Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 48, views: 14.857 •

Trainingsmateriaal voor winkelpersoneel heeft enkele specificaties onthuld van de eerste telefoon met BlackBerry 10, waarvan de naam volgens een eerder gerucht BlackBerry Z10 wordt. De telefoon heeft een 4,2"-scherm en werkgeheugen ter grootte van 2GB.

Het 4,2"-scherm is een ips-lcd met een resolutie van 1280x768 pixels, wat de pixeldichtheid op 356 pixels per inch brengt. Daarmee zou de Z10 met BlackBerry 10 het kleinste scherm hebben van telefoons met een resolutie van 1280x768 of 1280x720 beeldpunten tot nu toe. De hoogste pixeldichtheid haalt de Z10 niet; inmiddels zijn in diverse delen van de wereld de eerste toestellen met 5" full-hd-schermen te koop, wat het aantal ppi op 440 brengt. De Z10 zal de enige BB10-telefoon met deze resolutie zijn; toekomstige modellen hebben volgens RIM een resolutie van 1280x720 pixels.

De Z10 krijgt volgens trainingsmateriaal, waaruit TechRadar plaatjes heeft gepubliceerd, werkgeheugen ter grootte van 2GB. Dat ligt voor de hand: BlackBerry 10 leunt zwaar op multitasking, waarbij maximaal acht apps in de achtergrond draaien en met actieve thumbnails op het startscherm worden getoond. Een groot werkgeheugen maakt multitasking in veel gevallen sneller.

De telefoon zou twee verschillende processors meekrijgen: de 3g-versie heeft een Texas Instruments Omap 4470-soc, terwijl de 4g-versie een Qualcomm S4 Plus zou meekrijgen. De S4 Plus heeft de hardware voor 4g-ondersteuning op de soc, de Omap niet. Beide zijn dualcoreprocessors op 1,5GHz, maar dankzij de Krait-core is de processorkracht van de Qualcomm-processor in benchmarks vermoedelijk hoger. Waarschijnlijk wijken de gpu's ook af: Qualcomm levert de S4 Plus alleen met de eigen Adreno gpu's, terwijl de Omap4470 een PowerVR SGX544 van Imagination heeft.

De specs zijn niet de enige zaken die zijn uitgelekt voordat de eigenlijke presentatie van het toestel plaatsvindt. Diverse sites claimen het toestel al in handen te hebben of hebben gehad. De laatste in die rij is het Oostenrijkse Telekom Presse, die een uitgebreide preview heeft gepubliceerd van de Z10.

Het ligt voor de hand dat er zoveel uitlekt over de nieuwe BlackBerry 10-toestellen. Na de officiële presentatie op 31 januari moeten de toestellen binnen een tot twee maanden wereldwijd zijn uitgebracht. Bovendien testen providers de toestellen al sinds november. RIM heeft in het verleden smartphones zelden tot nooit geheim kunnen houden tot de presentatie. De Z10 en de variant met fysiek toetsenbord X10 komen naar verwachting in maart in Nederland uit.

BlackBerry 10-toestel (bron: Tinhte.vn) BlackBerry 10-toestel (bron: Tinhte.vn) BlackBerry 10-toestel (bron: Tinhte.vn)

Reacties (48)

Ik vind het toestel op de foto's er wel mooi uitzien! Ik hoop echt dat RIM wat moois weet neer te zetten en het een succes wordt.
Same here. Ik vind het een van de mooiste designs van de laatste tijd. Het is strak, ziet er zeer degelijk uit en is toch simpel qua design. Gebruikte materialen zien er ook goed uit!
Ik wil niet zeggen dat ze op elkaar lijken maar de HTC One V heeft wel wat weg van dit design. Ook straks beetje het zelfde idee (afgezien van dat de HTC een kinnetje heeft) en is ook zeker wel strak te noemen!

Ook ik hoop dat blackberry weer wat goeds neer kan zetten want we kunnen nog wel wat meer concurrentie gebruiken!
Het ziet er niet alleen mooi strak uit.. het straalt ook nog eens zakelijkheid uit.

Specs zijn goed, uitstraling is goed (uiteraard meningsgebonden, maar goed :p ).. nu nog afwachten op de eerste 'hands-on' reviews om te kijken hoe het nieuwe OS het doet. :)
Hij ziet er zeker mooi uit, maar de enige reden waarom ik een Blackberry zou kopen is als ik veel wil e-mailen en notities wil maken en dan is een hardware qwerty keyboard zoals die van de Bold toch onverslaanbaar.

Dus ik weet niet in welk gat ze proberen te springen met deze telefoon, het mag er dan wel allemaal strak en gelikt uitzien en de specs zijn ook niet mis maar ik zie even geen reden om een Blackberry Touch only aan te schaffen i.p.v. bijv. een Galaxy Note waarmee ik veel meer apps tot mijn beschikking heb.
Hij ziet er zeker mooi uit, maar de enige reden waarom ik een Blackberry zou kopen is als ik veel wil e-mailen en notities wil maken en dan is een hardware qwerty keyboard zoals die van de Bold toch onverslaanbaar.
Hardware toetsenborden zitten ook op bepaalde Android telefoons. Ze worden zeldzaam door de "alles moet dunner en minder batterijduur hebben!"-generatie, maar ze bestaan wel. ;)
De enige telefoon vanaf 4 inch scherm met een fysiek toetsenbord is de Nokia E7-00. Dat is geen android telefoon.
Ze bestaan zeker maar veel keuze is er niet en Blackberry stond nou net bekend om zijn uitmuntende toetsenbord. Op mijn Bold 9000 een hele tijd geleden tikte ik zo een A4-tje weg in een paar minuten en dat zonder amper spelfouten te maken.

Type ik een whatsapp berichtje op m'n Lumia touch dan moet ik in een enkele zin zeker 3/4 keer backspacen.
Dat klinkt als een heel behoorlijk toestel! Niet alleen een hele sloot aan geheugen, een goede resolutie (720p is zeker voldoende en het onderscheid met 1080p lijkt me vrij verwaarloosbaar), je hebt een sterke processor (Krait is zuinig, maar behoorlijk veel power). Waar ik wel benieuwd naar ben is het multitasken, het OS zou er toe zijn geschreven, maar of dat ook zo is... dat valt te bezien. Waar ik ook benieuwd naar ben is de prijs van de toestellen. Al met al denk ik zeker dat RIM nog niet ten einde is. Ik zal deze zeker in de gaten houden.
Als het multi-tasken nog maar half zo goed gaat als op hun Playbook 2.0 hebben ze al een toestel dat op multi-task vlak de android & iOS concurrentie VER achter hun laat hoor...

Veronderstel dat je nog geen ervaring hebt met Playbook 2.0? Ik was ook ENORM verbaasd over hoe goed het allemaal werkt. Heb nu tijdelijk een Iphone 5 omdat men Blackberry de geest gegeven heeft na 2 jaar trouwe dienst maar ik kijk er enorm naar uit om terug over te schakelen naar Blackberry. OS10 ziet er misschien niet zo hip uit, maar ben er van overtuigd dat het weer geweldig gaat werken.
Als het multi-tasken nog maar half zo goed gaat als op hun Playbook 2.0 hebben ze al een toestel dat op multi-task vlak de android & iOS concurrentie VER achter hun laat hoor...
Lijkt me sterk, android multitasked prima: wat ik van BB OS 10 gezien heb zit er nauwelijks verschil tussen wat je al op android kunt doen.
Genoemde adviesprijzen zijn 800 Canadese dollar / 650 euro

http://cdn.crackberry.com...com/files/u84777/bb10.jpg

[Reactie gewijzigd door CLB op 17 januari 2013 10:21]

BB10 is gebaseerd op QNX en dat wordt ook wel een Real Time OS genoemd.
http://en.wikipedia.org/wiki/QNX

Wanneer ze het multitasken vernaggeld zouden hebben, dan zou dat een hele prestatie zijn.
En er zijn op Youtube zat filmpjes te zien van beta's van de nieuwe BB's. En volgens de benchmarks kan de iPhone 5 niet op tegen de nieuwe BB 10's (waarschijnlijk met de Qualcomm).
Het kenmerkende fysieke toetsenbord is kennelijk verdwenen bij de nieuwe generatie Blackberry's.
Nee, zo'n model komt ook nog op de markt, dit wordt de X10. Ze stappen daar dus niet volledig vanaf!

[Reactie gewijzigd door Spacey23 op 17 januari 2013 09:58]

Lees het artikel ietsje beter ;)

De Z10 en de variant met fysiek toetsenbord X10 komen naar verwachting in maart in Nederland uit. :)
<quote> De Z10 en de variant met fysiek toetsenbord X10 komen naar verwachting in maart in Nederland uit.</quote>
Er was ook al een interface video op Youtube
http://www.youtube.com/watch?v=lRw32eVaTlo


Een klein en krachtige telefoon. Daar is wel markt voor. Vraag mij echt af of dit geen gezeik gaat opleveren met Apple. Qua design/form lijkt het veel op een iPhone.

Ben benieuwd of RIMM hun logistiek op orde hebben en niet (zoals de 920) pas maanden later gaan leveren.
Behalve de kleur zie ik echt geen gelijkenissen hoor. Ik snap het niet dat iedereen alles altijd gaat vergelijken met de iPhone.

Als deze op iets ljjkt dan is het wel oo de jianyu G3 en dan niet een beetje. Haal het BB logo en de capacitieve knoppen van de G3 weg en het ziet er hetzelfde uit.

Verder vind ik dit mooie toestellen. Ik hou van simpele designs en wat ik tot nu toe heb gezien werkt BB10 ook heel goed en vloeiend. Ik ben er zeker van dat er na de release tal van devs zullen zijn die ontwikkellen voor het platform. Enkel zie ik 1 groot mogelijk probleem: het is duidelijk dat ze zich tot een bredere markt dan enkel de zakelujke markt willen richten met deze toestellen en daarol hoop ik dat je oo dit toestel met een gewone prepaid kaart ook gewoon kan surfen want ik haatte het dat je bij sommige providers tot wel 3x zoveel moest betalen voor net zoveel data oo een BB. Ik bedoel het is oik niet voir iedereen zo een noodzaak ol al die BB functies te hebben. Als ik gewoon wat op FB en Twitter wik met mijn toesgel dan heb ik geen noodzaak aan een militaire beveiliging van mijn mails e.d.

Veel mensen lijken te denken dat ze 24/7 in de gaten worden te houden door de overheid terwijl ze gewoln studenten/arbeider... zijn.
Nou dit lijkt wel heeeel erg op een andere telefoon van een fruitig merk :) Daarom vind ik dit toestel dan ook wel erg gaaf _/-\o_ Ben benieuwd of RIM hiermee uit hun dip kunnen komen.
Zal hem hier ook maar even plaatsen zodat ook jij een referentie hebt:

http://cdn.iphonehacks.co...09/iphone5-front-back.jpg

Yup.... ik kan ze bijna niet uit elkaar houden. |:( (heel veel sarcasme alert)


On-topic:

heel erg mooi toestel. Strak design. Ondanks dat ik nooit een BB heb gehad heb ik toch een beetje een zwak voor RIM. Ze hebben het moeilijk (gehad) en hoop echt dat het een hit wordt.

Dit is heel stiekum toch een kandidaat voor mijn volgende telefoon.

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 17 januari 2013 17:22]

Zou mooi zijn als ze terug komen in de markt. Het is goed voor de diversiteit. Zelfs hou ik het lekker bij Samsung, maar je weet niet hoe het loopt. Een overstap is snel gemaakt, al denk ik dat BlackBerry wel iets meer voor de zakelijke markt zal blijven.
oud nieuws tweakers, maar deftig toestel. dit wordt echt een killer, al wacht ik nog even op de full keyboard versie maar dit is echt het eerste toestel die echt klasse uitstraalt als full touch toestel (in tegenstelling met al die flut andero´de korea plastiek rommel) met een super vernieuwend en veilig OS! GO RIM! Crackkkkkkkkberryyyy >_>
Valt wel mee; het trainingsmateriaal waar ik naar verwijs kwam gistermiddag laat naar buiten. Eerder was er idd al meer trainingsmateriaal uitgelekt en Telekom Presse publiceerde voor het eerst over de Z10 in 9 januari (dus waarom andere sites dat het nieuws vonden, was mij niet duidelijk).

Voor de mensen die gelijk op of vlak na 31 januari een hands-on verwachten: we hebben nog een klein gesprek met RIM erover. Tweakers is gewoon uitgenodigd voor een evenement in Londen, maar die uitnodiging bleek alleen te gelden voor een persoon (in casu: mij). Omdat ik vind dat iedereen deze telefoons moet kunnen zien in video (BB10 draait immers om gebaren en concepten als 'flow' en 'peek') vind ik het cruciaal dat er een cameraman meegaat.

Hoewel RIM in NL het met me eens is, denken ze in Canada al een week na of een klein land als Nederland twee mensen van een medium mag afvaardigen. Het gaat niet om de extra kosten: die dekken wij in dit geval zelf (bovendien biedt RIM andere, veelal veel kleinere techmedia in NL niet alleen de vlucht en toegang tot het evenement aan, maar mogen zij op kosten van RIM deelnemen aan een diner en krijgen ze een overnachting in een hotel; zaken waarvoor wij hebben bedankt). Het enige dat wij willen is dat onze cameraman niet bij de deur wordt tegengehouden.

Uiteraard zullen wij, als we geen toegang krijgen tot het evenement, in een later stadium de telefoon of telefoons proberen te pakken te krijgen voor een review. Dat zal gezien de release dus zo ongeveer een tot twee maanden na het evenement zijn.
Belachelijk! Tweakers is het grootste tech-site van Nederland! Ik vermoed dat de andere NL techmedia spelers een fysieke blad hebben. Zo ja, dan zou dat belachelijk zijn. 2 uitnodigingen moet zeker mogelijk zijn voor Tweakers en RIMM moet voor de kosten opdraaien!

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 17 januari 2013 10:32]

Jup, dit toestel ziet er zeer mooi uit. Ik ben nu wel goed aan het twijfelen of mijn volgende terug Android of toch wel niet een BlackBerry zal worden.

Maar goed, eerst is zien hoe het OS marcheert en wat er eventueel beter/slechter aan is dan de competitie :).
Die achterkant lijkt heel erg op die van de Playbook en ik moet zeggen dat het heerlijk vasthoudt. Helaas kan ik dat van mij SGS3 niet zeggen.. Zodra mn zakelijk toestel aan vervanging nodig is ga ik toch even shoppen voor een BB (met toestenbord).
Daarmee zou de Z10 met BlackBerry 10 het kleinste scherm hebben van telefoons met een resolutie rond 720p-resolutie tot nu toe.
Die regel klopt niet helemaal. Het kleinste scherm is maximaal 4" groot en behoort onder andere aan de Xperia S toe. Wel hebben we een iets hogere PPI of dit formaat aangezien ze meer pixels in hoogte hebben. Of eigenlijk in de breedte als je de telefoon in portrait modus houdt.

Verder een zeer mooie telefoon en ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen tegen de grote concurrenten Android en Windows Phone. iOS is natuurlijk ook een concurrent, maar dat platform zouden ze nooit kunnen gaan gebruiken.

Telefoon ziet er goed uit, maar hoop op een toestel met een toetsenbord, dus ben benieuwd hoe de X10 zich gaat verhouden. Heb nu een HTC ChaCha, maar dat is ook een van de weinige telefoons met toetsenbord. Tegenwoordig zijn ze helemaal amper te verkrijgen als je geen oude BlackBerry wilt, dus een leuke telefoon met die mogelijkheid kan weer een gat in de markt slaan!
Die regel klopt niet helemaal. Het kleinste scherm is maximaal 4" groot en behoort onder andere aan de Xperia S toe.
De Xperia S heeft, net als een paar andere telefoons (HTC Windows Phone 8X, Xperia V), een 4,3" scherm met 720p. Het scherm van deze BB is dus wel degelijk het kleinste 720p scherm.

Verder vind ik het er een heel leuke telefoon uitzien. Hopelijk werkt hij ook goed (met de specs zit het op het eerste zicht wel ok), en valt de prijs mee. Dan zou RIM zich wel eens uit hun serieuze put kunnen trekken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013