Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties, 18.132 views •

Jay Wilson, die als game director aan het hoofd stond van het team dat bij Blizzard de actie-rpg Diablo III ontwikkelt, krijgt een andere klus. Hij blijft bij Blizzard, maar wil niet vertellen wat het volgende project is waar hij aan gaat werken. Blizzard blijft Diablo III gewoon ondersteunen.

Jay Wilson"Ik heb recentelijk het moment gevierd dat ik zeven jaar aan Diablo III werk, en hoewel dat een van de meest uitdagende en bevredigende periodes in mijn leven is geweest, heb ik een punt bereikt waarop ik uitkijk naar het werken aan iets nieuws", stelt Jay Wilson in een blog op een website van zijn werkgever Blizzard Entertainment. "De hoge heren van Blizzard zijn zo goed geweest om me die kans te geven. Gedurende de komende weken zal ik me uit het Diablo III-project terugtrekken en een andere positie gaan bekleden binnen Blizzard."

Wilson stelt verder dat de toekomst van Diablo III niet in gevaar is. Het team dat aan de game werkt blijft verder intact en Blizzard blijft de game ondersteunen met nieuwe patches die de game moeten verbeteren. Daarbij blijft de studio luisteren naar het commentaar van spelers, stelt Wilson. Hij gaat niet in op de plannen van de studio om een uitbreiding voor de game op de markt te brengen, zoals Blizzard-ceo Mike Morhaime in november bekendmaakte tijdens een presentatie van kwartaalcijfers van uitgever Activision Blizzard.

Blizzard gaat nu op zoek naar een vervanger voor Wilson. Die wordt niet alleen intern gezocht. Volgens de game director gaat Blizzard een advertentie plaatsen om ook mensen van buiten een kans te geven. Zo kwam Wilson zelf ook bij Blizzard binnen. Hij kwam rechtsreeks op de stoel van game director terecht, nadat hij een vergelijkbare functie had gehad bij Relic Entertainment, bij de ontwikkeling van rts Warhammer 40.000: Dawn of War.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (74)

Reactiefilter:-174071+157+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
170 euro verdient door mn gear te verkopen (netto) op paypal. Toen ik t bij paragon lvl 74 oid zat was! Best nice
Spoiler alert?
Ik ben niet verbaast dat de hoofd ontwikkelaar een andere functie krijgt. Hetzelfde mag gebeuren met een aantal andere mensen daar. Vooral wegens diefstal...

Mijn schoonbroer had Diablo III gekocht, en was rustig ( volop ) aan het spelen, omdat hij lekker veel tijd had ( winterstop op zijn werk, te koud om te werken. Hij leeft in China, het is daar iets kouder dan hier ;) ).

Paar dagen geleden kreeg hij bericht, account gebanned. Niemand dat begrijpt waarom. Men beschuldigde hem van 3th party software te gebruiken. Ik ken men schoonbroer goed genoeg, hij is niet het type persoon dat vals speelt. Contact met de support. Hun antwoord was een droge standaard response ( copy past toestand ), waarbij men claimde de boel gechecked te hebben, en men de beschuldiging stand hield. Tweede mail terug naar hun, zelfde copy past response. Telefoon naar de helpdesk... idem met hun response. Geen bewijs, geen niets. Gewoon we hebben gecontroleerd en blijven bij de conclusie dat hij 3th party software gebruikte.

Eind resultaat, geld weg ... ze weigerde te onbannen, zonder enige bewijs te leveren van de beschuldiging. Tot op heden hebben we nog altijd geen idee waarom zijn account aangepakt was. Valse positieve? Was er een bepaalde programma wel actief op zijn laptop?

De les was duidelijk... In de toekomst kunnen ze fluiten naar nog een extra klant.

Je hoort meer & meer hoe Blizzard 10.000 mensen banned, of x aantal, en dan nog eens x aantal. Nu vraag ik me af, hoeveel van die mensen dat hun account's kwijt geraakt zijn, waren dit kwijt wegens valse meldingen? Je begint enorm te twijfel aan hun op de borst slaan, als je zelf toestanden zoals dit meemaakt.

Sorry dat ik het moet zeggen, maar mensen bannen, zonder enige vorm van bewijs aan te leveren, valt onder mijn boekje als diefstal! En ik kan zeggen, dat ze eigenlijk meer dan één klant kwijt gespeeld zijn. Ik raad nu alle mensen aan dat een Blizzard product willen kopen voor online gaming, om ervan weg te blijven, want er is het risico is daar dat men je banned zonder bewijs aan te leveren, of zonder de mogelijkheid om je te verdedigen ( basis principes van enige rechtstaat en fairness ). Komt er op neer, dat Blizzard, Rechter, Jury, en Beul speelt.

Een van de meest klant onvriendelijke bedrijven dat ik in jaren gezien heb. Zelf hun response waren gewoon copy & past toestanden. Gewoon met dat feit, vraag een mens zichzelf af, of men wel ECHT gekeken had naar het "bewijs", of gewoon gezegd: "Onze terminal heeft dat account staan als gebanned wegens whatever, en we houden de verhaal aan. *punt*". In ieder geval, ... het eind resultaat is er.
Het geklaag komt ook niet van echte fans van het genre...

Ook het maar blijven hameren op het missen van pvp, opstart problemen, RMaH e.d.
Azijn pissers zijn het...
Betaald hebben ze al, en kunnen nu allemaal gratis wachten op updates.

Ik speel het ook al vanaf dag 3 ;) en net zoals bij Diablo 2 zonder AH of RMAH... ik heb die zooi niet nodig, maarja een spelletje spelen omdat het leuk is zit er niet meer in bij de meeste kinders.
Ze MOETEN gelijk de beste gear van al hun "vrienden" en vage kennissen hebben, want dat is status...

Natuurlijk zijn er nadelen aan een RMaH, bijvoorbeeld dat ik er tijd in steek mijn gear bij elkaar te rapen... en een ander wappert een keer met zijn portemonnee...
Het punt blijft dat ik het speel voor MIJN plezier, elke dag nog.
Ik heb DIII coop met mijn (casual spelende) vriendin tot en met Inferno uitgespeeld zonder AH te gebruiken en zonder ook maar één seconde te grinden. Dat wil zeggen dat ik nimmer een gebiedje binnen een moeilijkheidsgraad dubbel heb doorlopen.
Alle items die ik heb gebruikt zijn binnen mijn eigen game gevonden, dus ik heb ook nooit een item van een buitenstaander geaccepteerd. Het is dus onzin dat het één groot grindfest is (in de huidige gepatchte vorm in elk geval).

Ik ben in principe tegen elk vorm van betalen voor items in games en ik ben met je eens dat de AH een gedrocht is. Laat je de AH echter links liggen, dan heb je misschien geen ubergear, maar wel een gebalanceerde game tot aan einde Inferno.
Al duurde het wel te lang voordat het moelijk werd.
Ik hoop op een Warcraft 4 want vind dat hele world of warcraft helemaal niks.
Er zijn tal van beloofde functies / features uit het spel gesloopt of gewoon nooit ontwikkeld. Er zijn problemen geweest met de servers, in het begin van het spel. De manier waarop account-progression werkt is gewoon 'niet leuk'. Kost of teveel tijd, of teveel goud, en dit allemaal om de RMAH en de AH in de hand te werken, waar ze gewoon geld aan verdienen.

Nu kan Diablo 3 denk ik best vermakelijk zijn voor een uur of 10-15. Opzich is dat niet gek, veel spellen heb je in 10-15 uur wel uitgespeeld. Diablo zou echter anders moeten zijn. Nu is Diablo 3 geen Diablo 2, maar in Diablo 2 kon je eindeloos spelen zonder dat het ging vervelen. In Diablo 3 kun je hoogstens eindeloos grinden in de geringe hoop dat je een nieuw / beter item vindt, dat je waarschijnlijk moet verkopen omdat het niet geschikt is voor jouw karakter.

Nee, er gaat op fundamenteel vlak iets mis in Diablo 3, waardoor de echte fans niet blij zijn. En dat is de schuld van Jay Wilson. En daarom gaat er nu iemand anders zijn functie overnemen.
Toen ik las dat Diablo III voornamelijk om de AH zou draaien, kwa gameplay verder erg kort bleek te zijn en 1 groot grindfest zou zijn, ben ik maar overgestapt op Torchlight, wat meer trouw is aan Diablo 2.
Blizzard/Activision gaat wat mij betreft een kant op waar ze alleen maar veel centen willen graaien. Dit gaat in mijn ogen ten koste van plezier. Ik vind namelijk weinig plezier in non stop grinden voor een zeldzaam item, of erger nog, er vele euro's tegenaan gooien die ik wel beter kan besteden.

Voor mij de komende tijd geen Blizzard en Activision games meer.
Nu beschrijf je ongeveer 99% van alle (online)games, dus daar ligt het niet aan..
Precies wat ik dacht, die gaat wss naar project Titan. Just hope we are wrong.. :Y)
diablo3 is een mega faal wat een saai spel is dat al mn vrienden die het speelde zijn gestopt omdat het gewoon te saai is. Elke keer hetzelfde doen alleen dan stukje moeilijker dat ze daar zoveel jaar over hebben gedaan snap ik niet...zoals iemand hierboven al zegt...aan de kant geschoven na de diablo3 faal.
Nee hoor, Jay Wilson heeft erg veel goede stappen gezet in Diablo 3.

Het is een erg goede, sterke game alleen mensen blijven mensen.

Stel je hebt de perfecte game, er is niks mis mee, iedereen speelt het... en dan?
Is het gratis of betaald? Sommige mensen vinden het niet leuk.

Jay heeft Diablo 3 met zijn team een erg sterke game gemaakt, ja, het was in het begin niet wat het moest zijn en daar zijn ze nu zo'n beetje.
Het duurde even, en ik ben ook pas sinds kort weer aan het spelen, maar het ik vind het een geweldige game geworden.
Inderdaad Marc, ik heb dit sinds release al gezegd - Diablo 3 is/wordt een gigantische flop.

De misstappen zowel in de opzet van de game als in de inrichting van de online-functies van Diablo zijn zo talrijk en zo gigantisch van invloed op de spelervaring dat dit nooit anders had kunnen gaan. Diablo met een RMAH en vooral het Always Online is wel het meest idiote idee dat men had kunnen verzinnen - Diablo 2 was nou juist zo groot geworden door het gemak van LANnen, en het gemak en de toegankelijkheid (maar ook het optionele!) van Battle.Net destijds. Als je met die ervaring de franchise kent en je gaat naar een Always On DRM met een netwerk dat aan elkaar hangt van storingen en slechte patch- en inlogservers doe je je fanbase geen goed...

En als je vervolgens ook nog elke vorm van diepgang uit de game haalt door de creativiteit te beperken tot een zeer smal scala aan nuttige 'gear' (lange tijd was het enige dat telde: DPS, en eigenlijk is dat nog steeds zo, ongeacht je class), ja dan blijft van de eindeloos vernieuwende, total random dungeon creeper bijzonder weinig leuks over.
Maandje gespeeld, toen was ik het beu.

Ik snap niet wat mensen trekt dezelfde content constant te spelen, tuurlijk de mapjes veranderen een beetje maar het is eigenlijk een spel waarbij je constant hetzelfde doet. De mensen die dit sinds release dagelijks spelen hebben volgens mij een steekje los zitten.
Ik vind het jammer dat zoveel reacties in de aard zijn van: 'Ik vond Diablo 3 slecht, dus Diablo 3 was slechts, dus hij is weggestuurd'.
Na 7 jaar werk aan Diablo 3 denk ik dat de meeste belangrijke beslissingen in verband met patches en een eventuele expansion achter de rug is. Hetgeen dat nu nog openstaat zijn waarschijnlijk dingen die een Junior Game Director kan afhandelen. De game is uitgebracht en veel verkocht, echt veel kan er niet meer mislopen, vooral met alle commentaar die er al is gegeven. Een Senior Game Director zijn ervaring is waarschijnlijk ergens anders zeer welkom, en na 7 jaar zal die afwisseling inderdaad ook welkom zijn.

Financieel ben ik er toch van overtuigd dat Diablo 3 een succes was voor Blizzard. Ik ken geen cijfers over hun inkomsten door verkoop en hun inkomsten van de real money AH. Maar als iemand die cijfers weet staan, zou een link welkom zijn.
Veel meer dan financieel gewin is het imago van je bedrijf bepalend voor toekomstig succes. Bedrijven maken dan opeens aparte bewegingen om imagoschade te herstellen. En Diablo 3 is juist *doordat* het zo goed verkocht bij launch een bron van imagoschade.

Vrijwel niemand hoor je zeggen dat D3 een verbetering is, en dat, in combinatie met de lange ontwikkeltijd en het feit dat het 'een Blizzard game' is, is duidelijk een vorm van imagoschade. Tel voor de grap even hoe vaak in deze reeks comments gezegd wordt dat D2 beter was, of dat Blizzard niet meer is wat het vroeger was. Een teken aan de wand.
na het vette legendary drops te hebben generft is het snel saai geworden.
we spelen nu voor legendary items.
grinden als gekke kippen zonder koppen door.
nu is het spel ook echt saai geworden.
vind nooit meer wat goeds.
na 5 lacuni prowlers te vinden met worst stats ever is de fun ook afgelopen.
en dit in meer dan een maand tijd.
sorry blizzard maar ik heb geen fun factor meer in je game.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True