Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties, 24.039 views •

EA heeft aangekondigd met een variant op zijn aankomende spel SimCity te komen die speciaal bedoeld is voor het onderwijs. De 'Edu'-variant moet scholieren kennis bijbrengen over verschillende onderwerpen, zoals technologie en wiskunde.

De Edu-versie wordt ontwikkeld met GlassLab, een organisatie waar EA al eerder een samenwerkingsverband mee sloot. Volgens de game-uitgever is SimCityEdu met name bedoeld voor leraren die met behulp van digitale tools hun studenten iets willen leren over wetenschap, technologie, engineering of wiskunde.

Leraren kunnen met de onderwijsvariant lessen bouwen waarbij het game-concept is gebaseerd op het SimCity-spel dat EA al eerder aankondigde en in maart uit wil brengen. Met de op SimCity gebaseerde lessen moeten studenten met stadsplanning leren omgaan. Volgens EA wordt SimCityEdu ontwikkeld omdat de Sim City-reeks al geruime tijd wordt gebruikt voor onderwijsdoeleinden. Daarom wordt er nu een variant gemaakt die speciaal voor scholieren is bedoeld, aldus EA.

Het is nog onduidelijk wanneer de onderwijsversie van SimCity wordt uitgebracht. Vermoedelijk is dat pas nadat de 'gewone' versie van SimCity speelbaar is. Volgens EA is deze vanaf 5 maart beschikbaar.

Reacties (47)

Reactiefilter:-147045+135+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hehe, ik vraag me af of Valve hier achter zit.
Valve is momenteel bezig een educatief programma op te zetten met een educatieve versie van steam,
genaamd "Steam for schools" waarbij scholen grote aantallen annonieme accounts kunnen aanvragen om studenten les te geven met behulp van speciaal aangepaste games.

Momenteel gebruiken ze alleen een educationele versie van Portal2 en Universe Sandbox.
Grote kans is dat Valve ondertussen andere developers aan het pushen is voor educationele versies van normale games met een wetenschappelijk tintje.
Waarschijnlijk word de "educationele" versie van SimCity voor steam for schools.

[Reactie gewijzigd door rvdm88 op 20 januari 2013 15:06]

Valve en EA zijn concurrenten van elkaar. Dus nee.
Al zou de interesse van Valve om educatieve games te ontwikkelen wellicht de interesse bij EA aangewakkerd kunnen hebben.
Dat is waar, echter word SimCity wel ontwikkeld door Maxis.
Concurentie is te begrijpen, echter word er nogsteeds samengewerkt tussen valve en EA.
De Sims franchise is bijvoorbeeld recent naar steam gekomen.
de relatie tussen EA en valve is steeds minder goed geworden oa door origin.
zowieso is dit iets wat EA zelf doet.

verder over de vragen over dat pc's niet snel genoeg zijn, nu mischien nog niet, amar dat betekent niet dat er in de toekomst geen potentie voor is op scholen.

de waarde van simcity zeker iets meer realistisch moet zeker niet onderschat worden om begrip te krijgen over belastingen, bestuur en urban planning en nog veel meer dingen.
erg goed intiatief van EA om dit te doen. en om eens een wat te doen aan de belabberde (extreem outdated) software die nu beschikbaar is
Dat hoeft niks te beteken. samsung leverde een hele tijd chips (of hard disks weet het niet zeker) aan Apple. Terwijl die 2 ook dikke concurrenten zijn.
Slim City?

Wel raar dat ze nu pas wakker worden en inzien dat games wel degelijk kunnen helpen bij het onderwijzen van bepaalde dingen.

Alleen scholen hebben nooit de intentie of het geloof erin gehad om dit soort technologie te omarmen, het begint pas de laatste jaren een beetje te komen.

Maar Nederland zal het waarschijnlijk pas gebruiken in 2050.
Mwoah, er zijn in nederland toch wel veek middelbare scholen die goed werken met de nieuwere technieken en computers. Dit zijn veelal vwo scholen met technasium inslag. Zelf heb ik gewerkt op een school die veel deed met practica op de computer, modelleren, meten, gegevens verwerking etc. Dat was goed in de lessen verwerkt en de leerlingen leren er erg veel van.
Technasium scholen gaan vaak nog een stap verder en laten de leerling veel van de klassieke stof die normaliter uit een boek wordt onderwezen, via de computer en internet leren.

Wat vaak het probleem is, is de tijd die gaat zitten in testen en ontwerpen van opstellingen, programma's en hardware. Standaard pakketten zoals IP-Coach winnen daarom grote gedeeltes van de markt, er is minimale ondersteuning vanuit de school nodig.

Het gebruik van bijvoorbeeld SimCity (zoals dat nu is) en andere software die niet speciaal voor het onderwijs zijn gemaakt, wordt niet omarmd. De docent en het ondersteunend personeel zijn dan veel te veel bezig met het opzetten van de randvoorwaarden en het wegnemen van allerlei irrelevante details.
Als de Edu versie van SimCity dat werk overneemt van de docent dan zit er zeker potentie in.
Je hebt het over middelbare scholen, maar ik herriner mij dat ik in groep 8 (!, basisschool dus) meedeed aan een pilotproject waarbij leerlingen het spel "Virtual Zoetermeer" speelden, een spel dat erg lijkt op SimCity maar beter geschikt is voor scholen. Dit was in 2003 al.
Eind jaren negentig speelden we op de basisschool al af en toe een uurtje SimCity 2000. Of dat was omdat er even niets anders te doen was, of omdat het bij het lesprogramma hoorde weet ik niet, maar leuk was het wel.
Virtual Zoetermeer was niks... Dat was gewoon neerzetten en vervolgens gebeurde er bijna niets. Misschien was het voor mij te makkelijk omdat ik toen al Simcity 4 Rush Hour speelde. :P
Heb het spel ooit eens via mijn tante gekregen (lerares basisschool), en heb er nog goeie herrineringen aan over.

Was stukken moooier opgezet, al was Sim City ook wel kei gaaf toen der tijd :9~
Ironisch genoeg loopt Nederland juist voor.

Er worden in Nederland nu al langer SimCity-achtige games gebruikt voor het onderwijs. Er zijn verschillende games voor hoger onderwijs en specifiek beroepsonderwijs, en de games komen geheel van nederlandse bodem.

Zelfs de tweede kamer laat zich informeren via games en gametechnologie als middel, welke ook al in musea te zien zijn.

Edit: Daarnaast speelde ik in de jaren 90 al simpele serious games op school, zoals 'honger of erosie'

[Reactie gewijzigd door Jur_ op 21 januari 2013 07:31]

Euh, eigenlijk hadden wij (jaren 90 kinderen) ook al educatieve computerspellen op de basisschool. Alhoewel ze er dan niet geweldig uitzagen of wat dan ook, waren het wel computerspellen die iedereen graag wilde spelen en dus automatisch van leerde.
Ik vond er niet veel aan, ik begreep 't truukje wel en was al betere spellen gewend, maar het is niet zo dat het nu pas komt. Misschien nu wel echt op een grootschalige manier dan, dat het strak zowat een standaard is.

Over het algemeen heb ik ook veel geleerd van spellen vroeger. Alhoewel het nu veel andere spellen zijn.
Ik had in de jaren 90 idd bij mijn aardrijkskunde leraar geprobeerd simcity te promoten :)
En Larry bij engels, maar die trapten er niet in...
Ik liep ver op mijn tijd vooruit.

Toen ik GTA 1 meenam in groep 8 op spelletjesdag was het een groot succes. Totdat de juf mee begon te kijken omdat de halve klas na een tijdje om de computer heen stond, hahaha.
En nu spelen jullie het ongetwijfeld allemaal samen in de gevangenis. Aja want door op jonge leeftijd GTA te spelen zijn jullie ongetwijfeld allemaal beschadigd en hebben jullie geen besef meer met verschil virtueel geweld <-> echt geweld. ;)

Goeie evolutie trouwens.
Ik en de vrienden waar ik nog mee omga uit die klas hebben inmiddels de universiteit achter ons, dus het valt wel mee.

Er zitten twee oud-klasgenoten uit die klas in de bak, maar ik weet niet of dat met GTA te maken heeft, heh heh heh.
Ik heb ook nog Simcity 2000 ergens in de eindjaren van mijn HAVO tijdens een informatica les gespeeld omdat dit iets zou toevoegen.

Heb nooit echt het gevoel gehad dat ik daar daadwerkelijk iets van geleerd heb. Vraag me dus af wat voor toepassingen zo'n edu versie nou zal hebben en in wat voor les dat in het huidige basis/middelbaar onderwijs toegepast kan worden.
Bijvoorbeeld een probleem als verkeerslichten. Hoe plan je verkeer goed? Welke wiskundige en natuurkundige processen komen erbij kijken en welke organisatorische vaardigheden zijn nodig?

Bij de huidige Simcity's moet je dan ook rekening houden met de rest van de stad, als je in de Edu-versie van Simcity bijvoorbeeld een modus hebt waar alles vanzelf gaat behalve alles dat met het verkeer te maken heeft, dan kun je leerlingen toch veel leren.

Deel ze op in groepen en laat elke groep de rol van een orgaan in de samenleving spelen. Als je het goed doet dan leren ze er veel van. Dit soort projecten komen vaak om de hoek bij vakken als Algemene Natuurwetenschappen ed. maar kunnen ook ondergebracht worden bij werkstukken of, met wat uitbreiding, bij natuurkunde of wiskunde.
Toen ik op de middelbare school zat speelde ik Simcity 4. Mijn economie cijfer schoot omhoog. Vooral het vraag aanbod verhaal werd me in een keer heel duidelijk. Echt gebeurt.
Is anno een betere game ;) maar van cs kan je Inndd een beetje leren hoe de belasting in elkaar steekt.
Minecraft, Sim City. Blijkbaar is het leerzaam te maken als het iets te maken heeft met blokjes neerzetten (heel mooi voorgegeven blokljes in het geval van Sim City). Weer terug naar de peuter tijd!

Ik weet niet of ik wel helemaal blij wordt van deze trend om games in te gaan zetten als studiemateriaal. Ik denk terug aan mijn eigen schooltijd waar computer games de beste ammunitie waren die ik had om mijn eigen educatie af te schieten (gamen was belangrijker dan huiswerk maken of studeren). Let op: ik erken dat als mijn fout, niet de fout van computer games. Maar nu dringt zich dat ook door tot in de klas zelf. Dat zie ik een van twee kanten op gaan:

1. verslaving wordt gevoed, men herhaalt mijn fouten van weleer
2. men raakt verzadigd waardoor gamen thuis wat minder de interesse wekt en er meer tijd overblijft voor huiswerk en andere activiteiten

Ik vrees voor het ergste :(
Of juist positief jij besteedde liever tijd aan games ipv huiswerk (je bent niet de enige) omdat games veel leuker zijn en huiswerk saai is. Als je huiswerk dus leuker maakt door games te gebruiken dan kan het zelfs gebeuren dat leerlingen met plezier hun huiswerk maken en dus met plezier leren. Niets leert zo goed als een gemotiveerde leerling. Het is naar mijn idee het gat in de markt die scholen niet willen zien of gebruiken.

Zolang ze de spellen ook nog leuk houden is het goed. Je ziet vaak genoeg een leerzaam spel dat bijna geen spel meer is of beter gezegt: dat net zo saai als het huiswerk is. Het moet dus wel leuk genoeg blijven.
Die Dell Optiplex dingen bij ons op school zullen nooit zoiets kunnen draaien... Met hun Pentium dualcores...

Het duurt al 10 minuten voordat alles en wel opgestart en ingelogd is...
Je hebt helemaal gelijk wij hadden toen ik nog op de basis school ook al van dat soort educatieve spelletjes. En buiten dat ze echt ontzettend saai waren duurde het uren voordat hij was opgestart.
Pentium Dualcores kunnen er haast niet de reden van zijn dat het tien minuten duurt voordat ze opgestart zijn, nietwaar?
Ben ik wel met je eens, er draait op de achtergrond allemaal software die alles dichttimmer wat er maar mogelijk is. Waarschijnlijk is Windows 7 ook gewoon teveel voor die dingen, als ze op XP waren blijven hangen waren ze waarschijnlijk sneller geweest.
Nou in de meeste onderwijs systemen gebruiken ze Servers (op alle PC's kan je bij al je bestanden). En aangezien de meeste scholen c*t servers hebben en alle PC's op windows XP draaien is het logisch dat ze zo sloom zijn.

En denk maar aan het feit dat iedereen op het zelfde moment in die server moet zijn.
Bij ons op de hogeschool hebben we toch wel redelijk goede PC'tjes want Need For Speed Most Wanted (de eerste, niet de nieuweste) draaide daar zonder lagg op vrij lage settings. :)

Ik denk dat Simcity 5 (heet het spel ook zo?) wat dat betreft niet zulke hoge systeemeisen heeft. Er moet voornamelijk veel berekend worden qua stedelijke dingen, maar grafisch valt het allemaal wel mee.
Zadkine?

Dat zijn Dell Optiplex Systemen met Core 2 Duo processoren. En een kapot grootte infra vandaar de traagheid
Wij hebben nog niet eens een dekkend digitaal net voor school en hogere instellingen etc. Laten we daar eerst is mee beginnen en dan misschien nog wat geld naar de kwaliteit van het onderwijs. Want 80% van de nederlandse onderwijsinstellingen heeft zwaar verouderde apparatuur. En als ze geld hebben steken ze dat liever niet in onderwijs maar in een mooi nieuw hoofdkantoor wat geen doel dient. http://programma.vpro.nl/...veringen/aflevering2.html

Overigens geloof ik ook niet in een simplere versie die dan "educatief" is. Juist de moeilijke realistische dingen leer je wat van. Die "EDU" software of serious gaming slaat vaak helemaal nergens op en mist in 95% van de gevallen de spijker compleet. Dus ik betwijfel het aan alle kanten of het gaat werken (nee want dit soort iniatieven hadden we 15 jaar geleden ook al). Maar toch leuk dat ze het blijven proberen.
Lijkt me een goed idee, simcity is verassent realisitisch en kan best veel praktijk voorbeelden geven over vraag-> aanbod en werkgelegenheid etc
Leuk filmpje van Vsauce3:
http://www.youtube.com/watch?v=1xOLykcWy6w
Bij mijn zusje op school hadden ze een keer les over nutsbedrijven, dus mochten ze in simcity 2000 riool systemen aanleggen en elektriciteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True