Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 191, views: 28.890 •

Microsoft heeft dankzij de verkoop van Windows 8 een recordomzet weten te behalen. In het laatste kwartaal van vorig jaar, waarin Windows 8 werd gelanceerd, behaalde het bedrijf een omzet van 21 miljard dollar. Er werden zestig miljoen Windows 8-licenties verkocht.

Daarmee kwam de winst in het tweede kwartaal van zijn financiële jaar in totaal drie procent hoger uit dan een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan de Windows-divisie: die zette in het afgelopen kwartaal 5,8 miljard dollar om, een kwart meer dan een jaar eerder. Krap een miljard dollar werd binnengehaald met upgrades naar Windows 8 en Windows 8-licenties die in de voorverkoop werden gekocht. In totaal zijn nu zestig miljoen Windows 8-licenties verkocht, aldus de softwaregigant.

Microsofts zakelijke divisie,  waar onder meer Exchange en SharePoint onder vallen, presteerde slechter: die divisie haalde met een omzet van 5,7 miljard dollar 10 procent minder binnen dan een jaar eerder. Ook de entertainment and devices-divisie presteerde minder: daar werd een omzet van 3,8 miljard dollar behaald, 11 procent minder dan een jaar eerder. Microsoft geeft, los van het aantal verkochte Windows 8-licenties, weinig details over aantallen van verkochte producten, zoals Surface-tablets.

Al met al behaalde Microsoft een winst van 6,4 miljard dollar; circa 200 miljoen euro minder dan een jaar eerder. In het vorige kwartaal zag Microsoft zijn omzet nog dalen, mede als gevolg van de naderende release van Windows 8. Een kwartaal eerder maakte Microsoft voor het eerst in 25 jaar verlies, vooral door een mislukte overname.

Reacties (191)

Reactiefilter:-11910160+187+25+30
Winst /= omzet..
Wordt dat ergens beweerd dan?
die 6,5 miljard is toch wel winst.. en dat is IMHO toch behoorlijk, zeker met in gedachte dat er in 2012 een paar grote bedrijven voor veel geld zijn overgenomen door MS..
Wat dacht je van de marketing voor windows 8 en windows phone? Dat was ook minstens een miljard als ik het goed heb.
Toch wel frappant na dit bericht:

nieuws: Microsoft ziet omzet dalen door naderende release Windows 8

En nu dus weer stijgen.
Zo zie je maar weer dat de markt fluctueerd en je nooit uit kan gaan van kwartaalcijfers omdat die nietszeggend zijn.
Kijk eerst naar een heel jaar.
Vooral bij een bedrijf wat het grotendeels moet hebben van 1 product (operating systems).
Allesbehalve frappant. In dat nieuwsbericht wordt duidelijk aangegeven dat Microsoft de omzet ziet dalen door de naderende release van Windows 8. Dit is gebruikelijk; afnemers zijn terughoudender, omdat ze de nieuwe versie afwachten. Dit verschijnsel zie je ook veel terugkomen op de smartphonemarkt.

Het nieuwsbericht wat jij aanhaalt is een evaluatie van drie maanden geleden en heeft betrekking op het kwartaal daarvoor (Q3). Dit nieuwsbericht gaat over het laatste kwartaal (Q4) van vorig jaar..
@ SuperDre

Sinds wanneer be´nvloedt een overname de winst?
Zorgt alleen voor verschuiving binnen de balans, heeft niets met de W&V te maken, tenzij deze ver boven of onder de daadwerkelijke waarde van de bedrijven gekocht zijn.

[Reactie gewijzigd door Racierox op 25 januari 2013 13:27]

Destijds heeft er een overname plaatsgevonden. Microsoft heeft dit bedrijf echter 'afgeschreven' wegens een gebrek aan baten. Je kunt bezit over een langere periode afschrijven, zoals bv. bij bedrijfswagens veelal gebeurd. Microsoft heeft er destijds echter voor gekozen om het gehele bedrijf ineens af te schrijven. Zie dit artikel voor meer achtergrond.

nieuws: Microsoft maakt eerste kwartaalverlies in 25 jaar

Dus ja, op deze manier kan een overname de balans zeker beinvloeden.
Sinds wanneer be´nvloedt een overname de winst?
Sinds Mensenheugenis, - wil je voorbeelden hebben?
Google maar eens op:
"Are Taking Over AND their market is growing AND profit margins are growing"

HP heeft ondanks een bedrijf overgenomen, die hadden niets gezegd over hun "foute kassa boekje", dit kwam aan het licht, en oeps, HP moet zijn PC-markt afstoten en te koop zetten, vanwege tegenvallende cijfers.

(Even in een notendop natuurlijk hŔ? ik kan hier moeilijk een A4 vol-kladden aan al ergens anders gepubliceerd matteriaal.)
Naast de typo in de dikgedrukte tekst (21 miljard winst moet zijn 21 miljard omzet) is het netjes dat in deze tijden en met naar mijn mening niet zo'n spectaculaire start voor windows 8 als destijds voor windows 7 microsoft het nog goed doet, ondanks dat de mobile markt toch echt terrein begint te winnen, en microsoft daar met windows 8 en de huidige windows phone pas net komt kijken.
niet zo gek elke laptop pc etc wordt met win 8 geleverd zonder dat je daar iets aan kunt doen (omdat de wetgever nog steeds heeft gefaalt in zijn anti-kopel-verkoop / windows belasting taak... en bij de meeste oem desktop pc zal het zelfde wel gelden...

op mijn toshiba zat niet eens een licentie ... je kon alleen op accord klikken of de laptop terugsturen er was volgens de licentie niet eens een mogelijkheid om windows eraf te halen...

wat dat betreft zou ik dus een win8 gebruiker zijn als je MS mag geloven in werkelijkheid heeft de desktop NOOIT geboot geweest op deze machine... en dat zal ook nooit gebeuren. vuil... pokke os ...
Als jij de geleverde windows niet wil, moet je gewoon geld terug kunnen krijgen.
http://blog.iusmentis.com...l-bij-mijn-nieuwe-laptop/

Dat gaat echter niet altijd heel makkelijk, dat ben ik met je eens. Komt waarschijnlijk ook doordat zelden iemand de meegeleverde windows retourneert.
Als jij de geleverde windows niet wil, moet je gewoon geld terug kunnen krijgen.
http://blog.iusmentis.com...l-bij-mijn-nieuwe-laptop/
Die informatie is achterhaald, dat was misschien de EULA van Windows XP.
Sinds de EULA van Vista is het echter zo veranderd, dat je slechts geld kan terug krijgen voor de gehele computer, men kan dus niet slechts de software laten vergoeden en de computer houden. Leest u zelf maar eens na.

ed: "Indien u niet akkoord gaat ... ...U dient in dat geval contact op te nemen met de fabrikant of installateur om te informeren naar het gehanteerde retourenbeleid. ... ...Dit kan ... ...vereisen dat u het volledige systeem waarop de software is ge´nstalleerd retourneert."

Uit Window 7 OEM Home Premium EULA

Verder deel ik niet Arnoud's visie
Een rechtszaak wegens ongeoorloofde koppelverkoop door een haar machtspositie misbruikend Microsoft is een optie
, om de volgende reden:

Het is de OEM (dus HP, Dell etc) die de verkoop van Windows koppelt aan de PC, niet Microsoft. De OEM's hebben echter geen economische machtspositie (marktaandeel vanr 30%+). Wil je de genoemde rechtzaak starten, moet je dus bewijzen dat Microsoft haar macht misbruikt om OEM's te dwingen de verkoop van Windows te koppelen aan de verkoop van de PC. Maar die documenten - als ze er zijn - worden goed geheim gehouden door Microosft en de OEM's, en kunnen alleen met een inval van de mededingings-authoriteit of met 'Wikileaks-acties' geopenbaard worden.

Ik heb hier zelf onderzoek naar gedaan door aangetekende brieven te sturen naar de OEM's met de vraag naar hun 'retourneringsbeleid', ten tijde van Windows XP.

Van Toshiba en HP hoorde ik dat ze zich tot retourneren van software 'niet wettelijk verplicht' voelen, dus dit niet doen.

Van Acer kreeg ik een brief waarin stond, dat je je PC kon opsturen naar 's Hertogenbosch, en dat Acer vervolgens het geld ging verhalen op Microsoft.

Van het overgrote deel kreeg ik totaal geen antwoord, Dell vroeg alleen of de rest al had geantwoord, Medion, Targa, Lenovo totaal geen antwoord, Sony geloof ik dat ze ernaar gingen kijken. Fujitsu/Siemens weet ik even niet meer, kon volgens mij wel retourneren maar alleen hele pc, dan kreeg men geld terug.

Microsoft gaf inderdaad aan, net zoals de EULA zegt, dat als een consument een PC met Windows OEM koopt, dat dan de EULA een overeenkomst is tussen de PC Leverancier en de consument (eindgebruiker), en dat Microsoft bij deze overeenkomst geen betrokken partij is.

Echter, OEM's hebben een Windows OEM-Systum builder licentie die van toepassing is op het moment dat zij Windows op een PC installeren, en dat is wel weer een licentie tussen Microsoft Ierland (voor EU, Nevada voor US) en de systeembouwer.

Destijds heb ik ook aan het directoraat-generaal van de Europese Commissie gevraagd wat ze hiervan dachten. Het probleem is niet dat er geen formele klachten zijn, maar dat ze aanwijzingen vanuit het veld nodig hebben voordat ze invallen kunnen doen om verboden afspraken tussen Microsoft en de OEM's aan te tonen. Want dat die er zijn (dat klanten die minder computers zonder Windows verkopen meer korting krijgen op Windows volume licenties) lijkt me vrij zeker.

Microsoft heeft kennelijk een dusdanige angst dat mensen Windows 8 verwijderen van hun computer, dat dit middels UEFI-beveiligingen die alleen een 'gesigneerd' OS toestaan praktisch onmogelijk wordt gemaakt voor de gemiddelde tot de zelfs net iets bovengemiddeld bekwame consument.

Tevens zijn ze kennelijk dusdanig bang dat Dell PC's met Ubuntu en servers met Linux verkoopt, dat ze nu een 'Nokiaatje' uithalen: Er een paar miljard tegenaan plempen om Linux uit de deur te laten schoppen bij hun klanten, en het liefst natuurlijk een oud-Microsoft bestuurder als CEO van haar klant.

Gezien die praktijken wordt het klanten die willen weglopen van Windows nog moeilijker gemaakt om over te stappen. Omdat het nog moeiljker wordt kunnen de wanhopige klanten die ingesloten zijn en geen alternatief hebben nog beter door Microsoft uitgemolken worden. Immers: Klanten kopen een PC niet omdat er Windows op staat, maar ondanks dat er Windows op staat. Dat is denk ik de enige redenen voor de licht gestegen hogere omzet, die trouwens nauwelijks de inflatie bijbeent.

[Reactie gewijzigd door kidde op 25 januari 2013 11:26]

Ik vind dat koppelverhaal maar flauwekul en wordt er een beetje moe van dat er nog steeds mensen zijn die daar zogenaamd last van hebben.
99% van de consumenten koopt een pc met windows of een apple met osx of een mobiele variant met android of ios.
Deze klanten zijn niet van plan om een ander os erop te zetten.
De tweaker kan prima linux installeren naast zijn windows installatie en dat kan ook met secure boot las ik laatst.
Daarnaast kan je prima een pc samenstellen zonder os en die is nog goedkoper ook als een dell dat zou kunnen aanbieden.
Al met al die drie mensen die een windows pc kopen en dan niet voor windows willen betalen geef ik een tip. Doe het niet.
Bij HP en Dell, kan je gewoon een PC online kopen zonder Microsoft OS als Windows 8, je krijgt bij Dell zelfs een CD van FreeDOS er gratis bij! 8-)
Dus ik ben het met jou eens, een Apple Macintosh koop je ook niet zonder OS-X, toch? :X
Microsoft heeft kennelijk een dusdanige angst dat mensen Windows 8 verwijderen van hun computer, dat dit middels UEFI-beveiligingen die alleen een 'gesigneerd' OS toestaan praktisch onmogelijk wordt gemaakt voor de gemiddelde tot de zelfs net iets bovengemiddeld bekwame consument
Vreemd dan dat Microsoft voor certificering eist dat windows 8 PC de UEFI beveiliging altijd door de gebruiker uitgezet kan worden.

Je suggestieve maar ongefundeerde opmerkingen over het bestaan van een geheime illegale overeenkomst tussen Microsoft en de OEM zijn trouwens ronduit smaad. Dat je daar nog hoge moderaties voor krijgt is triest.

[Reactie gewijzigd door hAl op 25 januari 2013 13:09]

Vreemd dan dat Microsoft voor certificering eist dat windows 8 PC de UEFI beveiliging altijd door de gebruiker uitgezet kan worden.
Onzin, OEM's eisten dat Microsoft dat toestond.

Ed: Zie Microsofts Windows Hardware Certification Requirements for Client and Server Systems:
Mandatory. Secure Boot must ship enabled
Verder staat dat niet-UEFI (bios Legacy meuk) systemen uitgesloten worden.

Gevolg: Een collega van me, technisch opgeleid dus niet bepaald nitwit, is 3 dagen bezig geweest Windows 8 van zijn computer te verwijderen, en wil nooit meer Windows kopen. Nu is hij Ubuntu aan het ontdekken, en daar erg enthousiast over (telde dus wel mee als verkochte Windows licentie), en vertelt dat nu aan iedereen verder. Maar de meeste gebruikers komen niet zo ver.
Je suggestieve maar ongefundeerde opmerkingen over het bestaan van een geheime illegale overeenkomst tussen Microsoft en de OEM zijn trouwens ronduit smaad
Dan mag u mij gaan uitleggen waarom Microsoft hier in het verleden door het DOJ voor veroordeeld is:

http://www.digitalresearch.biz/DR/Info/COMPLAIN.HTM

Zie o.a. de claim dat OEM's DOS-softwarelicenties moesten verkopen voor PC's die ze zonder DOS verkochten. Natuurlijk is er weinig veranderd bij Microsoft, enkel dat ze het kennelijk beter geheim kunnen houden.

ed: En nog een conclusie van de rechter, uit ca ~2000:
An aspect of Microsoft's pricing behavior that, while not tending to prove monopoly power, is consistent with it is the fact that the firm charges different OEMs different prices for Windows, depending on the degree to which the individual OEMs comply with Microsoft's wishes. Among the five largest OEMs, Gateway and IBM, which in various ways have resisted Microsoft's efforts to enlist them in its efforts to preserve the applications barrier to entry, pay higher prices than Compaq, Dell, and Hewlett-Packard, which have pursued less contentious relationships with Microsoft.
http://www.justice.gov/atr/cases/f3800/msjudgex.htm#iiih

Maw: Linux verkopen betekent meer geld betalen voor Windows.

[Reactie gewijzigd door kidde op 25 januari 2013 16:21]

Hoe kun je in hemelsnaam 3 dagen bezig zijn met het verwideren van een OS...
Ook stom om te verwijderen. Maak er dan een dual boot of triple boot van.
Mocht ik niet aan Windows 8 kunnen ontsnappen dan word het triple boot: Win7, Win8, Linux distro naar keuze.
Gevolg: Een collega van me, technisch opgeleid dus niet bepaald nitwit, is 3 dagen bezig geweest Windows 8 van zijn computer te verwijderen, en wil nooit meer Windows kopen. Nu is hij Ubuntu aan het ontdekken, en daar erg enthousiast over (telde dus wel mee als verkochte Windows licentie), en vertelt dat nu aan iedereen verder. Maar de meeste gebruikers komen niet zo ver.
Met beveiligde UEFI... Pff, eventjes de UEFI config in, security uitzetten, gparted USB stick booten, partities weggooien en klaar..... Was met mijn Gigabyte board en FX-5120 zo klaar, max 10 minuten., installatie was binnen 30 klaar.

Sorry... Maar ik ben bang dat jouw collega niet erg heeft opgelet tijdens zijn opleiding.
Dat je daar nog hoge moderaties voor krijgt is triest
Die hoge moderatie is voor de rest van het verhaal, dat is nl. wel goed en gefundeerd. Maar deze opmerking..., ik ben het met je eens.
echt triest hoe jij MS probeer zwart te maken met puur speculatie. je heb nergens enige bron voor blijkbaar, en het zijn allemaal aannames die echt gebaseerd zijn op niets.
200% Hulde voor mensen zoals Kidde welke zelf op onderzoek uitgaat en niet alle mediaberichten maar klakkeloos aannemen en voelen als er onrecht heerst dit op te lossen. Dit zijn de mensen die het verschil maken!!!!
Bedankt! Boeiend om zo de details te lezen.

Ik sta altijd paf dat er mensen zijn die fan kunnen zijn van zo'n duivels bedrijf als Microsoft.

Ik zie het in deze thread ook weer: Mensen die worden misbruikt door Microsoft, en vervolgens Microsoft nog verdedigen ook. Ik vind dat zo ziek.

Misschien gevalletje Stockholm-syndroom (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stockholmsyndroom): Slachtoffers die zich identificeren met de dader. Net als vrouwen die geslagen worden door hun man, het minst snel weggaan.

Of gewoon een kwestie van oneerlijkheid: Mensen die niet willen zien dat ze misbruikt worden.

[Reactie gewijzigd door strompf op 26 januari 2013 12:36]

vuil... pokke os ...
Kun je die mening ook onderbouwen met argumenten? Hoewel ik in eerste instantie ook niet was te spreken over het OS, was dit vooral frustratie die ontstond door het niet kunnen vinden wat je zoekt.

[Reactie gewijzigd door densoN op 25 januari 2013 08:03]

moet ik elke keer onderbouwen waarom ik iets kut vind, voor ik het recht krijg om te retourneren wat ik door mijn strot gedrukt krijg, mooie wereld zo..

@leenm - dat zou iid moeten kunnen maar 1 telefoontje met toshiba zei genoeg, er zit geen licentie-sticker op en de garantie-afdeling kan het er niet afhalen ... je kunt het wel zelf (met uitleg) maar dan ben je direct ook je licentie kwijt (nog zoiets belachelijks) voor bijv mensen die tijdelijk naar w7 terug willen..
Nee, als je hem naar de winkel terugbrengt hoef je dat niet te onderbouwen. Als je op een site als tweakers een technisch product een "vuil... pokke os .." noemt wordt je echter geacht dat wÚl te doen.
heb je de discussie uberhaubt wel gelezen in vorrige threads en in deze meende ik het niet te hoeven herhalen, je kunt geen notebooks meer komen zonder windows (even apple buiten beschouwing gelaten)..

die windows belasting is gewoon onterecht, je vind het vast ook normaal dat de dealer van een auto je verplicht tot het afnemen van allerlij optionele modules in in beginsel niet bij de auto horen, bijv een tomtom zonder keuze voor een garmin, een autoradio van het merk a

natuurlijk heb je een standaard pakket maar op het moment dat er via sercure boot allerlij alternatieven na genoeg uit worden gesloten gaat het nergens meer over...

het meest opvallende is dat alle kritiek op win8 bijna structuureel gedown mod wordt door de ms fanboys...

@orian van een tweaker wordt ook verwacht zelf onderzoek te doen, lees dus eens alle reacties in voorgaande posts over dit stuk software dan snap je direct waarom ik het een kut os vind.

als jij dat niet vind prima dan gebruik je het toch ... maar heb dan het fatsoen om mijn andere mening daarover te respecteren
Nee, van een tweaker wordt verwacht dat hij zijn mening onderbouwt, en dat is niet door te roepen: 'zoek zelf maar op wat ik ooit een keer heb geschreven'. Als ik iets claim moet ik ook zelf ofwel bronnen, ofwel een (op mening gebouwde) onderbouwing geven.

Ik kan wel claimen dat je schijnbaar niets snapt van discusieren. Mijn mening is gebaseerd op je voorgaande post: je probeert mensen te verwijzen naar iets wat je ooit (verwacht je dat ik je 8000+ posts ga bekijken?) hebt gezegd. Geef maar een link (volgende keer meteen als je zo'n claim maakt) of onderbouw het opnieuw.
moet ik elke keer onderbouwen waarom ik iets kut vind
Niemand is ge´nteresseerd in wat jij kut vindt. Het is pas interessant als je kan zeggen waarom je iets kut vindt.
Die stikker is bij Windows 8 verdwenen en zit ingebakken in de laptop, de reden hiervoor is om misbruik te voorkomen. Heb meer dan eens mensen de code onderaan een laptop zien opschrijven om zelf te gebruiken, de klant die de pc koopt heeft daar achteraf dan last van. Een ander OS installeren kan altijd, de secure boot moet uit te schakelen zijn. De licentie terug bezorgen kan niet inderdaad, omdat deze in de laptop zit ingebakken. Als je Windows 8 zou herinstalleren na een tijdelijke terugkeer met Windows 7 dan haalt deze de licentie zelf uit je laptop. Wat je loopt te verkondigen klopt dus niet eens.
Nu alleen maar hopen dat het ook niet meer mogelijk is de originele product key uit de registry te halen want dan schiet je er nog weinig mee op. Helaas was dat tot en met Win 7 altijd wel mogelijk. Zelf als je de stikker van de PC trok kon iedereen met admin rechten dus nog gewoon de product key uit de registry halen. Hier zat wel een bepaald codering op maar veel meer dan een xor of zo was dat niet.
Tja, welkom bij Windows: sloom, duur en gewoon vies!
Misschien moet je Windows 8 een keer gebruiken. Het boot sneller dan ooit tevoren en is na een kleine periode van gewenning (+/- 2 dagen voor mij, +/-2 weken voor mijn vriendin en +/- een maand voor mijn opa van 90) een heel intu´tief OS.

Ik kan niet overweg met linux en OSx. Dit betekend niet dat het een slechte OS is maar dat ik geen zin heb om me erin te verdiepen. (met beide ervaring maar mede door mijn werk en software die ik gebruik ben ik nou eenmaal een Windows user.)

Eerst maar eens proberen voor je het afkraakt. Of je moet het op je 386 hebben ge´nstalleerd, dan is het idd een traag OS, maar dat heeft een andere reden...
Mijn Windows 7 pc start in zo'n 14s naar Windows vanuit de uit stand (reboot gaat sneller). Dat vind ik persoonlijk anders ook erg snel.
Wat ik raar vind is dat we als we over de snelheid van een OS praten altijd beginnen over hoe snel het OS boot. Persoonlijk vind ik dat echt van ondergeschikt belang vanwege een paar redenen...

Als eerste wordt je boot tijd mede bepaald door hoe lang je bios en eventuele bios'en van extra hardware er over doen. Bij mij duurt de initialisatie van het Areca bios namelijk net zo lang als de hele rest van het booten...

Ten tweede kun je tegenwoordig prima hibernaten, opstarten daarna kan bijna niet sneller.

En als laatste lijkt het mij belangrijker hoe snel het OS is in gebruik. Als ik naar mezelf kijk dan wordt mijn PC maximaal 1 keer per dag opgestart. Die boot tijd interesseert me dus niet heel erg veel. Wat me wel interesseert is hoe snel applicaties opstarten, hoe smooth die runnen en dat soort zaken.

Even ter info... Bovenstaande staat even totaal los van welk OS iemand wil gebruiken, volgens mij kun je tegenwoordig zowel met Linux, Windows als OSX snel booten en snel werken mits je moderne hardware gebruikt.

Ontopic qua Windows 8... Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo'n succes zou worden. Hier op tweakers heb ik toch behoorlijk veel negatieve reakties gezien. Blijkbaar is dat dus niet representatief voor de grote menigte. Een eigen mening erover heb ik overigens niet aangezien ik er nog niet mee gewerkt heb. Op dit moment ben ik geneigd om op Windows 7 + Fedora 18 te blijven hangen aangezien ik er eigenlijk best heel tevreden mee ben. Gezien de hoeveelheid applicaties die ik gebruik probeer ik Windows installaties max eens per 3 jaar te doen.

[Reactie gewijzigd door mxcreep op 25 januari 2013 09:53]

komt ook doordat W8 nauwelijks nog echt boot, maar bijna altijd uit hibernate vertrekt.

W8 heeft inderdaad een paar mooie verbeteringen onder de motorkap zitten, echter is het auto-stuur veranderd in een joystick.
Een joystick is heel nuttig en handig in bepaalde gevallen, maar niet in m'n auto.
En de Lak is er ook niet op verbeterd, en zelfs met het design zitten decennia terug in de tijd.
Voor desktops die de hele dag aan staan, maakt het weinig uit wat de boot tijd is. Die zet je aan, je haalt even koffie en je kunt gaan werken.

Maar juist voor tablets of voor laptops is het wel rete handig. Die gebruik je vaak veel korter en daarbij is dus zowel de normale boot als de hibernate echt een bak sneller geworden. Veel gebruiksvriendelijker dus.

Daarnaast zijn ook andere applicaties wel wat sneller geworden, maar onderschat de verkorte boottijd dus niet. Zelf heb je er misschien minder baat bij, maar de doorsnee consument die maar even wat op wil zoeken/kijken/luisteren heeft er dus wel baat bij.
Hoe vaak zet jij je tablet en telefoon uit? Ik echt nog minder vaak dan mijn pc.
Het werkt goed en het ziet er leuk uit maar er zitten nog steeds dingen in die nergens op slaan.
- Nog steeds wordt je browser startpagina gekaapt door websites of programma's zonder toestemming te geven. (Ik weet niet, maar dat is toch een lokaal opgeslagen string waar anderen niet aan hoeven te komen?)
- Een dual-monitor opstelling blijft brak. Resoluties die samen zouden moeten kunnen werken niet en Windows vergeet telkens wat het 1e scherm is. Programma's weigeren te onthouden op welk scherm ze het laatst draaiden.
- Het systeem lijkt met elke versie meer last te krijgen van bestanden die in gebruik schijnen te zijn maar kan daar niets over laten zien.
- Microsoft doet volop mee aan de jacht op persoonlijke gegevens en de handel daarin. Een MS-account is vast van "levensbelang" , maar hoe belangrijk is het echt?
- Een platform voor apps is als je het mij vraagt niet echt serieus te nemen en overbodig. Gewone programma's kunnen ook fullscreen draaien en het OS ondersteunde al software-frameworks. Een extra van de rest gescheiden software-layer is puur marketing en verbetert niets. Ik heb wel het idee dat ze daar zelf ook niet zo in geloven en hopelijk die meuk binnenkort overboord gaan gooien.

Gezien al die kinderachtige zaken die iedere keer weer terugkomen heeft MS naar mijn idee record-omzet niet te danken aan de hoge kwaliteit van hun OS. Zonder hevige marketingcampagne en het psychologisch zieltjes winnen waren ze nergens. Ze hebben het enorme voordeel dat de meeste mensen gewoon niet beter weten en er als vanzelfsprekend voor betalen bij aanschaf van een nieuwe computer.

[Reactie gewijzigd door blorf op 25 januari 2013 09:43]

- Er staat altijd wel ergens een vinkje, en dan nog is dat niet de fout van het OS.

- In Windows 8 (7 iets minder) werkte dit al zeer goed, dan doe je toch iets fout.

-

- Is het zo erg om even je naam op te moeten geven voor wat je terug krijgt, Microsoft is geen advertentie bedrijf zoals Google, ze doen daar niet aan mee. Argumenteer aub.
Misschien zou je wat meer onderzoek kunnen verrichten voordat je dit soort posts typt, want ze doen hun best om het wel (deels) te worden:

http://advertising.microsoft.com
Bovendien werkt het ook prima zonder MS account. Uiteraard kun je dan alleen niet van de apps gebruikmaken die leunen op het gebruik van persoonlijke gegevens, zoals de foto app. Als MS niet weet wie jij bent kunnen ze daar ook niet jouw Facebook en Flickr foto's in weergeven. Maar als je daar geen behoefte aan hebt maak je gewoon geen account aan.

Advertenties zijn er sowieso, account of niet, maar zijn over het algemeen niet storend aanwezig. Principieel ben ik niet gediend van de advertenties maar soms moet je de dingen nu eenmaal accepteren zoals ze zijn.

[Reactie gewijzigd door coffeejunkee op 25 januari 2013 15:45]

een platform voor apps is als je het mij vraagt niet echt serieus te nemen en overbodig. Gewone programma's kunnen ook fullscreen draaien en het OS ondersteunde al software-frameworks. Een extra van de rest gescheiden software-layer is puur marketing en verbetert niets. Ik heb wel het idee dat ze daar zelf ook niet zo in geloven en hopelijk die meuk binnenkort overboord gaan gooien.
Over dat app platform is echt wel nagedacht:
  • Voor een desktop-computer is het misschien een beetje onhandig, maar er zijn steeds meer hybride apparaten: laptops met omkeerbaar scherm en touchscreen, tablets met toetsenbord docking en x86 processor, etc. Deze computers hebben baat bij een desktopversie van Windows 8, maar hebben ook baat bij touch apps. Dus heeft Microsoft dit alles in een OS ge´ntegreerd, zodat mensen geen lastige keuze hoeven te maken.
  • Mensen zijn van Android tablets en iPads gewend dat deze een app market hebben; dat installeert veel makkelijker dan ergens een .exe of .msi vandaan plukken en installeren.
  • Meer controle over malware. Elke app wordt gescreend. Dat houdt in dat Microsoft de mogelijkheid heeft om op malware te scannen. Wat voor problemen het oplevert als je apps niet op malware scant kun je in recente nieuwsartikelen over Android lezen. Hier bijvoorbeeld.
Daarnaast vind ik het fijn dat jij vindt dat Microsoft mijn ziel psychologisch heeft gewonnen, en dat ik niet beter weet en overal vanzelfspreken voor betaal. Ik vind het een fijn OS, en dat heeft niets met zieltjes winnen of iets dergelijks te maken.
Meer controle over malware. Elke app wordt gescreend. Dat houdt in dat Microsoft de mogelijkheid heeft om op malware te scannen. Wat voor problemen het oplevert als je apps niet op malware scant kun je in recente nieuwsartikelen over Android lezen. Hier bijvoorbeeld.
Nee, nee, nee, nee.

De situatie hier is helemaal niet anders dan die op Windows. Het artikel waar je naar linkt gaat over een nepstore van scammers die via links in emails en andere onbekende bronnen wordt verspreid.

Dat heeft dus helemaal NIETS met screenen te maken, want het gaat buiten dat proces om. Onder Windows kan dat net zo goed gebeuren (en dat gebeurt dan ook).
Voor zover ik het weet te herinneren wordt een app die je naar de play store submit vrijwel direct online gezet en pas offline gehaald als er via de play store gerapporteerd wordt dat er iets niet pluis is met de app.

In iOS en Windows 8 submit je een app en moet je vervolgens wachten op een review. Dat zorgt er dus voor dat Microsoft/Apple veel beter kan checken of jouw app wel of niet deugt voordat deze in eerste instantie in de store terecht komt.

Je hebt overigens gelijk dat de link niet zo relevant is, ik had na het zoeken iets beter moeten kijken of dit artikel wel past bij het punt dat ik probeerde te maken.

Feit blijft dat het in de Play Store mogelijk is om tijdelijk malware in de store te zetten die er pas uit gaat als iemand het opvalt. Dit is een beleidskeuze van Google waar ik persoonlijk iets minder blij mee ben, hoewel het er wel voor zorgt dat een developers account bij Google maar eenmalig 25 dollar kost en je bij Apple en Microsoft een jaarlijks bedrag betaalt dat ook nog eens een klein beetje hoger is. Geen ramp, maar het laat wel zien dat het publishen van een app Apple en Microsoft meer geld kost, omdat ze er meer mee doen.
Voor zover ik het weet te herinneren wordt een app die je naar de play store submit vrijwel direct online gezet en pas offline gehaald als er via de play store gerapporteerd wordt dat er iets niet pluis is met de app.
Dat is (tegenwoordig) ook fout. Pas na zo'n anderhalf uur komt je app online en je komt er al meteen niet door als het echt fout zit.
In iOS en Windows 8 submit je een app en moet je vervolgens wachten op een review. Dat zorgt er dus voor dat Microsoft/Apple veel beter kan checken of jouw app wel of niet deugt voordat deze in eerste instantie in de store terecht komt.
Apple en MS checken ook met automatische tools. Bovendien is al vaak genoeg gebleken dat ze helemaal niet zo goed kijken, want het komt best vaak voor dat je bv. vier keer een app moet submitten en er iedere keer weer een andere klacht bij komt (notabene voor verder precies dezelfde app).
Feit blijft dat het in de Play Store mogelijk is om tijdelijk malware in de store te zetten die er pas uit gaat als iemand het opvalt.
Net zoals dit ook mogelijk is met de app store van Apple:
http://nakedsecurity.soph...ore-security-compromised/
http://www.zdnet.com/appl...ios-app-store-7000001570/

Het enige feit hier is dat het overal mogelijk is en dat niets 100% waterdicht is te krijgen.
Ik zal even in je quote reageren:
Het werkt goed en het ziet er leuk uit maar er zitten nog steeds dingen in die nergens op slaan.
  • Nog steeds wordt je browser startpagina gekaapt door websites of programma's zonder toestemming te geven. (Ik weet niet, maar dat is toch een lokaal opgeslagen string waar anderen niet aan hoeven te komen?)
Toch moet tegenwoordig wel toestemming worden gevraagd en is zelf aanpassen prima te doen. Volgens mij heb je tegenwoordig ook security suites die dit kunnen blokkeren. Heb er zelf eigenlijk nooit last van, want ik kijk gewoon wat ik aan het installeren ben.
  • Een dual-monitor opstelling blijft brak. Resoluties die samen zouden moeten kunnen werken niet en Windows vergeet telkens wat het 1e scherm is. Programma's weigeren te onthouden op welk scherm ze het laatst draaiden.
Het eerste probleem heb ik totaal niet. Alleen als je een hele grote resolutie met een hele kleine resolutie combineert, wil het nog wel eens mis gaan, maar ik gok dat dit dan meer een driver- of hardwareprobleem is . Maar met zowel mijn laptop met Nvidia chip, als mijn desktop met Ati chip heb ik daar dus geen last van. Op het werk dus met diverse verschillende monitoren waarvan na de eerste keer wel onthouden wordt waar hij moet komen, als de thuismonitoren heb ik altijd dezelfde instelling.
Dat opstarten op welk scherm is gewoon niet in Windows ingebouwd, maar mijn tooltje wat de taakbalk e.d. nog meer optimaliseert kan dat bv wel: Actual Multiple Monitors.
  • Het systeem lijkt met elke versie meer last te krijgen van bestanden die in gebruik schijnen te zijn maar kan daar niets over laten zien.
Dit probleem herken ik niet, maar daar zijn ook al wel tooltjes voor te vinden, mocht het echt niet weg gaan.
  • Microsoft doet volop mee aan de jacht op persoonlijke gegevens en de handel daarin. Een MS-account is vast van "levensbelang" , maar hoe belangrijk is het echt?
De MS account is gekoppeld aan vele diensten die het werken met Windows makkelijker maken of uitbreiden. Het is bv gekoppeld aan WLM/Skype waardoor je kunt chatten. Je hebt een heus adresboek waar je mee in contact kunt komen. Er zit een mail-app in waar je mail-accounts aan kunt koppelen (bij een reinstall is dan alleen een login nodig en je bent klaar!) Dan zijn er nog Bing met personalisering, Xbox voor games/muziek/films (1x een arcade game aanschaffen en je hebt hem ook gewoon op elke installatie beschikbaar). Ook kun je gebruik maken van Skydrive om je bestanden overal beschikbaar te hebben. En je kunt allerlei gegevens synchroniseren (bv welke desktop je hebt ingesteld of applicatie instellingen die je kunt overnemen naar een nieuwe installatie). Privacy staat nog altijd duidelijk vermeld en is prima aan te passen. Dus ik snap het probleem niet helemaal. Als je niet gevonden wil worden is dat prima mogelijk, maar kun je nog steeds gebruik maken van allerlei diensten. Natuurlijk kun je ook hier bezwaar nog tegen hebben, maar dan mis je dus wel een hoop.
  • Een platform voor apps is als je het mij vraagt niet echt serieus te nemen en overbodig. Gewone programma's kunnen ook fullscreen draaien en het OS ondersteunde al software-frameworks. Een extra van de rest gescheiden software-layer is puur marketing en verbetert niets. Ik heb wel het idee dat ze daar zelf ook niet zo in geloven en hopelijk die meuk binnenkort overboord gaan gooien.
Misschien dat je er zelf niet veel waarde aan hecht, maar ik zie mijn zus (die toch wat minder technisch is) nu wel meer applicaties gebruiken en daar ook minder problemen mee hebben. Ook tantes zijn aan het overstappen en hebben na een korte introductie weinig hulp meer nodig (de telefoon staat dus niet meer roodgloeiend met problemen). Het gedeelte met applicaties is dus minder gericht op powerusers, die volgens mij altijd wel van de desktop gebruik zullen blijven maken. Dat is voor jou en mij dus jammer (al zie ik er dan wel weer het nut van in), maar voor minder ervaren gebruikers des te meer. Dat de store nog niet uitgebreid is, is natuurlijk jammer (want dat verteld de reclame niet), maar heeft zeker potentie. Zo'n Surface Pro zie ik dan wel weer zitten! Natuurlijk kun je met huidige programma's vaak hetzelfde doen of kun je ze op dezelfde manier laten functioneren. Maar er is nooit echt een standaard geweest. Een standaard gericht op technische werking, ontwerpstijl en gebruiksvriendelijkheid. Desktop applicaties lijken nooit op elkaar (tenzij ze van dezelfde fabrikant zijn) waardoor het voor (simpele) gebruikers altijd enorm zoeken was. Er zijn natuurlijk wel wat ongeschreven regels, maar hoeveel applicaties ken jij wel niet die knoppen voor bevestigen/annuleren altijd omdraaien? Dat zijn bv zaken die ze nu wel gestandaardiseerd hebben en dat juich ik eigenlijk wel hard toe. Dat ik niet alles ga gebruiken is natuurlijk jammer, maar applicaties voor verkeersinformatie of weer vind ik nu wel handig met live-tile.
  • Gezien al die kinderachtige zaken die iedere keer weer terugkomen heeft MS naar mijn idee record-omzet niet te danken aan de hoge kwaliteit van hun OS. Zonder hevige marketingcampagne en het psychologisch zieltjes winnen waren ze nergens. Ze hebben het enorme voordeel dat de meeste mensen gewoon niet beter weten en er als vanzelfsprekend voor betalen bij aanschaf van een nieuwe computer.
Ik ben het ermee eens dat de nieuwe app-interface beter had gekund. Een startknop onderin (desnoods een taakbalk waar windows om bekend staat) en een mooie sluitknop bovenin. Zaken die iedere huidige pcgebruiker wel erg mist. Maar in feite is er weinig mis met de huidige interface. Misschien wel gericht op tablets, maar ik kan er hier prima mee overweg en ik neig hierdoor zelfs een tablet of monitor met touch te gaan halen. Simpelweg omdat het mij kan helpen (en ik het stiekem ook erg gaaf eruit vind zien).

Het heeft even tijd nodig om te wennen, maar als OS zelf vind ik hem erg goed in elkaar zitten. Er is duidelijk over nagedacht en er zitten wat vernieuwingen in die een love/hate effect hebben. Ik kan het wel waarderen, maar helaas lijk ik hier de enige te zijn. Al met al ben ik tevreden en ben ik blij dat ze weer wat goede cijfers laten zien.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 25 januari 2013 12:56]

Zelf die gewenning valt wel mee, heb het startmenu erop gezet zodat ik gelijk kon doorbooten naar de desktop van Windows 8 en daar alle programma's op de oude taakbalk gezet, net zoals in Windows 7. Toen dat allemaal werkte ben ik gaan kijken hoe de Metro interface werkte en de apps, eigenlijk was ik daar een half uur mee bezig en toen wist ik hoe het in elkaar stak. misschien komt dat ook wel omdat ik meer met een pen werk dan een muis, dus ff naar de rechterhoek is allemaal een fluitje van een cent. :)
Yep, 15 euro voor een OS is echt wel enorm duur.
Al gekeken onder de batterij? Daar zitten ze vaak verstopt.
Stel je koopt een labtop, dan heb je hem dus gezien in de winkel en heb je hem ook gebruikt denk ik, zou een beetje raar zijn als je een labtop meeneemt zonder het werkend te zien. Je hebt er dus weldegelijk voor gekozen, en geaccepteerd dat er windows8 op staat. En dan achteraf zeggen dat het een kut OS is is wat vreemd vindt je niet.
Ik weet niet waarom je je gedownmod bent, want je slaat de spijker op zijn kop. De enige reden dat windows 8 een succes is, is inderdaad omdat het door iedereen zijn strot wordt geduwd bij nieuwe hardware.

Mensen die een laptop hebben gekocht met windows 8 hoor ik allemaal klagen over de nieuwe windows. niemand is er over te spreken.

En omdat betaalbare laptops nooit zelf bouw zijn zit je altijd aan een merk gebonden. en deze merken verkopen vrijwel allemaal windows 8.

Bij PC is dit gelukkig niet zo en kun je wanneer je er wat verstand van hebt zelf een PC in elkaar sleutelen en er dan de windows naar keuze op zetten. Voor zolang als windows 7 nog verkocht wordt.

Als ik kijk naar de strategie van MS dan zie ik het wel gebeuren dat je win7 over een jaar niet eens meer kan krijgen. om zo op deze manier maar iedereen naar win8 te pushen. Ik heb als consument nooit het gevoel gehad dat ik door MS gepushed werd. ik kon jaren op xp draaien en alles werd netjes ondersteund. maar de mentaliteit is bij MS drastisch aan het veranderen. in korte tijd kwam vista, win7 en nu win8 achter elkaar.

In mijn opinie is windows 8 geen windows meer. het doet de naam in alle opzichten geen eer meer aan. de windows zoals we die ooit kende is niet meer in win8 ze hadden het in mijn ogen net zo goed metro 8 kunnen noemen. Maargoed dat is mijn mening.
Ik weet niet waarom je je gedownmod bent, want je slaat de spijker op zijn kop. De enige reden dat windows 8 een succes is, is inderdaad omdat het door iedereen zijn strot wordt geduwd bij nieuwe hardware.
Ben ik niet met je eens, ik wilde niet aan Windows 8 maar na gebruik van mijn Lumia 920 werd ik best wel enthousiast over de interface, een paar maanden geleden had ik het al eens op mijn AMD systeempje ge´stalleerd (consumer preview) maar verder niks mee gedaan.
Mensen die een laptop hebben gekocht met windows 8 hoor ik allemaal klagen over de nieuwe windows. niemand is er over te spreken.
Na een kleine week nu ben ik eigenlijk nog niets tegen gekomen waarvan ik zeg, dat is nu vervelend aan het OS. Alleen is de kwaliteit van sommige "New GUI" app's wat ondermaats. Sterker nog, na een kleine week gebruik wil ik niks anders meer.

Een aantal voordelen:
  • Start menu met de live tiles is een verademing, muis naar onderen knallen zonder kijken en klikken is zo verdomde handig;
  • Geen fences meer nodig voor desktop, desktop is lekker leeg, geen geklooi meer met alle apps minimaliseren of "show desktop" om je ikoontjes te vinden, gewoon naar "Start" en je hebt overzicht;
  • Hardware werkt als een tierelier, geen crashes, smooth;
  • Snelheid, zowel booten als bij gebruik, zelfs in BO2 haal ik 15 tot 20 fps "meer" met Windows 8;
  • Integratie, heerlijk, op je start scherm gelijk overzicht van nu.nl, tweakers, je e-mail en agenda via active sync (dus niet voor alles outlook moeten opstarten), synchronisatie met linked in, facebook, outlook.com, active sync contact personen;
  • Gewoon de wijze waarop je werkt is veel sneller en intinutiever geworden.
Natuurlijk zijn er een aantal nadelen, maar voor mij is er maar 3 waarvan ik denk, dat zou ik nog willen hebben:
  • Favorieten gebruiken in IE10 metro app;
  • Tiles aanmaken waarin je App's kunt zetten (submenu's);
  • Achtergrond aanpassen van het nieuwe start menu met eigen afbeeldingen.
Als ik kijk naar de strategie van MS dan zie ik het wel gebeuren dat je win7 over een jaar niet eens meer kan krijgen. om zo op deze manier maar iedereen naar win8 te pushen. Ik heb als consument nooit het gevoel gehad dat ik door MS gepushed werd. ik kon jaren op xp draaien en alles werd netjes ondersteund. maar de mentaliteit is bij MS drastisch aan het veranderen. in korte tijd kwam vista, win7 en nu win8 achter elkaar.
Vooruitgang komt met veranderingen. Wanneer ik nu naar Windows 7, OS/X, Linux kijk, dan overkomt mij het zelfde gevoel als met Android en IOS, wat een oude zooi, zo retro, iets voor verstokte bejaarden die maar zeggen: vroeger was alles beter.

En dan de quote van de dag voor mij:
If you cannot follow the future, then you better stop living.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 25 januari 2013 22:43]

De omzet had nog een stukje hoger kunnen zijn als direct bij de lancering wat betaalbaardere Windows 8/RT tablets waren uitgekomen, die beginnen nu mondjesmaat uit te komen.
is win8 niet dat tablet OS wat microsoft ook op de desktop wil pushen?
Ehm, ja. Win8 is vanaf nu tot faal verklaard.
Het best verkopende besturingssysteem (samen met zijn voorganger) tot faal verklaard? Hoezo?
Okt tot Jan 60 miljoen licenties. Leg uit waar dit faalt? Al deze mensen hebben voor Windows gekozen. Niemand dwingt ze.
Die 60 milj zijn niet allemaal mensen die gekozen hebben.
* oem licenties zitten daar ook al tussen, maar goed dat was bij voorgaande versies ook zo dus de cijfers kan je blijven vergelijken.
* MS heeft de introductie prijs drastisch verlaagd om tot dergelijke resultaten te komen, wat mij bewijst dat ze anticipeerden op een slechte acceptatie, en zeker de prijs een minimale invloed wilden geven.
* Het is ook maar "vergelijkbaar" met voorgaande OSsen, dat wil zeggen ook vergelijkbaar met Vista, waarvan de acceptatie ook niet vlot verliep, maar Vista had een veel hogere prijs.
* Het is niet "meer dan" Vista of Win 7 anders gingen ze het niet nalaten om het zo uit te drukken.
* er was een bug/lek/feature/.... om W8 gratis te verkrijgen, elke IT site heeft er zowat over gerapporteerd en wat deed MS ? 3 weken lang NIETS, weerom in mijn ogen enkel om meer licenties de deur uit te krijgen. Daarna moest je een geldige "windows" licentie ingeven.
* wat met die media licentie werden die apart mee geteld ?
* 100% van de mensen die ik persoonlijk ken die W8 ge´nstaleerd hebben, hebben het al weer verwijderd van hun systeem, en nee men herinstalleert niet voor het plezier.

Al deze zaken maken dat W8 In mijn ogen gefaald is, met dergelijke acties nog maar een evenwaardig resultaat, is gewoon weg te weinig.
Even kort reageren: bij jou 100% wil nog niet zeggen bij iedereen 100%. Misschien dat je met wat meer tweakers samenwerkt, maar hier zijn ze juist wÚl aan het overstappen. Heb op het werk allemaal leuke reacties gekregen (vooral bij de sales en administratie waren ze enthousiast), waardoor het dus zeker wel van de grond aan het komen is. Misschien niet onder de groep tweakers, maar de normale consument bv wel!
Net zoals dat Apple allerlei iOS elementen in OS X aan het schuiven is, en Ubuntu ook een touch-oriented desktop environment heeft?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 25 januari 2013 09:23]

Daar zit nogal een verschil tussen, die gebruiken kleine elementen van het mobiele OS. Windows 8 neemt direct een groot deel van de interface over, waardoor de gebruiker met een rare mix zit opgescheept.
Daar zit nogal een verschil tussen, die gebruiken kleine elementen van het mobiele OS. Windows 8 neemt direct een groot deel van de interface over, waardoor de gebruiker met een rare mix zit opgescheept.
En toch vind ik het prima werken op de desktop. Het is minstens 2x zo snel als het oude start menu, en je kan elk icoontje overal heen slepen.

Ook de Windows-applicaties zoals WordPad, vind je makkelijk op ABC volgorde met rechtermuisknop in het Start-scherm -> Alle apps

En als ik mijn PC wil afsluiten? Lekker naar de rechterhoek, Opties, Afsluiten.
En helaas dus niet meer:

Windows key->pijltje naar rechts->enter

Wat dus 10x sneller is dan wat jij beschrijft.

En wat opties, instellingen en dergelijke betreft:
  • Windows key+x
  • rechts beneden aanwijzen (niet klikken!) -> opties klikken -> Configuratie Scherm (of andere zoals PC Info of Personalization)
  • windows key -> intoetsen: "PC Se" -> pijltje naar beneden -> PC Settings aanklikken
Waarom ... in vredes naam ... 3+ verschillende plekken om instellingen van mijn OS te wijzigen. Wordt helemaal gek van wat ik waar kan vinden.

Om maar niet te spreken over veel te veel van die standaard 'apps'. De enige die ik nog in mijn 'start scherm' (waarom nou beeld vullend?? :-( ) heb staan zijn Photos en Weather. En ik denk er sterk aan die Photos ook maar te verwijderen...

Ik ben niet vies van een touch interface, heb zelf de iPhone en iPad, de Windows RT tablets zien er niet slecht uit, zo ook de Windows 8 Phone ook niet...

Maar ik wil gÚÚn touch interface op mijn non-touch laptop/desktop!!!!!!

[Reactie gewijzigd door DrBashir op 25 januari 2013 12:47]

Afsluiten is inderdaad wat onhandig. Beste oplossingen:

aflsuitknop toevoegen aan start-menu: http://www.oostdam.info/i...-create-a-shutdown-button

aflsuitknop toevoegen aan win-x menu: http://www.howtogeek.com/...-the-windows-8-winx-menu/
Windows 8 is een OS wat zowel op tablet als op desktop goed werkt. Het is alleen even wennen. En daar zit de crux voor veel tweakers.
Mijn ervaring is dat de crux hem juist onder de tweakers bevindt en niet bij de normale consument.
Volgens mij is de crux dan weer dat tweakers mensen zijn die dingen aanpassen naar hun eigen idee/smaak/instellingen/gebruik/whatever....
Dat is met W8 nu allemaal mogelijk, je kan het helemaal zo inrichten dat je overal met een muisklik bent..
Dat juist deze groep niets wil veranderen omdat ze dan de weg kwijt zijn verbaasd me hogelijk, je bent dan geen tweaker imo,maar een suffe gebruiker die ooit een kunstje geleerd heeft..
Ze noemen zich tweaker omdat ze op deze site komen.....ik kom weleens op medische sites, dat maakt me echter nog geen arts helaas. :P
Neem als voorbeeld dat je op meer manieren bij diverse instellingen kan komen, als argument wordt gegeven dat dat onduidelijk is....DrBashir wordt er helemaal gek van zelfs???
Omgekeerd kun je zeggen dat nu vele wegen naar Rome leiden en je dus vaker op de goede weg zit dan met die ene die je moet weten omdat je anders verdwaald. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 26 januari 2013 03:33]

Niet veel eerder las je overal nog dat de verkoop erg tegenviel en W8 al werd vergeleken met Vista. Nu behalen ze recordomzet dankzij W8? Ik zou bijna denken dat de grote jongens een enorme voorraad licenties hebben ingekocht n.a.v. de prijsverhoging die eraan komt, maar dat lijkt me sterk?
Ik zat ook al te zoeken. De verkoop viel toch enorm tegen? En dat lag niet aan MS natuurlijk. Is het dan sindsdien een maand lang veel beter gegaan? Ik zou wel eens verkoopcijfers per week willen zien.
Tja, die krijg je natuurlijk niet te zien.
Ik kan mij voorstellen dat er toch een behoorlijke groep gebruikers is die, nu de goedkope upgrade actie aan zijn eind komt, nog snel even een Win8 Pro licentie mee willen pikken voor 30 euro.
Dus er is een kans dat de verkoop van Win8 in Januari nog een flinke boost heeft gekregen.

En wat is nu 30 euro voor iets wat de meeste mensen hier dagelijks een ruim aantal uur gebruiken. Als je een jaar of 2.5/3 met een PC doet, inclusief Windows licentie, kost het je nog geen cent per dag.
Dus als er iemand 2.5/3 jaar een aantal uur per dag met een zweep op je rug staat te meppen geef je diegene ook 30 euro?

Ik ben (godzijdank) niet genoodzaakt om Windows te gebruiken; ik heb een Windows 7 licentie gratis verkregen via mijn opleiding en die boot ik ongeveer 5 keer per jaar: twee keer tijdens de halfjaarlijkse lan-party waar ik aan mee doe, en 3 keer omdat ik het voor het een of ander stom progsel nodig heb wat niet onder Wine werkt. Ik alle gevallen wordt ik dus door een bepaald stuk software/game gedwongen om Windows te draaien. Daar heb ik dus echt geen geld voor over.

Vele anderen ergeren zich wel aan wat Windows allemaal tegenwerkt, maar zij zijn in tegenstelling tot mij wel genoodzaakt om enkele uren per dag ermee te werken. Dan vind ik 30 euro nog steeds veel, gezien ze eigenlijk gewoon weinig keus hebben,
ik blijf vooralsnog gewoon lekker binnen Windows, omdat er dingen zijn die ik daar net als jij gewoon op moet doen. Dus houd ik het voorlopig maar bij Windows en neem ik de rest op de koop toe. Als ik toch al Windows moet draaien, doe ik de rest er ook wel op.

Want je kan je ergeren aan Windows en het maar 5x per jaar starten omdat dat nou eenmaal moet...

... maar ik heb dan zelf weer geen zin om te moeten prutsen met Wine waar ook de helft niet van werkt of waar je weer opnieuw voor moet gaan lopen mieren na een patch/update.
Ik gebruik Wine ook zeer zelden. De meeste dingen kan ik prima doen zonder Wine / Windows-toepassingen. Ik ben ontwikkelaar, en op programmeer-tools-gebied is Linux zeer goed vertegenwoordigd, dus daar heb ik zeker geen Windows voor nodig.

Die 5 keer per jaar dat ik het boot vind ik niet zo problematisch, het jammers is de tig gigabyte die de Windows installatie op mijn harde schijf in beslag neemt.
Ik zat ook al te zoeken. De verkoop viel toch enorm tegen? En dat lag niet aan MS natuurlijk. Is het dan sindsdien een maand lang veel beter gegaan? Ik zou wel eens verkoopcijfers per week willen zien.
Artikel was gebaseerd op het bezoeken van internet statistieken van 1000 'populaire' websites.
Inderdaad, wel vaag ja.
Ik schrok me dood. 21 miljard winst.. Neem aan dat het omzet moet zijn.
Allemaal goede cijfers van MS, Samsung en Nokia. Apple de enige met een winst vermindering en 10% (50miljardĄ) aandeel daling. Ik hoop dat ze hierdoor ff flink wakker worden geschud.

Ik gun MS deze goede cijfers van harte! Ze hebben dit keer echt een gewaagde stap genomen. Ver voruit op andere os-en. Mooi om te zien dat het beloond word.
Je verhaal zou mooi zijn maar wat je zegt klopt niet:

Apple had weldegelijk een winststijging zelfs nog boven de verwachtingen maar de beurs reageerde alleen anders.

Nokia had winst maar daar was dan ook alles mee gezegt, als je de PDF had ge-opend bij het nieuws bericht had je gezien dat de devices en services group van Nokia weer verlies heeft geleden (en behoorlijk veel ook nog).

Het is juist de Nokia-Siemens networks die er nog een positief resultaat van maakt.

En de resultaten van Microsoft vindt ik juist tegenvallen, sterker nog, de winst is met 200 Miljoen gedaald t.o.v. van de vorige periode. Daarnaast vindt ik de verkoopaantallen tegen vallen. De aantallen van Windows 8 is gelijk aan die van de vorige versies over dezelfde periode's. Maar de verkoop prijs lag dit keer wel een stuk lager. Terwijl je juist zou verwachten dat zodra de prijs van zo'n product met bijna 70% naar beneden gaat dat het juist enorm goed zou moeten verkopen.

Dus hoe microsoft dit gedaan heeft is mij een raadsel, maar volgens mij niet door de verkopen van Windows 8.

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 25 januari 2013 08:26]

De winststijging was volgens mij onder de verwachting, zoals veel websites vermelden.
Oh ik lees het artikel verkeerd, het gaat dus over Apple en niet over microsoft. :)
Grappig dan al de doemdenkers en zeggers dat het 1 grote flop was en zou worden.
Windows is al een grote flop van zichzelf...
Windows is al een grote flop van zichzelf...
En waarom? Ach nee laat maar, don't feed the troll.
Indien je enkel deze kinderachtige onzin kan uitkramen gelieve dan elders te gaan.

www.ikhaat M$.nl of zoiets ok?
Net zoals Linux en MacOS bedoel je dus...
een flop die door het grootste deel van de wereld wordt gebruikt vanwege z'n toegankelijkheid en grote hoeveelheid aan applicaties die daarvoor gemaakt worden.
Ja dat is een flop ja.
Idd, zo'n top OS zo afkraken. Heb nog nooit zo'n fijne Windows ervaring gehad als met 8.
Meningen over het OS verschillen, ik heb Win8 een week uitgeprobeerd (leve Pirate Bay) en vind het niet fijn werken zonder touch screen. Dus heel Win8 maar naar de prullenbak gesleept.

In de winkel was het met touch screen een stuk beter. Als ik ooit nog een computer/laptop met zo'n scherm heb, denk ik dat Win8 wel degelijk een mooi iets is. Dan zou ik het best willen gebruiken.

Wat mij verbaast is dat er geen percentages zijn van de verkopen: Is Win8 nu vooral gekocht door updaters die met the flow mee willen, of zijn het vooral de OEM licenties?

Ik vermoed dat het zoals eerder genoemd vooral te maken heeft met het doordrukken van Windows op computers. Dat de consument de keuze niet krijgt bij de aanschaf, en retour van Windows enkel aftersales service is waar slechts enkele bedrijven aan doen.
Oh, kan je het naar de prullenbak slepen om te verwijderen?
Zit je op een Mac??
Ze hebben dan ook een hele mooie nieuwe commercial draaien nu, voor IE10 en een Surface tablet.
Tijd om Apple weer even op zijn plaats te zetten met hun speelgoed.

http://www.neowin.net/new...h-90s-laden-ie-commercial

[Reactie gewijzigd door j0shua79 op 25 januari 2013 08:16]

Ik weet het niet. Die commercial is vooral een hoop nostalgisch gezever. Als ik terugdenk aan de 90ties en Microsoft herinner ik me vooral een OS dat er om de haverklap in slaagde een BSOD te produceren. Een tijd waarin je niet anders kon dan bijna exclusief MS gebruiken en andere OS'en praktisch ontoegankelijk waren voor de normale mensen. Een onderontwikkelde Linux, Mac OS en Apple in de afgrond. . .

Maar dat is misschien wat MS terug wil. Als het aan mij ligt: Nooit meer van DAT soort status quo.

EDIT: En waarom krijg ik een -1 voor de kiezen? Ik onderbouw mijn post in een behoorlijke context. Misschien off-topic m.b.t. tot het kerntopic nl. de omzetcijfers maar voor de rest geen -1 waard. Ik zeg gewoon dat MS ons niet moet herinneren aan de 90ties want dat was qua softwarematige vrijheid gewoon een baggere periode.

@ Onder: Really? MS staat nog steeds voor het zelfde. Nu zijn ze gewoon in Scramble-mode. MS was in de Jaren 90 al volwassen. ATM hebben ze gewoon een sjofele zonnebril opgezet om te zeggen: Maar kijk! We toch wel cool hoor! Helaas Balmer je blijft een kale schreeuwer.

[Reactie gewijzigd door Lorefice op 26 januari 2013 16:15]

Je snapt de commercial helemaal, alleen de boodschap erna niet.
Jij blijft hangen bij je oude ooit ervaring, tijd om dus eens met open ogen te kijken waar MS nu voor staat......dat is de boodschap.
komt ook alleen maar omdat het door je strot geduwd wordt, kan maar weinig mensen met een joepie gevoel met Windows 8.

type foutje? "weinig detals "?
Maar hier is er toch een met het joepie gevoel }>
Jup, same here! Windows 8 werkt fantastisch!
Bij mobiele telefoons lopen mensen altijd te zeiken dat ze de laatste update niet krijgen. En nu loop jij bij je pc te zeiken dat je wel de laatste update krijgt. Het is ook nooit goed.
Nou, voor tablet is het wel misschien een joepie gevoel, maar voor desktop verre van...
Nou, voor tablet is het wel misschien een joepie gevoel, maar voor desktop verre van...
Waarom troll je altijd op zulke artikelen, SuperDre?

On topic:

Ik vind Windows 8 wel degelijk goed werken op de desktop. Het is nauwelijks wennen, het is gewoon het start-menu met iet-wat meer functies. En Windows 8 heeft meer compatibiliteit dan ooit: drivers voor meer dan 420 miljoen apparaten.
Nog steeds erg tevreden hier ook
Hier ook, zelfs met een uitroepteken erachter. JOEPIE!!
Ik kijk zelfs vertederd naar mensen voor wie ik problemen moet oplossen in oude Windowsversies, omdat ze dat kennen, en erger me eigenlijk onderwijl hoe lang opstarten en rebooten duurt.
Maar als zij dat willen, prima toch.
Goed, dussehh... Windows 8 is sinds de lancering beschikbaar voor wat... Ą30, toch?
En 30 maal 60 miljoen is 1,8 miljard (uitgerekend met de Windows calculator). Maar ze hebben toch een omzet van 5,8 miljard weten te behalen door de verkoop van Windows. Moet ik toch eeeeeeeeeeeventjes achter de oren krabbelen.
Daarnaast vind ik de titel erg suggestief. Die hint nl. heel sterk dat Windows 8 ook daadwerkelijk wordt gebruikt, iets wat zeker in bedrijven nog niet eens in de buurt van zo breed als 60 miljoen keer is geadopteerd.... Ja, binnen Microsoft zal het bedrijfsbreed in gebruik zijn genomen (sinds de beta al), wat me doet afvragen of die verkoopcijfers ook licenties betreft die binnen Microsoft (en diens partners) worden gebruikt.
Ik heb hier niet heel veel verstand van, maar ik denk dat OEMs van Windows 8 apparaten licenties in grote hoeveelheden inslaan. Die licenties komen soms pas over lange tijd daadwerkelijk op de markt maar zijn wel nu al betaald. Als die 60 miljoen verkopen slaan op alleen de particuliere verkopen, zou dit een mogelijke verklaring kunnen zijn.
Je vergeet licenties van windows 8 op de mobiel en tablet.
Denk ook niet dat de OEM versie 30 eu is, 30 eu is alleen de upgrade

Als je de normale versie hier op tweakers ziet 50 eu ziet kom je al op 3 miljard. Zakelijke licenties zijn nog stukke duurder en er zijn natuurlijk ook mensen die uitgebreiderde versies willen waar meer kosten aan verbonden zijn.

[Reactie gewijzigd door caanova1984 op 25 januari 2013 08:43]

Over de tablet zou je gelijk kunnen hebben, maar op de mobiel draait Windows Phone 8, een ander besturingssysteem. Weliswaar heeft Microsoft bij de overstap van Windows Phone 7 naar Windows Phone 8 de Windows CE kernel vervangen door een NT kernel zoals Windows 8 hem ook heeft, de rest van het systeem verschilt nog zo veel dat je apps van Windows 8 niet zomaar op Windows Phone 8 kunt installeren of omgekeerd.
de losse windows 8 upgrades die in de winkel liggen kosten al meer. en de losse OEM licenties een factor meer als die 30 euro. Denk dat je daar toch een denkfoutje maakt ;-)
Diverse redenen voor:

- Winkel versie van de Windows 8 upgrade kost 40 euro
- OEM versie kost nog meer, en dan mag je ook niet vanuitgaan van die 60 miljoen, aangezien die nog niet geleverd kunnen zijn en dus nog niet bij daadwerkelijk verkochte licenties is geteld
- 60 is trouwens het aantal licenties dat al geactiveerd is
als je een client-server netwerk hebt met exchange, moet je de licenties dubbel betalen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Asus Smartphones Beheer en beveiliging Google Laptops Apple Sony Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013