Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 44, views: 15.702 •

Valve houdt in maart, tijdens de Game Developers Conference, een lezing over de mogelijkheid om Team Fortress 2 te spelen met een virtual reality-bril. De titel van de toespraak laat weinig te raden over: 'Wat we geleerd hebben van het porten van Team Fortress 2 naar virtual reality'.

Officieel heeft Valve nog niet aangekondigd dat er een versie komt voor Team Fortress 2 die geschikt is voor virtual reality-brillen, maar uit de titel van de speech die programmeur Joe Ludwig in maart gaat houden tijdens de Game Developers Conference valt op te maken dat Valve al geruime tijd aan de optie werkt. "Wat we geleerd hebben van het porten van Team Fortress 2 naar virtual reality", is de titel van de toespraak.

De programmeur bespreekt wat ondersteuning van stereo-beelden inhoudt, hoe een 2d-interface in een field of view van 90 graden weergegeven kan worden en hoe mouselook vertaald kan worden naar hoofdbewegingen. Ook Michael Abrash, die bij Valve werkt aan het ontwikkelen van hardware, geeft een speech tijdens de GDC. Die heet "Waarom virtual reality moeilijk is (en waar het naartoe zou kunnen gaan)". Valve heeft eerder kenbaar gemaakt dat het zelf verschillende soorten hardware op de markt wil gaan brengen. Een virtua lreality-bril was in de plannen echter nog niet ter sprake gekomen.

Virtual reality-brillen kwamen ruim een half jaar geleden in het nieuws toen John Carmack, programmeur en mede-oprichter van id Software, zijn enthousiasme toonde voor de Oculus Rift. Carmack bouwde ondersteuning in voor de Oculus Rift in de BFG Edition van Doom 3, die vorig jaar op de markt kwam.

Team Fortress 2, gewoon in 2d

Reacties (44)

Goed om te horen dat Valve er nu ook mee aan de slag gaat, hopelijk zal dat de acceptatie van VR wat gaan verhogen want daar gaan de prijzen weer van dalen.
Verdraaid, schrijf je een hele comment, raak je hem kwijt door een misklik...

Hoe dan ook: Ik vind het een beetje krom dat valve in het nieuws komt omdat ze 2 seminars houden over het porten van TF2 naar een VR systeem terwijl de oculus rift (die deze hele golf van ontwikkelingen heeft *veroorzaakt*) totaal geen aandacht hier op tweakers.net krijgt (niet toen hun funding gelukt was, niet toen ze productie problemen hadden en ook niet tijdens CES (waar ze best of show werden genoemd door tal van publicaties)). Edit: Oh ja, ben ik totaal vergeten te zeggen waarom ik daar dus eerst of klaagde: Blazing-Studios comment laat nu zien dat sommige tweakers het gevoel zullen krijgen alsof het valve is die deze acceptatie en prijs daling zal veroorzaken, terwijl het de oculus rift is die er voor zorgt dat dit straks voor minder dan 300 dollar op de markt komt. En het is de aandacht die iedereen hun geeft die voor de acceptatie zorgt.

Hoe dan ook, bekijk de volgende video van 19:00 eens:
http://www.theverge.com/2...624/top-shelf-oculus-rift

En deze als je nieuwsgierig bent naar de problemen waar je tegen aan loopt bij het porten een beetje:
http://www.tested.com/tec...ange-how-we-design-games/

Trouwens, nog een laatste toevoeging voor developers, je kunt nog steeds dev kits bestellen op hun site voor $300 + shipping. Heb het zelf ook gedaan en je moet er op rekenen dat het pas over een maand of 4-6 zal aankomen (eerste worden verstuurd over 2 maanden, de mijne zal nog wel 3-4 maanden duren en ik heb geen officiele info over hoe lang het duurt tot de huidige bestellingen worden verstuurd).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 17 januari 2013 17:25]

Ik had ook wel een hands-on verwacht met de Rift op de CES 2013, maar helaas.

Oculus Rift CES2013 Recap
@ david

Om je gedachte door te trekken, Tweakers heeft daar vaker last van en er zijn wel meer zaken die de objectiviteit van bepaalde nieuwsberichten doet doen twijfelen.
Mocht het vertaal fouten zijn of schrijf fouten.

Dit nieuwsbericht is daar inderdaad een goed voorbeeld van, zeker met het videotje wat er aan vast zit wat absolute niets er mee te maken heeft. Maar fijn dat jij meer body geeft aan het nieuws bericht in je comment want wat jij er bij zet is belangrijke achtergrond informatie.

[Reactie gewijzigd door jacket13 op 17 januari 2013 17:28]

hoewel de occulus natuurlijk een redelijke hardwarerevolutie levert (dit soort systemen VR systemen bestaan al heel lang natuurlijk) is software minsten net zo belangrijk en daar schortte het vaak aan.

Ook de ondersteuning van (grote) gameontwikkelaars is belangrijk want als mr carmack niet de occulus had opgepikt was het ongetwijfeld een veel minder groot succes geworden.

Ik ben ook van mening dat de occulus hier te weinig aandacht krijgt maar ik werk niet bij tweakers dus ik bepaal niet wat er op de frontpage komt helaas :P

En was de occulus niet 1300+shipping?
Naja, zoals je zegt is software belangrijk, maar wat je vergeet is dat de oculus rift ook een revolutie is op het gebied van software, want hun SDK is ook flink uitgebreid en zorgt ervoor dat integratie in spellen een stuk makkelijker *en* beter word.

Daarnaast vergeet nog iets wat nog belangrijker is dan de grote gameontwikkelaars (die zeker belangrijk zijn ja): de grote game engine ontwikkelaars. Unreal (en unity) heeft nu default support voor de oculus rift (volgens de ontwikkelaars kun je binnen 2 dagen een goed speelbare integratie in een unreal spel zetten vanaf scratch... ook al hebben ze gemerkt dat je dan meeste nog extra werk wilt en moet verrichten aan de proporties van dingen en de textures van dingen waar je normaal gesproken niet naar kijkt... en dat kan dan wel weer maanden kosten :+ ) en een paar andere grote (zoals valve) hebben toezegt om het zeer serieus te overwegen zodra ze een developer unit te pakken krijgen. En nu lijkt dit nieuws te suggereren dat valve ook support zal toevoegen aan de source engine :D .
- 07-06-2012: nieuws: E3 Preview: John Carmack maakt virtual reality-bril
- 02-08-2012: nieuws: Maker virtual reality headset Oculus Rift zoekt geld via Kickstarter

Tegelijk het antwoord op nimmer; op CES geen handson omdat we die een half jaar geleden al geplaatst hebben.
Ik ben me goed bewust van welke artikelen er wel zijn geweest hoor :P , maar zoals ik dus ook al in m'n post aangaf is er in de tussentijd erg veel gebeurd. Dingen die een veel grotere significantie hebben dan valve die (net zoals de meeste andere grote game studios nu) aan het experimenten zijn gegaan met VR na aanleiding van de nieuwe surge van populariteit van de oculus rift. Het enige verschil zijnde dat valve er dus (heel netjes) 2 open presentaties over zal geven en hun kennis met de rest van de wereld wilt delen (alleen hulde voor :D ). Maja, er is een flink groot verschil tussen het prototype van Palmer Luckey waar Carmack mee bezig was en de versie die ondertussen op CES werd gepresenteerd (dat was een echt prototype, terwijl dit ondertussen min of meer (op het scherm na -_- ) de final developer versie (=> het publiek van tweakers.net ) was ).

Hoe dan ook, ik denk dat ik hier uit mag opmaken dat jullie wel direct een oculus rift exemplaar hebben besteld tijdens de kickstarter en dat we dus over 2 a 3 maanden een mooie review gaan krijgen :D . En ik hoop dat het feit dat m'n post naar +3 is gegaan (tot m'n verbazing :P ) ook duidelijk maakt dat veel tweakers hier meer oculus rift gerelateerd nieuws zouden willen zien (al betwijfel ik dat dat er veel zal zijn totdat de dev unit uit komt, maja, tot over 2 a 3 maanden dus :D ).
Ik weet dat het een beetje off-topic is maar het sluit behoorlijk aan op Oculus Rift als je het mij vraagt. Ik ben razend enthausiast als developer en gamer over de kickstarter projecten. Ik denk dat kickstarter een van de beste ideeen is van de afgelopen 10 jaren... Dat klinkt misschien wat raar, maar als je kijkt hoeveel super vette projecten er op het moment draaien die dit model aan nemen dan wordt je waarschijnlijk net zo enthausiast als ik nu ben.

300 dollar is net zo duur als je gemiddelde PC monitor op het moment, en dit geeft waarschijnlijk een stuk betere immersion dan een 30inch scherm op een paar meter afstand.

Moet je je indenken dat je Leap Motion samenvoegt met het bovenstaande Oculus Right. Deze twee sluiten naadloos op elkaar aan, touch experience in combinate met dit.

Aantal dingen die je daarmee kan doen is je handen daadwerkelijk in game brengen, op formaat, volledig interactief. Je pakt dan echt objecten op als je dat zou willen. Maar je zou ook gewoon shortcuts kunnen maken, gestures gebruiken voor bepaalde besturingen.

Bedrijven zijn vaak angstig/te commercieel om dit soort 'idiote' projecten veel geld te geven. Maar dankzij dit kickstart principe kan iedereen een financiele injectie krijgen, en daarmee meteen een doelgroep definieren/ondervragen. Gewoon super! Ik denk dat hierdoor de technologische groei nog harder gaat dan ooit tevoren.
Laat ik nou toevallig vanmorgen de oculus rift devkit besteld hebben ;) Misschien kan tweakers hem eens reviewen. Hoop overigens dat het ordernummer niet oplopend is want dan zou de levering wel eens heel lang op zich kunnen laten wachten.

[Reactie gewijzigd door melgers op 17 januari 2013 21:05]

je hebt helemaal gelijk, maar of de OR voor $300 ook op de markt komt is nog maar de vraag. de devkit is bij lange na niet vergelijkbaar met de retailversie.. ik zou er ook wel 1 willen bestellen, ware het niet dat ik de wqchttijd veel te lang vindt. ik wacht wel tot april als ze verscheept gaan worden...
wat, geen oculus hat? hoe hebben ze dat nou kunnen vergeten
Waar heb je het over? Er staat niks specifiek over Valve en de Oculus Rift. Misschien hebben ze TF2 wel naar de Rift geport. Lijkt me redelijk logisch, dat ding is best wel populair (veel in de media geweest door CES, connecties met oa John Carmack).
rustig maar, het is een speling op het feit dat TF2 een sandbox is voor alle andere Valve spellen en promoties. Veel van deze promoties geven een cosmetische hoed in TF2.
nee je krijgt het juist in rift
Wat ik niet begrijp is dat VR geen common ding is op het moment. In de jaren 80 kon ik met VR bril diverse slechte 3D games spelen in de arcades in Londen. Als je nu de cpu en gpu ziet.... zou je denken dat we toch 'makkelijk' kunnen rondrennen in mooie 3D omgevingen... ik zit er nog steeds op te wachten.. eerder op VR als op 3D...
Audio kan natuurlijk ook niet achterblijven.

TF2 en andere Source-engine spellen hebben reeds indrukwekkende (binaurale) 3D-audio features, maar ook hier is nog veel ruimte voor ontwikkeling.
Ja VR brillen voor de PC waren er ook al sinds de jaren '90.
Bij Alternate verkochten ze ook lange tijd dit soort glazen.

Voorbeelden van de duizenden verschillende VR glazen:
https://www.google.nl/sea...p;ei=syf4UIAx77XRBbPUgNgG

Meer info over VR in het algemeen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality
De Oculus Rift wordt hier als enige VR bril voor gaming vermeld vreemd genoeg.

Voorbeelden van andere VR goederen:
http://www.vrealities.com/
Tot je er ziek van werd en dacht hmm dit is eigenlijk veel lastiger dan gewoon een scherm, maar dat is geen reden om die hindernissen proberen te verhelpen.

[Reactie gewijzigd door Haas_nl op 17 januari 2013 17:44]

Als je een beeld wilt krijgen waarom dat niet te vergelijken is met de oculus rift moet je dit eens kijken:
http://www.roadtovr.com/2...y-of-virtual-reality-2041

Dat gaat vooral in op de geschiedenis van VR en als je even oplet noemen ze daar ook het gros van de dingen die er fout gingen... wat grotendeels problemen zijn die ondertussen in de oculus rift zijn opgelost :D .
als ik jouw was, en zoals alle anderen hier zou ik gaan kijken naar de oculus rift: http://www.kickstarter.co...s-rift-step-into-the-game

hmm is al meerdere keren gezegd... oops

als dat ding uitkomt hebben we nog een discussie/ervaringen topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1511585

[Reactie gewijzigd door megadoom op 17 januari 2013 17:53]

We hebben NU AL ervaringen in het topic :)

Ik hoop echt zo dat Oculus met de Rift doorbreekt en dat ook Valve hem in zijn games gaat ondersteunen. 3D op een platte monitor is een gimmick: de Rift is echt heel iets anders. Ik heb in het verleden ook al wel met VR goggles kunnen spelen, maar dan keek je meestal naar een kleine postzegel welke in de verte werd geprojecteerd.

Bij de Rift heb ik hands-on kunnen ervaren dat je letterlijk in de wereld wordt gezogen. Het 3D effect is ook niet in your face zoals nVidia's 3D Vision, maar is realistisch en ondersteund het gevoel dat je 'echt' ergens anders bent.

De persoon welke het bedrijf is begonnen (Palmer Luckey) is ook een hele aardige en sympathieke man: als je met hem over VR praat druipt de passie er ook gewoon van af.

Ik kan dan ook niet wachten op de devkit!
de udk van april gaat hem in iedergeval standaard ondersteunen, dus in principe als je nu al iets met de udk aan het doen bent kun je vanaf april hier ook van genieten, als je een oculys devkit hebt besteldt natuurlijk....
Team Fortress 2, nou maar hopen dat ik geen nekklachten krijg na het spelen van een seizoen ETF2L met een VR bril. Ben benieuwd, wat Valve precies aan bevindingen en toepassingen heeft bedacht.. Het is wel één van de ontwikkelaars, die altijd weer positief blijft verrassen :)
Vraag me af of bewegingen met een VR bril sneller zijn dan met muis, en of het tegen elkaar speelbaar is. Lijkt me dat de één meer voordeel of nadeel heeft dan de ander.
Denk niet dat dit ooit iets gaat worden. Je kunt er pas wat over zeggen als je het hebt geprobeerd. Ik denk zelf dat dit, net als 3D gaming, niets word. Ik heb een stereoscopische monitor (brilletje) en wat uren geprobeertdte spelen (met het idee dat het gaaf zou zijn). Ik werd er simpel van, en de speelbaarheid was niet geweldig. Ik kon er niet aan gewend raken, toch maar terug naar 2D. VR kan het ook shaken in mijn ogen wat gamen betreft. Ze moeten het eerst *echt* virtueel weten te maken, rekening houdend met de positie van je ogen binnen je oogkas, scherp/onscherp, etc. Dat laatste zou kunnen met plenoptica (a la Lytro).

[Reactie gewijzigd door tzaman op 17 januari 2013 17:07]

Naja, ik zou zeggen, kijk naar de meningen van de mensen die het hebben geprobeerd:

http://www.tomshardware.c...ands-on-preview,3408.html
http://www.popsci.com/gad...-headset-freaking-amazing
http://www.tested.com/tec...ange-how-we-design-games/
http://www.theverge.com/2013/1/14/3876976/oculus-rift-demo

En zeg daarna pas dat het geen potentieel heeft :+ ... ach ja, natuurlijk is er nog van alles te verbeteren, maar anders dan 3D monitoren voegt dit een *stuk* meer toe.
Dezelfde commentaar hoor je over 3D... Tot je het in persoon ziet, en zegt: Ja het is leuk, maar heeft niet echt een massieve meerwaarde.

Die VR brillen kamen nog altijd met wat ik een deftige probleem vind: Namelijk te lage resolutie, voor projectie schermen zo dicht tegen je ogen. Een ander probleem is, dat men nog altijd te vaak moet omgaat met geprojecteerd licht. Waardoor de lichtbron nu letterlijk vlak voor je ogen zit.

Feit is, als je uren zit te gamen met zoiets voor je ogen, dat je ogen grondig gaan afzien. Ik ben zelf verbaast over de "hype" dat het weeral geworden is. Gewoon met het feit, dat VR toestanden al voorkwamen in de jaren 80! Als het echt zo goed was, waarom heeft het geduurd tot in 2012! dat het weeral een hype werd.

Doet me denken aan die speciale muizen met 3d, en andere toestanden. Dit is technische "eerste" generatie commercieel oplossing: Weinig games ondersteunen het. Het is meer een "hebbeding".

Persoonlijk raad ik mensen aan gewoon een jaar of 2 te wachten. Als het aanklaagt heb je tegen dan: A) oude games dat aangepast zijn voor de VR. B) nieuwe games met betere ondersteuning. C) goedkopere prijzen of meer "waarde" voor je geld wegens betere resolutie / schermen enz.

Al te veel van die hypes gezien om te weten, dat je het echte potentiële van iets weet, na x aantal jaren. Nintento met hun motion. Iedereen zot ervan... Iedereen moest een Wii hebben. Nu staan de meeste te verrotten in de kamer hoek.

Potentieel is er in alles, maar het echt oordeel zie je pas na 1 of 2 jaren, of iets geslaagd is, en echt onze manier van "gamen" verbeterd of niet.
als je naar de oculus rift had gekeken zeiden ze ook duidelijk:
de technologie van mobieltjes is zo snel veranderd, het is nu ook goedkoop genoeg om redelijk goedkope schermpjes en accelerometers te halen die goed genoeg zijn voor een VR headset.

maar ik moet toegeven, ik weet nog niet zeker of het een "3d gimmick" is of echt iets compleet nieuws.
3D is een gimmick, VR is de toekomst denk ik.
Persoonlijk vind ik 3D minder een gimmick dan bv. 4k monitoren. Ik heb 3D mogen proberen bij m'n broertje en dat was erg mooi. Het enige probleem is gewoon dat ik binnen no time zat te janken en enigszins misselijk werd, dat probleem had ik 25 jaar geleden ook al met 3D in de bioscoop of 3D strips. Hopelijk is dat probleem er minder/niet met een degelijke VR bril en bijhorende software, met de huidige 3D trucjes heeft mijn brein gewoon problemen mee.
Uit ervaring weet ik dat het zeker wat gaat worden.
Ik heb een vergelijkbare setup in mijn woonkamer als deze gasten bouwen (ipv beamers en ir cameras kan je ook gewoon een occulus rift gebruiken) en de eerste persoon bij wij de bek niet tot op de grond zakt van mijn setup moet nog mijn huis inkomen ;)

Edit: typo's (grammarnazi is pleased).

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 17 januari 2013 18:58]

VR games zijn de toekomst. 3D is een tussenstap. We zullen in een virtuele wereld 360 graden rond kunnen kijken a la Avatar.

Klinkt spannend maar tegelijkertijd ook eng.
Waar ze ook rekening mee moeten houden, is denk ik, de medische kant. Als je met een VR bril opspeelt en het hele lichaam gaat laten meebepalen hoe je het spel speelt, krijg je ook automatische sportklachten. Dus ik voorzie de eerste e-sport blessures bij Dignitas, Infused, etc.
En toestanden zoals auto ziekte? Waarbij je lichaam voelt dat het beweegt, terwijl je op de achterbank een boek leest, en je hersenen problemen hebben met de 2 verschillende effecten ( waardoor je ziek word, en gaat overgeven ). En omgekeerd hier, je lichaam voelt dat je stil staat maar je hersenen denken dat je in beweging bent. Aangezien dit veel dichter tegen je ogen staat, is de immersie vele hoger.
Ben wel benieuwd naar deze toespraak, vraag me af hoe ze alles combineren:
- Namelijk hoever kan je draaien met dat ding, ik veronderstel dat het niet de bedoeling wordt om 180° te draaien met je hoofd om je om te draaien.
- Beweegt het scherm onafhankelijk van je beweging met de muis? Of moet je echt gaan mikken met je hoofd/nek (heb ik niet direct veel zin in eigenlijk :-) ).
- Kiezen ze voor combinatie met toetsenbord+muis of met controller?
Namelijk hoever kan je draaien met dat ding, ik veronderstel dat het niet de bedoeling wordt om 180° te draaien met je hoofd om je om te draaien.
Je kunt 360° draaien zonder probleem. Maar bij de huidige demos zit er een controller bij om verder te draaien als nodig.
Beweegt het scherm onafhankelijk van je beweging met de muis? Of moet je echt gaan mikken met je hoofd/nek (heb ik niet direct veel zin in eigenlijk :-) ).
De huidige demos worden gedaan op die manier en schijnt erg makkelijk te werken, al denk ik dat je in multiplayer games (die je vanwege latency voorlopig toch beter niet kunt spelen) een nadeel hebt t.o.v. de muis qua snelheid.
Kiezen ze voor combinatie met toetsenbord+muis of met controller?
Dat hangt helemaal van de ontwikkelaar af. De motion tracking kun je alleen op het hoofd toepassen maar ook op gun + het hele lichaam.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 17 januari 2013 18:23]

Ben wel benieuwd naar deze toespraak, vraag me af hoe ze alles combineren:
- Namelijk hoever kan je draaien met dat ding, ik veronderstel dat het niet de bedoeling wordt om 180° te draaien met je hoofd om je om te draaien.
110° (http://www.extremetech.co...oads/2012/08/Occulus1.png)
- Beweegt het scherm onafhankelijk van je beweging met de muis? Of moet je echt gaan mikken met je hoofd/nek (heb ik niet direct veel zin in eigenlijk :-) ).
Hangt van de game af en hoe deze wordt geïmplementeerd. Er zijn veel games die verschillende controls aanhouden voor kijkrichting en wapenrichting. Er zijn er ook die dit samenhangen.
- Kiezen ze voor combinatie met toetsenbord+muis of met controller?
Het is primair voor PC ontwikkeld. In de eerste plaats dus voor toetsenbord+muis, maar het zal heus wel prima werken met controller-enabled games voor de PC.

Ze zouden dit trouwens mooi kunnen promoten i.c.m. steambox bij valve, of bij Xi3 met die piston. ()nieuws: Xi3 werkt aan mogelijke Steam Box na investering door Valve. Zo een klein ding is makkelijk een houder voor aan je riem of je schouder te ontwikkelen. Controller in de hand met steam en die bril.
Aan de andere kant krijg je er wel een beetje zo een gevoel van: http://shinnok.com/rants/...lorious_gaming_future.jpg

[Reactie gewijzigd door Svardskampe op 17 januari 2013 18:25]

Shut up and take my money!! Mij lijkt het echt geniaal, mooiste zal zijn dat ze er nog wat cardio apparaten aan konden sluiten zodat ik ook gewoon lekkere workout kan doen!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013