Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 24.899 •

Acer stelt dat de verkoop van laptops die op Chrome OS draaien, goed verloopt. In de VS zouden de Chromebooks in de maand november goed zijn voor 5 tot 10 procent van de verkochte Acer-laptops. Systemen met Windows 8 zouden volgens Acer nog steeds niet goed verkopen.

Dat meldt persbureau Bloomberg. Volgens Acer zijn de verkopen van Chromebooks in ieder geval voldoende gebleken om er voorlopig mee door te gaan. Het bedrijf heeft onder andere in de VS goedkope laptops, die gezien kunnen worden als opvolger van netbooks, uitgebracht die draaien op Googles besturingssysteem, zoals de C7. Dit model zal ook in Nederland op de markt verschijnen met een prijs van 269 euro.

Acer, dat net als andere mainstream-computerfabrikanten last heeft van dalende computerverkopen, stelt verder dat de verkoop van Windows 8-laptops vooralsnog tegen blijft vallen. Het verkoopsucces van de Chromebooks zou zijn te verklaren doordat het webgebaseerde besturingssysteem als veilig wordt bestempeld en er vrijwel geen beheer voor nodig is. Met name vanuit het bedrijfsleven en de onderwijssector zou er daarom de nodige belangstelling zijn voor Chrome OS en de relatief goedkope laptops.

Ondanks dat Acer voor Chrome OS aan Google geen licentiegelden verschuldigd is, stelt de Taiwanese computerfabrikant dat het wel meer marketingkosten moet maken om bekendheid te geven aan zijn Chromebooks. Verder is het bedrijf voorlopig niet van plan om Windows RT-tablets uit te brengen. Pas op zijn vroegst na de zomer denkt Acer mogelijk een RT-tablet uit te zullen brengen. Daarnaast is het bedrijf van plan om zich meer te gaan richten op de smartphonemarkt.

Acer C7 Chromebook

Reacties (98)

Chromebooks? Bestaan die nog dan? Ik dacht dat dat 2 jaar geleden alweer uit was. Hier zal Google Acer wel een beetje gesponsord hebben voor het laten doen van dit soort uitspraken.
In New York waren de Chromebooks gewoon te koop. Of eigenlijk: niet te koop; ze waren namelijk uitverkocht. Er stonden alleen twee demo-modellen. Ik ben vele winkels afgegaan, maar overal uitverkocht. Dus verkoopt blijkbaar goed.

Jammer, want ik had de solid-state-variant wel willen hebben voor 250 USD.
Als iets uitverkocht is betekent dat nog niet dat het goed verkoopt.
Het betekend wel dat het boven verwachting verkoopt. Als emand het ook maar jammer vindt dat ze uitverkocht zijn, hadden ze er dus meer kunnen verkopen.
Uitverkocht bij Apple betekent een kunstmatige vraag creren. Wellicht doet Acer dat ook. Asus heeft het ook geflikt. Uitverkocht betekent dus ook niet per se dat iets boven verwachting verkoopt.
Waarschijnlijk waren de Chromebooks enigzins populair omdat je het ChromeOS er af kon gooien en Linux kon installeren. Dan had je goedkope hardware en een stabieler OS.
Chrome OS is Linux-gebaseerd.
En Chrome OS is volgens mij juist 1 van de stabielste Linux distro's.
Een normale Linux distro heb je geen permanente internetverbinding voor nodig, he. Toch een subtiel verschil ...
Leg dan eens uit waarom Chrome OS instabieler is dan "een normale Linux distro" (welke?) omdat er een permanente internetverbinding nodig is?
Nou ja, als ik de keus kreeg zou ik ook voor een Windows 8 laptop kiezen. Ik zou deze formatteren en er Windows 7 op installeren.
De Chromebook van Samsung is al drie maanden de meest verkochte laptop op Amazon. Die van Acer doet het aanmerkelijk minder, maar toch goed genoeg om van een succes te spreken.

Wat mij betreft is Chrome verreweg de meest interessante ontwikkeling op OS gebied. Het is een nieuw concept, waarvan ik dacht dat Google een jaar of 5 de tijd vooruit was. Dat klinkt leuk, maar daarmee kun je ook je eigen ramen ingooien. Het blijkt dat Google en de klanten toch al verder zijn en het concept klaar is voor main stream.

Enkele zaken die voor het succes van belang zijn:
  • mensen zijn gewend om in de browser te werken (wie gebruikt nog Outlook Express thuis)
  • kantoren ondersteunen BYOD en wifi is wijd-verbreid (Starbucks, OV)
  • veel bedrijven en scholen kiezen voor Google Docs en dergelijke voor de productiviteit
  • de economische situatie noopt tot kostenbesparing en deze dingen zijn vrijwel care-free.
Het blijkt dat veel recensenten (en de immer kritische Tweakers) het succes volledig onderschat hebben. Dat is verklaarbaar omdat ze simpelweg niet de 'gemiddelde' gebruikers vertegenwoordigen.
Hoewel er ook enkele zeer positieve reviews zijn, die bijvoorbeeld het gemak van beheer, de dataveiligheid en care-free karakter benadrukken. De negatieve reviews komen vaak terug op twee zaken:
  • Er is niet overal Wifi beschikbaar: echter op elke plek waar ik en 99% van de mensen een laptop openklapt is dit wel zo.
  • Niet alle software (photoshop, whatever) is beschikbaar en daarom is het waardeloos: de klanten lijken de limitaties te snappen en nemen het voor wat het is.
Google is er echter nog niet. De portable native client zal opgeleverd moeten worden. Mensen moeten meer de weg naar de Chrome Store gaan vinden.

Vergeet ook niet dat Google Apps voor bedrijven en scholen snel groeit. Dat zijn nu al 75 miljoen potentiele gebruikers die voor de productiviteit zeker geen Windows nodig hebben. Geen wonder dat Lenovo nu een product naar de scholen wil brengen.


edit:woordje

[Reactie gewijzigd door snirpsnirp op 28 januari 2013 20:50]

Als ik het zo lees gaat het om cijfers van november 2011. Acer W8 tablets waren toen nog niet verkrijgbaar en andere W8 computers waren er nog maar net.
Inderdaad, briljante reactie. Serieus, meer Chrome OS dan Windows 8??? Lachwekkend. Alleen in de natte droom van de Google oprichters misschien.
Lees je reactie nog even na, en google dan even de release date van W8.
Dat is een van de grootste voordelen. Je hoeft niets te configureren, onderhouden of updaten. Het volledig zorg-vrije laptops, waar je totaal geen moeite voor hoeft te doen. En ze zijn ook nog eens erg goedkoop. Wij hebben er een paar liggen voor bezoekers/visite. Als ze geen Google account hebben kunnen ze gewoon als 'gast' het internet op. Je hebt er geen enkel omkijken meer naar.
Dat is onverwachts, maar toch ook niet heel gek. Mensen zijn wellicht nieuwsgierig naar een OS dat ze nog niet kennen (wat komt van een betrouwbare PC-maker, 'dus het zal vast wel goed zijn'). Dat tegen over het W8 dat de roer om gegooid heeft en voor verrassing zorgt, vooral in een voor velen ongewilde verandering. Ik ben best benieuwd hoe dit verder zal gaan.
Voordat je reageert met dit soort opmerkingen vraag ik mij af op welke basis heb jij jou beredenering gebaseerd?

Dat windows 8 niet geweldig is blijkt al uit vele testen zoals bijvoorbeeld:
Tweakblog bericht van slurpgeit - Beperkt Houdbaar

Echter bevat OSX ook fouten, en dit zelfde geld voor Chrome.

Het mooie en lelijke aan Chromium is dat alles online werkt. Geen locale opslag voor je documenten. Dit werkt natuurlijk erg fijn als je internet hebt, maar als je geen internet hebt is het minder fijn, maar wie heeft nou niet overal internet? Verder geen document verlies bij uitvallen laptop of verkeerd opslaan. Alles wordt automatisch gebackupped.

Je kunt zo kritisch zijn als je wilt maar elk OS noem maar op heeft zijn eigen charme. Dat dit jou niet bevalt betekend niet 1,2,3 dat het slecht is.
Chromebooks zijn simpel en voor een schoolgebruiker bijvoorbeeld genoeg. Wat doen, en dan voornamelijk de gemiddelde middelbare scholiere damens? Die facebooken, wellicht eens een simpel spelletje net als op hun telefoon en verder wat documentjes uittypen. Naast deze groep zijn er nog meer groepen die er op deze manier gebruik van kunnen maken. Computers bij bedrijven waar klanten aan kunnen zitten om wat op te zoeken, bijvoorbeeld een bibliotheek? Op deze manier kan ik inderdaad begrijpen dat een chromebook toegevoegde waarde zou kunnen hebben ten opzichte van een windowsbak. Er is namelijk geen omkijken naar vanwege de eenvoudigere omgeving, maar er wordt ook weinig van vereist.

Een gebruiker voor wie gamen bijvoorbeeld al belangrijk is of photoshoppen komt als snel uit bij een windowsbak of een mac. Hier zijn uiteraard ook weer meerdere doelgroepen te noemen. Verder heb je ook een doelgroep die graag rondspeelt met machines en programmeert, die vinden hun weg vaak in linux.

Chromebooks zijn een mooie toevoeging op de al bestaande besturingssystemen en ik ben blij dat het erbij is gekomen. Voor ieder wat wils. Het feit dat acer ziet dat dit nu voor 5 tot 10% van zijn verkopen zorgt geeft dus toch aan dat er vraag is door een specifieke doelgroep naar goedkopere machines die kunnen dienen voor surfen en documentjes bewerken.
Dat eenvoudige, weinig doen etc, voor weinig geld, kon ook al jaren met een Linux distributie op een laptop. In gebruik zeker net zo makkelijk. De setup, tja, dat hadden laptop-bouwers moeten doen, maar op de een of andere manier weigeren ze dat, blijkbaar is er een marketing-budget a la Google voor nodig voordat je dat voor elkaar krijgt.

En dan nog, Netbooks deden precies dat: je kon er prima op facebooken, emailen, tekstverwerken en een simpel spelletje spelen. Startten razendsnel op, konden desgewenst documenten opslaan 'in de wolken', geen virussen voor beschikbaar en hadden weinig onderhoud nodig. Toch sloegen deze niet echt aan, met name omdat men erachter kwam dat er geen Windows programma's op draaien. Wat het verschil precies is met Chromebooks is mij een raadsel.
Klopt maar linux distributies brengen ook weer kwalen mee, ik draai er zelf graag op maar het vereist toch echt de nodige troubleshooting. Heb zelf nog geen ervaring met een distro die in 1 keer exact doet wat het zou moeten doen.

Google chrome is iets dat dit wel kan bieden, veel simpliciteit, geen problemen, geen virussen en een zeer aantrekkelijk prijskaartje. Ik kan me de doelgroep die het beoogt wel inzien, maar uiteraard heb je wel gelijk op het gebied dat google wat diepere marketingzakken heeft alhoewel ik er zelf in nederland nog weinig heb gezien ervan.
Goed man, mooi voorbeeld aanhalen voor Windows 7 om aan te geven dat Windows 8 niet geweldig zou zijn :Y)

En zoals er in de reacties op het artikel wat je linked staat, als je fysiek toegang hebt tot een Linux bak, dan is het nog veel eenvoudiger om rechten te krijgen.
linux is eigenlijk zeer eenvoudig wanneer je fysieke toegang hebt. Je start even op met een rescue image, je chroot de bestaande installatie en je kan alles doen wat je wenst met root rechten. Op dat gebied is het dus onder Windows net een ietsje complexer. Maar van zodra je toegang hebt tot de systeembestanden is eigenlijk niets meer veilig.
En met windows 8 kan ik ook al mijn documenten gewoon in de cloud opslaan. Alles op mijn Skydrive en ik kan er overal bij. Maar ik kan wel gewoon Offline werken en ik heb echte applicaties die fatsoenlijk werken ipv die HTML apps. Gewoon snel door je excel sheet bladeren en lopen met je pijltjes ipv iedere keer een korte vertraging.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 28 januari 2013 19:37]

En met windows 8 kan ik ook al mijn documenten gewoon in de cloud opslaan. Alles op mijn Skydrive en ik kan er overal bij.
Dat heeft toch niets met win 8 te maken? Dat kan ook gewoon in win 7. Skydrive is al jaren oud
Ehm, ik heb mijn blog niet geschreven om Windows 7 af te zeiken hoor :+. Het kan bij Linux / OS X net zo goed. Zoals gewoonlijk is het meer een probleem ergens tussen het toetsenbord en de spreekwoordelijke stoel. Daar beschermt geen OS je tegen.

[Reactie gewijzigd door Slurpgeit op 28 januari 2013 23:31]

Net als je zinsbouw? Chrome OS is, voor wat het doet, erg goed.

Je kan namelijk zonder zorgen gewoon het internet op. Alles 'just works'.
Zou het niet gewoon aan de prijs kunnen liggen?

Imo is er een groot verschil tussen een W8 laptop (met genoeg rekenkracht) en het hier genoemde notebookje met eventueel W8 erop
Ik haal vandaag nog een paar W8 laptops notebooks met multitouchscreen als ze 269 euro kosten.

Helaas krijg je voor die prijs er geen multitouch scherm bij en vindt ik 11"gepriegel en vaak te traag.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 28 januari 2013 19:10]

Chromebooks zijn een succes om dezelfde reden als Netbooks dat waren. De prijs.

Maar het toont ook aan dat veel consumenten geen behoeft hebben aan bv. Microsoft Office of legacy x86 apps. (verkopen van iPads tonen dit ook aan btw).

Ik zie chromebooks niet mainstream worden, daarvoor is de invloed van Windows te groot en op het goedkopere vlak de concurrentie van tablets. Maar het is een leuk concept
Als er alternatieven zijn hoeft de consument niet te blijven bij bijvoorbeeld MS Office natuurlijk.
Maar ik zie wel dat Chromium inderdaad lang niet zo bekend is als Windows.
Windows is de standaard en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven.
Netbooks zijn nooit een succes geweest.
Ze zijn veel verkocht maar het zijn altijd waardeloze laptop achtige dingen geweest met een waardeloze bediening.

Ondergang van Netbooks vind ik dan ook terecht, ik denk net zo over chrome OS.
Gebruikers worden voor de gek gehouden alsof het een succes is, maar dat is het niet.
Lever er windows 7 bij
of een touchscreen
Chromebooks draaien op ARM processoren dus succes daarmee! :+
Uhh nee...
Er is een Samsung Chromebook die draait op een Exynos-soc, maar deze Acer heeft gewoon een (wel de allertraagste variant) i3 hoor... Neemt niet weg dat er nog steeds geen Windows op kan draaien vanwege een gelockt BIOS (of UEFI, weet niet).
En mensen maar klagen over Microsoft met SecureBoot... Google dwingt het dus ook al gewoon af op de devices.
Onderop elke Chromebox of Chromebook zit een fysieke knop die de EFI beveiliging weghaalt, Daarna kun je er van alles op zetten.

Er zijn atm Ubuntu isos voor Samsung chromebooks.
En sinds wanneer is de Intel B847 een ARM cpu? 8)7
Die van Acer op een Celeron en de Samsung is wel ARM (de Exynos 5 dual met 2 arm a15 kernen).
Die 269 euro is niet duur (zeker niet voor iets met een scherm en een accu, mijn nexus 7 is ongeveer net zo duur) echter heb ik zo mijn vraagtekens of het wenselijk is om anno 2013 nog dergelijke trage producten op de markt te brengen...

Ik ben benieuwd of windows de metro interface gaat terugdraaien in de volgende versie (+- 2014). Een sterk gefragmenteerde markt zit niemand op te wachten lijkt me (door steam kan linux mogelijk ook doorgroeien dus dan kun je kiezen tussen windows, mac, chrome os, linux (/unix) ).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 januari 2013 18:09]

Mensen zoals studenten die een krap budget hebben en niet meer nodig hebben dan simpel internet en office gedoe kunning zo'n chromebook wel gebruiken. De prijs is aangenaam, het is niet krachtiger dan nodig. Maar traag is het wel...
De Acer chromebook is slechts 200 dollar (~ 150 euro! )in de VS, dan zou ik hem ook meteen halen. Hier in Europa wordt je weer lekker genaaid met de prijzen.

Ik heb hem gezien en ziet er superstrak uit, je snapt niet hoe ze hem zo goedkoop kunnen maken. Zet er een windows 8 laplop naast voor 3x de prijs en die verkoopt niet meer, dat is duidelijk.

Er is ook een Asus chromebook voor 250 dollar, die heeft een 16gb SSD ipv een 320gb hardeschijf. Het Asus scherm was minder naar mijn idee en heeft te weinig HDD ruimte.
Nee, deze Acer is echt een leuk ding.
De vergelijkbare ACER Windows 8 laptop kost 272 euro
pricewatch: Acer Aspire One AO725-C7Xkk

Dat scheelt vrijwel niks.
Deze Acer schijnt al een ongelooflijk K*Tscherm te hebben. De 768p kan nog wel, maar de kijkhoeken zijn gewoon echt heel erg slecht. Het had mij niks uitgemaakt als ze hem gewoon 10 inch hadden gemaakt en een tabletscherm hadden gebruikt, dat had vele malen beter gewerkt.
Steam zou dan misschien ook kunnen draaien op Chrome OS. Immers het is ook een Linux distributie. Wie weet :)

Sowieso zijn er al geruchten dat Google Android en Chrome OS willen mergen om een soort Desktop OS te maken dat nog beter wordt geaccepteerd door de consumenten.
Succes. Het is een erg goed dichtgetimmerde Gentoo spin-off. Ik ben al een x aantal weken bezig om iets simpels als VLC geport te krijgen via een dev-server en gportage (met een dev image van het OS). Maar dat gaat niet want er zijn best veel dependancies die niet voldaan kunnen worden..

Succes met steam dus!
Inderdaad. Ik vind het zowizo raar dat Microsoft geen Windows 8 TE (Tablet Edition) en Windows 8 Home, Pro, ... heeft uitgebracht. Hun bedoeling was om de 2 werelden samen te voegen, maar in mijn ogen is die taak zo goed als onmogelijk en dan ook redelijk mislukt.

Ontopic dan nog, vind ik het raar dat ChromeOS het zo goed doet. Ik heb niks gehoord van de launch of wat dan ook, en ken werkelijk niemand met een Chromebook.
Inderdaad. Ik vind het zowizo raar dat Microsoft geen Windows 8 TE (Tablet Edition) en Windows 8 Home, Pro, ... heeft uitgebracht.
Windows 8 heeft een tablet-editie: WindowsRT. Ze hebben ook een gewone Windows 8 versie en een Pro versie. Ze hebben dit dus wel gedaan ...

Daarnaast zijn ze met de Windows Phone en Windows 8 wel degelijk erin geslaagd de werelden wat samen te voegen. Het is helemaal niet onmogelijk ...
Dat bedoelde ik niet. Windows RT is een ARM-versie van Windows. Met Tablet Editie bedoel ik echt, windows met een metro-interface only en met Windows Home bedoel ik een volwaardige desktopomgeving zoals de "desktop" nu is als je op de desktop tile klikt.

Dat ze zo goed samengevoegd zijn vind ik persoonlijk niet. Het nieuwe startmenu is niet onoverkomelijk maar het kon echt wel beter.
Vooral het zoeken is veel minder handig geworden. Typ je bijvoorbeeld "uninstall" om een programma te verwijderen, moet je nog eerst op "Settings" klikken rechts, anders krijg je geen resultaten. Standaard zou de zoekfunctie overal moeten zoeken, en daarna zou je je zoekresultaat kunnen verfijnen bijvoorbeeld.
Mij lijkt het ook ideaal dat mensen zelf per apparaat zouden kunnen kiezen wat voor omgeving ze willen. Op je tablet dus de tabletomgeving, op je desktop de desktopopmgeving, en op touchlaptops een combi.
Maar MS weigert soms verder te denken.
Goede ontwikkeling! Het is tijd dat er wat meer variatie komt op de laptop markt. Microsoft heeft met Windows al te lang geen concurentie gehad in haar segment. Ja, er is Apple, maar die liggen veelal een prijsklasse hoger.

Ik denk dat meer variatie alleen maar gezond is voor een markt als deze! Als Windows eerder al concurtentie had gekregen, hadden wanproducten als Internet Explorer wellicht niet zoveel marktaandeel gehad.

Een wereld zonder IE... Ik kan er helaas alleen (nog) van dromen...
Chromium os van hexxeh en je kan google os op elke X86 pc testen boot van usb .Je hebt enkel werkende google account nodig die gratis kunt aanmaken have fun :D
Windows laptops heb je in alle klasses. En de Mac afdeling verkopen zijn 25% gezakt in Q4.
Blijkbaar hebben ze nu goede concurrentie. Zie Zenbook, Samsung Series 9 enz enz.
En IE10 is heel goed. Volgens velen beter dan Chrome, Firefox ea. Wat is de laatste IE versie die je gebruikt hebt?

On topic: Ben ooit 1 chromebook tegen gekomen.....Acer marionet van Google....
Alle fabrikanten zijn tevreden behalve Acer. En dan krijgt die inderdaad de aandacht.

Laat Acer eerst eens kijken naar Lenovo, Asus, Samsung, HP, Dell ea. Niet lullen maar poetsen.
IE 10 is de laatste versie die ik gebruikt heb. Ik heb er te weinig gebruik van gemaakt om echt een objectief oordeel te vellen, maar voor de paar dagen dat ik het getest heb ben ik niet overtuigd om over te stappen van Chrome.

Ik ben blij dat ze nu veel open standaarden ondersteunen en een auto-update functie hebben toegevoegd, maar wat mij betreft is het 'too little, too late'. Versie 9, 8, 7 en soms zelfs 6 worden nog steeds gebruikt door bedrijven die ten onrechte hun vertrouwen hebben gestoken in Microsoft en nu vast zitten aan een bedrijf wat gefocust is op een monopoly positie veroveren. Dit zal langzaam moeten slijten voordat we echt volop gebruik kunnen gaan maken van HTML 5. Tot die tijd zullen we IE afvangingen moeten toevoegen in de HTML en gebruik maken van JavaScript libraries als modernizr.

Ik ben geen fan-boy van welk merk dan ook en ik probeer zo weinig mogelijk vooroordelen te hebben, maar ik wordt in mijn werk als developer zo vaak teleurgesteld door de praktijken van Microsoft dat ik alleen maar blij kan zijn wanneer andere markt aandeel van ze overnemen. Het buggy office pakket wat moet doorgaan als defacto standaard, het besturings systeem waarvoor een vermogen betaald moet worden maar minder kwaliteit levert dan veel gratis linux distributies, de dramatische rendering van HTML in Outlook omdat ze zo nodig de HTML rendering engine van Word wilden gebruiken. Dat laatste is puur gericht op de monopoly positie proberen te verstevigen. Ze hoopte zo dat mensen hun HTML emails en uiteindelijk hun websites in Word zouden maken. Wel is een website in Word proberen te maken? Drama!

Ik heb zelf Chrome OS uitvoerig getest en ben er zeer over te spreken. Dit is waarschijnlijk voor een groot deel te wijten aan het feit dat ik de ervaring die de Chrome browser bied als uitstekend zou bestempelen en deze ervaring ook terug komt in het OS. Het is zeker niet voor iedereen en het mist functionaliteit. Maar het is een stuk sneller, gebruikvriendelijker en stabieler dan Windows. Ik gebruik zelf Ubuntu 12.10 als OS voor de goede orde :)
Goede reactie, maar je laatste zin klopt niet of je vergelijkt een oude PC en zeker niet met Windows 8. Dat is jammer en haalt je goed begonnen betoog onderuit.
W8 + SSD op mijn half jaar oude Elitebook is sneller en stabieler dat welke linux distributie dan ook. En ga ik internetten met IE 10 dan delft Chroom onderspit voor IE10.
Probeer het zelf maar eens. Het verschil in OS is niet eens grappig meer hoe groot.
Als het over een tablet zou gaan zou ik het met je eens zijn. Ik heb een Windows 8 update aangeschaft voor mijn Windows 7 tablet en ben er zeer over te spreken. De live tegels geven snel een overzicht, iets wat ik bij Android via de widgets als een grote plus ervaar. Ook het horizontaal navigeren werkt als een droom met een touchscreen en de gestures reageren heerlijk. Voor een tablet zou ik Windows 8 zeker aanraden!

Echter wanneer het gaat om een laptop of PC heeft Ubuntu zeker mijn voorkeur. En voor een secundair apparaat zoals een netbook geef ik absoluut de voorkeur aan Chrome OS. Een OS wat goed werkt op touchscreens werkt niet per definitie goed met een toetsenbord muis combinatie. Iets wat met Windows 8 voor mij pijnlijk duidelijk is geworden.

Oh, en check dit: http://techdigy.com/2012/...enchmarks-ultimate-guide/
Windows 8 wint het qua benchmarks enkel op boot tijd, maar dit is alleen omdat het hybernate gebruikt...
Verbaast me niks, met de simpele reden dat je voor 270 euro een relatief goede netbook hebt, om er vervolgens "chrubuntu" op te zetten.
Ik vind het ook erg verrassend nieuws. Dit is ook voor het eerst dat ik hoor dat chromebooks goed verkopen. Doorslaggevend voor het succes zal waarschijnlijk de lage prijs zijn. Daarnaast is Google ondertussen ook een vertrouwd merk voor de meeste consumenten. Ook positief dat er meer concurrentie op het gebied van OS'en komt.

HP komt nu ook met een chromebook, ook hieruit blijkt dat het als commercieel interessant wordt geacht: http://www.theverge.com/2...aled-in-leaked-spec-sheet

[Reactie gewijzigd door MaltaSoron op 28 januari 2013 18:27]

Om eerlijk te zijn vind ik dit bericht nogal een sponsor gehalte hebben vanuit Google. Acer is de enige die dit meld, en Samsung verkoopt naar mijn weten meer soorten Chrome OS hardware en zij zeggen hier niks over.
Mag ik over een jaar jouw reacties nog eens quoten? :)
Tja. Als zelfs merken als Acer hun high end producten zo duur maken als Macbooks (zie laatst aangekondigde ultrabook 1.5k), dan is het logisch dat veel mensen de Acer links laten liggen en voor een Macbook gaan.
In het goedkopere segment komen de tablets allemaal opduiken. Men koopt liever een hippe tablet dan zo'n kleine netbook met lage specs.
Verrassend dat juist Acer dit naar buiten brengt. Zij zijn juist het meest kritisch naar Windows vanwege de Surface producten. Ik - persoonlijk - zou dan ook denken dat het juist naar buiten is gebracht om Windows een hak te zetten.
Afgezien daarvan moet men ook kijken naar de prijs van een reguliere laptop t.o.v. een Chrome netbook. Dat is toch wel een behoorlijk verschil. Waarschijnlijk kan Google en daarmee Acer meer marktaandeel verkrijgen.
Alleen Chrome OS ben ik niet van onder de indruk, maar dat is weer een andere zaak :)
Mircosoft zei dat het aan de producten van de fabrikanten lag. Als de Chromebooks wel goed verkopen dan ligt het daar dus niet aan. Snap deze terug gekaatste bal van Acer wel.
De vraag is natuurlijk ook of Windows 8/RT laptops van andere fabrikanten misschien wl goed lopen?

In de VS is Acer bijvoorbeeld niet echt die grote speler, die het in Europa wel is.

Verder lijkt de relatie tussen Acer en Microsoft uberhaupt iets bekoelt. Acer was de enige die openbaar Microsoft bekritseerde voor het uitbrengen van de Surface.

Microsoft echter heeft een valide punt (dat ze uiteraard enkel impliciet uiten) dat de klassieke PC hardware fabrikanten ernstig faalden, en men wel moest.

Sommigen echter meer dan anderen: Acer bracht/brengt geen RT tablets uit, en diens Windows 8 tablets zijn om het zacht te zeggen niet bepaald de top van kwaliteit en design.

[Reactie gewijzigd door Armin op 29 januari 2013 00:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013