Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties, 19.454 views •

Een aantal ontwikkelaars heeft versie 1.0 van een opensource-implementatie van Microsofts gepatenteerde exFAT-bestandssysteem vrijgegeven. De exFAT-implementatie, die draait binnen FUSE, is onder andere beschikbaar voor een aantal Linux-distributies.

Het exFAT-bestandssysteem is in 2006 door Microsoft uitgebracht en is geoptimaliseerd voor het lezen en wegschrijven van data van en naar verwisselbare flashmedia. Ook rekent exFAT af met de diverse beperkingen van de fat- en fat32-bestandssystemen. Zo kan exFAT een maximale theoretische opslagcapaciteit van 64ZB hanteren, terwijl met fat32 ingedeelde partities blijven steken op 2TB. Ook de maximale bestandsgrootte van 4GB kwam met exFAT te vervallen.

Bij het vaststellen van de sdxc-standaard, waarbij tot 2TB naar een sd-flashkaartje kan worden geschreven, werd exFAT als standaardfilesystem gekozen. Microsoft vraagt echter in het bijzonder aan hardwarefabrikanten een vergoeding voor het gebruik van zijn bestandssysteem en kwam in 2009 met een bijbehorend licentiemodel. Onder andere Sharp, Sony, Canon en Panasonic nemen licenties af voor exFAT. Sommige bedrijven zoeken echter naar alternatieve bestandssystemen voor flashmedia, zoals het nog jonge f2fs-bestandssysteem van Samsung.

Om binnen Linux-besturingssystemen toch ondersteuning te kunnen bieden voor onder andere sdxc-media en usb-sticks zonder exFAT direct in de kernelcode op te nemen, en dus licentieproblemen te voorkomen, heeft een aantal ontwikkelaars een FUSE-implementatie gebouwd. Versie 1.0 is inmiddels vrijgegeven. FUSE biedt elke Linux-gebruiker de mogelijkheid om binnen de user space toegang te krijgen tot 'Linux-vreemde' bestandssystemen. Bovendien zijn er diverse ports beschikbaar van FUSE, waaronder een OS X-implementatie onder de naam Fuse4X.

Volgens de ontwikkelaars van exFAT voor FUSE biedt hun implementatie van het bestandssysteem volledige lees- en schrijfmogelijkheden naar exFAT-media. De aanvullende tool exfat-utils maakt het verder mogelijk om partities aan te maken en te manipuleren. Verder zouden in versie 1.0 de schrijfprestaties fors zijn verbeterd. De broncode is beschikbaar onder een GNU GPLv3-licentie, terwijl de code ook voor een aantal populaire Linux-distributies direct is te downloaden.

Reacties (67)

Reactiefilter:-167066+160+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
WebGL en h.264 hebben weinig met elkaar te maken.
Jij doelt op de WebM videocodec.
WebGL is een API die het mogelijk maakt om middels JavaScript 3D en 2D grafische rendering te doen in de browser.
Of nog beter: btrfs.
Een licensie nemen bij MS en niemand praat er meer over. Ook hier weer: free as in speech, not as in beer.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2013 19:24]

Als ze er geld in zien, dan doen ze dat echt wel. Ze maken ook genoeg (closed source) software voor Android, OS X en iOS.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2013 19:19]

H264 is ook gepatenteerd en behoorlijk gestandaardiseerd (op een Firefox html5 implementatie na dan...).
Omdat de beste specificatie de standaard moet worden, niet omdat-ie toevallig patentvrij is. Klanten zal het werkelijk een worst wezen of hun camera nou op exFAT, HFS+ of ZFS draait. Dat is iets wat de vendors optimaliseren voor je. Alleen als je hobbyist bent en graag op low-level met filesystems knoeit, dan wil je graag toegang tot de source.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 januari 2013 16:38]

dan zou IK dus een implementatie van de specs mogen schrijven en deze gratis distribueren
Sterker nog dat mag je ook... kost je klauwen met geld aan licentie-rechten, maar niemand die je verbiedt om die kosten NIET door te berekenen aan je afnemers.
Ext3 en NTFS worden prima ondersteunt op de 3 belangrijke OSen (Android, OSX, Windows) en hebben allebei journaling. Maar ze zijn niet bedoelt voor SDXC kaartjes.

Het lijstje is dus aanzienlijk kleiner (zie mijn andere post)
In theorie zijn log-structured FSen het beste

http://en.wikipedia.org/wiki/Log-structured_file_system

Maar bij SDXC kaartjes speelt een ander probleem: die moeten gelezen en geschreven kunnen worden op elk apparaat en ieder besturingsysteem.

Nu weet ik best dat Microsoft zich niet interesseert voor compatibiliteit met OSX en Linux, maar voor de gebruiker is dat wel van belang te meer omdat (vooral die laatste) overal en nergens draait ivm Android.

We zullen dus moeten komen met een FS dat platformonafhankelijk draait. Dwz zo'n log structured FS welke je ook kunt porten naar je Linux telefoon, naar je Windows PC, en naar je PlayStation 4.
Daar zorgt het woord "exclusief" dan wl weer voor.
dat is idd een waar woord, jammer toch. hopelijk wordt dat ooit beter, ik lust wel een star trek achtige maatschappij!
Eens dat zowel btrfs & ext4 mooie filesystems zijn. Maar je kunt niet zeggen: "Dit is het beste filesystem". Dat hangt namelijk helemaal af van het type workload die je erop zet. Bijv. Ikzelf ben geen fan van reiserFS vanwege een paar nare ervaringen (nofi), toch gebruik ik het filesystem in het geval wanneer ik een proxy server bouw. De data is immers niet belangrijk en moet snel gevonden zijn. En dit is slechts n van de vele voordelen van een open OS :-).
same here, problemen met exFAT onder mountain lion. spijt van ik hem zo geformateerd heb. Nu moet ik eigenlijk weer een 3TB schijf kopen om de data te kunnen overzetten :S
Alternatieve werkplaatshandboeken doen ongeveer dat.
Ik gebruik UDF op mijn usb stick. Ik weet niet of ik het grootschalig op hardeschijven zou gaan inzetten, maar het werkt op moderne linux en moderne windows versies.
Wat het beste is hangt van de toepassing af. Als een camera fabrikant een optimaal filesystem verzint voor toepassing in een camera maar het werkt vervolgens niet als de gebruiker zijn kaartje in z'n PC stopt is het geen goed filesystem. Ook als is het voor die camera het best denkbare.
Het is niet verboden om iets wat gepatenteerd is na te maken. Zolang je het maar niet commercieel gebruikt. Niemand houdt je tegen als je in je schuurtje een Vacu-vin in elkaar knutselt voor jezelf Maar zodra je ze gaat produceren en verkopen heb je een probleem. Hetzelfde met software.
Ja en daarom (patenten) hebben ze nog steeds ruzie over of het nu WebGL of h.264 moet worden.
Volgens die redenatie had MS de nodige drivers voor linux moeten bouwen voor NTFS, WMI, MS-WebDAV, etc. Daar is het immers closed-source voor...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True