Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 21.756 views •

Apple komt waarschijnlijk binnenkort met een nieuwe versie van zijn mediastreamer Apple TV. Dat blijkt uit de release van iOS 6.1-firmware voor een nog onbekend apparaat. De nieuwe Apple TV heeft misschien een A5X aan boord, de soc uit de iPad 3 van een jaar geleden.

Dat de nieuwe Apple TV een nieuwe soc bevat, werd ontdekt door Anandtech in het Restore.plist-bestand in de iOS 6.1-firmware van het onbekende apparaat, door Apple aangeduid als Apple TV 3,2. De soc lijkt een kleine upgrade van de Apple A5 uit de huidige Apple TV, waardoor het voor de hand ligt dat het gaat om de A5X. Deze soc heeft net als de A5 twee Cortex A9-processorkernen, maar er zijn vier PowerVR SGX543-gpu-kernen aanwezig in plaats van twee.

De nieuwe Apple TV is bovendien iets kleiner, zo valt op te maken uit documenten van keuringsinstituut FCC. Het is onduidelijk waarom Apple de firmware voor een onaangekondigd apparaat online zet. Wellicht wilde Apple de upgrade stil uitvoeren of volgt de aankondiging al binnenkort en stond die voor een eerder moment op de planning. In de iOS 6.1-firmware werden ook verwijzingen gevonden naar een apparaat met een opslaggeheugen van 128GB, waarna Apple de iPad 4 128GB presenteerde. Wanneer en of Apple zelf de nieuwe versie van de Apple TV gaat presenteren, is vooralsnog onduidelijk.

Reacties (77)

De A5 soc in de Apple TV wijkt af van die van de iPad 2, deze is namelijk een singlecore soc, in tegenstelling tot die van de iPad 2.
Het zal dus de vraag zijn of de vermoedde A5X soc hetzelfde zal zijn als die van de iPad 3.
je zou dan toch verwachten dat men meteen voor een A6 derivaat zou gaan,
deze kan in principe met minder die space hogere prestaties behalen. aparte keuze, maar we zien vanzelf wel wat het wordt.
Nee want de A5x zal mogelijk zijn opwachting maken in de opvolger van de iPad mini, namelijk eentje met Retina display. Het zou me niet verbazen als ze hiermee twee vliegen in een klap vangen

@Hieronder, Ik denk niet dat een bedrijf als apple wat zijn supply chain zo goed op orde heeft, van vandaag op morgen heeft beslist dat ze toch maar een iPad4 gaan maken en kappen met de iPad3, dit soort dingen worden heel wat maanden van te voren gepland, dus nee ik denk niet dat Apple een berg A5x'en heeft liggen en ze dan uit noodzaak maar in ATV's gaat stoppen ;)

[Reactie gewijzigd door Markofnikoff op 30 januari 2013 15:15]

Zou kunnen dat ze nog een berg A5X SoC's hebben liggen omdat ze sneller dan normaal de iPad 3 een upgrade hebben gegeven.
Het heeft waarschijnlijk deels te maken met de iPad Mini met Retina-scherm die later dit jaar wordt verwacht. Zeer waarschijnlijk zal deze gebruik gaan maken van de A5X (met quad-core GPU) die ook te vinden was in de iPad 3. Het probleem van deze chip was dat die erg warm werd en ook niet erg zuinig was.

De A5X die eerst zal worden gebruikt in de toekomstige Apple TV zal een 32-nm chip zijn. Het is exact dezelfde situatie als vorig jaar toen men de 32-nm Apple A5 introduceerde in de Apple TV, om de chip daarna ook stilletjes te gebruiken voor de iPad 2.
Ik denk dat als Apple een nieuwe ATV released en daarbij aangeeft dat hij te jailbreaken is de verkopen significanter toenemen dan een soc die wat sneller is.
Weet ik niet, de meeste marge maken ze op hetgeen je met een AppleTV doet, niet zozeer in de eenmalige aanschafprijs. Persoonlijk zou ik liever zien dat ze het platform open zouden stellen voor third-party app developers, zodat je met een App Store op je AppleTV kunt kiezen uit een grote hoeveelheid apps. Stel je voor, Spotify, nieuwsapps (incl live streaming van tv zenders*), social media apps, WhatsApp met live message push enz. op je AppleTV, dat zou pas cool zijn. Helaas vermoed ik dat dit niet gaat gebeuren gezien de beperkte opslagcapaciteit in de AppleTV, maar wie weet.

* Dat zou serieus een knaller van een feature zijn. Dan koop je gewoon de apps van die zenders die je graag kijkt, of zelfs een app van een serie die je volgt, en alleen dr betaal je voor. De kabel tv kun je dan opzeggen (want dat is betalen voor zenders die je toch nooit kijkt) en de goede programma's krijgen extra inkomsten op deze manier. Hierdoor kan de gebruiker direct invloed uitoefenen op het aanbod en is de kabelboer uit het systeem gewerkt waardoor het geheel goedkoper kan worden.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 30 januari 2013 14:29]

waar heb je die info vandaan? Apple is een hardware boer die ook software diensen heeft. uit hun winstcijfers blijkt dat ze al jaren dezelfde lage winst halen uit content/software en dat hun hardwarewinst (vooral de iphone) explosief gegroeid is.
Klopt, zeker mbt de iPhone en de Macbook/iMac serie. Maar op een media device van $99,- zal niet teveel winst worden gemaakt, zeker niet als je R&D, shipping enz bij optelt. Daar moeten de inkomsten vooral uit de software en iTunes gehaald worden.
Ooit wel eens bekeken hoe groot het deel inkomsten is van de iTunes store?!?
Ooit wel eens bekeken hoe groot het deel inkomsten is van de iTunes store?!?
hoe klein bedoel je? dat zijn niet bijzonder indrukwekkende bedragen om eerlijk te zijn.
Op $2500 macbooks en $800 iPads zit een forse winst, op een $89 ATV een stuk minder.
Eens, ik hoop (en verwacht) dat ze het op termijn mogelijk maken er apps op te draaien. Ik zou zelf graag de BBC iPlayer er op hebben bijvoorbeeld.

De opslag ruimte lijkt me geen probleem, 16 GB zou al genoeg zijn om enkele tientallen apps te draaien en een paar uur(!) video te cachen. Terwijl je eigenlijk misschien hooguit een half uurtje video wil cachen. Zelfs met de huidige 8GB kom je al erg ver.
Nu je het zegt, een iPhone van 8GB kan dat ook prima aan. Wellicht dat een AppleTV een grotere (video)cache nodig heeft tov een iPhone (daar wordt die 8GB nu voor gebruikt), maar als ze een deel van die cache offloaden naar het netwerk (ver voor/terug springen in een film = opnieuw cachen vanaf het netwerk) dan heb je al veel gewonnen.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 30 januari 2013 14:44]

* Dat zou serieus een knaller van een feature zijn. Dan koop je gewoon de apps van die zenders die je graag kijkt, of zelfs een app van een serie die je volgt, en alleen dr betaal je voor. De kabel tv kun je dan opzeggen (want dat is betalen voor zenders die je toch nooit kijkt) en de goede programma's krijgen extra inkomsten op deze manier. Hierdoor kan de gebruiker direct invloed uitoefenen op het aanbod en is de kabelboer uit het systeem gewerkt waardoor het geheel goedkoper kan worden.
Dit.

Dit is exact wat ik verwacht dat Apple gaat doen. Hoe je het ook went of keert, de TV markt staat eigenlijk al 20 jaar stil. Natuurlijk, we kregen 720p en 1080p en 3D en 4K, maar qua content toevoer is er vrijwel niks veranderd.

Het grote voordeel van bv. uitzendinggemist is dat het VOD is. En dat is precies waar alles naartoe moet gaan. Het grote probleem is de aanvoer hiervan. SmartTV's zijn vraag gedrochten van interfaces en het is moeilijk om als zender geld te vragen. RTL doet het met enkele programma's, maar de vraag is hoe vaak dat ook gebeurd.

Als Apple dadelijk een AppStore uitbrengt voor de ATV dan hebben ze opeens miljoenen mensen met creditcard/bankrekening/tegoed die met 1 druk op de knop een aankoop kunnen doen. Het succes hiervan is al aangetoond met iTunes/Apps/Boeken etc.

Als je zag wat voor invloed iTunes op de muziekwereld heeft gehad verwacht ik dat een AppStore voor TV dit ook kan hebben voor de televisiebranche.
is de kabelboer uit het systeem gewerkt waardoor het geheel goedkoper kan worden.
In dat geval neemt Apple gewoon de rol van kabelboer (intermediair tussen contentproducent en klant), en of die met minder marge genoegen nemen?

Dat het beter voor Apple is, dat is duidelijk :D

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 januari 2013 15:11]

Het is in die zin beter dat er dan eens concurrentie komt voor de gevestigde orde.
Dan lijken mij er twee mogelijkheden waarom het mogelijk een A5X chip wordt:

- 4K films
Apple gaat mogelijk 4K films aanbieden in iTunes en wilt dus ook 4K tv's ondersteunen. De A5 chip is hier dus niet krachtig genoeg voor.

- Apps
De Apple TV krijgt een App Store maar de huidige single-core CPU is niet krachtig genoeg. Daarnaast blijkt de A5 chip misschien niet krachtig genoeg om vloeiend grafisch intensieve apps met Full HD, of zelfs 4K, resolutie te weergeven.

Ik gok hier maar wat, maar dit lijken mij logische redenen. Waarom zou de Apple TV, als dit gerucht klopt, anders een A5X chip krijgen?
De grotere vraag is, waarom geen A6 chip?
Waarom wordt niet elke apparaat met de beste processor uitgerust? om de kosten te drukken zodat hij nog aantrekkelijk blijft.
Nee zodat de winst hoger is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 januari 2013 15:12]

Hij kost 99$. Zelfs al hebben ze geen productiekosten is dat nog een matige winst voor apple.
Procentueel gezien misschien niet.
Het vermoeden is dat Apple net als voorheen de AppleTV weer gebruikt om langzaam aan aangepaste versie van een bestaande SoC te introduceren die ze straks in een high-volume product willen gaan gebruiken (in dit geval waarschijnlijk de iPad mini). Als er dan problemen optreden in het productieproces, of andere problemen met de chip, dan hoeven ze niet 10 miljoen iPads terug te roepen of te scrappen, maar slechts enkele 100-duizende Apple TV's.

Zelfde trucje hebben we gezien bij de eerste 32nm A5 chips, die kwamen ook eerst (in aangepaste vorm) in de AppleTV, en toen pas in de iPad 2.

De AppleTV heeft voldoende aan een A5-klasse chip, dus waarom de productie aan A6 chips voor de iPhones en iPads daarvoor gebruiken...

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 30 januari 2013 14:34]

Omdat simpel weg, die chip niet nodig is.
Waarom moet er in elke apparaat, maar meteen het beste van het beste worden ingebouwd als het totaal geen meerwaarde heeft. Het apparaatje hoeft alleen maar films te streamen daar heb je geen i7 voor nodig ;)
En wellicht 24 bit audio streaming via AirPlay.

Aangezien Apple TV voor Apple een geliefde hobby is (volgens Tim Cook) kan het zijn dat een nieuwe SoC een test is voor de introductie van de lang verwachtte Apple TV scherm

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhaas op 30 januari 2013 14:07]

Het renderen van de intensieve apps gebeurt op de iPad zelf, niet op de AppleTV. Het enige dat de AppleTV doet is het videosignaal weergeven dat door de iPad uitgestuurd wordt. Dit gebeurt bv. ook bij AirPlay mirroring in Mountain Lion.

Ik verwacht dat Apple dit jaar eindelijk de AppStore beschikbaar gaat stellen voor de AppleTV (iets waar veel potentieel in zit). Door er een krachtigere processor in te zetten is er meer mogelijk, maar ik verwacht dat de AppleTV 2/3 ook gewoon deze software update gaan krijgen.

Daarnaast is in de laatste update bluetooth ondersteuning voor keyboards toegevoegd, maar ook (third-party) gamepads kunnen hier gebruik van maken!!!

Ik ga hier even volledig op een tangent, maar een paar zaken zijn wat mij betreft duidelijk.

Er komt niet voor juni/juli een nieuwe iPad/iPad Mini/iPhone. De iMacs/MacBooks krijgen hun update waarschijnlijk ook pas als Haswell beschikbaar komt en iPods zijn traditioneel in September.
Dat houdt dus in dat er geen aankondigingen aan zitten te komen in het begin v/h jaar nu de 'traditionele' iPad-refresh verplaatst is.

Daarom verwacht ik dat Apple in ieder geval wel een event gaat houden in Maart/April met de opening v/d AppStore voor de AppleTV.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 30 januari 2013 14:29]

4K is nog niet af te spelen met deze SoC en is nog totaal niet aangeboden. Dit is absoluut niet aan de orde voor Apple.

Apps zouden wel kunnen, dat is absoluut mogelijk.
Waarom is 4K nog niet af te spelen met deze SoC? Denk niet dat het ooit geprobeerd is. Daarnaast als ze de vier PowerVR SGX543-gpu-kernen kunnen inzetten voor het decoderen van het signaal dan kan je mischien wel een eind komen.
Het probleem met 4K is niet de SOC in dit geval maar de netwerkverbinding.

Het is zo'n gigantische bak data om een 4K film fatsoenlijk te weergeven dat het voorlopig nog niet haalbaar is.

Sony, die als eerste 4K content gaan aanbieden, gaat het originele 4K bestand downscalen naar 1080p en dan weer gecomprimeerd upscalen naar 4K omdat de meeste netwerkverindingen die mensen thuis hebben het nog niet aan kunnen om een volledige 4K-stream binnen te halen.

Dus 4K klinkt leuk en zal ook zeker de toekomst zijn, maar ik zie de content de komende jaren nog niet mainstream worden.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 30 januari 2013 14:26]

Voor zover ik weet hebben Apple's chips dedicated video decoders, dat gaat niet op de gpu cores. Ook al klok je de gpu cores naar 4 GHz, je decodeert er geen pixel meer door.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 januari 2013 14:43]

Ik betwijfel ten zeerste of de A5x wl 4K af kan spelen. Vanaf afgelopen zomer zijn er pas videokaarten uitgekomen waarvan de fabrikanten beweren dat ze het formaat af kunnen spelen. Dat deze kleine krachtpatser dit zou kunnen lijkt me zee onwaarschijnlijk

Apps is een zeer rele mogelijkheid, zeker gezien ze vanaf vorige week het bluetooth toetsenbord ondersteunen
Bron: nieuws: Apple TV krijgt ondersteuning voor bluetooth-invoerapparatuur

Echter als je iPhone/iPod/iPad je controller wordt, vraag ik me af of dit goed gaat werken... Maar ook daar zouden andere partijen van kunnen profiteren door bijv. gamepads te maken.
Misschien is hij zuiniger?
Zeer onwaarschijnlijk gezien het op een oudere architectuur is gebaseerd.
4K is onzin. Er is geen 4K content beschikbaar. Ook vraagt dan 4x zoveel processing power. En natuurlijk bandbreedte. Beter zorgen ze dat de huidige codering omhoog gaat (cq bitrate). En wat andere eigenaardigheden verhelpen bij camerabewegingen. Streaming blu-ray kwaliteit is er nog lang niet bij...

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 30 januari 2013 15:59]

Lijkt mij dat ze alle App Store games naar de Apple TV willen halen.

Soort van mini game console dus.

Nu nog een iGamePad... :+
De iGamePad bestaat al in de vorm v/d iPod Touch/iPhone/iPad.
Inderdaad. Alles op de ATV is te bedienen middels die iOS devices. Win/win.
Nee, iOS, niet Windows ;)
Tis al zo'n klein apparaat.. Ben benieuwd of met de betere/snellere processor ook gedacht is aan het kunnen afspelen van MKV bestanden.. dat zou een uitkomst zijn.
Dat de AppleTV geen MKV (of AVI enzo) kan afspelen heeft helemaal niets te maken met de beschikbare rekenkracht. Dat het niet kan is simpelweg omdat Apple dat niet wl.

Volgens mij kan je met aTV Flash op de AppleTV2 gewoon MKV en dergelijke afspelen.
Een ouder, non-standaard containerformat dat inmiddels vrijwel alleen nog maar wordt gebruikt voor illegale films...hmm zou een commercieel videoverhuurbedrijf daar support voor gaan inbouwen?

Bovendien, via AirPlay kan je nu al alles afspelen op de ATV, daar hoeft het apparaat zelf niets extra voor te kunnen. AirParrot, Beamer, etc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 januari 2013 14:17]

Ik koop iig geen Apple Tv meer voor hij een jailbreak heeft . Had met mijn Apple tv 3 ook verwacht dat het zou gebeuren , maar de functies die ik er nu van gebruik zijn het geld niet waard. Alleen maar boeiend als je films bij apple koopt of streamen vanaf een vaste pc. Ik wil gewoon van mijn NAS streamen.
Installeer Windows of OS X op je NAS?
Ik had het niet verwacht, maar wel gehoopt. Nu is het een Airplay ontvanger geworden om audio af te spelen. Ook prima, maar ik hoop wel dat er ooit een jailbreak voor uit komt, of dat Apple er een appstore voor opent. Met Plex moet het ook wel lukken. :)
Ik wil gewoon van mijn NAS streamen.
Dan heb je gewoon het verkeerde product gekocht. Zeker als je bij de aankoop al wist dat er nog geen jailbreak was. Voor dat geld zijn er prima andere oplossingen die precies doen wat jij wilt, dus waarom per s een Apple product kopen dan?
Ik stream films van mijn Nas naar mijn appletv3 hoor. Gewoon via videostation van synology, met mijn iPhone of ipad ertussen.
Je moet Netflix abootje pakken via omwegje... dat is de enige reden dat het dingetje leuk is (hulu en sportzenders is ook een optie). In Nederland kun je er verder officieel weinig mee.. behalve iTunes films duur huren of youtuben...
Wat is duur huren? In ieder geval goedkoper dan het on demand deel van UPC. Daarbij zijn er wat behoorlijke goede franse titels te bekijken via apple tv.
Ieder week vergelijk ik weer tussen mijn kabelaar en apple. De content is prima en de prijs ook van apple.
fotostream werkt perfect. Zeker als je een groot paneel hebt. Idem voor de muziek via het match gebeuren.
Daarbij is het overzichtelijk en werkt het snel.

[Reactie gewijzigd door crashtender op 30 januari 2013 16:54]

De nieuwe Synology firmware decodeerd alle video en audio formaten op je NAS on the fly voor je Apple TV. Moet je wel een nieuw model DiskStation, die krachtig genoeg is.
waarom geen A6X ?
Dat is een heel grote dure chip, Apple zal de ATV4 toch wel weer rond de 100 euro willen houden. Maar een een versimpelde A6-variant kan natuurlijk wel.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 januari 2013 14:22]

ik kan prima van mijn NAS streamen die een ingebouwde iTunes Server heeft :).
Is die grafische chip nu van dezelfde fabrikant als die er in Intels IGP zit ?
Dan is de grafische kwaliteit bagger.
Die PowerVR gpu's zitten in alle Apple chips, en idd in de Atoms.

Voor een telefoon/tablet chip is die uitstekend, naar desktop maatstaven heel zwak.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 30 januari 2013 14:42]

De grafische kwaliteit van de PowerVR GPU's in ieder geval goed genoeg voor iets simpels als 1080P video afspelen en wat menuutjes weergeven. De Apple TV wordt niet gebruikt voor complexe 3D toepassingen.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 30 januari 2013 15:07]

Apple schakelt over naar de A5X omdat dat straks de "instap" SoC wordt, de lowest specced SoC die ze nog maken.
Wellicht een die shrinked versie van de A5X zoals die op de iPad 3 gebruikt werd. Deze zal in eerste instantie de Apple TV aandrijven, en wanneer de yields hoog genoeg zijn later dit jaar de nieuwe iPad mini.

Het heeft namelijk geen zin voor Apple om enkel nog de A5 te blijven produceren voor een - naar Apple normen - low volume product dat de Apple TV in feite is. Het is gewoon goedkoper om alles naar de A5X te brengen. Daar hoeft geen enkele bijkomende functionaliteit op de Apple TV tegenover te staan, de enige reden is kostminimalisatie.
Apple schakelt over naar de A5X omdat dat straks de "instap" SoC wordt, de lowest specced SoC die ze nog laten maken.
Je miste nog een woordje ^^

Zit een groot verschil tussen een fabrikant en afnemer :)
Tenzij de A5 songel core niets minder is dan een A5 waarvan n core niet voldoet aan de specs. Dan gebruik je dus socs die je anders weggooid.