Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties, 12.354 views •

Valve heeft aan downloadplatform Steam de optie toegevoegd om strategy guides te plaatsen. Spelers kunnen zelf een gids maken die bestaat uit tekst, screenshots en Youtube-video's. Gidsen kunnen ingame bekeken worden. Er zijn al ruim 1000 gidsen geplaatst.

Na de aankondiging van een maand geleden, heeft Valve de sectie met Steam Guides inmiddels officieel geopend. De studio omschrijft de Steam Guides als "door spelers gemaakte handleidingen en referenties" die binnen Steam te raadplegen zijn. De gidsen kunnen zelfs bekeken worden vanuit de Steam Overlay, de interface van het downloadplatform die in alle via Steam gespeelde games op te roepen is. Dat wil zeggen dat de gidsen te bekijken zijn tijdens het spelen.

Spelers kunnen zelf Steam Guides maken en daarin tips, handleidingen of zelfs complete walkthroughs van een game opnemen. Een gids kan bestaan uit tekst en screenshots, en er kunnen Youtube-video's in een gids geplaatst worden. Gebruikers kunnen elkaars gidsen tevens beoordelen. Er kunnen gidsen gemaakt worden voor alle programma's die via Steam verkocht wordt. Sinds oktober verkoopt Valve ook andere software, zoals 3d-ontwerpprogramma's, een foto-editor en benchmarksoftware.

Steam Guides

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (24)

Reacties (45)

Reactiefilter:-145045+139+21+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik vind dat informatie op een open plek moet worden geplaatste en liever niet door een commercieel partij worden beheert.
Maar gezien het hier om niet belangrijke informatie gaat over games is het toch best een goede idee.
Gewoon weer een nieuw spel kopen dan :-)
Je kon al met de overlay een web venster openen hoor ;)
>hl2.exe has stopped working
Een oplossing voor de noobs onder ons.

Ben wel benieuwd hoe dit gaat werken.
Guides á la walkthroughs, of wat?

Beetje leem voor de meeste games als je 't mij vraagt.

Maar aan de andere kant voor software wel weer superhandig, i.p.v. dat je dan iedere keer moet alt+tabben, kun je dan lekker de overlay ff dr bij pakken, klik klik, en weer terug zonder moeilijk gedoe.

Kan best handig zijn, we'll see! :P
En dan is LoG nog een heel stuk makkelijker dan de klassieke games welke het een tribute aan is! De originele Dungeon Master... mijn vingers bloeden nog en mijn hersens kraken nog na. Weer eens door de user contibutions heenneuzen om te zien hoe ver de remakes van de klassieke games zijn (Dungeon Master, Eye of the Beholder).
Ik had zelf 2 keer de walkthrough van Far Cry 3 moeten raadplegen omdat ik elke keer op hetzelfde punt dood ging.
De eerste keer was aan het begin waar je gevraagd wordt een button te "mashen" wat dus achteraf bleek dat je deze knop supersnel achter elkaar moest indrukken anders werkte het niet.
De tweede was de missie waar ik in een helicopter zat en elke keer werd opgeblazen voordat ik zelfs maar terug kon schieten.
Bleek een bug te zijn die ik via een modificatie in mijn config bestand kon oplossen.
Zonder deze walkthroughs had ik nooit FC3 kunnen uitspelen.
Hier staat het er nog niet tussen en Steam heeft net update gedaan!
Ik ben geen noob, en toch moet ik af en toe een walkthrough raadplegen om ergens voorbij te raken omdat sommige gamedevelopers gewoon achterlijke situaties in een game plaatsen.
De laatste keer was trouwens deze week met Walking Dead (top game trouwens)
Zit ik in een store en ligt er een steen waar ik niet bij kan maar die ik toch moet gebruiken voor iets en ik raak niet verder. Na een half uur zoeken besluit ik dat gameplay iets anders voor mij inhoud en dat ik wel wat beters te doen heb en blijkt na het raadplegen van een walkthrough dat ik eerst een ander level moet uitspelen voordat ik een bijl te pakken krijg die ik kan gebruiken om het slot open te slaan om die steen te pakken te krijgen
Dit is nu nuttig. Waar waakhonden a la Brein YouTube afspeuren op walkthroughs (ze worden regelmatig offline gehaald wegens copyrightsschending) maakt Valve ze juist functioneler. Soms heb je echt moeite met een gedeelte uit het spel, en dan is een walkthrough wel zo fijn. Het gebeurt me niet vaak, maar die ene keer dat je er echt niet uit komt...
Ik zou denken dat dit niet specifiek dingen zijn die steam zou moeten doen, hoewel het misschien mooi zal zijn als je plugins kan gebruiken bij steam zodat je met zulke bestaande systemen kan communiceren.

Voor een vrij complete games wiki met API kun je bij GiantBomb terecht.

Voor het crowdsourcen van gametexten zijn geloof ik ook al enkele voorstellen gedaan. Ik meende laatst een mooi project te zien waar mensen allemaal NPC dialoog texten konden definieren, ik kan helaas niet meer terugvinden waar dat precies was.
Ik ga er vanuit dat als je tijdens het spelen de Guide tab aanklikt dat je meteen de guides krijgt van het spel dat je speelt.
Deze guides zijn enorm handig voor Steam achievements. Ik maakte regelmatig gebruik van de overlay om achievements op te zoeken via google/youtube. Niet altijd handig want in Wine heb ik bijvoorbeeld niks aan youtube want dan werkt de flashplayer niet en google was traag. Nu met deze guides is het iets makelijker geworden.

Ik ben erg blij mee, zeker omdat een tijd terug SPAH (Steam Powered Achievement Hunter) een website met veel achievement guides offline was gegaan. En er is een enorme bron van info verloren gegaan. Erg jammer.
Scheelt een alttab om uit het spel te komen. Had bij Legend of Grimrock best veel walkthrough nodig om levend door het spel te komen.
Misschien interessant als Steam de walkthroughs aanbied via een API. Iedere game kan dan contexten definieren (missies, locaties, etc.) waaraan spelers wiki-pagina's kunnen koppelen. De game kan dan de 'sociale' input desgewenst integreren in het spel zodat je om hulp kan vragen en je context word overwogen bij het opzoeken van een relevante wiki.

Een ander interessant idee is om sommige teksten onderdeel van de spelwereld te maken. In veel RPG's heb je boeken die informatie geven over het spel. Dat is vaak een ondergewaardeerd element omdat het vullen van veel boeken een tijdrovend proces is voor gameproducers. Boeken laten vullen door speler-collaboratie kan daarvoor een effectief mechanisme zijn. Tegelijkertijd kan dit het spelplezier verhogen wanneer er een exploratiefactor aanwezig is. De exploratiefactor word soms wat weggenomen doordat alle spelinformatie tegenwoordig online te vinden is. Voor RPG's heb je niet alleen spatiele exploratie, maar soms ook de mogelijkheid te zoeken in een ruimte van potentiele spells/potions d.m.v. het combineren van bepaalde ingredienten. Spelers zouden dan hun successen met exploratie kunnen documenteren in 'magic books' die in weze wiki-pagina-instanties zijn. Geeft een leuk verzamel-element en extra sociale elementen.

Wat dat betreft is de positie van Steam erg interessant. Ze facaliteren nu voornamelijk probleemoplossing buiten het spel (vinden van het spel, distributie, installatie, etc.), maar als de facto standaard spel-platform kunnen ze ook facaliteiten leveren voor veel voorkomende in-game benodigdheden.
Ik hoop dat de volgende feature van steam een "play random game" button is voor al je geinstalleerde games :D

Je hebt soms van die momenten dat je denkt, welke van de 30 geinstalleerde spellen zal ik nu eens verder spelen ....
Oh die zullen ook mee helpen - er zijn gewoon meer verschillende bronnen nu dus de faqmakers verdelen zich ook. Maar meestal als je een faq of guide voor 1 site schrijft, verspreid je die naar alle anderen dus dat argument gaat maar voor een (klein) deel op.

Feit blijft dat de gamer van nu veel vluchtiger is. Vergelijk bijvoorbeeld eens de games WoW en Guild Wars 2, of gewoon het WoW van nu en dat van de tijd tot the Burning Crusade - waar vroeger de servers 24/7 drukbevolkt waren (zelfs rond 3-5 s'nachts kon je een groep vinden voor vrijwel elke instance) en waar je nu na een uur of 1 a 2 een enorme afname van spelers ziet. Komt bij dat de spelers ook zonder dat er een nieuwe uitbreiding is bleven spelen terwijl men nu de game aan de kant legt en weer gaat spelen als er nieuwe content is. Hoe komt dat? Doordat er meer, ander, aanbod beschikbaar is. Er is meer keuze, dus de speler is geneigd te kiezen voor datgene dat op dat moment het meest interessant is. En inherent daaraan is dus dat games minder 'compleet' uitgespeeld worden - de behoefte daaraan is gewoon lager omdat echt nieuwe content doorgaans interessanter is dan meer van hetzelfde.
Een oplossing voor de noobs onder ons.
Want? Niet-noobs doen alles zelf, ontdekken alles zelf, onthouden alles, lezen nooit forums e.d.? Je zal verstelt staan van de research die pro-gamers doen, zeker bij nieuwe versies van e-sports spelen.

Laat je niet misleiden door de titel. Het gaat niet per se om Walkthoughs, maar meer om user created game guides in het algemeen. Er zijn genoeg voorbeelden van guides, die juist achtergrond informatie geven, zonder een complete "step by step" te zijn.

En ja, ik gebruik ook wel eens een walkthrough om over een dood punt heen te komen.
(Zoals Banath al aangeeft, we zijn niet allemaal super gamers. :) )
hangen deze guides aan de gamehub van het spel? Of moet je op dat tabblad nog navigeren naar het juiste spel en de juiste walkthrough?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True