Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 16.823 •
Submitter: Gert Pronk

Het management van own3D heeft bekendgemaakt om met zijn live streaming gameplatform te stoppen. De reden hiervoor is dat het bedrijf niet rendabel te krijgen was. Hoge kosten en toenemende concurrentie zouden hiervan de oorzaak zijn.

Own3D werd in 2009 opgericht en was naar eigen zeggen het eerste live streaming gameplatform waarop gamers terecht konden. De afgelopen drie jaar gebruikten een groep fanatieke gamers de website om bezoekers hun vaardigheden te laten zien via streaming video. Kenmerkend hierbij was dat competitief gamen een belangrijk onderdeel vormde van het platform.

Op 31 januari gaat de stekker definitief uit het project. Het management laat weten dat het besluit na lang wikken en wegen tot stand is gekomen en het grote impact zal hebben op alle klanten, partners en werknemers die own3D hebben gesteund. Zakelijke partners krijgen spoedig bericht hoe de procedure verder wordt afgewikkeld. Een bekend alternatief voor own3D is Twitch.

 

Reacties (23)

Tja, als je kijkt naar de shit die ze onlangs kregen wegens onder andere Destiny die gezeik heeft met ze en Na'Vi die naar Twitch wisselt was het ook nog maar een kwestie van tijd.
De laatste jaren is het streamen van games sterk in opkomst. Bekende spelers / teams van populaire spellen kunnen duizenden kijkers (concurrent) trekken. Streaming-platforms bieden advertentie-mogelijkheden waarmee streamers geld kunnen verdienen met hun stream. Zo kunnen deze pro-gamers/teams een redelijk inkomen vergaren zolang ze de aandacht van hun publiek kunnen trekken en vasthouden.

Twitch.tv is marktleider op dit gebied, het is een op gaming gerichte tak van streaming-site justin.tv. Own3D was de 2e speler. De laatste tijd probeerde Own3D marktaandeel te winnen door popularie spelers en teams betere deals te bieden dan wat ze bij Twitch kregen (zowel hogere CPM voor advertenties als signing bonussen). Helaas beloofde Own3D meer dan ze waar konden maken. Ze zijn door blijven gaan met bekende streamers proberen binnen te halen terwijl ze al verlies draaiden. Dat houdt natuurlijk na een tijdje op en Own3D had moeite met het uitbetalen van de verdiensten van de streamers, waardoor sommige spelers / teams duizenden euro's tegoed hadden van Own3D.

Het einde van Own3D hing dus al een tijdje in de lucht, maar is nu definitief. Daarmee is Twitch momenteel defacto monopolist op het gebied van gaming streams. Gelukkig zijn zowel YouTube als Azubu (organisatie met pro-gaming teams voor LoL en SC2) bezig met het opzetten van streaming platforms, waardoor er mogelijk toch meer concurrentie komt.
Wel jammer natuurlijk, want op dit moment is twitch.tv echt wel de alleenheerser, vooral doordat youtube livestreams nog niet eens dichtbij komt in kwaliteit en functionaliteit. Denk maar aan de chat in twitch waar je met een IRC client naartoe kan connecten, en de onoverzichtelijkheid en vertraging bij de chatbox van youtube livestreams...
Destiny was ook daarvoor geswitched van Twitch naar Own3d... vanwege het geld.
Had op Reddit een mooie 'afscheidsbrief' (aankondiging) er over gemaakt, want hij had blijkbaar gewoon erg goede ervaringen met de support en community rondom Twitch... maar Own3d gaf gewoon duidelijk meer geld.

Vervolgens betalen ze niet (consequent) uit, en gaat ie behoorlijk snel weer naar Twitch toe :).

Dus de geld problemen waren er al een tijdje, daarom hadden ze moeite met uitbetalen, en kwamen er slechte berichten over, waardoor ze nog meer klanten kwijt raken (nieuwe klanten missen) en dan stoort het hele zaakje in.

De pogingen om de meeste high-profile streamers naar Own3d te krijgen door ze gewoon duidelijk meer te bieden was dus eigenlijk een desperate laatste hoop om inkomsten te krijgen, and it kinda backfired :).
Hadden ze niet beter iets aan amrketing kunnen doen? Ik ben wel eens naar dergelijke diensten op zoek geweest, maar ik hoor over own3D nu pas voor het eerst in mijn leven.
Ach, als ik iemand al niet meer serieus neem in de E-sports community is het Destiny wel, maar dat terzijde.

Geld is natuurlijk een groot probleem binnen de gehele E-sports community op het moment. E-sports worden populairder en spelers willen steeds meer geld zien, dat is ook te zien aan de prijzenpotten die (vooral bij LoL) echt de pan uit rijzen. De vraag is echter of dit rendabel is. Zolang er geen duidelijke return te zien is voor sponsoren en organisatoren zal dit ook snel gedaan zijn. Je ziet dit al bij StarCraft gebeuren waar de prijzenpot in 2012 vrijwel gelijk is gebleven aan 2011.

Op het moment zit de gehele E-sports community op de grens van Indie/Commercieel. En om die grens te doorbreken moeten er toch wel een aantal grote veranderingen optreden. Het probleem is echter dat de organisaties die erachter zitten vaak juist het indie-imago willen behouden omdat dat juist de doelgroep aanspreekt. En zodra er commerciŽle partijen bij betrokken worden en het niet gaat zoals ze willen dumpen ze shit op Reddit waarna die partijen de hele community over zich heen krijgen.

Hetzelfde geldt voor streams die vaak gratis zijn, maar owee als er voor betaald moet worden (bv. $15 voor een heel weekend MLG, wat echt een schijntje is imo).

De grote vraag is dus niet of, maar wanneer die bel gaat barsten. Als E-sports groot willen worden zullen ze toch echt de commerciŽle wereld moeten gaan omarmen en niet continu tegen de benen gaan trappen als het niet precies gaat zoals ze willen.

Maar goed, ik ga helemaal offtopic :P.

TL;DR: We zullen nog veel bedrijven ten onder zien gaan aan E-sports omdat de community die erachter zit niet welwillend genoeg is om commercieel te gaan...
Ik was altijd wel fan van own3D vanwegen de QuakeNET support.
Hierdoor kon ik makkelijk de chat van mijn game integreren met de chat op own3d.tv
Heb dit imiddels allemaal nagebouwd op twitch maar het is helaas wel met verlies van functies omdat het chat netwerk van twitch minder uitgebreid was.

Ik snap goed dat own3D.tv het niet heeft gered omdat twitch goede deals heeft met meerdere game company's zo kan je direct vanaf bijv PlanetSide 2 of Black Ops 2 streamen en is dit geintegreerd in de Origin en Xfire client.

Tijd voor de switchover dan maar.
Ben ik de enige in het nog nooit van hun bestaan te hebben gehoord? Toonaangevende live streamers waren voor mij altijd (en nog steeds) Teamliquid.net of Barcraft :)
Hmm, niet verwacht dit. Ik keek wel al liever twitch dan own3d, maar dat ze nu echt stoppen is wel erg.
De features van YT livestream valt volgens mij wel mee. Daarnaast vind ik de connectie atm ook beter dan die van twitch (welke wel eens flikkert). Dat in tegenstelling tot de gewone YT content die bij mij atm echt niet laad op 720P via een 60/6 lijn van ziggo
teamliquid.net is zelf geen streamsite. Alle streams die je via hun kunt bekijken zijn embeds van sites zoals twitch of own3d. Wat ze wel zelf streamen is bijvoorbeeld TL attack, maar ook dat is op twitch.

Barcraft doet dacht ik geheel niet aan streams?

De Dutch Starcraft League however, streamt wel. Er is op het moment zelfs een qualifier bezig! *klik*

[Reactie gewijzigd door Gropah op 31 januari 2013 19:53]

Justin.tv heeft het gewoon heel slim aangepakt. Voor twitch gelanceerd werd waren er genoeg games-streamers maar het voelde allemaal zo "bijzaak". Twitch is gewoon ideaal in veel opzichten, hoe het gemarket is en alles.
Het heeft ook gewoon veel features die justin niet heeft en ik durf wel te zeggen dat twitch de hoofdinkomstenbron is voor justintv.
Destiny ging niet naar twitch toe want dat ging niet want hij heeft/had een contract met own3d.

Edit: Sorry, je hebt gelijk hij is wel overstapt waar een penalty aan vast hangt volgens zijn contract.
Hier het contract wat hij had met Own3D: http://www.destiny.gg/n/w...d-Color-Info-Redacted.pdf

[Reactie gewijzigd door Revres op 31 januari 2013 23:21]

Wat vooral de prijzen potten van LoL (en o.a. dota2) groot maakt zijn de ontwikkelaars zoals Riot en Valve. Ze pompen veel geld in de prijzenpot.. Als je kijkt naar bijvoorbeeld SC2 doet Blizzard dat niet.
Volgens mij is je definitie van streaming provider niet helemaal duidelijk.
Het probleem is niet zo zeer dat de esports bedrijven het "indie" willen houden. Het is voor een groot deel nog altijd een imago issue. Het is duidelijk dat de grote esports events bij uitstek een mogelijkheid zijn om een met reguliere media heel lastig te targetten groep toe te spreken (male 15-35). Een gemiddelde MLG gaat over de cijfers van tv kanalen als MTV heen voor die specifieke doelgroep. Maar een probleem is dat de meeste reguliere media en kijkers het fenomeen esports totaal niet snapt. Haal alle vooroordelen over gamers maar uit de kast en voeg dan woorden als salaris, professioneel etc. er aan toe en je weet ongeveer waar je het moet zoeken.

Dat is dan het mainstream publiek. De gewone mens die niet perse gamed, maar bijv. wel geinteresseerd is in sport ofzo. Binnen de gamers is er eenzelfde strijd aan de gang.
Een van de bekendere esports journalisten/bloggers (Slasher) schrijft tegenwoordig op Gamespot (een mainstream gaming site) en het commentaar op zijn content is op z'n zachtst gezegd vijandig te noemen. Pro-gamers zijn debiel, waarom zou je naar die kutgames kijken bla bla (dit zijn gamers op een mainsteam games website mind you).

Dezelfde discussie is aan de gang in de CoD community waar de devs heel graag een succesvolle esports titel willen neerzetten en daarbij weerstand krijgen van de "gewone" community omdat die balance changes en killstreak changes/balancing allemaal niet nodig zijn. Waarom zouden die "elitisten" uberhaupt serieus genomen moeten worden? etc. Hoe je het ook wendt of keert, de mensen die daadwerkelijk competitief een game spelen behoren vaak tot de allerkleinste groep binnen die specifieke game (buiten dan games ala LoL of Starcraft waar al een ladder systeem ingebakken zit). Dat de goed gebalanceerde games mede door esports enorme lifespans hebben (SC, CS, Quake etc.) dat maakt dan niet uit. Progamers of mensen die competitie spelen zijn in hun ogen gasten die alleen maar liggen te zeuren over balance en het hele gedoe niet zo serieus moeten nemen.

Er zijn al een paar bedrijven die het geprobeerd hebben. Zo is MLG op TV geweest in de US (was redelijk succesvol, maar ook veel feedback dat zaken lastig te volgen waren voor niet ingewijden). En CGS (totale flop en een van de grote redenen waarom CS in een dip is geraakt in de US (force voor CS:Source terwijl EU 1.6 bleef spelen en de US teams dat liever ook speelden). CGS is tevens ook 1 van de grote redenen waarom veel esport veteranen (aka de gasten die al 10+ jaar meedraaien) een beetje huiverig zijn voor de league van Riot Games voor League of Legends. Veel macht in de handen van 1 partij en misschien allerlei contractuele zaken die dingen tegenwerken (al lijkt dit vooralsnog mee te vallen, zeker nu een van de meest sceptische teams Evil Geniuses een LoL team opgepikt heeft).

Het is niet zozeer dat ze klein willen blijven of indie. Het probleem is dat geen enkele partij weet hoe ze deze activiteit kunnen weergeven op een manier waarop mijn pa en de buren ook begrijpen wat er zo interessant is, wat er gebeurt en hoe goed deze gasten zijn in wat ze doen en hoeveel tijd en moeite ze erin steken.

En dan zullen we het maar even niet hebben over het feit dat er nog van allerlei geruzie is tussen de communities en events van de verschillende games (SC2, Dota, LoL, Fighting games etc.)

En qua streaming platforms, ik vraag me af in hoeverre Twitch eigenlijk niet puur op venture capital zit. Het is een net bedrijf en ze zijn enorm klantvriendelijk en heel veel van hun medewerkers zijn direct via hun chat, skype of twitter aan te spreken. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze winst draaien met de investeringen die ze afgelopen jaar hebben moeten maken om voornamelijk in de EU voldoende capaciteit te hebben. Al geloof ik wel dat er een nog redelijk wat rek in zit bij Twitch en dat zij ook veel slimmer met hun sponsoring/contracten omgaan dan own3d. Het hele gebeuren met Azubu dat zal allemaal wel. Ik vind dat hele bedrijf te nieuw en imo een beetje geforceerd overkomen. Ik zie dan ook alleen Twitch en YouTube uiteindelijk als winnaar uit de bus komen. Twitch omdat ze weten wat ze doen en veel mensen in dienst hebben die weten hoe esports/gaming werkt en ook heel klantvriendelijk zijn. En YouTube, tja het is van Google, qua resources (infrastructuur met name) is er bijna geen groter bedrijf in deze markt en als zij hun plannen zetten op het veroveren van een grote positie dan kan het wel eens heel snel gaan .
Ik kijk wel eens naar de livesteams op own3d van Swifty en Athene, beiden WoW spelers. Bij own3d kan je in principe 24/7 livestreamen en dit hoeft niet persee constant gaming gerelateerd te zijn, bij twitch is dat wel zo. Daarom vindt ik het wel jammer dat own3d stopt, maar er zijn vast nog wel andere alternatieven.
Erg bekende spelers kunnen een hoop verdienen.

Was het eerst nog alleen via advertisement, tegenwoordig is het donaties.
En de grote bekende kunnen echt enorm veel verdienen.

Bijvoorbeeld World of Warcraft speler Reckful, 1 van de meest bekende WoW spelers ooit had in de eerste maand van donaties 14k verdiend. Als je ook kijkt naar de streams van Reckful of bv Sodapoppin krijgen ze per sessie wel iets van $100+ aan donaties binnen.
Ik reageer alleen even vanuit het Dota 2 perspectief.

Valve die organiseert alleen "The International" (jaarlijks toernooi met 1 miljoen dollar als hoofdprijs), daarnaast wordt er niks in prijzen potten gestopt van andere toernooien. Tenminste niet openbaar.

Wel verzorgen ze het ingame ticket systeem, wat voor inkomsten voor organisator en Valve zorgt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013