Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 220, views: 71.525 •

Apple heeft in een brief aan distributeurs aangegeven dat het vanaf maart in de Europese Unie stopt met de verkoop van de Mac Pro. Reden hiervoor is een nieuwe Europese richtlijn waar het systeem niet aan zou voldoen. Waarschijnlijk gaat het om de fans, die niet beschikken over een fanguard.

In de brief die door verscheidene media, waaronder MacWorld, werd gepubliceerd, wordt gemeld dat er vanaf 1 maart geen Mac Pro-desktops meer worden geleverd in Europa. Reden hiervoor is de EU-richtlijn IEC 60950-1. Apple heeft niet officieel bekendgemaakt waarom het niet langer aan deze richtlijn kan voldoen, maar het zou gaan om een amendement dat onlangs in de bewuste richtlijn is doorgevoerd.

Volgens MacWorld zijn de fans in de Mac Pro het grootste probleem. Doordat er geen fanguard aanwezig is, kunnen de ventilatoren worden aangeraakt door gebruikers als zij de behuizing openen. Ook zouden er enkele aanpassingen doorgevoerd moeten worden aan de elektrische bedrading. Het is onduidelijk waarom Apple ervoor heeft gekozen om niet aan de nieuwe richtlijn te voldoen, maar in plaats daarvan de verkoop te staken.  Wel wordt gesuggereerd dat een mogelijke komst van een nieuwe Mac Pro aan het besluit ten grondslag ligt. Apple-ceo Tim Cook gaf vorig jaar een hint dat er nieuwe Mac Pro's op komst zijn, maar details over een introductie zijn er nog niet.

Apple heeft bekendgemaakt nog tot 18 februari bestellingen aan te nemen van distributeurs, zodat deze nog voor 1 maart geleverd kunnen worden. Daarna is het in de EU niet langer mogelijk om de Mac Pro bij Apple te bestellen, alhoewel distributeurs en winkels nog wel hun voorraad op kunnen maken. Buiten de EU blijft de Mac Pro gewoon te koop.

Reacties (220)

Reactiefilter:-12200197+197+25+30
1 2 3 ... 7
Misschien te simpel hoor, maar is het niet in zo'n beetje íedere pc mogelijk de ventilatoren aan te raken als de behuizing geopend is?
ja klopt, zullen dus na 1 maart ook aan de regels moeten voldoen, bij ons op het werk maken we machines die sinds kort bij een Duitse klant ook aan deze regel moeten voldoen ....
Quote : "Doordat er geen fanguard aanwezig is, kunnen de ventilatoren worden aangeraakt door gebruikers als zij de behuizing openen."

Als je een beetje je best doet kun je je vingers ook verbranden aan een hete heatsink of je prikken aan schroeven of soldeerverbindingen. Of je vingers snijden aan de talloze niet-afgewerkte metalen randjes die overal in de behuizing zitten. Beetje onzinnig allemaal ...

Quote : "Het is onduidelijk waarom Apple ervoor heeft gekozen om niet aan de nieuwe richtlijn te voldoen, maar in plaats daarvan de verkoop te staken."

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat Apple nogal een reputatie heeft als het op het naleven van regelgeving aankomt. Ze zijn gewoon stronteigenwijs. Dat verhaal met die zogenaamde 1 jaar garantie zijn we ook nog lang niet vergeten.

Ze zullen uiteindelijk wel een simpel rekensommetje hebben gemaakt waarbij de kosten waarschijnlijk hoger zijn dan de baten. Aangezien Apple in Europa al vaker op de vingers is getikt vanwege het niet naleven van regelgeving, zullen ze met deze actie wellicht een spreekwoordelijke middelvinger willen opsteken naar Europa.

Wie weet ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2013 20:43]

Eens.

Maar weet je wat nog het mooie is? Steek je vinger eens in zo'n fan? Zelfs op 1600rpm doet het wellicht een beetje pijn en je schrikt, maar je breekt echt je vinger niet of zo hoor, ding stopt gewoon met draaien maar verder kom je met de schrik vrij.
Ja, dit dacht ik ook precies. Ik vind men vaak een beetje overdreven wanneer ze klagen over de betuttelende overheid, maar dit is wel een duidelijk gevalletje overbescherming/bemoeing.
Ik ben dan ook reuze nieuwsgierig wie dit bedacht heeft, hoeveel manuren en hoeveel geld hier mee gemoeid is. Ik ben gewoon nieuwsgierig hoe zoiets nu tot stand komt....
Ja, daar moeten we gelijk een commissie voor oprichten!
(edit) Laat de commissie maar zitten. Zoals EektheMan aangeeft is deze regel wel iets breder dan een computer fan, en is het eigenlijk belachelijk dat hij hier aangehaald wordt.

On topic:
Gezien de min of meer aangekondigde vernieuwing van de Mac Pro lijkt mij dit voor Apple een handig excuus om de productie van de huidige Mac Pro alvast af te bouwen.

Als de Mac Pro niet zo verouderd was had je ook nog kunnen stellen dat ze hiermee ook alvast vraag opbouwen voor het nieuwe systeem. Nu lijkt mij dit hier niet veel uit te maken.

[Reactie gewijzigd door Solinx op 1 februari 2013 15:52]

Je heb helemaal gelijk, en zoals hierboven vermeld kun je je lelijk openhalen aan onafgewerkte randjes en behoorlijk verbranden aan heatsinks.

Ik vermoed dan ook dat het gewoon een algemene regel is die geld voor allerlei apparatuur en dat pc's er toevallig ook onder vallen, ik kan me apparatuur bedenken waar je best een vinger kwijt kunt zijn aan een ventilator.

Zou het vooral om Mac Pro's gaan en pc's bedoeld voor consumenten in plaats van professionals en/of bedrijven(ja ja, ik weet het, het is Apple) buiten schot blijven? Mac Pro zie je eerder bij een grafimedia bedrijf en niet bij een tweaker op het bureau.(Ja toch? :X )
Zijn anders best leuke kastjes voor op het bureau... alleen een beetje jammer dat er zulk duur spul in zit.
Beetje onzinnig idd. Maar mocht je denken dat Europa betuttelend is, dan sla je achterover hier in de VS. Ik heb hier in Californie een opknappertje gekocht (huis), en ben die aan het verbouwen. Overal heb je een vergunning voor nodig, en iedere stap moet gecontroleerd worden. Paar voorbeelden:

- Beregening in je achtertuintje. Als je besluit permanente sproeiers in je tuintje te plaatsen, moet je daar een vergunning voor vragen (kost zo'n $200), en komt er iemand controleren of je die wel zo installeerd dat mensen niet kunnen struikelen, en de beregening een timer heeft zodat je geen water verspild.

- Dakbedekking vervangen (is hier rubberoid): Heb je ook een vergunning voor nodig (a $500), en dan komt er iemand controleren of het wel goed vast gespijkerd zit.

- Gipsplaten in je huis vervangen: (dry wall noemen ze dat hier). Ook daar heb je een vergunning voor nodig, en komt er iemand contreleren of je voldoende, en de juiste schroeven gebruikt.

Dat je geen vergunning nodig hebt om het toilet te mogen gebruiken mag een wonder heten. Het zal met de "sue you, sue me" cultuur te maken hebben, net als dat ze in bus een bandje hebben spelen dat de "bus nu gaat vertrekken, en dat je je goed moet vasthouden om niet te vallen...".
Ik heb fans die draaien op 5400 RPM maar hier staat ook netjes bij risk of injury
Todat een kind van 1 jaar zijn vingertje erin stopt.......tenminste dan kan ik me nog iets bij deze regelgeving voorstellen.
Als je je kind van een jaar met een geopende computer laat spelen is er iets mis met je opvoeding.

Iemand die slim (of dapper) genoeg is om de computer zelf open te halen weet ook wel dat ie het ding uit moet zetten (stroom er af) en dan kan de fan niet draaien. Wat een complete onzin, zo'n fan guard.
klopt niet, ooit gedaan en ik had een diepe snijwonde in de top van mijn vinger tot op het bot; Die ventilatoren zijn echt wel scherp en bij hoge snelheid gaan ze diep...
Maar dan nog... je moet toch al echt bewust uw vinger er in stoppen om u te bezeren. Ik deed me al meer pijn bij het openenen van sommige behuizingen dan daarbij.

[Reactie gewijzigd door telenut op 1 februari 2013 09:03]

Ik heb zeer regelmatig mijn vingers in pc ventilatoren gedaan....en er nooit iets aan overgehouden. Dus de stelling klopt op zich wel....al zullen er altijd ventilatoren zijn die wel scherp zijn natuurlijk.
Overigens deed ik dat niet voor de lol....maar om te horen welke fans er herrie maakte (klacht van klant, hij maakt herrie....moet je wel weten welke :P )

Maar het punt blijft natuurlijk, als je de kast open maakt moet je rekening houden met bewegende onderdelen.....beetje raar als ze daar nu regeltje voor gaan maken :)
Dit is gewoon weer een typisch ambtenaren product. Tosti-ijzers zijn veel gevaarlijker, de spaken van je fiets ook wanneer je een band aan het plakken bent. De overheid beschermt u echter met plezier tegen het openschroeven van uw computer...
bij een normale plastic fan wel ja . apple gebruikt volgens mij geen plastic fans.

heb hier een powermac g5 staan met... juist ja aluminium fans met 3 bladen , denk dat als je daar je vinger insteekt dat best zeer doet !

echter dit is door apple verholpen , door dat als je de behuizing open maakt die mac uit gaat .

weet niet 100% zeker of dat ook geld voor de huidige mac pro torens :p
Waarom zouden ze een systeem die notabene 4 jaar oud is (en waar nog steeds niks mis mee is in mijn ogen) nog een upgrade geven wanneer de productie van de nieuwe Mac Pro's al waarschijnlijk aan het draaien is.

Tim Cook heeft een tijd geleden aangekondigd dat de nieuwe Mac Pro in 2013 voorgesteld moet worden. In Amerika (ea) gaan ze dus gewoon door met de verkoop van de oude Mac Pro, en in Europa gaan ze simpelweg hun nieuwe hopelijk binnen een half jaar uitbrengen.

Het heeft dus niks te maken met Apple die wat "stronteigenwijs" is zoals je het zelf mooi verwoord, het heeft gewoon te maken met rekensommetjes.

Bron: http://www.smartcompany.c...-pros-coming-in-2013.html
Ik zou ook eerder verwachten dat het met een nieuwe Mac Pro te maken heeft, het is al een tijdje geleden. De afgelopen jaren zie ik in mijn omgeving mensen die vroeger G3's, G4's, G5's en Mac Pro's kochten, trouwens steeds meer iMacs en macbooks (evt. plus scherm) kopen. De echte powerusers voelen zich steeds meer in de steek gelaten door o.a. fcp x en het uitblijven van nieuwe Mac Pro's. Ik vraag me af hoeveel er tegenwoordig nog verkocht worden in de EU. Het zal i.e.g. geen melkkoe meer zijn, zoals vóór de iOS devices en iTunes.
Nou FCP X was in begin inderdaad nog niet helemaal klaar, maar inmiddels is een groot deel van de markt al om.

Ten tweede worden de powerusers steeds beter bediend door de gewone markt. Waar ten tijde van de hoogtijdagen van de Mac Pro vaste systemen nog aanzienlijk sneller waren dan laptops is dat verschil een stuk kleiner geworden. Daarnaast zijn de ontwikkelingen zo hard gegaan dat wat eerst poweruse was nu al op een een wat minder systeem kan draaien.

FCP X bijvoorbeeld draait echt vlekkeloos op de nieuwe iMacs of de nieuwe 15 inch Retina Macbook pro. Kortom, ook de ouderwetse poweruser heeft misschien wel geen enorme kast meer nodig om toch veel uit een systeem te kunnen halen. Ooit had je voor Photoshop ook echt een power systeem nodig, tegenwoordig draait dat vloeiend op een instapper.

De markt voor de Mac Pro is dus om die reden ook wel kleiner geworden.
Er is ook geen alternatief, ik geef je weinig kans met je Premiere skills :) Slikken dus, het is wel verbeterd idd, 7toX is er, er is ook geluisterd naar de gebruikers, en die interface valt uiteindelijk best mee, altijd wennen een verandering.

Onder poweruser versta ik toch iets anders denk ik. Natuurlijk draait fcpx prima op een imac of macbook, en zoals ik zelf al aangaf hebben die machines voor de "light" users de desktop grotendeels vervangen, maar het serieuzere 3d werk, video rendering en zelfs beeldbewerking voor print, doe je liever met 12x2.4 en wat meer ram dan 4x3.2 om maar iets te noemen, gewoon omdat het tijd scheelt.

We zijn het denk ik wel eens dat de markt een stuk kleiner is geworden, maar we zullen toch nooit weten hoeveel mp's er verkocht worden. Ik vind het wel een van de mooiste desktopbehuizingen die ik ooit heb gezien, ik ben dan ook benieuwd of de 2013 mp de moeite waard wordt.
Het heeft dus niks te maken met Apple die wat "stronteigenwijs" is zoals je het zelf mooi verwoord, het heeft gewoon te maken met rekensommetjes.
Je zal best gelijk hebben maar ik vraag me af of dit marketing technisch wel zo slim is. Misschien heeft het er niets mee te maken maar ze halen nu wel weer het nieuws met een onderwerp dat ze zich niet willen aanpassen aan externe regels. En als het nu de eerste keer was dan was het geen nieuws geweest, maar na het jarenlange verzet tegen de Europeese garantie regels hebben ze op dit gebied al een hele slechte naam.

Kortom, misschien dat er 1001 goede redenen zijn, de eerst reactie is toch weer die van afschuw dat Apple zich aan de regels wil onttrekken. En die eerste indruk kun je niet ongedaan maken, ook als lees je later de achtergrond.

Daar komt nog boven op dat Apple geen uitleg wil geven. Dus blijft de reden boven de markt hangen. Je zegt wel dat het gewoon rekensommetjes zijn maar je weet het niet. Want Apple zegt niets en houdt het alleen bij de mededeling dat ze er mee stoppen na 1 maart.

Kortom, qua marketing en uitstraling de zoveelste smet op het merkt. Het gaat niet meer goed met Apple...
Hoezo halen ze nu weer het nieuws met een onderwerp dat ze zich niet willen aanpassen aan externe regels? Apple voldoet hiermee toch echt netjes aan de Europese regelgeving!

Als blijkt dat de huidige reeks Mac Pro's niet meer worden geproduceerd omdat er een nieuwe versie in de pijplijn zit, dan zou ik daar ook niet meer in investeren. Ik zou het huidig model wegzetten in gebieden waar deze regels niet gelden, buiten Europa dus.
Scherpe randjes aan de metalen behuizing? Niet bij een Mac Pro hoor ;)
Inderdaad een amateuristische manier van 'denken' en 'doen'.

Hiermee benadelen ze vervolgens een hele hoop mensen in Europa. Ik ken genoeg bedrijven waar het volstaat met Mac Pro's en die gaan niét blij zijn als ze dit morgen lezen (of er achterkomen als ze 't spul gaan vervangen).

Dit is voor mij des te meer reden om Apple links te laten liggen en computers van PearC (www.pearc.de) aan te schaffen.

De helft goedkoper en een soort van Mac Pro ;) (wánt: osx op je pc).

Ik heb er zakelijk al 1 van op kantoor (met een MacPro kast die ik ergens op MP vond).
Dus tjah..

Apple doet zichzelf de das om. Lijkt mij dat de kosten niet opwegen tegen de enorme verliezen die dit teweegbrengt door minder verkopen. Bijna geen enkel bedrijf is zo gek om een bestelling bij Apple te plaatsen voor 1 of 2 Mac Pro's als die uit Amerika moeten komen ...
Ik denk dat de middelvinger gaat naar de huidige MacPro gebruikers in de EU - die worden nu maanden/jaren te hebben gewacht op een update door Apple in de kou gezet --- zoek het maar uit in de investering die men heeft gedaan in MacPro's
Waarop ik ze enkel gelijk kan geven !
Het is dan ook weer een domme regel van Europa ... hier betalen we toch geen belasting voor dit soort onzin, mogen we hopen. Ontslaan die management daar.
Het is dan ook weer een domme regel van Europa ... hier betalen we toch geen belasting voor dit soort onzin, mogen we hopen. Ontslaan die management daar.
Meer een domme opmerking van jou.

Ik vermoed dat het gewoon over alle ventilatoren gaat. Dus ook over die hele grote die gehakt van je kunnen maken.

Als het gewoon en algemene richtlijn is die gewoon voor alle ventilator geldt dan is het gewoon een goede regel. Want anders krijg je weer gezever over welke diameter wel en welke niet; gewicht en energie in de bladen en wat al niet meer.

Dus gewoon een simpele regel en met een klein stukje gaas voor de fan prima goedkoop op te lossen en prima te controleren. Ik snap dat Europa bashing een beetje Nederlandse sport aan het worden is, maar ik vraag me af dat als jij de regels had moeten maken je het veel anders gedaan zou hebben, alles in ogenschouw nemend.
Jah waarom... 't zou inderdaad veel beter zijn als iedere nationale overheid z'n eigen richtlijnen maakt over hoe ventilatoren moeten afgedekt worden, lekker handig voor de producenten!

*facepalm*
waarom moet Europa dat beslissen?
Na het lezen van het MacWorld artikel krijg ik niet het idee dat dit door de EU beslist is. Het is IEC regelgeving specifiek voor EU, EU kandidaat staten en EFTA staten. De IEC staat los van de EU en is bestond ook al lang voor de EU. Zelfs al zou Nederland morgen uit de EU stappen dan blijven we nog gewoon lid van de IEC en ik kan me ook niet indenken waarom we dan opeens een compleet andere koers zouden gaan varen ten opzichte van de andere IEC landen.
Ja, maar het blijft vreemd, IEC = International Electrotechnical Comission, ledenlijst: http://www.iec.ch/dyn/www/f?p=103:5:0. Maar wat heeft het voor nut als allerlei landen toch gewoon hun eigen regelgeving in kunnen voeren?
Een linkje in de volkskrant maakt nog geen gedegen onderzoek. Ik kan namelijk even makkelijk stellen dat Europa nederland WEL rijker maakt: http://www.telegraaf.nl/o...80_miljard_aan_EU___.html.

Niemand weet precies wat er in de regel staat. Jammer dat dat dan ook niet in het artiekel staat. Maar gaat het over computer fans, dan is het onzinnig. Gaat het over fans in zijn algemeenheid, dan kan ik me iets bij deze regel indenken. Al is de vraag of afgeschermde fans van een computer (alles wat intern zit) daar wel onder hoort te vallen. Immers moet je gewoon opletten als je iets open maakt.

Als je een industriele gevaarlijke fan moet repareren, dan zal je uiteindelijk toch de fanguard verwijderen omdat deze in de weg zit. Ik zie de computercase als ultime fanguard. En vind daarom de regels wel erg vreemd. Hoe worden straks computer cases afgeleverd? Ik denk niet anders dan nu. Of zit ik hier helemaal mis?
Centralisatie betekent buiten alle doemverhalen over Europa een aantal andere, belangrijke dingen:

- standaardisatie (zie bijv. de oplaadstandaard voor mobieltjes, verspreiding van USB)

- bescherming van de consument (de consument is zelf geen partij voor grote bedrijven, via EU wetgeving is die macht er wel en worden ook keer op keer successen voor de consument geboekt)

- strenger, beter en vooral neutraal toezicht op bedrijven (een overheid is makkelijker te manipuleren dan een gecentraliseerde macht als de EU - want daar heb je veel meer overheden voor nodig - en dit zorgt dus indirect voor een machtsbasis van waaruit je dingen kunt opeisen of verbieden)

- verhoging van de mobiliteit (je kunt vrij reizen en werken binnen de EU, maar ook sociaal-economisch heb je meer mogelijkheden - er zijn talloze subisidiepotjes te vinden voor allerhande projecten met een internationaal karakter)

Zo kan ik nog wel een slap kwartiertje door gaan overigens. De EU is echt niet zo'n slechte keuze. Terugtrekken uit de EU is daarentegen op dit moment de allerslechtste keuze die je zou kunnen maken.
Al sinds het begin van computers is het nooit een probleem geweest en dan vind de EU het nu ineens een probleem? het is gewoon dikke onzin en als het aan mij ligt krijgt Brussel geen cent van ons voor dit soort onzin. Daarbij hebben bedrijven als HP, Dell, Apple veel en veel meer kennis van deze producten dan wat hoge pietjes daar in Brussel.

Het is onzinnig, tijd verspilling en alleen maar om interessant te doen ... daarvoor worden ze toch echt niet betaald lijkt me.

En als je denkt het Euro bashing is? ik zie het anders, er moet gigantisch veel bezuinigd worden dat landen er kapot aangaan, waarvan de lasten ook nog eens op de schouders van de groep die het minster verdient wordt geplukt. Terwijl zo'n pipo in een dikke bak kan rijden. Sorry maar als ze dan hiermee aan komen zetten dan mogen ze van mij de boel daar wel sluiten.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 31 januari 2013 23:53]

Het is ook een domme regel.

Dus we moeten alle ventilatoren gaan afdekken? Zeker omdat een EU politica een kleine boeboe heeft opgelopen door zijn vinger ergens in te steken waar het niet hoort. Er is geen pc of server ventilator die 'gehakt' van je maakt.

Is toch vrij normaal dat je je vinger niet in electronica steekt of open maakt als je er geen verstand van hebt.

En in fabrieken zijn 1001 dingen waar je niet aan moet zitten of je raakt een lichaamsdeel kwijt, vrij logisch allemaal. Als je dat bedoelt met alle ventilatoren.
Hij heeft gewoon gelijk.

Als de regel is voor alle ventilatoren dan is het dus geen goede regel. In jouw reactie geef je dat gewoon toe je geeft alleen aan dat je het bij voorbaat al zou opgeven om de richtlijnen uit te werken en dat doe je af met een dooddoener als 'gezever'. Prima als je regelgeving wilt maken maar dan moet je het wel goed uitwerken.

'Simpele oplossing', 'stukje gaas' etc. Apple weet meer van product design dan jij en europa samen. Een stukje gaas vangt stof, meer onderhoud, zonder onderhoud oververhitting, klagende klanten, andere luchtstroom, meer geluid, slechtere flow, meer energieverbruik etc. Allemaal omdat europa een regel verzint die eigenlijk niet van toepassing is op het bewuste product moet apple maar al het onnodige werk verzetten?

Je kan wel beginnen over iets algemeens als Europa bashing maar dan kunnen anderen weer beginnen over Apple bashing.

Bij nieuwe regelgeving mag een fabrikant er zelf voor kiezen om het product van de markt te nemen. Daarmee voldoen ze ook aan de regels want ze verkopen geen product wat er niet aan voldoet. Europa heeft dus bereikt wat ze willen, geen open pc fannetjes. Heb ook gewoon respect voor zo'n keuze van Apple zonder over bashing te beginnen.

En wees vooral blij dat Europa ervoor zorgt dat jij je hand nooit zult kwijtraken in een pc ventilator
Wat een achterlijke reactie zeg..

Waarschijnlijk heb jij nog nooit een Mac Pro van binnen gezien.
Daar zitten geen standaard fans in zoals bij de huis/tuin/keuken pc's. Daar zitten alu vinnetjes in (tenminste, in mijn 2008 Mac Pro). Geen plastic dingies die je met 2000rpm nog kunt tegenhouden.
Misschien te simpel hoor, maar is het niet in zo'n beetje íedere pc mogelijk de ventilatoren aan te raken als de behuizing geopend is?
Dit is de IEC 60950-1 daar zie je op pagina 33 en 34 welke eisen aan ventilatoren gestelt worden, massa, diameter en omwentelingssnelheid zijn van belang

Het document is van 22 juni 2011, volgens mij kun je een aan de professionaliteit van Apple twijfelen, als ze binnen anderhalf jaar niet kunnen voldoen aan de eisen van de EU.

Daarbij zijn het waarschijnlijk puur krokodillentranen van Apple ze hebben weer een keer gratis reclame.
nieuws: 'Apple wil ontwikkeling en verkoop Mac Pro staken'

Edit: typefout

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 1 februari 2013 00:19]

Hey Steve, blij je weer te zien
Inderdaad Apple weet het beter net zoals garantie bepaling enz...
Kassa/Radar hadden gelijk?

Remind me:
- iPod in Amerika gekocht: consumenten claim, claimen in Nederland?
- Product door bedrijf gekocht, consumenten claim claimen als bedrijf?
- iMac van meer dan dikke 3 jaar oud? consumenten claim claimen?

Ja dat waren echt feiten dat aantoonde dat Apple fout zat ... nee, dit waren gewoon grote blunders van commerciele programma's
@BoringDay, lees het document dan waar WorldCitizen naar linkt. Daar staan een aantal punten in die de bewering van Apple oftwel ontkrachten ofwel we moeten erg schrikken van een grote design fault van de Apple systemen. Maar er is meer....

In het document staat een formule die helpt te bepalen wanneer een fan schadelijk is. Zie pag 32. Iemand minder lui dan ik mag uitrekenen of de lichte plastic fans in de gemiddelde PC daar uberhaupt voor aanmerking komt }>

Maar daar komt ook nog bij dat een fan alleen beschermt hoeft te worden als deze door de gebruiker aangeraakt kan worden onder normaal gebruik. Dat lijkt me niet het geval.
Men hoeft alleen voor een eventuele reparateur een sticker bij de fan te plaatsen die aangeeft dat er een gevaar is. Zo'n gele driehoekige waarvan er meerdere in je PC zitten.

Als laatste punt wil ik nog even aangeven dat Apple naar de EU wijst, maar zoals je in de link van worldcitizen kunt zien gaat het om de IEC (International Electrotechnical Commission). De IEC is toonaangevend wat betreft deze regels en worden door vele landen geimplenteerd. De EU doet dat dus ook. Lijkt me economisch gezien ook handig om te doen. Wel stom is natuurlijk dat dan een aantal EU landen besloten heeft er wijzigingen op aan te brengen. Verrast me dat Nederland dat niet gedaan heeft, die houdt er nogal van om de regels zwaarder te maken dan nodig.
.
IEC 60950 was written under the auspices of the IEC, the International Electrotechnical Commission, and published by the same body.

It has been adopted by many countries, with national deviations, as their national standard. Examples are:

UL 1950/CSA C22.2 950 - USA and Canada

AS/NZS 3260 - Australia and New Zealand

EN 60950 - The European Union (Some countires in the EU have additional national deviations, e.g. United Kingdom, Denmark, Norway, Sweden)
Mogelijke concusie: De fans in de Pro zijn oftewel erg zwaar én door slecht design gemakkelijk door de gebruiker aan te raken. Of de aanpassingen van de verschillende landen in de EU maakt het oninteressant voor Apple om de verkoop door te zetten. Of Apple is als een klein vals kind bezig met onrust stoken. Dergelijke kinderen eindigen meestal met een strafblad.
Als ze dit soort onzinnigheden willen toepassen in het EU doe het dan op de pc's maar laat de Mac gewoon er buiten, Apple heeft daar veel meer kennis van in huis en al heel veel R&D in gedaan, dan weet Apple het echt wel een stuk beter hoe het werkt.
Ik laat het liever aan de experts uit de industrie, academia en consumenten over waar de IEC mee samenwerkt om tot een gezamelijk compromis te komen dan aan 1 commerciele partij die meermaals bewezen heeft niet het belang van de consument te denken.

@BoringDay, heb het aangepast naar 'mogelijke conclusie'. We kunnen voorlopig alleen maar gissen.
Als je het document leest en het nieuwsbericht naast elkaar legt, dan 'lijkt' alsof Apple zegt dat hun product slecht ontworpen is. Maar het kan natuurlijk ook een journalistieke dwaling zijn of sensatiedrift. In ieder geval lijkt me dat er, zoals jij en vele andere ook zeggen, niks mis is met het design van de Mac Pro. Maar als we ervanuit gaan dat de journalist de brief goed gelezen heeft, dan mogen we ons wel afvragen waarom Apple met de vingers naar een ander wijst, terwijl het waarschijnlijker is dat zijzelf het probleem zijn.

[Reactie gewijzigd door EektheMan op 1 februari 2013 13:43]

Nou over de professionaliteit bij zo'n bedrijf hoef je echt niet te twijfelen. Vooral niet als je zo'n ding aan de binnenkant hebt bekeken, dat zit wel snor.
In 2011 was het de bedoeling van Apple om met de Mac Pro te stoppen. Dan hoef je niet te verwachten dat ze terug naar de tekentafel gaan om aanpassingen te doen.
Later lijkt er toch dat er besloten is om een nieuwe Mac Pro uit te brengen, al is het nog steeds niet voor iedereen 100% zeker.
Het is dus een simpel rekensommetje. Eerst waarschijnlijk niet opgepakt vanwege einde van het product en later de gok genomen dat de intrede van deze regels vlak rond de release van een mogelijke nieuwe opvolger zal zijn, met als gevolg dat je het misschien even tijdelijk van de markt met halen.

Heeft dus weinig met onkunde te maken, lijkt gewoon een strategische keuze rond een niche product. Kijk als ze straks een nieuwe MacPro uitbrengen die alsnog niet aan de regelgeving voldoet, dan mag je over onkunde spreken.

Dit product heet nou eenmaal niet de prioriteit (helaas) om tussentijds een dure wijziging in je productie door te voeren.
Het klinkt mij ook erg vreemd in de oren, de IEC 60950 loopt doorgaans achter op de amerikaanse variant (UL 60950). Als de Mac Pro dus niet meer verkoch mag worden wegens regels uit de 60950 norm, dan mag hij hoogstwaarschijnlijk ook in de VS al langere tijd niet verkocht worden.


Ik vermoed eerder dat het om één van de ErP normen (degene voor PC's en workstations zou ergens dit jaar van kracht moeten worden). ErP (Energy Related Products) gaat vooral over energie verbruik, ErP lot 3 wordt volgens mij ergens dit jaar van kracht en is van toepassing op PC's en workstations.

Andere ErP regels waar we als consument al mee te maken hebben (goed of kwaad) zijn bijvoorbeeld lot 6 (standy power) die eist dat veel randapparatuur vanaf 1 januari dit jaar een standby/soft-off/S5 vermogen heeft maximaal 0,5W. En de gloeilamp is ook weg dankzij ErP.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 februari 2013 00:22]

>Waarschijnlijk gaat het om de fans, die niet beschikken over een fanguard.
Wat? Waarom kan de EU mensen niet met rust laten en zelf uitvogelen of ze een fanguard nodig vinden..
Is die vraag serieus bedoeld?

Zolang er debielen rondlopen welke vuurwerk in de hand houden en daarna verbaasd zijn dat ze hun hand (of een deel daarvan) kwijt zijn, moet de burger inderdaad tegen zichzelf beschermd worden..

In Brazilië zijn dit weekend 230 mensen omgekomen omdat iemand het een goed idee leek om in een nachtclub een fakkel aan te steken als onderdeel van een vuurwerk show.

Katten in magnetrons, honden in wasdrogers, McDonalds welke of koffiebekers moet zetten dat koffie heet is, ik kan nog meer voorbeelden geven, maar de conclusie blijft hetzelfde. De mens is dom en het is bijna een wonder dat we nog niet uitgestorven zijn..
Zolang er debielen rondlopen welke vuurwerk in de hand houden en daarna verbaasd zijn dat ze hun hand (of een deel daarvan) kwijt zijn, moet de burger inderdaad tegen zichzelf beschermd worden..
Neuh, nergens voor nodig. Zou dit soort ongelukken gewoon onder "survival of the fittest" scharen, en gezien de overbevolking...
Precies. Gewoon een bewijs dat Darwin gelijk had.
@RSpliet : Precies. Door de rubbertegelmaatschappij waarin wij leven worden we constant opgezadeld met achterlijke debielen die het door hun stommiteiten anderen tot gevaar zijn. We zouden de natuurlijke selectie gewoon haar gang moeten laten gaan.

Alle mensen die met een flinke slok op zijn betrapt tijdens het autorijden zouden ze in een afgebakend gebied moeten opsluiten zodat ze elkaar "destruction derby"-style morsdood kunnen rijden. De winnaar mag zijn rijbewijs (voorwaardelijk) behouden en we stralen het geheel wereldwijd uit op TV. Zeg maar een soortement van "Death Race".

Dát zou een show zijn waar ik voor thuis zou blijven. Ik denk dat het dan heel snel afgelopen is met onschuldige slachtoffers die door de schuld van "alcoholmobilisten" om het leven komen.

Maar goed, ik dwaal te veel af. Back to topic :-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2013 20:39]

Je zou het ook om kunnen draaien dat de mensen weer eigen verantwoordelijkheid krijgen en afstand nemen op hun voorganger en het verkeer om hun heen goed in de gaten houden. Het is leuk al die regels, maar wat als een stoplichtfaalt, of een onderdeel van de auto het plotseling begeeft. Nu straf je al die automobilisten die het even te gezellig gehad hebben voor iets dat ze mogelijk zouden kunnen gaan doen. Want ja in zo'n maatschappij leven we en waarom trekken we het niet door. Als je in een achterstandswijk woont en een kleurtje hebt is de kans groot dat je crimineel verdrag vertoont. Voor de zekerheid sluiten we je alvast maar op. De statistieken hebben gesproken!!!

We hebben nu een individualitische wereld gecreeerd waar je dus eigenlijk niet meer kan uitgaan, tenzij om de hoek, of het bij je thuis is, en waarbij je gezellig een drankje kan drinken of heel diep in de buidel tast voor een idioot dure taxi. Het feit dat een voetganger rondloopt of fietser aangeschoten rondrijdt schijnt niet zwaar te wegen terwijl zij ook zware problemen kunnen veroorzaken, zelfs met dodelijke afloop, Waarom zijn zij geen criminelen of misdadigers want er is ook een kans dat zij iets gaan dat grote problemen veroorzaakt.

Wat dat betreft is het amerikaanse systeem het beste gewoon over een witte streep lopen als je verdacht rijdt. Niet iedereen kan evenveel op, die 0,5% is leuk voor in een Excel sheet, maar heeft niks te maken met hoe iemand rijdt en wat zijn capaciteiten zijn. Ken genoeg mensen waarbij ik als ze een slok op hebben gerust in de auto stap, maar ook mensen waarbij ik voor geen goud naast zit al zijn ze broodje nuchter.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 31 januari 2013 20:57]

Ja want over een witte streep lopen is een prima indicatie van hoe je kan autorijden. Niet dus, het is maar een van de vele aspecten, jouw risico-inschatting meet je daar niet mee hoor. Ik ben blij dat we die regels hebben voor idioten die zichzelf overschatten.
Openbare dronkenschap geld voor iedereen.. voetganger, fietser, automobilist.. Je mag niet stomdronken over straat.
Ja klote, daar heb je de zwakte in mijn opinie... mensen die anderen in gevaar brengen met hun domme acties. Ik weet nog geen goede oplossing voor die groep, maar scholing voorkomt een goede tachtig procent*, wetten die intentionele schade aan anderen verbieden ook nog een mooie 15%*... en die laatste 5 procent... hoe herken je ze überhaupt?
Geloof dat een beschermkapje op je fan echter niet gaat helpen de moordcijfers omlaag te krijgen, dus wat dat betreft vind ik deze EU maatregel overbodig.

*percentages compleet uit de duim gezogen :+
Tja, dan moet je dat idee even wat verder uitrollen, en iedereen met een levensgevaarlijke ziekte/en vooral genetische afwijkingen etc ook gelijk uitsluiten van medische hulp!
In het geval van genetische problemen is voortplanting natuurlijk uitgesloten, dis gelijk castreren en steriliseren die hap.......

Wacht...wacht....ik heb dat eerder gehoord.
Jij vindt dat de burger, mensen dus, te dom zijn en daarom tegen zichzelf beschermd moeten worden.

Wie beschermt ons tegen de mensen genaamd politici en beleidsmakers? Want als mensen onvoldoende slim zijn, dan zijn beleidsmakers dit ook.

En dat blijkt ook, want als je in de wereld echt domme mensen wilt aanwijzen, dan zou ik beginnen bij politici en andere beleidsmakers. Ik wil al helemaal geen dombo's die bepalen wat ik wel en niet mag doen. Ik vind het belachelijk dat ik vrijheden moet inleveren omdat een of andere beleidsmaker durft te beweren dat hij mij tegen mezelf moet beschermen.
wat houd je tegen om jezelf verkiesbaar te stellen bij de volgende verkiezingen... kun je mooi voor ons allemaal die regeltjes weer terugdraaien...

ik bedoel je kunt er wel over gaan lopen zeiken maar wat doe JIJ er aan om dit soort regels weer weg te krijgen...
Ik vind dat een rare redenatie: als je echt goede ideëen hebt, krijg je immers die meerderheid ook wel. Sterker nog, in ons politieke bestel kun je zelfs als kleine partij soms een hoop invloed hebben. Wanneer jouw stem(men) nét het verschil maakt bij een belangrijke kwestie, kun je daar altijd iets voor terugonderhandelen.

Als je die meerderheid niet krijgt, is het idee misschien niet zo goed?
Ja, ze gaan echt een richtlijn uitvaardigen die zegt dat in een computer een ventilator moet afgeschermd zijn met een fanguard ... niet dus. Dit zal een gevolg zijn van de richtlijn, maar ik kan je nu al zeggen dat er in andere domeinen wel degelijk ventilatoren worden gebruikt die zonder problemen je vingers afsnijden. Zelfs een casefan kan al verdomd veel pijn doen.
maar ondertussen is het enige veiligheids middel tussen jou en een trein die (soms met 50+ door een station raast) witte tegels. beetje krom he??
Mag ik dan vragen waarom mensen niet gewoon de handleiding lezen en eerst de computer uit zetten voordat ze hem open maken? 8)7

Tweakers uitgezonderd, maar normale mensen die een kant en klare pc kopen hoeven helemaal niet in een pc-kast te snuffelen, laat staan dat hij nog aan is ook.
Ja, ze gaan echt een richtlijn uitvaardigen die zegt dat in een computer een ventilator moet afgeschermd zijn met een fanguard ... niet dus. Dit zal een gevolg zijn van de richtlijn, maar ik kan je nu al zeggen dat er in andere domeinen wel degelijk ventilatoren worden gebruikt die zonder problemen je vingers afsnijden. Zelfs een casefan kan al verdomd veel pijn doen.
Dan hadden ze de richtlijn beter op moeten stellen. Bijvoorbeeld alleen fanguards vereisen bij ventilatoren van >3000rpm òf met metalen bladen. Alle kleine prut in computers, externe harde schijven, PVR's, NASsen en dergelijke rommel blijft dan buiten schot.

Nu is het gewoon je reinste verspilling. Vele miljoenen fanguards moeten nu worden geproduceerd en geïnstalleerd voor computers terwijl bijna niemand ze wil hebben. En Apple heeft daar blijkbaar ook geen zin in.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 31 januari 2013 21:34]

Alle kleine prut in computers, externe harde schijven, PVR's, NASsen en dergelijke rommel blijft dan buiten schot.
Waarom uitsluiten? Goedkoop stukje gaas ervoor en klaar. Waarom een regel maken met weer tig uitzonderingen waar je dan weer lekker ruzie over kan maken. Echt het gaat nergens over. Of is dat nu alleen omdat Apple dit lijkt aan te grijpen (lijkt want we weten het niet eens) om een product EOL te verklaren.
[...]
Waarom uitsluiten? Goedkoop stukje gaas ervoor en klaar. Waarom een regel maken met weer tig uitzonderingen waar je dan weer lekker ruzie over kan maken. Echt het gaat nergens over. Of is dat nu alleen omdat Apple dit lijkt aan te grijpen (lijkt want we weten het niet eens) om een product EOL te verklaren.
Omdat het geld kost (hoe weinig ook), omdat het totaal nergens voor nodig is, omdat het airflow reduceert, omdat het meer geluid produceert (fanguard veroorzaakt altijd enige mate van turbulentie en de fan moet sneller draaien vanwege de verminderde airflow), omdat het verspilling is?

Zoals jij denkt kunnen we ook wel overal in het verkeer een helm verplichten. Niet alleen op de motor, maar ook in de auto. En ook maar meteen op de fiets. En zelfs voetgangers. Gewoon iedereen een helm op, is veel veiliger en waarom een regel maken met weer tig uitzonderingen waar je dan weer lekker ruzie over kan maken? Daarom dus.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 31 januari 2013 23:58]

Omdat het onzinnig is, jaren lang is het geen probleem en nu ineens wel?
Hoeveel mensen gebruiken dan een ESD mat om hun computer open te maken? gebruiken polsbandjes? gebruiken de juiste schroevendraaiers ...

En dan komt men aan met een stuk gaasje ...

Maar bij mijn weten als je een computer open maakt, dan haal je de stekker eruit en staan de ventilatoren gewoon stil. Dan zou je toch denken dat je een computer niet kan open maken zolang de stekker erin zit veel effectiever is?
McDonalds welke of koffiebekers moet zetten dat koffie heet is
Dit is een beetje offtopic, maa als je de eigenlijke schade zag die de "iets te warme koffie" heeft aangericht zou je zoiets niet zeggen. Er zijn veel opgeblazen rechtzaken van mensen die overdrijven, maar dit was er absoluut geen van.

Ziehier, wat die "iets te warme" koffie heeft aangericht (uiteraard erg NSFL) http://travis.pflanz.me/a...d_by_mcdonalds_coffee.jpg
Ben je nou serieus? Dit zijn van die typische one in a billion waardoor alles verboden moet worden. Als we naar dit soort onzin gaan/blijven luisteren komen die films over een staat waar alles aan banden gelegd is wel heel erg snel uit. -1000
Hmm, op de een of andere manier geloof ik niet dat wat je op die foto ziet door koffie is veroorzaakt. Ik heb wel eens plaatjes gezien van mensen die kokend frituurvet over zich heen hadden gekregen en dat zag er nog niet zo gruwelijk uit.
Helemaal mee eens. No way dat dit door een bekertje koffie is veroorzaakt.
Check de documentaire 'Hot Coffee' uit 2011. De persoon die met de foto kwam heeft daadwerkelijk gelijk.
Het hele verhaal is tevens terug te lezen op wikipedia: http://en.wikipedia.org/w...v._McDonald's_Restaurants

Het blijft een beetje gissen over de totstandkoming van deze IEC regulatie, misschien betutteling maar misschien ook op basis van ervaring van de arbeidsinspectie uit de betrokken landen. Je kan je inderdaad afvragen of een sporadische verwonding dit soort maatregelen rechtvaardigt. Het lijkt mij nog al doorgeschoten maar het blijft lastig zeggen als je niet weet welke kennis/ervaring er aan ten grondslag ligt. Net als bij genoemde rechtszaak eigenlijk.
...Katten in magnetrons,...
Dat verhaal over die kat in de magnetron is overigens een hoax: http://www.snopes.com/horrors/techno/microwavedpet.asp.
Dat komt omdat je ernstigere brandwonden krijgt van kokend water van 100 graden dan van frituurvet van 180 graden. Dat is omdat de soortelijke warmte van water zo hoog is. Veel hoger dan die van olie/vet. Daardoor wordt er veel meer energie op de huid overgebracht door heet water en die energie beschadigt de cellen.

Onderschat absoluut niet de risico's van heet water!!! Je hebt zo derdegraads verbrandingen. :X

Overigens lijkt deze regelgeving mij weer weinig adequaat. Domme eenheidsworst. Als grote fans wel schade kunnen aanrichten en kleine fannetjes niet dan moeten er voor grote fans andere regels gelden dan voor kleine. Maar blijkbaar vindt men dat in Brussel weer te ingewikkeld en dus doen we net alsof kleine fannetjes even gevaarlijk zijn als grote.

:F
Voor zover ik weet wordt koffie gezet bij 80 graden celsius.

On-topic, de regelgeving om mensen te beschermen tegen alles wat gevaar oplevert staat op een gegeven ogenblik je vrijheid in de weg. Ik voel er weinig voor om extra geld neer te tellen voor fanguards omdat sommige mensen blijkbaar niet beseffen dat je je vingers nooit in bewegende delen moet steken.
Zolang er debielen rondlopen welke vuurwerk in de hand houden en daarna verbaasd zijn dat ze hun hand (of een deel daarvan) kwijt zijn, moet de burger inderdaad tegen zichzelf beschermd worden..
Zouden ze dan niet een hogere prioriteit aan vuurwerk moeten geven? Daarmee vallen ieder jaar nog 100en gewonden, verliezen ik weet niet hoeveel mensen hun handen/vingers/ogen/gehoor, erger nog, er vallen zelfs doden... Dat zie ik door een draaiende fan nog niet zo snel gebeuren.

Nee, dit bewijst gewoon maar weer eens de doorgeslagen idioterie van de EU. Laten we gelijk een guard onder de motorkap van auto's plaatsen, zitten ook veel draaiende onderdelen...
Waarom, computers zijn toch geaard?
En alle wandcontactdozen/verlengdozen zijn geaard? bij lange na niet.

Verder is het zo als je een computer open maakt de stekker eruit haalt het niet meer geaard is. Maar je bent zelf wel statisch geladen.

Je snapt wel waarvoor een ESD mat bedoeld is toch?
Ik vind meer de overheid dom in deze. Wanneer staat eens iemand op en zegt "Eigen schuld, dikke.... moet je maar opletten".
Nee, alles moet geregeld worden. En omdat alles geregeld wordt, is het als burger ook niet meer nodig om zelf na te denken. Je kan een fabrikant er nog voor aanklagen ook.

Zit dan ook ongeduldig te wachten op het eerste stopcontact die je kan ontgrendelen als je 18+ bent een over de juiste pincode beschikt. Want stel je voor, dat je je breinaald in zo'n gaatje zou steken.

Mensen mogen wel eens meer eigen verantwoordelijkheid nemen en niet alles afschuiven op anderen. Steek je je vinger in een fan; dat is dan stom van je. Moet je dus niet nog eens doen.
In Brazilië zijn dit weekend 230 mensen omgekomen omdat iemand het een goed idee leek om in een nachtclub een fakkel aan te steken als onderdeel van een vuurwerk show.
Een veel grotere fout was natuurlijk dat superbrandbare plafond! Een beetje bouwvakker werkt niet mee aan 't monteren van zo'n brandbom. Een beetje overheid controleert en (belangrijker) beboet flink als zulke mistoestanden worden aangetroffen. Daar is allemaal nauwelijks sprake van.
De schuld ligt echt niet bij 't afsteken van wat vuurwerk (of dat nu slim is of niet IN een gebouw), maar bij de bouw / het onderhoud van dat gebouw.
Hoe moet een willekeurig persoon nu weten dat ie in een brandbom rondloopt als er sprake is van wat vonkjes?
De EU heeft wel meer van zulke regels.
Zoals bv. veel strengere geluidsnormen voor auto's tegen 2015, een reductie van 25%! En tegelijkertijd moeten hybride wagens meer geluid maken.
En ondertussen plaatsen verschillende EU landen met subsidies geluidspanelen over 100de km's autostrades (soms zelfs 2 tot 3 rijen achter elkaar!)... waar er geen bevolking in de buurt is.
Of het bouwen van waterpretparken (meerdere in straal van 10km) in economisch 'achtergestelde' regio's, waar de inwoners het inkom ticket niet kunnen betalen...

http://www.deredactie.be/...2.26028/2.26029/1.1518110

Als de EU zo doorgaat dan 'concurreren' ze zichzelf zo uit de markt...
Zolang de US of China niet mee doen, gaan de fabrikanten speciaal voor de EU aanpassingen moeten uitvoeren. Dus kosten maken... voor 500 miljoen potentiële klanten.
Terwijl de US, China en Rusland samen goed zijn voor 1 miljard 750 miljoen potentiële klanten... Als India erbij komt, tel je er nog eens 1 miljard zieltjes bij op de lijst...
De EU heeft wel meer van zulke regels.
Zoals bv. veel strengere geluidsnormen voor auto's tegen 2015, een reductie van 25%! En tegelijkertijd moeten hybride wagens meer geluid maken.
En ondertussen plaatsen verschillende EU landen met subsidies geluidspanelen over 100de km's autostrades (soms zelfs 2 tot 3 rijen achter elkaar!)... waar er geen bevolking in de buurt is.
Of het bouwen van waterpretparken (meerdere in straal van 10km) in economisch 'achtergestelde' regio's, waar de inwoners het inkom ticket niet kunnen betalen...

http://www.deredactie.be/...2.26028/2.26029/1.1518110
Off-topic, ik weet het, maar ó zo interessant. Om dat bedrag van 347 miljard euro in die video die in zes jaar aan subsidies wordt uitgegeven door 'Europa' even wat beter te laten doordringen.

In de film Brewster's Millions moest hij 'maar' 30 miljoen dollar in 30 dagen uitgeven. Hier gaat er als je even rekent 158,5 miljoen euro per dag doorheen!!! :X

Wat is de overtreffende trap van verspilling? :F

Héle dure hobby dat 'Europa'! ;(

Edit: Als de periode inclusief begin- en eindjaar is dan is het 7 jaar en 'slechts' bijna 136 miljoen euro per dag. En denk eens aan al die strijkstokken.

[Reactie gewijzigd door CaptJackSparrow op 31 januari 2013 22:33]

Helemaal off-topic... :-)
En wie betaalt dit allemaal...? En wat krijgen we er voor terug?

We hadden Europa eerst moeten laten werken met de oorspronkelijk 11 landen. Zorgen dat die financieel sterk staan, onafhankelijk op vlak van energie- en voedselproductie zijn,...

Nu moeten we ons schikken naar Rusland, het Midden Oosten,... Onze industrie verhuist naar China en voormalige 'Oostbloklanden' die teren op subsidies en goedkope werkkrachten leveren. Ook bij ons, zoals vrachtwagen chauffeurs.

En heel die circus in Brussel kost ons heel wat geld (alleen al aan personeelskosten liggen torenhoog, zelfs een persoon onderaan de ladder verdient er zeer goed zijn boterham).

Voor fabrikanten wordt Europa veel minder interessant:
23 (!) officiële talen, wetgevingen/ richtlijnen die per land kunnen verschillen (zoals de garantievoorwaarden, contractduur Telecom,...), verschillende BTW tarieven, transport (wegenvignet, payage,...), auteursrechten,...

Zo zie ik bv. de Apple TV (en dan doel ik op de mogelijke LCD, die er wel of niet zou komen) niet snel naar Europa komen. Content zal immers per land geregeld moeten worden. En zonder die content biedt dat toestel waarschijnlijk niet veel meer dan wat er nu op de markt bestaat.
puur laksheid van apple?
of willen ze het gewoon niet aanpassen?(grootheids waanzin, of is de richtlijn veels te streng?)
Er van uitgaande dat de meeste mensen op Tweakers wel eens een PC geopend hebben kun je zien dat deze regel te streng is, vrijwel niemand heeft een fanguard aangezien het compleet niet nodig is. Die fans in een Mac Pro draaien niet eens hard genoeg om je vingers er af te hakken(net als 99.999% van de andere fans in PCs). Dit soort richtlijnen zijn het niet waard om je product op aan te passen als het al praktisch EOL is.
Enige fans die bij mij echt omhoog komen waar deze regel nuttig voor zou kunnen zijn zouden die 4000 + rpm fans zijn, zoals de snelle Gentle Typhoon en de ultra kaze van sythe, of die Delta fan (weet even geen type).
Maar dit zijn geen OEM fans (de geluidsproductie is er ook niet naar), de enige die dat soort fans gebruiken zijn "tweakers" en je mag verwachten dat die weten wat ze doen...

Ik vind die fanguard regel dus eigenlijk veel te ver gaan.
Zo kun je alles idiot proof proberen te maken.... dan hou je enkel een kast over die niet meer open kan, omdat de gebruikers een schok van de elektronica kunnen krijgen... Dan krijg je dus iets in de richting van een macbook air, waar mensen klagen dat ze niks kunnen aanpassen...
Haaahahahaha 'fanguards'.

Ik vrees dat ik Apple toch echt gelijk moet geven op dit front hoor.
Ik zou ook niet mijn product aan gaan passen omdat de 'EU' het zo nodig vind om FANGUARDS te eisen. Wat een belachelijk idee zeg.

Ik heb meer dan 10 fans in mijn huidige kast en in m'n vorige zaten er wel 12.. geen één van die fans heeft een fanguard.
Ik heb ook vaak genoeg de fans aangeraakt met mijn vinger tijdens operatie (wil je uiteraard minimaliseren omdat het niet goed is voor de fan maar ongelukjes gebeuren).
Ik kan je dan ook vertellen dat het echt geen probleem is met 'standaard' fans om deze met je vinger aan te raken. Zelfs op de buitenste rand (waar het blad het hardst draait) doet het nog veel minder 'pijn' dan met je vinger een schokdraad aanraken.

Je moet volgens mij toch wel een absurd krachtige fan hebben wil je je vinger serieus schade aan kunnen doen.
Ps. High-RPM fans is geen argument want die dingen draaien zo snel dat je never nooit niet je vinger er tussen kan krijgen alvorens dat ding significant afgeremd tte hebben met het uiterste van je vingertop.
De EU eist echt niet zomaar fanguards in PCs, het zal om een algemene regelgeving gaan met betrekking tot ventilatoren. En ja, wanneer je kijkt naar industriële installaties dan worden daar ventilatoren gebruikt waar bescherming wel degelijk noodzakelijk is.

Een plastic fan is al in staat om serieus pijn te doen en indien het toerental hoog genoeg is zelfs vingers te breken. Neem een metalen ventilator, en je kan je vingers gewoon verliezen.
Je kan je vingers niet serieus verwonden met een fan in een PC. Er zitten geen gehaktmolens in een PC, maar plastic fannetjes die al stoppen als je er boos naar kijkt.
In sommige gevallen kunnen ze handig zijn, m'n HAF 932 heeft bijvoorbeeld een fanguard op de zij-fan zitten en deze komt met m'n waterkoeling goed van pas, de buis drukt er namelijk iets tegen aan. Zonder fanguard had de buis in de fan's baan gezeten en had deze dus nutteloos geweest :/

Als je denkt dat high-rpm fans ook zonder gevaar zijn daag ik je uit.
koop zo'n 5.400 rpm Gentle Typhoon, zet hem op z'n max, laat hem 10 minuuten "warm draaien" en steek je vinger er bij de rand van de fan in :/
(even een tip voor je het mogelijk doet, zoek een plaatje op van de fans, ze zijn namelijk naar voren gebogen met een redelijk scherpe punt -.-" )

@Blokker_1999.
Ik denk dat je gelijk hebt dat het een algemene regelgeving zal zijn die meer op industriële instalaties slaat, maar deze instalaties moeten hoe dan ook al aan eisen voldoen die dat soort contact onmogelijk maken (volgens andere ISO en DIN normen, weet ze niet uit mijn hoofd, maar ze bestaan)
(zal misschien even kijken of ik via de bron wat kon vinden, daar werd het voorschrift ook genoemd)

Het is inderdaad een algemeen voorschrift/richtlijn, heb enkel een soort preview gezien, maar ze hebben het over ster systemen en die gebruik je, als ik het goed heb, enkel bij 3 fase stroom, aka big ass fans.
Als het artikel op tweakers klopt en het is een richtlijn, dan hoef je het niet eens op te volgen, dacht ik (was iets met een of ander programma een hele tijd geleden waar ze ook over de term richtlijn struikelde, omdat je je er niet verplicht aan hoefde te houden.....)

Maar ik vind het, voor pre-fab computers, gewoon te ver gaan...
Daar ga je geen high-rpm of metalen fans vinden, die zijn gewoon te duur

[Reactie gewijzigd door DCG909 op 1 februari 2013 00:06]

@bantoo : Tenzij je gebruik maakt van stalen Papst ventilatoren die op 220v draaien natuurlijk. Ik denk dat je dan wel "dag" kunt zeggen tegen je vingertjes.

Het voordeel van die ventilatoren is dat ze heel erg stil zijn en vele malen langer meegaan dan die plastic "brushless" en / of "maglock" zooi die je overal in de maag gesplitst krijgt.
Er van uitgaande dat de meeste mensen op Tweakers wel eens een PC geopend hebben kun je zien dat deze regel te streng is, vrijwel niemand heeft een fanguard aangezien het compleet niet nodig is. Die fans in een Mac Pro draaien niet eens hard genoeg om je vingers er af te hakken(net als 99.999% van de andere fans in PCs). Dit soort richtlijnen zijn het niet waard om je product op aan te passen als het al praktisch EOL is.
En dan nog, volgens mij is dit bedoeld voor de mensen die voor de eerste keer met een PC of laptop bezig gaan.

Moet je volgens de EU niet de stroomtoevoer uit hebben staan als je er al mee bezig gaat?
Dan kan de ventilator namelijk echt niet draaien zolang geen stroom op staat.
Tenzij je natuurlijk iets verschrikkelijk verkeerd doet en de ventilator aan de accu zet...
Als er nieuwe Mac Pro's in de pijplijn zitten, waarom zou je dan een oud ontwerp nog aanpassen?
@GJvdZ : Wie zegt dat Apple daar wél fanguards gaat gebruiken ? Het zou natuurlijk wel zo handig zijn natuurlijk. Tenzij jij al blauwdrukken in handen hebt van de nieuwe Mac Pro's kan ik met jouw argument niet zo veel beginnen.

Daarbij; nogal belachelijk dat ze zo moeilijk doen over een fanguard. Je betaald als klant zijnde duizenden euro's voor een dergelijk systeem, en dan gaan ze moeilijk doen over een stukje metaal dat (in de aantallen die Apple ze dan zou inkopen) nog geen 2 cent per stuk kosten.

Als dat het geval is, is Apple nog gieriger als Dagobert Duck....
Als Apple met een nieuwe MacPro lijn komt, dan kan je toch echt wel verwachten dat ze dit zullen aanpassen. Of denk je echt dat ze een nieuw systeem uitgaan brengen en vervolgens een flinke regio links laten liggen. Zo dom zullen ze echt niet zijn.

Als de MacPro lijn nog lang zou doorlopen, dan zouden ze de huidige modellen ongetwijfeld aanpassen. Ga er maar vanuit dat er een nieuwe lijn komt, of ze kappen er in het geheel mee.
Er gaat in 2013 een nieuwe Mac Pro komen, ze gaan de huidige daar niet meer speciaal voor aanpassen.

En laten we zeggen dat het gewoon een onzinnige wet van Europa is die werkelijk compleet nergens op slaat.

Alsof we met onze neus in de ventilatoren gaan hangen en te dom zijn niet om in te kunnen zien wat wel of niet kan. En voor dit soort onzin moeten wij burgers belasting inleveren omdat die nietsnutten weer wat onzin bedenken.
Het feit dat Apple de Mac Pro niet aanpast voor de verkoop, maar de verkoop gewoon stop zet kan twee dingen betekenen:

1. Apple stopt helemaal met de Mac Pro.
2. Er komt een nieuwe Mac Pro aan.

Ik vermoed zelf dat 2 het geval is, Tim Cook heeft in 2012 al laten doorschemeren dat er een nieuwe Mac Pro aan gaat komen in 2013 en de Mac Pro is ook echt aan vervanging toe. USB 3, Thunderbolt, Bluetooth 4.0 ontbreken allemaal. Wat ik me afvraag is of ze ook hier de superdrive gaan verwijderen zoals eigenlijk het afgelopen jaar in hun hele productreeks het geval is geweest.
Waarschijnlijk zal het inderdaad nummer 2 zijn, al zijn er ook wel eens geruchten geweest over het stopzetten van de Mac Pro-lijn. Sowieso zijn die bakken véél en véél te duur. Zelf stel ik liever voor een hele smak minder geld een gelijkwaardige PC samen en zet er Adobe Creative Suite op. Gelijkwaardig systeem, zelfde foto/video-software, stuk goedkoper. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je iets als Pro Tools of Final Cut vebruikt.
Probleem is alleen dat bij veel professionals het echt een groot verschil maakt, mac of windows. Daarnaast zijn die hele systemen op mac ingesteld. En dan hebben we het natuurlijk ook nog niet over de prijs voor zakelijk gebruik aangezien je die btw gewoon kan aftrekken.
En dan hebben we het natuurlijk ook nog niet over de prijs voor zakelijk gebruik aangezien je die btw gewoon kan aftrekken
ik snap wat je bedoeld, maar ik wil je toch even een hint geven, zoals je het hier neerzet suggereer je dat je bij een mac wel btw kan aftrekken en bij een pc niet... en dat is natuurlijk niet waar. koortom

als je een mac van 1210 euro neemt en een pc van 605 euro... dan trek je wel 's waar 2x zoveel btw af (namelijk 210 / tegen 105) maar is je mac nog steeds 2x zo duur (namelijk 1000 tegen 500)...

natuurlijk zijn de verschillen in de echte wereld wat kleiner maar het principe blijft steeds het zelfde Tenzij er voor de ene een hoger btw tarief zou gaan gelden...
Groot verschil op wat voor manier? Wat je op een Mac kan, kan op een Windows PC vaak ook, en in veel gevallen zelfs met dezelfde software (uitzonderingen daargelaten). De workflow van de programma's is gelijk, performance is gelijk (al heb ik betere ervaringen met Adobe op Windows dan op OSX), het enige verschil is het OS. Dus ook voor professionals maakt het 9 van de 10 keer geen groot verschil. Sure, Apple-hardware is out of the box mooi vormgegeven en misstaat niet in het gemiddelde kantoor, maar dat kun je met een WIndows PC ook prima bereiken. En wat veel anderen aanhalen, dat OSX stabieler is en sneller is ook alweer een behoorlijke tijd achterhaald.
Tsja, op een Mac Pro kun je Xcode draaien. Op een windows machine niet. Met Xcode maak je iOS apps of OS-X programma's. Dan heb je dus echt een Mac nodig. VOor de rest heb je gelijk.
Kun je nog altijd OS-X installeren via een VM. Niet de snelste en stabielste oplossting, maar dan kun je in ieder geval kijken of het 't waard is om er uiteindelijk een losse Mac voor moeten aan te schaffen.
Ze zijn niet te duur, alleen de doelgroep is niet de consument.
Voor FCP en 3D animators zijn Mac Pro juist prachtige en krachtige systemen.

En je moet het al helemaal niet met een PC vergelijken, Mac Pro die gebruikt namelijk Xeon processors. Ook de concurrent met Xeon processors zijn ongeveer even duur.
Het feit dat Apple de Mac Pro niet aanpast voor de verkoop, maar de verkoop gewoon stop zet kan twee dingen betekenen:

1. Apple stopt helemaal met de Mac Pro.
2. Er komt een nieuwe Mac Pro aan.

Ik vermoed zelf dat 2 het geval is, Tim Cook heeft in 2012 al laten doorschemeren dat er een nieuwe Mac Pro aan gaat komen in 2013 en de Mac Pro is ook echt aan vervanging toe. USB 3, Thunderbolt, Bluetooth 4.0 ontbreken allemaal. Wat ik me afvraag is of ze ook hier de superdrive gaan verwijderen zoals eigenlijk het afgelopen jaar in hun hele productreeks het geval is geweest.
Tim Cook heeft het niet alleen laten doorschemeren, hij heeft officieel bevestigd dat er in 2013 een Nieuwe Mac Pro komt. Vergeet optie 1 dus al maar...
Is dit niet gewoon gebruikmaken van de situatie. Kan me namelijk voorstellen dat er veel mensen zijn die dan nog even snel een mac pro aanschaffen omdat het volgens dit bericht in de toekomst niet meer zou kunnnen binnen de EU. Ze zijn wel goed in marketing moet ik dan toegeven :) .
Als dat de reden is dan zijn ze er juist niet goed in. Een plotselinge (geforceerde, zou je kunnen zeggen) stijging van de verkoop brengt vrijwel altijd eenzelfde daling achteraf met zich mee. Mensen zijn op een gegeven moment namelijk gewoon voorzien en kopen geen nieuwe, waardoor je na die piek gewoon amper meer verkoopt.
Normaal gesproken wel ja, maar bij Apple users is dat een ander verhaal. Die zetten hun gloednieuwe Mac Pro op marktplaats en kopen de nieuwe versie.
Misschien willen ze geen nieuwe revisie voor de Mac Pro maken omdat er binnenkort een gehele nieuwe versie komt, of omdat het snel EOL verklaart gaat worden?
Ding is al 3jaar? oud. Er zal dus wel voor maart een nieuw model komen. Tim Cook heeft al aangegeven dat er in 2013 wel een nieuwe Mac Pro zou komen.
Apple is meester in marketing.
Ik verwacht eerder pas rond eind april/half mei de aankondiging wanneer er een nieuwe Mac Pro in de winkel ligt, misschien nog wel later.
Doe je dat voor eind maart dan zullen velen wachten op de nieuwe, laat je ze nog een maand in het ongewisse, na stopzetten in Europa, dan zal toch een deel de "oude meuk" afnemen, bang geworden dat ze "op" zijn.
Vreemde rede om de verkoop te staken. Zoveel duurder is een fan met fanguard niet. En als ik een fan andersom monteer met de fanguard tegen de behuizing aan kan ik er ook zo met mijn vingers in. Misschien is er meer aan de hand, vind het anders wel een vreemde rede om de gehele verkoop in de EU te staken.
Als je 1 pc moet ombouwen is het inderdaad simpel. Als je een productielijn moet aanpassen is het een ander verhaal...
Productielijn? Denk je niet dat die fans gewoon door Chinese handjes in die kasten gemonteerd worden?
Het kan ook zijn dat er helemaal geen productielijn meer is maar er ergens nog een voorraad van pakweg 1000 Mac pro staat.Het ding is verouderd, duur en wordt amper nog verkocht. Die voorraad kun je niet zomaar aanpassen.
Sinds wanneer zitten er fan guards op fans bij een open case ???

Bedrading die niet voldoen moeten ze gewoon fixen maar begrijp dat fan gebeuren niet echt.

jammer dat IEC 60950-1 zo'n 500+ bladzijden heeft en het document moet kopen anders had ik het wel effe opgezocht.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 31 januari 2013 19:59]

Het lijkt wel of Apple de Mac-Pro's uit willen faseren. Erg belangrijk lijken ze de omzet van dit product in Europa niet te vinden en misschien ook wel buiten Europa.
Apple zal het best wel moeilijk hebben met hun garantie policy e.d.
Vandaar deze nogal vreemde reactie, denk ik?
Ze lopen waarschijnlijk nog steeds verdwaasd rond te dolen in hun "SAMSON" nachtmerrie.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Google Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013