een gecentraliseerde macht als de EU - want daar heb je veel meer overheden voor nodig - en dit zorgt dus indirect voor een machtsbasis van waaruit je dingen kunt opeisen of verbieden)

- verhoging van de mobiliteit (je kunt vrij reizen en werken binnen de EU, maar ook sociaal-economisch heb je meer mogelijkheden - er zijn talloze subisidiepotjes te vinden voor allerhande projecten met een internationaal karakter)

Zo kan ik nog wel een slap kwartiertje door gaan overigens. De EU is echt niet zo'n slechte keuze. Terugtrekken uit de EU is daarentegen op dit moment de allerslechtste keuze die je zou kunnen maken.
waarom moet Europa dat beslissen?
Na het lezen van het MacWorld artikel krijg ik niet het idee dat dit door de EU beslist is. Het is IEC regelgeving specifiek voor EU, EU kandidaat staten en EFTA staten. De IEC staat los van de EU en is bestond ook al lang voor de EU. Zelfs al zou Nederland morgen uit de EU stappen dan blijven we nog gewoon lid van de IEC en ik kan me ook niet indenken waarom we dan opeens een compleet andere koers zouden gaan varen ten opzichte van de andere IEC landen.
Ja, maar het blijft vreemd, IEC = International Electrotechnical Comission, ledenlijst: http://www.iec.ch/dyn/www/f?p=103:5:0. Maar wat heeft het voor nut als allerlei landen toch gewoon hun eigen regelgeving in kunnen voeren?
Jah waarom... 't zou inderdaad veel beter zijn als iedere nationale overheid z'n eigen richtlijnen maakt over hoe ventilatoren moeten afgedekt worden, lekker handig voor de producenten!

*facepalm*
Hij heeft gewoon gelijk.

Als de regel is voor alle ventilatoren dan is het dus geen goede regel. In jouw reactie geef je dat gewoon toe je geeft alleen aan dat je het bij voorbaat al zou opgeven om de richtlijnen uit te werken en dat doe je af met een dooddoener als 'gezever'. Prima als je regelgeving wilt maken maar dan moet je het wel goed uitwerken.

'Simpele oplossing', 'stukje gaas' etc. Apple weet meer van product design dan jij en europa samen. Een stukje gaas vangt stof, meer onderhoud, zonder onderhoud oververhitting, klagende klanten, andere luchtstroom, meer geluid, slechtere flow, meer energieverbruik etc. Allemaal omdat europa een regel verzint die eigenlijk niet van toepassing is op het bewuste product moet apple maar al het onnodige werk verzetten?

Je kan wel beginnen over iets algemeens als Europa bashing maar dan kunnen anderen weer beginnen over Apple bashing.

Bij nieuwe regelgeving mag een fabrikant er zelf voor kiezen om het product van de markt te nemen. Daarmee voldoen ze ook aan de regels want ze verkopen geen product wat er niet aan voldoet. Europa heeft dus bereikt wat ze willen, geen open pc fannetjes. Heb ook gewoon respect voor zo'n keuze van Apple zonder over bashing te beginnen.

En wees vooral blij dat Europa ervoor zorgt dat jij je hand nooit zult kwijtraken in een pc ventilator
Het is ook een domme regel.

Dus we moeten alle ventilatoren gaan afdekken? Zeker omdat een EU politica een kleine boeboe heeft opgelopen door zijn vinger ergens in te steken waar het niet hoort. Er is geen pc of server ventilator die 'gehakt' van je maakt.

Is toch vrij normaal dat je je vinger niet in electronica steekt of open maakt als je er geen verstand van hebt.

En in fabrieken zijn 1001 dingen waar je niet aan moet zitten of je raakt een lichaamsdeel kwijt, vrij logisch allemaal. Als je dat bedoelt met alle ventilatoren.
Al sinds het begin van computers is het nooit een probleem geweest en dan vind de EU het nu ineens een probleem? het is gewoon dikke onzin en als het aan mij ligt krijgt Brussel geen cent van ons voor dit soort onzin. Daarbij hebben bedrijven als HP, Dell, Apple veel en veel meer kennis van deze producten dan wat hoge pietjes daar in Brussel.

Het is onzinnig, tijd verspilling en alleen maar om interessant te doen ... daarvoor worden ze toch echt niet betaald lijkt me.

En als je denkt het Euro bashing is? ik zie het anders, er moet gigantisch veel bezuinigd worden dat landen er kapot aangaan, waarvan de lasten ook nog eens op de schouders van de groep die het minster verdient wordt geplukt. Terwijl zo'n pipo in een dikke bak kan rijden. Sorry maar als ze dan hiermee aan komen zetten dan mogen ze van mij de boel daar wel sluiten.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 31 januari 2013 23:53]

Wat een achterlijke reactie zeg..

Waarschijnlijk heb jij nog nooit een Mac Pro van binnen gezien.
Daar zitten geen standaard fans in zoals bij de huis/tuin/keuken pc's. Daar zitten alu vinnetjes in (tenminste, in mijn 2008 Mac Pro). Geen plastic dingies die je met 2000rpm nog kunt tegenhouden.
Het klinkt mij ook erg vreemd in de oren, de IEC 60950 loopt doorgaans achter op de amerikaanse variant (UL 60950). Als de Mac Pro dus niet meer verkoch mag worden wegens regels uit de 60950 norm, dan mag hij hoogstwaarschijnlijk ook in de VS al langere tijd niet verkocht worden.


Ik vermoed eerder dat het om één van de ErP normen (degene voor PC's en workstations zou ergens dit jaar van kracht moeten worden). ErP (Energy Related Products) gaat vooral over energie verbruik, ErP lot 3 wordt volgens mij ergens dit jaar van kracht en is van toepassing op PC's en workstations.

Andere ErP regels waar we als consument al mee te maken hebben (goed of kwaad) zijn bijvoorbeeld lot 6 (standy power) die eist dat veel randapparatuur vanaf 1 januari dit jaar een standby/soft-off/S5 vermogen heeft maximaal 0,5W. En de gloeilamp is ook weg dankzij ErP.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 februari 2013 00:22]

ja klopt, zullen dus na 1 maart ook aan de regels moeten voldoen, bij ons op het werk maken we machines die sinds kort bij een Duitse klant ook aan deze regel moeten voldoen ....
Quote : "Doordat er geen fanguard aanwezig is, kunnen de ventilatoren worden aangeraakt door gebruikers als zij de behuizing openen."

Als je een beetje je best doet kun je je vingers ook verbranden aan een hete heatsink of je prikken aan schroeven of soldeerverbindingen. Of je vingers snijden aan de talloze niet-afgewerkte metalen randjes die overal in de behuizing zitten. Beetje onzinnig allemaal ...

Quote : "Het is onduidelijk waarom Apple ervoor heeft gekozen om niet aan de nieuwe richtlijn te voldoen, maar in plaats daarvan de verkoop te staken."

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Apple nogal een reputatie heeft als het op het naleven van regelgeving aankomt. Ze zijn gewoon stronteigenwijs. Dat verhaal met die zogenaamde 1 jaar garantie zijn we ook nog lang niet vergeten.

Ze zullen uiteindelijk wel een simpel rekensommetje hebben gemaakt waarbij de kosten waarschijnlijk hoger zijn dan de baten. Aangezien Apple in Europa al vaker op de vingers is getikt vanwege het niet naleven van regelgeving, zullen ze met deze actie wellicht een spreekwoordelijke middelvinger willen opsteken naar Europa.

Wie weet ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2013 20:43]

Waarop ik ze enkel gelijk kan geven !
Scherpe randjes aan de metalen behuizing? Niet bij een Mac Pro hoor ;)
Ik denk dat de middelvinger gaat naar de huidige MacPro gebruikers in de EU - die worden nu maanden/jaren te hebben gewacht op een update door Apple in de kou gezet --- zoek het maar uit in de investering die men heeft gedaan in MacPro's
Inderdaad een amateuristische manier van 'denken' en 'doen'.

Hiermee benadelen ze vervolgens een hele hoop mensen in Europa. Ik ken genoeg bedrijven waar het volstaat met Mac Pro's en die gaan niét blij zijn als ze dit morgen lezen (of er achterkomen als ze 't spul gaan vervangen).

Dit is voor mij des te meer reden om Apple links te laten liggen en computers van PearC (www.pearc.de) aan te schaffen.

De helft goedkoper en een soort van Mac Pro ;) (wánt: osx op je pc).

Ik heb er zakelijk al 1 van op kantoor (met een MacPro kast die ik ergens op MP vond).
Dus tjah..

Apple doet zichzelf de das om. Lijkt mij dat de kosten niet opwegen tegen de enorme verliezen die dit teweegbrengt door minder verkopen. Bijna geen enkel bedrijf is zo gek om een bestelling bij Apple te plaatsen voor 1 of 2 Mac Pro's als die uit Amerika moeten komen ...
Waarom zouden ze een systeem die notabene 4 jaar oud is (en waar nog steeds niks mis mee is in mijn ogen) nog een upgrade geven wanneer de productie van de nieuwe Mac Pro's al waarschijnlijk aan het draaien is.

Tim Cook heeft een tijd geleden aangekondigd dat de nieuwe Mac Pro in 2013 voorgesteld moet worden. In Amerika (ea) gaan ze dus gewoon door met de verkoop van de oude Mac Pro, en in Europa gaan ze simpelweg hun nieuwe hopelijk binnen een half jaar uitbrengen.

Het heeft dus niks te maken met Apple die wat "stronteigenwijs" is zoals je het zelf mooi verwoord, het heeft gewoon te maken met rekensommetjes.

Bron: http://www.smartcompany.c...-pros-coming-in-2013.html
Het heeft dus niks te maken met Apple die wat "stronteigenwijs" is zoals je het zelf mooi verwoord, het heeft gewoon te maken met rekensommetjes.
Je zal best gelijk hebben maar ik vraag me af of dit marketing technisch wel zo slim is. Misschien heeft het er niets mee te maken maar ze halen nu wel weer het nieuws met een onderwerp dat ze zich niet willen aanpassen aan externe regels. En als het nu de eerste keer was dan was het geen nieuws geweest, maar na het jarenlange verzet tegen de Europeese garantie regels hebben ze op dit gebied al een hele slechte naam.

Kortom, misschien dat er 1001 goede redenen zijn, de eerst reactie is toch weer die van afschuw dat Apple zich aan de regels wil onttrekken. En die eerste indruk kun je niet ongedaan maken, ook als lees je later de achtergrond.

Daar komt nog boven op dat Apple geen uitleg wil geven. Dus blijft de reden boven de markt hangen. Je zegt wel dat het gewoon rekensommetjes zijn maar je weet het niet. Want Apple zegt niets en houdt het alleen bij de mededeling dat ze er mee stoppen na 1 maart.

Kortom, qua marketing en uitstraling de zoveelste smet op het merkt. Het gaat niet meer goed met Apple...
Hoezo halen ze nu weer het nieuws met een onderwerp dat ze zich niet willen aanpassen aan externe regels? Apple voldoet hiermee toch echt netjes aan de Europese regelgeving!

Als blijkt dat de huidige reeks Mac Pro's niet meer worden geproduceerd omdat er een nieuwe versie in de pijplijn zit, dan zou ik daar ook niet meer in investeren. Ik zou het huidig model wegzetten in gebieden waar deze regels niet gelden, buiten Europa dus.
Ik zou ook eerder verwachten dat het met een nieuwe Mac Pro te maken heeft, het is al een tijdje geleden. De afgelopen jaren zie ik in mijn omgeving mensen die vroeger G3's, G4's, G5's en Mac Pro's kochten, trouwens steeds meer iMacs en macbooks (evt. plus scherm) kopen. De echte powerusers voelen zich steeds meer in de steek gelaten door o.a. fcp x en het uitblijven van nieuwe Mac Pro's. Ik vraag me af hoeveel er tegenwoordig nog verkocht worden in de EU. Het zal i.e.g. geen melkkoe meer zijn, zoals vóór de iOS devices en iTunes.
Nou FCP X was in begin inderdaad nog niet helemaal klaar, maar inmiddels is een groot deel van de markt al om.

Ten tweede worden de powerusers steeds beter bediend door de gewone markt. Waar ten tijde van de hoogtijdagen van de Mac Pro vaste systemen nog aanzienlijk sneller waren dan laptops is dat verschil een stuk kleiner geworden. Daarnaast zijn de ontwikkelingen zo hard gegaan dat wat eerst poweruse was nu al op een een wat minder systeem kan draaien.

FCP X bijvoorbeeld draait echt vlekkeloos op de nieuwe iMacs of de nieuwe 15 inch Retina Macbook pro. Kortom, ook de ouderwetse poweruser heeft misschien wel geen enorme kast meer nodig om toch veel uit een systeem te kunnen halen. Ooit had je voor Photoshop ook echt een power systeem nodig, tegenwoordig draait dat vloeiend op een instapper.

De markt voor de Mac Pro is dus om die reden ook wel kleiner geworden.
Er is ook geen alternatief, ik geef je weinig kans met je Premiere skills :) Slikken dus, het is wel verbeterd idd, 7toX is er, er is ook geluisterd naar de gebruikers, en die interface valt uiteindelijk best mee, altijd wennen een verandering.

Onder poweruser versta ik toch iets anders denk ik. Natuurlijk draait fcpx prima op een imac of macbook, en zoals ik zelf al aangaf hebben die machines voor de "light" users de desktop grotendeels vervangen, maar het serieuzere 3d werk, video rendering en zelfs beeldbewerking voor print, doe je liever met 12x2.4 en wat meer ram dan 4x3.2 om maar iets te noemen, gewoon omdat het tijd scheelt.

We zijn het denk ik wel eens dat de markt een stuk kleiner is geworden, maar we zullen toch nooit weten hoeveel mp's er verkocht worden. Ik vind het wel een van de mooiste desktopbehuizingen die ik ooit heb gezien, ik ben dan ook benieuwd of de 2013 mp de moeite waard wordt.
Eens.

Maar weet je wat nog het mooie is? Steek je vinger eens in zo'n fan? Zelfs op 1600rpm doet het wellicht een beetje pijn en je schrikt, maar je breekt echt je vinger niet of zo hoor, ding stopt gewoon met draaien maar verder kom je met de schrik vrij.
bij een normale plastic fan wel ja . apple gebruikt volgens mij geen plastic fans.

heb hier een powermac g5 staan met... juist ja aluminium fans met 3 bladen , denk dat als je daar je vinger insteekt dat best zeer doet !

echter dit is door apple verholpen , door dat als je de behuizing open maakt die mac uit gaat .

weet niet 100% zeker of dat ook geld voor de huidige mac pro torens :p
Dit is gewoon weer een typisch ambtenaren product. Tosti-ijzers zijn veel gevaarlijker, de spaken van je fiets ook wanneer je een band aan het plakken bent. De overheid beschermt u echter met plezier tegen het openschroeven van uw computer...
klopt niet, ooit gedaan en ik had een diepe snijwonde in de top van mijn vinger tot op het bot; Die ventilatoren zijn echt wel scherp en bij hoge snelheid gaan ze diep...
Maar dan nog... je moet toch al echt bewust uw vinger er in stoppen om u te bezeren. Ik deed me al meer pijn bij het openenen van sommige behuizingen dan daarbij.

[Reactie gewijzigd door telenut op 1 februari 2013 09:03]

Ik heb zeer regelmatig mijn vingers in pc ventilatoren gedaan....en er nooit iets aan overgehouden. Dus de stelling klopt op zich wel....al zullen er altijd ventilatoren zijn die wel scherp zijn natuurlijk.
Overigens deed ik dat niet voor de lol....maar om te horen welke fans er herrie maakte (klacht van klant, hij maakt herrie....moet je wel weten welke :P )

Maar het punt blijft natuurlijk, als je de kast open maakt moet je rekening houden met bewegende onderdelen.....beetje raar als ze daar nu regeltje voor gaan maken :)
Ik heb fans die draaien op 5400 RPM maar hier staat ook netjes bij risk of injury
Beetje onzinnig idd. Maar mocht je denken dat Europa betuttelend is, dan sla je achterover hier in de VS. Ik heb hier in Californie een opknappertje gekocht (huis), en ben die aan het verbouwen. Overal heb je een vergunning voor nodig, en iedere stap moet gecontroleerd worden. Paar voorbeelden:

- Beregening in je achtertuintje. Als je besluit permanente sproeiers in je tuintje te plaatsen, moet je daar een vergunning voor vragen (kost zo'n $200), en komt er iemand controleren of je die wel zo installeerd dat mensen niet kunnen struikelen, en de beregening een timer heeft zodat je geen water verspild.

- Dakbedekking vervangen (is hier rubberoid): Heb je ook een vergunning voor nodig (a $500), en dan komt er iemand controleren of het wel goed vast gespijkerd zit.

- Gipsplaten in je huis vervangen: (dry wall noemen ze dat hier). Ook daar heb je een vergunning voor nodig, en komt er iemand contreleren of je voldoende, en de juiste schroeven gebruikt.

Dat je geen vergunning nodig hebt om het toilet te mogen gebruiken mag een wonder heten. Het zal met de "sue you, sue me" cultuur te maken hebben, net als dat ze in bus een bandje hebben spelen dat de "bus nu gaat vertrekken, en dat je je goed moet vasthouden om niet te vallen...".
Je heb helemaal gelijk, en zoals hierboven vermeld kun je je lelijk openhalen aan onafgewerkte randjes en behoorlijk verbranden aan heatsinks.

Ik vermoed dan ook dat het gewoon een algemene regel is die geld voor allerlei apparatuur en dat pc's er toevallig ook onder vallen, ik kan me apparatuur bedenken waar je best een vinger kwijt kunt zijn aan een ventilator.

Zou het vooral om Mac Pro's gaan en pc's bedoeld voor consumenten in plaats van professionals en/of bedrijven(ja ja, ik weet het, het is Apple) buiten schot blijven? Mac Pro zie je eerder bij een grafimedia bedrijf en niet bij een tweaker op het bureau.(Ja toch? :X )
Zijn anders best leuke kastjes voor op het bureau... alleen een beetje jammer dat er zulk duur spul in zit.
Todat een kind van 1 jaar zijn vingertje erin stopt.......tenminste dan kan ik me nog iets bij deze regelgeving voorstellen.
Als je je kind van een jaar met een geopende computer laat spelen is er iets mis met je opvoeding.

Iemand die slim (of dapper) genoeg is om de computer zelf open te halen weet ook wel dat ie het ding uit moet zetten (stroom er af) en dan kan de fan niet draaien. Wat een complete onzin, zo'n fan guard.
Ja, dit dacht ik ook precies. Ik vind men vaak een beetje overdreven wanneer ze klagen over de betuttelende overheid, maar dit is wel een duidelijk gevalletje overbescherming/bemoeing.
Ik ben dan ook reuze nieuwsgierig wie dit bedacht heeft, hoeveel manuren en hoeveel geld hier mee gemoeid is. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zoiets nu tot stand komt....
Ja, daar moeten we gelijk een commissie voor oprichten!
(edit) Laat de commissie maar zitten. Zoals EektheMan aangeeft is deze regel wel iets breder dan een computer fan, en is het eigenlijk belachelijk dat hij hier aangehaald wordt.

On topic:
Gezien de min of meer aangekondigde vernieuwing van de Mac Pro lijkt mij dit voor Apple een handig excuus om de productie van de huidige Mac Pro alvast af te bouwen.

Als de Mac Pro niet zo verouderd was had je ook nog kunnen stellen dat ze hiermee ook alvast vraag opbouwen voor het nieuwe systeem. Nu lijkt mij dit hier niet veel uit te maken.

[Reactie gewijzigd door Solinx op 1 februari 2013 15:52]

Misschien te simpel hoor, maar is het niet in zo'n beetje íedere pc mogelijk de ventilatoren aan te raken als de behuizing geopend is?
Dit is de IEC 60950-1 daar zie je op pagina 33 en 34 welke eisen aan ventilatoren gestelt worden, massa, diameter en omwentelingssnelheid zijn van belang

Het document is van 22 juni 2011, volgens mij kun je een aan de professionaliteit van Apple twijfelen, als ze binnen anderhalf jaar niet kunnen voldoen aan de eisen van de EU.

Daarbij zijn het waarschijnlijk puur krokodillentranen van Apple ze hebben weer een keer gratis reclame.
nieuws: 'Apple wil ontwikkeling en verkoop Mac Pro staken'

Edit: typefout

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 1 februari 2013 00:19]

Inderdaad Apple weet het beter net zoals garantie bepaling enz...
Kassa/Radar hadden gelijk?

Remind me:
- iPod in Amerika gekocht: consumenten claim, claimen in Nederland?
- Product door bedrijf gekocht, consumenten claim claimen als bedrijf?
- iMac van meer dan dikke 3 jaar oud? consumenten claim claimen?

Ja dat waren echt feiten dat aantoonde dat Apple fout zat ... nee, dit waren gewoon grote blunders van commerciele programma's
Hey Steve, blij je weer te zien
@BoringDay, lees het document dan waar WorldCitizen naar linkt. Daar staan een aantal punten in die de bewering van Apple oftwel ontkrachten ofwel we moeten erg schrikken van een grote design fault van de Apple systemen. Maar er is meer....

In het document staat een formule die helpt te bepalen wanneer een fan schadelijk is. Zie pag 32. Iemand minder lui dan ik mag uitrekenen of de lichte plastic fans in de gemiddelde PC daar uberhaupt voor aanmerking komt }>

Maar daar komt ook nog bij dat een fan alleen beschermt hoeft te worden als deze door de gebruiker aangeraakt kan worden onder normaal gebruik. Dat lijkt me niet het geval.
Men hoeft alleen voor een eventuele reparateur een sticker bij de fan te plaatsen die aangeeft dat er een gevaar is. Zo'n gele driehoekige waarvan er meerdere in je PC zitten.

Als laatste punt wil ik nog even aangeven dat Apple naar de EU wijst, maar zoals je in de link van worldcitizen kunt zien gaat het om de IEC (International Electrotechnical Commission). De IEC is toonaangevend wat betreft deze regels en worden door vele landen geimplenteerd. De EU doet dat dus ook. Lijkt me economisch gezien ook handig om te doen. Wel stom is natuurlijk dat dan een aantal EU landen besloten heeft er wijzigingen op aan te brengen. Verrast me dat Nederland dat niet gedaan heeft, die houdt er nogal van om de regels zwaarder te maken dan nodig.
.
IEC 60950 was written under the auspices of the IEC, the International Electrotechnical Commission, and published by the same body.

It has been adopted by many countries, with national deviations, as their national standard. Examples are:

UL 1950/CSA C22.2 950 - USA and Canada

AS/NZS 3260 - Australia and New Zealand

EN 60950 - The European Union (Some countires in the EU have additional national deviations, e.g. United Kingdom, Denmark, Norway, Sweden)
Mogelijke concusie: De fans in de Pro zijn oftewel erg zwaar én door slecht design gemakkelijk door de gebruiker aan te raken. Of de aanpassingen van de verschillende landen in de EU maakt het oninteressant voor Apple om de verkoop door te zetten. Of Apple is als een klein vals kind bezig met onrust stoken. Dergelijke kinderen eindigen meestal met een strafblad.
Als ze dit soort onzinnigheden willen toepassen in het EU doe het dan op de pc's maar laat de Mac gewoon er buiten, Apple heeft daar veel meer kennis van in huis en al heel veel R&D in gedaan, dan weet Apple het echt wel een stuk beter hoe het werkt.
Ik laat het liever aan de experts uit de industrie, academia en consumenten over waar de IEC mee samenwerkt om tot een gezamelijk compromis te komen dan aan 1 commerciele partij die meermaals bewezen heeft niet het belang van de consument te denken.

@BoringDay, heb het aangepast naar 'mogelijke conclusie'. We kunnen voorlopig alleen maar gissen.
Als je het document leest en het nieuwsbericht naast elkaar legt, dan 'lijkt' alsof Apple zegt dat hun product slecht ontworpen is. Maar het kan natuurlijk ook een journalistieke dwaling zijn of sensatiedrift. In ieder geval lijkt me dat er, zoals jij en vele andere ook zeggen, niks mis is met het design van de Mac Pro. Maar als we ervanuit gaan dat de journalist de brief goed gelezen heeft, dan mogen we ons wel afvragen waarom Apple met de vingers naar een ander wijst, terwijl het waarschijnlijker is dat zijzelf het probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 1 februari 2013 13:43]

Nou over de professionaliteit bij zo'n bedrijf hoef je echt niet te twijfelen. Vooral niet als je zo'n ding aan de binnenkant hebt bekeken, dat zit wel snor.
In 2011 was het de bedoeling van Apple om met de Mac Pro te stoppen. Dan hoef je niet te verwachten dat ze terug naar de tekentafel gaan om aanpassingen te doen.
Later lijkt er toch dat er besloten is om een nieuwe Mac Pro uit te brengen, al is het nog steeds niet voor iedereen 100% zeker.
Het is dus een simpel rekensommetje. Eerst waarschijnlijk niet opgepakt vanwege einde van het product en later de gok genomen dat de intrede van deze regels vlak rond de release van een mogelijke nieuwe opvolger zal zijn, met als gevolg dat je het misschien even tijdelijk van de markt met halen.

Heeft dus weinig met onkunde te maken, lijkt gewoon een strategische keuze rond een niche product. Kijk als ze straks een nieuwe MacPro uitbrengen die alsnog niet aan de regelgeving voldoet, dan mag je over onkunde spreken.

Dit product heet nou eenmaal niet de prioriteit (helaas) om tussentijds een dure wijziging in je productie door te voeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True