Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties, 18.470 views •
Submitter: himlims_

Valve heeft zonder eerdere aankondiging een bètaversie online gezet van de Linux-variant van hun klassieke shooter Half-Life. Dat wil zeggen dat iedereen met een Steam-account de game uit 1998 gratis onder Linux kan spelen.

Het uitbrengen van een Linux-versie van Half-Life past in het plan van Valve om van hun portal Steam een volwaardig platform voor Linux-gebruikers te maken. Van de Linux-portal loopt sinds december een open bètatest, met een beperkt aantal games dat speelbaar is onder Linux, waaronder Valve's eigen Team Fortress 2. Iedere deelnemer aan de open bètatest van Steam voor Linux, kan ook Half-Life downloaden. Net als Steam zelf en de overige games die onder Linux speelbaar zijn, gaat het officieel om een bètatest. Wanneer de bètatest van de Linux-software eindigt, is niet bekend.

Half-Life verscheen in 1998. Het was de eerste game die Valve afleverde, nadat het in 1996 was opgericht door voormalig Microsoft-medewerkers Gabe Newell en Mike Harrington. De studio gebruikte een zwaar aangepaste versie van id Software's Quake-engine. De studio zou later de eigen Source-engine ontwikkelen, die het sinds 2004 gebruikt voor al zijn games. In Half-Life nemen spelers de rol aan van Dr. Gordon Freeman, een theoretisch natuurkundige die zich uit een ondergronds laboratorium moet zien te vechten waar experimenten met teleportatie flink uit de hand zijn gelopen.

Bèta-client van Linux-versie van Half-Life Beta te downloaden via Steam

Reacties (85)

Reactiefilter:-185084+157+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Op de onderstaande link zijn statistieken te vinden betreffende de Hardware- en software-enquête van Steam in December 2012:Wanneer je op OS-versie klikt kan je duidelijk zien wat het percentage van Linuxgebruikers is:
  • Ubuntu 12.10 64 bit 0.29% +0.29%
  • Ubuntu 12.04.1 LTS 64 bit 0.26% +0.26%
  • Ubuntu 12.04.1 LTS 0.13% +0.13%
  • Ubuntu 12.10 0.12% +0.12%

[Reactie gewijzigd door Spast op 25 januari 2013 11:20]

Dat vind ik eigenlijk best wel veel in vergelijking met de Mac OS gebruikers (zelfde lijstje):

MacOS 10.8.2 64 bit 1.81% +0.32%
MacOS 10.7.5 64 bit 0.88% +0.16%
MacOS 10.6.8 64 bit 0.83% +0.05%
MacOS 10.7.4 64 bit 0.20% -0.07%

De gecombineerde stijging van Linux is meer dan van de Mac. Ik ben benieuwd waar het naar toe gaat!
Nu dat is weinig! Maar er zijn wel nog niet zoveel games op Linux natuurlijk. Waarom staat er eigenlijk 0,29% + 0,29%?
Je vergeet dat het nog een gesloten beta is waardoor de groep beperkt is. Daarnaast is het dus eigenlijk .29 + .26 + .13 + .12 en dat is dan toch .8%, wat best netjes is voor een gesloten beta
De beta is toch echt publiek gegaan voor zover ik weet.
De statistieken gaan over heel december, de beta was tot 20 december nog closed.

Bij Januari zouden de statistieken beter moeten zijn. ;)
Dat is de stijging sinds de vorige enquete als ik me niet vergis. Tijdens die enquete waren er nog geen linux gebruikers.
Het eerste getal is het percentage nu, het tweede getal is de verandering ten opzicht van de vorige meting; dit is dus de eerste meting waarbij Linux ook mee doet.
Omdat Steam voor deze meting niet voor Linux beschikbaar was. Het Linux aandeel was toen 0%. nu dat je Steam kan installeren op linux komt er pas een aandeel en stijgt het van 0% naar 0,29%
Vind ik niet zo heel weinig voor een beta voor een os die maar door 5% van de mensen word gebruikt.
Dus 0.8% van alle gebruikers met een 0.8% groei in ongeveer 2 maanden.
Best goed voor een beta.

Ook gaat dat over enkel Ubuntu 12.
Er is ook in die lijst een categorie "Other" dat goed is voor 0.71% (+0.14%).
Hier zitten vast Linux versies onder die niet officieel gesupport worden.

Voor de Linux Gamers hoop ik dat deze cijfers alleen maar beter worden in de toekomst.
Ik denk dat je op dit moment inderdaad ongeveer 1% mag rekenen. Verder vraag ik me ook af wat de survey doet met user accounts die op meerdere PCs gestart worden. Ik start steam niet enkel op mijn linux systeem, maar ook nog altijd op mijn windows systeem.
Ik vermoed dat de survey per machine/steam installatie rekent.

Dus zo ongeveer 1% van alle Steam installaties is er een met Linux als besturingssysteem.
Niet teveel naar deze statistieken kijken! Deze zijn van december 2012. De *gesloten* beta is op 11 december begonnen en 2 weken later pas de open beta.

De eerste 10 dagen waren er dus geen gebruikers, en later die maand telkens geleidelijk aan meer. Maar het is nog steeds een beta, dus volledige statistieken zijn dit zeker niet.
Dit is een goeie ontwikkeling :) . Hopelijk komt er straks ook een Linux-versie van Counter Strike 1.6.
Laat ik je sterker vertellen.... die is er al!!!
http://rootgamer.com/news/yes-counter-strike-native-linux

wel moet je kleine aanpassing doorvoeren zodat de paden goed staan. maar counterstrike knalt ook onder linux lekker weg :P
Hij is er pas daadwerkelijk als de opstartconfiguratie een Linux onderdeel bevat (wat je dus nu handmatig aan moet passen). Zie voorbeeld bij Half-Life.

Ook een leuk weetje, dit is door 1 Valve medewerker (Alfred) geport naar SDL met af en toe hulp van Sam Lantinga (de maker van SDL die nu bij Valve werkt en naast Alfred zit), toch leuk dat ze bij Valve zo een side-projectje kunnen doen met een best grote impact. Top bedrijf. _/-\o_
Klopt, zo werkt dat bij valve, ik kan me de new employee handbook nog voor de geest halen die paar maand terug gelekt was.
Het is daar 1 grote zaal waar je met makkelijk verschuifbare workstations kan aansluiten bij een groep die iets doet wat jij leuk vind en wat aan kan toevoegen. Of je gaat zelf een project starten. Interessant om te lezen. en ook geinige illustraties.
EDIT: De opstartconfiguratie is nu live! Veel plezier met CS1.6.

Die is al onderweg! Je kan bij Counter-Strike (bij properties) je al voor de beta inschrijven, deze is half gepushed naar Steam, alleen de opstartconfiguratie mist nog. Je kan het met wat trucage opstarten. Ik verwacht later vandaag de opstartconfiguratie zodat je het vanuit Steam kan opstarten.

[Reactie gewijzigd door marlamin op 25 januari 2013 20:53]

Die was met Wine volgens mij al vrij goed te spelen (heb ik in het verleden iig wel gedaan, ook online)
Ik hoop dat dit spel ook (samen met CS 1.6) naar OS X komt. Gelukkig is HL2 al tijden op OS X en draait dit super. HL1 & 2 blijven voor mij toch echt de parels in de game-wereld.
Goed nieuws. Half Life is een klassieker.
Het wordt nu echt interessant om een Linux gamesysteempje te gaan bouwen..
Je pakt gewoon je oude systeem ;) Schijnt dat Games onder linux in verhouding beter draaien als op Windows. En dat met slechte GPU drivers.
Zo vaak gedaan vroeger toen Half Life net uit was.
Onder windows crashes, onder Linux stabiel en soepel.

Maar goed, WINE is dan ook geen ... (maak zelf af), dus daar zit geen performance verlies.
Een niet goed geoptimaliseerde functie in wine kan nog steeds performance verlies opleveren hoor. Dat het geen emulator is wil niet zeggen dat het net zo snel werkt als windows.
Daarentegen kun je ook stellen dat wine misschien dingen sneller zou kunnen doen dan windows, als de windows-equavalent van die functie niet optimaal is geimplementeerd ;)
Klopt, de open-gl implementatie van windows is minder sterk dan in linux. Daarlangs heeft valve eea bekeken qua optimalisatie. Dat zullen we na verwachting pas tijdens de 'steambox' ervaren. Baseer dat op uitspraken van Linus bij lezing ;
- http://www.youtube.com/watch?v=MShbP3OpASA
- http://rootgamer.com/news/team-fortress-2-comparison-win-lin

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 25 januari 2013 14:28]

Goed dat linux meer aandacht krijgt op deze manier, echter wanneer ik met geen stokken de resolutie van mijn laptop op zijn native resolutie krijg (intel chip, rommelen met xrandr) heeft linux nog een lange weg te gaan...

[Edit]
Helaas, Ubuntu 12.10 krijgt mijn display maar niet op 1400x1050

[Reactie gewijzigd door DinoBe op 25 januari 2013 12:30]

Uhm, hoezo rommelen met xrandx? Een beetje moderne distro heeft een hele goeie autodetectie. Bij mijn laptop (met Intel GPU) werd de resolutie automatisch op 1920x1080 gezet zonder dat ik ook maar iets hoefde te doen. In één keer goed dus.
Ja maar de ene chipset is de andere niet. Heb een dualboot windows xp/ubuntu, met windows gelijk top, met ubuntu blijf ik rammelen met de instellingen, kom niet eens hoger dan 800x600. Is met oudere hardware. Dat dan wel, maar dat mag geen probleem zijn lijkt me.

Daarnaast is het wel supervet dat je met Steam gratis HalfLife kunt binnenhalen. Zouden ze met meer games moeten doen. Oudere game? Niet meer in de schappen of winstgevend? Biedt het gratis aan.

Zelfde wat Rockstar deed met een deel van de GTA franchise.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 25 januari 2013 15:39]

Het kan zijn dat je monitor niet goed gedetecteerd wordt.
Ik heb zelf in ubuntu 12.04 voor onze beamer de volgende regels toegevoegd:

xrandr --newmode "1920x1080_60.00" 173.00 1920 2048 2248 2576 1080 1083 1088 1120 -hsync +vsync
xrandr --addmode VGA-1 1920x1080_60.00
xrandr --addmode DVI-D-1 1920x1080_60.00

in bestand: /etc/gdm/Init/Default

(volgens mij maakt 't niet veel uit waar, ik heb hem net onder de OLD_IFS regel staan)
Mijn theorie is dat Valve niet boos is vanwege Windows 8 (want die argumentatie is zwak) maar vanwege de volgende Xbox.
Als microsoft straks de nieuwe Xbox compatible maakt met normale Windows 8 pc's dan is dit een ENORME bedreiding voor ze. Dan kan je een willekeurige Xbox game kopen, fysiek of niet, en die registreren in de Xbox store en spelen op welke device je wilt: je nieuwe Xbox (Windows 8 met een andere schil?), je PC, of je Windows tablet.

Ik vind Steam echt GEWELDIG maar ik blijf echt niet loyaal als ik straks op al mijn devices icm cloud saves mijn games kan spelen.
Dat zijn wel erg veel aannames. Het begint al met de CPU die dan in de nieuwe Xbox dus x86(-achtig) moet zijn. Daar weten we nog helemaal NIETS van, dus ik denk dat je op de zaken vooruitloopt.
Daarom is het ook mijn theorie, vanwege
- overtrokken reactie van Valve richting MS
- ingeslagen weg van MS om services met elkaar te verenigen

Ik bedoelde mijn post ook als voorspelling, misschien was dat niet helemaal duidelijk :)
De nieuwe Xbox maakt gebruik van Orbis. Orbis is een AMD64 CPU en een GPU. Een AMD64 CPU kan ook x86-32 binaries draaien, zonder performanceverlies.
Regel dan gewoon Black Mesa voor Linux! :+
Komt nog, moet eerst heel de source engine (SDK Base '06 & '07) goed draaien op Linux.
Het blijft natuurlijk een port. Die game was nooit bedoeld om multiplatform te worden, dus iets zegt me dat de Windows-versie (die dan weer niet gratis is...) toch beter speelt.
edit: wtf: dit is een reactie @ _Thanatos_

Onzin, de engine is gemaakt om met zowel OpenGL als Direct3D te kunnen renderen, het porten zal dan ook redelijk eenvoudig zijn geweest.

Ergens las ik dat 1 persoon dit geport heeft d.m.v. SDL2, dus veel werk was al gedaan.

btw: de Linux versie is niet gratis!

[Reactie gewijzigd door Kwastie op 25 januari 2013 13:04]

OpenGL renderen is nog een vrijbrief riching linux. Je vergeet gemakshalve misschien dat de Win32 API en de linux API (heeft dat een naam?) compleet en utterly anders zijn.
De hoeveelheid pure "win32"-calls zullen erg beperkt zijn:

- Aanmaken Window
- Input (toetsenbord, muis, controller?)
- Networking ?

Ik heb laatst voor een school project nog een game (op win32) naar Linux geport, Als je er van tevoren rekening mee houdt, dan is het makkelijk.
same here, alleen is het vermoedelijk wel lastig als je de windows versie in visual C had gecode en dan moet porten naar gnu c.. zitten toch wat verschillen in. daarom raad ik ook iedereen aan onder windows te coden met mingw32/cygwin (dus effectief met gnu c++), dan is het porten een eitje! (weet ik uit eigen ervaring: mijn redelijk uitgebreide spel compileerde bijna direct (behalve wat #ifdef __linux__'jes voor, idd, window aanmaken etc))
Je vergeet daar wel even bij te vermelden dat Visual Studio een van de beste IDE's op de markt is. Vooral als het gaat om de debugger, en dan heb ik het niet over een simpele null-pointer. Ik ben daar nog geen noemenswaardig alternatief voor tegen gekomen welke het zelfde gebruikersgemak haalt als Visual Studio.

Wat je beter kunt doen is in een header file de compiler specifieke dingen gaan macro-en. Zo kun je in je code dingen als byte alignment, en force inline in je code gelijk houden. Zo heb je het meeste van de codebase generiek, en heb je Windows, Linux, noem naam op enkele aparte bestanden.

Om voor spellen mingw32/cygwin te gaan gebruiken kan ik echt niet aanraden. Tenzij je het spel hoofdzakelijk voor Linux hebt ontwikkeld, en het na verloop van tijd wilde gaan porten naar Windows.

Er is namelijk een reden dat bijna alle game studio's gebruik maken van Visual Studio, terwijl de meeste van hun games toch Multi-platform zijn. Een is het gebruikers gemak, en twee is de debugger. Dat is trouwens ook meteen een van de redenen waarom het ontwikkelen van de Xbox 360 veel gemakkelijker is dan voor de Playstation 3 (naar technische imitaties zoals 'gespleten ram' op de PS3.)
hmja, dat er geen alternatief voor visual studio zou zijn is een beetje een kwestie van smaak.. ik programmeerde in windows altijd met dev-cpp, een simpele IDE maar wel eentje die alles had wat ik nodig had, incluus een ingebouwde dgb (debugger) 'front-end'.

ben nu overgestapt op Sublime Text 2, het beste wat me kon overkomen, al is het wat meer instelwerk omdat het geschikt is voor meerdere talen, niet per se voor gnu-c++. maar nu ik dat goed heb getweaked durf ik te beweren dat ik visual studio niet fijner ga vinden (al was het maar vanwege de 'light-weight' factor van sublime).

maar goed, smaken verschillen, dat was m'n punt :)
Nee serieus. Het zou mooi zijn als de linux community dit oppakt. Je hebt wel Codeblocks en Codelite maar die halen het echt niet bij Vstudio. Eclipse of Netbeans heb ik nog nooit geprobeerd maar een collega melde ook al dat de vergelijking negatief uitvalt voor Eclipse. In Linux werken een hoop programmeurs nog zonder ide dus wellicht dat er geen serieus alternatief ontwikkeld wordt.

Het enige gevaar voor Vstudio lijkt nu Vstudio zelf te zijn. Vstudio 2010 gebruikt voort WPF en eufemistisch gezegd is het er niet sneller opgeworden.

Ik gebruik Windows voor gaming en Vstudio. Het zou mooi zijn als er meer games naar Linux komen.

Overigens dacht ik dat de performance van games op Linux vaak dramatisch was. Dat lag niet aan Linux zelf maar aan de slechte support van drivers waar de meeste performance aan op ging.
Van alle kanten hoor ik dat Eclipse een briljante IDE is. Volgens sommigen beter dan Visual Studio. Zelf schrijf ik alle code in VIM, en zie geen reden om een IDE te gebruiken in plaats daarvan: VIM doet alles wat je nodig hebt tijdens het code schrijven en neemt aanzienlijk minder schijfruimte en processorkracht in. Dingen als code completion werken er ook prima mee, dus verdere wensen heb ik niet.

Performance van Linux mbt gaming is overigens zeer netjes, helaas is het aanbod nog wel beperkt. Ik draai al jarenlang enkele games onder Linux, en qua framerate is het vrijwel altijd beter dan Windows. De meeste onder Wine. Als de betreffende game met OpenGL (kan) werken, dan gaat het zeer goed. Bijvoorbeeld Unreal Tournament 2003/2004, World of Warcraft, Quake 3-engine games (Quake3, SOF2, RtCW, COD etc), draaiden allemaal beter onder Linux dan onder Windows. Onder Wine kon je onder bepaalde omstandigheden soms wat grafische glitches krijgen, maar over het algemeen werkte dat prima. Tot twee jaar terug draaide ik altijd met een nvidia GPU, sinds twee jaar met een ATI/AMD GPU, in beide gevallen zag ik dergelijke patronen. Ik wijt dat met name aan de veel lichtere overhead van het OS die Linux op je systeem legt tov Windows, niet zo zeer aan verschillen in de drivers. Ik zou me zelfs zo kunnen voorstellen dat AMD en nvidia de drivers beter optimaliseren voor Windows dan voor Linux.
Maar die gebruik je weinig bij games... Een game die OpenGL gebruikt draait al bijna rechtstreeks op elk platform met OpenGL support. Veel games die OpenGL gebruiken zijn vlekkeloos te draaien via Wine en hebben regelmatig zelfs daar al een betere performance dan onder WIndows. Laat staan als je er echt een native port van maakt.
Dat valt nog te bezien. Valve had niet veel moeite om Left 4 Dead 2 beter werkend te krijgen onder Linux.
Dat is dan ook een nieuwere game, die wellicht met multi-platform in het achterhoofd gebouwd is.
L4D2 is gebouwd op de source engine, dewelke dateerd van 2004 en destijds helemaal niet gebouwd werd met Linux of OpenGL in gedachte. Dan is dit een pak meer van toepassing op het originele HL dat gebouwd is op een quake engine die wel gebruik maakte van openGL
Kan, maar zeker weten kun je het pas als je het spel onder zowel Linux als Windows speelt op een gelijk systeem.

Iets zegt mij namelijk dat het onder Linux gelijk zoniet beter speelt dan onder Windows (iets met recourses ofzo) ;)
Het blijft natuurlijk een port. Die game was nooit bedoeld om multiplatform te worden, dus iets zegt me dat de Windows-versie (die dan weer niet gratis is...) toch beter speelt.
DIe game is uit 1998, waarschijnlijk draait ie nu soepeler op mijn Note dan op de pc die je in die tijd had :+
Ik vind Valve echt goed bezig de laatste tijd.
Ga zo door! Ik hoop dat Linux meer gebruikt gaat worden voor games.
Half Life 2 doet ook al goed werken onder Steam en Line mits je Wine gebruikt. Ik denk dat de conversie niet zoveel werk zal kosten. Het doet wel direct een hoop potentiele spellen ebschikbaar maken zoals Portal en Portal 2 (die overigens ook goed werken onder Steam met Wine).

Ik zal het vanavond eens gaan uitproberen met de native Steam client onder mijn Ubuntu-bak. :)
Sterker nog, op OS-X zijn de ports van Valve zo slecht dat je ze beter onder Wine kan draaien, de performance is dan stukken beter.
Deze move van Valve heeft me eindelijk overtuigd om definitief en helemaal van Windows af te stappen. Het is ook een logische stap vind ik, met hun plannen voor een console, en de komst van steeds meer all-in-one apparaten die vaak een linux distro bevatten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True