Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 20.742 •

BitTorrent heeft vrijdag een nieuwe dienst geopenbaard, met de naam Sync. Het gaat om een dienst die gebruikers bestanden over meerdere apparaten laat synchroniseren via peer-to-peertechnologie. De dienst bevindt zich nog in een vroege testfase.

Ondanks de pre-Alpha-status van de Sync-dienst, accepteert BitTorrent al wel een kleine hoeveelheid gebruikers voor de dienst. "Als je geen problemen hebt met het gebruik van vroege, incomplete software en je erop toe wilt leggen om ons te helpen met het ontwikkelen een betere manier om te syncen, dan horen we graag van je", aldus BitTorrent, die voor de aanmelding doorverwijst naar de betreffende Labs-pagina.

Het bedrijf maakt nog weinig details over Sync bekend, maar uit een screenshot valt af te leiden dat in ieder geval Mac OS al ondersteund wordt en dat het om een programma gaat met tabs voor Devices, Folders en Transfers, terwijl ook de geschiedenis is te bekijken en de nodige instellingen beschikbaar zijn.

Volgens GigaOM komen er Mac-, Windows- en Linux-versies van de client en zal er geen caching via servers plaatsvinden maar rechtstreekse p2p-uitwisseling. Ook zou de uitwisseling versleuteld plaatsvinden, waarbij gebruikgemaakt wordt van 256bit aes-encryptie. Daarnaast zou er gedacht worden aan ingebouwde ondersteuning op netwerkschijven. Of er mobiele ondersteuning komt wil BitTorrent niet bevestigen, maar het zou wel een wens van het bedrijf zijn.

Sync is een van de vele diensten die gebruikers bestanden laat delen over meerdere machines. De meeste daarvan, zoals Dropbox, Google Drive en SkyDrive maken echter gebruik van opslag in een datacenter in plaats van via directe uitwisselingsverbindingen. Overigens synchroniseert Dropbox bestanden wel over het lokale netwerk als gebruikers die een map delen zich in hetzelfde netwerk bevinden.

BitTorrent Sync

Reacties (39)

Zoals in de laatste alinea genoemd wordt: er bestaan al veel van dit soort diensten, zie weinig nieuws onder de zon. Óók diensten die op een soortgelijke wijze werken (zonder centrale opslag).

Een dienst die ik persoonlijk erg prettig vind en de Tweakers zeker wil aanraden is https://www.cubby.com/. Je krijgt én centrale opslag, én de mogelijkheid om apparaten te syncen zonder gebruik te maken van die centrale opslag. Ideaal om én al je bestanden overal gelijk te houden én indien nodig bestanden te delen met anderen. :)

Edit: Vraag me nog wel af wat er precies bedoelt wordt met P2P: Bedoelen ze dat je bestanden op andermans PC's komen te staan (versleuteld) zodat je er altijd bij kan? Of dat je data rechtstreeks van het ene device naar het andere stroomt zonder tussenkomst van een fileserver? (De cubby-methode dus?) :)

[Reactie gewijzigd door Torrentus op 25 januari 2013 14:24]

Wat je met methode 1 bedoeld snap ik niet echt, maar inderdaad het zou net als het BitTorrent protocol dus je data rechtstreeks naar 1 of meerdere devices syncen zonder tussenkomst.
Een ander alternatief is AeroFS: http://www.aerofs.com/ , eigenlijk precies hetzelfde, P2P zonder server tussen je eigen computers, zowel mac als pc. Alleen deze is ook nog in beta (invite krijg je een week of 2 na aanmelden, en let op, je email is je accountnaam).

Hoewel het nu prima draait zou ik voor de langere termijn, qua ontwikkeling en ondersteuning, dan toch eerder naar Sync kijken.
Wellicht willen ze hiermee de kant op van Symform. Een backup method voor in de cloud. Iedereen stelt een stukje ruimte beschikbaar en krijg daar de helft van terug. Zo heb je redundante cloudopslag. Een erg interessante en goedkope ontwikkeling:
http://www.symform.com/
symform wordt ondersteund op synology systemen vanaf v4.2 , symform werkt, maar is voorlopig nog heel erg traag... wellicht door een beperkt aantal gebruikers?
Hmm, dat Cubby ziet er goed uit. Als ik het zo lees heb je ongelimiteerde sync zolang het buiten hun cloud blijft. Ik zou dit dus bv kunnen gebruiken om bestanden zo ongeveer real-time te backuppen naar mijn NAS?

edit: reactie was bedoeld op Torrentus

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 25 januari 2013 14:36]

Ik weet niet wat voor NAS je hebt, maar ik heb een Synology DS212+ en bij DSM 4 krijg je die functionaliteit al standaard d.m.v. CloudStation.

QNAP heeft zo te zien iets vergelijkbaars: http://www.qnap.com/nl/index.php?lang=nl&sn=2979

Daar heb je dus niet per se een andere dienst voor nodig.
Cloudstation is een ramp. Vreselijk onhandig om in te stellen. Het werkt prima zolang je maar met één directory werkt. Maar zodra je er met meer aan de gang wil wordt het snel gecompliceerd. Eerst een share aanmaken op je syno. Dan een LEGE directory aanmekn op je PC, die twee linken en dan gaan vullen. En dat voor iedere directory die je op je PC wilt syncen. Je kan dus niet even zeggen: Oh ja, deze directory op mkijn PC wil ik er in hebben. Dan moet je hem echt eerst leeghalen en dan weer opnieuw vullen

Dat kan met Cubby allemaal wel. Ik ben direct gestopt met cloudstation toen ik de beperkingen door kreeg en maak volop gebruik van Cubby

[Reactie gewijzigd door Ortep op 25 januari 2013 15:03]

Ik zoek eigenlijk zoiets wat je zelf kan hosten. OwnCloud al bekeken, dat apache alles serveert en dat er geen 'echte' bestandsrechten zijn maakt het een wat mindere optie voor mij.
Alsjeblieft niet Cubby. het is een ramp. Bij enkelen werkt het goed maar bij een heleboel niet. Ook lokale sync werkt van geen kanten. Niet alleen onder windows maar ook onder osx veel problemen. Log files van gigabytes groot.
Wees aub voor zichtig.

Edit, ik zie dat mijn reactie op de verkeerde plaats staat. Hoort te staan onder de eerste die Cubby aanprijst. Zie dit bij anderen ook gebeuren. Moderators, iets aan de hand?

[Reactie gewijzigd door rvamerongen op 27 januari 2013 14:39]

Leuk om te zien dat ze op deze manier nieuwe manieren vinden om van het p2p principe gebruik te (blijven) maken.
edit op hierboven: wist ik niet :)

Hopen voor ze dat het aanslaat, denk dat vooral de transferrates in de praktijk en de ondersteuning op verschillende platforms daar een bepalende factor in zal zijn.

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 25 januari 2013 14:22]

Klinkt interessant, zo te lezen is de enige beperking dan je eigen schijfruimte in plaats van de opgelegde max van de dienstverlener.

[Reactie gewijzigd door exepti0n op 25 januari 2013 14:22]

Mooi nieuws, zo wordt het bestanden overzetten inderdaad makkelijk. Maar ik denk dat Dropbox sowieso geen lang leven meer heeft als ze hun gratis opslagcapaciteit niet op gaan hogen. De concurrentie met Mega en Box.com wordt groot. En er komen steeds meer spelers op deze markt. Want ook Mediafire is aan het veranderen en wil waarschijnlijk meer opslagcapaciteit aanbieden.
Studenten kunnen via de 'Dropbox Space Race' een forse vergroting van de opslagcapaciteit bewerkstelligen. Waar ik het voorheen met een Gb'tje of 2-2,5 moest doen heb ik momenteel maar liefst 28,2 Gb tot mijn beschikking. M.a.w. bij deze groep gebruikers (incl. ikzelf) zal Dropbox de komende tijd nog wel populair zijn.
Kan me voorstellen dat het dan inderdaad nog intressant is! Maar ik denk voor de gebruiker die vaak gewoon even een bestandje moet gaan delen, en 50GB gratis ook een goeie optie is.

Maar dan heb je niet het gemak van Dropbox met het 'drag and drop' systeem.
MEGA is dan ook nog in Beta, veel functionaliteit (en nodige fixes) worden nog toegevoegd. Ik zou het even tijd gunnen, wie weet hoe beide bedrijven met elkaar gaan concurreren.
zoiets als buddybackup lijkt me
Lieve goedheid. Het mooie van Dropbox is dat het gewoon werkt en geen gedonder. Dit over peer 2 peer doen zonder centrale server is smeken voor technische toestanden en problemen. En wat is de te behalen winst? Wat meer opslagruimte misschien zodat je dat bij Dropbox niet hoeft in te kopen? Tsja. Oftewel een kostenbesparing ten koste van de gedoefactor - I'm out.
Een groot nadeel van Dropbox vind ik dat het niet de mogelijkheid heeft om een willekeurige folder op je systeem te syncen, maar dat alles in de Dropbox folder moet staan.

Hierboven gaf iemand als tip Cubby, daar kan dat wel. Zelf gebruik ik SugarSync, waar het ook kan. Cubby heb ik zelf niet geprobeerd, want ik zie niet direct veel voordelen om over te stappen vanaf Sugarsync.

Dropbox heb ik ook, maar dat is voornamelijk omdat ik een hele hoop ruimte heb daar, 25 GB van HTC en 25 GB van TUD en dan nog de standaard ruimte, dus iets van 54 GB. Echter gebruik ik daar momenteel nog maar weinig van.

[Reactie gewijzigd door wph op 25 januari 2013 15:07]

Het feit dat je dan volledig afhankelijk bent van Dropbox? Als ik daar voor mij belangrijke bestanden in zit, dan moet ik er 100% van uit kunnen gaan dat dat daar veilig staat. In het geval van dropbox kan ik dat niet (ze hebben verschillende security risks gehad, en zij zijn verplicht mee te werken aan dmca en andere juridische verzoeken).

Daarom voor mij geen dropbox, maar ben ik wel heel geintresseerd in dit nieuws ;)

[Reactie gewijzigd door Freeaqingme op 25 januari 2013 15:07]

Je bent je bestanden natuurlijk niet persé kwijt als er iets mis gaat. Het is wel een hoop gedoe die het misschien oplevert als Dropbox er mee stopt of problemen heeft somehow. Maar dat risico is niet bepaald kleiner als je afhankelijk bent van een ingewikkelde technologie die zonder enige garantie functioneert.
Op zich prima om keuze te hebben natuurlijk. Ik vind de gedoe factor persoonlijk erg belangrijk. Als ik moet kiezen tussen functionaliteit, tijd, geld of usability kies ik voor het laatste.
Waarom niet gewoon torrents downloaden via de cloud (http://www.zbigz.com/). Dan zijn je bestanden ook op elke PC beschikbaar.
Omdat de cloud-services juist zijn wat je wilt vermijden, gezien deze je bestanden niet veilig opslaan. Decentrale oplossingen zorgen ervoor dat bedrijven geen macht over jouw bestanden krijgen. Dropbox werkt maar al te graag mee aan het openstellen van jouw privébestanden aan 'autoriteiten'. Dat wil ik niet hebben, dus gebruik ik alleen services waarvan goed aan te nemen is dat deze je data veilig opslaan en niet zomaar weggeven. Daarom spreekt MEGA me ook aan, hoewel ik nog even wacht tot enkele nodige veiligheidsupdates doorgevoerd zijn.
Gaaf, "wat nou torrentsites sluiten, dan bouwen we toch lekker een andere vorm van torrents" hahaha, scoreee.
Dit kan erg interessant zijn. Als er geen centrale opslag is, ben je niet gebonden aan limieten e.d.

Hierdoor zou je dus ook een opslag kunnen maken die je gebruikt om films te delen met je vriendenkring. Of kan het een grote deelmogelijkheid voor releasegroepen worden. Kan interessant worden in de strijd van piracy.
Het is een sync, geen opslag 'in de cloud'.
Nergens heeft Martinspire gezegd dat hij op een "cloud" doelt. Bovendien zou dat alsnog een juiste benaming zijn, maar helaas is deze term verpest door de corporate industry.

Ik zie er ook erg naar uit dat decentrale filesharing zich verder uitbreidt. Torrents zijn helaas nog niet geheel decentraal, omdat je trackers nodig hebt.
Scene gebruikt FXP. In de huidige vorm is BitTorrent + sync (nog) niet interessant voor scene. Het biedt geen toegevoegde waarde tov autotraders (bijvoorbeeld Preee) omdat het een heleboel features mist die autotraders wel bevatten. Dupecheck, nuke support, IRC ondersteuning noem maar op.

Syncen kun je zonder dit programma ook prima. Bijvoorbeeld met Unison en Rsync.

Het systeem BitTorrent met sync maakt gebruik van het BitTorrent protocol (goh) en is daarmee m.i. met name interessant voor platformen die al gebruik maken van dat protocol. De BitTorrent scene bijvoorbeeld. Maar ook wanneer je iets van een internet BitTorrent uiteindelijk op een LAN (via BitTorrent) wilt delen kan ik me dit systeem wel voorstellen.