Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 292 reacties, 33.053 views •

Nederlanders stellen relatief veel hulpvragen over iPhones. Hoewel Apple op de Nederlandse telefoonmarkt een vast marktaandeel van rond 14 procent heeft, gaat 21 procent van de hulpvragen over de Apple-smartphone. Samsungs leveren in verhouding minder problemen op.

De cijfers over de hulpvragen komen van Qelp, het bedrijf dat namens twaalf Nederlandse mobiele providers vragen van klanten beantwoordt over smartphones. Relatief veel hulpvragen gaan over iPhones: die zorgde voor 21 procent van de hulpvragen, terwijl van de verkochte telefoons in Nederland tussen 10 en 15 procent van de verkochte telefoons door Apple is gemaakt. Samsung-telefoons zorgen voor relatief minder problemen: 29 procent van de hulpvragen gingen over Samsungs, maar de Zuid-Koreaanse fabrikant heeft een marktaandeel van rond 47 procent.

De stijging van het aantal hulpvragen aan Qelp bedraagt volgens Emerce 120 procent; in december 2012 zijn er 735.000 hulpvragen gesteld, meer dan twee keer zoveel als in december 2011. Daarmee stijgt het aantal hulpvragen sneller dan het aantal smartphones in Nederland; dat nam in dezelfde periode toe met naar schatting tussen 20 en 50 procent.

Veel van de nieuwe gebruikers kopen echter voor het eerst een smartphone en zijn vermoedelijk niet bedreven in het omgaan met de software op smartphones. Veel vragen gaan dan ook over de set-up van het toestel; de helft gaat over het instellen van mobiel internet, wifi, mms en e-mail. Dat hoeft geen verbazing te wekken; bij de set-up zijn gebruikers nog niet gewend aan hun nieuwe telefoon. Bovendien verwijzen providers naar de hulpdienst van Qelp als de instellingen van mobiel internet en mms niet direct werken.

iPhone: help!

Reacties (292)

Reactiefilter:-12920266+1155+28+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Hoezo? De iPhone was toch o zo gebruiksvriendelijk en je had toch geen hulp nodig om het te begrijpen?

Ja, tuurlijk. Dit bewijst maar weer eens het tegendeel.
waarom word dit weggmod?

hij heeft gewoon gelijk.

ik heb laatste met een ipad lopen spelen maar moet zeggen veel dingen zijn bij android toch echt makkelijker bijvoorbeeld het sluiten van apps. die kan je sinds 4.0 gewoon opzij sliden bij ios krijg je een balkje en moet je ze op een lastigere manier afsluiten.

een checkbox vind ik ook makkelijker dan een slide bar en zo zijn er nog veel meer dingn die gewoon makkelijker kunnen bij ios.
het ziet er natuurlijk wel minder leuk uit maarja waar ligt je prio.

en de geslotenheid van het os maakt ook een hoop dingen onmogelijk die bij android wel mogelijk zijn dus dat scheeld ook weer vragen bij android.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 15 januari 2013 18:05]

Ik vind dit maar zwakke berichten. Heb zelf Android, maar puur op basis van een verhouding van marktaandeel vs aantal vragen kun je imho geen conclusies trekken. Om een extreem voorbeeld te geven: stel dat je met de samsung alleeeen kunt bellen en met de apple alles kan wat die kan. Dan krijg je natuuurlijk relatief meer vragen over de apple.

Een compleet waardeloos soort informatie dus.
Wat kan je met een iPhone dan meer dan met een Android-toestel?
Om een extreem voorbeeld te geven: stel dat je met de samsung alleeeen kunt bellen en met de apple alles kan wat die kan. Dan krijg je natuuurlijk relatief meer vragen over de apple.
Alleen gaat het hier voornamelijk om smartphones (Samsung verkoopt veel meer smartphones dan Apple in NL), dus jouw 'stel dat' staat verder van de waarheid dan het artikel :)

De vraag is alleen of de mensen die z'n telefoon hebben hem wel smart gebruiken. Waardoor er inderdaad minder vragen kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 januari 2013 10:35]

Mijn eerste Apple product (gewonnen in een verloting) heb ik gefrustreerd in de kliko gedumpt. Het was weliswaar een iPod een geen iPhone. Het lukte me gewoon niet om er muziek op te zetten via USB. Terwijl dat met elke goedkope mp3-speler wel eenvoudig lukte via een USB-kabeltje.
Wist ik veel dat ze dat bij Apple extra ingewikkeld gemaakt hebben met speciale software, die ook nog eens erg omslachtig en ondoorzichtig werkt (iTunes), zo ontdekte ik later toen ik een tijdje een iPhone had.
Mijn moeder (74) heeft een iPad. Dat is ook geen onverdeeld genoegen. Ze kan goed met Windows overweg dus ik dacht "Apple is zo gebruiksvriendelijk, dat lukt dan zeker wel." Maar dat viel lelijk tegen. In de praktijk werkt het allemaal niet zo intuitief als de fanboys je willen doen geloven.
Grappig hoe jij jezelf volledig tegenspreek in je eigen verhaaltje. Je krijgt het geeneens voor elkaar om muziek op een simpele iPod te zetten dus dumpt deze maar in de kliko, maar vervolgens geef jij je moeder wel een iPad omdat "Apple is zo gebruiksvriendelijk".

Mac OS/iOS werkt juist zÚÚr intu´tief, en dat zeg ik als voorheen die-hard Windows gebruiker en tweakers. Het probleem is dat de meeste mensen Windows gewend zijn, en ook alle onlogische dingen ervan accepteren cq ge´ndoctrineerd door zijn. Dan zit men ineens achter Mac OS en kunnen zij deze handelingen die zij gewend zijn niet herhalen. Voorbeeld: het verwijderen van software op Windows vereist meerdere clicks en handelingen (configuratieschema -> programma's verwijderen, etc.). Daarna blijven vaak mappen op de harde schrijf staan die handmatig verwijderd dienen te worden, en start menu items. En dan heb ik register entries nog niet meegerekend. En op Mac OS? Simpelweg het icoontje van de app slepen naar de prullenbak, that's it. Done.

Muziek zetten op mijn iPhone doe ik zonder kabeltje. In iTunes wordt mijn iPhone herkent via Wifi en sleep mijn muziek draadloos naar de iPhone. Alle muziek wordt dan draadloos erop gezet terwijl het apparaat gewoon in m'n broekzak zit. Niet intu´tief? Het feit dat je iTunes nodig hebt om je iPod en iPhone is wel het discusseren waard, kan me best voorstellen dat mensen dat niet willen gebruiken als ze al een ander programma gebruiken. Ikzelf vind het heerlijk werken en beheer m'n hele muziekcollectie ermee.
Kijk voor de grap eens in Application Support in /Library of je user library, daar staat vaak van alles en dat wordt op de door jou omschreven manier weer niet verwijderd! Geef mij maar een uninstall optie, of het nou Windows of Mac OS is!
Ik denk dat de voornaamste reden dat er meer vragen over iOS gaan heel simpel te beredeneren valt. iOS wordt veel intensiever gebruikt en de gemiddelde gebruiker doet veel meer ermee dan de gemiddelde Android gebruiker.

Dan heb ik het niet over tweakers enzo, maar juist over die grote groepen mensen die er niks meer mee doen dan Whatsapp en bellen. Die groep is immens, maar zal je hier niet zo snel tegenkomen op Tweakers.

Waar het stond weet ik niet meer (Keynote van Apple?), maar was niet 95% van het webverkerkeer afkomstig van een iPad terwijl ze 'maar' 65% marktaandeel hadden? 'Because people love their iPads was het geloof ik'

Zit wat in.
Gewoon voor het idee, ik denk het niet! Kijk nog maar eens in de laatste alinea van het artikel
Veel vragen gaan dan ook over de set-up van het toestel; de helft gaat over het instellen van mobiel internet, wifi, mms en e-mail
Dus wat voor intensief gebruik hebben we het dan?

Maar ik moet je nageven, zoalng men in dit artikel niet duidelijk genoeeg aangeeft waar exact de vragen over zijn (in perscentages) heb je een klein punt, het zou kunnen wat je beweerd..
Hoewel Apple op de Nederlandse telefoonmarkt een vast marktaandeel van rond 14 procent, gaat 21 procent van de hulpvragen over de Apple-smartphone. Samsungs leveren in verhouding minder problemen op.
Ik denk dat het toch te maken heeft met wat voor soort mensen iPhones kopen.
Ik bedoel: mijn vader kan een iPhone kopen, dan denkt hij "die werken altijd". Zal hij sneller kopen dan Android.

Android trekt juist de echte computernerd/Tweakers aan, die alles aan de telefoon willen veranderen. En die natuurlijk geen moeite hebben met mail oid instellen.
Want

Mail aantikken > service selecteren > accountgegevens invoeren > klaar

is moeilijk? Hoe gaat het bij Android dan, leest je telefoon automatisch de gegevens van je mail account uit je gedachten zodat je niets hoeft in te voeren ofzo?
Dit is dus al lang niet meer de waarheid; "Android trekt de echte computernerd".
Jij wil graag 40% 72% in het hokje computenerd schuiven?

Android werkt gewoon makkelijk, en er is altijd wel iemand die er net wat meer van weet in de buurt. Bij Apple kan je er niet echt "net wat meer" van weten.

[Reactie gewijzigd door kjast op 15 januari 2013 10:27]

Ik schuif niet alle mensen met Android in het hokje "computernerd". Maar als je een groot onderzoek zou doen naar de mate van computerkennis, en dan een verschil maakt tussen mensen met een iPhone en mensen met Android, dan denk ik dat je bij Android toch hoger zult komen.

Ik gebruik zelf ook Android hoor, juist omdat je er wel vanalles mee kunt. Ik koop geen iPhone omdat ik de software niet fijn, en te veel gesloten vind. (En dan komt de belachelijke prijs er nog eens bij natuurlijk.)
Mwoah, mogelijk heb je bij de high-end dat de kennis hoger ligt, maar omdat Android een groter aandeel heeft door een breder aanbod, heb je dat veel mensen een Android kopen omdat het zoveel goedkoper is dan een Apple. Je moet de grootte van de budget Andoids niet onderschatten en daar zitten niet altijd even slimme mensen bij. Maar mogelijk hebben die weer een kennis die ze ermee helpt. Omdat het breder beschikbaar is, is de kans groter dat men al wel ergens terecht kan en mogelijk is het daardoor bij iOS wat groter.

Er zijn legio redenen om voor een bepaald platform te kiezen, maar volgens mij is het wel algemeen bekend dat de meeste vragen bij een supportafdeling altijd gaan over relatief simpele taken die je toch eigenlijk altijd wel gedaan moet hebben. Bij TV's zal het gaan over het instellen van de kanalen en bij een computerleverancier over het (installeren van) het OS.
En dit veronderstel je op basis van wat? Aannames?

Ik denk persoonlijk dat dit gaat tegenvallen. De initiele Android groep waren echte techies, die zijn nu langzamerhand allemaal aan het overstappen op Windows Phone.

De grote groep Droid users is toch echt de $150 el cheapo Samsung user. En die weten over het algemeen weinig af van computers, kopen want = goedkoop.

Sowieso is het computerkennis niveau gedaald tot een trieste bodem sinds de "Microsoft zet geen .exe meer achter een bestandsnaam" generatie.

[Reactie gewijzigd door kjast op 15 januari 2013 10:31]

Over aannames gesproken...

Ik heb een el cheapo Android phone, omdat die gewoon precies doet wat ik wil, niet meer, niet minder. En daarbij wel lekker klein is, en me 500 euro bespaart!

En dat is dus niet omdat ik niets van computers af weet!!!!


Triest dat je ze zomaar aannneemt dat iedereen die niet hetzelfde als jijzelf koopt, dan wel een onnozelaar is.
Ik ben het niet helemaal met je eens.

$150 dollar vind ik niet echt goedkoop, voor een smartphone is het dat misschien wel maar het is nog veel geld. Sommige mensen kunnen geen $500+ neertellen voor een telefoon.

Echter zal de grootste groep Android gebruikers inderdaad een $150 toestel hebben, maar in het artikel staat dat er in verhouding minder Samsung gebruikers problemen hebben dan iPhone gebruikers. En ik vind Android persoonlijk nogal druk overkomen waardoor gebruikers die er niet mee bekend zijn inderdaad de weg kwijt kunnen raken.

Dat het computer kennis niveau is gedaald, dat klopt ook niet denk ik. De computer is steeds meer gemeen goed geworden, en bereikt nu generaties die er nooit mee hebben hoeven werken. De computer kenneis van de huidige schoolgaande jeugd is veel beter dan toen ik naar school ging en ik mijn spelletjes op mijn casio rekenmachine schreef.

De mensen die nu 50+ zijn, die hebben vroeger nooit een pc gehad. Een grote groep zal daar moeite hebben met computers en smartphones.
de computerkennis is echt wel niet zo goed hoor
als ik vroeger een game wilde spelen moest ik het wel uitzoeken (met bootdisks en andere rotzooi) want anders werkte het gewoon niet
de meeste gamers van tegenwoordig komen net zover tot de install wizard en daarna stop het

er zijn nu inderdaad veel meer mensen dan vroeger die degelijk kunnen werken op een pc, maar dan bedoel ik vooral: bestandjes verplaatsen in Explorer en Office toepassingen
van zodra er iets misgaat.... tja dan gaat het mis
$500+ is geen 1 toestel waard.
Sorry hier ben ik het toch echt niet mee eens. Qua gebruiksvriendelijkheid vind ik Android toch echt achter iOS en Windows Phone komen. Overal verschillende menu's en toch nog steeds een inconsistente UI in zowel het OS en de apps.

Ik krijg ook juist veel vragen van mensen over me heen die problemen hebben met Android. Alleen net als met Windows PC's vragen mensen het juist aan de mensen om zich heen en gaan die minder snel naar een helpdesk. Apple gebruikers zijn gewoon gewend aan het gebruik van helpdesken en winkelpersoneel.
"Android trekt de echte computernerd".

Hier ben ik het niet mee eens. Mijn moeder is verre van een computer nerd en kan na wat globale android uitleg gewoon omgaan met mijn oude toestel. (Samsung Galaxy S) Ze heeft zelfs FB uit de playstore gehaald, aangemeld en mij als vriend toegevoegd. Was een persoonlijk wtf momentje toen ik haar vriendschapsverzoek zag. (Daarna wel haar privacyinstelling aangepast zodat niemand zomaar iets kan zien :) )

[Reactie gewijzigd door Dorpse op 15 januari 2013 11:06]

Juist, en daarom heeft de gros van de niet tweakers uit mijn vriendengroep een android telefoon. Dan vraag ik me af waarom vallen mijn ouders en vrienden (die totaal geen tweakers zijn) juist een android toestel hebben. Terwijl de meeste mensen op mijn werk weer een iPhone hebben (programmeurs.)

Volgens mij is dat een stelling van 10 jaar terug. Je koopt nu gewoon een telefoon die bij je budget past.

[Reactie gewijzigd door xTmPizzaMan op 15 januari 2013 10:24]

Android trekt juist de echte computernerd/Tweakers aan, die alles aan de telefoon willen veranderen. En die natuurlijk geen moeite hebben met mail oid instellen.
Dat is het meest achterhaalde wat ik de laatste tijd heb gelezen. Ooit was dat misschien zo, maar al lang niet meer! 75% van de smartphone-kopers zijn nerds zeker?

Maargoed denk zelf dat het komt omdat er ook mensen zijn die voor een 100 euro een (android) smartphone kopen maar die helemaal niet smart gebruiken, bellen en smsen lukt iedereen op elk os toch wel? Dus dan zijn er minder vragen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 januari 2013 10:22]

Dit.

Zie ook verschil in aandeel internetverkeer android/ios, bijvoorbeeld hier:
http://techcrunch.com/201...ix-months-of-new-devices/

Het zou me niets verbazen als onder het normale publiek (dus niet ons tweakers) veel mensen met een Samsung van rond de 100~150 Řberhaupt nooit internet gebruiken. Dan valt er ook weinig te vragen, natuurlijk.
Dat is echt al lang niet meer zoals jij het stelt. Android trekt juist ook de "gewone" mensen, anders zouden ze nooit zoveel marktaandeel trekken.

Ik krijg persoonlijk veel meer vragen over android toestellen in mijn vriendenkring dan over de iphones die daar rondzwerven. Totaal niet representatief natuurlijk (denk zeg het er maar bij voordat ik flamebait word ;-) ), maar de de iphone/android verhouding is daar ongeveer 50/50 en vragen ongeveer 10/90 :)
Misschien is dat ook het grote verschil. Bij Android gaan ze misschien vaker/liever naar kennissen. Bij iOS gaan ze sneller naar de support toe (want daar betalen ze tenslotte dik voor)
Misschien hebben android gebruikers meer vrienden? :>

Maar alle gekheid op een stokje, er is weinig te concluderen uit dit artikel, de redenen voor de onevenredige vraag naar hulp kan talloos zijn..
Disclaimer: onderstaande is n=1 observatie:

Mijn a-technische collega heeft sinds een maand een Wolfgang Android-telefoon van de Aldi. Hij is er helemaal enthousiast over en heeft zelf de Play Store gevonden, Whatsapp ge´nstalleerd en nog wat andere zaken aangepast. De tijd dat Apple als enige een gebruiksvriendelijk OS voerde ligt ver achter ons hoor :) Als je ook ziet hoeveel Samsung Galaxy-modellen ik in de trein om me heen zie. Vroeger zal ik iPhones en een zeer diverse mix van Android-toestellen.

Vroeger had ik mijn collega of andere a-technische mensen ook echt aangeraden een iPhone te nemen omdat Android z'n eigenaardigheden had. Nu leg ik ze het verschil uit en kiezen ze zelf maar lekker, het maakt nml echt geen bal uit in gebruiksgemak. Als ze al een iPad hebben raad ik ze Apple aan, hebben ze een Android-tablet, dan is een Android-telefoon handiger.

Wat me trouwens enorm tegenviel aan Apple is hun update procedure. Ik heb laatst een iPad geŘpdate naar de nieuwste iOS en daarvoor moest zowaar het hele geheugen leeggegooid worden :? Alle instellingen, apps, alles moest eraf voor de update uitgevoerd kon worden. Duurde ook echt lang en moest via iTunes. Dat is onder Android toch echt beter geregeld.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 15 januari 2013 10:31]

Wat betreft die Play store wat ik dan weer wel jammer vind is dat je bij de Apple Store met credit/debit card en via bank kan betalen (hoewel dat dan weer dmv een derde partij die je moet machtigen) terwijl je bij Google Play alleen met Google Wallet kan betalen welke alleen met credit/debit card werkt. Da's niet echt gebruikersvriendelijk voor de Nederlandse markt. Dat Google geen Paypal wil ondersteunen, sure, maar we de gemiddelde consument gebruikt hier iDEAL en dat ondersteunen ze niet.
Hij is er helemaal enthousiast over en heeft zelf de Play Store gevonden
Het feit dat dit al aangemerkt wordt als een hele prestatie zegt in mijn ogen toch wel iets over Android en de verwachtingen die mensen hebben. Zoiets als een Play Store is echt basis functionaliteit van een modern smartphone en het zou echt wel heel erg zijn als mensen die niet kunnen vinden of dat dit niet direct uitgelegd wordt in een handleiding.

Overigens is hier met een update van iOS het device gewiped, lijkt me dus dat er iets niet helemaal goed is gegaan. Tegenwoordig zijn het ook allemaal gewoon Over the Air updates en hoef je hem ook niet voor aan iTunes te hangen.
Overigens is hier met een update van iOS het device gewiped, lijkt me dus dat er iets niet helemaal goed is gegaan. Tegenwoordig zijn het ook allemaal gewoon Over the Air updates en hoef je hem ook niet voor aan iTunes te hangen.
Bij jou ook al? Er is ook niks misgegaan, de setup gaf zelf al aan dat je alles moest backuppen, omdat alles erafgegooid zou worden. Nee, da's lekker gebruiksvriendelijk :Y) En ik noem dat voorbeeld van m'n collega omdat hij dus _zonder_ vragen door het installatieproces is gekomen. Iets wat veel iPhone-gebruikers blijkbaar niet voor elkaar krijgen.
Blijkbaar heb jij nog niet vaak voor persoonlijke helpdesk mogen spelen... anders zou je niet zo verbaasd reageren.
Ik vind de iDevices helemaal niet zo gebruiksvriendelijk als vaak beweert. Nu is het ongetwijfeld verbeterd ten opzichte van 'vroeger', maar nog altijd zijn er nogal wat quirks.

Vroeger kon je bij iPads en iPhones alleen de marketplace in als je je credit card gegevens inleverde (ook voor de gratis appjes!). Tevens moest je activeren via iTunes, dus eerst iTunes installeren op je PC. Afgezien van het feit dat veel mensen geen credit card hebben, zijn veel mensen al nauwelijks in staat een programma te installeren of de USB poort te vinden: tot die tijd had je een vrij dure brick gekocht.

Daarbij ook meteen de grootste quirk van allemaal: iTunes. Mijn schoonouders wilden graag een filmpje, wat foto's en een eBook op de iPad, of ik dat voor ze kon doen. Ik uitgelegd ze dan op hun eigen computer iTunes moeten installeren, aangezien mijn iPad al met mijn iTunes gesynced is. Toen was het al vrij snel 'laat maar, veel te ingewikkeld' en 'dure prut apparaten van Apple'. Inmiddels is het voor foto's en eBooks mogelijk dit via e-mail te doen, maar dat is ondoenbaar voor grote hoeveelheden.

[Reactie gewijzigd door iWishmaster op 15 januari 2013 11:10]

Vroeger kon je bij iPads en iPhones alleen de marketplace in als je je credit card gegevens inleverde (ook voor de gratis appjes!). Tevens moest je activeren via iTunes, dus eerst iTunes installeren op je PC. Afgezien van het feit dat veel mensen geen credit card hebben, zijn veel mensen al nauwelijks in staat een programma te installeren of de USB poort te vinden: tot die tijd had je een vrij dure brick gekocht.
Dit is nooit zo geweest, klopt, het is een gigantische omslachtige procedure, je moet via iTunes naar gratis apps, daar een app "installeren" en dan zo een account aanmaken, dan heb je de optie om "Geen" bij bankgegevens in te voeren, dit is volgens mij nog steeds zo, laatst nog een nieuw account gemaakt toen ik de iPad 4 gekocht had. Dit is overigens altijd al zo gegaan, deze procedure volg ik al sinds de eerste iPod Touch uit 2008 ofzo.
Dat was in het begin echt niet zo. Je moest verplicht een creditcard opgeven. Toen ik mijn iPad in New York kocht (hij was nog niet uit in NL), moest ik om apps te kunnen downloaden een account hebben. Om dit account aan te maken moest ik een Creditcard hebben, dit mocht geen NL creditcard zijn. Ik heb toen een toegoedbon gekocht en deze gebruikt om het account te activeren zonder CC. Ook moest je per se de iPad eerst aan iTunes hangen.

Dit is allemaal uitgelegd door zo'n Apple Genius in de store op 5th Avenue. Hij heeft ook mijn iPad geactiveerd.
het is inderdaad een beetje omslachtig maar je hebt wel een betere betaalmogelijkheid op iOS dan Android (ook al is de aanschaf van een prepaid CC gemakkelijk, het is toch weer een extra iets)
@hiostu,

Ik heb het hier natuurlijk wel gewoon over een normale aanschaf in ons thuisland he...
Valt me op dat er de laatste tijd veel negatieve verhalen vrij groot in de media wordt geslingerd als het om de iPhone gaat.
Lees je iets negatiefs over een Samsung of iets dergelijks dan wordt dat vrij klein gehouden.
Ik snap het ook wel, Tweakers en andere sites moeten veel reacties etc. uitlokken..en zoals altijd worden er op topics met het woordje iPhone of Apple erin het meest gereageerd.

Ligt niet zozeer aan de iPhone dat er veel vragen komen.
Want hoe makkelijk wil je het hebben..
1 van de vele vragen gaat over Wifi instellen.

Je klikt op Instellingen - Wifi en je zet het aan..
Meer is het niet..maar als men dan geen wachtwoord heeft, of niet precies snapt wat Wifi uberhaupt is (en ja, velen weten uberhaupt niet precies wat dat is) dan ligt dat niet zozeer aan de iPhone, maar inderdaad meer aan de onwetenheid van mensen in het algemeen.
Veel makkelijker dan de iPhone wordt het niet.
Je gaat nu uit van de makkelijkste situatie.

Probeer maar eens op een iOS device op Wi-Fi te komen op de Radboud Universiteit.
Dat is echt niet alleen maar wachtwoord en username invullen.

Voor Android en Windows hebben ze PDF's moeten maken over welke settings je moet kiezen. Op iOS kun je die settings echter niet op het device zelf instellen, maar dat moet je via iTunes doen (wtf?)
Valt me op
Hangt echt af van de bril die je opzet. Ga maar de straat op met een automerk in je hoofd, zie je ze ook veel meer rondrijden.

Het valt me wel op hoeveel mensen denken dat het 'makkelijk' is. (Ongeacht Android of iPhone)
Wifi? Sommige mensen kennen dat alleen als "draadloos netwerk". Ga dan maar opzoek naar de switch.
En 'per ongeluk' je wifi uitgezet? De gemiddelde gebruiker ziet dat niet en heeft ineens problemen.

Ik denk dat 'we' eens zou moeten stoppen met zinloos lopen mekkeren op welk OS dan ook en meer tijd zouden moeten steken in het begrijpen van een eindgebruiker. Want als je ziet wat de gemiddelde techneut aan bagger oplevert als het gaat over gebruiksvriendelijkheid mogen we wel wat minder discusiŰren over technische onzin "ik heb 100Mhz meer, maar dit is een ECHTE dualcore" en zien dat de gebruikers er nog steeds heel veel moeite mee hebben.
Je klikt op Instellingen - Wifi en je zet het aan..
En wat doe je als het niet werkt... sorry hoor, maar jouw opmerking is de reden dat de helpdesk het zo druk heeft.
Hoge bomen vangen veel wind!

Nogal logisch dat dit breed uitgemeten wordt.
Apple claimt zelf de beste hard- en software te hebben.
De veiligste en meest gebruik vriendelijke.

Om die reden zijn een hoop mensen een Apple gaan kopen.
Maar keer op keer wordt aangetoond dat Apple niet de beste is.
Apple gebruikers zijn meestal gebruikers die bij god niet weten wat ze hebben aangeschaft en door gebrek aan inzicht en kennis de meeste domme vragen hebben. Het is ook het toestel met de meeste klachten op gebied van defekten en kosten internet.

Het is ook ongekend waarom een bedrijf X een iphone aanschaft om eerste te betalen voor de iphone en dan ook nog eens zien dat de nota behoorlijk hoger ligt en dan nog klagen dat de nota
zo hoog is. Vooral kosten buitenland gaat extreem omhoog met een iphone en dan zie je dat gebruikers terug stappen naar hun blackberry of nokia. Er zijn gewoon bedrijven die soms door een
paar medewerkers helemaal aan kosten uitglijden en opeens nota's hebben van duizenden euro's
omdat ze opeens naast hun email en bellen opeens veel leuke dingen kunnen doen.

Je moet je als bedrijf echt afvragen of al je personeel een iphone moet hebben of dat een blackberry voor email en bellen voldoende is. Ik denk dat het laatste goed genoeg is. Mensen die
alleen op kantoor werken met een computer voor hun neus met internet,email en een vast toestel.
Ook die zouden met een nokia goed uit de voeten kunnen maar hebben eigelijk geen toestel nodig.

De kosten zitten ook in update's en icloud alsmede wifiplus (os6)

Wat nog dommer is dat als men overgaat op apple computer en vervolgens windows erop gaan draaien om hun boekhouding goed te laten lopen met systemen van toeleveranciers etc etc.

En dan ook nog werken met de dramatische iTunes.

Apple toestellen vindt ik zelf lelijk maar de laptops en computers die men had waren altijd mooi
maar is reeds allemaal achterhaald behalve het imago en het prijskaartje is Apple de allerbeste.

[Reactie gewijzigd door nlb op 15 januari 2013 21:07]

- "Apple gebruikers zijn meestal gebruikers die bij god niet weten wat ze hebben aangeschaft en door gebrek aan inzicht en kennis de meeste domme vragen hebben"
Het lijkt mij zeer apart dat mensen blind 700 euro uitgeven aan een smartphone. Logischer lijkt het mij dat op basis van mond op mond reclame hiervoor kiezen. Dat ze niet weten wat ze hebben aangeschaft klopt misschien, niet iedereen is een tweaker en _wil_ dit ook weten. Slechts de kennis dat het een device is wat aan hun behoeftes voldoet is genoeg voor sommige.

-"Het is ook het toestel met de meeste klachten op gebied van defekten en kosten internet. "
Benieuwd naar je bron :)

-"Het is ook ongekend waarom een bedrijf X een iphone aanschaft om eerste te betalen voor de iphone en dan ook nog eens zien dat de nota behoorlijk hoger ligt en dan nog klagen dat de nota
zo hoog is. Vooral kosten buitenland gaat extreem omhoog met een iphone"
Heb je er wel eens aan gedacht dat gebruikers hun device meer gebruiken als ze een iphone hebben ipv een blackberry waar je nauwelijks op kan internetten? Natuurlijk gaat de rekening dan omhoog. Dat is hetzelfde verhaal met de accus. Met die nokias belde je alleen dus ja accu zat over voor standby tijd

-"De kosten zitten ook in update's en icloud alsmede wifiplus (os6)"
Want die zijn betaald? als je het over datakosten hebt, standaard werken deze functionaliteit alleen over 3g

-"En dan ook nog werken met de dramatische iTunes. "
Dat _hoeft_ niet. Mijn iPhone ziet iig iTunes nooit. Muziek gaat allemaal via spotify en de rest gaat via de cloud

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 15 januari 2013 21:43]

Ik hen net een iPhone4, zit nauwelijks een handleiding bij. Gelukkig vond ik de iPhoneclub op internet: http://www.iphoneclub.nl/. Daarop vond ik alle informatie. Maar de fout ligt bij Apple: they think (?) different.
Ik werk zelf bij Qelp en merk vooral de varieteit die ik tegenkom bij Android/WP/Apple telefoons. Op het moment heb ik echt enorm veel manieren gezien hoe je een emailaccount moet instellen en hoe je een SMS-servicenummer moet veranderen. Op sommige toestellen is het gewoon niet mogelijk, of op een, voor sommige mensen, onlogische plek neergezet. Deze hulpvragen kunnen dus goed helpen met het oplossen van dit probleem welke elk persoon kan tegenkomen ongeacht de leeftijd.
Vreemd dat de meeste vragen gaan over instellen mobiele netwerk, wifi en mms. Volgens mij gaat dit geheel automatisch... Of verwachten de iphone gebruikers teveel van hun iphone? Je moet wel zelf de opdracht geven en zelf wachtwoord van je draadloos modem opgeven ;)

Ik vind het een vreemd en ongeloofwaardig onderzoek omdat het instellen van netwerken e.d. op zelfde manier gaat, of je nu een android windows of een ios besturingssysteem hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True