Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 58, views: 17.732 •

Het gratis wifi-netwerk in het centrum van Rotterdam wordt weer opgetuigd. Op dit moment staat het netwerk uit, maar het bedrijf IP Specials, dat eerder het wimax-netwerk in Amsterdam uitrolde, heeft het netwerk overgenomen van de gemeente Rotterdam.

IP Specials heeft de dertig wifi-masten die de gemeente Rotterdam heeft opgetuigd, overgenomen en is van plan het netwerk verder uit te breiden. Dat schrijft Dichtbij.nl. Vanaf halverwege volgende maand moet het netwerk weer te gebruiken zijn. Directeur Nicholas van Hoey Smith van IP Specials zegt dat het netwerk momenteel wordt uitgebreid.

Volgens Van Hoey Smith moet onder meer de dekking van het netwerk worden uitgebreid met in eerste instantie tien nieuwe masten. Daarnaast moet de kwaliteit van de internetverbindingen flink worden verbeterd. "De internetpijp van het netwerk had een uplink van 30 megabit symmetrisch", aldus Van Hoey Smith. "Dat willen we opschroeven naar een snelheid van 20 megabit symmetrisch per zendmast."

Het netwerk blijft gratis, aldus Van Hoey Smith, maar in de toekomst moet worden betaald voor aanvullende diensten. "Dan kan het zijn dat je vijf euro per maand moet betalen om vpn's te kunnen opzetten", zegt Van Hoey Smith. Hetzelfde geldt voor hogere snelheden. Daarnaast verwacht het bedrijf indirect inkomsten binnen te halen door middel van de 'ruchtbaarheid die het netwerk genereert'.

IP Specials gebruikt zowel glasvezel als wimax om het netwerk aan elkaar te knopen. Consumenten maken gewoon verbinding via wifi. Het oude netwerk was gebaseerd op mesh-technologie. Eerder zette Van Hoey Smith in Amsterdam een wimax-netwerk op, Aerea, de eerste en enige wimax-provider in Nederland die zijn diensten rechtstreeks aan consumenten aanbood. De provider moest in 2010 zijn activiteiten staken toen duidelijk werd dat er geen vergunning zou komen voor uitbreiding van het netwerk.

Reacties (58)

Met de opkomst van 4G de komende jaren zie ik hier het nut niet van in. Publieke WiFi netwerken zorgen bij mij alleen maar voor hoofdpijn en als 4G straks dezelfde of zelfs hogere snelheden bereikt krijgt dat bij mij zeker de voorkeur..
Je hebt gelijk. De mensen die geld betalen voor 4G internet op hun mobiel hebben er weinig aan. Maar dat is misschien maar 10% van de bevolking.

Laten we ook aan de mensen denken die niet willen betalen voor mobiel internet.
Zoals ik.

Ik heb nog altijd pre-paid op mijn HTC Desire. Ik kan niet overweg met een abonnement (ik wil gewoon op bellen wat ik er op heb)

Een gratis wifi netwerk om me heen stel ik dus altijd wel op prijs. Dan kun je me cheap noemen, maar ik doe het uit eigen veiligheid zodat ik mijn rekening niet plunder.
Er zijn ook abonnementsvormen waarbij je nooit over je bundel heen kan zonder zelf je bundel aan te vullen, bijvoorbeeld het model van hollandsnieuwe. Of gebruik Bliep, daarme kan je ook vrij voordelig internetten met een prepaid sim.
Wat koenvbeek zegt. Als ik over mijn MB's heen ga kost het me niets, me snelheid halveert gewooon. Boeiend, het is niet dat WhatsApp zoveel snelheid vraagt... :P
De snelheid van WiFi zal de komende jaren ook alleen maar omhoog gaan en er is nog lang geen dekkend 4G netwerk beschikbaar, dus voorlopig is dit een goede oplossing, mits het niet te duur wordt.
  • Toeristen
  • Datalimiet
  • Latency
  • Tablets
  • MisterLBP waar het abonnement van is afgesloten :+
Vooral in de zakelijke binnenstad is dit handig voor toeristen en zakenmannen die een buitenlands simkaart hebben en geen ordinaire roaming-kosten willen maken.

[Reactie gewijzigd door MisterLBP op 30 januari 2013 12:10]

Inderdaad!
Ik moet geregeld naar Nederland. Als ik dan even iets ga eten is het altijd leuk als er WiFi is, zo kan ik mijn tablet even bovenhalen en wat surfen zonder kosten. Met de Belgische Roaming tarieven zou het me een fortuin kosten.
Ook kan ik dan snel even mijn GPS route inladen en laten uitrekenen, alweer heel leuk.

Al vraag ik me wel af hoe dit allemaal betaalbaar kan zijn zonder echt rechtstreekse inkomsten...
"Als ik dan even iets ga eten is het altijd leuk als er WiFi is, zo kan ik mijn tablet even bovenhalen en wat surfen zonder kosten."

Er is echt iets mis in deze wereld. Eet gewoon waar je moet eten. Mensen kunnen serieus gewoon niet meer zonder internet. Zien mensen nou echt niet hoe erg dit sociale contacten beinvloed? Lees het nieuws 's ochtends, bekijk zonodig je FB/twitter/whatever en ga dan gewoon werken/sociaal doen. Als ik thuis ben ga ik onder t eten ook niet zitten internetten of de foldertjes lezen. Als ik film kijk met mn vriendin zit ik ook niet te FB-en....

Mensen zitten echt helemaal vast in het internet... Best erg eigenlijk....
Wie zegt dat hij thuis onder het eten gaat internetten? Misschien doelt hij juist op het eten tijdens werkpauze?!
Wat er mis is met de wereld, is de bemoeizucht.

We leven in een vrije gemeenschap, die ondertussen zo vrij is, dat men anderen maar gaat beoordelen op hun gedrag.

Mijn ouders zijn kinderen uit de jaren 50, toen was vrijheid ook gewoon alom vertegenwoordigd, maar er werd niet scheef gekeken op de voetballende jongens, die in elke pauze de bal oppakten en de straat opgingen.

Sinds een kleine 10 jaar lijkt het in stroomversnelling te gaan door maar te klagen over "internettende" of telefoongebruikende medemensen.

Ik was onderlaatst alleen in een restaurant, en tijdens mijn lunch had ik mijn iPad ernaast.
Komt er een idioot bij me staan, die me wees op het ongezonde van lezen en eten op mijn tablet.
"u zet een minder sociaal voorbeeld" was zijn opmerking.

Ik heb hem even aangekeken met mijn WTF blik, en gevraagd of hij héél hard kon lopen, want zijn asociaal geparkeerde busje kreeg net een bekeuring.
'dank je voor de bijdrage aan de belastingen' heb ik hem nageroepen.

leef en laat leven, bemoei je met jezelf, mijn moeder zei altijd, verbeter de wereld, begin bij jezelf.
@FreshMaker
Het is een verademing om jouw reactie te lezen.
Dank je wel!
Zoals ik het lees is aanwezige WiFi voor cadsite slechts een pluspunt en bepaalt het dus niet waar ie gaat eten...
Maar voor de rest heb je wel gelijk, hoor.
Vind het toch altijd wel fijn om even de krant te lezen, op de tablet tijdens de lunch^

Maar wel fijn dat je het zo negatief kunt invullen voor een ander hoor.

[Reactie gewijzigd door luqa1337 op 30 januari 2013 17:38]

zou als ik in rotterdam zou wonen zowieso een abbonnement afsluiten gewoon omdat het handig is en ik dan voeral snel kan internetten op laptop en mobiel (heb nog geen tablet)
dat ik gewoon in een parkje kan zitten en op mijn laptop kan werken lijkt me geniaal :)
Dit is vooral ideaal om verbinding te maken met tablets of laptops, welke in veel gevallen niet zijn aangesloten op een HSPA of LTE netwerk. Daarnaast is het voor toeristen en zakenmensen de ideale manier om hoge roaming kosten te ontwijken.
Het is ook zeker nuttig in plaatsen waar veel touristen komen. In het buitenland zou jezelf ook blij zijn met een publiekelijk wifinetwerk zodat je geen hoge roaming kosten hebt.
Het is ook zeker nuttig in plaatsen waar veel touristen komen. In het buitenland zou jezelf ook blij zijn met een publiekelijk wifinetwerk zodat je geen hoge roaming kosten hebt.
Ik ben héél gelukkig met FON

België is ervan vergeven, en ik kan op de meest minder bedeelde boerendorpjes mijn telefoon pakken, en internet opgaan.
Mijn roaming en dataverbruik in het buitenland is nagenoeg nihil
Ik zie hier zeer zeker wel het nut van in. De komst van 4G brengt ons een nieuwe, dure technologie welk jarenlang de tijd nodig heeft om te komen tot een relatief langzame implementatie.

Zo heeft tweakers.net onlangs nog gerapporteerd over het plan van KPN om in 7 jaar 4G 100 Mbps dekking te geven.

Dit terwijl WiFi snelheden al vele malen hoger liggen met een capaciteit van ruim 450 Mbps momenteel.

Het huidige probleem met WiFi is echter dat je geen seamless transition hebt. Je kunt je dus niet voort bewegen door een stad zonder opnieuw te dienen reconnecten. Maar dit is een issue welk de Hotspot 2.0 Task Group dan ook hoog op hun prioriteiten lijstje heeft staan, kijk o.a. hier:
http://www.cisco.com/en/U...ite_paper_c11-649337.html

Gezien het goedkoper zijn van WiFi / bekabelde verbindingen dan 4G is het nu juist voor partijen welk zich meer richten op de wiFi markt uiterst interessant. Binnen dichtbevolkte gebieden zal het namelijk slechts een kwestie van tijd zijn eer streamlined WiFi access een realiteit is.

En daarmee kunnen huidige kabelmaatschappijen als UPC gebruik maken van WiFi op hun modems als extra verkoop item door ook een grote dekking internet binnen steden te hebben voor mobile devices. En bedrijven welk zich richten op WiFi access itt 4G kunnen sneller tegen goedkopere tarieven WiFi abbonnementen en diensten aan gaan bieden gezien de grote verschillen in kosten van bandbreedte en technologie tussen WiFi en 4G.

Om nog maar niet te benoemen de alternatieven markten welk bereikt wordt met WiFi welk 4G niet dekt; toerisme, zakenlui, etc.

Maar bijv. ook non-smartphone mobile devices voor welk lang niet iedereen altijd een 4G verbinding heeft zoals tablets, laptops, etc.
Kan VPN-verkeer geblokkeerd worden dan? Ik dacht dat sommige VPN-protocollen niet te onderscheiden waren van normaal verkeer.
Ik vermoed ook dat het volgens de telecomwet niet is toegestaan, maar ik weet niet of gratis wifi daaronder valt
Ik vermoed ook dat het volgens de telecomwet niet is toegestaan, maar ik weet niet of gratis wifi daaronder valt
Ik denk dat je gelijk hebt. De wet netneutraliteit, weet je nog?
Ja, maar ondertussen maak je gebruik van een bepaalde dienst, die gratis geleverd wordt.
En dan zal de eigenaar kunnen besluiten om restricties op te leggen.
Bij McD. mag je ook op internet via hun WiFi, maar 18+ is geblokkeerd

Zodra je een abonnement afneemt, verdwijnt het probleem, en is netneutraliteit weer niet van toepassing, omdat het niet geschonden wordt
De meeste VPN hebben bepaalde poorten nodig die open moeten zijn. bv > pptp=1723.

Maar in theorie zou je met SSTP er wel door heen kunnen gaan. Die gaat namelijk over 443, die in het algemeen wel open staat
VPN kan ook prima over poort 80 als het moet...
Kan VPN-verkeer geblokkeerd worden dan? Ik dacht dat sommige VPN-protocollen niet te onderscheiden waren van normaal verkeer.
Als je OpenVPN host op TCP poort 443, dan is er geen onderscheid met HTTPS verkeer (behalve natuurlijk het volume). Beiden gebruiken SSL voor encapsulatie. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 januari 2013 13:40]

Voor niets gaat de zon op, de rest kost iets.
Hoeveel tieners zijn er niet die op school en thuis internetten via Wifi? voor hun is een Wifinetwerk een uitkomst.
In Zwolle gaat het waarschijnlijk ook gebeuren.
Is deze man nu een internet provider, of niet?

Want als hij een internet provider is moet hij al het verkeer toestaan zonder extra kosten lijkt mij. Filteren op gebruik en of diensten dat mag namenlijk niet meer sinds dat de KPN dat trucje probeerde uit te halen.
Waar baseer je dat "zonder extra kosten" op ?

Ze bieden internet toegang aan. Het is heel goed mogelijk dat voor aanvullende diensten betaald moeten worden. Doet bijvoorbeeld ziggo ook met de aanvullende dienst " tv kijken" of "onbeperkt bellen".
Ze mogen niet extra geld heffen voor het gebruik van een VPN verbinding bijvoorbeeld, i.v.m. netneutraliteit.
Is deze man nu een internet provider, of niet?
Nee, hij ( het bedrijf) is een virtuele reclamezuil

Om gebruik te maken van 'zijn' netwerk, moet je eerst langs een landingpage, met (waarschijnlijk) een reclame boodschap
Hij biedt internet toegang, en als je daar imho in welke vorm dan ook voor betaald, dan tjah. is hij internet prodiver, hij biedt namenlijk internet toegang aan.

Of hij daar reclame op presenteerd of niet, dat is denk ik niet heel relevant.
Een enorm voordeel, nu moet je even bij de MC / V&D / Wok to Go/ Donner/ Bieb.. etc. gaan zitten om ontvangst te hebben op een gratis netwerk.
Al met al vindt ik het netwerk momenteel groot en actief genoeg...

Wel moet denk ik goed worden uitgekeken voor Man in the Middle aanvallen. Als het netwerk overal actief is, wordt het een kleine moeite om een fake toegangspunt op te zetten...
Je moet natuurlijk niet gaan bankieren op je (openbare) wifi.
Verder even in gedachte houden dat je passwords op straat liggen. Toch maar een VPNnetje?
Je moet natuurlijk niet gaan bankieren op je (openbare) wifi.
Want? Als je direct naar de SSL site van de bank gaat (dus niet 'www.rabobank.nl', maar expliciet 'https://www.rabobank.nl' voor bijvoorbeeld de Rabobank), dan is er niets aan de hand. Natuurlijk moet je computer vanaf buitenaf niet benaderbaar zijn zonder eerder gemaakte verbinding omdat je op een publiekelijk netwerk zit, maar dat is logisch en een standaard firewall (met al het inkomend verkeer geblokkeerd) voldoet hiervoor.
The Zep Man moet zich toch nog eens inlezen in de 'man-in-the-middle' materie. De nu door jou genoemde maatregelen zijn onvoldoende. Je moet er ook zeker van zijn dat het access-point dat jij gebruikt niet toevallig een signing-certificaat van een gehackte trusted CA heeft icm zaken als https-proxies, spoofed DNS-servers, custom, incorrecte routing tabellen en wat er nog meer aan mogelijkheden voor criminele ligt om binnen hun VLAN alternatieve routing voor specifieke sites in te richten voordat je zeker weet dat je via https://www.rabobank.nl/ ook ECHT direct browser-2-server bij de rabobank servers uitkomt zonder een re-encrypting proxy in het tussenliggende netwerk.

OK.. een alu-hoedje-scenario wellicht, maar op openbare WiFi loop je zeker meer risico op dit soort zaken (door de door WimOBL geopperde mogelijkheid van fake toegangspunten opgezet door criminelen) dan op een trusted, abonnement-gebaseerde internetverbinding van jezelf.
OK.. een alu-hoedje-scenario wellicht, maar op openbare WiFi loop je zeker meer risico op dit soort zaken (door de door WimOBL geopperde mogelijkheid van fake toegangspunten opgezet door criminelen) dan op een trusted, abonnement-gebaseerde internetverbinding van jezelf.
Je hint er al zelf naar: als je echt van de alu-hoedjes bent, dan zet je een VPN op naar je eigen infrastructuur met je eigen sleutelmateriaal ondertekend met je eigen (offline!) certificate authority. En dan nog moet je je niet afvragen of niemand bij je hebt ingebroken, je CA heeft opgestart, zijn eigen sleutel heeft ondertekend, weet waar jij fysiek zit en... Afijn, vanuit een kosten/baten-analyse is het zeer onwaarschijnlijk dat gehackte certificaten gebruikt worden op een open access point om als MitM te fungeren, precies voor die site die jij als individu bezoekt. De gemiddelde gebruiker moet zich eerder zorgen maken over Man-in-the-Browser, waar criminelen veel minder moeite voor hoeven te doen en wat op een veel grotere schaal is toe te passen.

Voor de rest gebruiken professionele organisaties met hun apparatuur altijd een VPN naar het kantoor/huis, waar ook het Internetverkeer overheen gaat.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 januari 2013 16:26]

Altijd handig om wifi te hebben in de binnenstad. Mede door de kosten die 4G waarschijnlijk gaan meebrengen in de eerste jaren, zullen er niet veel gebruikers overstappen naar 4G. Dit moeten ze in meer steden gaan doen. VPN als betaalde oplossing lijkt me ook een goed idee. Hierdoor kunnen ook medewerkers veilig gebruik maken van de wifi masten.

OT:
20 Mbit gratis is helemaal niet slecht. Als je in de binnenstad van Rotterdam woont heb je ook nog eens gratis wifi, hoef je geen internetabo af te sluiten :P
Het is handig als je door een storing van je ISP even geen internet hebt, maar daar zou ik het bij laten.
IP Specials heeft helemaal niet het WiMAX netwerk in Amsterdam uitgerold, dat was Worldmax BV. IP Specials heeft alleen na het staken van de activiteiten van Worldmax de sterk gereduceerde licentie en wat assets (waaronder de merknaam Aerea) over genomen.
" Daarnaast verwacht het bedrijf indirect inkomsten binnen te halen door middel van de 'ruchtbaarheid die het netwerk genereert'."

Vreemde marketinguitspraak, je verdient door het netwerk "bekend" te maken :? kan iemand mij dit uitleggen?
Gewoon naamsbekendheid.
Nee, het netwerk maakt zichzelf bekend, en daar verdien je aan. Niet andersom.
Ik kan bijvoorbeeld denken aan reclame op de inlogpagina (je weet wel, de pagina met voorwaarden waarmee je akkoord moet gaan).
Je begrijpt het zo te zien niet Durandal, Slingeraap2 zit daar toch beter op de lijn van de uitspraak van het bedrijf. Het gaat er namelijk om dat 'de ruchtbaarheid die het netwerk genereert' IP Specials op de markt zet als een bedrijf dat goed (draadloze) netwerken op kan zetten. Daarmee is het netwerk reclame voor IP Specials geworden, en kun je een deel van de kosten van het netwerk zien als 'besteding van het eigen reclamebudget'.
Denk bijvoorbeeld aan klussen als het tijdelijk opzetten van Wireless voor een evenement (OS, EK, WK), zou me goed kunnen voorstellen dat IP Specials bij een goed functionerend Rotterdams free WiFi bij een dergelijke aanbesteding goede referenties kan aandragen voor succesvol managen van een publiek WiFi netwerk met vele devices.
Vroeger 30 Mbit (synchroon) voor alle 30 zendmasten samen.
Nu naar 20Mbit per zendmast.

Dat is wel een flinke verbetering...

Maar in feite is het toch nog steeds aan de magere kant?

Als je een beetje dicht bij de Wifi mast staat moet je toch wel een verbinding van
op zijn minst 56Mbit kunnen halen...
Thuis haal ik nog meer (tot wel 150Mbit bandbreedte naar een andere bedrade computer)...
Daarom is het ook gratis..

Maar mooi om te zien, zit regelmatig in Rotterdam en als je dan tegen de limiet van je bundel aanloopt of wat zwaardere items wil streamen (hd, maps) is dit ideaal.

En ik denk dat dit voor veel buitenlanders (zowel toeristen als zakelijk) ook een uitkomst zal zijn.

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 30 januari 2013 13:20]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Games Apple Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013