Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 17.685 •

Sony Online heeft de servers van de gratis speelbare mmog Wizardry Online officieel geopend. Spelers kunnen in het spel kiezen uit vijf rassen en vier klassen. De voornaamste eigenschap van het spel is dat characters echt dood kunnen gaan en spelers dan dus een nieuwe moeten aanmaken.

Dat het personage van een speler dood kan gaan, heeft zelden serieuze gevolgen in een game. Het personage staat daarna gewoon weer op en kan verder spelen alsof er niets gebeurd is. Dat is anders in Wizardry Online, de nieuwe mmog van Sony Online, die 30 januari officieel van start is gegaan in Noord-Amerika en Europa. De Japanse ontwikkelaar Gamepot heeft Lost System ingebouwd in de game. Als een personage dood gaat, krijgt de speler de kans om het personage te redden door voorwerpen uit de inventaris te doneren. Als de donatie te laag is, kan deze geweigerd worden. Dan krijgt de speler nog een tweede en laatste kans om te doneren. Als die donatie weer wordt afgewezen, is het personage niet meer te redden en verdwijnt het uit het spel.

Om de pijn voor spelers enigszins te verzachten, gaan de ervaringspunten van het personage niet verloren. Dat moet het aanmaken van een nieuw personage eenvoudiger maken. De regels gelden niet alleen als personages dood gaan in gevechten met de computergestuurde monsters in de game, maar gelden ook als spelers elkaar aanvallen.

Spelers kunnen in Wizardry Online kiezen uit vijf rassen; Human, Elf, Porkul, Dwarf en Gnome. Wat speelstijl betreft kunnen spelers kiezen uit de classes Fighter, Priest, Mage en Thief. De keuze voor een klasse is niet permanent; spelers kunnen zelf kiezen welke eigenschappen ze aan een character toewijzen en daarbij skills van alle classes combineren.

Met Wizardry Online borduurt Sony voort op een oude serie, die begon met Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord, een rpg voor de Apple II uit 1981. De serie liep tot 2001 door, toen Wizardry 8 op de markt verscheen voor pc. De eerste game uit de serie was ook een van de eerste games waarin het spelen met een party centraal staat, een groep computergestuurde personages die de speler begeleidt. De Wizardry-serie diende als voorbeeld voor series als Final Fantasy.

Wizardry Online

Reacties (32)

sony en online games, blijft een vreemde smaak; zij doen 0,0 tegen hackers. je kunt ze reporten, mailen, klantenservice over bellen etc. Maar Sony zal geen actie ondernemen tegen gebruiker/account wat misbruik maakt van het systeem, of gebruik maakt van 3th party tools (bots).
Zolang sony (online entertainment) zich niet inzet voor een 'eerlijke' online beleving, speel ik hun games niet.
Had de artikel schrijver toch wel wat gesiert om gewoon de link naar de site en eventueel de trailer erbij te plaatsen...

https://www.wizardrythegame.com/index.vm
Ik zat inderdaad al te zoeken naar een gameplay filmpje; http://www.youtube.com/watch?v=yAQfMP2yN1w

Officiele trailer: https://www.youtube.com/watch?v=JFatk7Y-iDo

[Reactie gewijzigd door xAndyx op 31 januari 2013 10:33]

Ik denk dat ze expres de trailer hebben weggelaten, die trailer is niet 'tweakers-waardig'. Ik denk dat sommige android/iOS games nog mooiere trailers hebben.
Zo te zien staat er wel een filmpje onder want de film titel staat er.

Hij laad alleen niet
Spel maakt maar een magere indruk, ondanks dat het gratis is. Flets, blokkerig, kleine teksten. Hoe denken ze met een 13 in een dozijn game iets te brokkelen in de pap te hebben? Het lijkt me meer verloren tijd.
Ben ik de enige die totaal niks heeft met die fantasy online games?

Doe mij maar iets als Return to Castle Wolfenstein als morpg, dat lijkt mij nou eens veel leuker. of is het zo dat fantasy wellicht nodig is omdat het eindeloze mogelijkheden heeft mbt absurdheid van wapens en spells (en dus eindeloos uitbreidbaar)?
Ik denk inderdaad dat het ook te maken heeft met de uitbreidbaarheid. Daarnaast Castle Wolfenstein is toch ook fantasy?

Volgens mij zijn er genoeg MMORPG-ideeen te vinden die niet zo overdreven fantasy zijn. Maar blijkbaar is de vraag niet groot genoeg om er een enorm succes van te maken.
Om even indruk te geven wat voor soort game dit is, het hangt tegen een action MMO aan (Vindictus, C9) met een vleugje Tera (zit stukje targeting in). De hele setting is beetje donker medival, veel dungeons, veel undeads, veel kleine gangetjes.

Maar grootste probleem zit nog in de combat, waar de 'next gen' action MMO's redelijk accuraat zijn in combat, voelt de combat hier aan alsof je 5 jaar geleden aan het spelen bent. Animaties voelen erg houtering, je mept wat in het rond maar je hebt geen idee wat nu de 'arc' van zo'n wapen-uithaal is.

Het concept van echt doodgaan is wel grappig, al moet ik zeggen dat je zeker aan het begin het wel extreem bont moet maken wil je dood gaan (mobs die 5% damage doen per 5 sec ofzo). Ik heb wel gevechten gezien waar je ziet dat de engine niet 100% is, een boss haalt uit en je ziet 100% dat de speler niet geraakt word.. whoomp, 50% HP pleite.

Per saldo, grappig concept, zeker de class-combi werkt aardig netjes (welke RPG had dat recent ook? Niet skyrim, maar ervoor), maar de game voelt gewoon oud (grafisch nog best netjes).
Per saldo, grappig concept, zeker de class-combi werkt aardig netjes (welke RPG had dat recent ook? Niet skyrim, maar ervoor), maar de game voelt gewoon oud (grafisch nog best netjes).
Runes of Magic heeft dual classes
Het concept van echt doodgaan is wel grappig, al moet ik zeggen dat je zeker aan het begin het wel extreem bont moet maken wil je dood gaan
Ik vraag mij af of er uberhaubt dan wel raids bestaan en hoe dat werkt met doodgaan.

"Sorry jongens, ik heb geen spullen meer om te doneren dus ik moet even een nieuwe character aanmaken. Ben over 10 minuten terug"

Trouwens... qua lore, aan wie doneer je deze spullen? De resurrection spirit?
Laat me raden het wordt (later) Free2pay spel waarin je dus je gekochte items genoeg waarde hebben om je character te redden.
Vind Sony tegenwoordig een hoog ikke ikke ikke gehalte hebben.
Toen ze al met de uitbreidingen voor Planetside 1 begonnen was het al over duidelijk.
Als je niet dokt kan je niet mee komen en zijn de reeds aangeschafte dingen redelijk zinloos.

* massareal wishes we would return to the sigle payment for the WHOLE game and not a lame game with lame players or pay for every DLC.
Wacht nog steeds op een MMO die het niveau (gameplay/roleplay/immersion) van de singleplayers in the Elder Scrolls serie kan evenaren.....
Echt dood gaan in een spel en al je items verliezen. Een hele goede reden om het niet te spelen. Hetzelfde principe als WarZ. Je steekt ergens tijd in en je bent in feite gewoon je tijd kwijt.

Leuk als je ergens een pre-made voor hebt en 1 speler gaat dood (hetzei door lag of een crash). Weg pre-made.
Het echt dood gaan heeft te maken met het stuk beleving. Je spel is veel intenser omdat je weet dat je echt dood kan gaan: je acties doen er echt toe. Als je vooral speelt om gear te verzamelen, zijn dit soort spellen niks voor jou.
Ik heb in Diablo 3 een hardcore character gespeeld tot level 56 en ging toen dood. Hoewel ik wel veel plezier heb gehad tijdens het spelen is het wel heel zuur en voor mij ook het moment geweest om te stoppen met Diablo 3.

Dus hoewel doodgaan wel bij kan dragen aan het spel beleving, denk ik niet dat het positief is voor het behoud van je spelers.
Dat zou voor mij juist een plus zijn. Maar, kunnen andere spelers ook "looten" als ze een player killen? Is er zoiezo PVP of kan je alleen je spullen kwijtraken en zijn die dan het spel uit?

Dat WarZ suckt ben ik met je eens, maar bij Day Z is het echt gaaf. Een systeem zoals bij runescape waar je in de wereld gewoon je stuff terug kan halen als je doodgaat, maar een aparte pvp zone waar je mensen kan afmaken en hun stuff kan looten kan best werken (jammer dat er teveel andere dingen "mis" zijn aan runescape).

Het zorgt ervoor dat niet iedereen in de duurste gear rondloopt, en minder sterk (maar goedkoper) armour en wapens ook gebruikt worden in de PVP van een game, en ook waarde houden. En als iemand met rare super gear in pvp rondloopt heeft hij een voordeel tegen de rest maar het nadeel dat iedereen hem wil killen om zijn gear te looten.

Er zijn genoeg games waar doodgaan in PVP niks uitmaakt en die zijn vaak ook helemaal niet spannend.
Jaa!!! Eindelijk weer Ultima Online taferelen :) dood gaan in een game krijgt weer waarde.
Zojuist even een video review gezien en ik wordt niet echt enthousiast van dit spel. De grafische elementen zijn slecht naar mijn mening. Het creëren van een nieuwe karakter is heel basis en je kan niet je eigen twist er aan geven, toch wel jammer. Daarnaast worden de quests toch wel bijzonder langzaam voorgelezen en je kan de teksten niet skippen.

Ik sla deze mmog toch maar even over!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Websites en communities Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013