Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 143, views: 42.222 •

Sony zal de opvolger van de PlayStation 3 mogelijk pas onthullen als concurrent Microsoft zijn nieuwe console heeft aangekondigd. Dit valt op te maken uit de woorden van de ceo van het Japanse bedrijf, Kazuo Hirai, in een interview met de Britse krant The Times.

Hirai gaf in het interview volgens IGN aan dat het bedrijf wil voorkomen dat zijn concurrenten een voordeel kunnen behalen, op de vraag wanneer Sony met een nieuwe console op de markt komt. "Waarom als eerste uitkomen als je concurrenten naar je specificaties kunnen kijken en dan met iets beter kunnen komen?"

Hoewel de context van het antwoord niet helemaal duidelijk is, lijkt Hirai te vrezen dat Microsoft nog snel een aantal aanpassingen gaat doorvoeren om de nieuwe generatie Xbox beter te positioneren tegenover de nieuwe console van Sony. De Wii U van Nintendo is al een tijdje op de markt en alleen van Sony en Microsoft worden op korte termijn nieuwe consoles verwacht. Dit zal waarschijnlijk betekenen dat Sony zal wachten tot Microsoft de opvolger van de Xbox 360 heeft aankondigd alvorens het Japanse bedrijf de PlayStation 4 toont.

De vermoedelijke specificaties van de Xbox 360-opvolger verschenen deze week online en er gaan ook al langere tijd geruchten over de specificaties van de PlayStation 4, die de codenaam Orbis zou dragen. Van beide bedrijven wordt verwacht dat zij hun nieuwe consoles nog voor de E3 in mei zullen onthullen.

In hoeverre beide consolebouwers de specificaties in dit stadium nog zouden kunnen aanpassen, is nog maar de vraag. Voor consoles wordt vaak speciale hardware ontwikkeld. Daardoor liggen de specificaties dichtbij de release grotendeels vast en kunnen in een kort tijdsbestek niet ingrijpend worden gewijzigd. Er zouden dan nog slechts enkele kleine tweaks in de hardware of het design gedaan kunnen worden. Wel zou de partij die het langst wacht zijn eigen aankondiging en marketing beter kunnen afstemmen op die van de concurrent.

Reacties (143)

Reactiefilter:-11430122+170+26+30
1 2 3 ... 6
Goedzo Sony, net zoals vorige keer ;)
Hoezo zoals vorige keer? De 360 werd aangekondigd op een MTV show, niet meteen de plaats waar consoles worden aangekondigd.

Waarom word ik omlaag gemod? Is het dan geen feit dat de 360 op MTV werd aangekondigd en PS3 dagen later op de E3?

[Reactie gewijzigd door segascope op 23 januari 2013 11:07]

hij doelt denk ik op de volgorde. Eerst xbox360 dan PS3 aankondiging. (Ik ga er maar van uit dat dat klopt).

[Reactie gewijzigd door Menesis op 22 januari 2013 22:32]

Nou dat scheelt veel zeg.

Xbox360 op 12 mei 2005 bij MTV.
PS3 op 16 mei 2005 bij de E3
Ja en vervolgens was de Xbox 360 veel eerder te koop en moest je nog heel lang op de PS3 wachten.
Op goed goud moet men wat langer wachten.
Ben benieuwd. Volgensmij gaan de consoles elkaar niet veel ontlopen. Beide met een octacore en een vergelijkbare grafische kaart. ze willen beide onder de 600-500 te blijven denk ik.
Ze kunnen beter alvast investeren in exclusive games
Het enige dat ik tot nu toe heb gehoord is dat de nieuwe Xbox waarschijnlijk veel meer werk geheugen gaat krijgen dan de nieuwe Xbox. Terwijl de Playstation 4 een krachtigere CPU gaat krijgen. Toch vind ik het raar dat Sony nu zo geheimzinnig doet en zelfs wil wachten. Betekend dit dat de Xbox veel eerder uit gaat komen dan de PS4? Het laatste halfjaar kun je niet echt veel veranderingen maken. En nadat MS dit gehoord heeft gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk wachten met de echte specs releasen.
Nja, vele maal krachtiger? Dat valt ook wel mee. Maar wat als MS al een heel eind in de ontwikkeling/fabricage zit wanneer ze de nieuwe XBOX bekend maken? Dan loopt Sony als ze nog aanpassingen willen doen wel (weer) een stuk achter.

Persoonlijk heb ik toch een voorkeur voor Sony, deels omdat die zn plek op de markt heeft verdiend met Playstation, itt to MS die zn plek op de markt heeft gekocht.
Dan had je ook nog hoe zwaar MS z'n klanten liet vallen qua ondersteuning met de eerste XBOX, en de zwaar belabberde bouwkwaliteit van de 360 die met bosjes complete oerwouden tegelijk uitvielen (hadden ze moeten proberen zonder die enorme zak geld achter de rug voor service)

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 22 januari 2013 20:22]

Net zo goed als MS was ook Sony nou niet bepaald de eerste met een game console.
Ook consoles met verwisselbare schijven i.p.v. cartridges waren jaren voor de Playstation al op de markt van onder meer Sega en Panasonic.

Sony was dus ook gewoon op het juiste moment op de juiste plek om met voldoende geld van hun console een groot succes te maken.
Ik had het zelf niet over wie de eerste met een console was. Zelf game ik sinds de atari 2600.
Maar Sony had met de PS1 gewoon een geweldig apparaat met geweldige games neergezet, met de PS2 idem. Daarbij vind ik de Nintendo vs Sony battle geweldig. Dat had niet zozeer met een zak geld te maken.

http://www.1up.com/featur...lay-station-retrospective

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 22 januari 2013 20:52]

Wat een silly fanboy comment zeg.

Velen malen krachtiger? Op geen enkel vlak van games is de PS3 superieur gebleken aan de Xbox. Veel van de multiplatform games bleken vaak zelfs beter te werken op de Xbox dan de PS3.

Het is algemeen geweten dat de Cell cpu veel sneller is dan de cpu van de Xdoos, echter zijn er een aantal andere factoren die meespelen.

De Cell architectuur is totaal niet efficiënt voor developpers en optimalisatie duurt veel langer en is dus prijziger & vooral, wat in mijn ogen de PS3 niet boven de Xbox doet uitsteken is het gebrek aan werkgeheugen. Wat ben je met een supersnelle CPU als je geheugen een bottleneck is. Beide consoles hebben hun voor- en nadelen.
Is hetzelfde als 1000pk leggen in een Mini Cooper. Wat ben je met al die power als je ze niet efficiënt kan aanspreken? Denk dat MS met de nieuwe Xbox wel eens verrassend sterk uit de hoek gaat kunnen komen. Ze zijn echt wel serieus bezig om alles perfect op elkaar af te stemmen... Windows Phone, Windows 8, Xbox, Windows Live, ... Ik ben alvast erg benieuwd wat Sony er tegenover gaat plaatsen.

De reden dat Sony mss de kat uit de boom kijkt zal vooral om marketing purposes zijn. Er zijn al LANG devkits bij gameontwikkelaars dus het is sowieso onmogelijk om nog baanbrekende last-minute hardware wijzigingen te doen. Beetje verder kijken dan je neus lang is en nadenken alvorens je comments gaat plaatsen... Dit is Tweakers, geen website waar gamers uren elkaar liggen te bashen over welke console het beste is. Denk dat je dan op de verkeerde website zit...

edit: een kleine check van je profiel zegt genoeg. Het enige dat je doet is fanboy comments geven over PS3 op verschillende topics... Maw, had beter de moeite niet gedaan om te reageren op je comment. Is hetzelfde als de Paus proberen uit te leggen dat God niet bestaat. Onbegonnen werk...

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 22 januari 2013 22:23]

Nja, dat klopt imo ook niet echt helemaal, wanneer er puur en goed op de PS3 ontwikkeld word krijg je echt wel mooiere resultaten dan op een xbox, kijk bv oa naar Killzone, Unchartered serie MGS4 God of War en Last of us dat nog komen gaat.
Er zit ietsjes meer in de PS3 maar om dat eruit te krijgen moet er wel veel moeite voor gedaan worden.
Verder klopt het wel wat je zei, toch heb ik een nare bijsmaak bij MS, bv dat sinds zij meedoen veel topgames gewoon een heel stuk korter zijn geworden en uniekere games minder kans krijgen, een beetje Hollywood syndroom.
Dat soort zaken tellen voor mij toch het zwaarst.
Maar die Killer1000 gooit er gewoon een portie onzin uit

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 23 januari 2013 00:00]

Nou, check mijn profiel maar niet, PS3 written al over it:) Maar ik probeer het nog wel eens te onderbouwen, met als voornaamste argument natuurlijk games. Ik had een 360, maar eind vorig jaar verkocht omdat er simpelweg te weinig games voor uitkomen. Gears heb ik nu wel gezien. Voor PS3 komt nog Ni no Kuni, God of War, The Last of Us en van de makers van Heavy Rain komt Beyond Two Souls.

Je hebt helemaal gelijk wat betreft multiplatform games, maar series als CoD, AC, Far Cry en al die andere military shooters, aan 1 deel had ik genoeg. Voor mij zijn het de exclusives geweest waarmee ik me deze generatie echt heb vermaakt, die ik ook grafisch de beste vond. MotorStorm, WipEout HD, MGS4, Killzone, GT, Uncharted, inFamous. Vergelijkbaar materiaal kon ik voor mijn xbox niet kopen.
Nu heb ik Live nooit gebruikt, ik weet dat de uniformiteit en het gebruiksgemak beter zijn dan bij PSN, maar echt, dat kon mij nooit boeien, ik vond het verschillende spelaanbod veel belangrijker: wereldwijd WipEout spelen, Metal Gear Online, levels delen met LBP, ruim 1500 uur MAG en die speel ik nog dagelijks met een kleine maar dedicated community. De slagvelden van Starhawk sind mei vorig jaar, echt lachen geblazen. Veel van deze games waren denk ik niet mogelijk op de 360, sommige hebben eigen servers, veel games laten grote aantallen spelers toe, en er hoeft geen fee voor betaald te worden.

Ben deze week voor het eerst platgebombardeerd door een EVE speler, helemaal gratis:) Al met al viel het nog wel mee met die architectuur, 't is maar wat je wil. Voor multiplatform games ga ik volgende generatie misschien wel een Steambox aanschaffen, naast een PS4, mits de exclusives er weer gaan komen
enk dat MS met de nieuwe Xbox wel eens verrassend sterk uit de hoek gaat kunnen komen. Ze zijn echt wel serieus bezig om alles perfect op elkaar af te stemmen... Windows Phone, Windows 8, Xbox, Windows Live, ... Ik ben alvast erg benieuwd wat Sony er tegenover gaat plaatsen.

Sony is steeds meer een totale ervaring aan het neerzetten waarbij hun tv's, Vaio computers, Xperia's, playstation, Sony Music/video Unlimited, enz. overal gemakkelijk met elkaar verbinden en dezelfde diensten delen. Ik zou mer daar maar geen zorgen over maken hoor, Sony staat ijzersterk wat dat betreft!
Ja dat ze een goed product hebben twijfel ik absoluut niet aan. Heb zelf een Sony Bravia in men woonkamer hangen en ben daar best tevreden over, echter denk ik dat in dit geval toch Microsoft het beentje voor gaat hebben bij een totale integratie van alle systemen. (Ik bekijk het puur vanuit het business standpunt, niet over mijn persoonlijke voorkeur voor één van beide fabrikanten)

MS is immers vertegenwoordigd op vrijwel elke computer. Zal uiteraard momenteel nog een minderheid zijn die Windows 8 draait maar het aandeel zal enkel groeien denk ik.

Mensen kunnen nog geen Sony product in huis hebben, maar je kan er vrijwel verdomd zeker van zijn dat MS met Windows vertegenwoordigd is in het gezin en ze zullen vast wel met behulp van een service pack of update zorgen dat de integratie ook met Windows 7 perfect native kan.

Kan vooral bij leken een voordeel zijn lijkt me daar ze, in tegenstelling tot een Sony product, geen extra software gaan moeten installeren op hun PC om bv file streaming te doen werken. (Lijkt me logisch dat Windows 8 geen native support zal hebben voor bv streaming naar de Playstation)

Uiteindelijk speculeren we ook allemaal maar, echter lijkt het me wel logisch daar ze niet in hun eigen vel gaan snijden door de concurrentie makkelijk te integreren op hun systemen terwijl ze er zelf alternatieven voor hebben.

[Reactie gewijzigd door JacobsT op 23 januari 2013 04:57]

Klopt wat je zegt, maar ik heb het gevoel dat je niet helemaal op de hoogte bent van Sony's producten. Ikzelf heb op dit moment alles van Sony (puur toevallig zo gekomen eigenlijk).

Met 1 druk op de knop maak ik van mijn Sony laptop een keyboard voor de PS. Streamen van Laptop naar mijn Bravia gaat bijna vanzelf. Het menu van de televisie is identiek aan dat van de PS3 (herkenbaarheid).

Inderdaad, MS heeft een stapje voor softwarematig, echter Sony heeft het allemaal voorgeïnstalleerd op hun PC's, dus dat maakt niet meer uit.

Wanneer deze intergratie van verschillende systemen dus echt een big-issue wordt voor de consumenten kan het dubbeltje 2 kanten op vallen:

Gaan mensen hun hardware aanpassen op MS software (door een Xbox te kopen bv), of gaan mensen hun Hardware aanpassen op hun PS4 (door de eerstvolgende TV een Bravia te kopen bv)

Wanneer Sony zich daadwerkelijk kan onderscheiden met hun PS4, zou dat best wel eens een argument kunnen zijn consumenten te 'lokken' richting hun TV divisie / notebook divisie, wellicht zelf mobiele telefoons (met je Sony telefoon je PS en TV bedienen?)

Dus draai het allemaal eens om: wat kan te PS4 betekenen voor de rest van Sony's divisies. Dat ipv MS heeft al zoveel en de Xbox zou een mooie toevoeging zijn.


Toevoeging: Games kunnen ook wel eens heel belangrijk gaan worden bij de keuze voor aanschaf. Persoonlijk vond ik de MS een flater sloeg met de eerste games voor de 360 (ik bedoel:Perfect Dark was nu niet echt o over naar huis te schrijven imo). Wanneer Sony met een game als Uncharted over de brug komt, en MS met GoW oid, dan kan het wel eens spannend worden..

[Reactie gewijzigd door Ero-Sensei op 23 januari 2013 11:18]

Ja ik snap je redenering maar je zegt het zelf... Sony PC's hebben de software voorgeinstalleerd en veel consumenten kijken toch naar de prijs aangezien ze allemaal 'zoveel mogelijk Mhzen willen voor zo weinig mogelijk geld' en Sony PC's zijn nu niet echt de goedkoopste die er zijn. (Ik vind hun laptops wel geweldig, veruit de mooiste Wintendo toestellen op de markt)

Ach het is uiteindelijk allemaal afwachten natuurlijk maar goede concurrentie tussen MS en Sony maakt het voor ons, de consument, enkel beter.
wat een onzin... de cpu van de ps3 mag dan iets sterker zijn maar de grafische kaart van de 360 is daartegen weer beter dan de ps3, beide console's zijn vergelijkbaar kwa kracht..
~Q2 2012 riep Sony nog dat ze in 2014 met een nieuwe playstation zouden komen, Q4 2012 kwamen steeds meer details over 'final' devkits van de Orbis ('PS4') naar buiten, en met de staat van Sonys huidige game hardware (PS3 ligt helemaal open, PSVita zo goed als) ligt het ergens wel voor de hand dat ze in 2013 met een nieuwe console komen.

Dezelfde site die laatst met de info over de Durango ('Xbox720') kwam schijnt ook meer details te hebben over de Orbis, hopelijk brengen ze dat snel naar buiten.

En, beetje offtopic maar toch ook weer niet, GTA5 ligt om de hoek, en iedereen weet wel hoe goed GTA werkt als launch title, voor Sony en Microsoft.
Zijn er nu serieus nog steeds mensen die denken dat GTA5 voor de nieuwe consoles is? Bekijk die screenshots eens van dichtbij, ik mag hopen dat we van de nieuwe generatie wel iets meer mogen verwachten. GTA5 komt gewoon in maart, de nieuwe consoles op zn vroegst met de feestdagen. GTA6 misschien ergens in 2017?
Dat mag ik ook hopen, maar kijkend naar de specs van de Durango, zou ik nergens op rekeken, je koopt vandaag de dag een dell (ofzo) met dezelfde specs voor een paar honderd euro max.

'Lees'; Als je een beetje gamer bent heb je op dit moment waarschijnlijk al een sterkere pc staan dan de aankomende consoles, grote kans dus dat de graphics op de nieuwe consoles 'tegenvallen' (omdat je meer gewend bent als pc gamer bijv)
Dat de PS3 helemaal open ligt is geen reden om een opvolger uit te brengen. ;)
Voor sony wel, gekraakte console = afname in verkoop van games.

Daarbij mag het voor iedereen duidelijk zijn dat Sony de console liever 'veilig' had gehouden (zie alle rechtzaken tegen geohot etc) wat ze nu nooit meer zal lukken (zijn o.a. 'devkit usb sticks' en sdk's gelekt, alles ligt nu op straat/open)
Het laatste halfjaar kun je niet echt veel veranderingen maken. En nadat MS dit gehoord heeft gaan ze natuurlijk zo lang mogelijk wachten met de echte specs releasen.
Samsung heeft dat ook al wel eens gedaan. Eerst tablet aankondigen, en dan na de iPad release product even uitstellen en nog wat verbeteringen doorvoeren. Je kan natuurlijk gemakkelijk even besluiten die snellere cpu er op te prikken als je uit kostenoverweging had besloten die er niet op te zetten.
De PS3 zou - door de CELL-cpu - ook krachtiger zijn dan de Xbox360 maar daar hebben we maar bar weinig van gemerkt. Gelukkig hebben ze die architectuur de deur uit gedaan, maar het komt erop neer dat je 'op papier' een hoop kunt verkondigen ;)
Verwar de CELL Cpu niet met de GPU van de PS3 aub. :P

Het blijft een knap staaltje hardware wat uiteindelijk in de PS3 neergezet is. Ook de PS2 kon met zijn 'magere' hardware vergeleken met die van de Xbox 1 veelal goede prestaties neerzetten, al was de game daarop maar ontwikkeld. Ik kan een handvol titels in de tijd van de PS2 wel opnoemen die echt schitterend waren (destijds).

Je ziet dat ze allen naar 1 standaard willen gaan: X86 / X64. Dat is voor gamemakers makkelijker te porten en 1 standaard te bouwen voor hun game-engine. Je hebt immers een legio aan consoles straks met allemaal dezelfde base hardware waar niet langer een compleet team van developers achter moet zitten.

Er werd onlangs ook geroepen dat de tijd van exclusieve consoles langzaam maar zeker voorbij zal gaan.
Klinkt allemaal leuk en aardig maar dan ben ik vooral benieuwd of dit op een normale manier gekoeld kan worden. Dat is met de huidige generatie ook niet geheel vlekkeloos gegaan bij de eerste series.

Bovendien wordt hier ook vooral een spierballen kwestie besproken waarbij uiteindelijk de games/gameplay/innovaties het verschil zullen gaan maken.
Hardware technisch zullen de verschillen niet groot zijn en zal de scheiding waarschijnlijk dus weer worden bepaald door de exclusives en huidige MS/Sony voorkeur.

Zo verwacht ik nog steeds geen 4K gameplay met de komende consoles en hun GPU's.
Misschien film formats op 4K kunnen afspelen en/of andere zaken, maar zeker geen games. Voordat een meerderheid voorzien zal zijn van een dergelijke tv verwacht ik de volgende generatie consoles al voor de deur.
houw in gedachten dat cpu's en videokaarten zuiniger worden en je dit dus niet moet vergelijken met de oude tech die in OLD gen consoles zit

4K gameplay kun je vergeten de tv's daar voor zijn nog niet eens mainstream en komen pas net uit voor de rijke mensen dat gaat zeker nog een paar jaar duren voordat dit mainstream word!
quote:
"Zo verwacht ik nog steeds geen 4K gameplay met de komende consoles en hun GPU's."

Vergeet niet dat Sony ook sterk aan bouwen is aan 4k schermen (samen met panasonic)! Het zou strategisch correct zijn als Sony met een PS 4K zou komen om zo mensen te infecteren met de wil omdat het kan. Andersom dus van wat zich met 3d heeft afgespeeld. (na een update was 3d film en gamen mogelijk).

En hoe mooi zou het zijn als xbox met zijn 720 komt en laat zien dat-ie 4k ready is en zo, en dat Sony MS wegvaagt met full 4k gaming mogelijkheid (nog mooier zou zijn met 3d)

Verder, de consoles komen door hoge research en productie kosten niet om het jaar uit en aan gezien we nu wel op de drempel van de consumenten introductie van betaalbare 4k schermen staan, zouden binnen 2 a 3 jaar gamers tóch ook 4 ka willen gamen omdat velen tegen die tijd wl zo een mooi scherm hebben hangen.

Voor beide partijen is het zo dat ze tussentijds verbeterde versies uitbrengen van een super product; productie kosten worden lager, ring of death en yellow light of death issues worden verholpen etc.
Dit betekent dat een grote hardware verandering als 4k (3d) óf pas over 6 jaar in een nieuwe console gestopt gaat worden, of Nú.

Van Sony verwacht ik persoonlijk dat ze de harware iig samenstellen voor oa. 4k met de mogelijkheid te updaten naar 4k3d met een toekomstige sotware update.

Van MS verwacht ik een 4k ready apparaat en over 2 jaar een full 4k/3d apparaat.

Laatste ding: Ps3 en graphics vergeleken met Xbox 360: Ik vind het storend eng en onzuiver dat multi-platform spellen ALTIJD getoont worden met een xbox versie, ontwikkeld worden met (filmpjes van ontwikkelaars) een xbox en dat je daardoor een soort van MS Maffia gevoel krijgt. Want PS3 exclusive games zijn imho vele gewoon mooier groter en grootser.
Ik geloof echt niet dat 4k gaming voor consoles op dit moment mogelijk is.

4K gaming is een resolutie van: 3840 x 2160. Ofwel 8 Megapixel. Hetgeen daar nu met gamen op PC het dichtst in de buurt van komt is triple monitor gaming, waarbij je een resolutie hebt van 5760 x 1080. Dat is "slechts" 6Mpixel.

Om triple monitor gaming redelijk te kunnen draaien (>30 fps) heb je een videokaart van tenminste 300,- nodig. Wil je 60 fps, dan zal je 2 videokaarten nodig hebben van in totaal zeg 500,-.

Als alleen de GPU al zoveel geld kost, kan je nagaan wat de hele console dan zou moeten kosten om dat allemaal soepel te laten lopen...

Nee, mogelijk zouden ze wel klaar zijn voor afspelen van videomateriaal op 4K resolutie, maar gamen noway!
Touché,

In mijn theorie over wel of niet 4k gaming in de komende consoles heb ik niet opgenomen of het überhaupt haalbaar is of niet. Sterker daar heb ik geen onderzoek naar gedaan. Mijn fout/slordigheid. Maar het punt blijft staan; Indien mogelijk, verwerken ze er 4k mogelijkheden in omdat de volgende console pas over 6 tot 8 jaar uitkomt (allicht met >4k gaming)

Goede onderbouwing btw.
De komende generatie consoles gaat echt niet 4K gaming ondersteunen.

Waarom geen 4K? Vrijwel geen schermen op de markt en de addoptatie daarvan zal door o.a. prijs en ondersteuning heel lang op zich laten wachten.
En wat dacht je van de computerkracht die nodig is om mooi op 4K te kunnen renderen? Daar komt een i7 met SLI videokaarten al tekort.

Daarnaast is het verschil van 4K tov 1080p op 1 meter afstand al niet meer te zien.

Dus ongeacht hoe de toekomst eruit ziet, lijkt het me erg onverstandig als MS en Sony zich daarop focussen.
Ik verwacht dat ze als nieuwe norm 1080p60 gaan hanteren. En dat gaat er al fantastisch uitzien!
Dus Sony wil doen waar ze bang voor zijn wat Microsoft zou gaan doen :P
Beide consoles zijn al zeer lang over hun vervaldatum hoor. Ook de PS3 dus.
Is dat zo? Ik heb nog geen games gezien die er op de PS3 veel beter uitzien?
Killer even voor de duidelijkheid beide Xbox360 en PS3 zijn hopeloos verouderd
de argumenten die jij gebruikt zijn gebaseerd op niks
de PS3 is amper krachtiger dan een xbox360 en normaal gaat hardware 3 tot 5 jaar mee, ongeacht of dit nou een console is of standaard pc daarna zal het in detail stagneren en minder mooi uit komen te zien dan met up-to-date hardware
(de wet van Moore heeft hier ook mee te maken)

en het hebben van een ps3 heeft er helemaal niks mee te maken |:(

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 22 januari 2013 22:00]

killer..

ik heb beide consoles en nee ze zien er niet beter uit op de ps3...

ze zijn beide verouderd.. en zelf toen gran turismo 5 uitkwam hebben ze de game nog moeten downgraden omdat de ps3 het niet gedraaid kreeg..

daar is een artikel over als je me niet geloofd..
Ik zou niet weten waarom de PS3 nog langer mee zou kunnen dan de xbox360 ?
Alleen omdat deze een BR speler heeft ? De levensduur hangt af van het feit of er nog ontwikkelaars zijn die voor het platform willen programmeren. Zolang er nieuwe spellen uit komen heeft een console bestaansrecht. Het is denk ik dus ook heel afhankelijk wat ontwikkelaars gaan doen, nog iets maken voor de bestaande of toch wachten en op de nieuwe console gaan programmeren / releasen. Met het risico (dat ik bij beide klein acht) dat hij niet aanslaat en je dus weinig mzet hebt. Dan kun je beter voor de oude bestaande gaan want die is van beide ook ruimschoots verkocht...

Want een spiksplinter nieuwe console doet niks in de markt zonder de juiste(hoeveelheid) spellen. Kan hij nog zo mooi en vooruit strevend zijn, zonder software (lees goede games en support) is hij waardeloos. Dat hebben diverse platforms in het verleden al bewezen.
Op zich zeg je zelf al waarom de PS3 langer mee zou kunnen, idd omdat er nog games voor ontwikkeld worden, en Blu ray speelt idd een rol. Exlusief komt dit jaar nog Ni no Kuni (goede jRPG), God of War, The Last of Us, Beyond: Two Souls (en hopelijk The Last Guardian), allemaal grote games waarbij de devs de blauwe schijf naar hartelust mogen vullen. En voorgaande grote exclusives als God of War3, MGS4 en de Uncharted games zien er ook nu nog verdomde goed uit. Nu is een schijfje wisselen geen ramp, als dat de ontwikkeling maar niet beinvloed. Kojima zal dat met MGS Ground Zeros wel makkelijk kunnen opvangen, MGS games zijn meestal in delen gesplitst, maar voor Rockstar moet die extra schijfruimte icm 1 open spelwereld toch voordeel opleveren.

Nog genoeg te gamen dit jaar, ik hoor deze E3 liever nieuws over The Last Guardian dan over een PS4. En ik denk dat ontwikkelaars van multiplatform games de 140-150 miljoen 360's en PS3's nog graag een jaartje van games willen voorzien. Moeten voorzien.
killer, de manier waarop jij jou bezit van een ps3 aan het verdedigen bent, lijkt erg op hoe een dwaas een miskoop verdedigt.

Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je een dwaas bent. ik constateer alleen dat er overeenkomsten zijn, en zal op de meeste mensen nou niet het door jou beoogde effect hebben.
Hij is ook een dwaas. Lees de racties in z'n gallery maar. Daar gaat ie in discussie met twee game ontwikkelaars hier op Tweakers. Hilariteit ten top!

Serieus, pak een bak popcorn en lees z'n gallery!

Dus don't feed the troll!
Jup, Het is beter je console na je concurrent aan te kondigen. Dan sneeuw je het positieve nieuws van je concurrent over en heb je ook nog tijd om te ontwikkelen. Ze wachten nu gewoon op elkaar wie als eerste komt. En dan komt de ander :) Leuk spelletje hea?
Daarom gaat de Playstation 3 en de Xbox360 ook al zo'n lange tijd mee.. Niemand durft als eerste hun systeem op de markt te brengen.
Niet per se. De winst van consoles komt voornamelijk van royalties van gamemakers naar consolebouwers om games op hun consoles uit te mogen brengen. In het begin kostte iedere verkochte Xbox 360 Microsoft geld en dat zal voor de PS3 weinig anders geweest zijn. De consolebouwers hebben dus zelf baat bij het lanceren van een nieuwe console zo lang mogelijk te rekken, omdat die royalties voor games toch wel binnen blijven komen.
Niet helemaal mee eens. Het uitstellen van het op de markt brengen van een nieuw product zorgt ervoor dat je je inkomsten pas later ziet binnenstromen, terwijl je kosten er niet lager op worden en meestal zelfs stijgen in zo'n geval. Dat zorgt ervoor dat er meer geld nodig is om alles te kunnen financieren, en dat kost ook geld.
dus ze willen eventueel nog iets aanpassen aan het systeem, maar wel voor de E3, zoals in het artikel wordt geschreven erg weinig tijd idd om echte veranderingen door te voeren
Lijkt me niet dat als Microsoft met iets baanbrekends komt dat Sony dat ook nog even snel kan implementeren. Sowieso krijg je dan weer boze gezichten omdat je duidelijk 'jat' van de tegenpartij. Rare zet dus. Overigens ben ik van mening dat het jaar voorsprong dat de Xbox360 had op de PS3 ze op lange termijn geen windeieren heeft gelegd qua marktaandeel en dergelijke. Rare zet dus van Sony als ze het zo gaan doen.
Als Microsoft innovatieve, gepatenteerde technologiën implementeert kan Sony dit niet zomaar overnemen. Ook vergelijkbare functionaliteit (en/of design) die Sony in de Playstation 4 zet kan reden tot rechtzaken zijn. Niet dat ik het eens ben met het huidige systeem van patenten en copyright.
Dat gezeur over dat Sony jat....
Sony had als eerste met de PS2 beweging als control op een console, de eye-toy, kinect is niets anders dan een doorontwikkelde eye-toy. Als je door redeneerd dan is de wii een doorontwikkeling van beweging control, dan is move weer een doorontwikkeling van eye-toy in combinatie met dooronwikkeling van een motion controller (sixaxis).
Als we op een rare manier gaan redeneren heeft iedereen alles van Sony gejat :+

Dat ideeen stelen gaat verder gewoon nergens over, zolang het goed uitgevoerd word sta ik erachter, beter goed gejat dan slecht bedacht.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 23 januari 2013 00:25]

Het lijkt mij meer dat het gaat om software features of marketing aanpak. Bv microsoft komt met multitasking met bv een internetbrowser dan kan sony dit er ook nog snel bijgooien.
Het gaat er ook om, dat het niet andersom gebeurd. Sony wil voorkomen dat Microsoft iets af gaat kijken. Ze zullen vast hun redenen hebben waarom ze dat 'verwachten'.
Misschien heel erg offtopic, maar de nieuwe Console War begint nu al!! XD

Ik vraag me dan ook af of Microsoft nu zoiets heeft van "screw you guys if you're going to wait, I'm going to wait." Wat dan bij beide voor vertraging zorgt. Het zal vast niet zo ver komen, maar ben wel benieuwd wie het eerst bezwijkt haha

Oh en ben natuurlijk ook benieuwd hoe ze inderdaad nog zo kort voor de release iets drastisch kunnen veranderen aan de hardware. Ik zou, als microsoft zijnde, dan misschien zo lang wachten totdat ze niks meer kunnen veranderen.

[Reactie gewijzigd door darkchief op 22 januari 2013 19:31]

De agenda's van beide bedrijven zijn al lang en breed ingedeeld en de releasedatum staat waarschijnlijk ook al zo goed als vast. Sony zal vast wel wat speling ingeplanned hebben, maar daar houdt het denk ik ook wel bij op.
Slim Sony... wacht maar weer af en wees de laatste. Lekker vakkundig je game divisie de nek om draaien.
De PS3 kan nog makkelijk mee? Veel nieuws is er niet meer uit te persen hoor.
Op een 720p resolutie spelen met een 25 à 30 FPS, ik zou het niet kunnen...
Je moet eens op een PC gamen, en dan zal je zien hoe traag en lelijk consolegames wel niet zijn. :) Beide consoles zijn over hun vervaldatum.
Ah, als je het zo bekijkt: ja, de PS3 heeft meer power dan de 360, daar moet ik je gelijk in geven. Uncharted 2 en 3 en Killzone 2 en 3 zijn nice games.

Maar ik bekeek het dus ruimer ja: als je kijkt wat op PC kan, dan vind ik dat er dringend nieuwe consoles mogen komen zodat consolegamers dezelfde ervaring krijgen.
Voorbeeld: op PC is Battlefield 3 met 64 players mogelijk terwijl dit op consoles maar 24 is...

(En ik heb je alvast niet omlaag gemod, mijn moderatierechten zijn enkele maanden geleden afgenomen. :P )
Ik kan echt niet wachten. 2013 lijkt mij een mooie afsluiter voor de PS3 met een boel topgames zoals Ni No Kuni, God of War en The Last of Us. Nu eens zien hoe de PS4 zal zijn. De games zullen AAA zijn van de bekende studio's die al bezig zijn met next gen waaronder het Nederlandse Guerilla Games met 2 next-gen projecten (waaronder Killzone 4). Ik ben eerder benieuwd naar het OS en de mogelijkheden ervan (qua multitasking en mediamogelijkheden)
En als een game dat ondersteund direct uitzetten natuurlijk.
1 2 3 ... 6