Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 148, views: 36.861 •

Game-ontwikkelaar Rockstar Games heeft bekendgemaakt dat Grand Theft Auto V op 17 september 2013 zal verschijnen. Daarmee loopt het populaire actiespel vertraging op ten opzichte van de oorspronkelijke release-indicatie van lente 2013.

Op haar eigen website meldt Rockstar dat GTA V uiteindelijk ongeveer vier maanden later verschijnt dan was gepland. Die extra tijd zou nodig zijn om het spel bij te schaven. Volgens Rockstar is dat nodig om het spel kwalitatief aan de standaard te laten voldoen die gamers van GTA V verwachten. Het team doet naar eigen zeggen 'alles om er voor te zorgen dat het spel de verwachtingen kan waarmaken of zelfs overtreffen'.

Eerder werd door Rockstar alleen de indicatie 'lente 2013' gecommuniceerd, maar een concrete datum werd niet bekendgemaakt. Wel verschenen er verschillende data in het geruchtencircuit. Daarbij was een productlijst van een retailer meestal de, naar nu blijkt, onbetrouwbare bron.

Grand Theft Auto V verschijnt in eerste instantie alleen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3. Of er daarna ook nog een pc-versie wordt gemaakt is nog niet bekend. Wel is duidelijk dat Rockstar het maken van een pc-versie heeft overwogen. Ook dook een pc-versie al op in de Franse afdeling van webwinkel Amazon. Rockstar Benelux liet toen echter weten niet op de hoogte te zijn van een pc-versie van GTA V.

De tweede trailer van Grand Theft Auto V.

Reacties (148)

Reactiefilter:-11480137+177+210+30
1 2 3 ... 6
Wauw man, je bent de eerste. Geleficiteerd joh, zal wel een hele mijlpaal voor je zijn. En nu graag opflikkeren.

OT: Erg jammer dat dit uitgesteld wordt. Echter heb ik het er wel voor over, gezien Rockstar haar games liever niet afraffelt. EA, take notes please. Ik wacht liever langer op een game die perfect werkt dan nu al een game kunnen spelen die nog vol zit met bugs en er nog 6 maanden over doet om bugvrij te worden.
Over de PC versie: Die komt echt wel. Er zijn zelfs Rockstar-medewerkers die er bij hebben staan dat ze aan GTA V voor X360, PS3 en PC werken. En waarom zouden ze het niet doen? Het brengt extra geld in het laatje, misschien niet gigantisch veel, en ze houden de community happy. Ook is het een goede voorproef op de next gen. Waarschijnlijk gaat het op x86 werken dus kunnen ze een PC versie helemaal optimaliseren daarvoor.

Omdat ik een reactie maak op fipo geeft mij ''ofttopic'' rating? Dat modsysteem hier.. Pff. Rest van mijn post is gewoon prima inorde. Mods, leer eens jullie werk te doen of ga lekker niet modden.

[Reactie gewijzigd door BeefHazard op 31 januari 2013 18:46]

'first' zeggen en raar taalgebruik is allebei verkeert, nu dat ze dat allebei weten is iedereen weer blij met dat kinderachtige gedrag ...

OT: wel goed dat ze het hebben uitgesteld, veel mensen zitten namelijk niet te wachten op een product niet nog niet af is en ik ben blij dat Rockstar games dat door heeft.
Tegenwoordig wordt dat niet vaak meer gedaan zoals je al wel merkt :(

Ik hoop het beste voor hun.
Omdat ik een reactie maak op fipo geeft mij ''ofttopic'' rating? Dat modsysteem hier.. Pff. Rest van mijn post is gewoon prima inorde. Mods, leer eens jullie werk te doen of ga lekker niet modden.
Of ga alsjeblieft "lekker" (of smerig?) onderbouwende kritiek geven of geef een grappig comment. @Hendriksie: het is verkeerd, niet verkeert... :p

Er zijn geen specifieke zaken die Rockstar genoemd heeft waar bugfixes gemaakt moeten worden. Hoop dat het dan niet alleen bugfixes worden, maar echt bijschaven, toevoegingen. "Grapjes" die zijn toegevoegd zijn altijd super om te zien.
Jammer dat ze niks loslaten over een PC-release, maar ze zullen wel moeten denk ik. Ik ga geen playstation kopen om GTA te spelen, ik heb het altijd (met plezier) op de PC gespeeld en er wordt voor de PC-versie veel getuned vanuit de community.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 1 februari 2013 01:08]

Dan heb je nooit GTA, GTA2 en 3 gespeeld. Dat waren écht geen slechte ports
Dan heb je nooit GTA, GTA2 en 3 gespeeld. Dat waren écht geen slechte ports
Die games zijn zover ik weet geport van PC naar console. Niet zoals met GTA IV van console naar PC.
Dat maakt het zo jammer dat Rockstar de PC markt de rug toekeert, ze zijn er immers groot geworden door de PC markt. Het grote geld is binnen en de PC markt lijkt iig overbodig te zijn. Vooralsnog heeft Rockstar immers een PC versie van GTA V 'in gedachten', waar dat bij GTA IV ook al het geval was en er vervolgens een brakke port kwam.

Dan zullen nu vast wel reacties komen in de trant van "Logisch, want piraterij...", dat is naar mijn idee een goedkope smoes. Als je goed naar de gaming markt kijkt, zie je dat er tegenwoordig ook steeds meer geld te verdienen valt in de PC markt. Ik ben er van overtuigd dat de piraterij lang zo erg niet is als dat het doet lijken. ;) Iets over aanpassen van (digitale) verdienmodellen... ;)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 1 februari 2013 00:23]

Zo flauw om te zeggen dat ze zijn groot geworden "door" de pc markt..

Nee, ze zijn groot geworden doordat ze een goed spel hebben uitgebracht.
Hollywood is ook niet groot geworden door "de videoband".
Welk alternatief verdienmodel stel je dan voor? Zomaar even f2p? Want dat is per definitie winstgevend? Ik denk dat de lagere interesse voor de PC bij Rockstar wel degelijk ligt in de sferen van piraterij.
vergeet gta Sanandreas niet, dat was naar mijn mening de beste
Je zou bijna zeggen dat je eigenlijk geen idee hebt waar je het nou over hebt...
GtaIV was de eerste (grote/noemenswaardige) game met de RAGE engine, waardoor ze de engine nog niet goed kende en het nog niet zo soepel liep. Nu zijn ze 5 games verder en is hij 1000x beter geoptimaliseerd, zoals je bij MP3 kan zien. Bovendien loopt gtaIV nu al een stuk soepeler dan toen hij net voor de pc uit was.
Maar dat wist je natuurlijk allemaal al en je hebt het allemaal al goed uitgezocht en uitgedacht en het een goede kans gegeven ipv het na 5 minuten al weg te pleuren, toch?
Steven316 Alles wat ik weet is dat ik toen GTA IV uit kwam (voor pc) er 50 euro voor betaald heb en het spel ronduit onspeelbaar was op mijn destijds meer dan high-end game-pc. Daarbovenop kwam dan nog eens het feit dat ik de 'gritty' feel van GTA IV niet leuk vond. gritty/serieuze feel is leuk, moet er ook zeker zijn in spellen maar IK persoonlijk vond GTA juist leuk voor de tongue-in-cheek kijk naar misdaad (saints row vind ik dan weer NIET leuk want dat is te overdreven).

GTA1, london, 2, 3, vice city en san andreas vond ik allemaal hele goede vermakelijke spellen en heb ze ammal legaal. Alhoewel ik san andreas al iets minder vond. Vice City had DE ultime vibe in mijn ogen.

Om terug te komen op je argument Steven316.. nee ik heb na die oorspronkelijke 1 week dat ik het gespeeld heb het spel niet meer aangeraakt. Excuseer mij vriendelijk dat ik niet een spel koop, er 50 euro voor betaal en dan een jaar wacht om het te spelen omdat ze dan eindelijk eens alle quirks, bugs en performance issues uit het spel/de engine getrapt hebben.

Wat een non-argument zeg :+
Erg jammer dat Thedutchmaster omlaag word gemod. Het is inderdaad erg asociaal om te zeggen dat iemand op moet flikkeren, dat mag van mij best weggeknipt/gemod worden.
Red Dead Redemption zie ik anders nog altijd niet op de PC hoor.
Speciaal voor dat spel heb ik wel mijn Xbox 360 gekocht.
Het mag dan een terechte terecht wijzing zijn maar jou terechtwijzing is ook niet echt oké... Best een kunst om zoveel één woord in een zin te gebruiken..

Ik wacht de release gewoon af. Het heeft geen zin koffiedik te kijken.
Was te verwachten maar toch een beetje teleurgesteld. Kijk erg uit naar deze game!
Ik ook, maar dan wel voor de pc. ;(
Als dat al gaat lukken dan zal het zeker niet dit jaar zijn.
Best wel teleurgesteld. De "spring" releasewindow was maar sinds kort bekendgemaakt en nu al meteen een vertraging van 4 maanden. Dan hadden ze het meteen maar voor september aangekondigd.
Zit eiegenlijk ook best wel op dit spel te wachten.
4 maanden later geeft mogelijk wel de kans dat gelijkertijd de PC versie komt.
Want ja , niet niet echt op een pracht en praal te wachten die op zo'n out-dated machine verschijnt als Xbox of PS3.

Nu maar hopen dat er zo min mogelijk Bugs worden gevonden.
Of komt er nog een Beta test?
Als ze hem gewoon uitstellen naar de next gen consoles..^^ Ook al zal het veel programmeer werk opleveren. :P
@GhubozZ : Herprogrammeren zal erg lastig worden aangezien de huidige consoles over Cell en PowerPC architectuur beschikken. De volgende generatie zal naar verluid van x86/x64 gebruik maken. GTA 5 zou dan helemaal opnieuw moeten worden geprogrammeerd.
offtopic, maar wel een interessant punt wat je aanstipt. Zou het met de volgende generatie consoles weer wat lonender worden om ook direct een PC versie te maken?

Mogelijk vergt het heel wat minder aanpassingen dan de huidige ports.

En verder, dit uitstel leek er al wel een tijdje aan te komen. Het bleef al vrij rustig. Ik ben wel benieuwd, maar als console-loos pc gamer zal ik minimaal nog wel een jaar moeten wachten mocht het er al komen.
Erg jammer overigens, zeker voor zo'n game die zijn roots in de PC wereld heeft.
Nee, dat klopt niet. Architectuur heeft heel weinig te maken met porten. Als ik een iOS game naar PC wil porten dan is het gebrek aan touchscreen een groter probleem dan de ARM architectuur.`

Belangrijker zijn de libraries voor graphics, input en audio, die verschillen per platform, hebben hun eigen bugs en limitaties.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 januari 2013 17:39]

@Felyrion : Dat zou zomaar kunnen. Studio's kunnen geld besparen door enkel een developerkit + engine te nemen die geschikt is voor PC-hardware. Er hoeven bovendien minder manuren geïnvesteerd te worden om een game voor alle platformen uit te brengen, met uitzondering van de Wii-U die over een Power-PC processor beschikt.

Hierdoor vraag ik me af of studio's de Wii-U niet massaal links zullen laten liggen, omdat deze (zoals het er nu voorstaat - totdat definitieve specificaties van de volgende Playstation en XBox bekend zijn) als enige over een afwijkend processordesign beschikt.

Vooral kleine studio's zullen geneigd zijn om hoofdzakelijk voor de PC, PS4 en next-gen Xbox te schrijven omdat de developerkits grotendeels met elkaar zijn uit te wisselen. Om voor de Wii-U te kunnen programmeren zul je dure licenties af moeten nemen op extra ontwikkelingsbibliotheken waardoor het al direct een stuk minder rendabel wordt.

Van de andere kant is het juist niet handig om te veel te speculeren over de potentiële specificaties voor de volgende Playstation en XBox. Volgens geruchten zal de processor gebaseerd zijn op AMD's A10 APU. Dit wil helemaal niet zeggen dat de uiteindelijke processor compatibel is met x86 / x64 instructies. Het kan best zijn dat er voor gekozen wordt om bepaalde instructies aan de processor toe te voegen die verhinderd dat er "unsigned" code kan worden gedraaid.

Of dit zal gebeuren weet ik niet. Ik denk eerlijk gezegd van niet; je zou op relatief eenvoudige wijze een CPU conversie-kitje kunnen maken waarmee je de systeemprocessor vervangt door een standaard A10. Door een socket op te nemen in het ontwerp voor deze kit heb je de mogelijkheid om de pin-layout te veranderen zodat het geheel ook compatibel met elkaar is.

Het zou natuurlijk wel mooi zijn indien de hardware van de volgende generatie consoles compatibel is met PC-hardware, omdat je dan direct over een gigantische hoeveelheid "homebrew" beschikt, zoals mediasoftware en emulatoren. Ik zou het heerlijk vinden als ik XBMC op de PS4 zou kunnen installeren. Vooral als deze een leuk prijskaartje heeft kan het een potentiële vervanger zijn voor zo'n beetje iedere mediaspeler die er op de markt is. Bovendien is er dan waarschijnlijk ook een mogelijkheid om (mits er drivers zijn) Windows of een volwaardige Linux-distributie op te installeren i.c.m. een dual-boot configuratie. Gewoon een optie bij het inschakelen van de console; 1 : Game OS (default) 2: PC-OS.

Wat betreft emulatie; ik zou graag een aangepaste versie van Delphin willen gebruiken zodat ik Gamecube- en Wii-games zou kunnen spelen. Ik heb daar nog verschillende games van rondslingeren. Er kan dan ook direct gebruik worden gemaakt van Full-HD :-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 31 januari 2013 20:52]

@Felyrion : Ik denk dat deze beslissing ook deels te maken heeft met het gegeven dat PC-games relatief gezien meer last hebben van piraterij dan console-games.

Rockstar zal wel een simpel optelsommetje hebben gemaakt alwaar ze de verkoopresultaten van de voorgaande GTA-delen langs die van de consoleversies hebben gelegd en hebben gemerkt dat het steeds minder rendabel wordt.

In de huidige tijd merken ook gamestudio's dat consumenten nog steeds de hand op de knip houden. Door bepaalde risico's te verkleinen en (mogelijk) met een kleinere groep personeel verder te gaan zullen ze proberen te voorkomen dat ze op een faillissement af gaan.

Wellicht dat Rockstar zich ook meer op andere franchise wil concentreren, zoals een vervolg op Max Payne, L.A. Noire, Red Dead Redemption en Midnight Club.

Ook is het goed mogelijk dat ze een flinke duit hebben moeten betalen (of bereids gereserveerd hebben) voor de aanschaf van een PS4 / "XBox720" developerkit zodat er kort na de release van deze consoles ook games beschikbaar zijn.

Doordat het maken van een game toch al makkelijk een jaar of 2 op zich laat wachten en de eerste developerkits eind vorig jaar zijn verstuurd, zou dit een reden kunnen zijn dat er even een "deuk" in hun financiën zit.

Daarbij is "North" slechts 1 van de 10 studio's die onder het Rockstar logo vallen.
Ik denk dat deze beslissing ook deels te maken heeft met het gegeven dat PC-games relatief gezien meer last hebben van piraterij dan console-games.
Of beter gezegd: de indruk/mening die het management van Rockstar e.a. daar over heeft. Of het inderdaad zo is doet er dan verder eigenlijk weinig meer toe. En dat men op management niveau overtuigd is van deze stelling is in het verleden wel duidelijk geworden.
@Tribits : Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in. Echter is dit verder irrelevant; feit is dat de consument langer moet wachten. Welke reden daar precies de oorzaak van is vind ik niet interessant. Dat is een interne kwestie van Rockstar.
Niet per se. Het zou best kunnen dat een groot deel van de code gewoon geautomatiseerd geport kan worden. Het komt waarschijnlijk neer op het porten van de engine, waarna de rest als het goed is minder werk zou moeten zijn.
De vraag is meer: is het commercieel interessant? Het is duidelijk dat er meer piracy is voor pc-spellen, en door zich uitsluitend op de consolemarkt te richten hopen ze zonder twijfel minder inkomsten mis te lopen door illegale kopieen.

Ik heb zelf geen console, maar ik vraag me af, zijn deze graphics niet een beetje te mooi voor de PS3 en de XBox360? Hoe komt het dat het er zo veel beter uitziet dan de eerdere games voor deze consoles? Of zit ik er gewoon naast?
Ik denk optimaliseren ;). Maar het zijn ook niet in-game foto's.
Helemaal opnieuw moeten geprogrammeerd? Behalve als de hele game in assembly language is gedaan lijkt dat me wel heel sterk... Ook in C++ kom je niet bij de CPU architectuur, C++ voor PowerPC is gewoon hetzelfde als C++ voor X86 en het is niet meer werk dan een port naar de PC (en waarschijnlijk minder omdat je niet op verschillende specificaties hoeft te testen).
computationeel heb je gelijk, maar vergeet niet dat elke architectuur een enorme trits aan extra technologieen en optimalisaties heeft. Als je een spel dat gebruik maakt van hardwarematige versnelling van [vul in] port, wil je toch truukjes zoeken om dit net zo snel te krijgen op het nieuwe, andere, platform.
Ik denk dat vooral de nieuwe XBox heel erg compatible gaat zijn met de XBox 360 qua graphics API.

Qua optimalisatie wil je inderdaad wel wat doen, maar dat is niet anders dan bij iedere port (het is een onbekend platform, maar het is wel het voordeel dat ze dan van een zwakke naar een krachtigere console porten).

Daarnaast gaat die engine toch geport worden, of dat nou met GTA V of GTA VI gebeurt, het moet toch gebeuren. Het is aan Rockstar wanneer ze dat doen. Ik zou in ieder geval niet gek staan te kijken als de game ook op de nieuwe consoles uit zou komen met enkele graphics enhancements (hogere resolutie, misschien wat betere textures en wat verdere LOD).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 31 januari 2013 17:27]

als ze het toch op x86/x64 moeten programmeren voor NG consoles
dan kunnen ze evengoed een Pc-versie maken
maar dan met wat lagere instellingen voor de consoles
Dat klopt dus ook niet. Een port heeft niets te maken met architectuur en meer met libraries en input methoden.
Een port heeft net zo goed met architectuur te maken. Zeker als die essentieel anders is, en de game houdt er totaal geen rekening mee, dan kun je daar nog een hele kluif aan hebben omdat er heel veel code omgeschreven moet worden. Denk aan multicore code die ineens op de SPU's moet gaan draaien op de PS3.
De computer maakt toch ook gebruik van x86/x64?
Uhm, de xbox is gewoon x86 hoor.. De PS3 is een PowerPC processor met Cell architectuur. Cell en PowerPC zijn dus niet 2 verschillende architecturen
Uhm, de Xbox 360 is gewoon PowerPC hoor. Bijna identiek aan de PPC core in de PS3, maar dan 3 stuks.
GTA 6 wordt denk ik een launch title voor de volgende generatie.
Zou het ook te maken kunnen hebben met een eventuele launch van de next gen consoles of hoeven we die nog niet na de zomer te verwachten?
Grand Theft Auto V verschijnt in eerste instantie alleen voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.

Er staat hier toch dat ze op de 360 en ps3 komen dat zijn iig nog geen next gen consoles ;)
Dat zal waarschijnlijk op zijn vroegst pas met de kerst zijn inderdaad. Daarbij is het porten naar een nieuwe console waarschijnlijk niet iets wat je zo even gedaan hebt.
Rockstar weet waarschijnlijk al lang wat ze kunnen verwachten van de next-gen consoles. Sterker nog, ze zullen vast al wel wat prototypes in huis hebben van zowel Microsoft als Sony.

Grand Theft Auto was vooral gedurende de PlayStation 2 periode heel erg belangrijk voor Sony, en Grand Theft Auto IV verkocht erg goed voor zowel de PlayStation 3 als de Xbox 360.

Het lijkt mij dat óf Sony óf Microsoft (of wellicht beide) in ieder geval hebben geprobeerd om GTA V voor de PS4/Xbox 3 uit te laten brengen - en daarbij hebben ze Rockstar wellicht kunnen overtuigen om de versie voor de PlayStation 3 en Xbox 360 uit te stellen. Wat verkoopt er immers beter dan een PlayStation 4/Xbox 3 met één van de beste series allertijden?
Het enige wat ik weet is dat dit er precies hetzelfde uitziet als GTA 4 en daarom vermoed ik dat het gewoon vooral voor de oude console's bedoelt is. En waarom zouden ze de moeite ook doen om alles overnieuw te doen alleen maar zodat het op de nieuwe consoles er top uitziet. Ik bedoel iedereen is nog bezig zo veel mogelijk uit die 7 jaar oude xbox te melken dat zie ik nog niet zo snel veranderen. En ik ken zat mensen die alles wat nieuw uitkomt op de consoles er weer helemaal gaaf mooi en nieuw uit vinden zien ookal is er totaal niks verandert zoals bij black ops enzo. Ik hoop dat bij de E3 er eindelijk iets nieuws uitkomt want ik ben ondertussen kotsmisselijk van de hakkerige kale graphics van de huidige consoles.
Eh, misschien moet je even wachten tot het spel uit is en dan je settings wat omhoog schroeven, het lijkt totaal niet op GTA IV qua graphics.
Het is "mooi genoeg" voor 99% van de mensen en ze verkopen nog volop consoles en games. Wat zou jij doen als je een goede zakenman zou zijn?

Ik speel spelletjes op mijn PC en mijn Xbox 360 en ik heb echt niet minder lol op mijn Xbox omdat de textures minder scherp zijn.
"Ik speel spelletjes op mijn PC en mijn Xbox 360 en ik heb echt niet minder lol op mijn Xbox omdat de textures minder scherp zijn."

En ook niet omdat alles hakkering loopt en je texture pop-ups uit het niets krijgt? Omdat ze zwarte balken gaan introduceren zoals bij Far Cry 3 goed genoeg om call of duty 3-4-5-6-7 allemaal uit te brengen zonder maar iets noemenswaardigs te veranderen? Goed genoeg ookal heeft de CPU niet genoeg kracht om een realistische engine neer te zetten?
next gen consoles moet je nog niet verwachten voor deze winter. Er is nog niets aangekondigd en dat zou te kort op elkaar zijn.

Wel jammer van GTA V, maar als het spel daardoor beter is en vollediger heb ik er absoluut geen problemen mee.
next gen consoles moet je nog niet verwachten voor deze winter. Er is nog niets aangekondigd en dat zou te kort op elkaar zijn.
Tussen de aankondiging van de 360 en de release zaten zes maanden. De aankondiging van de opvolger wordt op of vlak voor de E3 verwacht, een release met de kert is dus nog prima mogelijk. Uiteraard staat niets vast en kan het ook best 2014 worden.
Hij komt uit op de huidige consoles.
Nee :P deze zullen op zen vroegst in juli op de e3 aangekondigd worden en ga er dan maar vanuit dat ze pas 2014 op de markt komen. Dus GTAV zal nog lekker " oldskool" op de ps3 en x360 komen :D
Mwah, de 360 werd in mei 2005 aangekondigd en lag december 2005 in de schappen. Maar ik heb ook het gevoel dat ze er volgend jaar pas zijn.
Jammer dat hij uitgesteld is, maar ik verwacht wel dat dit gaat uitpakken in een nóg betere game. Ik denk dat de kans op een PC versie hiermee ook groter wordt. Mijn pre-order blijft in ieder geval staan!
Jammer dat het een stuk langer duurt dan verwacht. Aan de andere kant is het wel goed van ze dat ze het spel pas uitbrengen wanneer het ook echt klaar is.
Ik ben het compleet met je eens, behalve als het over die gasten van Half Life gaat. Dat duurt wel heel lang nu.
Volgens mij gebeurd dit elke GTA game wel. Ik kijk er eigenlijk niet echt meer van op.
Damn :(
Ik troost mezelf wel met de gedachten dat de game er alleen maar beter van wordt.
Hoop dat er een pc-versie komt, anders slaan ze de plank wel erg mis :(
Grapjas, de verkopen van GTA op de PC zijn niets vergeleken met op de console. Waarom zouden ze dan de moeite er voor doen (vanuit een puur business view)

[edit]

Even opgezocht. Van de 25 miljoen die er verkocht zijn waren er 700.000 voor de pc...

[Reactie gewijzigd door Adlermann op 31 januari 2013 16:53]

Als Rockstar 15 euro winst maakt op elke verkochte PC versie:

700.000 x 15 =10.500.000 euro

Een port van een bestaand spel maken kost in verhouding ook veel minder dan het maken van het spel op zich (gezien de huidige standaarden voor port-kwaliteit...)

Een port naar de pc kan dus ook bij de lagere verkoopcijfers best een goede winst opleveren.

Aan de andere kant hebben ze gewoon liever dat iedereen een console versie koopt, waarbij de pc-only gamers ook geneigd raken om een console te kopen. Dit laatste is waar de console-verkopers weer mee onderhandelen bij Rockstar. Zo betaald MIcrosoft forse vergoedingen aan uitgevers als ze bepaalde spellen tijdelijk alleen voor XBox uitbrengen. Het blijft marktwerking, maar de pc markt is alsnog groot genoeg om goede winsten te kunnen maken.
je moet natuurlijk wel de gehele ontwikkeling van GTA V meenemen, en het % dat ilegaal speelt drukt deze nood om het te 'porten' naar de pc.
GTA IV was dan ook bar en boos op de PC. De voorgangers echter, die waren grandioos op PC. San Andreas is nog steeds verreweg het populairst op de PC.

Dus alleen omdat GTA IV een verschrikking op zich was op de PC (lees, slechtste console port ooit), betekent dat niet dat de PC minder belangrijk is voor de hele serie ;)
Wanneer je naar de trilogie kijkt speel ik nog altijd het liefst III, wanneer je naar heel de franchise kijkt zijn de oudsten nog altijd de besten.

We kunnen alleen maar hopen dat de port van V beter is dan die van IV, hoewel IV op een moderne PC van vandaag niet slecht draait.
Wat betreft het verhaal was de derde inderdaad de beste, maar in de vond jaren 80 sfeer in GTA:VC completer. Maar dat kan ook te maken hebben met de vele 80s TV/Film referenties welke ze in VC hadden verwerkt..

Tot nu toe heb ik alle PC versies van GTA in huis en ook ik hoop op een port naar de PC. Maar met deze vertraging en de geschiedenis van Rockstar verwacht ik de PC port niet voor einde 2014/begin 2015 als deze er al komt ..
Grapjas.. Zet het dan wel goed neer, in plaats van even snel op te zoeken en als Feit neer te zetten

GTAIV is 700.000 x voor de pc in europa verkocht, dus Amerika en ook Steam niet mee gerekend (edit: oke ik zie global staan in een andere link, maar geen Steam, die geeft die cijfers niet vrij volgens mij)

Dus de totalen zijn echt wel een stuk groter, ieder geval winstgevend voor Rockstar

[Reactie gewijzigd door Sinester op 31 januari 2013 17:06]

Als je het dan toch over de totalen gaat hebben moet je de volledige cijfers geven, dus wat er hier echt toe doet. Komen ze: ruim 20 miljoen verkopen voor consoles, rond de 1 miljoen voor PC. Ruim 20 miljoen spelers op console, en rond de 25 miljoen op PC. Of 10 miljoen, 30 misschien, maar iig veel. Veel te veel.

Die van San Andreas heb ik niet maar die zullen wel eenzelfde tragedie vertonen, het maakt ook geen moer uit of het een "goede" of "slechte" GTA betreft. Dus ja, al met al best begrijpelijk dat al hun aandacht naar consoles gaat en dat ze de PC 'community' volledig in de stront laten zakken. Wel jammer voor die 1 miljoen echte fans moet ik zeggen.
Zolang er nog niets bekend is van de NG-console's ga er maar niet vanuit.

Kan me herrineren dat RS ook al eens heeft aangegeven pas bij een volgende release van GTA, dus na V, zich te gaan richten op de NG-consoles.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBBedrijfsnieuws

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013