Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties
Submitter: himlims_

Valve heeft zonder eerdere aankondiging een bčtaversie online gezet van de Linux-variant van hun klassieke shooter Half-Life. Dat wil zeggen dat iedereen met een Steam-account de game uit 1998 gratis onder Linux kan spelen.

Het uitbrengen van een Linux-versie van Half-Life past in het plan van Valve om van hun portal Steam een volwaardig platform voor Linux-gebruikers te maken. Van de Linux-portal loopt sinds december een open bètatest, met een beperkt aantal games dat speelbaar is onder Linux, waaronder Valve's eigen Team Fortress 2. Iedere deelnemer aan de open bètatest van Steam voor Linux, kan ook Half-Life downloaden. Net als Steam zelf en de overige games die onder Linux speelbaar zijn, gaat het officieel om een bètatest. Wanneer de bètatest van de Linux-software eindigt, is niet bekend.

Half-Life verscheen in 1998. Het was de eerste game die Valve afleverde, nadat het in 1996 was opgericht door voormalig Microsoft-medewerkers Gabe Newell en Mike Harrington. De studio gebruikte een zwaar aangepaste versie van id Software's Quake-engine. De studio zou later de eigen Source-engine ontwikkelen, die het sinds 2004 gebruikt voor al zijn games. In Half-Life nemen spelers de rol aan van Dr. Gordon Freeman, een theoretisch natuurkundige die zich uit een ondergronds laboratorium moet zien te vechten waar experimenten met teleportatie flink uit de hand zijn gelopen.

Bèta-client van Linux-versie van Half-Life Beta te downloaden via Steam

Reacties (85)

Reactiefilter:-185084+157+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Echter is Half-Life en vooral CS een van de meest populaire spellen aller tijden. Zolang er een community is, is een spel niet dood.
Een niet goed geoptimaliseerde functie in wine kan nog steeds performance verlies opleveren hoor. Dat het geen emulator is wil niet zeggen dat het net zo snel werkt als windows.
Daarentegen kun je ook stellen dat wine misschien dingen sneller zou kunnen doen dan windows, als de windows-equavalent van die functie niet optimaal is geimplementeerd ;)
Ik had het gevoel dat ik terug naar het jaar 1999 werd gestuurd na het spelen van Half life beta op linux.
hmja, dat er geen alternatief voor visual studio zou zijn is een beetje een kwestie van smaak.. ik programmeerde in windows altijd met dev-cpp, een simpele IDE maar wel eentje die alles had wat ik nodig had, incluus een ingebouwde dgb (debugger) 'front-end'.

ben nu overgestapt op Sublime Text 2, het beste wat me kon overkomen, al is het wat meer instelwerk omdat het geschikt is voor meerdere talen, niet per se voor gnu-c++. maar nu ik dat goed heb getweaked durf ik te beweren dat ik visual studio niet fijner ga vinden (al was het maar vanwege de 'light-weight' factor van sublime).

maar goed, smaken verschillen, dat was m'n punt :)
Hoe krijgen jullie Steam werkend op Linux? ik heb um geinstalleerd en kan inloggen, maar als ik een game installeer komt ie direct op 'geinstalleerd' te staan en download ie hem niet ;(
Van alle kanten hoor ik dat Eclipse een briljante IDE is. Volgens sommigen beter dan Visual Studio. Zelf schrijf ik alle code in VIM, en zie geen reden om een IDE te gebruiken in plaats daarvan: VIM doet alles wat je nodig hebt tijdens het code schrijven en neemt aanzienlijk minder schijfruimte en processorkracht in. Dingen als code completion werken er ook prima mee, dus verdere wensen heb ik niet.

Performance van Linux mbt gaming is overigens zeer netjes, helaas is het aanbod nog wel beperkt. Ik draai al jarenlang enkele games onder Linux, en qua framerate is het vrijwel altijd beter dan Windows. De meeste onder Wine. Als de betreffende game met OpenGL (kan) werken, dan gaat het zeer goed. Bijvoorbeeld Unreal Tournament 2003/2004, World of Warcraft, Quake 3-engine games (Quake3, SOF2, RtCW, COD etc), draaiden allemaal beter onder Linux dan onder Windows. Onder Wine kon je onder bepaalde omstandigheden soms wat grafische glitches krijgen, maar over het algemeen werkte dat prima. Tot twee jaar terug draaide ik altijd met een nvidia GPU, sinds twee jaar met een ATI/AMD GPU, in beide gevallen zag ik dergelijke patronen. Ik wijt dat met name aan de veel lichtere overhead van het OS die Linux op je systeem legt tov Windows, niet zo zeer aan verschillen in de drivers. Ik zou me zelfs zo kunnen voorstellen dat AMD en nvidia de drivers beter optimaliseren voor Windows dan voor Linux.
Het blijft natuurlijk een port. Die game was nooit bedoeld om multiplatform te worden, dus iets zegt me dat de Windows-versie (die dan weer niet gratis is...) toch beter speelt.
DIe game is uit 1998, waarschijnlijk draait ie nu soepeler op mijn Note dan op de pc die je in die tijd had :+
Je krijgt de beta pas te zien als je het spel aanschaft. Ik kan niet in andermans portomonee kijken maar ikzelf vond 9.99 euro te doen.
Nee serieus. Het zou mooi zijn als de linux community dit oppakt. Je hebt wel Codeblocks en Codelite maar die halen het echt niet bij Vstudio. Eclipse of Netbeans heb ik nog nooit geprobeerd maar een collega melde ook al dat de vergelijking negatief uitvalt voor Eclipse. In Linux werken een hoop programmeurs nog zonder ide dus wellicht dat er geen serieus alternatief ontwikkeld wordt.

Het enige gevaar voor Vstudio lijkt nu Vstudio zelf te zijn. Vstudio 2010 gebruikt voort WPF en eufemistisch gezegd is het er niet sneller opgeworden.

Ik gebruik Windows voor gaming en Vstudio. Het zou mooi zijn als er meer games naar Linux komen.

Overigens dacht ik dat de performance van games op Linux vaak dramatisch was. Dat lag niet aan Linux zelf maar aan de slechte support van drivers waar de meeste performance aan op ging.
Heb je Linux spellen op GoG dan?
Nee? Dan ga je toch even aan de strekking van dit bericht voorbij.
De nieuwe Xbox maakt gebruik van Orbis. Orbis is een AMD64 CPU en een GPU. Een AMD64 CPU kan ook x86-32 binaries draaien, zonder performanceverlies.
omdat het een beta is! die willen ze niet gelijk publiekelijk releasen, want dan gaan mensen zeuren als het vaak crasht of bugged
Kan zijn. Maar voorlopig is de Linux markt veel te klein om interessant te zijn voor een ontwikkelaar. Ik zie dit Valve/Linux gedoe vooralsnog als experiment en hobby'n. Maar wie weet... ooit?
Daar heb ik mijn vriendin eens voor gezet.

-- nee daar zijn helaas geen foto's van--
Hopelijk volgt de officiele Left 4 Dead 2 ook snel, zombies!!
Ik ben zelf eens even aan het koekeloeren maar hier is nog niks te zien.. helaas.. had wel eens een poging willen wagen..
Het blijft natuurlijk een port. Die game was nooit bedoeld om multiplatform te worden, dus iets zegt me dat de Windows-versie (die dan weer niet gratis is...) toch beter speelt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG Nexus 5X Apple iPhone 6s FIFA 16 Microsoft Windows 10 Home NL Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Gear S2 Skylake Samsung Galaxy S6 edge+

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True