Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: jeabakker

Ontwikkelaar Gas Powered Games heeft het grootste deel van het personeel moeten ontslaan. De studio startte ongeveer een week geleden een inzameling via Kickstarter voor de ontwikkeling van een nieuwe game. Directeur Chris Taylor durft het resultaat niet af te wachten.

Volgens Taylor, oprichter en directeur van ontwikkelaar Gas Powered Games, heeft hij ongeveer 40 mensen moeten ontslaan, het grootste gedeelte van het personeel van de studio. De ontslagen komen op een opmerkelijk moment; Taylor startte nog geen week geleden een inzameling via Kickstarter waarmee hij 1,1 miljoen dollar op hoopte te halen. Daarmee wilde hij de ontwikkeling financieren van Wildman, een nieuwe game die een combinatie zou moeten worden van twee genres; actie-rpg en rts. De studio heeft ervaring met beide genres; het is vooral bekend van de eerste twee delen van actie-rpg Dungeon Siege en beide versies van rts Supreme Commander.

Taylor probeert via een video op de Kickstarter-pagina van Wildman uit te leggen waarom hij zo vlak na het starten van de inzameling besloten heeft personeel te ontslaan. De directeur stelt dat de uitkomst van de inzameling ongewis is. De einduitslag is pas over drie weken bekend en het is niet zeker dat er dan voldoende geld is opgehaald om de ontwikkeling van de game voort te zetten. Taylor stelt dat hij nu nog in staat is om op een nette manier afscheid te nemen van het ontslagen personeel. Dat wil zeggen dat hij achterstallig salaris en vakantiedagen uit kan betalen. Taylor is bang dat hij dat niet meer kan als over drie weken blijkt dat er onvoldoende steun is voor het project.

De toekomst van Gas Powered Games is onzeker, geeft Taylor toe. Hij vraagt zich in de video openlijk af of hij door moet gaan met de inzameling, nu het grootste deel van het team dat nodig is om de game te maken op straat staat. Taylor vraagt of donateurs hun mening willen geven in de reacties onder de video.

Eerste gameplaybeelden van Wildman

Reacties (35)

Reactiefilter:-135035+130+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
wikipedia was de 19e al geupdate: van 60+ naar <20
http://en.wikipedia.org/w...=prev&oldid=533795884
http://en.wikipedia.org/w...=prev&oldid=533795884

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 24 januari 2013 11:59]

Best zuur als je daar je geld in gestoken hebt als investering, dat ben je mooi kwijt.
Het is pas echt zuur dat jij zulke suggestieve aannames doet... :(
Daar hebben we toch niks aan?
Denk ook dat we Kings and Castles niet hoeven te verwachten :(
Dat wordt geen kings & castles meer dus.
Hmm, zouden ze een cashflow probleem gehad hebben en het geld wat inmiddels opgehaald is via KickStarter gebruiken om de medewerkers op een nette manier te ontslaan? Best zuur als je daar je geld in gestoken hebt als investering, dat ben je mooi kwijt.
En het telt niet mee met de kickstarter. Mocht je de helft van het beoogde budget halen via kickstarter, en de andere helft via paypal, dan flopt het alsnog omdat je officieel "maar" een half miljoen hebt.
Alleen grote studio's kunnen games als Blackops of Battefield produceren.

Kleine studio's kunnen nooit met de R&D komen om dit zelf te gaan doen, ook niet als ze gaan lopen janken om geld van de community. Toch kan je als kleine studio ook met wat komen, Rovio Entertainment heeft bewezen dat je met een simpele Game als Angry Birds ook de wereld kan veroveren.
Mja daar kan je Chris Taylor de schuld voor geven, maar je moet de rol van de uitgever ook niet onderschatten. Als zij vinden dat de game 'dumbed-down' moet worden dan doe je dat uiteindelijk als ontwikkelaar, simpelweg omdat de uitgever je werkgever is.

Je ziet het overigens in de hele breedte. Games worden steeds eenvoudiger voor de speler, en dat komt omdat de uitgevers het risico niet willen lopen met het geld wat ze erin stoppen en niet op hun bek willen gaan. Neem bijvoorbeeld Assassins Creed 3, die game is behoorlijk groot, enorme production value maar het speelt als een natte krant.

[Reactie gewijzigd door ravenger op 21 januari 2013 16:16]

Zonde. Maar ja, Chris Taylor heeft het wel een beetje aan zichzelf te danken. Supreme Commander 2 was een grote flop - en dat viel te verwachten. T/A en SupCom(+F/A) werden geprezen door de spelers vanwege de complexiteit. Juist dat het geen jip en janneke spel was. Als je SupCom2 dan een spel maakt die eigenlijk nauwelijks meer op SupCom1 lijkt in schaal en "epischheid" en meer doet denken aan een foute console-port, tja ... voor de meeste fans heeft Taylor daar al zijn geloofwaardeigheid mee weggespeeld.

En dat is ernstig zonde, want naar mijn persoonlijke mening (en ik weet dat er velen zijn die die mening delen) zijn er de afgelopen jaren geen andere RTS'en geweest van hetzelfde kaliber als T/A en SupCom1.

Jammer genoeg lijkt het nu dus ook dat er geen waardige opvolger zal komen van Forged Alliance ...

Er is natuurlijk wel Planetary Annihilation. Toch heb ik het idee dat er bij dit spel iets mist als ik de videos zie, al kan ik de vinger er niet op leggen wat het is. We zullen zien - ik heb in ieder geval wat geld die kant op gestuurd, voor het geval dat er iets moois uit komt :)
Daarom kan er niet met paypal betaald worden, die bieden geen uitgestelde betalingsmogelijkheid.
Wel gelukkig is de Supreme Commander FA community springlevend, dankzij de community-lobby Forged Alliance Forever (www.faforever.com). Er zit op elk moment ongeveer 500 man op en ik denk dat het seizoenskampioenschap bezig is (er zit een ranked functie in de lobby). Er was tot kort zelfs een kickstarter aan de gang om de lobby uit te breiden met een riskvariant, waarbij het dobbelsysteem wordt vervangen door sc-fa matchen.
Age of Empires Online is niet echt van GPG, Robot Entertainment is er mee begonnen in opdracht van MS en na het einde van hun contract heeft GPG de verdere support overgenomen (waar ze nu trouwens ook mee gestopt zijn) in opdracht van MS.
Nu de Kickstarter geen gigantisch succes lijkt te worden ...
Dit is wel erg kort door de bocht h... De KS kan nog perfect een succes worden.
Als je de gemiddelde KS (van die grootte) een beetje volgt dan merk je een terugkerend patroon.
Sterk begin, zwak midden, en naarmate het einddoel nadert schiet het terug omhoog (sterk einde).
Dus om nu al te zeggen dat het geen succes wordt is beetje voorbarig...
Ik denk dat je een kleine vergissing maakt in je laatste allinea. Ik hoop nl net NIET op een vervolg voor Supcom 2 maar op een waardig vervolg op Supcom 1 of Supcom 1 - Forged Alliance. Supcom 2: forged Alliance bestaat niet denk ik?

Supcom 2 was vond ik een flop, te fel aangepast om het makkelijk te maken en speelbaar op consoles, een rts hoort volgens mij nu eenmaal thuis op pc .

[Reactie gewijzigd door Vnze op 21 januari 2013 12:27]

Er was natuurlijk ooit een krimp te verwachten bij grote game studios: in de jaren 90 werden games met kleinere teams gemaakt en was er veel groei. Als gevolg groeiden de studios en budgetten, maar ook de targets.

Nu in de crisis zie je dat de bedrijven het moeilijk hebben en kopje onder gaan of flink afslanken. Sommige kleine (indie) ondernemingen doen het wel goed. Dat is wel waar het (tijdelijk?) naar toe gaat. Weer iets kleinere teams en kleinere budgetten. En kickstarter voor de 'gewaagde/grote' projecten.
Het risico is met een kleine onderneming gewoon een stuk kleiner (loopt een game niet? dan hoef je niet meteen je hele bedrijf op te doeken omdat daar zoveel van af hing)

Op zich voor innovatie ook wel een goede trend, want kleine teams moeten wel innoveren om op te vallen, en grote ontwikkelaars vestigen zich vaak op bestaande IP's (omdat dat voor aandeelhouders prettiger is).

TLDR: de markt veranderd en grote ontwikkelaars moeten daar rekening mee houden en hun bedrijf daaraan aanpassen.
Klopt, maar dat is wat anders dan geannuleerd. Als GPG op z'n gat gaat is dat wel praktisch hetzelfde. Weinig kans dat een ander bedrijf zegt "goh wij willen het afmaken en uitbrengen, hier heb je een zak geld".
Ja maar dan maak je toch al meteen een betaling. Bij kickstart is het toch meestal de intensie om te betalen als het daadwerkelijk gevraagde bedrag gehaald wordt.
Ik las net dat die al sinds 2010 in de ijskast staat.
Met 1 miljoen euro kun je 40 mensen misschien een paar maanden laten werken, geen tijd om een game af te maken dus. Sowieso was de Kickstarter wel een teken aan de wand, het geeft aan dat de studio investeerders en publishers niet meer zo ver krijgt om hun projecten te steunen. Jammer want het is een gave studio!
...
Space Siege 2008
Demigod 2009
Supreme Commander 2 2010
Age of Empires Online 2011 - 2012

De eerste games van gas powered games heb ik mij zeker mee vermaakt! Echter sinds de flop Space Siege ( http://www.metacritic.com/game/pc/space-siege ) heb ik weinig vertrouwen meer in deze studio. Demigod kon me ook niet echt boeien. Ik geloof ook niet dat Supreme Commander 2 een (commercieel) succes was... Dan wordt het allemaal erg lastig!
Het lijtje is ook wel mooi: space siege leek wel ardig maar werd erg snel saai. Demigod begon grappig maar werd in no-time saai. SupCom2 waren we na een week al zat, zelfs in multiplayer.

Sinds 2008 komen er blijkbaar saaie dingen uit Chris Taylor. Geen idee waarom, want hij kn het wel als we SupCom-FA bekijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Microsoft Windows 10 Pro EN

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True