Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 19.448 •
Submitter: himlims_

Canonical wil in Ubuntu 13.04 zoekacties in de Dash via een centrale server laten verlopen. Dit moet het aantal relevante zoekresultaten vergroten. Met 'Amazongate' nog in het achterhoofd stelt Canonical dat er goed is gekeken naar de effecten op de privacy.

Canonical blijft flink schaven aan de Dash, het onderdeel van de Unity-interface waarmee zowel online als offline steeds breder gezocht kan worden. In Ubuntu 13.04, die in april moet uitkomen, wil Canonical alle zoekopdrachten doorsturen naar een centrale server van het bedrijf. Ook stuurt de Dash mee welke lenses, specifieke zoekcategorieën, de gebruiker heeft geïnstalleerd.

De centrale server van Unity zal de query koppelen met lenses die volgens Canonicals algoritmen het meest relevant zijn: de dienst wordt Smart Scope Service genoemd. De zoekresultaten worden vervolgens teruggestuurd naar de Dash, zo meldt OMG Ubuntu. Volgens Canonical krijgen lokale zoekopdrachten voorrang en worden alle scopes uit het werkgeheugen verwijderd zodra de Dash weer wordt gesloten. Ook zou de Smart Scope Service door analyse van de aangeklikte zoekresultaten beter worden.

Canonical, die bij de introductie van Amazon-resultaten in de Dash van Ubuntu 12.10 veel kritiek kreeg, zegt met de aanpassingen in Ubuntu 13.04 extra aandacht aan de privacyelementen te hebben besteed. Zo kunnen individuele lenses uitgeschakeld worden en het is mogelijk om de Smart Scope Service uit te schakelen. Verder claimt de Ubuntu-ontwikkelaar dat het alleen ip-adressen logt,maar op een wijze die niet herleidbaar zouden zijn naar individuele gebruikers. De informate die Canonical inzamelt zou door de Scope Server online worden gedocumenteerd. Ook belooft Canonical het 'online-element' van Unity meer naar voren te brengen voor de eindgebruiker.

De komende weken moet de nieuwe zoekfunctionaliteit in de Dash in Daily Builds van Ubuntu 13.04 zichtbaar worden. Ook komen er meer dan honderd scopes beschikbaar, waaronder lenses voor eBay, Etsy, Soundcloud, Yelp, DeviantArt, Grooveshark, Google Drive en IMDb.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (72)

Het valt gelukkig uit te zetten via een opt-out. Dit is al te kennen gegeven in een editorsnote meen ik te hebben gelezen bij OMGUbuntu. Persoonlijk vind ik het slecht. Maar zolang het opt-out als mogelijkheid heeft is het goed.
Het is slecht, maar Canonical moet ook geld verdienen om verder te gaan met Ubuntu en gerelateerde software, het is nu eenmaal een bedrijf.
true, maar waarom doen Suse, Gentoo, Slackware, Debian, Fedora, Arch, CentOS dit niet?
Omdat ze een andere doelstelling hebben? Die keuze heeft ook zijn gevolg, geen van de door jou genoemde distro's is zo populair bij desktopgebruikers als Ubuntu.
Maar dat gaat dan meestal niet op desktoptoepassingen en daar richt Ubuntu zich m.n. op. Daarnaast zal een business model gebaseerd op support contracten nooit gaan werken op de particuliere markt.
misschien om dat ubuntu veel meer middelen steekt in bruikbaarheid dan die andere distro's

Suse, ben ik nog maar zeer zelden tegen gekomen bij gebruikers,

Gentoo, en Slackware, zijn een verzameling hobbyisten totaal niet vergelijkbaar met redhad, suse, mandriva en ubuntu die allen door een bedrijf worden geleid en gesponsord.

Debian, wordt zwaar gesponsord door FSF

Fedora, is een opensource port van een commerciele variant. even als centos...

en arch is weer een hobby project

ubuntu is wat dat betreft noch het een (redhat / suse) noch het ander gentoo slackware arch.

en ik denk dat de ontwikkeling van een noob-friendly linux best veel geld zal kosten.
Mooie samenvatting, maar een beetje een vreemde opmerking hier:
Fedora, is een opensource port van een commerciele variant
Die 'commerciŽle variant' is net zo open source. Fedora is gesticht door en wordt gesponsord door Red Hat, en mee-ontwikkeld door de devs van commerciŽle 'variant' Red Hat Enterprise Linux. In Fedora worden de nieuwe ontwikkelingen gedaan. Het is een origineel, niet een port. En RHEL is ook geen port, maar neemt deze ontwikkelingen over zodra ze volwassen zijn in hun commerciŽle Enterprise product. Gewoon open source overigens, CentOS is dan ook op de branding na exact het zelfde. CentOS is wat dat betreft naar RHEL als IceWeasel is naar FireFox.

Je zou RHEL in de verte kunnen vergelijken met een (CommerciŽle) Enterprise variant van Ubuntu LTS, Fedora met de non-LTS en Red Hat met Canonical (bedrijf achter Ubuntu).

Red Hat doet het wel beter dan Canonical. Laatst hun eerste miljard omzet. Maar ze bedienen een heel andere markt.
Wie zegt dat zij dat niet hebben. Heel Wikimedia met minimaal 350 servers draait al Ubuntu. En ook onze TCO is behoorlijk laag dankzij Ubuntu op onze servers en desktops.
Omdat Gentoo, Slackware, Debian, en Arch allemaal projecten zijn die uit de community komen. Daar zit geen bedrijf achter die de meeste ontwikkeling doet.

Achter SUSE zit/zat Novell, dus daar gaat het niet op.
CentOS en Fedora vallen onder de Red Hat banner die zijn geld vooral verdient met het verlenen van support
Voor zover ik weet valt CentOS niet onder de RedHat banner maar is het ook een community project waar d.m.v. RHEL source rpm's een kloon van RHEL gemaakt wordt die is voorzien van andere logo's en merknamen.
Centos = Redhat. Het enige wat eruit is gesloopt zijn een aantal services waar je voor moet betalen bij Redhat en alles waar een trademark op zit zoals Logo's. Meer niet.

Mijn voorkeur voor een zakelijke distro is nog altijd Centos, gelukkig beseffen meer en meer ontwikkelaars dit en worden veel Ubuntu packages ook in rpm formaat aangeboden. Als Ubuntu zo door blijft ontwikkelen zullen we uiteindelijk een verschuiving gaan zien, misschien ten voordeel van Redhat & clones.
CentOS != Red Hat, het is een rebuild van de opensource componenten van RHEL, het is een community gedreven project (Community enterprise OS) dat in tegenstelling tot fedora geen ondersteuning ontvangt van RH

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 31 januari 2013 14:28]

Het is een product van een kleine community waarbij een flink gedeelte van de vooruitgang rechtstreeks uit RedHat komt en maar een klein gedeelte door de community gedaan hoeft te worden. Don't get me wrong, ik vind het prima dat er zo'n project is, maar het blijft een feit dat ze wel degelijk veel support vanuit RedHat krijgen -- niet financieel en niet met devtime specifiek voor het project, maar wel door het feit dat ze de source releases gebruiken.
Mijn voorkeur voor een zakelijke distro is nog altijd Centos, gelukkig beseffen meer en meer ontwikkelaars dit en worden veel Ubuntu packages ook in rpm formaat aangeboden.
@init6 : wat bedoel je? ik neem aan dat ontwikkelaars zich niet beseffen dat CentOs jou voorkeur heeft..

Als Ubuntu met alleen maar LTS en doorlopende updates komt, zal t bij mijn servers ubuntu blijven (niet perfect, maar wel up to date.. 2 jaar geleden onze laatste fedora servers gekilled, probeer die maar eens te updaten.. brrr... ), hoe is dat met centos geregeld?

volgens mij is er ook .deb (aptitude) ondersteuning voor rh based distros te vinden..
Veel mensen in het zakelijke segment hebben de voorkeur om 1 Linux Distro te gebruiken en het park zo algemeen mogelijk te houden. Er zijn nogal wat omgevingen die op RH/CentOS/scientific draaien, maar ondertussen worden de packages vaak in deb formaat aangeboden waardoor ik tijd kwijt ben met compilen en uitzoeken welke library's er missen.

Gelukkig kijken steeds meer ontwikkelaars naar meerdere platformen zoals puppetlabs, een mooie .sh (zou je eens moeten bekijken, heb er veel van geleerd) die de installatie helemaal netjes afhandeld.
Omdat die behalve Fedora en Suse niet onderdeel zijn van een bedrijf die winst moet maken.
Het is slecht, maar Canonical moet ook geld verdienen om verder te gaan met Ubuntu en gerelateerde software, het is nu eenmaal een bedrijf.
En zo zie je maar dat dergelijke instanties/bedrijven zich ook niet schromen om met de privacy van de gebruiker aan de haal te gaan. Als er maar geld verdiend kan worden.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 31 januari 2013 14:51]

Wat een onzin. Alsof dit er in gebakken is om geld te genereren. De functionaliteit van Dash is primair een zoek functie. Dit gaat van locale bestanden tot menu's in programma's en internet. Een soort one-stop-search tool.
Persoonlijk vind ik dit een geniaal concept. Daar komt bij dat mocht je zelf liever een externe zoekmachine willen gebruiken, dan doe je dat toch? Of dat dan Google is of duckduckgo maakt dan niet uit. Als je online wilt zoeken MOET je geen Dash gebruiken...

TIG bedrijven laten data via hun servers lopen (Google, Blackberry, Opera...) en komen er mee weg zonder morren. Maar zodra Canonical dat doet is de wereld te klein... typical...
aan voor een ander desktop enviroment is zo ongeveer een opt out, dit is nu hoe Unity werkt, je kan altijd naar een variant op ubuntu gaan die bijvoorbeeld op xfce, of kde draait of je kan een ander desktop enviroment gewoon zelf installeren. Of gewoon naar Mint overstappen die gewoon met alles van ubuntu werkt gezien het er ook op gebaseerd is.

[Reactie gewijzigd door qlum op 31 januari 2013 13:59]

Ben ik een buitenbeentje? Om te zoeken gebruik ik alleen mijn browser.
Windows search en linux varianten zet ik uit, ik gebruik het toch nooit. En met mij velen denk ik?

Waarom bouwen ze dan zoiets?
En voor die keren dat ik toch wat zoek is het dusdanig specifiek dat ik met find, xargs, grep en dergelijke snel klaar ben.
Mee eens, zo doe ik het ook. Echter, van 'noobs' kun je dat niet verwachten natuurlijk, dus wat dat betreft vind ik het zeker handig dat bestanden geindexeerd worden. Overigens vind ik zelf daar de locate tool ook heel erg handig voor, een simpele GUI-wrapper daar omheen zou wat mij betreft meer dan voldoende zijn. Zoeken op internet vanaf mijn desktop? Dacht het niet.

Sowieso kies ik mijn zoekmachines altijd heel bewust, toegespitst op datgene wat ik wil zoeken. Zoek ik muziek? Amazon.co.uk. Boeken? bol.com. Electronica? tweakers.net. Algemene informatie? Wikipedia.org. Websites? DuckDuckGo. Een of andere 'intelligente' tool op de desktop die dat voor mij moet aan uitvogelen? Ik heb er weinig vertrouwen in dat hij het net zo goed doet als dat ik het zelf kan inschatten en het kost me amper moeite en tijd om het zelf te doen, dus waarom niet?
Er zijn ook linux gebruikers die hun terminal niet 24/7 open hebben staan. Ik vind het persoonlijk een goed idee, je ramt je supertoets in, typt, enter en je applicatie/document/whatever word geopend
Tja, ik heb een terminal op sneltoets staan, en daarna kun je met grep, locate etc veel nauwkeuriger zoeken, en bovendien zonder dat je internet nodig hebt. Ik vind het dat beetje extra moeite wel waard om m´n privacy te behouden. Mijn zoekopdrachten zijn van mij, en ik zie niet in waarom anderen daar zonder toegevoegde waarde zomaar in kunnen snuffelen. Die lenses zijn een geinig idee, maar om een goede zoekopdracht te geven zul je die ook weer moeten instellen, anders krijg je alsnog 90% onzin terug. Daarnaast is zo'n sneltoets gruwelijk onhandig als ie per ongeluk triggert |:(
Alleen kan een dedicated service (waar locate trouwens ook onder valt) veel sneller zoeken omdat deze alles geÔndexeerd heeft. Een degelijke desktop search engine zorgt er ook nog eens voor dat je heel flexibel kunt zoeken in 1 interface en kunt zoeken in meerdere bronnen. locate is bijv. leuk als je (een deel van) de bestandsnaam kent maar word waardeloos wanneer je iets anders zoekt of op een niet geÔndexeerde locatie (zoals het internet of een usb stick) wenst te gaan zoeken.

De toegevoegde waarde zit hem dus in het kunnen zoeken in meer locaties, maar ook in het sneller en eenvoudiger kunnen bijwerken van zoekalgoritmen.
Als je enigszins orde en structuur in je bestandssysteem hebt, is zo'n geindexeerd zoeksysteem volslagen onnodig.
Wat een onzin. Ik weet prima waar ik mijn betanden kan vinden. De vraag hoe wil ik ze vinden. En dat is niet altijd door in vier submappen te klikken en dan te dubbelklikken. De Dash is hierin geweldig, ik zeg wat ik nodig heb en ik krijg dat. Als ik mijn muziek zoek dan is 'mu' > Enter genoeg om in te typen en de map te openen. Op dezelfde manier kan ik Google docs openen.

Dit heeft met Noobs niets te maken. Juist voor mensen die vol zitten met shortcuts en gewend zijn alles met het toetsenbord te doen is dit een ideale oplossing. Het zijn juist de Noobs die blijven klikken en bladeren en de 'l337 Pro's Bosses' die hier snel het nut van inzien.

Voorwaarde is wel dat je een open geest hebt en flexibel genoeg bent om niet te blijven roepen dat je terug wilt naar Gnome 2 en genoeg hebt van al die 'eye candy'. Het is in feite ontzettend doordacht en functioneel.
Het mooie is dat dit in gnome 2 al prima werkte met gnome do. Daarbij was dat ook nog een stuk subtieler qua interface. Ik hoef niet terug naar gnome 2, ben erg gelukkig met awesome wm, maar unity, nee. Ik vond het persoonlijk al storend dat ze resultaten uit het software centre lieten zien, maar ze gaan steeds verder.

Ik vind canonical de laatste jaren eigenlijk steeds minder sympatiek worden, door dit soort beslissingen. Ze gaan meer en meer op een standaard groot (arrogant) bedrijf lijken.
Ik vond Gnome Do ook fantastisch! (en nog steeds). Ik geef toe dat ik ook regelmatig bedenkingen heb bij de koers die ubuntu vaart. Unity is beter dan Gnome Shell in mijn ogen, al kan je de laatste met flink wat extensies naar je hand zetten. En amazon zoeken heb ik ook gelijk uitgezet. Ik kan echter goed zien hoe dit online zoeken voor ze kan gaan werken.

Onsympathiek vind ik ze zeker niet, wanneer ze er in slagen om een echte linux distro te maken die echt populair is/wordt, dan doen ze daarmee heel veel goeds! Ik zal dan niet klagen over 'commerciele trekjes' of kleine onzuiverheden in de FOSS leer. Met dat eerste is niets mis, met dat twee wel, maar wellicht een noodzakelijk kwaad.
Jullie missen allemaal het punt van de Dash..

Het is geen reclame (hoewel Canonical, met sommige bedrijven, wel wat geld binnen krijgt). Canonical wil van de Dash een plek maken waar gebruikers alles kunnen vinden, wat het ook maar is. Bijvoorbeeld, als je "The Hobbit movie" intypt, krijg je informatie over de film. Denk aan een review op IMDb. Canonical gaat je o.a. crowdsourcing gebruiken om de resultaten te verfijnen zodat je alleen de relevante dingen te zien krijgt.

Iedereen denkt alleen maar dat dit soort dingen advertenties zijn maar dat is helemaal niet zo. Denk je echt dat Canonical geld krijgt voor al die 100 lenses? Je moet de Dash gaan zien als een soort van Siri, maar dan net iets anders.
"Bijvoorbeeld, als je "The Hobbit movie" intypt, krijg je informatie over de film. "

Dat gebeurt toch al als je dat in google intikt? Ze hadden net zo goed een zoekvenster kunnen inbouwen waarin je direct search queries op google kunt afvuren.Mischien levert dat hun nog wel wat meer geld op.
Misschien, maar het is toch veel handiger als je direct het goeie resultaat, van de goeie site, te zien krijgt in je OS? :) Waarom zou je anders je weer app gebruiken op je smartphone? Als je 'weer van vandaag' intypt in Google kun je dat toch ook best vinden?

Het is gewoon een directere manier van zoeken. Persoonlijk lijkt het mij wel fijn.
Dit is natuurlijk wel degelijk een manier om advertenties te kunnen plaatsen. Als dat niet gekoppeld is aan functies die ook echt goed werken voor gebruikers gaat dat echter nooit lukken, want die gebruikers zitten dan op linux mint. Het een hoeft het andere dus ook niet uit te sluiten.

Canonical hoopt natuurlijk op het beste van twee werelden. Jij vindt wat je zoekt, zij verkopen af en toe muziek, boeken, software of wat voor affiliates ze dan ook hebben.
Tuurlijk, ik zeg ook niet dat ze er geen geld voor krijgen in sommige gevallen.. maar is dat zo erg?

Canonical is aan het kijken naar meerdere, practische manieren om verdere ontwikkeling van onze geliefde paarse en oranje besturingssysteem the kunnen financieren. Het is enorm moeilijk om winst te maken met open source softwaren en ik vind het goed dat ze dat op deze manieren proberen op te lossen.
Same here. Hoewel ik wel voordelen zie in de zogenoemde Lenses, gebruik ik dit soort diensten ook nooit. Vergeet zelfs vaak dat er op m'n Android telefoon standaard een zoek venster van Google op me homescreen staat.
omdat in unity altijd gezocht word... je hebt wel wat launchers maar niet echt mer een menu zoals <start> / <programs> / <games>

persoonlijk vind ik dat een behoorlijk nadeel... zeker als je even vergeet hoe het programma heet...

zoek je bijv ebook in dash dan krijg je je calibre wel te zien maar ook 999 hits van amazon...
Wat je zegt is twee keer niet waar.

Ten eerste is er wel degelijk een menu dat zoekt via 'applications' > 'games' > ...

Ten tweede krijg je geen 999 hits van Amazon, maar slechts een paar. Daarvoor krijg je eerst je ereader, je ebooks, software mbt ereader uit het software center die je nog niet geÔnstalleerd hebt en dan inderdaad wellicht ook de suggestie een Kindle te kopen.
apt-get purge unity-smart-scope
sudo apt-get remove unity-lens-shopping
Ik heb dat recent nog getest met een Dell R210 II, er was niet echt een verschil tussen Debian en Ubuntu qua performance. Tenzij je natuurlijk een grafische interface had geÔnstalleerd op jouw server, want dat kan het wel verklaren.
Grafisch op een debian server ... foei.. dat doe je toch niet. :+ . Dan is het geen server meer maar een uitgebreide desktop, leuk voor thuis ja, maar nee, voor mij alleen console op servers.
Ik zie Ubuntu ook meer als Desktop-distro, waar ik Debian liever als server gebruik.
De grote & actieve community samen met support vanuit Canonical maken het anders meer dan geschikt als server-distro...
Met 'Amazongate' nog in het achterhoofd stelt Canonical dat er goed is gekeken naar de effecten op de privacy.
Dat stelde Canonical vorige keer ook dus of die uitspraak ook maar iets waard is betwijfel ik. Ik ben van mening dat het niet opt-out maar opt-in moet zijn of in elk geval laat mensen duidelijk tijdens de installatie en update kiezen of ze hun privacy willen vergooien. Ubuntu spreekt minder ervaren gebruikers aan en die zullen vaak de boel standaard laten. Daar zinspeelt men natuurlijk ook op want als iedereen het uitzet verdienen ze er niets mee.
Persoonlijk vind ik xfce het net niet zijn. Wil een beetje Gnome 2-like zijn, maar redt het net niet. Persoonlijk zweer ik bij Cinnamon (een product van het op Ubuntu-gebaseerde Mint Linux). Mint slaat wat mij betreft precies de spijker op zijn kop. Ik gooi er zonder problemen Ubuntu packages op, dus wat compatibiliteit geen probleem. Uiteindelijk is er niets mis met een andere Linux als die je bevalt, natuurlijk, maar Mint Cinnamon is echt mijn aanrader voor iedereen die zich hier begeeft.
Ben ik met je eens behalve als je onder een grsecurity patched kernel draait.Mij maakt het persoonlijk niet eens zoveel uit welke Desktop Manager geinstalleerd is zolang die maar overweg kan met een grsecurity patched kernel die op max staat ingesteld (extra restricties voor een chroot jail,handig met betrekking tot google-chrome bijvoorbeeld).Zonder dat er aan productiviteit ingeboet moet worden.Ubuntu heeft gewoon met debian de fijnste repository van binairies.Bovendien gebruikt Ubuntu standaard apparmor wat je tergelijkertijd naast grsecurity kan gebruiken.
Of je de enige bent weet ik niet maar ik kan me niet vinden in die kinderziektes. Ik vind Ubuntu net zo'n volwassen OS als Windows 7, beter dan 8 daar ze de balans tussen touch en mouse input beter hebben begrepen dan Microsoft.

Helemaal de servervariant, die zet ik eigenlijk onvoorwaardelijk in het veld zet als ik een serverfunctie nodig heb.
Tenzij ik persť een Windows doos moet neerzetten om welke reden ook heb ik zelfs een overduidelijke voorkeur voor Ubuntu Server.

Vind dat ze super goed presteren, helemaal afgezet tegen het feit dat Windows een kleine 200 euro moet kost en Ubuntu geen cent kost.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 31 januari 2013 15:27]

Verder is het grootste deel van de software gemaakt door vrijwilligers, terwijl MS mensen gewoon een (goed) salaris geeft... Dat maakt ook wel een beetje verschil natuurlijk.
Wat is het marktaandeel wel niet van Android dat draait op een linux kernel (2.6)?
Niets is echter zeker wat de betreft de toekomst.Met steam voor linux en Ubuntu op een smartphone die overal mee naar toe neemt en als je hem waar dan ook in een cradle plaatst je een instant desktop hebt,zijn interessante ontwikkelingen.

Wat je maar wil of nodig hebt hangt natuurlijk van je eigen mileage af.
Dat vind ik uberhaupt wel een beetje van de gevestigde orde op gebied van linux desktops... Heb laatst met Fedora 18 gestoeid en vind het nu ook niet zo vreselijk vernieuwend. Daarbij lijken deze distro's (Ubuntu / Fedora) steeds trager te worden dankzij veels te bloated desktops...
Wat dat betreft doen de iets nieuwere zoals mint het beter...

Inmiddels ben ik al zo ver dat ik maar helemaal af zie van een kant en klare desktop distro en mijn eigen desktop maar opbouw op basis van CentOS 6.3. Kost even tijd maar is dan wel zoals ik het hebben wil en ik weet precies hoe het een en ander in elkaar steekt ipv elke editie maar weer af te wachten wat ze nu weer voor me verzonnen hebben wat ik allemaal van mijn systeem af mag slopen...
Ik vind opt-out fout, dit soort dingen moet je expliciet voor kiezen. Althans zo zou het moeten zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013