Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 179, views: 27.531 •

Apple heeft in 2012 bij meerdere toeleveranciers misstanden gevonden, waaronder kinderarbeid: het aantal ontdekte gevallen daarvan ligt fors hoger dan in 2011. Bij n leverancier werden zelfs 74 minderjarigen ontdekt. Ook verkapte slavernij kwam voor.

Waar in 2011 nog maar 19 gevallen van kinderarbeid werden ontdekt bij toeleveranciers van Apple, groeide dit aantal in 2012 naar 176 gevallen. Dat blijkt uit het nieuwste supplier responsibility report van Apple. In 106 gevallen was er op het moment van het onderzoek nog sprake van kinderarbeid; in 70 gevallen ging het om gevallen van kinderarbeid in het verleden. De overtredingen vonden plaats in 11 verschillende fabrieken. In de meeste gevallen was volgens het bedrijf uit Cupertino geen sprake van opzet. In één geval, waarbij een Chinese fabriek 74 minderjarigen in dienst had, was dat wel zo. Apple heeft de banden met dat bedrijf verbroken. Net als veel andere technologiebedrijven leunt Apple zwaar op Aziatische toeleveranciers.

Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaak is van de stijging van het aantal ontdekte gevallen, omdat ook het aantal uitgevoerde onderzoeken naar toeleveranciers fors is gestegen: waar in 2011 nog 229 onderzoeken werden verricht, waren dat er vorig jaar 393. Bij hoeveel van deze onderzoeken naar kinderarbeid werd gekeken, is onduidelijk; een deel van de onderzoeken heeft betrekking op andere zaken, zoals aandacht voor het milieu en de veiligheid van medewerkers. Toeleveranciers die worden betrapt op kinderarbeid, worden door Apple verplicht om hun te jonge werknemers op eigen kosten naar school sturen en hun salaris door te betalen.

Apple, dat sinds 2006 jaarlijks de resultaten van zijn onderzoek naar toeleveranciers presenteert, ontdekte in acht fabrieken gevallen van verkapte slavernij. Mensen werden daarbij gedwongen om te werken om bijvoorbeeld een schuld af te betalen; vaak gaat deze vorm van slavernij gepaard met mensenhandel. Iemand moet daarbij bijvoorbeeld voor niets werken om de overtocht terug te betalen.

Verder vond Apple bij veel bedrijven misstanden op het gebied van salaris. Medewerkers kregen bijvoorbeeld te weinig betaald als ze overwerkten of bij feestdagen. Bij 90 fabrieken kregen medewerkers kortingen op hun salaris opgelegd als straf. In totaal moesten toeleveranciers vorig jaar 2,3 miljoen dollar aan te weinig betaald salaris terugbetalen aan medewerkers. Bij 34 fabrieken vond discriminatie van zwangere vrouwen plaats. Tot slot waren veiligheidsmaatregelen bij veel fabrieken ondermaats: zo droegen medewerkers in 53 fabrieken niet genoeg beschermende uitrustingen, in 38 fabrieken zaten nooduitgangen op slot en in 72 fabrieken werden gezondheidsrisico's niet goed genoeg in de gaten gehouden. Zo kregen medewerkers die röntgenmachines opereerden geen dosimeters uitgereikt.

Kinderarbeid bij Apple - 2013

Reacties (179)

Reactiefilter:-11790172+1101+28+31
Tja, laat ze voor de grap eens bij Nederlandse bedrijven langsgaan, zal laatste paragraaf ook enorm veel van toepassing zijn.

Apple is niet geheel onbekend om bizar 'wurgende' contracten neer te zetten, niet onlogisch dat zulke acties als resultaat komen om je bedrijf draaiend te houden.

Leuk dat ze er naar kijken, als ze mazzel hebben kijken ze naar 0.01% van de volledig industie, kom je niet bepaald verder mee.
Apple is niet geheel onbekend om bizar 'wurgende' contracten neer te zetten, niet onlogisch dat zulke acties als resultaat komen om je bedrijf draaiend te houden.
Hiermee suggereer je dus dat de misstanden bij Apple's leveranciers vaker voorkomen dan bij bedrijven die niet aan Apple leveren maar wel aan andere merken ?

Ik zou daar niet vanuit gaan.

Of heb je hier ook maar een enkele concrete aanwijzing dat dit zo is ? Anders is het blind trollen.

[Reactie gewijzigd door edwingr op 25 januari 2013 12:49]

Nee, dat maak jij hier uit op.

Genoeg bedrijven die aardig wat 'druk' kunnen zetten op inkoopprijzen, dat leveranciers naar zulke oplossingen gaan kijken om winstgevend te blijven.
Dat zegt dan toch vooral iets over die bedrijven ?

Of ga jij ook de criminaliteit in als je je brood niet meer met je huidige baan kan verdienen ?
Wat je nu elke keer je punt?

Ja dat zegt iets over die bedrijven, wat ik dus zeg, het is niet geheel onlogisch dat zulke bedrijven naar zulke acties grijpen.
Wat je nu elke keer je punt?
Mijn punt is dat je een, op zichzelf goede stap, die het openbaar maken van deze cijfers is, op deze manier wel heel kort door de bocht tot iets negatiefs brengt.

Want natuurlijk is een grote afnemer altijd in staat om de prijzen bij leveranciers onder druk te zetten, maar dat rechtvaardigt op geen enkele manier om kinderen in te zetten. Die verantwoordelijkheid ligt altijd nog bij die bedrijven zelf.
Mensen werden daarbij gedwongen om te werken om bijvoorbeeld een schuld af te betalen; vaak gaat deze vorm van slavernij gepaard met mensenhandel. Iemand moet daarbij bijvoorbeeld voor niets werken om de overtocht terug te betalen.

Dat is dus niet voor niets, even los van of je het een eerlijke praktijk vindt.

Verder is het meeste wel gezegd, zie reactie Luuk1983 hierboven
Wat is er mis met kinderarbeid?

Sorry hoor, maar het proberen uit te roeien is niet zo 1-2-3 de oplossing. Die kinderen worden "gevraagd" om geld in het laadje te brengen, omdat het gezin anders van de straat moet leven. Het alternatief voor die kinderen is criminaliteit, of (voor de meisjes) nog erger/zieliger.

Sure, kinderen moeten op school zitten om te leren. En dat is eigenlijk ook arbeid, alleen dan voor hunzelf. Maar je moet het totaalplaatje zien, en niet alleen met oogkleppen kinderen zien werken voor geld.

Slavernij moet natuurlijk wel uitgeroeid worden.
Dat het soms noodzaak is dat kan, maar het is niet de taak van de leverancier of van Apple om dit op te lossen. Dat is een taak voor de overheid d.m.v. bijvoorbeeld een kinderbijslag.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderbijslag

Voor de duidelijkheid, ik doel met het oplossen het oplossen van het inkomsten tekort. Het is wel de taak van de leveranciers en Apple om kinderarbeid te voorkomen.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 25 januari 2013 13:29]

Dat heet verantwoordelijkheid nemen.
Ze zijn een hoge boom, die dus veel wind vangt. Als ze het zelf niet onderzoeken doet een ander het, en levert dat weer bergen negatieve publiciteit op.

Of zeg je op zo'n moment ook dat Apple daar niets aan kan doen en dat de verantwoordelijkheid volledig bij de overheden ligt ?

[Reactie gewijzigd door edwingr op 25 januari 2013 12:52]

Hoge bomen vangen veel wind. Nu is Samsung de hoogste maar daar hoor je geen kritiek over op Tweakers.
De landen waar het om gaat hier zijn zo rijk dat ze makkelijk allerlei luxe voorzieningen als kinderbijslag kunnen invoeren natuurlijk.... Saillant detail is dat veel van de landen waar kinderarbeid is eerst door ons een paar eeuwen zijn leeggeroofd en nu zelf iets op mogen bouwen.
Ik denk als ze in dat soort landen de kinderbijslag introduceren, dat men alleen maar nog meer kinderen maakt, om aan die bijslag te komen. De kinderbijslag was volgens mij ook in het leven geroepen om de "productie" een beetje op gang te krijgen, maar zeker niet om kinderarbeid te ontmoedigen.

Je zou ook kunnen denken aan een oplossing die in het midden ligt: kinderen mogen bijv niet meer dan 4 uur per dag werken. Of zoals hier, de schoolplicht voor kinderen instellen. Basisscholen eventueel gratis maken helpt natuurlijk ook.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 januari 2013 13:14]

Ja, klinkt wel heel fijn _Thanatos_, maar Apple is een westers bedrijf..en in het westen is kinderarbeid verboden.
Als Apple kinderarbeid gewoon zou toestaan zou het hele westen schande spreken en Apple een zeer slechte reputatie krijgen en velen in het westen zouden niks meer met Apple te maken willen hebben.

Vind het al heel netjes dat Apple de bedrijven verplicht die kinderen naar school te sturen en mee te laten betalen.

In sommige Afrikaanse landen is het heel gewoon dat kinderen van 12 al sex hebben..zouden wij Westerlingen die die kant op gaan er dan ook maar aan mee moeten doen??

Wat er mis is met kinderarbeid?? Alles..het is verkeerd..het hoort niet.
Dat het in sommige landen helaas zo is en omdat families vaak niet anders kunnen doet daar niks aan af..het blijft in feit natuurlijk niet kunnen.
Die mensen zijn dan naef. Ten eerste is verboden niet hetzelfde als schande. Kinderarbeid is hier verboden omdat kinderen moeten leren ipv werken, niet alleen maar omdat het in de wet staat. Zonder die wet zouden kinderen hier ook niet werken, omdat we *vinden* dat ze naar school moeten en we dus schande spreken van werkende kinderen.

In de 2e- en 3e-wereldlanden is die wet er inderdaad niet, maar de consencus is kennelijk dat kinderen best mogen werken (anders zou het niet gebeuren). Maar er schande van spreken is hetzelfde als schande spreken van een andere niet-bestaande wet, zoals de niet-bestaande belastingplicht in Luxemburg.

Om het iets verder door te trekken: Apple ontdekt dat hun partnerorganisaties in China censuur toepassen. Schande! Hoewel, is dat een schande? Gedeeltelijk, want hoewel wij het slecht *vinden*, daarginds is het gewoon wetgeving.

En de rest:
In sommige Afrikaanse landen is het heel gewoon dat kinderen van 12 al sex hebben..zouden wij Westerlingen die die kant op gaan er dan ook maar aan mee moeten doen??
Waarom is dat slecht? Er vanuit gaande dat het allemaal netjes gaat, ons getalletje 18 (en in sommige landen 20 of 21) is slechts arbitrair. De wet zegt "18 = volwassen", dan mag je drinken, rijden, sexen, en werken. Maar het is slechts een wet die dat zegt, die eeuwen geleden gemaakt is. Een arbitraire leeftijd die in principe van persoon tot persoon anders is. Nou is 12 wel een hele grote stap, maar als jongeren eerder volwassen worden, lijkt die 18 te hoog. Het is ook weer een stukje bescherming, dus ik zeg dan ook niet dat die 18 omlaag moet. Maar ik onderbouw het tenminste; dat zie ik jou niet doen.
Wat er mis is met kinderarbeid?? Alles..het is verkeerd..het hoort niet.
Wederom, je onderbouwt het niet. Ik zeg dat het "slecht" is, omdat we kinderen vol moeten duwen met kennis die ze op dat moment helemaal niet willen hebben, ze in schoolbanken zetten en zeggen dat ze 8 uur per dag stil moeten zitten en zich op de lerares moeten concentreren. Dat is beter dan kinderarbeid, omdat ze daar na die 18 de vruchten van plukken als ze wl mogen werken. Tot zover de onderbouwing.

Je moet het niet met westerse oogkleppen bekijken, zo simpel is het eigenlijk. Verplaats je in de cultuur en gebruiken en situaties die in dat land bestaan, en vraag je dan pas af wat beter is, en of er een compromis te vinden is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 25 januari 2013 13:10]

In de 2e- en 3e-wereldlanden is die wet er inderdaad niet
Ook dat valt te bezien.

De VN heeft bijvoorbeeld de Verklaring voor de rechten van het kind opgesteld. En China is dus wel lid van de VN.

Op basis hiervan is er dus wel degelijk enige vorm van regelgeving op dit gebied en is het niet slechts een "wij westerse landen vinden".... de uitvoering laat wel te wensen over maar dat is een ander verhaal.
@_Thanatos_

Veel onderbouwing heb ik niet nodig om te weten dat het slecht is.
Heb reportages gezien over kinderarbeid en de verhalen gelezen.
En dat alleen al laat zien dat kinderen die de hele dag aan het werk zijn echt niet gelukkig zijn.

Kinderen waar nu al op jonge leeftijd veel druk zit vanuit de familie om maar geld in het laatje te brengen heeft niks meer met westers of oosters te maken.
Kinderen die hier zo'n 6 uur naar school gaan (hoezo 8 uur??) en vaak 's middags vrij zijn om lekker te voetballen en te spelen zijn een stuk gelukkiger dan de kinderen die daar 8 tot 10 uur in fabrieken werken zonder met vriendjes te kunnen spelen.

De kids hier hebben dan ook nog elke week gym, schooluitjes, kunnen vriendjes maken, met leeftijdsgenootjes spelen, doen echt wel wat meer dan alleen maar stil in de klas zitten.
Dan heb ik het er nog niet eens over dat je door opleiding je jezelf kunt onwikkelen en je veel leert, wat deze fabriekskinderen dus niet tot nauwelijks hebben. Die kunnen dagen in fabrieken werken en meer niet.
Daar heb je geen onderbouwing voor nodig maar gewoon je ogen en je menselijk gevoel.

Tuurlijk, veel zaken kun je op cultuur gooien en tuurlijk hoeft niet de hele wereld zoals in het westen te leven.
Maar kinderarbeid vind ik in principe gewoon niet kunnen..en ik weet dat het helaas niet anders is in sommige landen..maar dat maakt het nog niet goed.
Ten eerste klopt het niet wat je zegt. In landen als China en India ligt de arbeidsgerechtigde leeftijd misschien lager, maar dat wil niet zeggen dat zij niet net zo goed een verbod hebben voor kinderen die jonger zijn. In China ligt die leeftijd op 16 jaar, en die wordt inderdaad vaak overschreden. De controle is in dat soort landen, bij dat soort organisaties veel lastiger. Niet alleen gaat het om een land dat ontzettend groot is met ontzettend veel mensen en veel industrie die als organisatie ontzettend groot zijn. Maar die landen zelf hebben de organisatie van de controleconstructen niet goed op orde. Heck, dat is hier niet eens het geval.

Foxconn is een van die organisaties die makkelijk onder de radar kan opereren. Meermaals komen zij in het nieuws wegens het praktiseren van kinderarbeid. En dat gaat dan niet om zaken die in China normaal zijn.

Voorbeeld.

Dit gaat dan dus niet om Westerse optieken, maar gewoon de wet zoals die in China er ligt die overtreden wordt, en kn worden en waarbij, als je realistisch bent, dit soort ontdekkingen niets anders zijn dat een dweilveeg onder een lopende kraan.

Verder kun je wel degelijk een Westerse kijk toepassen. Als we in het Westen bepalen dat bepaalde zaken afkeurenswaardig zijn, kunnen Westerse bedrijven daarvoor in China er misschien niet op aangekeken worden, maar hier wel. Als je westers bent, en die normen onderschrijft, ben je hypocriet wanneer je je laat bedienen door krachten die die normen overschrijden.
Goed dat het onderzocht wordt door Apple. Maar ik ben eigenlijk ook benieuwd wat er bij die gevallen gedaan is om het te verbeteren. Als apple de banden verbreekt hebben al die mensen misschien geen werk meer en dan is het de vraag wat erger is.

Dat ze bv bedrijven verplichten die kinderen op hun kosten naar school te sturen vind ik heel goed.
Hopelijk worden er bij die andere problemen ook goede oplossingen gevonden.
Toeleveranciers die worden betrapt op kinderarbeid, worden door Apple verplicht om hun te jonge werknemers op eigen kosten naar school sturen en hun salaris door te betalen.---Apple heeft de banden met dat bedrijf verbroken.
Dus toen apple de banden met die fabriek verbrook hoefden ze die fabriek ook niet meer te verplichten de kinderen naar school te sturen en blijven de kinderen alsnog in dezelfde omstandigheden werken voor een andere werkgever? Ik mag hopen dat men op zen minst dan aangifte heeft gedaan bij de locale overheid ofzo?
Wanneer valt het onder kinderarbeid? Wanneer ben je minderjarig in een bedrijf? Ik was als elf jarig jochie super blij dat ik in de tuinbouw kon werken. Ook al was het vijf graden. Ik snap die ophef nooit. Als het vrijwillig is en de omstandigheden goed, school er niet onder lijdt waarom niet?

Vind dat kinderen gerust met een werk mentaliteit opgevoed mogen worden. Op het HBO kwam ik achterlijk veel mensen tegen die nog nooit hadden gewerkt. Vind je het gek dat de werkloosheid onder de jeugd zo bizar hoog is.

Heb vaak het idee dat men hier zoo fel op reageert omdat ze vinden dat het moet. Net o zoals dat ophef over het milieu en opwarming van de aarde. Gewoon weer een trend waar het bedrijfsleven weer en goede naam mee proberen te werven. Serieus, welk kind wordt er nou slechter op door te werken?
Was het met je eens tot je allerlaatste zin.

Die kinderen moeten het. Daarnaast zien ze van de centjes zelf bijzonder weinig terug. Meeste gaat naar de familie, de rest naar het treinticket om met nieuwjaar naar huis te kunnen. Naast eens in de paar weken/maand een keer de stad in om 10 hard verdiende euros (omgerekend) uit te geven aan uitgaan of een keer wat lekkers eten.

Ja vroeger had ik twee krantenwijken, ochtend krant, om 05:00 je bed uit en dan als je klaar was door naar school. Ook als het -5 was of plensde van de regen. Is dat "goed" voor een kind? Ik koos ervoor, omdat je zo op jonge leeftijd geld kon verdienen. Maar dat kan je, evenals jouw tuinbouw baantje, niet vergelijken met dit soort kinderen. Ik kon gewoon stoppen toen ik het zat was. Ik ging daarnaast naar school. Ik hoefde geen kost&inwoning te betalen.

Kijk bijv de docu "china blue" eens.

[Reactie gewijzigd door rotterdams op 25 januari 2013 12:55]

Als er over kinderarbied wordt gesproken wordt bedoeld dat kinderen full time moeten werken en geen tijd hebben om onderwijs te genieten. Wat jij als elf jarig jochie deed is toch heel wat anders. Ik neem aan dat het voor jou om een extra zakcentje ging en niet om het gezin van te onderhouden.
Dus..... ja, als dat een paar uur per week is of op een zaterdag. Alleen jammer genoeg hebben we het hier over een normale werkweek. M.a.w. naar school kunnen ze niet....
Daar worden kinderen dus echt niet beter van.

Kinderarbeid is niet hetzelfde als een vakantie/weekend baantje!

Ook een leuke, de oorzaak van jeugdwerkloosheid is het gevolg van de jeugd die nooit een vakantie/weekend baantje heeft gehad. Laat mij niet lachen....
je moet wel iets om je winstmarge hoog te houden... ik zie al een prijsstijging komen van appleproducten...

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 25 januari 2013 12:52]

En dan natuurlijk de cruciale vraag:
- fabrikant A produceert 100% gegarandeerd zonder kinderarbeid
- fabrikant B levert een vergelijkbaar product maar heeft een wat dubieuzer productiebeleid, maar is wel 10% goedkoper.

Welk product koop jij?
Die van 10% goedkoper.
Gelukkig hebben alle fabrikanten er last van, dus de prijsstijging zal dan wel de hele markt raken.
Dat is dan wel weer eerlijk :-)
De marge op de meeste producten uit lagelonenlanden is behoorlijk groot. Natuurlijk moeten winkeliers, transporteurs, de overheid etc. etc. ook hun graantje meepikken maar toch: de marges zijn enorm voor het bedrijf. Veel betere werkomstandigheden zijn amper merkbaar in de prijs, want dat is vaak een centenkwestie. Kijk bvb. eens naar de arbeidskosten van het maken van kleding.

Het probleem wat nog steeds onderbelicht is, is dat milieuvervuiling amper een rol speelt en dat je daarmee ook aan concurrentievervalsing doet. De EU heeft het -terecht- wel eens aangegeven dat dat ook een rol zou moeten spelen in de onderhandelingen van wereldwijde handelsverdragen maar dit werd door de WTO afgewezen.
Kinderarbeid moet je natuurlijk proberen uit te bannen, maar vergeet niet dat het nog niet zo heel lang geleden hier ook niet zo vreemd was dat kinderen na de lagere school gingen werken. Mijn vader (nu 71) ging op z'n 13e de leerschool in en begon met werken op z'n 14e. Dat vinden we nu onacceptabel, maar de situatie in veel landen is vergelijkbaar met die bij ons enkele decennia geleden.

Je kunt je ook afvragen wat het alternatief is voor die kinderen in Azie (op dit moment). Als ze direct naar school kunnen als ze geen arbeid meer kunnen verrichten zou heel mooi zijn, maar zijn die scholen daar? Het lijkt me dat dat eerst geregeld moet zijn voordat je kinderen uit de fabriek haalt.
Helemaal gelijk, maar het grootste probleem blijft het inkomen van het gezin. Als de kinderen niet meer werken wie verdient er dan het geld voor het eten etc.
Het klinkt mooi kinderarbeid afschaffen maar dat kan gewoon zo 1,2 3 niet.
En de ios app van tweakers ?
Werkt hier perfect

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Google Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013