Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Een team van bekende iOS-ontwikkelaars suggereert dat zondag de eerste jailbreak voor de iPhone 5, iPad 4 en iPad mini uitkomt. Tot nu toe kunnen die apparaten niet worden gejailbreakt, waardoor geen apps buiten de App Store om kunnen worden ge´nstalleerd.

Het team van ontwikkelaars is nu bekend onder de naam Evad3rs, waarin volgens de Twitter-bio onder meer Pod2G en MuscleNerd zitten, enkele ontwikkelaars die eerder jailbreaks uitbrachten. De ontwikkelaars hadden de testversies van iOS 6.1 al gejailbreakt, maar hebben de jailbreak niet uitgebracht, om Apple geen kans te gunnen de gebruikte kwetsbaarheden te dichten. Nu iOS 6.1 uit is, durven de ontwikkelaars de release wel aan, meldt 9to5 Mac. De jailbreak zou werken op alle recente iOS-apparaten, waaronder de tweede generatie Apple TV, vierde en vijfde generatie iPod touch, de iPhone 4, 4S en 5, de iPad 2, 3, 4 en iPad Mini.

Een jailbreak vereist diverse kwetsbaarheden in de nieuwe iOS-versie; vermoedelijk maakt de nieuwe jailbreak gebruik van minstens drie of vier lekken in iOS. Die zijn nodig om onder meer toegang te krijgen tot de kernel, code te injecteren die de jailbreak mogelijk maakt en om bij het starten de jailbreak te behouden.

Een jailbreak maakt het mogelijk om applicaties buiten de App Store om te installeren. Dat maakt onder meer tweaks mogelijk die Apple niet toestaat, zoals de installatie van thema's die iconen van systeemapps veranderen, toggles om wifi, gps en bluetooth aan en uit te zetten in Notification Center en een f.lux-app om de schermtint aan te passen aan de tijd van de dag. Het jailbreaken om betaalde apps gratis te installeren is moeilijker geworden. De Hackulous-app Installous, die dat doel diende, is offline gehaald wegens gebrek aan interesse.

Reacties (55)

Reactiefilter:-155052+133+25+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Geen Apple TV 3rd gen dus? Zou een leuke ontwikkeling zijn gezien de mogelijkheden met XBMC.
Volgens de inside mensen komt dit ( eigenlijk al sinds 5.1.1 ) doordat de Apple TV 3 te weinig aanvalsoppervlakte heeft in vergelijking met de andere toestellen. Er zou dus een losstaande Jailbreak moeten komen voor puur alleen de Apple TV3, en aangezien de hardware, kernel en keychain opbouw anders is, werken de huidige exploits hier niet voor, en is het apparaat dus niet intressant voor de grootste groep exploit hunters.

[Reactie gewijzigd door ShadowBumble op 29 januari 2013 09:56]

Ik wacht al heel lang op die specifieke JB, ik vind Plex ism een NAS een ideale media center setup en de ATV3 heeft tenminste Full HD tov de ATV2 met ''slechts" 720p ;)

Helaas, vraag me af of de jailbreak er Řberhaupt nog wel komt, las iets over dat alle activiteiten voor die JB waren gestopt?
Ik hoop dat er een jailbreak komt voor Apple TV 3!

Wel leuk dat er staat dat het ook (weer) kan voor Apple TV 2. Heeft het dan ook voordelen om het na de update te doen? Of kon hij met jailbreak toch al gebruik maken van bijvoorbeeld de toetsenbord toevoeging? Weet niet precies hoe dat zit.
Helaas heeft Apple het ontzettend complex gemaakt waardoor developers er onevenredig veel tijd in moeten stoppen om dit eventueel mogelijk te maken. Het is nog niet gelukt en de vraag is of het Řberhaupt wel gaat lukken en of de methode voor iedere nitwit te gebruiken is. Een unthetered jailbreak kun je denk ik sowieso wel vergeten.

Het zou de AppleTV 3 in ieder geval een hot-selling item maken, want zodra je er XBMC op kunt zetten is het in mijn optiek beter dan vrijwel alle mediaplayers,rasberrypi's of iON mediacenters.
Ben ik het niet mee eens. De apple tv speelt ook alleen 1080p af tot een bepaald high profile. Dus niet alles. En is zeker niet krachtiger dan een ION mediacenter. Daarnaast kan je tegenwoordig verschillende android mediacenters kopen met meer mogelijkheden dan de appletv 3.
Dit houdt ook mij tegen een AppleTV v3 te kopen aangezien ik ook andere formaten/besturingssystemen wil laten communiceren met de AppleTV. Zodra een JB of mogelijkheid voor XBMC komt, koop ik er een. Een aTV v2 is natuurlijk ook leuk, maar 1080p output ook.
Er zijn de volgende exploits nodig voor een jailbreak tegenwoordig, aangezien de bootrom compleet op slot zit:
- exploit om code te injecteren
- exploit om privileges te veranderen
- exploit voor kernel injectie
- exploit voor ASLR
- exploit om te untetheren

De exploit voor ASLR is mogelijk te combineren met de privileges of kernel injectie. Geheel iOS6 is vatbaar voor de aankomende jailbreak van Evad3rs.
ASLR in iOS was in eerdere versies niet goed geimplementeerd waardoor er vrij eenvoudig omheen te werken was. Ik denk niet dat ze dat in 6.1 hebben aangepast.
Deze lijkt zondag dus te worden gereleased. Even https://twitter.com/theabsinthe en/of http://www.facebook.com/AbsintheJailbreak in de gaten houden.
Klopt, de jailbreak voor ios 6 untethered is al een tijd uit. Echter willen de devs hem zelf houden aangezien apple het gat dan dicht. Nu hebben ze meerdere gaten gevonden en brengen ze een jailbreak uit :)
Volgens mij heeft het er meer mee te maken dat Apple nu de final van iOS 6.1 heeft uigebracht. Daardoor wordt het een stuk lastiger om op korte termijn een update uit te rollen die het gat dicht.

Toen iOS 6.1 nog in de testfase was, was het een stuk eenvoudiger om nog code op te nemen in de build die het gat dichtte. Nu zou het hele release proces weer doorlopen moeten worden en de kans is dus groot dat Apple nu wacht tot een volgende update.
Je hebt met zo'n jailbreak misschien extra functionaliteit, maar er hangt continu een zwaard van Damocles boven je hoofd. Want Apple zal het gat natuurlijk dichten, en het zal, met toenemende security-kennis bij Apple steeds moeilijker worden een jailbreak te doen. En met de tijd word je er alleen maar meer afhankelijk van. Ik snap er dus de lol niet van.

Als je telefoon zo gesloten is dat je m moet jailbreaken om er mee te kunnen doen wat je wil, dan moet je m misschien gewoon niet kopen en voor een ander merk gaan.

[Reactie gewijzigd door twop op 29 januari 2013 10:58]

Als je telefoon zo gesloten is dat je m moet jailbreaken om er mee te kunnen doen wat je wil, dan moet je m misschien gewoon niet kopen en voor een ander merk gaan.
Lekker zo simpel geredeneerd, ik vind iOS gewoon het beste qua tablet OS'es, de App Store, de echte iPad apps, de resolutie, de snelheid, het systeem zelf. Het enige wat ik mis is F.lux en wat tweaks hier en daar en customization. Ik ga niet naar Android toe om alleen de boel aan te kunnen passen en de rest te missen.

Ik ben dus erg blij met de jailbreak en ga die ook direct uitvoeren op mn iPad 4 wanneer deze beschikbaar is.

Overigens konden alle iPhones voor de iPhone 4S gewoon worden gejailbreakd op iOS 6, zie ook deze link.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 29 januari 2013 10:43]

Je hebt met zo'n jailbreak misschien extra functionaliteit, maar er hangt continu een zwaard van Damocles boven je hoofd. Want Apple zal het gat natuurlijk dichten, en het zal, met toenemende security-kennis bij Apple steeds moeilijker worden een jailbreak te doen. Ik snap er dus de lol niet van.

Als je telefoon zo gesloten is dat je m moet jailbreaken om er mee te kunnen doen wat je wil, dan moet je m misschien gewoon niet kopen en voor een ander merk gaan.
Ondanks dat ik gelukkig met mijn Android apparaten, ben ik evenzo gelukkig met de iPad's hier in huis ( en omstreken )
Allen zijn ze van JB voorzien ( toevallig de telefoons ook, al is dat een hÚÚl ander begrip )
Cydia is gewoon een waardevolle aanvulling op IOS, en niet alleen om buiten-store de apps te installeren ( update's is een hoop gedoe elke keer, maar dat is op Android net zo goed gedoe, buiten de markets om )

De Pad2 en 3 worden veel gebruikt voor kleine games, omdat het scherm er ideaal voor is ( 4:3 to de 16:9 / 16:10 schermen op Android )

Dus ik ben blij dat de JB van 6.1 zo vlot komt, zodat ik gewoon over kan stappen op de iPad.
( voordeel van de JB ... als de 6.1 niet goed (genoeg) is kan je eenvoudig weer terug naar een oudere versie, iets wat zonder JB bijna onmogelijk is.
"En met de tijd word je er alleen maar meer afhankelijk van." Daar ga je dus even flink de mist in. Met de jaren wordt de afhankelijkheid van een jailbreak juist alleen maar kleiner. Ik heb de iPhone al sinds de eerste versie, toen was er niet eens een App Store waar je programma's kon installeren. Tegenwoordig zijn er miljoenen officiele apps die al veel dingen kunnen die vroeger alleen via een jailbreak konden. En daarbij voegt Apple met elke nieuwe iOS versie weer functies toe die voorheen alleen via een jailbreak te doen waren. Inmiddels zijn het echt maar kleine handigheidjes of persoonlijke voorkeuren je een jailbreak nodig hebt. Voor mijzelf het genoemde SBSettings en een tweak waardoor de iPhone niet in accessory mode gaat bij het aansluiten in de auto zodat je ook via de iPhone de muziek kan aansturen. Twee handige dingetjes, maar zonder doet de iPhone het ook meer dan prima hoor.
Twee handige dingetjes, maar zonder doet de iPhone het ook meer dan prima hoor.
Maar waar is al die ophef dan voor nodig?
Als je telefoon zo gesloten is dat je m moet jailbreaken om er mee te kunnen doen wat je wil, dan moet je m misschien gewoon niet kopen en voor een ander merk gaan.
Couldn't agree more!
Nu iOS 6.1 uit is, durven de ontwikkelaars de release wel aan, meldt 9to5 Mac.

Ja dus.
Ik ben blij dat ik niet op jailbreaks hoef te wachten bij Android. Het enige dat ik moet doen is de optie uitvinken waarmee ik enkel goedgekeurde software kan installeren. Eigenlijk snap ik niet dat Apple zich nog zo veel moeite doet om dat tegen te werken; toestellen worden toch wel gekraakt.

Hoe lastiger je het voor hackers maakt, des te groter zal de groep zijn die zich er aan zal wagen een jailbreak te vinden. Het is tenslotte een prestige-dingetje. Iedere iPhone-hacker wil natuurlijk de eerste zijn die kan roepen dat hij / zij het toestel heeft gekraakt.

Je maakt er een groep ongewild slimmer mee. Niet iedere hacker zal dusdanig ethisch verantwoord zijn dat ze het bij een gewone jailbreak houden en zullen vergaarde kennis wellicht gebruiken om consumenten financieel te duperen.

Sony lijkt dit al een tijd in de gaten te hebben. Er is in tijden van de PS3 gekozen voor een hardwaresetup die, afgezien van een complexe processor, de mogelijkheid gaf om zo'n beetje al het dataverkeer te versleutelen om zo de kans op een hack te minimaliseren. Deze keuze heeft er voor gezorgd dat er een gigantische interesse kwam om het apparaat te hacken. Een grote community heeft zich op de PS3 gestort, die zich (ondanks de respectabele 6 jaar die het geduurd heeft om het apparaat compleet te hacken-) uiteindelijk gewonnen heeft moeten geven.

Het zou me niet verbazen dat dit een van de redenen is dat Sony (volgens de laatste geruchten) heeft gekozen om een x86/x64 processor uit AMD's APU-reeks te gaan gebruiken in de Playstation 4. Ik mag dan weliswaar geen hacker zijn, maar volgens mij is het een stuk eenvoudiger om een hack te schrijven voor deze hardware dan voor zo'n overcomplexe Cell-processor. In theorie zou het op de PS4 mogelijk moeten worden om normale PC-code te draaien.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 januari 2013 11:45]

Eigenlijk snap ik niet dat Apple zich nog zo veel moeite doet om dat tegen te werken; toestellen worden toch wel gekraakt.
Een jailbreak zou het businessmodel van de appstore onderuit halen, als mensen ook apps van elders kunnen installeren.

Daarnaast werkt het ook ontmoedigend als het niet te makkelijk is om te jailbreaken. Het gros van de iOS-klanten interesseert een jailbreak niet, en bij ons op het bedrijf is het verboden om door het bedrijf verstrekte iPhones te jailbreaken.
@RefriedNoodle : Als het de meeste iOS-klanten niet interesseert of er een jailbreak is en het bedrijfsleven dit zelf verbiedt, waarom zou je dan nog moeite doen om zo'n beveiliging erop te zetten ? Beetje kip-en-ei-verhaal.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 januari 2013 13:49]

die atv die 1080p aankan, is dat de tweede generatie? Of valt die buiten de boot?
die atv die 1080p aankan, is dat de tweede generatie? Of valt die buiten de boot?
Nee de apple tv die 1080 p aankan is de derde generatie. Deze apple tv is nog niet te jailbreaken.
Om jouw vraag te beoordelen, ja de 1080 model valt buiten de boot.

[Reactie gewijzigd door raishel70 op 29 januari 2013 10:12]

ik gebruik de jailbreak enkel voor XBMC te draaien. (thuis en op reis)

Als hiervoor een goed alternatief is, heb ik het ook niet nodig. (buiten enkele SBSettings)

Iemand een goed alternatief?

[Reactie gewijzigd door Repi3 op 29 januari 2013 10:21]

Oplayer HD

Geen echte frontend, maar wel de mogelijkheid om AVI, MKV en andere media af te spelen.
Ook via SMB rechtstreeks vanaf de NAS, dmv snelkoppelingen en browsing.

Je kan via de app + itunes ( of iFunbox ) media in de "my documents" importeren, die je dan zonder omzetten kan afspelen
Nice, ik zou het alleen gebruiken voor XBMC, want films streamen met geluid via de huidige apps in de store is bijna niet te doen, bij veel apps heb je helemaal geen geluid meer vanwege licentie issue's

wel jammer dat een mooi programma als XBMC niet gewoon in de app store staat, zou er zelfs voor betalen
Dan koop je een Raspberry pi, of je wacht even en haalt de Ouya. Op dit moment zijn ze ook al een eind met xbmc voor android. Dus als je een telefoon hebt als een SGS3, HTC one x, Galaxy Note dan kan je rond maart ook volledig gebruik maken van xbmc met hardware acceleratie. Dus genoeg keuze!
Gebruik zelf Plex (fork van XBMC, werkt ook op Windows, Linux, Mac OSX, veel NAS-apparaten) en als je NAS of pc de Plexserver draait, kun je met de Plex app of programma muziek en video streamen.

Wel is de app betaald, eurootje of 4 meen ik. Wel erg compleet en goede GUI.
"Tot nu toe kunnen die apparaten niet worden gejailbreakt, waardoor geen apps buiten de App Store om kunnen worden ge´nstalleerd"

Is toch maar deels waar? Voor zover mij bekend was 5.1.1 untethered op elk device te gebruiken. 6.0 en hoger was alleen tethered te gebruiken op A4 devices.
Momenteel kan je al met het programmatje 25pp buiten de app store apps installeren. Wat ook werkt op ios 6 en a6 processor . Met dit programmatje is het zelfs onnodig om je iphone/ipad te jailbreaken. Enig nadeel van dit programmatje is dat het in het chinees is, maar met youtube kom je heel ver :)

[Reactie gewijzigd door 19JeRo3n92 op 29 januari 2013 10:43]

Op vShare pagina staat dat je wel een jailbreak nodig heb.
http://v.appvv.com/en/
Ik heb 25pp zelf getest op een 4e generatie ipad en het werkt als een trein zonder dat ik mijn ipad gejailbreaked heb wat nog niet eens mogelijk is.
Ik volg ze al een tijdje op Twitter en de untehterd jailbreak voor iOS 6 hebben ze inderdaad al een tijdje op hun eigen idevices draaien. Voor ze de jailbreak uit brengen voor het grote publiek moest eerst Apple iOS 6.1 officieel uitgeven zodat ze de lekken niet meer kunnen patchen. Ze hebben ook al meer lekker gevonden voor de toekomst maar ze willen natuurlijk niet alles in 1x prijsgeven dus die houden ze voorlopig nog voor zichzelf.
Apps buiten de market om kan ook al zonder jailbreak tegenwoordig ( programma heet 25 pp)dus daar hoef je niet meer voor te jailbreaken.