Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 162, views: 22.885 •

Twee Britse Anonymous-'leden' hebben in het Verenigd Koninkrijk celstraffen opgelegd gekregen voor het uitvoeren van ddos-aanvallen op onder meer PayPal, Visa en MasterCard. Een derde ddos'er heeft een voorwaardelijke celstraf opgelegd gekregen.

anonymousDe 22-jarige Cristopher Weatherhead, die onder de nickname 'Nerdo' opereerde, kreeg de hoogste celstraf: hij verdwijnt anderhalf jaar achter de tralies, bericht The Guardian. Hij zou de grootste rol in de aanval hebben gespeeld. De 28-jarige Ashley Rodes moet zeven maanden de cel in. Een derde ddos'er, Peter Gibson, krijgt een halfjaar voorwaardelijke cel: als hij nogmaals over de schreef gaat zal hij deze straf moeten uitzitten. Of een vierde, 18-jarige ddos'er wordt veroordeeld, moet later nog worden bepaald.

De ddos'ers vielen eind 2010 samen met veel andere Anonymous-sympathisanten onder meer PayPal, Visa en Mastercard aan, uit wraak voor het feit dat die betalingsverwerkers geen betalingen voor Wikileaks meer wilde accepteren. Dat gebeurde nadat de klokkenluiderssite intern Amerikaans diplomatiek verkeer publiceerde. PayPal claimt als gevolg van de ddos-actie, met de naam 'Operation Payback', miljoenen aan inkomsten te hebben moeten derven. De aanvallers zouden verder een nachtclub en Britse auteursrechtorganisaties onder vuur hebben genomen, schrijft de BBC.

De rechter noemt de acties van de aanvallers, die schuld bekenden, 'niet te tolereren' en verweet ze arrogantie. "Ze dachten dat ze veel te slim waren om te worden opgepakt en gebruikten diverse methoden om hun anonimiteit te bewaren", aldus de rechter in zijn uitspraak. "Het lijkt er op dat de politie toch slimmer was."

Reacties (162)

Reactiefilter:-11620154+1100+25+30
1 2 3 ... 9
Celstraf voor het drukken van "launch" in een programmaatje...Het moet niet veel gekker worden.

Als je iemand moedwillig vermoord met een mes en je bent daarvoor al aangehouden voor geweldpleging op dergelijke manier, krijg je dezelfde straf
(bron: http://www.digibron.nl/se...012e9ea296c5623291b8d9f3/)

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 24 januari 2013 19:51]

Niet voor het drukken, maar voor het moedwillig proberen de dienstverlening te onderbreken/kapot maken.
Celstraffen voor het overhalen van de trekker van een pistool.... Het moet niet veel gekker worden. ;)

Je wordt nog altijd berecht op de gevolgen van de dingen die je doet, en als je dat allemaal moedwillig en met volledige kennis van wat je aan het doen bent tch doet, dan zit daar een flinke straf aan vast ja. Iemand doden onder het mom van noodweer is ook niet per definitie strafbaar, net zoals per ongeluk een site platleggen omdat je pc zonder jouw medeweten deel uitmaakt van een botnet dat niet is.
Als je iemand moedwillig vermoord met een mes en je bent daarvoor al aangehouden voor geweldpleging op dergelijke manier, krijg je dezelfde straf
(bron: http://www.digibron.nl/se...012e9ea296c5623291b8d9f3/)
Je linkt naar een artikel uit 1980...

[Reactie gewijzigd door NMe op 24 januari 2013 19:56]

Ondertussen wisten ze wel waar ze mee bezig waren...
Een nucleare aanval kan ook met de druk op een knop weet je.
Nee, voor het opzetten van de actie en het faciliteren ervan, dat is toch echt wel even wat anders..
Als dat zulke gevolgen heeft als deze, vind ik dit niet zo heel gek.
Volgens mij gaat het om de gevolgen van hun eigen acties. Dat dat door middel van een 'druk op een knopje' is doet daar natuurlijk helemaal niets aan af.

Edit: Lekker trouwens die bron. De titel (en jij ook) heeft het over moord, terwijl in het artikel vervolgens gesproken wordt over doodslag. Dat zijn twee verschillende dingen. Aan het einde van het artikel is er nog kort te lezen dat er ook blijkbaar door de dader een beroep is gedaan op noodweerexces. Dit beroep slaagt niet, maar het lijkt er toch op dat er wat meer aan de hand is dan iemand die een onschuldig persoon neersteekt. Zo kan ik me voorstellen dat de rechter op anderhalf jaar komt.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 24 januari 2013 20:32]

Dit waren mensen die de actie georganiseerd hebben. In chatkanalen overleggen hoe ze het aanpakken e.d.
De DDOS zelf wordt ze volgens het artikel dan ook niet het zwaarste aangerekend, maar de grotere rol die de jongens gespeeld hebben.
PayPal claimt als gevolg van de ddos-actie, met de naam 'Operation Payback', miljoenen aan inkomsten te hebben moeten derven.

Wat wordt hier bedoelt met inkomsten? Als die miljoenen slaan op transacties die niet verwerkt konden worden kan ik daar in komen. Maar transacties van anderen zijn nog geen inkomsten van Paypal. En al helemaal geen winst.
18 maanden cel in GB, wat zou je daar hier voor krijgen, 40 uur taakstraf ?
(wat je overigens in Zoetermeer kunt afkopen met crimineel geld......)

@hieronder: Nog niet zo lang geleden kon je voor moord in NL een taakstraf krijgen, wat ook meerdere keren is voorgekomen.......dus kom niet sprookjes aanzetten, heeft niemand wat aan.
Komt nog bij dat de mate waarin misdaad bestraft word in NL ruim onder de 5% zit. Zie Tegenlicht/Zembla.

@hieronder 2:
Het oplossingspercentage in NRW is 5 keer zo hoog als hier (NB tegen gelijke kosten). Het moet dan wel extreem raar lopen willen wij die paar criminelen die we dan nog wel te pakken krijgen ruim 5 keer zo zwaar gaan straffen.....Zie wederom Tegenlicht / Zembla.

Overigens verwijst de link naar een onderzoek van Justitie zelf: Wij van WC-eend adviseren WC-eend dus.

Edit 3:
.....Maar zonder de omstandigheden te kennen valt hierover geen enkele uitspraak te doen....
Sorry hoor maar bij een taakstraf voor moord hoef ik de omstandigheden totaal niet te kennen om te kunnen aangeven dat dit een belachelijk en onverantwoordelijk lage straf is tov het slachtoffer en de nabestaanden.

Edit 4:
....Vind je het nu nog zo gek als de rechter je hiervoor straft met een taakstraf?........
Ja dus, het is volkomen belachelijk wanneer iemand een moord pleegt en daar met een taakstraf mee weg komt. Zelfs onder de extreme omstandigheden zoals jij die beschrijft.
Dat iemand er voor kiest onder die omstandigheden voor eigen rechter te gaan spelen is welliswaar enigzins te begrijpen maar zou niets af moeten doen aan de strafmaat: 10+ jaar.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 24 januari 2013 22:13]

Nederland is een van de zwaarst straffende zo niet het zwaarst straffende land in de EU. Een dergelijk misdrijf zal hier in ieder geval niet worden afgedaan met een taakstraf ;)

edit: Spelfoutje

edit: Dit is wat ik heb gehoord van een hoogleraar strafrecht, maar dat is natuurlijk niet een hele beste bron. Na wat google kom ik dit tegen: http://www.deondernemer.n...derland-of-toch-niet.html Daaruit blijkt dat bovenstaande uitspraak toch wat genuanceerd moet worden. We zijn niet het strengst straffende land, maar de kans op een vrijheidsbenemende straf is in vergelijking met buurlanden toch hoger.

@trm001: De straffen die per delict in de wet staan zijn maximumstraffen. De rechter kijkt bij het bepalen van de strafmaat altijd naar de omstandigheden van een geval. Alleen taakstraf voor moord, dus geen doodslag of dood door schuld, lijkt me aan de lage kant. Maar zonder de omstandigheden te kennen valt hierover geen enkele uitspraak te doen.

Ik heb momenteel geen bron, maar er is onderzoek geweest naar de strafmaat in nederland om te kijken of er een verschil is tussen wat rechters voor straf opleggen en welke straf een 'gewone' burger zou opleggen zou deze laatste volledig op de hoogte zijn van alle in het geding van belang zijnde omstandigheden. Hieruit is gebleken dat rechters steevast hogere straffen oplegden dan de ondervraagde niet-rechters/juristen. Kortom, om een goede uitspraak te kunnen doen over de juistheid/toereikendheid van een opgelegde straf dien je alle omstandigheden te kennen.

Edit zoveel: Wat bedoel je precies met het oplossingspercentage? Hoeveel delicten 'opgelost' worden? Ik geloof graag dat dat percentage belachelijk laag is en zo zou het ook niet moeten zijn. Maar dat is een compleet andere discussie volgens mij. Nu spreid je de opgelegde straffen uit over het aantal gepleegde delicten, wat ik vreemd vind. Volgens mij ging het over de hoogte van de straffen wanneer iemand WEL wordt opgepakt. Die liggen in Nederland dus niet lager dan in omringende landen, wat wel door veel mensen wordt gedacht.

Edit +1: Een taakstraf voor moord. Zeker weten dat het hierbij om moord gaat en niet iets als doodslag of dood door schuld? Zijn daar misschien voorbeelden van? Los van deze discussie vind ik dat sowieso wel interessant. Ik zal een voorbeeld geven wat je mening misschien iets wijzigt. Stel dat iemand in koelen bloede voor je ogen je kinderen en je partner urenlang martelt en tenslotte om het leven brengt. Jij blijft in leven. Een maand later (dus onmogelijk een succesvol beroep op noodweer/noodweerexces mogelijk) kom je er achter waar de moordenaar woont en jij besluit deze persoon zelf maar te straffen door deze om het leven te brengen wat je de volgende dag dan ook volgens een vooropgezet plan doet. Dit is moord. Vind je het nu nog zo gek als de rechter je hiervoor straft met een taakstraf? De omstandigheden van de casus zijn voor de strafmaat van onmiskenbaar belang.

[Reactie gewijzigd door pizzaislekker op 24 januari 2013 21:04]

Noem mij maar bevooroordeeld, maar dit klinkt als je reinste bangmakerij. Bah.
Ja, de banken verdienen geld over de rug van hun klanten. Nee, ze hoeven niet aangepakt te worden want ze doen niets illegaals, en als ze dat wl doen dan is daar de rechter voor, niet jij. En zeker DDOS-en andere ongein mogen wat mij betreft kei- en keihard aangepakt worden.
Celstraf voor het drukken van "launch" in een programmaatje...Het moet niet veel gekker worden.
Ja.

Welkom in een tijdperk waar je met een druk op een button zeer grote schade kan aanrichten. Als gebruiker van tweaker.net mag je verwachten dat je dit zou weten. Probeer anders eens je C: drive te openen, druk control a en.... ahh de rest weet je zelf ook wel he?
Ik moet zeggen dat ik het zeer proportioneel en rechtvaardig vind overkomen. Natuurlijk heb ik het volledige arrest niet gelezen, maar anderhalf jaar cel komt op mij in elk geval absoluut niet over als een politiek getinte uitspraak, of eentje die beinvloed is door allerlei duistere lobby's e.d.

En ja, de beste heren hebben het natuurlijk wel verdiend. Als je tegen de stroom in wilt roeien moet je niet gek opkijken als je bootje omkiept he. Hoezeer ik de beweegredenen voor sommige acties van Anonymous ook kan waarderen, dat is wel inherent aan het voeren van tegenacties.
Daar wil ik dan graag een bronvermelding bij zien.
PayPal claimt als gevolg van de ddos-actie, met de naam 'Operation Payback', miljoenen aan inkomsten te hebben moeten derven.

Wat wordt hier bedoelt met inkomsten? Als die miljoenen slaan op transacties die niet verwerkt konden worden kan ik daar in komen. Maar transacties van anderen zijn nog geen inkomsten van Paypal. En al helemaal geen winst.
Whooooo ga jij mijn betalingen afhandelen zonder daar iets voor te berekenen? Nu betaal ik rond de 250.000 euro per jaar en ik zou het zeer op prijs stellen als je me via een PM wilt contacteren zodat ik dat bedrag kan besparen!!!
Over een paar jaar zullen deze helden vereerd worden, net zo als het verzet tijdens de bezetting.

Nu nog is iedereen in de waan dat banken, en paypall goed bezig zijn met het financieren van legitieme zaken, Net zo als iedereen dacht dat de knoflooklanden wel wat credit nodig was om van arme profiteurs, naar slaafse consumenten te maken.

Allemaal staats propaganda van het systeem, raar dat Tweakers daar zo mee om gaat.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013