Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: tszcheetah

Electronics Arts gaat de end user license agreement van de komende SimCity-bta aanpassen. Aanleiding is de ophef over een passage waarin staat dat spelers die een bug tegenkomen, maar die niet melden, geband kunnen worden van alle EA-games.

De passage was bedoeld om te voorkomen dat spelers de kans krijgen om een nog niet gemelde bug te misbruiken, zo vertelt EA tegen Forbes. De passage meldt dat als een tester kennis heeft van een bepaalde bug, maar dit niet aangeeft bij EA, de speluitgever zich het recht voorbehoudt om de bètatester hetzelfde te behandelen als iemand die misbruik maakt van een bug. Dat kan resulteren in een ban van alle EA-producten en -diensten, zoals het gamedistributieplatform Origin.

Na de publicatie van de eula reageerden gamers met veel ophef en Electronics Arts geeft nu toe dat de gebruikte terminologie te veelomvattend is. Het bedrijf belooft de voorwaarden aan te passen en zegt dat het nooit de bedoeling is geweest om spelers echt de toegang tot games te ontzeggen wegens het niet melden van een bug. Dit zou in het verleden ook nooit gebeurd zijn.

De bètatest voor de nieuwe SimCity-game loopt van 25 tot 28 januari. In de bèta krijgen spelers in eerste instantie een speciaal scenario voorgeschoteld, waarin de basiselementen van SimCity worden bijgebracht. Daarna kunnen spelers vrij een stad bouwen, maar daarbij geldt een tijdslimiet van één uur. Wel kunnen de bètatesters gedurende de testdagen zo veel steden bouwen als ze zelf willen. De game zelf moet op 8 maart in de winkelschappen liggen.

Reacties (44)

Reactiefilter:-144041+128+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ah, ze moeten weer aangeven dat ze een bug hebben gevonden. Rooksignalen?

EA moet volgende keer wel iets beter opletten op wat ze in hun EULA zetten. Maar wel goed dat ze het gewoon veranderen. Ik vraag me af hoeveel mensen er gewoon akkoord zijn gegaan met het deel waarin staat dat ze van al hun spellen geblokkeerd kunnen worden.
Origin weet ik niet maar Steam ? Wat is nou weer het probleem met Steam, het draait gewoon, het scant je hardware en software puur voor collectie en statistieken, hier geef jij zelf toestemming voor.
Steam dwingt je helemaal niet te updaten, tenzij je games online speelt maar dit is dan ook volkomen logisch. Defineer "Als je een keer een geschil met ze hebt", als jij hackt in een spel ben jij gewoon verkeerd bezig, dit staat ook duidelijk in de ToS/EULA en kun je enigszins zelf ook wel begrijpen.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar in de tijd dat ik nog PC gamede, had steam vrij veel anti cheat software. Ook begrijpelijk maar ik wil geen rootkits op mijn PC en ik vertrouw Valve ook niet genoeg om ze toe te laten.

Met geschil bedoel ik inderdaad zoiets als beschuldigd worden van cheaten in een spel (hoeft niet eens waar te zijn), of zoals gemeld in het artikel, een NDA waar je je niet aan houdt (zelfs door zoiets lulligs als te verzuimen een bug door te geven). Dat ze dit in de EULA vastleggen betekent niet dat dat het wenselijk of zelfs redelijk is natuurlijk en ik heb daar gewoon een probleem mee. Daarom geef ik er ook geen toestemming meer voor door geen gebruik te maken van hun diensten. Ik doe niet aan cheaten maar dat ze die mogelijkheid hebben stoort me gewoon.

Met dat updaten bedoelde ik dat hij vaak op eigen houtje alles begon te updaten en dan kon ik een hele tijd niet spelen doordat hij al bezig was met updaten. Misschien kan je het tegenwoordig wel cancellen, ik heb het al jaren niet meer gebruikt. Ook kon ik vaak niet offline spelen, na een paar dagen vertikte hij dat. Ik weet ook niet of dat nog steeds zo is.
"Ik wil", merendeel wil dat niet en dat is ook logisch aangezien alles richting cloud based gaat, als iedereen zoals jou dacht zaten we nu nog in grotten en gooiden we stront naar elkaar.
Niet mogen doorverkopen van games is dan wel weer een valide punt.
Ik heb in principe ook niets tegen de cloud (en dat DVDtje was maar een voorbeeld), maar het moet me wel dezelfde rechten geven als ik met fysieke media ook had. PC gaming loopt steeds meer terug, ik ben vast niet de enige waarbij dit soort platforms de reden is geweest. Het gemak is op een console vind ik gewoon veel hoger.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij kun je bepaalde games ook niet meer doorverkopen op consoles, zoals Battlefield 3, oke het is mogelijk maar de ander kan volgens mij geen multiplayer spelen.
Jawel, het kan wel maar je moet dan een multiplayer pass kopen, en die kosten niet zo veel. Dit is altijd sowieso alleen voor de multiplayer mogelijkheid en ook lang niet voor alle spellen die multiplayer doen.

Mijn punt is, toen ik console gamen ontdekte was ik erg blij met het gebruiksgemak, makkelijke voorwaarden, goede herverkoopbaarheid enz terwijl ik vond dat PC gamen juist steeds meer gedoe werd.
Daar ben ik het mee eens. Maar ik snap niet Hoe EA kan bewijzen dat je een bug niet rapporteert ? Als je zegt dat je de bug niet hebt gezien punt. Dan doet EA je toch bannen om niks ?

Ik snap zowiezo niet dat het zo moet. Als ze die game willen uitbrengen. Dan moesten ze maar een langere Beta houden. Kijk maar naar Starcraft. een Beta van een maand of 5. Daar word je toch ook niet gebanned als je een bug hebt waardoor je veel wint ?

Maar is dit wel wettelijk toegestaan ?? Het is jou account. En jij hebt er voor betaald, waarmee je de servies van EA mag gebruiken waarvoor jij hebt betaald. Tenzij je die servies misbruikt mag je gebanned worden. Dat is ook hetzelfde als je lastig doet in de winkel. Dan mag de Winkelier je er ook uitknikkeren. Maar toch niet als er op een kaartje van een Radio staat 2,- ipv 20,- En dat niet meld aan de Baliemedewerker ??
Het is wel goed dat EA iedereen erop alert maakt dat een Beta test bedoeld is om defects te vinden en te melden. Niet om gratis een game te spelen zonder van plan te zijn ook maar iets aan de kwaliteit bij te dragen.

Maar toegegeven: verder dan uitsluiten van deelname aan beta zou het niet moeten gaan.
En je denkt dat Xbox live en psn niets van jr bijhouden? Verschil is dat je dit niet *ziet*. Ondertussen weten ze net zo goed wanneer je wel en niet speelt, hoeveel, of je een legale versie hebt etc... Wat weten die andere platformen op de pc nou meer ten opzichte van wat Microsoft en Sony nu van je weten?
Waarom? Als een bedrijf geen zaken met jouw meer wil doen, dan kan een rechter ze daar echt niet toe verplichten.
dit is natuurlijk naast de kwestie: als een bedrijf al zaken gedaan en een of andere vage terminologie in een contract aanwijst als reden om de lopende overeenkomst op te zeggen kan een rechter wel degelijk beslissen dat de voorwaarden van het contract niet nageleefd werden of niet overeenstemmen met de wet en het bedrijf verplichten de overeenkomst na te leven of compensatie te voorzien.
Noem het dan ook geen beta-test, maar netwerk-stress-test. En dan hoef je in je voorwaarden ook niet te praten over bugs/exploits, aangezien dat niets te maken heeft met netwerk-stress-testing.
dat is idd waar, en dat zou betekenen dat ze het recht mogen hebben om de winkel te sluiten,

maar dat betekend NIET automagisch dat al je voorgaande rechten ook teniet mogen worden gedaan.

zelfs als je vals speelt in spel 1, zou dat enkel mogen betekenen dat je al dan niet tijdelijk een ban moet krijgen .... en zelfs dan is het maar de vraag of die ban direct al permanent zou moeten zijn... of dat er wellicht in alle redelijkheid misschien eerste een ban van een maand of zelfs een jaar zou moeten zijn.

maar, een ban in 1 spel moet niet direct gevolgen hebben voor voor het andere spel ... dat is een ander product en dus andere voorwaarden ....

kijk bijv naar het geval microsoft... je zult maar je email accounts agenda opgeslagen backups, updates van je gekochte windows telefoon etc allemaal kwijt zijn omdat je een keer een bug in een spel hebt misbruikt voor wat extra ingame resources...

moeten we soms ook je bankpas creditcard en saldo's in beslag nemen als je het geldsysteem misbruikt (door dat briefje van 100 op straat ligt wat niet van jouw is) in je eigen portemone te steken>?
Dit is precies waarom ik ben afgestapt van PC gamen.. Het is jammer maar al die draconische platformen zoals Origin en Steam die continu je PC in de gaten houden, willen weten wie je bent, en je dwingen om te updaten als je een keer wat wil spelen staan me gewoon enorm tegen. En als je een keer een geschil met ze hebt dan hebben ze de mogelijkheid om alles wat je ooit hebt aangeschaft af te pakken.

Ik wil gewoon het DVDtje er in drukken en spelen, geen gezeik met codes invoeren, verplichte accounts, niet mogen doorverkopen van games, EULA's enzovoorts. Dit is veel slechter voor het PC gamen dan de casual gaming markt, de piraterij of de dure hardware.

En ja ik betaal voor al mijn games. Omdat ik de console versies gewoon kan doorverkopen als ik ze niet leuk genoeg vind om te houden is het veel betaalbaarder geworden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 23 januari 2013 11:35]

Waarom? Als een bedrijf geen zaken met jouw meer wil doen, dan kan een rechter ze daar echt niet toe verplichten.
"waarin staat dat spelers die een bug tegenkomen, maar die niet melden, geband kunnen worden van alle EA-games."

Nee nee, niet spelers maar testers.
Ik vind dit wel een erg extreme maatregel moet ik eerlijk zeggen. Als of ik tijdens het gamen zin heb om elke bug die ik zie te gaan reporten.
Kortom: "onze EULA is alleen bedoeld om mensen bang te maken, we doen er verder toch niets mee." Dat is natuurlijk goed om te weten :) |:(
En dat is gelijk waarom ik zo'n groot probleem heb met dingen als Origin. Het is van de zotte dat ik iets waar ik 50 euro voor BETAAL (!) niet eens als mijn eigendom kan beschouwen.
Misbruik van bugs is compleet kudt, dat erken ik graag, MAAR wie is verantwoordelijk voor de bugs; de speler; of de programmeur die het spel maakt? Juist. De programmeur, en niemand minder.
In games is het zo dat je als speler die een bug misbruikt, je over het algemeen zwaar de lul bent (ban van het betreffende spel, of in geval van een Origin, al je spellen) en de programmeur, iemand die imho kennis van zaken moet hebben, blijft zitten waar ie zit. Het is zo diep en diep triest dat bedrijven zoals EA die verantwoording bij hun klanten legt, terwijl ze (EA) eigenlijk keer op keer producten afleveren die simpelweg niet AF zijn. Het feit dat EA blijft falen met zijn producten schuiven ze op deze manier mooi in de schoenen van de klant. En geen politiekeling die dit soort dubieuze onwikkelingen in twijfel trekt.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Kingsley op 23 januari 2013 16:46]

Tsja, ik ben opgehouden met games bij release te kopen (uitzonderingen daargelaten). 2-3 keer per jaar zijn er Steam sales en dan kan je spellen inclusief alle DLC voor een prikkie op de kop tikken. Ik irriteer me mateloos aan DLC namelijk, want je wilt het spel toch compleet hebben. Dus dan maar wachten op de gold versies 1-2 jaar later die compleet voor een tientje zijn, in plaats van voor honderden euro's gemolken te worden. Ik krijg ook steeds vaker het idee dat oorspronkelijke content eruit gehaald wordt en later als DLC verkocht.
Games van 1-2 jaar oud zijn niet zo'n ramp. Gameplay is voor mij wat telt en natuurlijk luiheid. Ik heb KOTOR ook voor 1-2 euro gekocht, terwijl ik hier ook de CDtjes heb liggen. Maar ik heb geen zin in NoCD hacks e.d. :P

Tsja, bij SimCity vind ik het maar raar geregeld. Waarom 1 uur speeltijd? Wat heeft dat voor zin? Je komt dan alleen bugs uit het begin tegen en niet met bijvoorbeeld fouten boven xxx inwoners als een formule verkeerd gaat. Ook de EULA is apart. Je vraagt mensen om jouw werk uit handen te nemen (bughunten), maar vervolgens wil je ze daar ook voor gaan straffen?! Buiten dat, een SP game met always online vind ik wel vaag en ik begreep ook dat de steden voor nu redelijk gelimiteerd zijn qua formaat.
Ik ben niet tegen regelmatig updaten van games, heb liever dat bepaalde bugs gefixed worden of wellicht een preformance boost kan komen. Zelfs in de 14k4 tijd keek ik af en toe of er een patch beschikbaar was, en dat scheelde meestal enorm. Versie 1.0 games kunnen nooit perfect zijn.
Bij een online game is het niet ongewoon om meteen na de launch een patch nodig te zijn.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Economie en maatschappij

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True