Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties, 41.019 views •

Sony komt al binnen enkele weken met de aankondiging van de opvolger van de PlayStation 3, beweert website Computer & Videogames op basis van eigen bronnen. Ook zou de console standaard van een andere controller worden voorzien dan de DualShock.

De controller van de PlayStation 4, naar verluidt bij Sony intern bekend onder de codenaam Orbis, zou talloze keren aangepast zijn. Geen van de iteraties zou echter op de huidige DualShock lijken, aldus nieuwe geruchten. Ook zou de introductie nabij zijn. CVG haalt twee bronnen aan voor zijn bericht: iemand die aan een komende Sony-game werkt en een persoon die niet meer in de gamewereld werkt, maar nog banden heeft met Sony.

Die laatste zegt dat ontwikkelaars bij Sony proberen om 'de filosofie achter de gebruikersinterface van de PS Vita te emuleren'. De andere bron beweert dat versies van de nieuwe controller biometrische sensors en lcd's hebben. Biometrische sensors kunnen onder andere voor hartslagmeting gebruikt worden. Volgens CVG is de DualShock-controller dus niet de standaardcontroller, maar zal deze waarschijnlijk wel compatibel zijn. De DualShock-controller deed zijn intrede met de originele PlayStation, in 1997, en heeft sindsdien nieuwe functionaliteit gekregen, zoals een bewegingssensor. De controller bleef echter voor een belangrijk deel onveranderd.

Eerder deze maand waren er al geruchten over een release eind februari, tijdens een evenement met de naam Destination PlayStation. Dat is echter een jaarlijks evenement dat Sony voornamelijk houdt voor retailers. 

Reacties (80)

Reactiefilter:-180077+161+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Erg goed van Sony dat ze hun grootste zwakte flink aan hebben gepakt. Nu maar hopen dat het een geweldige controller wordt. Qua kracht zit het trouwens (waarschijnlijk) wel snor met de PS4 tov de Wii U en Xbox 720, bron: http://www.playstationpur...0-krachtiger-dan-Xbox-720. Ik ben en blijf een pc gamer, maar de geruchten van de nieuwe playstation maken me toch wel benieuwd (misschien toch maar overwegen om hem voor 'erbij' te halen). Hopelijk ook dat ik over een jaartje ofzo aan de slag kan met een game te ontwikkelen voor de PS4 (onze school heeft een goede 'relatie' met sony).
Hoezo het zwakste punt? De controller is een van de grote redenen dat ik vanaf dag 1 een Playstation in huis heb, zelfde geldt voor de PS2 en PS3.
Ja hier ook. Juist de controller was voor mij één van de redenen vroeger om een PS2 te kopen ipv een Xbox.. Maar goed smaak en gevoel is persoonlijk.

Hoop stiekem wel dat Sony de controller behoud en geen fratsen gaat uithalen met een scherm in je handen.. dat hoeft voor mij niet zo.. als ik aan het gamen ben dan kijk ik op mn tv.. niet naar mn handen..

GranTurismo VI kom maar op!
De originele Dual Shock was één van de fijnste controllers waarmee ik ooit gespeeld heb, maar hetzelfde kan ik niet zeggen over de PS3 versie tegenover de Xbox 360 controller. Bolle sticks zijn niet fijn, sticks op gelijke hoogte werkt minder lekker voor shooters, de triggers zijn maf (die op de 360 hebben een grotere travel en druk je lekker soepel in) en het gewicht is te licht.

Allemaal persoonlijk natuurlijk. :) En natuurlijk heeft de Xbox 360 pad dan weer een heel brakke D-pad.

[Reactie gewijzigd door Forsakeneyes op 18 januari 2013 17:52]

Xbox 360 controller liggen inderdaad beter in je hand en ja die D-pad is echt dramatisch, er zijn echter wel nieuwe controllers van Microsoft uit gekomen met "Enhanced" d-pad deze zijn wel goed dan is alleen je controller weer volledig glad wat ook weer niet lekker is.
Niks mis met de DS3 inderdaad, maar dan noem je GT6...doe jezelf een plezier en koop een stuur voor Gran Turismo. Niet moeilijk doen over geld, gewoon doen. Na 1 lap Nordschleife weet je waarom. De talloze oneffenheden, de off-camber bochten, stuur overpakken in de caroussel...

GT spelen met een controller is totale waanzin, je kan net zo goed met je ogen dicht gaan zitten want je mist zoveel moois. Dus vandaag nog: haal een Logitech GT stuur (+/- 100 euro) en bestel een wheelstand bij Fanatec (idem +/- 100) en you're good to go, wat zeg ik, je gaat eindelijk GT ervaren zoals het bedoeld is en voor een redelijke prijs. Een G25 of 27 mag ook, maar het GT stuur is goed genoeg, 900 graden en prima FF.

Nogmaals, Gran Turismo wordt zo pas echt leuk, niet te vergelijken met het spelen via controller.
Tevens bruikbaar bij DiRT, NFS, GRiD enz.

Vandaag nog dus.
Idd, voor de PS3 hadden ze oorspronkelijk de controller veranderd in een banaan, daar kwam zo veel kritiek op dat ze de oude dualshock weer zijn gaan gebruiken met een paar upgrades.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe controller, maar ik hoop dat ze niet de zelfde fout weer gaan maken. De dualshock controller is van alle consoles die ik heb staan of heb gehad altijd mijn favouriet geweest. (en dat zijn er niet weinig)
Vond het altijd een heerlijke controller en denk dat ze met vita te veel zooi er aan hebben toegevoegd hoop dat ze dat bij de ps4 niet doen...
Ik heb de controller van de PS ook altijd een grote zwakte gevonden. Ik heb nooit kunnen wennen aan dat ding en was een van de hoofdredenen dat ik voor Nintendo ben gegaan destijds,
Je moet echt kleine handen hebben om niet na 2 uur gamen een hernia in je duimen en polsen te krijgen. Zeker als je shooters speelt is de ligging van de 2 sticks een pain in the ass. Omdat je je duimen meer naar beneden moet duwen is de gebruik van zowel de lb/rb als de sticks niet lekker imo.

De pad van de 360 volgt de natuurlijke ligging van je vingers.

[Reactie gewijzigd door innerchild op 18 januari 2013 20:59]

Dat hangt er van af wat voor spellen je speelt. Ik vind de controller van de xbox 360 beter bij games waarin je de 2 thumbsticks gebruikt.. Bij de xbox 360 staan de sticks niet horizontaal tegen over elkaar en dat maakt het prettiger.
Ik denk dat het gewoon nog steeds geruchten zijn want volgens dit artikel wordt het omgekeerde beweerd
http://www.nowgamer.com/n...rful_than_ps4_report.html

only time will tell
Mja, die geruchten zal allemaal wel. Ik zet mijn verwachtingen niet te hoog in, dan kan het alleen maar meevallen. Mij boeit het ook niet welke van de twee consoles straks meer pit heeft. Bij mij is het een Playstation-huishouden. Een XBox zal er hoogstwaarschijnlijk niet in komen.

Voor mij zijn exclusieve titels belangrijk zoals de Uncharted-reeks en het nog te verschijnen "The Last of Us". In mijn ogen zijn dat toch stuk voor stuk pareltjes; iets dat ik van de hele Halo-reeks niet kan zeggen.

Maar goed, smaken verschillen. Zolang we met z'n allen een hoop plezier hebben met gamen maakt het in feite niet uit op welk platform dat plaats vindt, toch ?

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 18 januari 2013 17:46]

Naughty Dog games zijn een verhaal apart idd, maar voor The Last of Us komt er nog een ander pareltje uit, ook exclusief: Ni no Kuni, een jRPG van Level 5 ism een gerenomeerde Japanse anime studio, Giblin oid. Schijnt een erg goede game te zijn, zowel grafisch als gameplay. Benieuwd of Tweakers deze gaat reviewen.
@VonBraunschweig : Ik heb er nog nooit van gehoord. Ben ook niet echt een fan van RPG's, laat staan JRPG's.

Heb laatst Okami HD gekocht voor de PS3, maar dat is ook al zo'n wazig spel. De titels die uit Japan (en omgeving) komen zijn op zijn minst apart te noemen. Aan mij is het in ieder geval niet besteed.

De enige RPG die ik speel is Skyrim. Met "mumorpugers" als World of Warcraft heb ik ook niks. Daarvoor heb ik (gelukkig) onvoldoende vrije tijd :-)

Van de FPS ben ik ook wel een beetje vanaf. De meeste mainstream titels is allemaal meer van hetzelfde. Ik zoek liever de wat alternatieve titels eruit, zoals Rayman Origins, Journey en Trine. Of bizarre retro-titels als Hotline Miami.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 23 januari 2013 00:58]

Voor wat het waard is die snellere console. 9 van de 10 uitgevers willen op beide platforms spellen uitgeven en dan wordt de kwaliteit van de slechtste leidend (Daar heb je nu op de PC ook last van).
Daar heb je op de pc altijd last van
Hier ook, grootste pluspunt is de controller voor mij _O_
Op zulke geruchten zou ik toch niet echt vertrouwen. Daarbij wil kracht pas iets zeggen bij exclusives en tegen het einde van de lifecycle. Developers maken games gewoonlijk voor de "zwakste" van de consoles eerst en porten het vervolgens naar de andere.

Ik kijk alleszins uit naar de volgende generatie consoles. De enige die ik koop is waarschijnlijk de nieuwe Xbox omdat ik het comfortabele controllers vind en toffe exclusives, maar als de PS4 een nieuw controllerdesign heeft en wat goede games komt deze alsnog op de verlanglijst. Momenteel staat de PS3 hier nog puur voor films.

Hoe sneller ze komen hoe liever :)

@Titan_Fox
Heb enkele van dergelijke modellen gehad maar ze gaven toch niet dezelfde ervaring. Een toffe exclusive zal waarschijnlijk weer genoeg zijn voor mij om toch een PS4 aan te kopen. Een nieuwe controller zal ik ook zeker eens uitproberen.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 18 januari 2013 20:09]

@MClaeys : Bij Bol.com verkopen ze PS3 controllers die qua vorm en layout op XBox360 controllers lijken. Op zich hoeft de controller dus niet de reden te zijn om tussen de een of ander te beslissen.

http://www.bol.com/nl/p/g...art-ps3/1004004011710302/
http://www.bol.com/nl/p/g...ler-ps3/1004004012518119/
Ik ben erg benieuwd naar de nieuwe consoles en naar de PS4 in het speciaal. Heb tot nu toe altijd de spelcomputer van Sony gehad (PS1, PS2 en PS3) en ben benieuwd wat ze nu te bieden hebben. Ik hoop in ieder geval veel betere hardware, sneller vooral. In games als Fifa13 erger ik me enorm in het menu, dat is zo traag.
@Lizardz : Veel van dat soort bugs ontstaan door slecht programmeren of slecht porten vanuit een ander platform. Door efficiënt te coderen is er al beduidend minder processorkracht nodig..

Ik moet zeggen dat de PS3 tot nog toe nog steeds goed mee kan komen. Wel merk ik dat de console tegen haar limieten begint te hinken; bij Skyrim is dat goed merkbaar. Ondanks goede koeling heb ik toch om de zoveel tijd last van framedrops, vooral als er plots veel te gelijker tijd gebeurt.

Van de andere kant; de PS3 beschikt over een GPU die baseert op het ontwerp van de Geforce 7800 GT. Bovendien is de hoeveelheid werkgeheugen nogal beperkt. Ondanks dat ben ik er nog steeds erg blij mee en heb er iedere dag een hoop lol aan.
Nee dat is niet zomaar een geval van slecht programeren. Optimaliseren is ook een kosten plaatje men gaat niet door totdat alle optimize pogingen geen effect meer hebben. Want dan heb je Q&A traject van vele jaren extra. Voor vooral compexere games. Het houd gewoon in dat ze de werkload te groot is voor die platform. Dat kan je zien als te weinig optimalisatie maar ook te zwaar werkload dus te zwaar of te korte optimalisatie tijd.
Ik zie het eerder dat ze te veel willen en rammen binnen het budged en deadline.
Slecht programmeren is wat best pracktises of effective and robust c++ code overboard gooien door crunch time druk, om wat door tijd gebrek bepaalde dingen af te werken door shortcuts en interne hackwerk. Wat extra bugs introduceerd. En dat is het slecht programmeren. Wat ervaren programmeurs bewust doen door de extreme tijds druk.
Productie regel van optimisen is 80 20 regel of zover budged rijkt en deadline.
@SG : Noem me gerust cynisch; ik vermoed dat veel games juist met opzet slecht geoptimaliseerd worden zodat gamers steeds weer nieuwe hardwareupgrades blijven kopen.

Hardwarefabrikanten hebben een dikke vinger in de pap bij gamestudio's. Het is een miljardenbusiness. De ene hand wast de andere. Studio's krijgen geld van fabrikanten waardoor er nieuwe games geschreven kunnen worden die er vervolgens weer voor zorgen dat de hardwareverkopen aantrekken.

Aangezien het allemaal gesloten code is en de gewone sterveling daar toch geen zicht op heeft valt het natuurlijk amper te bewijzen.

Ik doe niet mee aan die gekte; consoles gaan bij mij zo lang mee totdat er een waardige opvolger komt, anders hoeft het voor mij niet. Dat het dan grafisch wat minder wordt boeit me niet zo veel; ik speel tenslotte ook nog steeds (met veel plezier) NES en SNES games.

Waarom denk je dat multi-platformgames op de console altijd duurder zijn als op de PC ? De consolegamer koopt minder nieuwe hardware dan een PC-gamer, dus compenseren studio's dat door gewoon meer per titel te vragen.
skyrim hedft dit inderdaad, kan de grote wereld af en toe niet bijhouden.. maar dat is gewoon slecht geprogrammeerd, net als dat ze de dlc nog niet hebben uitgebracht. komt in februari trouwens.
@dutchgio : Skyrim is inderdaad een geval apart. Er zitten (nog steeds) de nodige bugs en glitches in. Ik denk dat dit ook moeilijk uit te sluiten valt bij dergelijke grote games. Op zich vind ik het ook niet zo'n ramp, mits het de gameplay niet nadelig beïnvloedt.

Het is desondanks een hele prestatie om zo'n game draaiend te krijgen op een 6 jaar oude console. Op mijn laptop draait de game op "medium" kwaliteit. Veel verschil met de PS3 versie zie ik niet om heel eerlijk te zijn, hoewel ik op de laptop beduidend minder last heb van haperingen.
Ik heb na 2 PS2's ca,. 4 jaar geleden een PS3 Aangeschaft. In het begin was ik er erg blij mee. Dat verminderde op het moment dat Sony begon met zn copyright beschermende maatregelen. Daardoor werd het ding als media player waardeloos. Vervolgens werd in opvolgende jaren meer functionaliteit verwijderd dan toegevoegd. De beloofde integratie tussen PS3 en PSP gaming kwam er niet. Ook het aanschaffen van de PS Move bleek een fiasco. Nauwelijks een spel ondersteunt het. Dus hoewel ik bepaald geen MIcrosoft fan ben, wordt het hierna de opvolger van de XBox 360.
De controllers zijn voor mij juist een reden om géén PS te kopen. Doe mij maar lekker een Xbox controller met die fijne ronde contouren, heb het niet op dat blokkerige gedoe. Ik ga sowieso niet voor de nieuwe PS, maar voor de nieuwe Xbox. Heeft met name te maken met de integratie die er hopelijk is met W8 en WP8. Daarnaast heb ik nooit problemen met mijn Xbox gehad, en zagen multiplatform games er vaak beter uit op de Xbox 360.

E: Ben trouwens wel erg benieuwd naar de snelheid en grafische mogelijkheden van de PS(4?). Ik begin nu toch te merken dat de huidige consoles echt te langzaam aan het worden zijn. Naast grafische verbetering hoop ik dat games er in het algemeen op vooruit gaan.

[Reactie gewijzigd door ThomasXIV op 18 januari 2013 17:57]

Om nu te zeggen dat er veel integratie is met WP8/Win8.. nee, ik zie features op android->PC al 10x beter werking vanuit diverse aspecten. Heel leuk dat je wat favorieten, skydrive en muziek kan syncen, maar daar lijkt het wel een beetje op te houden.

En vind je het raar dat het grafisch begint achter te lopen? Hoeveel jaar zijn Xbox en PS3 al op de markt, in de tussentijd is de grafische kracht van de PC enkel toegenomen, dat is bij elke console altijd het geval geweest, dat zal niets anders zijn voor de Xbox720 en PS4.
Vind het ook fijn om design per product door te laten lopen. Hetzelfde op je telefoon, PC en console. Ben er overigens van op de hoogte dat PC's veel krachtiger zijn dan consoles, ben zelf ook een PC gamer. Eerst maakte het me niet zo veel uit dat consoles de boel terughielden, maar nu ik games als Dishonored op de PC speel dan valt het me echt op dat de UE3 gewoon niet meer mee kan, en met BF3 en Crysis 2 dat de Cryengine 3 en Frostbite 2 er ook niet echt top uit zien op een console.

Met de volgende consoles zullen we binnen een paar jaar ook wel het plafond qua graphics bereikt hebben voor de aankomende generatie, maar het begint nu echt hoog tijd te worden dat de consoles opvolgers te krijgen. Demo's van UE4 en sommige games op de PC zien er geweldig uit, terwijl consoles mateloos achterlopen. Crysis 1 is al mooier dan de mooiste console game, en dat stamt uit 2007. Ik hoop dat er weer wat verschil komt tussen PC en console gaming, ik word helemaal gek van die slechte ports. De enige game die me zo te binnen schiet waarvan de PC versie wel echt oogverblindend is, is Metro 2033. Dat liet me weer even zien wat er allemaal mogelijk was.
De ergonomie van de 360 is beter voor je, maar ik vind het ding eigenlijk te groot en de knoppen zitten voor mij iets te ver uit elkaar. Persoonlijk vind ik de DualShock de beste controller ooit, maar goed dat is persoonlijk. Daarnaast vind ik de asynchrone sticks ook niet lekker werken. Heb ze liever naast elkaar zitten maar ook dit is weer persoonlijk
Vraag mij af wat de levensduur is van deze nieuwe generatie console, volgens mij mikken ze langer dan 8 jaar.
Stiekum ook wel benieuwd wat ze denken voor prijs kaartje er aan te hangen.
Ok, wellicht iets of wat te vroeg ermee maar toch.
Levensjaar van 8 jaar voordat de PS5 uitkomt lijkt me sterk, daarvoor moet je nu zulke high end hardware introduceren dat het apparaat erg/te duur gaat worden.

De PS3 had bij introductie high end specs, dat heeft er voor gezorgt dat het apparaat 5 jaar prima heeft mee kunnen draaien maar je merkt het laatste jaar dat hij op zijn limiet loopt alleen first party devs kunnen er nog dat laatste beetje sap uitpersen voor high end graphics.

De ps3 zal nog wel 4 jaar verkocht worden en net als de ps2 heeft hij dan eenlevensduur van 10 jaar. De ps4 zal een gewone architectuur krijgen maar ik hoop wel met hele goede specs waardoor hij de eerste jaren weer voorloopt op de gemiddelde game pc.

Ik denkt dat de integratie tussen de ps4 en de vita verder uitgebreid gaat worden en dat je de vita net als de pad van de wiiu als controler kunt gebruiken. Ook hoop ik op een remote play functie om het beeld van je ps4 te streamen naar de vita. Verder wat uitgebreidere mediacenter functies en misschien wat meer smart tv achtige apps, denk ook dat ultra HD graphiics aangekondigt worden maar ik hoop dat ECHT fullHD 1080P eindelijk eens standaard gaat worden..
Die laatste zegt dat ontwikkelaars bij Sony proberen om 'de filosofie achter de gebruikersinterface van de PS Vita te emuleren'

Dit kan betekenen dat Sony een touchpad aan de achterkant van de controller plaatst.
Of een touchscreen IN de controller. Sony heeft wel vaker Nintendo's idee gekopieerd. Zie Move.
Ik hoop in ieder geval dat ze de het menu/software anders doen. Als je in een spel zit en je wil graag een berichtje sturen, was hij constant aan het laden. Zéér irritant ):

Ook ben ik nieuwsgierig als ze PSN houden, ik vermoed van wel, maar dan zit je misschien met het probleem dat vrienden op de PS3 CoD BOII zitten te spelen en dat je hen probeert te joinen. Zou dat compitabel zijn? Zouden überhaupt de PS3 games te spelen zijn op de PS4...
In eerste instantie wel, vervolgens halen ze het eruit met een software update
Mij lijkt compabititeit tussen PS3 en PS4 niet vanzelfsprekend.
Cell gebruikt een PPE en SPE mix van asm binaries. Met ook gescheiden sourcecode. En APU van AMD enkel ASM.
Ik vraag me dus af of CELL optimised games wel op een APU geemuleerd kunnen worden.
Of dat met een CELL erbij prikt.
Ik vemoed van niet. Geen BC mgelijk of het wordt een nog duurder apparaat met extra chips. Cell+RSX.

En daarmee accepteer ik gebrek aan BC ook. De cell developer port problematiek vervalt ook doordat de xbox720 en PS4 kwa hardware concept zeer gelijkend zijn vooral vanuit developer stand punt en porten minder problematisch is. Dit ten koste van BC. Geen hakkelende games als weer eens de xbox720 de main target is. Als ze de PS4 iets duurder maken met hardware BC door cell+rsx erbij. Tja dat is gewoon de gevolg wat je voor BC moet nemen.

Voor een release versie niet zoon slecht idee. Of voor de top model versie.

Maar ik denk dat de cell nog te duur is. En nV is ook niet zo schappelijk met oem prijs. Hoewel emuleren van RSX wel goed mogelijk is door hogergen amd gpu. Dmv driver emulayer. En dus kunnen beperken tot een bijzet CELL.

Ben wel benieuwed. Anders staat er fijn een PS3 naast PS4.
Denk sowieso dat veel mensen vergeten dat de grote strijd tussen Xbox en Playstation niet meer zozeer draait om de echte gamers. De grote strijd voor de komende generatie is integratie met al je andere devices en het kunnen serveren van al je andere media (muziek, film, streaming video, social networks etc.). De software, bedieningsgemak, toegang tot services etc. worden steeds belangrijker. En op dat gebied ligt Playstation achter en zelfs als er een grote inhaalslag is, is het vaak te laat. Goed voorbeeld is de Netflix service. Een heel groot deel van de bevolking in de US heeft een goedkope xbox in huis gehaald als Netflix streamer. Daar was MS heel snel bij en de implementatie werkt goed. PS was iets later, en de eerste implementatie was matig (je had een software cd nodig om het netflix programma te draaien etc.) de volgende implementatie wordt volgens mij nu nog steeds gezien als de beste op de markt (helaas dus veel te laat).

Met andere woorden, het zijn vooral de online services die in orde moeten zijn. Het gamen geloof ik allemaal wel, denk dat Sony slim genoeg is om iig te zorgen dat ze voldoende hardware hebben om sowieso 1080p/60 er 2x uit weten te trekken (voor 3D) en dat ze er ook rekening mee houden dat de overstap naar UHD (4K) in deze lifecycle zal gebeuren. Tevens hoop ik dat Playstation het nu eens een keer minder "speciaal" doet met hun architectuur. Hij is krachtiger, maar als alleen je (uitstekende) first party devs er alles uit kunnen en voornamelijk willen halen dan ben je altijd de sjaak bij multi platform development en zul je niet snel als leading platform dienen. Nu hoeven ze niet meteen DirectX erin te bouwen, maar het hoeft ook niet zo enorm complex als de PS2 & 3. Sowieso zou ik graag zien dat multi platform devs eens goed kijken naar wat ze releasen en het gewoon liever niet doen als ze niet kunnen garanderen dat het goed werkt (zie: Fallout/Skyrim).

Qua controller, ik denk dat ze inderdaad iets willen ontwikkelen ala WiiU Gamepad. Het hele second screen gebeuren is de nieuwe hype en er zijn al titels op de WiiU die het goed gebruiken en niet alleen als gimmick (bijv. ZombieU). Dus zoiets zal ook wel bij de PS4 aangekondigd worden, maar of het in z'n geheel de Dualshock zal vervangen betwijfel ik. Al blijft de keuze voor controller vorm een persoonlijke factor (zo zou ik graag een Dualshock layout/vorm zien met triggers ala Xbox en concave sticks (maar dan weer wel met gevoeligheid van de Dualshock). En met een beetje zoeken vind je genoeg modificaties of zelfs compleet modulaire controllers om aan je wensen te voldoen.
Wat betreft je mening over het online gebeuren en die "speciale" architectuur ben ik het niet met je eens. Je hebt gelijk wat betreft multiplatform games, maar wat mij betreft wordt dat ruimschoots goed gemaakt door de 1st party devs. Die noem je wel dus misschien ben ik het ook wel eens:)

Ik bedoel games, unieke games, daar waar het toch om draait. En die heeft PSN volgens mij als geen ander. Als ik kijk wat ik de afgelopen jaren vooral online heb gespeeld. De 1e MotorStorm met zijn lobby's (servers helaas offline nu), Resistance met 40 spelers, en CoD4 speelde prima. In 2008 was daar Metal Gear Online, incl. Konami ID clusterfuck, maar heerlijk uniek. Werelwijd WipEout HD spelen op absurde snelheden zonder ook maar een hick-up. De homemade LBP sackboykatapult van je buddy laten vastlopen:) En de oplossing bouwen.
Ik speel nog dagelijks MAG. Alleen de kleine 64 speler gamemodes zijn nog snel toegankelijk, de battles met 256 spelers alleen wanneer Japan online gaat, maar na deze maand precies 3 jaar en 1500 uur gespeeld nog steeds mijn all time favourite FPS. Zolang je in een goede clan zit natuurlijk. Massieve actie gezien als nergens anders. Met 1 squad van 8 een gevecht van 256 spelers doen kantelen, als het lukte...wow=)

Starhawk. Meest geniale slagvelden ooit op console gezien. Alles maakt alles af in stijl op de grond en in de lucht en viceversa, brilliant verslavend. Draait perfect met incl. serverlist, clanbattles e.d. Zelf nog meegedaan aan een toernooi via Urgent Fury, finale helaas verloren met m'n clan. On twitch tv:(

Dust 514 en EVE online. Toch maar mooi mogelijk op PS3, dus zo bezien hoeft dat van mij niet echt te veranderen. Overigens is de PSN store al 2 dagen offline, maar dat terzijde.
PS4 zal 4GB RAM krijgen waarvoor 1GB voor het besturingssyteem zal zijn.
Ook zou de CPU 1.84 teraflops halen.
Bron
Een belangrijk verschil zou dan weer zijn dat de volgende Xbox het moet stellen met DDR3. De Playstation 4 zou daarentegen worden voorzien van GDDR5. Aangezien dat laatste een stuk sneller is zou dat het verschil in beschikbaar geheugen moeten verkleinen. En ook de videokaart zou beter zijn dan die van de Xbox720: een AMD-chip gebaseerd op de 7970M in de PS4 vs een AMD Radeon 6850

Bron: Digital Foundry
Ze gaan toch niet weer zo met die verschillende controllers lopen rommelen als in de tijd van de PS1... daar had je op een gegeven moment games die simpelweg niet wilde werken met de allereerste controllers omdat het analoge stickje ontbrak... zoals bijvoorbeeld Metal Gear Solid... daarbij was je zelfs verplicht een dualshock aan te schaffen omdat het trillen blijkbaar zeer essentieel was voor de game 8)7 en de eerste analoge controllers nog niet over tril-functie beschikten 8)7
Ter aanvulling Sony zelf heeft ook al lopen hinten: http://www.engadget.com/2...y-vp-tease-playstation-4/

Verbaasd me dat dat nog niet gedownplayed is, ze zijn er vaak als de kippen bij dat weer te ontkennen dat er nog niets aan de hand is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True