Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 114, views: 32.653 •

Microsoft is begonnen met het versturen van de beloofde Windows Phone 7.8-update voor Windows Phones. De update brengt onder andere een nieuw startscherm dat werd ge´ntroduceerd bij Windows Phone 8. De nieuwe software werd al enige tijd verwacht.

Verscheidene gebruikers van de Lumia 800, waaronder op GoT, hebben inmiddels melding gemaakt van het binnenkrijgen van de update. De software draait op alle toestellen die nu Windows Phone 7.5 draaien en kan binnengehaald worden via de Zune-software, maar verschijnt nog niet bij alle gebruikers. Wel is de verwachting dat op korte termijn alle gebruikers van de Lumia 800 de Windows Phone 7.8-update binnenkrijgen. Daarnaast is er de mogelijkheid om de Lumia 800 het ophalen van de update te laten forceren.

Eerder leek het er op dat Nokia al begonnen was met de uitrol van de Windows Phone 7.8-update, nadat het benodigde installatiebestand op de servers van de Finse fabrikant verscheen en gebruikers van een ontwikkelaarstoestel de software konden installeren. Nokia liet toen echter weten dat de update nog niet af was. Windows Phone 7.8 werd al enige tijd geleden beloofd door Microsoft en de Finse fabrikant.

Windows Phone 7.8 bevat enkele nieuwe features en is bedoeld voor toestellen die draaien op Windows Phone 7.5 en niet overweg kunnen met het nieuwe Windows Phone 8. Onder andere het startscherm van de laatstgenoemde versie van Microsofts mobiele OS, waarbij de aanpassingsmogelijkheden zijn verbeterd, is in versie 7.8 ingebouwd.

Update, donderdag: Oorspronkelijk stond in dit artikel dat alleen de Lumia 800 een update kreeg, maar alle toestellen blijken de update binnen te krijgen.

Reacties (114)

Reactiefilter:-11140108+149+23+30
Alle andere toestellen met WP 7.5 krijgen de update ook binnen (eventueel met disconnect truuk). Omnia 7 hier.
Ook mijn dell venue pro heeft de update al (om 7 uur overgens al)
Alle toestellen worden geupdate (merk onafhankelijk)

Het gebeurt in 4 waves die totaal 3 weken beslaan
Of de verschillende telco's ook worden geupdate is afhankelijk. Sommige providers staan geen nieuwe software toe zonder dat deze is gecheckt/aangepast door de telco zelf.

Overgens is de update redelijk onafhankelijk van toestellen of telco's aangezien er enkel wat software van microsoft word geupdate (nieuwe graphics voor office/zune) en een paar dingetjes in de UI (bing daily wallpaper, meer kleuren en tiles die kunnen worden aangepast in grootte)

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 30 januari 2013 22:08]

Niet alle toestellen. De HTC HD7 krijgt bijvoorbeeld niet de 7.8 update. Veel 1st gen Windows Phones gaan de boot missen.

Overigens is de Windows Phone 7.8 wel een zeer fijne update. Het feit alleen al dat de tiles nu het volledige scherm gebruiken is zeer fijn. Alles is net even wat groter en het resizen van de tiles in 3 groottes is ook zeer handig om je homescreen optimaal en persoonlijker in te delen. :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 30 januari 2013 22:21]

Goh, inderdaad zeg. Op XDA zijn de cab files ook al gesnatched en de OS update is onafhankelijk van welk toestel te installeren. Jammer. Heb mijn HTC HD7 net vanavond verkocht. Had 'm nog wel even met WP7.8 willen zien. Ach ja, Lumia 920 nu in mijn bezit, dus who cares :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 30 januari 2013 22:41]

Ook de LG Optimus 7 (E900) gaat de update niet krijgen.

Ondanks dat de Optimus 7 destijds een fraai toestel was en al 16GB geheugen had is het tussen LG en Windows Phone nooit wat geworden.
Dat er geen 7.8 voor de Optimus 7 gaat komen is wel 'kwalitatief uitermate teleurstellend'.
Je bent vast wel bekend met het 'trucje' om de update te forceren. Die werkt, en mijn LG E-900 draait dus nu als een zonnetje op 7.8.

Slechts ter bevestiging.
Je bent vast wel bekend met het 'trucje' om de update te forceren
Dat truukje werk alleen als de update daadwerkelijk wordt uitgerold. Dus als jij die op die manier hebt binnengekregen wordt WP7.8 ook wel degelijk uitgerold voor de LG Optmus 7
Thanx for the tip ;) Ben hem nu ook aan het installeren op mijn LG Optimus

[Reactie gewijzigd door spoonman op 31 januari 2013 12:53]

Overigens is de Windows Phone 7.8 wel een zeer fijne update. Het feit alleen al dat de tiles nu het volledige scherm gebruiken is zeer fijn. Alles is net even wat groter ...
Ik snap werkelijk niet wat het voordeel is van grotere tiles, tenzij de gebruiker ernstig slechtziend is natuurlijk. Er passen minder tiles op je scherm (in de oude maten dan) en een van de belangrijkste ideeen achter de vormgeving van het startscherm van WP is de deur uitgeschopt omdat een aantal minder ontwerpgevoelige mensen vallen over een zwarte balk. Niet snappende dat juist die zwarte balk en daaruit voortkomende offset ervoor zorgt dat de interface er interessant uitziet. Nu is het relatief saai en ongeinspireerd symmetrisch (al is het nogsteeds een stuk verfrissender dan de concurrentie) en er past bovendien minder op 1 "beeld".
Een grotere tile laat dus ook meer informatie zien, zoals bijvoorbeeld de calendar informatie over de eerstvolgende afspraak laat zien.
Dan ligt het natuurlijk wel een beetje aan de app of die iets meer info laat zien op een dergelijke tile, maar dat is dus aan de app en niet aan het OS.

Er passen nu juist veel meer tiles op je startscherm in vergelijking toen er maar 1 maat was. Toen had ik er niet meer dan 16 op staan en nu met de update 31 tiles.
Veel applicaties heb ik dus op de kleinst mogelijke tile geplaatst.
Dus in die zin is het zeker een vooruitgang, ik hoef niet meer door de lijst met apps te scrollen.
In dat opzicht ook beter dan iOS, waarbij je pagina's moet scrollen om je app te vinden. In WP ben je met 1 veeg onderaan de lijst.

De functie van die 'zwarte balk' is er nog steeds. Je kunt nog steeds naar rechts swipen om de lijst met apps te openen. Iets je toch al veel minder zult doen, aangezien je veel meer snelkoppelingen op je startscherm kunt plaatsen.

Ik vind het beeldvullende juist mooier en interessanter dus dat is blijkbaar relatief.
Daarbij heeft de gebruiker volledige controle over de indeling van het startscherm. Dus als jij dat onge´nspireerd symmetrisch maakt dan ligt vooral aan jezelf.
Een grotere tile laat dus ook meer informatie zien, zoals bijvoorbeeld de calendar informatie over de eerstvolgende afspraak laat zien.
Dan ligt het natuurlijk wel een beetje aan de app of die iets meer info laat zien op een dergelijke tile, maar dat is dus aan de app en niet aan het OS.
Ik gebruik al sinds voor de nederlandse release van WP naar volle tevredenheid het OS. Dus ik weet wat een tile kan laten zien, echter laat een medium of large tile op WP7.5 hetzelfde zien als op 7.8 en 8. Waar eerst 4 tiles in de hoogte op ÚÚn scherm pasten, zijn dat er nu 3, zoals je in deze vergelijking kan zien.
De functie van die 'zwarte balk' is er nog steeds. Je kunt nog steeds naar rechts swipen om de lijst met apps te openen. Iets je toch al veel minder zult doen, aangezien je veel meer snelkoppelingen op je startscherm kunt plaatsen.

Ik vind het beeldvullende juist mooier en interessanter dus dat is blijkbaar relatief.
Daarbij heeft de gebruiker volledige controle over de indeling van het startscherm. Dus als jij dat onge´nspireerd symmetrisch maakt dan ligt vooral aan jezelf.
Wanneer ik als vormgever over de functie van die zwarte ruimte spreek heb ik het niet over dat swipen, maar over de visuele functie. Kunst is misschien een kwestie van smaak, vormgeving is dat een stuk minder. Er zijn dan ook een enorm aantal regels, richtlijnen en wetten betreffende geslaagd ontwerp. Ik spreek dan ook niet in de eerste plaats vanuit mijn eigen smaak, maar meer vanuit mijn opleiding en vakgebied.
Ik gebruik al sinds voor de nederlandse release van WP naar volle tevredenheid het OS. Dus ik weet wat een tile kan laten zien, echter laat een medium of large tile op WP7.5 hetzelfde zien als op 7.8 en 8.
Niet helemaal waar.
Voor een app-maker zijn er nu drie standen waar hij wat mee kan doen: klein, middel of groot. Voorheen was dat niet het geval. Een app-maker kan er dus voor kiezen meer te laten zien wanneer de gebruiker een grotere tile gebruikt op zijn komescreen. Er is dus wel degelijk een meerwaarde.
Een email tile liet vroeger alleen het aantal nieuwe mailtjes zien, een grote tile laat nu het onderwerp en eerste regel van de nieuwste mail zien en het aantal nieuwe mails. Dat is dus duidelijk anders dan voorheen.
Waar eerst 4 tiles in de hoogte op ÚÚn scherm pasten, zijn dat er nu 3, zoals je in deze vergelijking kan zien.
Of 24 kleintjes of iets daar tussenin, de keuze is aan jou. Het is dus niet gezegd dat je automatisch minder ruimte hebt voor tiles, daar kies je zelf voor.
Wanneer ik als vormgever over de functie van die zwarte ruimte spreek heb ik het niet over dat swipen, maar over de visuele functie.
En wat is dan volgens jou de functie van die zwarte rand?
Zodat je weet dat je kan swipen? Dat weet je nog steeds door de pijl onderaan, maar dat zeg ik als gebruiker.
Ik heb zojuist WP7.8 op mijn Omnia 7 ge´nstalleerd. Werkt echt super. Telefoon voelt bij mij ook meteen een stuk stabieler en sneller aan. Al is dit maar voor korte duur voor mij want ik ga binne nu en 6 werkdagen over op een Lumia 820 :)

OT: Blij dat de uitrol eindelijk begint, heb lang gewacht op 7.8 en ben er nu al zeer tevreden over, scherm voelt meteen een stuk groter aan, ben nu al een uur met het start scherm aan het spelen om het te customizen tot ik het goed vind.
Ik krijg nog niets binnen op mijn Omnia w :(

Edit: mooi dat Nokia hem aan het uitrollen is, ben benieuwd wat voor extra features er zijn ingebouwd, en of er nog iets qua performance winst is.

Edit 2: via hieronder geschreven methode heb ik de update binnengekregen :D.

[Reactie gewijzigd door youris1 op 31 januari 2013 00:54]

het werd tijd. : - )
Heb 't al aan maandje of wat op mn HD2... :-)
Een HD2 is altijd up to date als je een tweaker bent :P
Het is niet alleen Nokia, zoals het er nu uit ziet krijgen ook alle oude WP7 toestellen nu een update.
Rond 20.00 heb ik mijn Trophy kunnen afstoffen en updaten naar 7.8 (7.10.8858.136).

<offtopic>
Krijgt dit nieuws eenzelfde review als de onzinnige IOS 6.1 update?
Hoewel ik zelf wacht op de levering van mijn Nokia 920 en afgelopen week mijn apple meuk heb ge-update naar IOS 6.1 valt het mij op dat op tweakers.net met name veel aandacht wordt geschonken aan Nokia en weinig nieuwswaardige Apple berichtgevingen. Uiteraard verwacht ik nu een -1 / -2 mod.
</offtopic>

[Reactie gewijzigd door q2no op 30 januari 2013 22:31]

of ik begrijp jou post niet helemaal of je zit er toch beetje naast. op 28-01 heeft tweakers namelijk gewoon een artikel gepost over de update van IOS naar 6.1.
Jammer dat dit nieuws wordt ondergesneeuwd door de BB10 aankondiging :). Op zich wel nice dat dit een big bang uitrol is!

Kan niet wachten tot ik mijn windows phone heb!
Nog geen update voor mijn HTC Titan ;(
Zit al erg lang op 7.8 te wachten, dan is voor mij een nieuw toestel kopen voor windows phone 8 niet meer nodig.
Heb je een mac tot je beschikking? probeer dan nml. via de windows phone connector te updaten. Ik moest eerst nog twee andere updates draaien voordat ik mijn trophy kon updaten.
In mijn geval (dell venue pro, snapdragon) voelt het OS na de update een stukje sneller aan. De hardware van de Lumia 800 is een stukje sneller, dus ik weet niet zeker of er een merkbare performance winst zal zijn.
Wat een peren vergelijking. Op mijn Trophy merk ik helemaal geen vertraging, zelfs nu ik meer (kleinere) icoontjes op mijn scherm heb. Wat ik je bron dat de 7.8 update je toestel vertraagd?
Maar, terugkerend op je peren vergelijking. Ooit had ik een IBM X41 laptop die onder Win 7 beter presteerde dan onder XP, terwijl deze was ontworpen voor XP.
je kunt overgens altijd terug, wanneer je een (serie) update(s) installeerd, maak je voor de eerste update automatisch een backup van je complete systeem.
Al die updates maken uiteindelijk dat het toestel trager zal worden, en dat is weer een mooie gelegenheid om een nieuwe aan te smeren..
Het is geen iPhone. Met elke update wordt een WP toestel juist sneller. Al zal je met WP7.8 geen verandering in snelheid merken denk ik, gezien het grootste gedeelte van de update zich richt op de UI van het homescreen.
Wat geeft mij aan voordeel, dat startscherm.? mis ik niks aan persoonlijk en het toestel werkt nu goed en dat laten we maar mooi zo.
Volgens mijn moet je je eens verdiepen in de mogelijkheden die WP7.8 aan je startscherm toevoegt. De "verloren" ruimte aan de rechterkant wordt nu gebruikt en je tiles kun je nu resizen in 3 formaten. Onafhankelijk van welke app. Dat betekend dat je je homescreen veel persoonlijker en efficienter kan inrichten. En het toestel blijft daarna uitstekend werken hoor ;)
Je merkt het nu met XP op de desktop ook
Uh, XP? Een 11 jaar oud OS en daar ga jij over klagen? :) 8)7
Heb veel genot van mijn Lumia-800 en werkt als een speer
En dat blijft ie doen na de WP7.8 update. En beter.

[Reactie gewijzigd door LCP op 30 januari 2013 22:49]

Maar ik vind me start scherm prima zo dus daar hoef ik het voor mezelf niet voor te doen, ik mis nu niets en wat ik ken ervan geeft mij geen voldoening. De tegels worden alleen maar kleiner en nu lekker leesbaar en groot, prima zo..
Omdat het zwarte randje rechts weggehaald wordt zijn de tiles default juist groter :)

Heb hem inmiddels draaien op mijn Lumia 800 (updaten duurde bijna 3 kwartier pffft) en ik ben erg blij dat ik nu eindelijk juist wÚl de kleinere tiles heb :) Nog meer info op mijn scherm :) Kan niet zeggen of e.e.a. sneller aan voelt, het voelt voor mij nog net zo vloeiend als op Mango en Tango!
Begin van de avond nog niks, lees ik net dit op tweakers. M'n Lumia 800 hangt er nu aan, wel de geforceerde methode gebruikt, is nu bezig.
Ik wordt net wakker en zie op mijn L800 scherm dat er een update is, dus hoef denk ik geen truucjes uit te halen.
Maar geveld door griep, dus het komt wel.
Gaat het om release 1750.823.8858.12460? Voor de Lumia 800

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 30 januari 2013 22:12]

bij mijn Dell Venue pro is het 7.10.8858.136
De versie die ik noem is de laatste versie in Navifirm. Die heb ik al :) Ik wil graag weten of deze update een nieuwere versie is.

Anders zit ik ook voor niets die disconnect truuk steeds te doen in Zune, terwijl er voor mij helegaar geen nieuwe versie is :')

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 30 januari 2013 22:26]

De update is inderdaad exact hetzelfde als 'wij' een maand geleden met Nokia Care Suite hebben ge´nstalleerd. Microsoft heeft er alleen nog wat 'rek' ingebracht om Windows Phone 8 toestellen beter in het daglicht te plaatsen.
Het is dezelfde versie, dus jij hoef je helemaal nergens meer druk over te maken ;)
Op mijn Lumia 800 zie ik 1750.823.8858.12430 (OS 7.10.8858.136). Heb ik een update gemist?
Mooi. Maar de disconnect truuk is wel timen. Een gooie tip op het forum:
Time de tijd dat het duurt voordat de melding komt dat er geen update is. Daarna opnieuw updaten maar de stekker er 1 tot 2 seconden voor de tijd uit trekken. Dat werkte uiteindelijk bij mij.
Ik deed disconnect en dan in Windows Zune met pijltje naar boven naar beneden steeds opnieuw update activeren. Als je dan een melding krijgt telefoon is up to date effe pijltje op en neer voor nieuwe check.
Top, dat alle Mango phones de update krijgen!