Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 10.486 •

Behuizingbouwer Tranquil komt met een fanloze behuizing voor Intels mini-pc NUC. Het kleine kastje fungeert als een grote heatsink waardoor er geen ventilator meer nodig is om de hardware te koelen. In vergelijking met Intels eigen behuizing is de versie van Tranquil een stuk groter.

Het bestaan van de behuizing werd gemeld door Fanlesstech, die het kastje opmerkte op de site van de fabrikant. De 'Tranquil NUC', zoals de kleine behuizing door de fabrikant gedoopt is, is gemaakt van geanodiseerd aluminium en heeft koelribben aan de bovenkant en beide zijkanten. Die ribben aan de zijkant maken de behuizing een stukje groter dan het origineel van Intel; waar Intels kastje 10,1cm breed is, meet de Tranquil NUC 16,4cm aan de langste zijde. Laastgenoemde is wel 3mm lager dan de Intel-variant

Omdat de gehele behuizing dient als grote heatsink zou het totale koeloppervlak 110,000mm2 bedragen, aldus Tranquil. Uit testen van de fabrikant zou blijken dat de NUC-behuizing het compacte moederbordje van Intel onder belasting tussen de 5 en 15 graden koeler weet te houden dan het origineel.

De Tranquil NUC komt in twee varianten: één voor de normale uitvoering van het moederbord en één voor de versie met Thunderbolt. Beide modellen kosten in de webshop van Tranquil omgerekend ongeveer 115 euro. Ook verkoopt het bedrijf een vesa-ophangbeugel voor ongeveer 20 euro. De kastjes worden met de hand afgewerkt en daarbij biedt Tranquil de mogelijkheid om de behuizing te laten personaliseren door met een laser een tekst in het aluminium aan te brengen.

Tranquil is niet het enige bedrijf dat een behuizing maakt voor Intel Next Unit of Computing; eerder werd al bekend dat kastenbouwer Silverstone aan een fanloze behuizing voor het kleine moederbordje werkt.

Tranquil NUC Tranquil NUC Tranquil NUC Tranquil NUC Tranquil NUC

Reacties (34)

Echt veel te duur voor zo'n kleine behuizing.
Tja, als dit uit één solide blok aluminium gemaakt is kan ik me er wel wat bij voorstellen mits het niet gegoten is.
Als je deze behuizing vergelijkt met die van siverstone dan ziet de afwerking er wel perfect uit. Natuurlijk hoef je met deze behuizing ook geen koeler meer te kopen. Een koeler van dit formaat en (op het oog) hoge gewicht zou ook stevig aan de prijs zijn. Desalnietemin is de prijs inderdaad aan de hoge kant.
Geen eerlijke vergelijking hoor. De getoonde case van Silverstone was een prototype en heeft dus helemaal niet het niveau van afwerking die ze aan de consumentenversie geven. Je kan der dan ook niets over zeggen. Deze Tranquil case is al te bestellen en moet dus al top-notch zijn op dit moment qua afwerking.
Ja maar wel het verschil tussen herrie van een fan en echt helemaal stil, dus mij is het het zeker waard. Moet je kijken wat de rest om je heen kost, alles is duur.
115 Euro vind ik toch aan de dure kant in vergelijking met de totaalprijs van de NUC. Zelfs als je er een kleine ssd en het geheugen bijneemt komt de passieve behuizing toch op een kwart van de totaalprijs uit, wat ik behoorlijk aan de stevige kant vind.

Denk dan ook dat het afhankelijk is van het geluid wat de standaard fan in de NUC produceert, maar ik kan me haast niet voorstellen dat deze dusdanig luidruchtig is dat het de hoge prijs van deze behuizing rechtvaardigt..

[Reactie gewijzigd door DeeCruise op 29 januari 2013 08:15]

Mee eens. en wie zal zoveel geld aan zo'n behuizing uitgeven als 9 van de 10 keer de behuizing weg gewerkt wordt bijv. achter een TV o.i.d.

Wat ik mij wel afvraag is hoe warm wordt het binnen in de behuizing wordt en of daar de componenten die in de behuizing zitten daar geen nadelige gevolgen van hebben m.b.t. levensduur..
In elk geval 5-15 graden lager dan in de originele behuizing. En omdat alles stofdicht is zouden de componenten langer meegaan.
Vergeet niet dat er heel wat cnc tijd in gaat zitten met machines die paar ton kosten en niet goedkoop zijn in gebruik, waarschijnlijk staat er een operator naast die één of twee van deze machines bedient, gaat dus veel arbeid inzitten vergeleken met standaard behuizingen die gevouwen worden van goedkoop staal. Standaard massa productie behuizing kost vaak al 40 a 50 euro, en dat is goedkoop dun plaatstaal.

En helemaal passief tegenover stille fan(wat ik beetje betwijfel of echt stil zal zijn in dit geval) heeft altijd meerwaarde voor groep gebruikers, fan hoor je altijd zeker als het stil is in de ruimte.

Edit/
Heb beetje zitten zoeken maar is niet zo gemakkelijk te vinden, word prijzen gerekend per uur, prijs die men rekent voor maken van onderdeel waarvan ze er 20 in uur kunnen maken reken ze ongeveer 50 doller per onderdeel. Daar zit dan winst bij voor het bedrijf.

Vraag is hoelang doen ze erover om deze behuizing te maken, schat meer dan 3 minuten.

Kosten om het te frezen zou iets in 25 euro vallen, schat ik. Weet niet of materiaal daar bij in zit.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 29 januari 2013 13:37]

Check de site, daar staat alles uitgelegd.. 5-15 C cooler .. Tranquil sowieso niet een goedkoop bedrijf. Hun (fan less) Media Cassis ixLS ook zeer prijzig.. wel HEEEL ERG MOOI ! http://www.tranquilpcshop...wer-pc-ixls-custom-build/

[Reactie gewijzigd door polanski op 29 januari 2013 08:28]

539 pond?? Bizar, wie koopt dat?
Dat ding lijkt zelfs sprekend op een kasje van nog geen 40 euro!
De LC Power LC-1320mi Als je daar een slot loading drive aan toevoegt lijken ze echt op elkaar.

En als je van knutselen houdt, zaag de 2 audiopoortjes uit en maak er een SDkaart slotje van en als je toch eenmaal bezig bent nog ff de USB poortjes vervangen voor USB3 poortjes en klaar is kees :)
Het Tranquil kastje kost 99 pond oftewel rond de 116 euro.

En het lijkt in de verste verte niet op dat doosje dat jij aanhaalt. Daar is wel een fan nodig alleen die past er niet in, er is geen ruimte voor. Kan je alleen met die trage processors af.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 29 januari 2013 14:00]

prijs is zo hoog door dat er een H77 Mobo van Intel incl. passief koel systeem in zit..
dat LC power ding ziet er zoo gruwelijk goedkoop uit.. kenne ze beter gratis weggeven! ;)

ben aan het twijfelen,

de NUC met Tranquil case incl. 60GB Msata, 8GB Sodimms, Intel Centrino 6300= +/- 530 eur

of

Tranquil iXLs met 120GB GB SSD, 8GB DDR3,

de laatste is 100 euro duurder.. groter, mooier en uit te breiden.


:?
Tranquil iXLs = Streacom FC8

Veel goedkoper als je die in NL bestelt!

Streacom FC8 Evo (¤ 135), Streacom PSU + adapter (¤ 80), mobo (¤ 85,-), i3 3225 (¤ 115), 8GB Corsair (¤ 39), 120GB SSD (¤ 90), Arctic Silver (¤ 10) = totaal ¤ 554,-

Nagenoeg even duur dus! :)

Trouwens, de Streacom FC9 of FC10 is ook mooi. Ben zelf ook nog aan het twijfelen. :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 31 januari 2013 16:46]

Volgens mij is de behuizing een Streacom. Kun je dus wellicht zelf goedkoper bouwen.
Klopt

Volgens mij de Streacom FC8 uit m'n hoofd
Die Media Chassis ixLS moet je natuurlijk nooit bij Tranquil kopen.

Want 429 pond is nu precies 500 euro. En wat krijg je daar voor?

Streacom FC8 Evo: 135 euro
Streacom Pico PSU + adapter: 80 euro
Intel DH77DF: 105 euro
Arctic silver: 10 euro
Totaal: 330 euro

En de eventuele rest van de onderdelen is ook allemaal veel duurder als je bij Tranquil bestelt.

Maar goed, dat Tranquil NUC kastje daarentegen, daarvan zijn ze zelf de producent en dat is nergens anders te koop.
Mooi, duur en niet handig.

Tussen die koelribben gaat zich een berg stof verzamelen en dan is de case ineens een stuk minder mooi.

Dan toch maar liever een stille koeler en een gladde behuizing.

Just my 2 cents

[Reactie gewijzigd door albino71 op 29 januari 2013 08:32]

Dat stof heb je er toch zo uit? Kwast er langs en er zit geen stof meer tussen die koelribben.

Ik vraag me toch af of je een stille koeler in een redelijk compacte behuizing krijgt. Dan zijn het meestal ook nog kleine fans die redelijk wat geluid kunnen maken. Daarbij vangen die ook veel stof dus zal je die ook regelmatig moeten schoonmaken.

Geef mij dan maar een behuizing als deze zonder fans die minder onderhoud nodig heeft en geen geluid maakt.

Alleen dan wel voor een lagere prijs.
Sowieso is de NUC een dure oplossing als HTPC. Als je al een Intel als HTPC wil kan je net zo goed voor een volwaardige mITX gaan:

- Intel Core i3 3225 (HD4000)
- Gigabyte GA-H77N-WIFI
- LC-Power LC-1320mi
- Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile
- Crucial CT2KIT25664BD160B
- Crucial m4 64GB

Nu zit ik op de ¤370, tov ¤260 voor de NUC ¤260 waar nog geheugen en een mSATA bij moet, als ik dezelfde als hierboven pak kost de NUC in totaal ¤321 euro. ¤50 euro verschil dus.

Prijsverschil is niet groot maar je krijgt met bovenstaand lijsje wel een hoop features bij:
DualHDMI voor 4K playback, WiDi, USB3, Wifi N access point, BT4. Verder hoor je niks, fan gaat alleen draaien onder load en hoor je niet.

edit @Charles: snap ik wel, zeg alleen maar dat als HTPC (waar de meesten aan denken bij de NUC) betere alternatieven zijn waarbij je meer waar krijgt voor je centjes. bovendien is het uiteindelijk gewoon een core i3 op een uitgekleed Intel mobo.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 29 januari 2013 08:56]

Het doel van de NUC is geen prijsvechter te zijn, kijk maar naar de (niet-directe) alternatieven of beter gezegd concurrenten op de markt zoals de Raspberry Pi e.d., maar een nieuw totaalplaatje neer te zetten: Een volwaardige PC in handformaat. En wat denk je van de community om de NUC heen - zowel in software als in hardware (deze case). Het is weliswaar een dure case, maar in mijn optiek een zeer goede uitbreiding, juist om de community warm en actief te houden.

Ontopic: Ik ben benieuwd hoe het moederbordje hierin bevestigd gaat worden. Ik neem aan dat op de verhoogde blokjes een warmtesticker o.i.d. geplakt wordt, maar dan: wordt ie vastgeschroefd of geklemd? Kan dit niet adhv de plaatjes achterhalen..
Ontopic: Ik ben benieuwd hoe het moederbordje hierin bevestigd gaat worden. Ik neem aan dat op de verhoogde blokjes een warmtesticker o.i.d. geplakt wordt, maar dan: wordt ie vastgeschroefd of geklemd? Kan dit niet adhv de plaatjes achterhalen..
Zo to zien wordt het mobo op de bodemplaat geschroefd, waarna de bodemplaat in de onderkant past. Bovenop inderdaad een warmtesticker en klaar ben je.
Idd,

Dit is de onlangs door mij aangeschafte config:
Intel Celeron G540 Boxed
Asrock B75M-ITX
LC-Power LC-1320mi
Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C9

Importeer producten

¤ 165,82 Ex verzenden.

Niet helemaal zelf bedacht hoor.

mux had hier een grote hand in met zijn bbg tweakblog artikel.

Zuinig (kan onder de 20W idle als het goed is), onopvallend, alleen de koeler mag stiller, dus daar moet deze nog in.

edit: Hmm, RML werkt hier niet??

[Reactie gewijzigd door albino71 op 29 januari 2013 08:56]

Link naar koeler is https, daardoor missen de externe stylesheets en plaatjes. http van maken en hij doet het goed.
En hoe wil je die i3 3225 gaan koelen in dat LC-1320mi kastje? Want voor zo'n koeler is geen plek. Leuk, dan heb je voor 50 euro verschil meerprijs wel geklooi met een fan die herrie zal maken. Voor uitbreidingen waarvan het nog maar de vraag is of je ze de komende 3 jaar nodig gaat hebben...

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 31 januari 2013 02:48]

Het blijven Hollanders he :)

Voor goed afgewerkt product moet je betalen..(en het is ook een niche product)...
Maar misschien is het wel de intro prijs.. en word die vanzelf goedkoper..
De NUC maakt amper geluid als hij belast wordt, zonde van je geld dus om dit te kopen.
Begrijp ook niet dat de ontwikkelaars dit niet gehoord hebben.
Tja in het begin misschien. Fans gaan stof vangen en slijten helaas en dan gaat hij ook meer lawaai maken. Mijn huidige PC was in het begin ook fluisterstil, maar inmiddels maakt hij toch behoorlijk wat lawaai.
Wat een prachtige behuizing. Als ik ooit zoiets nodig heb staat deze op mijn verlanglijstje. Want én mooi, én fanless. Dat mag iets kosten, helemaal als je bedenkt dat al mijn vorige kasten duurder waren.
Maar helaas geen USB 3.0 op die intelbordjes? Dat wordt dan iig wachten tot de specs beter worden.
vind het erg jammer dat de aan knop achterop zit, op kantoor hebben we tijdje terug een intel nuc gekocht. We willen ze onder de bureau's ophangen maar als de aanknop achterop zit is het wel lastig om hem aan te zetten. Wellicht mierengeneuk haha. De prijs is nog de grootste tegenvaller.

Edit: ik zie ook maar 1 antenne aansluiting, zit de andere intern?

[Reactie gewijzigd door RobinMM op 29 januari 2013 12:42]

Zet je m niet gewoon aan via het toetsenbord?