Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 247 reacties

Apple heeft afgelopen kwartaal een recordaantal iPhones verkocht. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de fabrikant. Het aantal van 47,8 miljoen verkochte iPhones ligt fors hoger dan het vorige verkooprecord van 37 miljoen uit de laatste maanden van 2011.

Dat Apple zoveel iPhones verkocht, komt mede doordat de iPhone 5 eind september in de verkoop ging in veel landen, waardoor hij gedurende het hele laatste kwartaal te koop was. Een andere factor is dat de prijs van de iPhone 4 door de release van de nieuwe telefoon in de Verenigde Staten in combinatie met een abonnement zakte naar 0 euro. Bij de Amerikaanse marktleider Verizon Wireless was daardoor 'slechts' de helft van de verkochte iPhones een duurdere iPhone 5, meldt CNN. Apple zelf maakt niet bekend hoeveel van de verkochte iPhones van welk model zijn.

Apple verkocht 22,9 miljoen exemplaren van zijn tablet iPad. Dat is inclusief verkopen van de nieuwe iPad Mini, die in november uitkwam. De verkopen van tablets liggen al sinds het begin van de verkoop in 2010 in de laatste maanden van het jaar hoger, omdat veel mensen met de feestdagen zichzelf of anderen een tablet cadeau geven.

Het aantal verkochte Macs lag op 4,1 miljoen, een daling van een kwart ten opzichte van dezelfde periode het jaar ervoor. Dat zijn de verkopen van MacBooks en iMacs bij elkaar. De winst kwam uit op 9,8 miljard euro bij een omzet van 41 miljard euro, een stijging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Verkoopcijfers Apple iPhone, iPad, Macs

Reacties (247)

Reactiefilter:-12470221+1111+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Net even een deel van de conference call meegeluisterd en Apple heeft de naam nogal gesloten te zijn maar de toelichting op de cijfers biedt een aardige inkijk wat Apple belangrijk vindt.

- Apple houdt zich niet bezig met marktaandelen maar wil gewoon het beste product maken voor haar klanten en vindt winst belangrijker dan marktaandeel.
- De daling (-700.000) in de verkoop van de Mac is volledig toe te rekenen aan de iMac. Apple heeft in oktober al aangegeven dat de verkopen van de iMac onder druk zou komen door de introductie van de dunne iMac. Men heeft aan het begin van het kwartaal al de voorraad met 100.000 stuks terug gebracht. De verkoop van de nieuwe iMac is pas laat in het kwartaal begonnen, eerst mondjesmaat de 21,5 inch en pas aan het einde van het kwartaal (derde week december) is de 27 inch verkoop opgestart. Volgens Peter Oppenheimer verklaart dat het verschil van 700.000 stuks. De verkoop van de MacBooks ligt in lijn met de IDC cijfers. Over de verkoop van de iMac in de eerste weken van januari is men tevreden.
- Er werd ook gevraagd ddor analisten naar het terugbrengen van onderdelen voorraden voor mn de iPhone. Tim Cook gaf aan om geen conclusies te verbinden aan deze berichten. De supply chain is zeer complex omdat er zoveel partijen bij betrokken zijn.

[Reactie gewijzigd door Sneeuwhaas op 24 januari 2013 00:16]

Net even een deel van de conference call meegeluisterd en Apple heeft de naam nogal gesloten te zijn maar de toelichting op de cijfers biedt een aardige inkijk wat Apple belangrijk vindt.

- Apple houdt zich niet bezig met marktaandelen maar wil gewoon het beste product maken voor haar klanten en vindt winst belangrijker dan marktaandeel.
Waarom heeft Apple dan de iPad mini (zonder retina display) uitgebracht? Ze kunnen het zich niet veroorloven dat concurrenten de koppositie overnemen. De prijzen staan onder druk (dus de winst ook).
De apple retoriek terzijde, apple is gewoon bezog met bedrijven aanklagen. Ze zijn totaal niet bezig met innoveren en dat is overduidelijk in de teleurtstellende cijfers van iPhone5. Sinds Steve Jobs is overleden is Apple's creativiteit ook overleden.
Alleen Bezig met Bedrijven aanklagen? Wat dacht je van zelf chips ontwerpen en toepassen van geavanceerde productie technieken?

Dat is zeker niet innovatief?

Wat is in jouw ogen innovatie? Om de 6 maanden nieuwe modellen lanceren?

Als je iOS oubollig vindt, misschien heb je gelijk maar dat is en blijft de kracht van iOS, of je 1 jaar bent of 90 jaar iedereen snapt hoe je iOS moet bedienen en dat is juist een legacy van Steve.

Steve zei ooit "Simplicity is the ultimate sophistication"

En dat is kort gezegd alle producten van Apple. Ze lijken simpel maar er is veel werk in gestopt om ze zo simpel te laten lijken.

Weer wat woorden van Steve

“Look at the design of a lot of consumer products — they’re really complicated surfaces. We tried to make something much more holistic and simple. When you first start off trying to solve a problem, the first solutions you come up with are very complex, and most people stop there. But if you keep going, and live with the problem and peel more layers of the onion off, you can often times arrive at some very elegant and simple solutions. Most people just don’t put in the time or energy to get there. We believe that customers are smart, and want objects which are well thought through.”
Is het niet foxconn die instaat voor de productie en Samsung voor de processor? Als er al innovatieve geavanceerde productie technieken nodig zijn zal het wel van hun kant komen. Heb je dat uit het marketing filmpje? Daarom dat het ook een marketing filmpje is, het moet een bepaalde perceptie creŽren... Bij u lukt dat precies aardig.

Wat een innovatie is, is het draadloos opladen van Nokia.
Nee. Apple gaat over de productie en chips, niet Samsung en Foxconn. Vroeger was dat misschien zo, nu niet meer. De A6 is volledig inhouse ontworpen.

Draadloos opladen is een nutteloze gimmick en biedt weinig voordeel tov bedraad laden.
Moest Apple de feature voorzien hebben met zijn Iphone 5 zou je waarschijnlijk anders praten
Wat een innovatie is, is het draadloos opladen van Nokia.
O. Dat doet mijn tandenborstel anders al heeeeel erg lang.
O. Dat doet mijn tandenborstel anders al heeeeel erg lang.
De techniek bestaat al veel langer, alle middels een transformator galvanisch gescheiden netvoedingen maken gebruik van dezelfde techniek.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 januari 2013 16:07]

Pff, dat zijn weer aardige cijfers, maar de brutomarge is dalende en ook de vooruitzichten mbt de brutomarges laten geen verbetering zien. Daar zullen beleggers een beetje teleurgesteld in zijn.

Hier het persbericht:

http://www.apple.com/pr/l...ports-Record-Results.html
Heel hard dalende t.o.v. de Steve Jobs hype tijd.
Sommigen vergeten dat het niet zo goed gaat.

Onder het gemiddelde van wat de analisten voorspelden: voorspelde omzet: 54.9 miljard$ en het was daadwerkelijk: 54.5 miljard$.

Uit de cijfers is gebleken dat de productiekosten gestegen zijn.

Mac verkopen minder, voorspelt:5,1 miljoen, daadwerkelijk: 4,1 miljoen.
iPod verkopen hoger, voorspelt: 11,4 miljoen, daadwerkelijk: 12,7 miljoen.

2011 verkopen was overigens een week langer dan vorig jaar, ter informatie.
DeinitiŽle iPhone 5 verkopen lagen lager dan verwacht, pijnlijk als het over hun geldkoe gaat.

Het lijkt het alsof dat Apple goedkopere versies verkocht heeft, ipv. de duurdere (4s ipv. 5), en bijgevolg er veel minder winst op maken.

Daarnaast zijn de cijfers de traagste qua groei in maar liefst 14 kwartalen.

Daarbij rekening houdende dat de concurrentie sneller groeit, vermoed ik dat morgen de aandelen nog wat zullen zakken.

We zullen zien :-)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 24 januari 2013 01:07]

Een paar dingen uit je verhaal zijn het waard om wat over te zeggen.

Niet zo goed in een recordkwartaal is nogal lastig te bepalen, maar er zijn dingen die minder goed gaan, die misschien belangrijk kunnen zijn. Ik denk zelf dat het niet zo is en dat Apple op een andere release cyclus overstapt bij enkele producten om dit soort angsten (want wat je zegt is feitelijk ongegrond) bij beleggers weg te halen en bestaande problemen te verhelpen.
The paradox in the Apple story: it is so strong that people wonder how much more growth there can be.

Apple has just 10% of handset volumes, but due to the premium price it is able to extract for the iPhone, it probably had around a third of ALL revenue in the handset business in Q4, and a much higher share of profits.

Is that good or bad? How much more of the industry's revenue can it take? How many more people are left who can buy a $650 phone (or even a $400 one) every 24 months? Is growth almost over?

As an investor, therefore, are you buying a company with high growth and continued high profits, slowing growth and the same high profits, or the same growth and (due to cheaper products) lower profit? It really isn't clear. More cynically, this is a catch 22: high numbers mean saturation (bad), and low numbers mean slowing growth (bad).

Finally, Apple has got to the point where all news is bad news. I saw this following Vodafone a decade ago, which had a very similar period in which every random or irrelevant story had a bearish interpretation thrust upon it regardless of reality. I remember the FT putting on the front page a passing observation by the CEO of the time that 3G data rates 'might be variable depending on where you were' as more 'bad news for Vodafone'. We're seeing much the same now for Apple, with the CEO saying, in effect, 'you're being silly' to the USA's most prestigious business newspaper.
http://ben-evans.com/bene...13/1/23/the-apple-paradox

Productiekosten stijgen altijd bij de introductie van zoveel nieuwe producten in een kwartaal. Dit is voorzien. Naarmate yields beter worden en het product vaker is gemaakt gaan die ook weer omlaag. Met de iPad Mini, iPad 4, iPhone 5 en nieuwe iMacs zijn die bestedingen fors hoger dan vorig jaar. Productiekosten horen dus ook fors hoger te zijn. Dat is volkomen normaal.

Vorig jaar zijn er 5,2 miljoen Macs verkocht in 14 weken, dit jaar 4,1 miljoen in 13 weken. Als we dat naar normale kwartalen om zetten (13 weken) komen we uit op 4,8 miljoen in 13 weken vorig jaar tegenover 4,1 miljoen dit jaar. Een negatief verschil van 700.000, wat volgens Apple te wijten is aan de initiŽle productieproblemen bij de lancering. Die problemen waren er inderdaad, en zijn destijds ook door andere bronnen bevestigd. Wel een minder kwartaal dus uiteindelijk voor de Macs, maar enige nuance is vereist. :)

De ASP van de iPhone ligt nog steeds rond de 640 dollar. Ze hebben qua mix dus hetzelfde percentage goedkope(re) iPhones verkocht tegenover de nieuwe iPhone 5. De initiŽle verkopen van de iPhone 5 waren dus zeker niet lager, dat zou de ASP hebben doen kelderen.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 24 januari 2013 01:58]

Ben het met je eens dat de productie kosten hoger zijn als je veel producten introduceert in een kwartaal. Alleen zie ik hierbij een grote uitdaging gezien de verkoop van deze nieuw geÔntroduceerde producten zwaar tegenvalt.

Uiteindelijk kan dit niet anders dan negatief uitpakken in de komende kwartalen, tenzij de Apple koper de bestaande producten veel gaan kopen en Apple niet de release cyclus hoeft aan te passen.

In jouw verhaal lees ik beide dus ergens gaat iets fout.
Hoezo valt de verkoop tegen?

iMacs zijn nog steeds niet aan te slepen (3-4 weken levertjjd, zowel 21,5 als 27 inch)
iPad Mini is niet direct leverbaar (1 week).
iPad verkoop is 60% gestegen Y/Y (met correctie voor de 13 weken)

Tim Cook tijdens de call: "Overall our team did a fantastic job ramping a number of new products. We're still short of both the iPad Mini and iMacs, and supply of iPhone 5 was short of demand until recently, and iPhone 4 was short the entire quarter."

Kortom, ze kunnen gewoon niet genoeg maken.

De verkoop valt tegen voor de analisten die nog niet enthousiast zouden worden als Apple een tijdmachine zou maken.

Maar denk je serieus dat Apple het aandeel iets kan boeien?
Ze hebben +100 miljard in kas en zolang ze blijven groeien zal dat alleen maar toenemen. Ze kunnen dus met gemak een slecht jaar hebben. Microsoft zit nu precies in dat schuitje, en gooien er gewoon net zolang geld tegen aan totdat ze weet een succes product hebben.

Ps. Saillant detail, de iPhone 4 was ook 'constraint'. Tada, daar is je low-budget iPhone.

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 24 januari 2013 09:33]

Graag zou ik een beroep doen op uw kritisch denkvermogen:

Waarom denkt u dat er rijen staan voor Apple winkels bij nieuwe product-lanceringen?
Waarom denkt u dat er wachttijden zijn voor iMacs en iPad mini's?

Is dat omdat de vraag groter is dan Apple had gedacht? Met andere woorden, omdat ze de vraag verkeerd hadden ingeschat?

Of is dit iets wat Apple bewust laat onstaan, door structureel te weinig producten te maken en aan 'wachttijdmanagement' te doen?

Komt Apple in het nieuws als er overal genoeg gadgets liggen en iedereen tevreden naar huis gaat?
Of komen ze in het nieuws als mensen die heel lang wachten voor een leeg schap staan?

En dan het ene zinnetje, daar zit hem het venijn: "iPhone 5 was short of demand until recently"

Zou het zo zijn, dat het ze altijd gelukt is minder te leveren dan de vraag om kunstmatig tekorten instand te houden, maar dat het ze nu voor het eerst niet lukt die kunstmatige tekorten in stand te houden omdat de vraag als een plump-pudding in elkaar zakt?

Daarnaast doet Apple al jaren aan earnings-management: Analysten worden grof betaald om structureel de winstverwachtingen van Apple naar beneden bij te stellen, waardoor Apple jarenlang "beter presteerde dan door analisten verwacht", en daardoor schoot altijd de koers AAPL omhoog.

Nu voor het derde kwartaal verdienen ze minder dan gedacht, ondanks 'earnings management'.

Met andere woorden: De PR-trucs van Apple zijn langzaam aan het uitwerken. Het is niet dat het slecht gaat met Apple of het aandeel, enkel dat de zeepbel langzaam leegloopt naar een wat reelere koers. Apple op een hogere waarde schatten dan ExxonMobil is namelijk pure kolder.
Sure.. Apple produceert liever 30 miljoen iPhones als ze er 50 miljoen kunnen verkopen dan dat ze er 55 miljoen produceren en er 5 miljoen over houden die ze in het volgende kwartaal kunnen verkopen. Het probleem dat je dan krijgt is echter dat je miljarden aan iPhones op de schap hebt liggen en dat wil je al helemaal niet hebben.

Maar wat denk je nou echt zelf!?

Dit gaat echt over gigantische aantallen waar geen enkele andere fabrikant ook maar bij in de buurt komt (op Samsung na, die alles in-house produceren).

En zelfs als ze dat zouden doen, dan houdt je dat maximaal 2/3 weken vol, niet maandenlang. Dan haal je als bedrijf niet de winsten die Apple behaalt. (lees: 1 miljard per week).

Als Apple zegt dat de productie de vraag niet bij kan benen is dat niet omdat ze het artificieel laag houden, maar omdat de productie de vraag niet bij kan benen... Apple is beursgenoteerd en moet daar, tijdens dergelijke conference calls, gewoon de waarheid over spreken.

Maar goed, als jij in complottheorieŽn geloofd ga je gerust je gang...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 24 januari 2013 12:09]

Maar wat denk je nou echt zelf!?
Dat u niet aangenomen wordt op de marketing-afdeling van Apple.

Is er een vraag van 50 000 000, dan maakt u er 49 999 999, en geen 30 000 000.
Zodoende is er een (dreigend) tekort, liggen klanten toch in slaapzak voor de winkel te slapen wat alle media haalt zodat u gratis reclame voor uw product-introductie hebt, en toch verkoopt u zoveel mogelijk.

Daadwerkelijk populaire producten waar daadwerkelijk een tekort aan is, zoals de Xiaomi Mi Two (zie Tweakers review) zijn in 150 seconden uitverkocht zonder rijen voor winkels, laat staan slaapzakken in de sneeuw.

ed: Analisten zelfde laken een pak. Voorspelt uw analist structureel 60% minder winst dan het bedrijf waar u aandelen in heeft iedere keer behaalt, dan is uw analist een nul en ontslaat u hem.

Voorspelt uw (door Apple of nog erger: Goldman Sachs betaalde) analist structureel 15% te weinig, houdt u hem in dienst, en bovendien schieten iedere keer uw aandelen omhoog waardoor u de aandelen houdt.

GS is ook nog zo slim om van aandelen waarvan GS denkt dat ze om laag gaan, haar klanten een advies te geven om deze aandelen te kopen en aan de klanten te voorspellen dat ze omhoog gaan, maar zelf achter de schermen de aandelen te verkopen. Aan haar eigen domme klanten dus.

[Reactie gewijzigd door kidde op 24 januari 2013 13:45]

omdat er 5miljoen telefoons op 1 dag verkocht worden wijsneus.
Andere fabrikanten kunnen daar niet van dromen. en verder
weet je wat voor een waarde 5miljoen iphones hebben?
3,4miljard euro. is dat aan omzet hebben ze dan in voorraad in jou wereld moet apple 10miljoen iphones op voorraad hebben oftewel ruim 7,6 miljard in voorraad voor de launch. Echt denk eens na dat is 13% van de totale omzet wat je dan in voorraad hebt liggen, iedereen die ook maar iets snapt van voorraadmanagement weet dat dit echt not done is voor een tech company.
http://www.google.com/finance?q=aapl

Zoals ik voorspelde, gezakt :-)

En productiekosten die stijgen, ook al had Steve Jobs altijd hatelijke woorden voor concurrenten.

Hij werkte er altijd mee samen. Schmidt is de eerste die daadwerkelijk een stap verder weg neemt en zelfs productie terug naar Amerika brengt.
Daardoor zijn de productiekosten meer gestegen dan anders. Apple probeerde altijd een zo groot mogelijke bestelling te plaatsen bij zo weinig mogelijk leveranciers, met zoveel mogelijk korting.

Er zijn meerdere bedrijven nodig geweest om Samsung te vermijden => hogere kosten, minder korting, minder vlugge levering ...

Als men minder had veranderd, dan ging ze minder problemen gehad hadden en hadden ze meer winst gemaakt.

Ook was het de eerste keer dat hun product gevaarlijk werd, omdat men Google (Maps) wou buitenkegelen, de licentie liep tot December en in september had men reeds de (onafgewerkte) app in de app store gestoken...
Die WSJ reports waren dus onzin..
Wie zegt dat? Er staat duidelijk dat het onbekend is hoeveel iPhone 5's er zijn verkocht. Het is best goed mogelijk dat meer mensen hebben gekozen voor de iPhone 4S omdat deze nu lager is geprijsd.
Inderdaad! Maar uiteindelijk... Wat maakt het uit voor Apple? Uiteindelijk draait het vooral om de winst en iOS-marktaandeel. Waarvoor ze hier trouwens puike cijfers neerzetten weeral. :)

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 23 januari 2013 22:53]

Ja cijfers zien op het eerste gezicht prachtig, maar de marges lijken wel steeds kleiner te worden.

Omzet Q4 2011: $46.33 miljard
Omzet Q4 2012: $54.5 miljard

Winst Q4 2011: $13.06 miljard
Winst Q4 2012: $13.1 miljard

Maar toch blijft het indrukwekkend om te zien hoeveel iPhones er iPads worden verkocht, alleen mogen ze van mij de winst ook wel een keer in de ontwikkeling van een nieuwe interface voor iOS gaan steken. In mijn ogen begint iOS er nu toch echt gedateerd uit te zien, iets wat niet zo gek is naar bijna zes jaar.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 23 januari 2013 23:08]

Inderdaad, en de aandeelhouders lijken het met je eens te zijn:
51dollar (10%) eraf nu in de after hours.
Aandeelhouders zijn in mijn ogen niet meer dan supertrendgevoelige hyena's die bij het minste geringste beginnen te maanblaffen, omdat ze bang zijn dat ze hun kruimeltjes mislopen.
Minste gering zou ik het niet noemen. Het aandeel van Apple is al maanden aan het zakken. Vooral na de introductie & goede verkoop van oa de Samsung Galaxy III, en de constant groter wordende markt dominantie van Android, het begint zijn effect te tonen.

Als je nu ziet, dat minder & minder mensen de laatste versie kopen, waar Apple de meeste marge op heeft. Doet me denken aan Nvidia, waar tegenwoordig de top model GPU's, een paradepaardje zijn, en de echte verkoop op de massa middenklasse, waar de winstmarge ook minder is.

Hetzelfde zie je duidelijk terugkomen in Apple hun cijfers. Hun verkoop stijgt, omdat er meer & meer mensen, de toestellen aankopen, waar Apple minder marge op heeft ( en goedkoper zijn voor de mensen om te kopen / contract aan te gaan ).

Hun winstmarge blijft behouden, enkel en alleen wegens deze verkoop. M.a.w, de kip met de gouden eieren begint een ander soort eieren te leggen.

De aandeelhouders zijn ook niet dom. Als deze trend aanhoud, waarbij Apple weinig innovatie vertoont ( upgraden scherm, cpu, gpu, enz is evolutie, niet innovatie ), waarbij de klanten de goedkopere toestellen kopen.

Pikant detail, een tijd geleden was er het nieuws, dat Apple de productie van 10" iPad schermen zou verminder hebben, en 7" verhoogd. M.a.w, mensen kopen de heel wat goedkopere 7" versie. Weeral een marge probleem voor Apple. De 7" in materiaal kosten, is niet zoveel goedkoper, als het verschil in marge dat men verliest.

Gevolg is, meer verkoop voor nu, maar lagere marges. Waardoor hun winst niet meer zal stijgen, en op bepaald moment, is die verkoop van lagere marge toestellen zo groot, dat hun winst zal terugvallen. Het is niet dat Apple ineens verlies gaat leiden, maar vanuit bedrijf standpunt, is de kans groot dat er stukje bij stukje, iets van hun mega winst zal afgaan.

Apple WAS een niche product. Gans hun naam & marketing, rond de iPhone / iPad was hier rond gebouwd. OOoooooo, gij hebt een iPhone, kwijl, kwijl, kwijl. Niemand kijkt nu nog als iemand een iPhone boven haalt. Pffff ... who cares zeggen ze. Is dat een 3S, 4? 4S? 5? ... Zien er allemaal gelijkaardig uit.

M.a.w, de druk is ook weg, waardoor mensen dat willen opvallen, opscheppen, met hun iPhone, ... waarom zouden ze nog 500§ uitgeven aan een laatste van laatste duur model, als de meeste mensen toch allemaal al een iphone hebben. En niemand nog AAAAAaa ooooooo roept.

En dan is er die concurrentie, dat sterker & sterker word. Die Apple - Samsung rechtszaken zijn een gevolg van die concurrentie. Als een concurrent een die een paar smartphones verkoopt, ga je geen wereldwijde rechtszaken beginnen. Je begint rechtszaken als die concurrent, in je vaarwater begint te zitten, en het oncomfortabele word.

We zullen zien hoe de markt echt reageert, want de after hours zijn niet altijd een goede indicatie. Vaak met after hour effect gebeuren er ťťn van twee zaken: Bij een drop in After Hours, stijgt het aandeel waardoor het verlies beperkt word. Of het crashed nog meer. Over het algemeen sluit een aandeel na de dag trade niet af, op zijn After Hour range.
Lang verhaal met enkele punten waar wat in zit, maar ook met wat fouten.

- Wat je zegt kan natuurlijk wel een factor zijn, het aandeel Apple zakt echter niet alleen aan de hand van dominantie van Android of de goede verkoop van de Samsung Galaxy SIII. Er is ook een stuk koersmanipulatie wat erbij komt kijken, en er is natuurlijk een einde aan de groei. Op een gegeven moment is er een punt van verzadiging bereikt. Wie zal het precies zeggen. :)

De "dominantie" is natuurlijk wel iets groter dan voorheen. Eind juni waren er 400 miljoen Android devices verkocht en tegen eind juni waren er ook 400 miljoen iOS devices verkocht. Dat is vooral gedreven door het lagere segment, waar Apple nauwelijks iets mee doet, die verkopen gewoon sneller. Android loopt inmiddels in absolute aantallen dus wel iets voor, maar van echte dominantie is er niet echt sprake. Sowieso is marktaandeel niet iets wat Apple heel erg interesseert, als ze maar de meeste (of iig heel veel) winst maken.


- Apple heeft ongeveer dezelfde marge op een grote iPad als op een iPad Mini. Het zal ze dus aan de kont roesten waar ze er meer van verkopen. Dat kun je ook goed aflezen in de grafiek Apple - geschatte brutomarge per productgroep.
Je ziet dat de marge heel iets daalt, maar dat heeft louter te maken met de introductie van nieuwe producten.


- De ASP van een iPad gaat wel omlaag door de komst van de iPad Mini. Een logisch gevolg. De schatting is dat de mix iPad / iPad Mini momenteel 45% Mini's en 55% "Maxi's" is.
Apple - geschatte ASP per productgroep


- De ASP van de iPhone blijft gelijk dus daar verkopen ze er niet minder van ten opzichte van meer goedkopere modellen. Ze verkopen ook niet meer nieuwe modellen dan voorheen. De winstmarges blijven dus staan daarvoor, alhoewel het overall iets minder is doordat het initieel meer kost om deze nieuwe producten te produceren. Nieuw productieproces, nieuwe manier van assembleren, nieuw materialen, etc. Je hele verhaal, uit de onderbuik, over marketing en "oe" en "aah" roepen en dat minder mensen niet voor het nieuwste model zouden gaan is dus vooralsnog onzin.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 24 januari 2013 10:42]

Ik denk dat je de impact van zowel de rechtszaken als de 'wow'-factor overschat. Persoonlijk interesseren me die rechtszaken niet en een telefoon als bling accessoire vind ik ook maar raar (ooh, je hebt een iPhone 5 waardoor je zeker § 500,- minder rijk bent dan wanneer je die niet had gekocht... ehm?). Anyway, persoonlijk vind ik de iPhone erg fijn werken, maar niet voor de prijs die ze er voor vragen. Serieus, bijna § 700,- voor een telefoon? Ik heb auto's gereden die minder kosten... Daarom heb ik ervoor gekozen (en ik vermoed gezien de cijfers velen met mij) om mijn huidige iPhone gewoon aan te houden en mijn abonnement om te zetten naar sim-only (of prepay als je net als ik vrijwel niet meer belt). Dan blijk je jaarlijks nog maar § 60,- uit te geven aan vaste lasten ipv een duur abonnement met een iPhone 5 die, hoe je het ook wendt of keert, toch meer van hetzelfde is. Idem voor Android, wat ook rond hetzelfde concept is opgebouwd.
Mensen kijken tegenwoordig wat nuchterder naar items waar (relatief) veel op te besparen is. Denk aan vakanties boeken, hypotheekkosten, zorg en ook de mobiel. Je ziet mensen kritisch kijken naar de meerwaarde van een nieuwe telefoon vs nog een jaartje (of langer) met de huidige doen icm sim-only of prepay. Dat icm het uitblijven van echte innovatie klappers van Apple's kant denk ik. Het is niet voor niets dat de sim-only's als een dolle lopen.
Lekker subjectief verhaal dit...
Minste gering zou ik het niet noemen. Het aandeel van Apple is al maanden aan het zakken. Vooral na de introductie & goede verkoop van oa de Samsung Galaxy III, en de constant groter wordende markt dominantie van Android, het begint zijn effect te tonen.
Hierbij de koers van Apple van het afgelopen jaar. Daarbij zie je dat bij de introductie van de S3 het aandeel juist in waarde is gestegen! Pas halverwegen september kwam de klad erin, eigenlijk rond de tijd dat iOS 6 verkrijgbaar was.
Hun winstmarge blijft behouden, enkel en alleen wegens deze verkoop. M.a.w, de kip met de gouden eieren begint een ander soort eieren te leggen.
De winstmarge blijft juist niet behouden, maar gaat achteruit. Dat kan verschillende oorzaken hebben. En de marge op oudere toestellen hoeft niet direct minder te zijn dan op nieuwe toestellen. Want de verkoopprijs kan wel lager zijn, maar de productiekosten van een iPhone 4S zijn ook een stuk gedaald.
De aandeelhouders zijn ook niet dom. Als deze trend aanhoud, waarbij Apple weinig innovatie vertoont ( upgraden scherm, cpu, gpu, enz is evolutie, niet innovatie ), waarbij de klanten de goedkopere toestellen kopen.
De aandeelhouder zal het een zorg zijn wat voor scherm er in een nieuw toestel zit. Zolang deze maar genoeg potentie heeft en deze maar verkoopt. Dat zie je ook in het koersverloop waar de koers in de aanloop naar de iPhone 5 hard omhoog gaat. Dat is de hype. Dat doet een aandeel stijgen. Dat zodra de hype weg is de koers een stukje inzakt, is dan normaal, want tenslotte kan een hype zelde voldoen aan de realiteit.
Pikant detail, een tijd geleden was er het nieuws, dat Apple de productie van 10" iPad schermen zou verminder hebben, en 7" verhoogd. M.a.w, mensen kopen de heel wat goedkopere 7" versie. Weeral een marge probleem voor Apple. De 7" in materiaal kosten, is niet zoveel goedkoper, als het verschil in marge dat men verliest.
De fabrieken in dienst van Apple hebben een bepaald capaciteit. Deze capaciteit moet opgedeeld worden tussen de verschillende modellen die Apple heeft. Als dan blijkt dat de productie bij lange na niet kan voldoen aan de vraag van de iPad Mini, dan kunnen ze, indien gewenst (na veel rekenwerk dus) de capaciteit wijzigen en meer geven aan de Mini. Dat hebben ze dan ook gedaan.
Daarnaast is de Mini volledig gebaseerd op oude, bewezen tech. Het scherm en CPU komen allemaal van de iPad 2. Daardoor zijn de kosten van de iPad Mini ook erg laag vergeleken bij een compleet nieuwe iPad, ofwel een hogere winstmarge per verkocht product. Alleen zullen ze meer Mini's moeten verkopen om het verschil in omzet te compenseren.
Apple WAS een niche product. Gans hun naam & marketing, rond de iPhone / iPad was hier rond gebouwd. OOoooooo, gij hebt een iPhone, kwijl, kwijl, kwijl. Niemand kijkt nu nog als iemand een iPhone boven haalt. Pffff ... who cares zeggen ze. Is dat een 3S, 4? 4S? 5? ... Zien er allemaal gelijkaardig uit.
Subjectieve onzin.
M.a.w, de druk is ook weg, waardoor mensen dat willen opvallen, opscheppen, met hun iPhone, ... waarom zouden ze nog 500§ uitgeven aan een laatste van laatste duur model, als de meeste mensen toch allemaal al een iphone hebben. En niemand nog AAAAAaa ooooooo roept.
En hieruit kan ik opmaken dat je gewoon een Apple hater bent, want dit is tenslotte voor Apple haters altijd de reden waarom mensen een iPhone of iPad hebben...: om het Apple tekentje.

Volstrekte onzin. iPhone's worden gekocht voor het design, de bouwkwaliteit, iOS, de specs, de veiligheid, de gebruiksvriendelijkheid, etc.
En dan is er die concurrentie, dat sterker & sterker word. Die Apple - Samsung rechtszaken zijn een gevolg van die concurrentie. Als een concurrent een die een paar smartphones verkoopt, ga je geen wereldwijde rechtszaken beginnen. Je begint rechtszaken als die concurrent, in je vaarwater begint te zitten, en het oncomfortabele word.
Iedereen zit iedereen aan te klagen. Of het nou goed gaat of niet. Heeft niets met de subjectieve onzin te maken die jij beweert. Apple heeft met een marge van boven de 20% geen zorgen over de toekomst. Daar komt bijv. Samsung met geen mogelijkheid aan.

Dus kijk minder door je Apple-haat bril en minder subjctief en kom dan maar weer is terug.
Hij heeft wel degelijk gelijk. En dat heeft niets met Apple-liefde of Apple-haat te maken. (Wat kinderachtig is dat hele wel of geen fanboy-gedoe trouwens). Apple bestaat inderdaad uit slechts een paar voormalige niche producten die vernieuwend en bovendien hip waren. Dat niche en hippe is er nu vanaf en dat gaat Apple zeker parten spelen. Er is nu simpelweg teveel concurrentie van merken die hetzelfde bieden maar dan goedkoper. Bovendien heeft een bedrijf als Samsung VEEL meer risicospreiding doordat ze een VEEL breder productportfolio hebben. Als de iphone wegvalt voor Apple (1 product!) dan is het bye bye zwaai zwaai Apple.
Als de aandeelhouders in hun broek beginnen te pissen omdat ze bang zijn dat de iphone wel eens over zijn top heen zou kunnen zijn, dan kan het aandeel Apple wel eens HEEL hard naar beneden gaan. En dan is Apple zo weer terug op het niveau waar ze 10 jaar geleden waren.
Maar goed ik roep al een jaar dat Apple het gaat afleggen tegen Google en Microsoft de komende jaren en vooralsnog zie ik alleen signalen die mijn gelijk zullen gaan bewijzen.
Dat iets er gedateerd uit ziet is niet echt een reden om met iets nieuws te komen, bovendien is het ook subjectief of iets gedateerd eruitziet.

De stuur van een auto is ook gedateerd, moet er dan maar perse iets nieuws ervoor in de plaats komen?

Het gaat er bij Apple om dat het heel simpel moet zijn en door het geforceerd te veranderen loop je het risico dat het ingewikkelder wordt om te gebruiken.
Tja ik heb al een iPhone vanaf 2007 en ik kijk zes jaar naar dezelfde statische interface en beperkte multitask functionaliteit, er zijn genoeg concepten en jailbreak tweaks voorbij gekomen die aantonen dat er best een aantal dingen beter kunnen. Welke grote veranderingen heb jij in de afgelopen jaren gezien dan? Het enige wat voordeel wat Apple nog had lijkt met de komst van Android 4.1 Jelly Bean en Project Butter te zijn verdwenen. Je kan wel zeggen dat je alles simpel moet houden, maar om een Android toestel te bedienen hoef je nou ook niet echt een genie voor te zijn hoor.
Toch hadden diverse mensen in mijn omgeving die van iOS naar Android gingen in eerste instantie niet door dat je de menuknop linksonder hebt, zodat ze volledig onthand mij om hulp vroegen.

Als je er goed naar kijkt is het ook niet logisch: op het moment dat je het scherm aanraakt licht de knop op, maar op dat moment kijk je dus naar het scherm. Zodra je klaar bent met aanraken gaat het knopje weer uit, dus het is niet vreemd dat het je volledig ontgaat. Dan kan je wel RTFM roepen, maar dat is nu juist een zwaktebod in mijn ogen. Wat dat betreft is iOS veel intuÔtiever, het is gewoon niet te missen wat je moet doen, de homeknop is de enige knop en die zie je altijd, mocht je vroeg of laat vastlopen, dan druk je toch op die homeknop.
Dat is puur een kwestie van wennen. In principe is het bij Android veel logischer, daar zit "back" en "menu" altijd op dezelfde plaats. Bij iOS apps zit het telkens ergens anders. Maar als je niet beter weet dan dat het op het scherm zit, kan het best even wennen zijn. Wil niet zeggen dat het een beter is.
Wat een onzin kraam jij uit. Zeker omdat jij het over een knopje hebt die oplicht, bedoel je bepaalde Samsung telefoons? Gezien HTC bijv. menu knop op het scherm zelf heeft zoals je bij de Nexus ook ziet. Jij praat alsof elke telefoon zo'n menu knop heeft.

Maar goed, diverse mensen gingen dus over naar iOS naar Android en hadden allemaal niet door dat er een menu knop was... Nou sorry hoor maar dan ga jij echt met domme mensen om. Bedoel een knopje die oplicht met een tekentje links onder zal vast niks betekenen! Maar ook steeds hulp vragen aan jou? Ik heb eigenlijk medelijden met je, zelfs een vriendin van me begrijpt haar Galaxy S2 toestel (tevens eerste Android toestel). Geloof me als er iemand absoluut niet technische is, is zij het wel.

Leg eens uit waarom de menu knop niet logische is? Omdat je naar het scherm kijkt? Dus al die "diverse mensen" hebben last van een ontzettende tunnelvisie. Daarnaast voor iemand die zoveel hulp moet geven weet je niet dat je kunt aanpassen hoe lang die knoppen aanblijven? Dat je ook nog zegt dat niet vreemd is dat het je ontgaat snap ik helemaal niet. Je moet stekeblind zijn om dat te ontgaan. (of gewoon ontzettend dom.) Maar goed waar wou je de menu knop dan hebben, ergens achterop bij de camera?

Dan praat je nog dat iOS intuÔtiever is... dat snap ik al helemaal niet. Gezien iOS waardeloos is met communicatie met andere Apps. Of nog beter gezegd, met Android kan je je telefoon zonder progje aansluiten en muziek erop zetten bijvoorbeeld. iOS moet je iTunes gebruiken wat alles behalve intuÔtief is. (vraag me eigenlijk af als jij de betekenis wel weet van intuÔtief..)

Kom tenminste met goede argumenten als je onzin gaat uitkramen. Sommige Apple fans hier zijn verschrikkelijk met hun posts, gaat echt nergens over. (tip voor meneer de Bruin, ga naar nujij en reageer daar.)

(Sorry dat ik zo even reageer, maar wordt echt doodmoe van deze "trollbait" reacties hier. Ik verwacht wat meer op Tweakers)

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 24 januari 2013 02:29]

Wat een onzin kraam jij uit. Zeker omdat jij het over een knopje hebt die oplicht, bedoel je bepaalde Samsung telefoons? Gezien HTC bijv. menu knop op het scherm zelf heeft zoals je bij de Nexus ook ziet. Jij praat alsof elke telefoon zo'n menu knop heeft.

Maar goed, diverse mensen gingen dus over naar iOS naar Android en hadden allemaal niet door dat er een menu knop was... Nou sorry hoor maar dan ga jij echt met domme mensen om. Bedoel een knopje die oplicht met een tekentje links onder zal vast niks betekenen! Maar ook steeds hulp vragen aan jou? Ik heb eigenlijk medelijden met je, zelfs een vriendin van me begrijpt haar Galaxy S2 toestel (tevens eerste Android toestel). Geloof me als er iemand absoluut niet technische is, is zij het wel.

Leg eens uit waarom de menu knop niet logische is? Omdat je naar het scherm kijkt? Dus al die "diverse mensen" hebben last van een ontzettende tunnelvisie. Daarnaast voor iemand die zoveel hulp moet geven weet je niet dat je kunt aanpassen hoe lang die knoppen aanblijven? Dat je ook nog zegt dat niet vreemd is dat het je ontgaat snap ik helemaal niet. Je moet stekeblind zijn om dat te ontgaan. (of gewoon ontzettend dom)

Dan praat je nog dat iOS intuÔtiever is... dat snap ik al helemaal niet. Gezien iOS waardeloos is met communicatie met andere Apps. Of nog beter gezegd, met Android kan je je telefoon zonder progje aansluiten en muziek erop zetten bijvoorbeeld. iOS moet je iTunes gebruiken wat alles behalve intuÔtief is.

Kom tenminste met goede argumenten als je onzin gaat uitkramen. Sommige Apple fans hier zijn verschrikkelijk met hun posts, gaat echt nergens over. (tip voor meneer de Bruin, ga naar nujij en reageer daar.)
Sja, dan kun je wel onzin roepen, en domme mensen, dom dit, dom dat, ondertussen begrijp je de strekking van mijn post totaal niet. Jammer dat je zo slecht tegen een mening kan die afwijkt van wat jij vindt. En dat je in de war raakt van iemand die iets van iOS vindt en daarom direct Apple fan is, en dan maar nujij begint te roepen. lijkt me heel lastig.
Nee hij heeft gewoon gelijk, IOS en android zijn even gebruiksvriendelijk hoor.

Mensen die voor het eerst een iphone gebruiken stellen ook dievraag van "hoe geraak ik hier uit" en als ze van android komen "waar is de knop om terug te gaan" .
Marges zullen kleiner kunnen zijn door release van nieuwe producten. iPhone5, en iMac zijn allemaal veranderd qua uiterlijk. En er is een volledige nieuwe iPad mini geintroduceerd. Vorig jaar was dat niet het geval dus zullen ze dit jaar meer geinvesteerrd hebben.

[Reactie gewijzigd door PBP op 24 januari 2013 00:15]

Wil jij een winst van bijna 25% laag noemen dan? Ik vind het exorbitant hoog eerlijk gezegd.
Apple heeft minder macs verkocht (duurder product dan telefoon)
Apple heeft minder ipods verkocht
Apple moet meer omzet draaien voor gelijke winsten

Aandeel Apple is bijna 10% gezakt.

Als consument mag je het mooie cijfers vinden, voor het duurste bedrijf ter wereld zijn de cijfers erg angstaanjagend...

50% van de omzet van het duurste bedrijf ter wereld wordt gerealiseerd met de verkoop van een telefoon... Wanneer men er dan,minder verkoopt dan verwacht, gaat de waarde ook heel hard achteruit...
Ja, het is inderdaad zorgwekkend.

Bij een Mac Mini is het wellicht gezien het formaat acceptabel dat je een SD kaartje er aan de achterkant moet inschuiven. Alhoewel: op de plaats waar de DVD drive eerst zat zit nu vooral ruimte. Dus het is lui ontwerp.

De nieuwe iMac, je mag hopen dat je nooit te maken krijgt met een kapotte computer, icm een deadline op je project. Het apparaat openen om de harde schijf eruit te halen is bijna niet te doen. En wederom, verwisselbare media in de achterzijde van een apparaat moeten steken....?

De MacPro. Gaan we er nog wat aan doen? Hoe denkt Apple geloofwaardig te zijn in de creatieve sector zonder dat ze hun workhorse up to date houden? Moet ik ze dan serieus nemen voor progs als Logic, FCP?

Thunderbolt. Gaat niet echt lekker. Het is duur en dan mag je ook wat verwachten. Bar weinig producenten zien kans om hun randapparatuur op de markt te brengen, en dan nog slechts met een vertraging van Fyra proporties.

Retina. Dit is waar we Steve missen. Typisch Apple zou zijn om te zorgen dat een jaar na de introductie van het begrip alles retina zou zijn. Schiet niet op.

iOS apps op je Mac. Nu zijn er lichtgewicht apps voor iOS en er zijn dashboard widgets. Het ligt wel erg voor de hand om die werelden in elkaar te schuiven. Nog steeds niet geregeld.

Apple heeft nog steeds een mooie line up. En is in veel aspecten vaak de winnaar van de industrie. Maar, ze moeten wel echt aan de bak. Anders verliezen ze als eerste de creatieve sector die zeker in deze conjunctuur best kritisch is op budget.
De Mac Pro krijgt dit jaar nog een update, heeft Tim Cook overlaatst nog gezegd.

Dat Retina niet in elk toestel direct is geÔntegreerd is normaal. De iPad mini is voor vele mensen een must-have. Iets nieuws draait nooit direct op de beste specs. Zo is er weer ruimte voor verbetering bij de 2e versie. Eerst komt innovatie, dan prestatie. Innovatie verkoopt normaliter steeds erg goed, en dan kunnen ze met nieuwe en goeie specs komen. Zo is het verschil tussen de iPad mini 1 & 2 een groots verschil, die de consument terug sneller tot kopen aanzet.

De iMac is inderdaad vooral pracht en praal geworden, maar naar functionaliteit vind ik het nťt niet altijd even handig. Daar kan ik je goed gelijk in geven.

Dat de creatieve sector weg zal gaan van Apple zal ik nog moeten zien. Ikzelf Ben webdesigner - frontenddeveloper en applicatieontwikkelaar en ik zou niet zonder mijn macbook/iPhone en iPad mini kunnen. Het geheel werkt gewoon super goed samen, waardoor het zo aangenaam werken is.
Dat er minder mac's zijn verkocht komt o.a. doordat na de aankondiging van het nieuwe model enkele weken lang niet meer het oude model via de website kon bestellen. Je moest wachten tot begin dec voor je kon bestellen of je moest een oud model in een winkel kopen.
Het komt ook omdat het een minimale update was en als ik me niet vergis tegen hogere prijzen.

De imac word steeds minder aantrekkelijker en apple lijkt er niet om te geven.
Dat er steeds minder iPods verkocht worden is ook logisch natuurlijk en die trend is al veel langer bezig.
Dat komt gewoon omdat al die mensen die een iPhone hebben niet ook nog eens een iPod gaan kopen natuurlijk.
Een iPhone kan hetzelfde en meer.
Hmm, aandeel moet je eigenlijk niet te veel naar kijken.

Wat gebeurt er met aandelen? Aan het begin van het jaar hebben veel handelaars aandelen gekocht. Het hele jaar kijken ze naar hoe het bedrijf het doet. Zo lang het bedrijf het goed doet, houden ze hun aandelen in hun zak. Ze doen dat net zo lang als ze durven.

Op een gegeven moment komt er een punt dat aandeelhouders denken: NU moet ik gaan verkopen. Meestal wanneer ze denken dat het maximale uit de groei is.

En dan gaan ze verkopen. Dat doen ze tegen een minimumprijs. Zo lang de prijs hoger ligt dan die minimumprijs die ze er voor willen hebben, staan hun aandelen te koop.

Maar omdat er veel aanbieders zijn die NU willen profiteren van het hoge aandeel, wordt er meteen veel aangeboden. En dan gaat de prijs zakken. Des te meer aanbieders, des te meer de prijs zal gaan zakken.

Je zou daardoor kunnen gaan denken dat de prijs van aandelen omlaag gaat omdat het vertrouwen weg is.

Maar een veel grotere factor is gewoon de hebzucht. De aandeelhouders zijn bang dat ze meer moeten inleveren dan dat ze denken dat ze NU bij elkaar kunnen schrapen.

Dus het vertrouwen is niet weg, het is gewoon wat minder. Hoeveel minder kan niemand zeggen. Als de aandelen 10% zakken, kan het deel 'verlies van vertrouwen' wat daarbij speelt ergens tussen de 0% en de 10% liggen.

En zo ook het deel 'hebzucht'.

Ik denk dat in het geval van Apple het deel 'verlies van vertrouwen' maar heel klein is. Ik denk dat het deel 'hebzucht' bijna de gehele 10% veroorzaakt heeft.

Als de bedrijfsleiding op basis van de aandelenprijs zijn strategie gaat aanpassen, dan passen ze dus hun strategie aan op basis van hebzucht. Ook al is de bedrijfsleiding zelf niet hebzuchtig: ze luisteren wel naar de hebzucht van anderen.

Als Apple zich van de wijs laat brengen door het dalen van hun aandelenprijs, DAN denk ik dat je bezorgd moet gaan worden over je vertrouwen in Apple.

[Reactie gewijzigd door RetepV op 24 januari 2013 20:36]

Ik zeg niet laag, maar wel een stuk kleiner, en dat is een trend die we al een tijdlang zien, Apple zal dus meer moeten gaan verkopen om dezelfde winst te behouden.
Maar de winstgroei is maar 0,04% ... Apple moet zich wel degelijk zorgen maken
Inderdaad! Maar uiteindelijk... Wat maakt het uit voor Apple? Uiteindelijk draait het vooral om de winst en iOS-marktaandeel. Waarvoor ze hier trouwens puike cijfers neerzetten weeral. :)
Dat maakt veel uit omdat Apple meer aan een iPhone 5 verdient dan aan de inmiddels goedkopere iPhone 4S. Cijfers uit de UK laten zien dat de 4S daar nog steeds populairder is dan de iPhone 5, dus dat is zoveel maanden na release geen goed nieuws voor Apple.
Alhoewel de verkoop in miljoenen toeneemt, daalt het marktaandeel van Apple juist tov de concurrentie (als Samsung) omdat die simpelweg nog meer smartphones verkopen.
omdat samsung simpel weg, 100 telefoons op de markt heeft en apple 3.
als je in het zelfde segment zou kijken dus 400 euro +. verkoopt apple sowieso meer dan wie dan ook
Als Samsung, HTC, Sony enz meer android telefoons verkopen dan Apple iphones zal er vanzelf een verschuiving in de markt komen. Nu is het vaak nog dat apps eerder geupdate/gereleased worden voor de iphone dan voor android.

Nu het marktaandeel android zo gigantisch is zal dat verschuiven en zal de nadruk meer komen te liggen op apps voor dat platform.

Uiteindelijk zullen apps eerder gereleased worden voor Android, is de iPhone weinig vernieuwend en is de prijs van een android telefoon simpelweg veel gunstiger. Uiteindelijk zal de iphone verkoop alleen maar minder worden, tenzij apple iets geniaals uit de hoed tovert. En dat zal lastig zijn met deze moordende concurrentie (waarbij de verschillen marginaal zijn) en zonder goeroe Steve Jobs
Ik ben zelf ontwikkelaar voor mobiele devices. Het is niet alleen dat je beter kan verdienen op iOS, maar wat ik als ontwikkelaar vooral belangrijk vind, is dat het veel beter ontwikkelt op iOS. Je kan beter samen werken met je designers, want die weten goed hoe de app eruit gaat zien.
Daarnaast is de hele SDK van iOS perfect uitgewerkt en perfect gedocumenteerd. Google is nu hard bezig om ook zijn documentatie op orde te krijgen.
Microsoft idem dito.
Als je kijkt naar Microsoft, dan hebben zij momenteel hele mooie tools, zo niet de mooiste tools tot hun beschikking en een krachtige SDK. Alleen nog de documentatie op orde krijgen en marktaandeel pakken.
je kunt beter helemaal niet aan beginnen (ios, android, WP) als je al gedachte heb om eraan te verdienen. zie: nieuws: 'Meerderheid iOS-ontwikkelaars komt niet uit kosten'
je kunt dan beter in loondienst gaan en voor een baas werken (die opdrachten van bedrijven binnenhaalt) dan is de kans nog het grootst dat je iets aan overhoud. En voor bedrijven die veelal toch al gratis apps maakt dan is android natuurlijk veel interessanter gezien hun enorme massa.
Het moment dat app's eerder gereleased worden voor Android is er nog lang niet... Daar moet nog veel voor veranderen.
Per verkochte app op Android worden er 10-talle versies illegaal gedownload, waar dat voor iOS en WP rond de 5 is...
ja dat klopt. Een kennis van mij heeft zijn samsung vol staan met apps maar heeft er werkelijk geen een gekocht. Zo krijg je langzamerhand steeds meer het "PC gaming" verhaal op de android devices. :'(

Daarbij zie je dat gewoon populaire games uit de app store niet worden door ontwikkeld naar de android market.
De omzet van Google Play groeit als een gek (311%!). Apple verdient in dollars gemeten meer, maar de groei is er wel een beetje uit.

Dus hoeveel er ook illegaal gedownload wordt, er wordt via Google Play zeker wel geld verdiend en zoals het er nu uit ziet, is het een kwestie van tijd wanneer Google Play een hogere omzet heeft dan iTunes.

http://thenextweb.com/ins...es-more-sales-study-says/
Heb je daar cijfers van, ik denk dat die 5 nog veel lager is namelijk. Waarom al die moeite doen als een iPhone app 0,89 - 2.00 euro kost?
Niet alleen het marktaandeel maar ook het feit dat er aan iPhone apps meer te verdienen valt zorgt er voor dat het iOS platform de voorkeur heeft.
Het is heel simpel, zolang er geen ene OS mac os x kan overtreffen voor ontwikkelaars & grafische designers op het gebied van web & app's gebeuren. Zal de markt niet veel veranderen.
Mooie cijfers van SAMSUNG zo houden deze 2 reuzen mekaar in evenwicht !

ahoewel dit wel HEEL goed nieuws voor Samsung is :)

http://www.volkskrant.nl/...st-door-smartphones.dhtml

Met dank aan de Smartphone
Je gaat er aan voorbij dat er van hardware verschillende revisies gemaakt worden. De hardware wordt daardoor steeds goedkoper om te produceren. De huidige iPhone 4S kost lang niet zo veel meer om te produceren dan de eerste revisie. Dus ook daar verdienen ze nog genoeg aan.
Die link laat niet direct zien dat de iPhone 4S populairder is, maar dat deze meer verkocht is. Dit heeft namelijk ook te maken met de schaarste van de iPhone 5, die pas in begin december binnen 10 dagen geleverd kon worden.

Ik zou hier dus niet direct een "geen goed nieuws voor Apple" bericht van maken.
Wie zegt dat? Er staat duidelijk dat het onbekend is hoeveel iPhone 5's er zijn verkocht. Het is best goed mogelijk dat meer mensen hebben gekozen voor de iPhone 4S omdat deze nu lager is geprijsd.
Of dat die schermen voor de iPod's waren die weer fors minder verkocht zijn. Kortom: we weten het niet.
Het ziet ernaar uit dat de iDevices nog lang niet hun piek hebben bereikt, maar de Westerse markten beginnen ondertussen wel te verzadigen. Nog een jaar of 2 3 en alles er uitgeperst. De opkomende markten, daar zit groei in, de volgende stap die ze zullen nemen is een goedkopere prepaid model iPhone voor deze markten.
@NotSoSteady (bovenste reactie van hem)
Grapjas. Er staat nergens in het artikel dat het onbekend is hoeveel iPhone 5's er verkocht zijn. Er staat alleen dat Apple het niet bekendmaakt. Lijkt me ook wel erg raar als Apple, met logisticus Tim Cook aan het roer, zelf niet zou weten hoeveel er van ieder model verkocht zijn. 8)7

(PS: het reactiesysteem werkt niet goed.)

[Reactie gewijzigd door Ikreisrond op 24 januari 2013 07:45]

Als Apple het niet bekend heeft gemaakt, dan is het toch onbekend voor ons.
..
Reactiesysteem werkt niet goed.

[Reactie gewijzigd door Ikreisrond op 24 januari 2013 07:44]

iPhones zijn het populairste in Amerika. Dat zal er wel mee te maken hebben dat Amerikanen nogal trots zijn op producten uit eigen land en een aangeleerde afkeer hebben van zo'n beetje alles wat uit het buitenland komt. Waarschijnlijk ook een van de redenen dat Apple daar vrijwel iedere rechtszaak wint, hoe onzinnig ze meestal ook zijn.

Ik ben blij dat de rest van de wereld over het algemeen toch een stuk nuchterder is wat rechtszaken aangaat. in Europa heeft Android vrijwel overal het grootste marktaandeel. Ergens ook wel logisch omdat er simpelweg veel meer keuze in hardware is.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 24 januari 2013 00:52]

Dat Amerikanen trots zijn op hun eigen producten staat buiten kijf. Maar dan hebben ze nog steeds genoeg keuze naast de iPhone. Denk bijvoorbeeld aan Motorola dat ook mooie toestellen maakt met Android. Motorola, Google beide Amerikaanse bedrijven.
@Cubidotnl : Ik vind het wel typisch waarom juist Apple (USA) en RIM (Canada) zo immens populair zijn in Amerika, terwijl deze merken toch beduidend minder marktaandeel hebben in de rest van de wereld.

Dat Google Amerikaans is weet ik. Ze maken zelf echter bijna geen telefoons. De Nexus wordt tenslotte door LG gemaakt, wat (net als Samsung) een Zuid-Koreaans bedrijf is. Dit geeft mij de indruk dat Amerikanen zich minder druk maken (of minder bewust zijn) waar de software vandaan komt, zolang het toestel maar van een merk is dat op hun eigen continent is opgestart.

Dat het geheel ergens in AziŽ in elkaar wordt geschroefd wordt voor het gemak vergeten, waardoor ik die hele misplaatste patriottistische houding ook zo hypocriet vind.

Maar goed, hetzelfde zie je ook bij computers. Zover ik het kan terugvinden heeft Apple vrijwel nergens zo'n groot marktaandeel als in Amerika. Bij auto's zie je dat ook terug; grote merken als Chrysler, DMC, Pontiac, Chevrolet en Dodge hebben de grootste afzetmarkt in eigen land. Wij Europeanen importeren juist voornamelijk Aziatische merken als Toyota, Suzuki, Hyundai, Mazda en ga zo maar door.

Op zich wel apart hoe verschillend Amerika en Europa zijn als het om het importeren van goederen gaat :-)
Nee hoor. Er staat record aantal iPhones, niet iPhones 5. Merendeel kan dus best iPhone 4(S) zijn.
Ik vind het vreemd waarom de valuta in euro is in dit nieuwsbericht terwijl dat bij de Google kwartaalcijfers bericht in dollars staan. Is Apple dan een Europees bedrijf?
Eh ik dacht het wsj artikel ging over toekomstige vraag waarbij ze spraken over de afnemende inkoop van onderdelen. Deze downturn gevolgen zul je dan pas zien in Q1 en Q2 van 2013. Daarnaast wordt het innovatieve vermogen van Apple in twijfel getrokken. Vergeet niet dat investeerders en analisten anders kijken naar een onderneming. Check ook het filmpje en dan de uitspraken van Tim Cook.

http://http://online.wsj....04578260222730515836.html
Niet perse, dat waren rapporten over hoeveel voorraad Apple aan het opbouwen is, dit gaat over hoeveel stuks naar de distributeurs zijn gegaan.

Wanneer die dus nu aangeven voldoende te hebben voor de komende tijd, zijn de verkopen van afgelopen kwartaal nog prima maar zal Apple de fabricage verlagen om te voorkomen dat ze zelf alles op moeten slaan, en dat doet bijna geen bedrijf meer tegenwoordig.
Vertrouwen op de beurs gaat om veel meer dan de grootste, de rijkste, de machtigste te zijn. Het gaat ook om het waar maken van verwachtingen, het voortzetten van groei, het op de markt plaatsen van constant sterk concurrende en innoverende producten. Die verwachten waren, vlak voor de release van een nieuwe iPhone, natuurlijk hoog. Nu blijkt dat de productiekosten, ondanks een 18% hogere omzet, evenredig zijn gestegen. Vandaar ook de vlakke groei in 2012 t.o.v. 2011. Analisten maken zich dus zorgen om de winstmarges, de berichtgeving van WSJ sluit hier dus min of meer op aan.
Tja, maar geruchten van derden zijn nu eenmaal de waarheid bij velen i.p.v. te kijken of de informatie ook daadwerkelijk van de partij zelf af komt.

Zie je wel vaker, niet alleen bij Apple maar ook bij anderen. Is wel jammer want het creŽert alleen maar stemming makerij. En resulteerd meestal in een hoop negatieve beeldvorming.
Vraag ik mij af. Hoeveel geld heeft Apple er voor over on de hype in stand te houden.
Enorm knappe prestatie van Apple in deze tijden van crisis. Die negatieve geruchten over teruglopend aantal verkopen waar dus geen bal van klopt kunnen heel goed de wereld in zijn geslingerd door de concurrentie. En de media waaronder Tweakers.net slikt toch alles voor zoete koek.

De media tikken tegenwoordig veel te mak alles van elkaar over. Echte onderzoeksjournalistiek wordt steeds zeldzamer. WSJ is hierdoor echt zwaar door het ijs gezakt met hun "anonieme bronnen" en voorbarige conclusies.

Ook Tweakers zou hier wat van moeten leren. Maar daarover ook in dit artikel geen woord over.

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 24 januari 2013 07:29]

Op NOS lees ik iets tegenstrijdigs: http://nos.nl/artikel/465...-iphone-vallen-tegen.html

[Reactie gewijzigd door jpkhakv221999 op 24 januari 2013 02:15]

Dit bericht geeft denk ik ook meer de waarheid weer van waar Apple staat. Als je puur naar afgelopen kwartaal kijkt lijkt er nog niks aan de hand, maar de verwachtingen die ze zelf ook uitspreken zijn ruim 20% omzet daling in het volgende kwartaal!
Die omzet daling is normaal. In Q2 van een fiscaal jaar zit geen pakjesseizoen.
Op NOS lees ik iets tegenstrijdigs
Nee, dat is niet tegenstrijdig. De verkopen zijn lager dan beleggers hadden verwacht ondanks dat ze hoger dan ooit zijn. Dat is op zich niet met elkaar in tegenspraak.
Verbazend dat het aantal verkochte Macs nauwelijks groeit. Voorzichtige conclusie: Apple laat dingen liggen met integratie iOS<>OSX. Natuurlijk zijn Macs relatief duur, maar apart dat ze niet echt heel veel iOS gebruikers kunnen overhalen om een Mac te kopen. Laten ze toch steken liggen.
De gemiddelde consument heeft genoeg aan een tablet of smartphone om in zijn digitale behoefte te voorzien. Dat zie je terug in de verkopen van desktops en notebooks.
Ik zou eerder verwachten dat je dit terug ziet bij Windows-computers dan mij Macs. Zie 'de gemiddelde consument' eerder bij zn vertrouwde Windows blijven dan de overstap naar een dure Mac met OSX maken.
Zelf hebben ze ook al aangegeven dat ze met de iPad zichzelf kanibaliseren en dan met name hun eigen laptop-verkoop.
Ik kan me niet voorstellen dat jij ooit Mac OS hebt gebruikt.
"Verbazend dat het aantal verkochte Macs nauwelijks groeit."

Ahem, de verkopen van de Macs zijn een kwart gedaald.
Verbazend dat het aantal verkochte Macs nauwelijks groeit.
De verkoop van PC's groeit ook niet, het hele segment zit in een dip.
Iedereen kan hier wat vinden van de cijfers en dat ze zo goed zijn. Vlak voor de cijfers was de koers 525 en nu inmiddels 470 usd. Even 10 procent beurswaarde eraf. De trend is belangrijk. Hoeverl jaar geleden spoorde je niet als je geen nokia had? Niet lang geleden. Van absolute nummer 1 naar zo goed als failliet in een jaar of 7. Het is snel gebeurd met je.
Precies, door niet te willen vernieuwen. En dat vind ik van Apple dus ook. Windows 8 WP8 is the next big thing.
Ik ben het met je eens dat Apple moet innoveren. De groei stagneert en de markt verzadigd. Maar om te zeggen dat Windows 8 the best big thing is gaat mij persoonlijk te ver. Windows 8 is fijn, maar veel consumenten zijn er nog wat huiverig voor. Het wijkt nogal af, waardoor ze bang zijn dat ze het niet meer snappen. Iets wat zeker niet het geval is, maar zie het maar eens weg te halen. WP8 is wel innovatief, ben er helemaal enthousiast van maar het marktaandeel is simpelweg te klein om jouw benaming te mogen dragen. Het zal nog jaren duren voordat het een goed marktaandeel zal hebben dus miss is versie 10 wel de next big thing. Nu, dat denk ik niet. Denk dat BlackBerry nog wel eens met hun OS hoge ogen kunnen gaan gooien.
Misschien op de telefoonmarkt maar denk eens aan de PC. Hoe eenvoudig(er) kun je het nog maken voor oudere mensen? Windows 8 is zo simpel ontworpen dat iedereen er mee kan werken.

Ik voer op mijn PC een verjaardag in van mijn nichtje en als ik dan op mijn WP8 telefoon in de agenda kijk, staat de verjaardag er ook al in.

Dus, geef oma een Win8 telefoon en dan kun jij, gewoon waar en wanneer het jou uitkomt, dat soort gegevens voor oma in haar telefoon zetten. Of als jij op vakantie bent geweest en mooie foto's hebt gemaakt. Pleur ze in Skydrive van Oma en ze kan ze met 1 toetsaanslag bekijken op haar telefoon.

TOP.

[Reactie gewijzigd door GerCor op 24 januari 2013 00:12]

Ik voer op mijn PC een verjaardag in van mijn nichtje en als ik dan op mijn WP8 telefoon in de agenda kijk, staat de verjaardag er ook al in.
Dus als ik jou goed begrijp... Apple is niet vernieuwend genoeg, WIndows 8 is the next best thing... En dat beargumenteer je met een Windows feature die al jaren in iOS en OS X zit?
Hoe eenvoudig(er) kun je het nog maken voor oudere mensen? Windows 8 is zo simpel ontworpen dat iedereen er mee kan werken.
Sorry, maar ik heb tot Windows 8 nog nooit hoeven googlen waar de shutdown zit. Kan ik niet "simpel ontworpen" noemen.

Als je er eenmaal aan gewend bent zal het best prima werken, maar de leercurve is allesbehalve smooth. Zeker voor wie vorige versies van Windows gewend is.
Die features heb ik in 3 jaar iOs nog nooit ontdekt maar was het eerste wat mij opviel bij Win8.

De filosofie van Steve Jobs was dat software eenvoudig moest zijn maar van dat hele iTunes heb ik nog nooit iets begrepen.

Ik noem maar even iets simpels: Ik heb een iPhone 3Gs, mijn dochter een iPod. Beide opgenomen in iTunes. Mijn dochter had allemaal irritante spelletjes op de iPod. (Moet zij weten natuurlijk). Maar sloot ik mijn iPhone aan op de PC met iTunes, kreeg ik die troep ook allemaal op mijn iPhone.

Geen idee wie of wat daar opdracht voor heeft gegeven.

Haal ik apps van mijn iPhone. Sluit ik de iPhone aan op de PC, zet iTunes ze er weer op.

Geen idee waarom en hoe je dat uitzet.

Als Apple iets vernieuwt dan is het van het ene iOs naar de volgende en werken de helft van de apps niet meer. Kun je weken tot maanden wachten tot de apps het weer doen.

Trouwens, waarom moet ik bij elke app die ik wil downloaden mijn Apple ID invoeren?

[Reactie gewijzigd door GerCor op 24 januari 2013 07:58]

Haal ik apps van mijn iPhone. Sluit ik de iPhone aan op de PC, zet iTunes ze er weer op.

Geen idee waarom en hoe je dat uitzet.
Optie "Automatische download" in de "iTunes -> Voorkeuren -> Store" voor Apps uitzetten.

Maar ik ben het wel met je eens, iTunes is door de jaren heen veel te complex geworden.
Trouwens, waarom moet ik bij elke app die ik wil downloaden mijn Apple ID invoeren?
Voor app updates en apps die je eerder (gratis of betaald) hebt gedownload hoef je geen password op te geven!

Voor betaalde en gratis apps wel, dat laatste is om te voorkomen dat b.v. zoon of dochterlief je iPad of iPhone volplemt met gratis apps.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 24 januari 2013 15:52]

Wat jij daar doet is een typisch gevalletje PEBKAC, hetis niet zo moeilijk uit te vogelen hoe je dat kan voorkomen. En als je voor allebei hetzelfde account gebruikt ipv een aparte voor die van je dochter, is het logisch dat iTunes denkt dat ze allebei voor jou zijn.
er is niks nieuws aan je voorbeelden. Dat W8 eenvoudig is ben ik het totaal niet met je eens, zou het zonder touch screen eerder contra-intuÔtief noemen. Hetzelfde geldt voor de klassieke desktop op een tablet en het wisselen tussen meerdere omgevingen.
Tja, Nokia. Het is triest wat daarmee is gebeurd. Maar ik zou Apple daar niet mee willen vergelijken. Apple heeft toch wel een behoorlijk fanatieke userbase en steady fanbase.
Maar de groei stagneert, dat klopt wel. Ze zullen dus iets moeten gaan doen. Ik verwacht binnen korte tijd toch wel een nieuw product op een nieuwe markt(tv?) en een lager geprijsde iPhone en een grotere iPhone en ipad , vingerafdruk indentificatie en op iets langere termijn een flinke verandering in iOS. Of dat voldoende gaat zijn????
Die lager geprijsde iPhones zijn er al, die heten nu de 4 en de 4S.

Vingerafdruk identificatie? Waarom? Ze hebben nog geen eens userprofielen op hun iPads.

iOS ziet er echt gedateerd uit nu, net zoals bvb TouchWiz. WP8 en Android 4.0+ zien er fris, scherp en modern uit. iOS doet nu zo net een beetje te veel "fisher price" aan.
En had Nokia 100 miljard dollar op de bank?

Daarnaast was Nokia in veel minder markten actief.

Maar ja alles kan, Samsung, Microsoft en Google kunnen net zo goed failliet gaan.
hoewel het vreselijk off topic is wil ik nog even ingaan op nokia. Het is nog verre van failiet, en on the rise.
Toch apart. Vroeger, toen het nog niet zoveel verkocht, was Apple met de iPhone 1 innoverend, nieuw, en gewoonweg de beste. Het was een interresant toestel. Tegenwoordig is het hardwarematig on-par met het beste dat anderen leveren, echter loopt het qua OS met iOS hopeloos achter. Het oogt oubollig en brengt niets nieuws in het laatje. Paar evolutionaire verbeteringetjes, verder niets. Zeggen dat dat voldoet is als zeggen dat Windows XP ook nog steeds prima voldoet. Het wordt softwarematig aan alle kanten ingehaald, zeker door de Windows Phone, wat wel duidelijk vernieuwend is, een compleet nieuwe (en vind ik geslaagde) approach met informatie-gebasseerd i.p.v. app-gebasseerd.

Maar goed, ik ben niet de enige die dat denkt, ook mede-oprichter van Apple Steve Wozniak heeft een soortgelijke mening:
http://www.slashgear.com/...tive-than-apple-14257101/
Bij de lancering van de eerste iPhone was de markt niet echt groot. Meeste mensen hadden meer dan genoeg aan een dumbphone. Vandaag kopen een stuk meer mensen een smartphones en groeit de markt nog steeds. Dus een stijging in de verkoop is deels natuurlijk en de cijfers zeggen daarom eigenlijk niets. Het is veel interessanter om te weten hoe concurrerend ze zijn met andere fabrikanten en dan blijkt dat het marktaandeel van iphone in dalende lijn is, de vraag is alleen hoeveel in verhouding tot andere fabrikanten.
iOS oogt oubollig? Maybe, maar iedere x tijd je GUI veranderen levert je alleen maar problemen op die de gebruikers ervaring zullen verknallen. Dat wil je kost wat het kost voorkomen.

De hele reden dat ik iPhone blijf gebruiken, en veel prettiger werk op mijn iPhone dan op mijn android toestel, is puur omdat de interface helder is, en fatsoenlijk werkt, iets wat me op android continue irriteert omdat dat het niet doet. Nou is dat evenveel persoonlijke smaak en voorkeur dan iets anders, maar het heeft wel effect.

Op android hoor je ook heel vaak geklaag over de schillen die de fabrikanten over android heen gooien. En de kale android GUI is nou ook niet echt "wauw" te noemen. Dus wat dan? Continue blijven rommen? Dat is leuk voor de tweaker met veel vrije tijd, maar voor de meeste mensen liggen de prioriteiten toch wel anders. In dat opzicht zie ik veel liever een consistente, stabiele omgeving.
De eerste iPhone was juist helemaal niet interessant. het was een zwaar overpricede featurephone met nog 2G terwijl concurrerende toestellen allang 3G hadden. Vanaf de 3G-versie werd de iphone voor velen een interessant toestel.
Of je loopt gewoon achter Steve's mening aan, lekker makkelijk. Hardwarematig on-par valt wel mee, iPad 4 is verreweg de snelste tablet. Qua software zijn er inderdaad punten van verbetering en dat zal altijd zo blijven. Dat Windows Phone vernieuwend is is niet zo gek als je 5 jaar te laat bent. Ik ben benieuwd wat iOS 7 te bieden heeft!
Ben ik totaal niet met je eens. iOS scoort qua gebruikgemak nog altijd zeer hoog. Tevens is iOS efficiŽnter, zuiniger en stabieler dan Android. iOS heeft vele dingen waaraan Android/WP niet kunnen tippen, zoals iCloud backups, efficiŽnte multitasking, notificaties (simpelweg veel beter bij iOS, ondanks dat het afgekeken is van Android), iTunes Match, AirPlay en de AppStore op zich.

Mensen die zeggen dat iOS ouderwets aanvoelt: dat kan, maar realiseer je dat qua snelheid, gebruiksgemak en functionaliteit de concurrentie meestal slechter is.
was Apple met de iPhone 1 innoverend, nieuw, en gewoonweg de beste. Het was een interresant toestel.
Ben ik niet mee eens.
toen ik destijds de iPhone 1 zag had ik ook de reactie: die wil ik.

Tot je dan featuregewijs ging vergelijken. Onverklaarbaar dat het vermeende Apple toptoestel zoveel vanzelfsprekende features miste. Bluetooth stereo, SIP, IR, multitasking .. het is dan toch maar de Nokia E51 geworden.

Iedereen maar zeggen dat het toptoestel van Nokia , de N900 niet klaar was voor massaconsumptie.
Dat was de iPhone 1 evenmin maar het toestel had een vlot touchsscreen.
Het is niet hard op door Apple gezegd, maar de directie wisselingen waarbij bijvoorbeeld Jonathan Ive ook verantwoordelijk is geworden voor de user interface maken de lijnen korter en zal een verdere integratie tussen iOS en OS X niet in de weg staan lijkt mij. We wachten af waar Apple mee komt.
Ik zit juist niet te wachten op verdere integratie. Op die manier wordt je steeds meer gedwongen om beide systemen samen te gebruiken en wordt de keuzevrijheid beperkt. Ik vind OSX op een Macbook Pro geweldig werken, maar vind iOS drie keer niks.

Helaas is vendor lock-in de nieuwe manier om klanten te binden.
Dat ben ik met je eens, met OS X kun je echt heel veel, iOS is een een ander verhaal.
Maar ik bedoel eigenlijk dat de user interface meer gelijkend zal worden.
Mooie cijfers en bijna een kwart van de omzet is winst. Dat is gewoonweg erg hoog en iets wat veel bedrijven zeker jaloers zal maken.
Wat je niet uit de verkopen kan opmaken is de populariteit van welke iPhone precies. De iPhone 4 is in de VS gratis bij een abbo, waardoor je niet precies kunt zeggen of de 5 populair is. Daarnaast hebben ze ook niet bekend gemaakt hoeveel aantal mini's en gewone ipads ze hebben verkocht. Uit andere gegevens lijkt het erop dat de mini vanwege zijn prijs geliefder is en de iPad kannibaliseert. Dus, al met al zijn het zeker goede cijfers. Cijfers waar een concern trots op kan zijn. Het zegt wel niets over de precieze populariteit van de nieuwe producten. Het is net zo goed mogelijk dat de 5 en de Retina iPad niet goed worden verkocht, terwijl de goedkopere 4 en de mini het wel goed doen. We zullen zien wat de toekomst voor Apple brengt. Zelf waarschuwen ze ervoor dat het tweede kwartaal een grotere daling zal hebben dan vorig jaar, waarbij vraagtekens kunnen worden gezet. Voor nu, een mooie winst waar ze zeker weer een tijdje mee kunnen uitzingen.
De mix van het topmodel tov goedkopere modellen is gelijk gebleven. iPhone 5 verkoopt dus relatief gezien net zo goed als de 4/4S.
Tja tegenwoordig zijn de Apple PC's gewoon te duur, vroeger kocht je nog wel een nette BW G3 of zo'n laptopje kopen voor 10-30% meer dan een vergelijkbare PC. Die opties zijn er niet meer.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Home EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True