Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 50.806 •

De Chinese start-up SocketQ heeft een applicatie ontwikkeld voor Windows-besturingssystemen waarmee gebruikers Android-versie 4.0 kunnen draaien. Daarmee biedt het bedrijf een vergelijkbare dienst als de Android-emulator BlueStacks.

De software is ontwikkeld door het bedrijf SocketQ en de app is momenteel beschikbaar als vroege versie, zo meldt The Next Web. Geïnteresseerden kunnen het benodigde installatiebestand voor de app, genaamd WindowsAndroid, verkrijgen door deze bij de start-up aan te vragen. De software is gebaseerd op Android-versie 4.0.3 en kan alleen gedraaid worden op Windows Vista, Windows 7 en Windows 8.

WindowsAndroid kan gebruikt worden in combinatie met een muis of toetsenbord en de software werkt op alle schermresoluties. Daarbij is er de keuze om de Android-software fullscreen te draaien of juist in een windowed-modus. Wel zou SocketQ zijn Android-app vooralsnog als experiment zien, waarbij de ontwikkeling nog in volle gang is. Daardoor is aannemelijk dat toekomstige versies van WindowsAndroid gebaseerd zullen zijn op nieuwere Android-versies, zoals Android 4.1 of 4.2.

SocketQ is niet het eerste bedrijf dat Android beschikbaar maakt op Windows. Eerder deed het bedrijf BlueStacks dat al, maar dit bedrijf maakte een emulator om Android-apps op Windows te kunnen draaien. Het verschil is dat SocketQ een volledige Android-omgeving beschikbaar heeft gemaakt.

WindowsAndroid

Reacties (76)

het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als je dit op wp8 ook kon installeren, dan heb je gelijk het voordeel van wp8 als os en de voordelen van android qua apps.
Waar komt de app-marketplace nu ineens vandaan? Er zijn meerdere appstores voor Android, dus er is hierboven weer een gevalletje ik wil ook wat roepen?
Vrijheid heeft zo zijn nadelen. Omdat Google zijn store niet dicteert als een of andere dictator zit er ook een hoop troep in. Maar de grote kracht van Android is dat het een vrij systeem is. Als genoeg mensen ontevreden zijn over de store dan komt vanuit die marktvraag een andere store met een strakker regime. In tegenstelling tot iOS en Windows Phone is de Google Play store gewoon een app die je kan de- /installeren. Maar ik ben zelf erg tevreden over de Play store dus van mij zal die vraag niet komen.

Bijvoorbeeld Amazone heeft ook een Android app store die met de Play store kan concurreren.
Omdat Google zijn store niet dicteert als een of andere dictator zit er ook een hoop troep in.
En ondanks het "dictatoriale" beleid op Apple's App Store staat ook daar een hoop troep in. Het beleid heeft maar een klein beetje invloed op de inhoud van de store, de aanbieders hebben er meer invloed op
Je hebt 2 soorten troep: slechte apps en apps die je niet interessant vindt. Normaal gesproken worden de slechte apps geweerd uit de app store.
Of wat dacht je van App Center die ook goed werkt, en waar je een voordeel mee hebt omdat je daar ook met Paypal kan betalen, waar je met Google Play Store alleen met een Creditcard kan betalen.

Ja wat tuXzero all zegt, op Android heb je de vrijheid om te kiezen, en geen dictator gedoe heb wat andere wel weer hebben, en je kan altijd lezen voor dat je wat download en op je mobiel zet zo ook met Google Play Store, zodat je weet waar de App allemaal toestemming voor heeft of wat mensen zeggen ook handig.
Ah, zolang ik maar onmiddellijk updates heb en geen 2 weken moet wachten.

Of erger nog, meerdere maanden voor belangrijke apps (en meestal op ťťn of andere manier concurrenten van Apple).

Of complete censuur tegenover concurrenten (zelfs links)

Keuze is leuk:

- Een winkel met vrijheid, vlugge updates (en overigens, echte troep komt meestal in de alternative app stores).
- Of een appstore met censuur en tragere updates (tot 6 maand) of willekeurig uitstellen van apps van concurrenten.

Mmm.. Dan heb ik toch liever Google :P
Inderdaad, je wilt toch ook niet dat Apple gaat bepalen welke websites jij mag bezoeken? Dan geldt dat toch ook voor apps?
Jij hebt duidelijk nog nooit wp8 gebruikt.
Ben blij dat ik van Android af ben. Android was een goed alternatief tussen IOS en de toekomst. Maar om nu maar altijd Legacy te blijven gebruiken zoals Android of IOS is te veel van het goede.
Wat biedt een widget bovenop een live tile dan?
Widgets kan zowat een complete APP zijn als de developer dat wil. Je kan knoppen toevoegen en alles interactief. Een Widget kan praktisch alles.. Waartegen een Live Tile zeer beperkt is.
Ga me niet vertellen dat je nog nooit Android gebruikt hebt..
een live-tile, met de juiste hoeveelheid informatie waneer dat nodig is, in het thema van je toestel die er modern en rustig uitziet VS tsja, een widget...

wat is nou het o-zo grote voordeel van een widget, behalve dat het mischien 1 tap minder is? wat nog niet eens zo hoeft te zijn...

livetiles != widgets
Interessant, BlueStacks heeft hier veel geld voor binnengesleept van grote bedrijven zoals AMD, Qualcomm en Citrix. Hoe gaat BlueStacks winst met dit idee maken als andere bedrijven het truukje ook kunnen?
Ja, want het kan natuurlijk niet zo zijn dat meerdere fabrikanten een vergelijkbaar product verkopen...

:S
Door te concurreren, misschien?
Klopt, en dan ook nog vond ik bluestacks een zeer rommelige interface hebben, en zoals dit eruit ziet lijkt het meer op ''echt'' android. Als het ook meer zoiets is, is dit wat mij betreft een veel beter alternatief.
Kan handig zijn voor de nieuwe windows 8 tablets en laptops met touchscreen... Hierdoor heb je alle voordelen van windows 8 en android tegelijk
Moet je wel de PRO versie hebben dus. Geen RT.
Okť, daar heb je wel gelijk in :) Misschien dat je er toch mee op verschillende kanten kunt opgaan. Kan misschien ook nog voor mij van pas komen!
Tip: Leuk om de taal eens in het Zuid-Afrikaans te zetten :P

Sakrekenaar :+


Voorlopig wel nog redelijk nutteloos, Android werkt maar daar blijft het ook bij.
Het is alleen jammer dat de link zo tergend langzaam is.
Hopelijk komt er een betere download mirror, want een uur wachten heb ik ook geen zin in :+

[Reactie gewijzigd door Luitwieler op 26 januari 2013 18:23]

Hier met Ziggo 50Mbit was hij binnen nutteloze minuutjes binnen.
Zoals andere mensen al opmerkte, dit zou echt geweldig zijn voor windows phone 8 .
niet dat ik heel veel apps mis, maar meer is altijd beter :P
Want alle applicaties zijn dan ook compatible? Ik vraag me niet alleen af wat de performance is, maar ook of alle input goed verwerkt wordt en of het nou eigenlijk wel zin heeft. Sure je mist wat, maar vaak zijn er wel gelijkwaardige apps (alleen heten ze dan bv anders) of komt het er toch al aan.
Net even geinstalleerd. Iemand een idee hoe ik ESfile explorer erop krijg?

edit: nog even verder mee gespeeld. Het lijkt niet mogelijk om apps te installeren. Er zit geen explorer op en manieren om hem te installeren werken niet. Wanneer je probeert een apk te downloaden via de browser (die wel met internet verbonden is!) dan crashed deze. Een email account toevoegen gaat, maar er wordt geen mail opgehaald.

edit 2: Geluid werkt niet. MP3's in de map /mnt/sdcard/music worden netjes herkend, komt alleen geen geluid uit. Verder is er geen movieplayer.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 26 januari 2013 15:09]

*beaamt

Na de derde crash gedeÔnstalleerd.
met adb mischien?
Je kan de apk's in de map "C:\SocketeQ\windowsandroid_root\data\app" zetten, dan wordt deze automatisch geÔnstalleerd als je de emulator opstart.
Kun je dan Whatsapp draaien op je pc?
Nee whatsapp vereist een SIM-kaart of in ieder geval een IMEI-nummer.

Heb dit wel eens geprobeerd met een installatie van android x86

[Reactie gewijzigd door BdK9001 op 26 januari 2013 14:28]

Onzin, je kunt gewoon WhatsApp installeren en vervolgens op een ander mobiel het mobiele nummer activeren
Werkt echter voor geen meter..
werkt wel met blueatacks.
maar whatsapp werkt maar op 1 systeem, en je contacten staan op je telefoon, moet je die weer syncen en dergelijke, chats kunnen niet worden gesynchroniseerd, en elke keer dat je inlogt op je pc/laptop moet je oonieuw aanmelden voor whatsapp.
Voor whatsapp op je pc kan je ook gewoon een app downloaden om je telefoon op afstand te besturen. Zelf gebruik ik Webkey, werkt prima als je lange stukken tekst moet sturen op whatsapp.
Nietst typt zo fijn als je eigen toetsenbord ^^
Leuk, maar dan moet je een Androidtelefoon hebben. Geen idee waarom je dat zou willen :Y) De meerwaarde van een emulator of portering is juist dat je het volledige OS en alle apps op je PC kunt draaien. Ik heb mijn whatsappaccount op die manier aangemaakt, alleen de contacten wilden niet helemaal lukken, dus toch maar een telefoon aangeschaft waar dat op draaide. Op het moment gebruik ik bluestacks om zo nu en dan een rondje wordfeud te spelen want in tegenstelling tot whatsapp ondersteunt dat bar weinig OS'sen.
Oplossing:

Whatsapp installeren... als hij vraagt om een telefoonnummer gebruik je je vaste telefoonnummer in internationaal formaat.. eg: +31201234567... SMS verificatie mislukt dan en je kan het systeem vervolgens naar je laten bellen voor de unieke code. Die voer je in.. et voila

[Reactie gewijzigd door liberque op 27 januari 2013 21:48]

dan zou je met Win8 geen bluestacks meer nodig hebben, die hebben een wordfeut-app!

ik zie er ook niet echt het nut van in, het is leuk dat het kan maar das dan ook wel alles
Kan al via BlueStacks. Het probleem is dat je WhatsApp maar op 1 apparaat kan gebruiken, dus alleen op je computer of alleen op je telefoon.
Ik gok van niet, is meen ik SMS techniek.
Whatsapp, werkt althans niet op mijn asus tab tf101 met wifi only.
Daarom zal het wel via WIFI en 3G kunnen ja. SMS techniek..
Wat zijn de voordelen hiervan tov het draaien van Android met Virtual Box?
Hoezo, kan dat dan?
Ja, dat kan. Hoezo? Omdat ik wil weten waarom ik voor deze startup zou moeten kiezen.
Ik wacht nog altijd tot ik android kan installeren op een laptop en het kan gebruiken als volwaardig OS, al dan niet met een arm ipv x86 cpu. Het zal imho een pak beter werken en aantrek krijgen dan chromeOS dat amper verkrijgbaar is en veel te beperkt is qua functionaliteit.
Ik gebruik zelf al een tijdje een android emulator op mijn pc. eigenlijk vooral om te kunnen whatsappen op de laptop. even deze in de gaten houden.
Waarom kan dat niet? Je kan toch http://www.android-x86.org/ gebruiken?
De startup versie crashed steeds en je kan niets installeren.

Ik gebruik zelf deze http://youwave.com , werkt prima.
Sideloaden werkt gewoon hoor.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013