Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 276, views: 65.216 •
Submitter: Flaggie

Microsoft heeft zijn kantoorsoftware Office 2013 uitgebracht. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt. De thuisversie kost in combinatie met een abonnement 100 euro per jaar. Een abonnement voor onder meer studenten kost 80 euro per vier jaar.

Nederlanders en Belgen kunnen de nieuwste versie van Microsofts kantoorsoftware vanaf nu aanschaffen, zo laat een woordvoerster van Microsoft weten aan Tweakers. Tegelijkertijd geeft het bedrijf de Nederlandse prijzen voor de kantoorsoftware vrij; die waren, in tegenstelling tot de Amerikaanse prijzen, nog niet bekend. De samenstelling van de abonnementen is hetzelfde als in de Verenigde Staten.

Naar nu blijkt moet voor een 'Thuisgebruik Premium'-account 100 euro per jaar worden betaald. Gebruikers krijgen dan toegang tot Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Acces en Publisher, naast onder meer Skype-tegoed en extra SkyDrive-opslagruimte.Ook krijgen ze nieuwe versies van Office zonder extra te hoeven betalen. Een abonnement voor studenten en docenten op het mbo, het hbo en universiteiten kost 80 euro per vier jaar.

Speciale abonnementen voor kleine bedrijven zullen op 27 februari worden aangekondigd; de prijzen daarvan zullen op die dag bekend worden gemaakt. Een stand-alone-versie zonder abonnement voor thuisgebruikers en studenten, met Word, Excel, PowerPoint en OneNote, kost 140 euro. Zelfstandig ondernemers moeten 269 euro betalen voor een versie waarbij ook Outlook wordt meegeleverd. De professional-versie van Office, aangevuld met Outlook, Publisher en Access, kost 539 euro per licentie.

Wie Office 2013 in de winkel koopt, krijgt geen doosje met een cd of dvd, zo bevestigt Microsoft desgevraagd. "De doosjes bevatten een kaart met een unieke code", aldus Microsoft-woordvoerster Julie de Widt-Bakker. Daarmee kan de gebruiker de software downloaden. Indien een abonnement wordt aangeschaft, moet het na een jaar met behulp van een creditcard worden verlengd.

Office 2013 biedt onder meer een interface die beter geschikt is voor touchscreens; het uiterlijk doet denken aan de interface van Windows 8 en Windows Phone. Nieuw is verder onder meer dat Word pdf-documenten slikt. Excel bevat de nieuwe feature 'Flash Fill'. Hiermee worden patronen in de ingevoerde gegevens herkend, en op basis daarvan kunnen cellen worden gevuld. Microsoft biedt in Outlook 2013 ondersteuning voor Exchange ActiveSync, waardoor ook het synchroniseren van agenda's en contacten met niet-Exchange-servers mogelijk wordt, zoals met een Gmail-account. Overigens stopt Google juist met het aanbieden van ActiveSync aan consumenten, behalve voor wie dat al gebruikte.

Microsoft Word 2013 - TabletMicrosoft Powerpoint 2013Microsoft Excel 2013

Reacties (276)

Reactiefilter:-12760264+1157+217+31
1 2 3 ... 6
Kun je Office 2013 ook volledig web based draaien? Dus op een chromebook gebruiken of een android/iOS product? Ben namelijk wel geïnteresseerd in het pakket voor studenten. 20 euro per jaar (exclusief aanschaf).

[Reactie gewijzigd door projectnewtt op 29 januari 2013 15:03]

Wat een onzin. Ah, jouw software kost 100/jaar? Dan mag ik hopen dat hij webbased draait ... Het een staat volledig los van het andere. Office 2013 is een desktop-softwaresuite. Office 365 is de cloud-varient daarvoor.
Dat lijkt me heel sterk.
Zakelijk wil MS juist dat je Lync gaat gebruiken. Het heeft weinig zin om daarvoor Skype te gaan promoten aangezien deze een hoop functionaliteit mist die Lync wel heeft.
Inderdaad, Lync blijft erg belangrijk. De nieuwe versie van Lync is ook relatief eenvoudig te koppelen aan Skype via een federatieve koppeling, dit zal zeker het succes van Lync in de zakelijke markt bevorderen.

Ook goed nieuws voor Skype gebruikers trouwens.
Ja en de reden dat loetje6 'koppel verkoop' roept is omdat dat dus niet acceptabele praktijken zijn.

Omdat MS af wil stappen van Office als 'softwarepakket' en over wil gaan op Office als 'service' is het mijns inziens vrij acceptabel van Project_Newt om te veronderstellen/hopen dat je het web-based kunt draaien.

Ze verwachten namelijk ook dat je het kreng download en je krijgt niet eens de mogelijkheid een offline installer aan te schaffen!

Ik blijf wel mooi bij mijn getorrente versie van office 2010.. 2012 had al een onacceptabele interface (mijns inziens, smaken verschillen, geen flamewar SVP) en 2013 ga ik dus al helemaal niet aan beginnen.
Ik maak misschien èèn office document of èèn excel document per maand dus daar ga ik echt geen 100 euro per jaar voor betalen.
Probeer dan eens Google Docs of Libre Office. Google Docs is voor de doorsnee/incidentele gebruiker prima (en op elke telefoon/tablet/computer te lezen/bewerken) en Libre Office bevat feitelijk alle features voor de veeleisende gebruiker (en ja, wel met een klassieke interface).
Is Office 365 daar niet voor?
alleen als hij geinstalleerd is, of anders office 365. Of het snel draait op menig chromebook is een tweede.
office een zwaar product?

Ik weet niet wat er aan office 13 is verandert, maar office draait bij mij zelfs goed op een pentium 4 met 1,5 gb ram. (word,excel,visio en powerpoint)
Office 365 heeft niet echt meer features in tegendeel, de belangrijkste feature: samenwerken, is bij Google Docs veel beter uitgewerkt.
Grote kans dat het er wel aan gaat komen, maar zullen wel extra kosten/ander abonnement aan verbonden zijn.
Die abbo dienst wel(365 voor premium thuisgebruik), die koppel je aan een live id waarmee je overal er gebruik van kan maken. De web app is wel wat beperkter dan de geïnstalleerde versie.

De non abbo versie is alleen te gebruiken op één pc (ipv de drie waarop een office 2010 licentie op te gebuiken was). En kan dus ook niet als webapp gebruikt worden.
Ik vind het een hoop geld, zeker voor thuisgebruikers. Bovendien bevalt het me he-le-maal niet dat dit enkel in combinatie is met een abonnement. Indien er gebruik gemaakt wordt van een betaalde Office-versie, hoort deze investering eenmalig te zijn.

Persoonlijk vraag ik me ook af in hoeverre Microsoft Office nog aantrekkelijk is voor particulieren. Er zit zo veel onnodige poespas in die de gemiddelde gebruiker niet nodig zal hebben terwijl er wel voor moet worden betaald. Ik denk dat deze gebruikers meer baat hebben bij een kostenloos opensource-alternatief of desnoods naar een vorige (abonnementsloze-) versie van MS-Office terug grijpen.
Dan ga je er wel van uit dat je de office licentie kunt meenemen naar de volgende computer. Ik heb tenminste nog nooit 10 jaar met één en dezelfde computer gedaan.
En stel dat je twee jaar met één officepakket doet, dan betaal je 70 euro per jaar. Aangezien ik niet elke dag een brief tik of excelberekeningen (thuis), zou ik eerder uitkomen op een paar euro per gebruikte dag. Dan wordt het wel interessant om te zoeken naar een alternatief, dat minder kost.
@Loller1 : Ik vind het duur ja. Sinds Office 97 is er eigenlijk weinig noemenswaardigs veranderd voor consumenten. Word, Excel en Access doen nog steeds wat ze 16 jaar geleden ook deden. Om nou ¤ 140 te betalen voor exact hetzelfde pakket in een opgepoetst jasje vind ik zonde van het geld, zeker nu er voldoende gratis alternatieven zijn die het (nogmaals - voor consumenten) net zo goed doen als Microsoft Office.

Bovendien kun je dat pakket niet eindeloos gebruiken. Microsoft geeft je wel 10 jaar ondersteuning mits je een Windows gebruikt die fatsoenlijk compatibel is met Office 2013. Ik bedoel; verwacht jij over 10 jaar écht nog met Windows Vista / 7 / 8 te werken ? Tegen die tijd zal de ICT een heel andere richting ingeslagen zijn en zal ook kantoorsoftwware drastisch veranderd zijn.

Die berekening van jou slaat nergens op, sorry. Ik durf te wedden dat de meeste mensen gewoon slaafs bij Microsoft zullen aankloppen om Office 2014 / 2015 en 2016 aan te schaffen zodra ze de kans krijgen. Mensen houden er nu eenmaal niet van om met verouderde software te werken, ook al voldoet deze nog volledig.

Op die 10 jaar ondersteuning moet je je dus niet blind staren. Bedrijven zijn er om jou zo veel mogelijk geld uit de beurs te kloppen door slimme verkooppraatjes te maken voor producten die je helemaal niet nodig hebt en die in feite amper wat bijdragen voor de meeste mensen. Ze zijn er heus niet om ons consumenten een plezier te doen. Het zou ongelooflijk naïef zijn als jij gelooft dat dit wel het geval is. Gelukkig ben ik zelf nogal cynisch aangeleged dus trap ik niet zo snel in dat soort ongein.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 januari 2013 19:11]

Je hoeft dus ook niet over te stappen als voor jou Office 97 nog prima voldoet en Office 2013 niets extras toevoegt.
In het onderwijs, waar ik werk, heeft het zeker wel toegevoegde waarde. Al is het maar dat de studenten een officepakket voor hun neus krijgen waar (de meeste) al mee bekend zijn. Of dat het raar staat dat je docx niet kunt openen en dat je daardoor al de aansluiting mist met andere hogescholen/universiteiten en bedrijven.

Verder kan je veel over office 2007-2013 zeggen, maar ze zijn wel degelijk inuatiever ingericht en makkelijk in gebruik dan 97. Zeker voor de beginnende klanten. Buiten de hoeveelheid security issues die zijn verholpen vanwege de nieuwe bestandsformaten.

Het klopt inderdaad wel dat de meeste office varianten prima werken. Zolang je documenten niet tussen verschillende officepakketen gaat gebruiken. Want dan kom je ineens in de wondere wereld van compatibiliteits issues terecht.
@Tegenstrever : Dat Microsoft lekker doet waar ze zelf zin in hebben als het op open standaarden aankomt is al lang bekend. Zij vonden het nodig om met een eigen open standaard te komen, terwijl ODF als open standaard was verkozen. Met Docx documenten hoef je ook lang niet overal mee aan te komen zetten; heb in het verleden al verschillende keren het bericht gekregen van bepaalde instanties dat ze het niet geopend kregen. Kortom; Docx is geen verkoopargument. Ze hadden ODF moeten implementeren. Het probleem met vele "standaarden" is dat het uiteindelijk geen standaard meer is. Het versplintert veel te veel.

Betreffende het "intuïtiever" inrichten ben ik het niet eens. Ik word doodziek van al die vernieuwde menu's. Het wordt er onoverzichtelijk van omdat alles weer ergens anders zit weggestopt. Maar goed, dat is een kwestie van smaak.

Ook security-issues zijn geen verkoopargument. Microsoft vind het gewoon niet rendabel om dat soort dingen fatsoenlijk op te lossen en noemen verbeterde beveiliging een reden tot upgraden. Bij mij moet je met dat soort gedoe niet aan komen zetten. Als een product een groot risico met zich meebrengt zal ik eerder geneigd zijn om een alternatief product te gaan zoeken. Als je vervolgens toch bij dezelfde firma aanklopt voor een nieuwe versie van dat risico-product ben je gewoon niet handig bezig.

*mompelt iets over ezels en stenen*

Ik snap sowieso niet dat er zo belachelijk veel beveiligingsproblemen in een office-pakket kunnen zitten. Microsoft is al sinds 1989 bezig met Microsoft Office. Dat zijn ondertussen bijna 24 jaar. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze nóg steeds aan het rotzooien zijn met een basisprincipe als beveiliging. Ze brengen patch na patch na patch uit en het lijkt er niet veel beter te worden. Het lijkt Java wel ...

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 januari 2013 19:25]

Die compatibiliteits issues waar jij het over hebt zijn dan ook het wondermiddel dat Microsoft gebruikt om mensen te bewegen wederom geld uit te geven aan software die ze al hebben. Daarnaast wordt door de abonnementstructuren waar ze nu aan beginnen (en dat geld ook voor veel van de cloud meuk die je overal ziet) voorbij gegaan aan de handel... alweer een bedrijfstak naar de klote... Bedrijven die zich voorheen konden redden met een SBS server bijvoorbeeld, die staan nu ook in de kou: die SBS versie is per versie 2012 gedumpt. Als ondernemer kun je dus kiezen: of teveel geld uitgeven aan software, omdat MS jouw niet meer interesant vindt, of overstappen naar de cloud, die hoe dan ook veel te duur is en qua performance en functionaliteit ver achterblijft. 2013 wordt het jaar van de omslag.

We hebben dus: A) Office 2013 dat niks toevoegd, maar waar ze je wel een abonnement op aansmeren, B) Windows 8 met een GUI waar niemand op zit te wachten, en C) een goedlopend serverproduct waar ze een punt achter zetten. Zelden zo'n onbetrouwbare leverancier gezien...

De IT bedrijven verdienen niks meer met de verkoop van Microsoft spullen, dus die gaan echt wel wat anders aan de man brengen.
@conhen : Wow, het is voor het eerst dat ik het gevoel heb met iemand op dezelfde golflengte te zitten ;-)

Je hebt inderdaad gelijk; een product wat nog prima voldoet wordt op een begeven moment niet meer gepatched omdat het (volgens Microsoft) niet meer rendabel is. Vervolgens gaan ze dit commercieel uitbuiten door mensen te overtuigen dat de upgrade vele malen beter is, terwijl je op vijf vingers kunt natellen dat je direct een complete lijst met updates en servicepacks voor je kiezen krijgt zodra Windows Update je PC bij wil werken.

Met open standaarden flikken ze een vergelijkbaar kunstje; je creëert eerst een probleem door af te wijken van de geldende standaarden en met een eigen open "standaard" aan te komen zetten. Vervolgens heeft de helft van je klantenbestand moeite om deze bestanden te openen en krijgen ze het advies te upgraden naar de laatste versie, terwijl je gewoon van begin af aan had moeten zorgen dat je je aan de geldende standaard had gehouden.

Internet Explorer is daar ook een heel mooi voorbeeld van. Je laat mensen webpagina's bouwen voor een browser die zich (tot voor kort) niet aan de geldende HTML-standaarden hield. Het gevolg was dat pagina's die voor IE waren geschreven er op vrijwel iedere andere browser gammel uitzagen. Microsoft gaf vervolgens aan dat het aan de andere browsers lag, waardoor IE een gigantisch marktaandeel verwierf. Nu het eindelijk is doorgedrongen dat dit niet de waarheid was, hebben andere browsers weer marktaandeel terug gewonnen en wist Microsoft niet hoe snel ze zich toch maar aan de standaarden gingen houden.

Bij HTML5 was het tijden lang ook kantje-boord met Internet Explorer. Volgens de HTML5-Index behaalde IE ongeveer 1/3 van de punten die concurrerende browsers als Firefox, Opera en Chrome. Pas na de release van IE9 heeft de score zich aanzienlijk verbeterd.

Kortom; laat je niet van alles wijsmaken door bedrijven die puur op je centen uit zijn. Ik vraag me af of het voor bedrijven wel interessant is om van Office 2010 naar Office 2013 te "upgraden". Zo veel verschil zit er tenslotte niet in. Echter zullen ze juist vanwege deze (wurg-)contracten geen andere optie hebben ben ik bang.

Betreffende Windows 8; laat ik daar maar niet over beginnen. Daar heb ik mijn mening al tot in den treuren over gegeven en heb niet zo'n zin in de zoveelste flamewar ;-)

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 januari 2013 21:34]

Ja het is een ander verdien model en een nieuwe interface. Maar vergeet niet dat dit ook een erg jong verdien model is dat nog verder ontwikkeld moet worden. Wellicht dat je straks niet alleen gaat betalen voor welke applicaties er in je abo zitten, maar bevoordbeeld ook voor de losse features die je gebruikt. Dan zou het zomaar kunnen dat je voor een kale versie veel minder betaald dan de full versie met Macro's toeters bellen en zwaailichten. Dan wordt het voor thuisgebruikers ineens weer veel interessanter om office te hebben. Voordeel voor MS is dat weer veel meer mensen dan met office gaan werken waar ze dat anders met andere software hadden gedaan.

Voor mij persoonlijk betekend de huidige weg die MS inslaat dat ik even op een ander OS overstap en nog even aan office 2013 vasthou. Maar wie weet, als het model en de interface volwassen zijn kom ik weer terug bij windows. Het feit dat je tegenwoordig zo makkelijk overstapt bewijst ook wel dat de software markt volwassen aan het worden is.
"Word, Excel en Access doen nog steeds wat ze 16 jaar geleden ook deden. "
+
"Ik bedoel; verwacht jij over 10 jaar écht nog met Windows Vista / 7 / 8 te werken ? Tegen die tijd zal de ICT een heel andere richting ingeslagen zijn en zal ook kantoorsoftwware drastisch veranderd zijn."

Het spreekt elkaar wat tegen.

De Cloud is de meest recente radicale ontwikkeling in deze markt maar er zijn genoeg goede redenen om als bedrijf niet voor Cloud te kiezen; (schijn) veiligheid, privacy, data-controle, Patriot Act, noem maar op. Omdat de grote aanbieders (MS, Google) nu de Cloud richting op zijn gegaan verwacht ik ook niet dat er binnenkort weer een radicale verandering aan zal komen. De markt voor online officepakketten is verre van volwassen en de strijd zal zich eerst daar beslechten voordat ze hun zinnen op de volgende trend zetten.

Het zou me echt niet verbazen als het office pakket dat je nu aanschaft nog goed 10 jaar mee kan gaan. Het office pakket evolueert zeer traag zoals je zelf ook zei, radicale features die het leven veel gemakkelijker zouden moeten maken zijn niet erg waarschijnlijk. Ik bedoel maar, een touchscreen voor Word? Serieus? En op devices is het juist aantrekkelijker met een cloud app te werken dan iets te installeren; het device kenmerkt zich als decentraal en leunt zwaar op connectiviteit.
Ik heb echt lang met office 2000 thuis gedaan. Nu was die nog uit mijn studententijd en dus niet echt helemaal "legaal". Iedereen van mijn generatie is wel de arme student geweest.

Tegenwoordig heb ik een gratis versie office 2007 gekregen als zakelijke ex-medewerker/klant/relatie van een grote bank.

Die oude office versie is echter geen enkel probleem! De bedrijven hebben meestal conversie pakketten en kunnen jouw oudere versie van je documenten gewoon openen. Bespaart toch leuk geld!

En werken op privé apparatuur moet je voor de rest weigeren, dus voor veel anders heb je het ook niet echt nodig. Je wilt niet in een prive/werk verstrengeling situatie terecht komen.
Je kan ook gewoon een single licentie aanschaffen, dan betaal je wel een stuk meer.

http://office.microsoft.c...sgebruik-FX102898564.aspx

Office 2013 is niet enkel met een abbonement!

Ik heb een poos terug (3-4jaar geleden) open-office gebruikt, maar ik vond het niets. Tov. MS Office werkt het helemaal niet intuitief, en ik miste zelfs een hoop functies, en van MS Office gebruik ik misschien maar 10%, dus om dan al features te missen.

Verder was toen het opendocument formaat niet altijd compatibel met de MS variant. Dat was misschien wel de fout van MS, maar als 99% van je documenten uit een MS Office komen, en 90% van de documenten die jij stuurt kunnen niet goed gelezen worden. Dan houd het na een tijdje ook eens op. Het staat een beetje lullig als je een CV opstuurt en de layout is helemaal om zeep.

Ik vind 100€ per jaar niet eens zo duur. In 2016 krijg je er gratis een nieuwe Office bij, en je kan dan voor 3 jaar 5 pc's van Office 2013 voorzien (incl. outlook publisher en access). Voor een enkele licentie voor 1 pc ben je ook al 140€ kwijt.
en 90% van de documenten die jij stuurt kunnen niet goed gelezen worden. Dan houd het na een tijdje ook eens op. Het staat een beetje lullig als je een CV opstuurt en de layout is helemaal om zeep.
Als het alleen gelezen hoeft te worden: export to PDF. Nooit er vanuit gaan dat iets belangrijks als een CV wel goed ingelezen gaat worden door een andere partij, en zolang ze niets hoeven te wijzigen moet je gewoon PDF gebruiken. Nog geen problemen ondervonden met PDF, en die ene keer dat ze liever een doc hebben kan ik die ook gewoon opsturen. :)
Ik begrijp sowieso niet waarom elke 'buurman' perse de nieuwste Office versie moet hebben resp. vaak al heeft. Hij kent 80% van de features niet en zal ze ook nooit nodig hebben. Helaas loopt het merendeel vd bevolking slaafs achter de kudde aan. En helaas 'doceren' ze op de lagere school al 'ICT' onderwijs in Word en Excel. En op het voortgezet gebruiken ze ook allemaal Microsoft producten; bijzonder als je bedenkt dat de overheid voor open-source gaat 'tenzij'.
Guido Weijers heeft hier een leuk stukje over. Meehheeh! Meeeeheheheehheh!
Zo heb ik op de lagere school van mijn dochter al eens een opmerking laten vallen dat ze de kinderen niet leren met computers om te gaan maar trouwe, slaafse Microsoft afnemers maken. Briefje tiepen doe je in Word, tabelletjes in Excel, presentatietje in Powerpoint, en natuurlijk staat het blauwe E-tje synoniem voor internet.

Op de vraag waarom er niet les gegeven werd met open source software werd al helemaal ontwijkend gereageerd, dat waren toch wel erg lastige vragen die ik maar beter aan de school-IT-er moest stellen. Toen ik dat dus ook werkelijk deed werd ik aangekeken met een gemixte blik van 'waarom doe je me dit aan', 'daar heb ik geen antwoord op' en 'ga jij mij de les lezen?'.

Gerichte opmerkingen dus met als achterliggende gedachte onafhankelijke leerlingen achter te laten, het werd me alleen niet echt in dank afgenomen.

[Reactie gewijzigd door sleezball op 30 januari 2013 09:04]

misschien omdat het nogal aandringend is? Het is nou eenmaal standaard. Het kost niet veel. Ze krijgen namelijk gewoon support van microsoft/dell. Dat krijg je bij opensource niet.

Dat is het verschil. Snellere/betere uitrol. Dat 'slaafse' waar jij het over hebt, is ook wel een gedachtenspinsel van je.
Volgens mij doel je op Office 365 University. Deze bevat:
- Licentie voor 2 pc's plus 'geselecteerde' mobiele apparaten
- Word, Excel, PowerPoint, Outlook, OneNote, Publisher en Access
- 4 jaar Office 365 (dat is dus gewoon de web based volgens mij)
- 20GB SkyDrive
- 60 minuten Skype per maand

Store pagina: http://www.microsoftstore...L_FX102918415_XT102933909

Je moet dan wel een proces door dat controleert of je echt studeert. Voor 80 euro lijkt me dat een prima deal, zojuist besteld.
Deze kun je ook als docent aanschaffen. Ik ben zelf MS MCT en heb geprobeerd deze uni versie te kopen en dat lukte. Wel een nadeel is dat de prijzen 1 op 1 zijn over genomen.

US Store: $79
NL Store: ¤79
Mooi pakketje, ik werk er al een tijdje naar volle tevredenheid mee, maar één ding moet me toch van het hart:
Touchscreen support voor Office... die denken dus echt dat je hele documenten gaat zitten bewerken op je tablet :') Ergonomie wordt het toverwoord voor de volgende Windows en Office gok ik, omdat iedereen straks een lam handje krijgt van die tablets.

[Reactie gewijzigd door KnetterGek op 29 januari 2013 15:03]

Office 2013 is ongeschikt voor tablets. Dat zie je ook aan heel de interface + het feit dat alleen voor Office de desktop omgeving van Windows RT wordt gebruikt. Hier zal nog flink aan gesleuteld gaan worden. Natuurlijk is het voldoende voor het bekijken van een documentje, maar daar zijn wel meer oplossingen voor. Nu betaal je bij Windows RT geen licentiekosten, dus dat scheelt uiteraard maar is meer een daad om marktaandeel te verwerven ;)

[Reactie gewijzigd door Rinzwind op 29 januari 2013 15:06]

Nu betaal je bij Windows RT geen licentiekosten, dus dat scheelt uiteraard maar is meer een daad om marktaandeel te verwerven
Ik zie het toch wel als een belangrijke feature van de Surface.
Wanneer je een Touch- of TypeCover gebruikt en eventueel een muis erop aansluit, werkt het als een trein.
en die muis heb je eigenlijk niet eens echt nodig, althans ik niet.
'Dat zie je aan de interface'.... dan kijk je naar de verkeerde interface, je kan oa de ribbon bar in touch layout zetten, waardoor er veel meer ruimte komt om de iconen. Daardoor ook met vingers prima te bedienen.
Ja, waarom eigenlijk niet? Als je er een keyboard bij hebt voor het typewerk (eg Surface of desktop met touchscreen), dan lijkt het me fijn dat je snel even een actie kan kiezen door het aanraken van het scherm

[Reactie gewijzigd door Ergomane op 29 januari 2013 15:07]

Ik denk dat dit vooral handig kan zijn voor toekomstig laptopgebruik: Haswell ultrabooks krijgen namelijk ook een touchscreen, en dan kan je makkelijk met je scherm door een document bladeren en je tobo gebruiken voor echte (tekst) aanpassingen.
Wie weet worden op termijn dan de touchpads minder tot helemaal niet gebruikt. Zeker met de laptop op de schoot, werkt zo'n touchpad toch nooit echt lekker.

OT: Gelukkig verkopen ze ook nog de stand-alone. ¤100 per jaar is toch wel een stevig bedrag voor de gemiddelde thuisgebruiker. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand zo'n abbo gaat nemen, om af en toe is een wordfile of een spreadsheet te kunnen maken thuis.

[Reactie gewijzigd door SteroiD op 29 januari 2013 15:11]

Daarnaast heb je de mogelijkheid van Microsoft Office Starter (2010). Dat is weliswaar met reclame, maar wel gratis. (Zie inleiding tot Office Starter).

Voor degenen die thuis af en toe een keer een documentje moeten maken of openen, een prima oplossing.

Ook al is Office Starter gratis, ik kan me voorstellen dat deze versie eveneens wordt aangepast. Al is het maar om mensen voor de betaalde versie(s) 'op te warmen'.

[Reactie gewijzigd door Edddd op 29 januari 2013 15:29]

Maar Office Starter wordt vanaf vorig jaar niet meer meegeleverd bij nieuwe pc's en laptops en is ook helaas niet meer te downloaden bij Microsoft.. Heel jammer, want het is meer dan genoeg voor een incidenteel document, zoals je al schrijft. Misschien dat het toch te veel omzet heeft gekost, want ik had helemaal geen behoefte aan een uitgebreide Office versie.
Office Starter was wat Office Web Apps nu is. Zo heel erg is het dus niet, het enige verschil is dat je het nu binnen je browser draait en dat je het niet meer op je PC hoeft op te slaan en er overal bij kunt. Met andere woorden, het geen dat Office Starter 2013 zou zijn geweest als het had bestaan.
Geen reclame en Gratis ?

Zie daarvoor Libre-office: Gratis & geen reclame of andere fratsen / beperkingen !
http://nl.libreoffice.org/
http://nl.wikipedia.org/wiki/LibreOffice

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 29 januari 2013 16:54]

Helemaal mee eens. En lekker handig: met een druk op de knop maak je overal een pdf'je van!
Probeer eens een gratis alternatief...
Tip: BT keyboard en muis. Werkt als een trein, en ook in de trein. Ik ben ook blij dat Office 2013 op mijn Win 8 RT tablet "gratis" is meegeleverd. Werkt prima als je snel wat moet doen en niet bij een desktop kan komen.
BT keyboard en muis kan je dan ook weer voor andere devices gebruiken. Ze werken ook om mijn HTC 8X. Beetje over the top, maar wel geinig dat het werkt.
Ik heb Office 2013 ook al een aantal maanden draaien op W8 Pro. Maar moet eerlijk bekennen dat ik veel vaker gewoon gebruik maak van de skydrive versies van excel en word dan lokaal office 2013.
Met de skydrive versies kan ik thuis en op kantoor lekker in 1 bestand werken en als ik het wil downloaden en lokaal opslaan gaat dat ook prima.
Volgens mij is dit dan ook niet echt nieuws. Ik heb vorig weekend (20 januari) MS Office 2013 Pro al via HUP (Home Use Program) besteld, gedownload en geïnstalleerd. Het werkt perfect, maar inderdaad niet echt vernieuwend. De interface is wat minder mooi dan 2010 - het vlakke design van Windows 8 is ook deels in Office doorgetrokken - en ik ben geen fan. Verder weinig nieuws of schokkends tot nu toe.
100 euro per jaar voor thuisgebruik? Vind ik nogal fors. Dat komt neer op zo'n 300 euro voor alleen Office (met wat extras waar niet iedereen op zit te wachten) als je van een lifespan van 3 jaar uitgaat.
Ik heb voor 2010 ook zoiets betaald, FPP met 3 licenties.
Was z'n geld echt wel waard, zeker als je het vaak gebruikt, wat ik als student wel doe.

140 voor een standalone licentie vind ik weer wel wat duurder, weet niet hoeveel pc's die ondersteunt en voor hoe lang, maar het gaat op dit moment wel een mentale grens over.

offtopic.
Vind de interface er persoonlijk waardeloos uit zien zoals het er nu uit ziet....
Ik hoop dat dat aan te passen is, anders blijf ik, net zoals met win 7 en win 8 lekker op windows 7 draaien.
Tja je kunt m ook standalone kopen voor 140 euro minus Access, Outlook en Publisher wat het merendeel toch niet gebruikt...
Ik gebruik anders al jare outlook en vind het een groot gemis dat het niet in de Home & Student versie zit. Ik hou het dus vorlopig lekker bij 2010. Ik ga geen 200+ euro uitgeven voor een beetje briefjes tiepen...
Er zit in windows 8 gewoon een mail en calender client, werkt prima voor thuis gebruik. Daarom zullen ze hem wel uit de standaard versie hebben gelaten. 140 euro voor office vind ik eigenlijk nog wel mee vallen dan.
Die mail client in windows 8 ondersteund alleen geen POP email 8)7 . Moet je blijkbaar je provider gaan vragen of ze even je pop email omzetten in imap of een andere app gaan installeren. Gebruik daardoor nu maar thunderbird voor mijn mail maar vind outlook lekkerder werken.
POP werkt gewoon hoor... staat hier gewoon in de lijst als ik op "Ander account toevoegen" klik.
Wordt flink wat vergeten in het artikel. Voor die 100 euro per jaar heb je met Office 365 voor Thuisgebruik Premium:

•Gebruik Office waar en wanneer je het nodig hebt.
•Licentie voor maximaal 5 pc's of Macs (en 5 licenties voor een android/ipad smartphone en/of tablet)
•De nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher en Acces
•Inclusief 60 Skype-minuten per maand in 40+ landen om in verbinding te blijven
•Ontvang +20 GB online opslagruimte op SkyDrive, voor eenvoudige toegang en het delen van documenten (27 GB totaal)
•Beheer van je computers/tablets online, je kan namelijk computers toevoegen en verwijderen. Erg handig als je een nieuwe computer hebt gekocht.

Persoonlijk vind ik de nieuwe office erg fijn werken. Draai het al een tijd op mijn surface RT en ik moet zeggen dat de skydrive integratie echt handig is. Het is zeer gemakkelijk om even snel iets aan te passen en later thuis eraan verder te werken. Zonder te klooien met usb sticks.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 januari 2013 15:33]

En verlengen met een creditcard ...
@jaquesparblue : Precies ! Ik heb al die overtollige meuk helemaal niet nodig. Het enige dat ik wil hebben is Excel en Word. De rest (zoals Outlook, Skype en OneNote) mogen ze lekker houden. Er zijn bovendien genoeg gratis mogelijkheden om verbaal met elkaar te communiceren over een dataverbinding en die overige bloatware en Skydrive-abonnementen mogen ze ook houden.

De vorige Office-versies begonnen al aardig opgezwollen te raken met onnodige software die deels afkomstig was van door Microsoft overgenomen bedrijven. Het lijkt steeds erger te worden. Microsoft denkt dat ze een compleet product op de markt brengen maar leveren (naar mijn mening) een volgepropt, onoverzichtelijk en deels irrelevant stuk kantoorsoftware af die meer op de zakelijke markt gericht is dan op consumenten; die leveren namelijk bijna niks op.

Ze hadden gewoon een normale consumenten-Office moeten maken met de standaard applicaties die er al sinds Office 2003 in zitten; Word, Excel, Access, Powerpoint en Outlook. Het mooiste zou zijn als je gewoon een licentie kon nemen op losse applicaties, zodat je het Office pakket precies naar je eigen wensen kunt samenstellen.

Software afnemen in combinatie met een abonnement ga ik van m'n leven lang niet aan beginnen. Dan werk ik wel verder met LibreOffice, dat voldoet ook volledig voor mijn taken. Als anderen dan vervolgens mijn bestanden niet goed geopend krijgen, downloaden ze maar een of andere viewer. Ik zie niet in dat ik me in rare bochten moet gaan wringen omdat Jan en Alleman zonodig Microsoft Office wil gebruiken.
Ze hadden gewoon een normale consumenten-Office moeten maken met de standaard applicaties die er al sinds Office 2003 in zitten; Word, Excel, Access, Powerpoint en Outlook. Het mooiste zou zijn als je gewoon een licentie kon nemen op losse applicaties, zodat je het Office pakket precies naar je eigen wensen kunt samenstellen.
Verdiep je eens wat meer in de materie . Er worden nog steeds office pakketten verkocht met licentie zonder abonnement. Had de volgende keer op mijn link getikt. Had je namelijk een falende reactie en een hoop schaamte bespaard. Wat kan tevens Microsoft eraan doen dat de redactie de helft aan informatie vergeet de posten?

Kleine quote van de website:
Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten

Doe meer thuis en met je huiswerk.
•Licentie voor 1pc, voor thuisgebruik
•de nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint en OneNote


Office 2010 voor Thuisgebruik en Zelfstandigen

Beheer je leven er werk op een efficiente manier.
•Licentie voor 1pc, voor zakelijk en thuisgebruik
•De nieuwste versies van Word, Excel, PowerPoint, OneNote en Outlook

[Reactie gewijzigd door vali op 29 januari 2013 18:46]

Huh? Een laptop/pc voor de man en voor de vrouw is toch niet zo heel raar meer? Ook de kinderen hebben tegenwoordig wel een laptop ofzo. Dan zit je toch al snel op 3 a 4 licenties.

Ik denk juist dat 5 licenties beter aansluit dan 3 licenties voorheen.

One-note gaat ook een stuk belangrijker zijn als je ook een Windows Phone hebt voor het doorgeven van de boodschappen bijvoorbeeld.

Skydrive is ook een stuk belangrijker deze keer, doordat je snel daar bestanden kunt opslaan. De integratie is nu iets dieper verwerkt. En de mogelijkheid om ook de web-apps te kunnen gebruiken is ook erg handig voor als je je skydrive(-bestanden) deelt met meerdere mensen.

Wederom geld hier dus:
Dat jij (een tweaker) genoeg hebt aan een stuk minder, wil nog niet zeggen dat IEDEREEN genoeg heeft aan een stuk minder. Ik zie in ieder geval genoeg mogelijkheden met dit pakket.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 29 januari 2013 16:40]

@Martinspire : Vroeger installeerde je een licentie gewoon op ieder systeem dat je in huis had. Ik vind het onzin dat je als particulier méér dan 1 licentie moet afnemen indien je (in je eigen huis) meer als 1 computer hebt staan.

Dat is gewoon smerige geldklopperij.
Omdat het vroeger illegaal werd gedaan is het smerige geldklopperij? je koopt normaliter een licentie per systeem, niet per fysiek huis of iets dergelijks.
Je systemen mogen dan wel van jouw zijn, maar de software is dat niet. Tenzij je het zelf ontwikkeld hebt en de intellectuele eigendom van jou is.
Als je meerdere auto's hebt, dan moet je ook voor elke auto een apart kenteken hebben. Zelfde laken een pak. Meerdere PC systemen, meerdere licenties voor de software. Microsoft dwingt je immers niet om meerdere systemen in huis te hebben.
Ben je het er niet mee eens? Dan koop je het niet, maar dan moet je ook niet zeuren als je het officieel niet mag gebruiken.
Of je koopt 1 licentie en het hele huishouden maakt gebruik van die ene pc waarop het geinstalleerd is, wanneer Office gebruikt moet worden. En ga me niet vertellen dat je gezin zo productief is dat je met z'n allen tegelijk de hele dag door een pc bezet moet houden.

[Reactie gewijzigd door Poops_McGhee op 29 januari 2013 20:41]

@Poops_McGhee : Grappig dat je dat kentekenverhaal aanhaalt. Er zijn namelijk landen waar je meerdere oldtimers op hetzelfde kenteken kan zetten. Als ik me niet vergis was dat in Groot-Brittanië. Niet zo'n handig voorbeeld dus.

Dat bedrijven voor ieder systeem een aparte licentie moeten hebben kan ik nog wel begrijpen. Die gebruiken het systeem ook primair om het bedrijf draaiend te houden zodat er winst gemaakt kan worden. Bedrijven kunnen dat in de regel ook moeiteloos betalen.

Een particulier zal de software in de regel voor eigen gebruik zonder winstoogmerk. Ik vind het daarom onzin dat je als particulier een licentie voor iedere machine moet nemen. Dat dit met Windows het geval is vind ik nog niet zo'n ramp; de OEM-licentie kost maar een paar euro bij aanschaf van een nieuwe PC. Ik zeg bewust "geen ramp", maar blij ben ik er evengoed niet mee. Tenslotte is het bijna niet mogelijk om een nieuwe laptop zonder besturingssysteem te kopen. Windows wordt je overal in de maag gesplitst, ook als je niet van plan bent om het te gaan gebruiken.

Mocht ik straks een keer een nieuwe laptop aan moeten schaffen is het eerste wat ik doe Windows 8 eraf knikkeren en er Windows 7 (x64) op installeren met de licentie die op mijn huidige laptop zit.

Dat ge-eikel met licenties moet maar eens afgelopen zijn voor particulieren. Het huidige verdienmodel vind ik niet redelijk. Als jij 3 PC's in je bezit hebt vind ik dat je Office gewoon met dezelfde licentie op alle drie de computers moet kunnen installeren.

Door een flexibelere houding aan te nemen in dat opzicht zul je ook zien dat consumenten eerder geneigd zijn om te betalen. Momenteel denken veel mensen ook "Dikke neus, drie licenties betalen ? Ik download wel een kopie van Office 2013 van een of andere torrent-site". Eindresultaat; geen verdiensten voor Microsoft. Zeker in deze tijd houden mensen de hand op de knip. Daar zul je rekening mee moeten houden als bedrijf zijnde.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 januari 2013 04:24]

@Martinspire : Vroeger installeerde je een licentie gewoon op ieder systeem dat je in huis had. Ik vind het onzin dat je als particulier méér dan 1 licentie moet afnemen indien je (in je eigen huis) meer als 1 computer hebt staan.

Dat is gewoon smerige geldklopperij.
Dan koop je gewoon Office 2010 voor Thuisgebruik en Studenten, probleem opgelost.


kleine edit....

Als je deze koopt krijg je gratis update naar office 2013. De nieuwe versie zonder abonnement vorm is de "office 2013 voor thuisgebruik en studenten"

[Reactie gewijzigd door vali op 30 januari 2013 13:03]

Aha, maar hier ze een meesterzet. Je hebt het idee dat je betaalt voor Skydrive en Skype tegoed, het wordt erbij geinstalleerd, dus je gaat het gebruiken ook.

Het heeft weinig te maken met Excel of Acces en andere producten zouden ook kunnen bieden wat Skydrive en Skype doen. Maar.... de slordige miljard klanten zullen nu zeker geen ander product gaan gebruiken.
Als je Office 2013 gebruikt, zal je heus wel blij zijn met die 20 extra GBs op SkyDrive. Ik snap ook niet wat er zo vreemd is aan 60 gratis belminuten per maand via Skype in een office suit. Je weet toch wel dat Skype een veel gebruikt programma is geworden?

Ook OneNote wordt door veel consumenten gebruikt hoor, het is een zeer handig en uitgebreid programma, zeer zeker op een tablet. Outlook, Publisher en Access zijn nieet eens bedoelt voor de gewone consument, daarom zitten ze ook niet in het abonement voor studenten, nog in de stand-alone versie. Van Office 2013 kan je veel zeggen, maar dat het de plank mis slaat? Nee.
met skydrive is het toch wel echt handig, want al je documenten zijn zo beschikbaar op alle devices PC/Laptop/tablet. Steeds meer mensen hebben meer dan 1 PC en op die manier is alles overall beschikbaar.

Bovendien als je meerdere windows 8 devices hebt worden je settings via skydrive gesynchroniseerd.

Dus best handig!
Niet? Dat gaat juist toenemen. Als die versie inderdaad ook werkt op macs, ipads en iphones en adroid, en niet alleen de ms dingen, dan vind ik dat wel echt een meerwaarde. Kan je onderweg ook even snel je documentje raadplegen op het device wat je dan toevallig bij je hebt.
Ik vraag me af of die 20 cq 27GB online opslag bij de 25Gb die sommige gebruikers die dit aantal(waaronder ikzelf, want al heul lang hotmail-gebruiker!!) hebben, opgeteld wordt.
Dit komt neer op ruim een halve terabyte online opslag, of zie ik dit verkeerd????
@qbig1970 : Ik heb twee simpele D-Link NASsen (DNS-325) met cloud-functie. Heb 4,3 TB en een vlotte internetverbinding tot mijn beschikking. Bovendien staat al mijn data op MIJN harde schijven en zit ik niet aan een duur abonnement vast.

Zou niet weten waarom ik een bedrijf zou moeten betalen om mijn (potentieel gevoelige) gegevens op te mogen slaan. Ten eerste is me dat risico te groot en ten tweede veel te duur.
En je NAS kost gelukkig niks.... Je betaalt een deel beheer van je gegevens, veilig en netjes opgeslagen, zodat je er op alle momenten bij kunt komen.
Niet iedereen heeft een NAS staan. Dat jij het niet nodig vindt om je data elders te laten beheren, wil nog niet zeggen dat de hele wereld daar ook zo over denkt. Fijn dat je een mening hebt, maar vergis het niet als een feit.
Jammer dat de kalender-functie (upcoming appointments) in Outlook 2013 zodanig onbruikbaar (je ziet slechts de afspraken van de huidige dag) is gemaakt dat het een stuk minder werkbaar is geworden en het houdt me zeker tegen om te upgraden.
Het wisselen tussen agenda en mail gaat nu wel iets makkelijker imo, waardoor het nog wel meevalt. En anders zorg je dat een andere applicatie die desnoods laat zien.
Wat ik me vooral afvraag, op hoeveel apparaten mag je deze Office installeren als je het Abbo neemt en krijg je dan ook toegang tot de (gerucht) komende iOS app van Office?
5 apparaten, incl. straks de iOS versie die sowieso alleen met een Office 365 abonnement gebruikt kan worden (volgens de laatste geruchten dan).
Goed dat ze eindelijk wat doen aan de prijs voor studenten. Die 80-100-150 euro voor een lifetime licentie die je eigenlijk maar 2 jaar gebruikte omdat dan de nieuwe versie uit was, vond ik altijd al veel.
Euh... gebruik jij die software maar 2 jaar? Waarom steeds nieuw kopen?
Ik draai thuis nog steeds 2003, voldoet meer dan genoeg.
Omdat ik de voordelen wel ervan in zie? Natuurlijk kun je zo lang je wilt van 2003 gebruik maken, maar je mist toch wel wat zaken of handigheden uit de nieuwe versies.
Microsoft biedt in Outlook 2013 ondersteuning voor Exchange ActiveSync, waardoor ook het synchroniseren van agenda's en contacten met niet-Exchange-servers mogelijk wordt, zoals met een Gmail-account.
Ging Google niet binnen al te lange tijd de ondersteuning voor ActiveSync verwijderen? Dan heb je er als nog niets aan..
Google Sync will continue to be fully supported for Google Apps for Business, Government and Education users who are unaffected by this announcement.
http://support.google.com...topic=27549&ctx=topic

Dus voor zakelijke gebruikers is het nog steeds interessant om Outlook te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Dwinges op 29 januari 2013 15:34]

Microsoft biedt in Outlook 2013 ondersteuning voor Exchange ActiveSync, waardoor ook het synchroniseren van agenda's en contacten met niet-Exchange-servers mogelijk wordt, zoals met een Gmail-account.
Is het niet zo dat Google recent bekend heeft gemaakt de ondersteuning voor ActiveSync te stoppen en enkel nog caldav/carddav te gaan ondersteunen, of zit dat hier anders?
Je moet daarvoor gaan betalen, het verdwijnt uit de gratis versies van Gmail.
Alleen betalende gebruikers kunnen vanaf 30 januari (morgen dus) nog nieuwe clients aanmelden voor ActiveSync. Je kunt vandaag dus nog Outlook 2013 aanmelden, daarna niet meer :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013