Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 10.721 •

Ontwikkelaar Riot Games biedt een OS X-client van het gratis speelbare League of Legends aan. Er loopt nog geen open bŔtatest, maar de game is wel door iedere ge´nteresseerde te downloaden. Het is de tweede poging van Riot om een OS X-client te maken.

In een post op het forum van de game legt associate producer Steve Mieczkowski uit dat de OS X-versie van League of Legends uitgeprobeerd kan worden in een Public Beta Environment. Wie wil, kan de client downloaden en spelen. Ontwikkelaar Riot Games start binnenkort met een open bètatest van de OS X-client, maar pas als de test in de Public Beta Environment succesvol is.

Riot Games probeerde in 2011 al eens een OS X-client voor de gratis speelbare moba op de markt te brengen, maar haalde die weer offline toen het te veel moeite bleek om dezelfde updates uit te brengen voor de OS X-versie als voor de pc-versie. Inmiddels heeft Riot Games een groot deel van de engine van de game herschreven, stelt Mieczkowski, zodat het veel eenvoudiger is om patches en updates voor beide platformen tegelijk uit te brengen.

League of Legends is sinds 2009 gratis speelbaar, waarbij Riot Games geld probeert te verdienen met microtransacties. De game trekt een groeiend aantal spelers. Zo maakte Riot Games eind 2012 bekend dat er dagelijks 12 miljoen spelers inloggen om League of Legends te spelen. De studio probeert een competitie op te zetten van professionele spelers. In deze Championship Series strijden teams uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De teams spelen wekelijks matches, die door Riot Games gratis in hd gestreamd zullen worden. De studio wil de leden van de deelnemende teams bovendien een salaris geven. Daarnaast is er een prijzenpot die onder de winnende teams wordt verdeeld. De competitie zou dit jaar van start moeten gaan.

League of Legends

Reacties (52)

Heb een tijdje LoL gespeeld, maar speel nu al een paar maanden DOTA2 en dat vind ik toch net wat vetter. Ik heb niks tegen microtransactief, maar LoL forceerd je bijna om geld uit te geven om heroes te kopen. Bij Dota2 kan je gewoon alle heroes spelen en hoef je er niet voor te betalen, geld kan je uitgeven aan andere anouncers of skins.

Ook vind ik het principe van xp en gold denyen tof en dat je gold kwijtraakt als je dood gaat, dit maakt het allemaal net wat spannender. De community is alleen wel erg 'streng' als je ook maar iets fout doet krijg je gelijk allemaal krachttermen over je heen en alle servers zitten vol met russen die geen engels kunnen, wat erg vervelend is.

Wel heb ik het idee dat er nog wat aan balans getweaked kan worden in dota, maar dat zal voor LoL ook gelden. Drow ranger is bijvoorbeeld van begin tot eind erg sterk (haar slow is bijna niet aan te ontsnappen) en de mini stun van sniper die een ulti cancelled van Pugna bijvoorbeeld vind ik ook een beetje belachelijk.
Voordat je level 30 bent in LoL heb je toch al snel zon 250 potjes gespeelt meer dan genoeg om een goeie basis op te bouwen met champions.
Vergis je niet als je goed wil worden moet je jezelf focussen op een paar champs en daar heel veel mee spelen als jij ieder potje een andere champ neemt en nooit ze goed leert voor je verder gaat zal je ook nooit ver komen in het ranked circuit.
Leuk dat DotA je meteen alle champs geeft maar zie er geen voordeel in.
Heb het een tijdje gespeeld DotA en ook HoN maar LoL spreekt mij toch het meeste aan van alle 3.
Nee, je moet juist zoveel mogelijk verschillende heroes spelen. Maar lees dan ook gewoon goed de beschrijvingen bij abilities. Hoe meer verschillende heroes je speelt, hoe beter je de vijand kent. Dit onderschatten mensen overal, in alle spellen.
Als je Dota niet balanced vindt, wordt het tijd om een ander spel op te zoeken. In het geval van jouw voorbeelden: Drow Ranger is zeer makkelijk klein te houden en blijft altijd zeer kwetsbaar. Dit geldt ook voor Sniper. Een zeer groot aantal heroes kunnen deze twee gewoon binnen een paar abilities afslachten, bouw hier dan ook je team omheen.

Dit is ook het geval in LoL, veel mensen onderschatten het samenstellen van een gebalanceerd team, vaak grabbelen ze maar wat heroes bij elkaar (in vele gevallen carry-only teams), wat natuurlijk totaal niet werkt.
Ik hoop dat ze eerst eens hun installatie programma voor windows eens foutloos laten werken. Heb het ge´nstalleerd op mijn eigen pc, niks dan ellende. Overigens ook het enige spel waarbij ik problemen had, alle andere spellen (o.a. starcraft2, skyrim) draaien vlekkeloos.
Ik heb LOL drie keer ge´nstalleerd, drie keer verschillende resultaten: Geheel niet draaien, draaien tot aan het logo, en in het level vastlopen. En maar strafpunten geven aan mij omdat hun spel vastloopt en ik zogenaamd zelf een spel heb verlaten, terwijl hun logs notabene assert fouten bevatten.
Ik heb het eraf gegooid, was de moeite niet waard om er zo kwaad over te worden.
Je spreekt over een tijdje terug denk ik.
Na de introductie van de afk kick ingame korter te zetten kreeg ik soms afk kicks in selectie. Met giga elo loss tot gevolg, maar sindsdien is het opgelost
Dat is mooi :) straks maar eens direct proberen op me MacBook
Ik hoop dat er ook nog een Linux client komt.
Mocht wel eens tijd worden. Zeker nadat ze de vorige maar gewoon stopgezet hebben.

De oplossing van Boompje, ondanks episch in opzet, werkte gewoon niet altijd (en eigenlijk: niet voor iedereen). FPS drops en in mijn geval gewoon een hangende MBP. Jammer.
waarom wordt spel altijd vergeleken met sc2? lijkt er totaal niet op
niet als game maar het zijn wel de 2 meest populaire e-sports.
Ok, maar ik hoor overal dat Sc2 verliest ten koste van lol. Tijd terug eens gekeken wat het nou was dat Lol, maar echt niet te vergelijken.

Leuk dat mensen weglopen naar een andere game, maar zeg dan niet dat dit op sc2 lijkt.

is wel offtopic overigens :)
De reden dat LOL populairder is dan SC2 heeft er vooral mee te maken dat LOL gratis is.

Als je SC2 wil spelen moet je gewoon betalen en binnenkort komt HOTS uit waar je ook weer 40 euro voor neer moet leggen.

Tel daarbij op dat de SC2-ladder echt een stuk minder leuk is om te spelen als je niet heel goed bent (lees: bronze/silver league) t.o.v. Brood War en ik snap het succes van LOL wel.

Overigens gaan ze dat laatste probleem in HOTS wel weer aanpakken door nieuwe multiplayer mogelijkheden toe te voegen.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik SC2 een stuk leuker vind om naar te kijken als E-sport. Het is gewoon een veel strategischer spel dan LoL. Een grove vergelijking zou om SC2 het schaken en LoL het dammen te noemen. Ik vermoed dat ik hier wat mensen mee op de tenen trap, dat is niet de bedoeling :P. Maar bij SC2 komen zoveel strategische aspecten om de hoek, dat zelfs bij broodwar, dat nu al meer dan 10 jaar oud is nog steeds nieuwe tactieken worden bedacht. Het is daarom ook jammer dat HOTS zo snel al uitkomt omdat WOL nog zoveel diepgang heeft... maar ik dwaal af :P.

TL;DR: LoL is gratis en vereist wat minder strategische kennis om toch leuk multiplayer te spelen t.o.v. SC2
Meer micro ja, maar de vergelijking dammen schaken gaat niet op LoL is een teamgame daar komt dus nog een hele strategische skillset bij omdat je met meerdere spelers te maken hebt.

Ik ken starcraft niet goed genoeg maar ik kan wel vertellen dat er bij LoL ook constant nieuwe strategische aspecten om de hoek komen kijken helemaal met de manier waarop Riot alle champions in balans weet te houden.

Waarom volgens mij veel mensen LoL kiezen boven SC2 is dat iedereen er terecht kan en dit is bij SC2 niet het geval SC2 catert alleen de hardcore gamers waar LoL alles pakt van casual tot extreem hardcore. Heeft niets met minder of meer strategie te maken.
Behalve dat je bij Starcraft 2 gewoon Bronze, Silver en Gold league hebt, deze zijn allemaal voor de casual gamers. Nee, Starcraft 2 is zeker geen spel dat alleen maar voor de hardcore gamers is.
Hoewel ik nu meer LoL speel ben ik het er mee eens dat SC2 een leukere spectator sport is.

SC2 ladder is veel competitiever en elke match voelt alsof je leven er vanaf hangt omdat je niet wilt verliezen en zakt op de ladder.

In LoL kan ik gewoon rustig met wat vrienden op teamspeak casual normals spelen, en voelt het wat meer als relaxen.
Helemaal mee eens,

Starcaft is inderdaad een heel stuk complexer en moeilijker om te spelen vanwege de diepgang in timings, macro, micro en strategie. Daarnaast vind ik het zelf ook veel leuker om te kijken omdat spelers er veel meer geforceerd worden om innovatief te zijn in hun build orders en strategie. Neemt natuurlijk niks weg van lol wat ook een bijzonder leukke game is om te spelen, maar dat is wel de reden dat een spel als lol online populairder is om te spelen als sc. Daarnaast is een spel als lol natuurlijk ook meer een teamgame waar sc een single player game is.

Nu gaat blizzard overigens wel vol in aanval met hots, de nieuwe multiplayer, vernieuwde modussen en de training mode + unranked laddering, en vernieuwde replay modus tacklen dit probleem heel erg hard.
Ik heb nooit echt begrepen wat er nou zo interessant is aan deze spellen. Kan iemand mij uitleggen wat je precies doet en waarom dit 12 miljoen spelers trekt?
het is net schaken maar dan met andere regels en manieren van aanvallen

als je er goed in bent kan het zeer leuk zijn

de een vind voetbal leuk de ander honkbal en de ander weer computer games!
Er was al intresse in andere DOTA spellen, maar lol was in 2009 als eerste om het spelen opbouwend te maken. Je speelde tegen mensen met het zelfde level en vaak zitten die op het zelfde niveau.

Veel mensen konden niet goed in andere dota's komen omdat daar vaak al veel skilled player zaten, dit waren mensen met erg weinig geduld waardoor het alles behalve leuk was om dit soort spellen te spelen.

Lol is simpel in de basis en kent genoeg diepgang zelfs naar 2-3 jaar spelen, het punten systeem is leuk en over het algemeen zijn er ook veel leuke spelers ingame.

Ik denk dat de grafische stijl (hoewel geen grafisch hoogstandje) ook veel mensen trekt.
Veel mensen konden niet goed in andere dota's komen omdat daar vaak al veel skilled player zaten, dit waren mensen met erg weinig geduld waardoor het alles behalve leuk was om dit soort spellen te spelen.
Dus eigenlijk zit Lol vol met noobs? :Y) grapjuuuuuh...


Zijn er trouwens al plannen voor een linux client?
Komt denk door de e-sport het is net als voetbal ik snap ook niet dat daar zoveel mensen naar kunnen kijken.
Komt denk door de e-sport het is net als voetbal ik snap ook niet dat daar zoveel mensen naar kunnen kijken.
Voor LoL is dat dus (nog) niet het geval, al willen ze er wel naar toe, als je de tekst leest. Bedoel, waarom zou je anders competitors voor een competitie salaris willen betalen? Met andere woorden, men wil mensen ertoe overhalen. Aan de andere kant zal LoL wel moeten, als ze (goed) willen concurreren met DoTA2.
Als ze willen concurreren met DoTA (2) ?
Weet niet wanneer jij voor het laatste op e-sports bent geweest maar DoTA staat tegenwoordig onder overig LoL heeft DoTA op moba gebied allang ingehaald en verslagen.
Lol is sowieso nu al de belangrijkste e-sport qua teamgames, de enige die nog maar in de buurt komt is SCII.
Kijk de streamcijfers er gerust op na. Het feit dat LoL zo succesvol is als e-sport is net te danken aan het feit dat Riot dit actief aanmoedigt door als er competities zoals MLG, Dreamhack of IPL zijn, dit in de game-interface te vermelden om zo meer betrokkenheid te creŰeren bij de meer casual gamers.

De reden dat de teams nu een salaris krijgen is om nog meer mensen aan te moedigen hun spel te spelen (en dus ook riot points te kopen met echt geld) en op te proberen klimmen naar dit niveau. Wat hen ook aan het lukken is, veel pro-gamers uit Korea zijn het vorig jaar overgeschakeld op LoL om mee te kunnen dingen naar de Season2 beker.
Verder kan Riot ook zo garanderen dat de productiewaarde hoog is, waardoor ook andere partners ge´nteresseerd kunnen raken om dit uit te zenden via andere kanalen, wat weer zorgt voor grotere exposure en meer potentiŰle klanten.
-nvm-

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 25 januari 2013 13:46]

Dat is niet waar, LoL is net zo goed een e-sport als DoTa2, zelfs met een grotere community. Er zijn al een paar jaar grote tournooien voor LoL. Er was zelfs een paar maanden geleden het 2e wereld kampioenschap.
Over 30 minuten European qualifiers voor LCS wel kijken he.

Wat er voor mij zo interessant aan is is dat je tactisch vaardig en slim moet zijn om dit op een beetje niveau te kunnen spelen. Een ander ding is dat iedereen het kan spelen dankzij het elo systeem kom je met tegenstanders in een spel die ongeveer aanluiten op jouw niveau word je beter dan worden je tegenstanders beter en vice versa zo blijft het spannend.

Overigens moet je wel enig empatisch vermogen hebben om te kunnen begrijpen wat anderen er leuk aan zouden kunnen vinden (dit geldt overigens niet alleen voor computerspellen maar ook voor bijvoorbeeld voetbal).
ELO gaat er alleen uit. Er komt een matchmaking mechanisme in zoals Starcraft 2 dat heeft.
ELO blijft het matchmaking mechanisme alleen wordt je ELO verborgen net zoals dit nu al het geval is in normal matchmaking. Er komt idd een ladder/ranking system ala Starcraft 2. Mensen met een huidige ELO ranking worden adhd geplaatst in een ladder (bronze, silver, gold, platinum, diamond, challenger) en iedere ladder is weer opgedeeld in divisions (behalve de challenger die is vergelijkbaar denk ik met grand master in sc2).
Je kunt door games te winnen het recht verdienen om je te qualificeren in een hogere division/ladder en zo stijg je langzaam. Dit is gedaan om het geheel overzichtelijker te maken en spelers duidelijkere behaalbare doelen te geven. In plaats van, ik wil over x tijd xxxx ELO zijn is het nu ik wil uit bronze ladder division 2 naar bronze division 1.

Een ander bijkomend voordeel is dat er ook eens goed gekeken is naar de team ladder. Er is namelijk een incentive bijgekomen voor teams om te spelen in die ladder, namelijk jezelf qualificeren voor een plek in het challenger circuit om zo de championship series binnen te komen (salaris + kans op het kampioenschap eind dit jaar). Nu alleen nog hopen dat Riot zich realiseert dat ook de lagere niveaus wat incentives nodig hebben. Wat RP of een leuke skin voor teams die goed plaatsen in lagere brackets/divisions zou ook al wonderen doen.

Bron: http://euw.leagueoflegend...system-coming-soon-ranked

On-topic: Ben wel blij dat er eindelijk een supported mac client op komst is. Het team van Boompje.net heeft fantastisch werk verricht, maar er waren iedere patch toch altijd wat issues. Nu Riot zelf met een OSX client komt kan het team van Boompje zich storten op hun volgende plannen (oa. Linux client).
Je kan het gratis spelen, download and find out zou ik zeggen.
Help me out here,

Wat betekend een OS-x client precies? Ben behoorlijk een leek op dit gebied.

Ik neem aan dat dit niks veranderd voor het spelen van de game.
OSX is een ander besturingssysteem dan Windows. Zo heb je Windows, OSX, Linux (Ubuntu, Kubuntu etc.)

OSX is de variant van Apple, bekend van onder andere iOS. OSX is een vernieuwde variant van het bekende Mac OS.

Ik ga er vanuit dat jij Windows gebruikt, dus jij hoeft je nergens zorgen over te maken. Het houdt enkel in dat het spel ook op iMac's en MacBooks (en Hackintosh) ge´nstalleerd kan worden.
iOS en OS X hebben voor een groot gedeelte dezelfde basis, dat is correct. Echter wat niet correct is, is dat OS X een vernieuwde variant is van Mac OS. Mac OS was een geheel ander "beest", wat onder meer te zien was toen OS X op de markt kwam. In eerste instantie werd een soort virtual machine meegeleverd, genaamd de "Classic" omgeving om Mac OS apps in te draaien, want deze waren niet compatible met OS X.
OSX is het besturingssysteem van Apple dat op Mac's draait.
Zelfs als OSX een Linux Kernel had, dan zou het alsnog niets uitmaken. Een port gaat vrijwel alleen over de beschikbare libraries, de kernel kom je immers niet bij met je code.
Drivers zijn een uitzondering.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 25 januari 2013 10:53]

OSX is gemaakt met de Darwin kernel, en dat is een Unix kernel, en dat heeft buiten het feit dat de lettertjes goed op elkaar lijken, niets met Linux te maken. Dus een OSX client heeft wel degelijk nut.
OS X heeft nog nooit in zijn bestaan een Linux kernel gebruikt, het is een Mach kernel met een BSD userland. De enige overeenkomst met Linux is dat er veel dezelfde OSS software standaard meegeleverd wordt. Welke kernel er op een OS draait is overigens praktisch irrelevant voor het poorten van spellen, programma's interfacen met libraries en frameworks en niet met de kernel. De userland en de compiler toolchain zijn veel belangrijker en die zijn op OS X dus volkomen anders dan op Linux.

Gelukkig weet je genoeg van het onderwerp om te kunnen beoordelen dat er voor de rest alleen maar 'Apple junk' in OS X zit 8)7 |:( :X

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 25 januari 2013 10:29]

Nou, niet dus. Een Linux port zou waarschijnlijk niet het grafische subsysteem van Mac OS X gebruiken, en daarmee dus gewoon geen beeld kunnen geven.

Daarnaast: als smartass met smartass-posts zou je moeten weten dat Linux Is Not UniX voor Linux staat, en dat dat omgekeerd ook net zo goed waar is: Linux en Unix zijn niet hetzelfde, en zijn dermate verschillend dat je niet zomaar binaries kan uitwisselen of een win32 port even kan recompilen zodat het na de linux port ook op unix werkt.

Zoals hierboven geschreven: Mac OS X 'lijkt' een stuk meer op BSD, maar is ook daar ver boven gegroeid. Je moet niet vergeten dat er vele miljoenen tegenaan gegooid wordt, iets wat je van BSD niet kan zeggen.

De kernel is ook niet een 'linux kernel' of uberhaupt vergelijkbaar met iets wat er naast OSX of Darwin bestaat, het is namelijk de XNU kernel, een hybrid tussen BSD en Mach. Geen linux te bekennen dus...

In plaats van onzin de wereld in gooien, en over GUI apps te praten en doen alsof dat de API en ABI definieert waardoor je dan denkt te weten of een systeem overeen komt met een ander systeem, kan je ook gewoon niks zeggen, of naar een flameforum gaan en lekker met andere haters gaan haten zodat de rest van de wereld er geen last van heeft.
OSX is BSD gebaseerd... en behalve dat dat ook een POSIX compliant kernel is heeft het weinig overeenkomsten qua internals.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 25 januari 2013 10:25]

Spijtig dat de client er nu al uit ligt..
Tijdens het opstarten kom je niet verder dan het logo van LoL.
Misschien nog een beetje meer sleutelen aan de OS X versie

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013