De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop is een rechtszaak gestart tegen Apple. Test-Aankoop stelt dat de iPhone-fabrikant de wettelijke bepalingen die voor de garantie gelden, niet respecteert door onder andere zijn AppleCare-programma actief aan te prijzen.
De zaak van Test-Aankoop tegen Apple is maandag gestart voor de rechtbank van koophandel in Brussel nadat het al eerder een ingebrekestelling had verstuurd naar Apple. Volgens de consumentenorganisatie maakt Apple zich schuldig aan het onjuist informeren van de consument over zijn rechten met betrekking tot de garantie. Vooral het AppleCare Protection Plan, het omstreden garantieprogramma van Apple, zit de organisatie dwars. Apple zou pogen de garantieregeling, die tegen betaling twee tot drie jaar 'extra' garantie biedt op aangeschafte hardware, zoveel mogelijk te verkopen, terwijl de consument wettelijk het recht heeft op minimaal twee jaar garantie.
Test-Aankoop ageerde net als tien andere Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, al eerder tegen Apple. Ook verwijst de organisatie naar Italië, waar Apple in een soortgelijke zaak een boete van 900.000 euro kreeg opgelegd wegens misleiding van de consument.
De rechtszaak die Test-Aankoop is gestart, zal enige tijd in beslag nemen. Volgens Gilles de Halleux van Test-Aankoop moet er eerst een agenda voor de zaak worden opgesteld en kan het nog maanden gaan duren voordat er een uitspraak is in de zaak.
[Reactie gewijzigd door CuBras op maandag 14 januari 2013 20:12]
[Reactie gewijzigd door loetje6 op maandag 14 januari 2013 22:05]
In Nederland heb je gewoon recht op een product dat aan de overeenkomst beantwoordt (art. 7:17 lid 1 BW). Rechters houden daarbij altijd een minimum van twee jaar garantie aan, zoals aangegeven in de Europese richtlijnen. Die zes maanden die in art. 7:18 lid 2 BW genoemd worden hebben alleen met de bewijslast te maken, niet de duur van de garantie.In Nederland is het dan ook zo dat je wettelijk 6 maanden garantie hebt (veel merken geven toch 1 of 2 jaar beperkte garantie) maar daarentegen wel een bepaalde levensduur van een apparaat mag verwachten.
[Reactie gewijzigd door evEndzhar op dinsdag 15 januari 2013 00:09]
[Reactie gewijzigd door To_Tall op dinsdag 15 januari 2013 00:40]
Klopt.[...]
In Nederland heb je gewoon recht op een product dat aan de overeenkomst beantwoordt (art. 7:17 lid 1 BW). Rechters houden daarbij altijd een minimum van twee jaar garantie aan, zoals aangegeven in de Europese richtlijnen. Die zes maanden die in art. 7:18 lid 2 BW genoemd worden hebben alleen met de bewijslast te maken, niet de duur van de garantie.
Het probleem is dat men de diverse zaken door elkaar haalt.Het probleem in dit geval is dat Apple standaard maar een jaar garantie geeft en daar extra garantie bij probeert te verkopen, terwijl de minimale garantieduur in België voor nieuwe goederen twee jaar is.
Klopt.De zogenaamde (wettelijke) garantie, zoals men dit in de volksmond noemt, is feitelijk gewoon de conformiteit van art. 7:17 BW.
Art. 7:6a BW gaat over handelsgarantie ofwel bijkoopgarantie. Dit zijn rechten of vorderingen die de verkoper of producent de koper toekent naast alle rechten en vorderingen die de wet de koper al toekent (zie o.a. conformiteit). Dit staat duidelijk in lid 1 van het artikel beschreven.
Nee hoor.Ik denk dat je zelf wat dingen door elkaar haalt.
[Het] is niet zo dat de verkopende partij en fabrikant verplicht zijn om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.
Wablief ?De verkopende partij is verplicht om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.
[Reactie gewijzigd door Mijiru op dinsdag 15 januari 2013 02:53]
Verwarrend?[...]
[...]
Wablief ?
Lees nog maar eens heel goed.Maar het is niet zo dat de verkopende partij en fabrikant verplicht zijn om minimaal twee jaar garantie te verstrekken, omdat de "wettelijke garantie" twee jaar is.
Dus anders gezegd:
De verkopende partij is verplicht om minimaal twee jaar garantie te verstrekken, dus de garantieperiode dient minimaal twee jaar te zijn, omdat de verjaringstermijn van de verkopende partij minimaal twee jaar is voor de aansprakelijkheid voor de non-conformiteit.
[Reactie gewijzigd door SizzLorr op dinsdag 15 januari 2013 10:06]
[Reactie gewijzigd door Vayra op dinsdag 15 januari 2013 11:45]
Ik ben er al een tijdje naar op zoek maar heb hier nog nooit een uitspraak over gevonden. Heb je een linkje?Rechters houden daarbij altijd een minimum van twee jaar garantie aan, zoals aangegeven in de Europese richtlijnen
Ik kan door honderden uitspraken gaan zoeken, maar rechters moeten zich feitelijk gewoon aan art. 5.1 van Richtlijn 1999/44/EG houden:Ik ben er al een tijdje naar op zoek maar heb hier nog nooit een uitspraak over gevonden. Heb je een linkje?
Dat conformiteit gelijk staat aan wettelijke garantie wordt ook wel bevestigd in rechtzaken. Om LJN: BT6751 maar als voorbeeld te nemen:De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
Naar het voorlopige oordeel van de voorzieningenrechter worden consumenten door verzoeksters praktijk, waarbij na het verstrijken van de fabrieksgarantie en zonder bijkoopgarantie altijd (een deel van de) reparatiekosten in rekening worden gebracht, zonder dat bezien wordt of er sprake is van non-conformiteit, onvolledig en daardoor misleidend geïnformeerd over hun wettelijke rechten ten aanzien van herstel of vervanging van een non-conform product. Door het berekenen van een deel van de reparatiekosten wordt hun eventuele wettelijke recht op kosteloos herstel of vervanging daarop onthouden.
Klopt.[...]
Ik kan door honderden uitspraken gaan zoeken, maar rechters moeten zich feitelijk gewoon aan art. 5.1 van Richtlijn 1999/44/EG houden:
[...]
Dat conformiteit gelijk staat aan wettelijke garantie wordt ook wel bevestigd in rechtzaken. Om LJN: BT6751 maar als voorbeeld te nemen:
[...]
Bedankt voor het compliment!Ik wil niet weer met bbcs in discussie (ik wordt al moe bij de gedachte...)
Er is helemaal geen rechter die oordeelt dat de consument recht heeft op 2 jaar garantie.maar er is voor zover ik weet geen Nederlandse rechter die ooit gezegd heeft: "u heeft recht op 2 jaar bescherming".
Dat is voor mij onmogelijk te bewijzen. Het moet voor jou wel makkelijk genoeg te bewijzen zijn dat rechters een beroep op non-conformiteit voor het verstrijken van twee jaar al afwijzen op grond van verjaring.Waarom niet? Omdat dat niet in de Nederlandse wet staat. Jij beweert dat Nederlandse rechters dat wel doen. Nou, laat maar eens zien dan, ik ben erg benieuwd.
Toch heeft de Nederlandse consument wel degelijk met de EU richtlijn te maken, en wel via artikel 7:6 lid 3 BW.Waar staat dan dat 2 jaar verplicht is? In Nederland heeft een consument en verkoper NIETS met EU richtlijnen of wetgeving te maken, die zullen toch echt eerst in een nationale wetgeving opgenomen moeten worden.
Hehe, eindelijk iemand die het begrijpt.Je kletst verder. Als de economische levensduur 4 jaar is heb je in Nederland gewoon bescherming tegen non-conformiteit als er in die periode iets stuk gaat. Addertje is dat na de eerste 6 maanden de kopen moet aantonen dat het deffect al aanwezig was bij het afsluiten van de koop. Daarom kan garantie bijkopen soms wel handig zijn. Het is eigenlijk een soort non-hassel verzekering.
Lidstaten van de EU zijn verplicht de richtlijnen in nationale wet op te nemen, hoewel dit niet in precies dezelfde vorm hoeft te zijn. Zie artikel 288 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese UnieEen land mag compleet afwijken van de garantiebepalingen, want de EU stelt een richtlijn en dat is niet een wet!
(24) Overwegende dat de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben op het door deze richtlijn bestreken gebied strengere voorschriften vast te stellen of te handhaven teneinde de consument een nog hoger beschermingsniveau te bieden;
Het product moet wel aan de verwachting voldoen die ik er bij het sluiten van de koop van had. Ik heb dus niet de verwachting dat het apparaat gedurende de economische levensduur kapot gaat.Nergens in de Europese richtlijn staat dat een product gedurende de economische of gemiddelde levensduur probleemloos mee dient te gaan.
En dat is nu net wél tegen de wet in België. In België heb je twee jaar garantietermijn. Punt. Je hoeft als koper niet door allerlei hoepels te springen of aan allerlei voorwaarden te voldoen om in het tweede jaar je gelijk te halen.elk toestel heeft 1j volledige garantie. het 2de jaar moet jij kunnen aantonen dat het deffect reeds aanwezig was in het eerste jaar wil je het opgelost krijgen.
Diverse landen hebben dat gedaan om dat gezeik niet te hebben van die discussies van mensen die conformiteit en garantie door elkaar halen.[...]
En dat is nu net wél tegen de wet in België. In België heb je twee jaar garantietermijn. Punt. Je hoeft als koper niet door allerlei hoepels te springen of aan allerlei voorwaarden te voldoen om in het tweede jaar je gelijk te halen.
Het gaat niet om de gerechtvaardigde verwachting, niet om de redelijke verwachting, maar het gaat om de verwachting op grond van de overeenkomst met daarbij de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.En wat is volgens jou in de praktijk het verschil tussen 'garantie moeten verschaffen' en 'verantwoordelijk/aansprakelijk zijn voor de vervanging danwel reparatie van het geleverde product indien het niet aan de gerechtvaardigde verwachtingen voldoet' ?
Mis.In beiden gevallen voldoet een product binnen een termijn van minimaal 2 jaar niet aan wat je ervan mag verwachten (kapot gaan valt daar ook onder) en dient de verkopende partij deze situatie te herstellen.
Tegen een appel zeg je toch ook geen peer?Of je het dan garantie noemt of verantwoordelijk/aansprakelijk voor conformiteit is dan dan een woorspelletje, niet?
Nogmaals: er staat nergens dat de verkopende partij verplicht is om minimaal twee jaar garantie te verstrekken.jammer genoeg is dit wel wettelijk.
ik citeer vanuit de wet op de garantie:
Welke is de garantietermijn?
De wettelijke garantie kan worden ingeroepen indien de non-conformiteit wordt vastgesteld in de 2 jaar vanaf de levering van het goed. De wettelijke garantie begint dus te lopen vanaf de levering van het goed aan de consument.
Indien de vaststelling is gedaan binnen de eerste zes maanden wordt verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.
Indien de vaststelling meer dan zes maanden na de levering is gedaan, is de consument verplicht het bestaan van de non-conformiteit op het moment van de levering te bewijzen. Deze termijn kan worden verkort voor tweedehandsgoederen, maar mag echter niet korter zijn dan 1 jaar.
bron: http://economie.fgov.be/n...ntie/Wettelijke_garantie/
ik versta het zoals ik het eerder heb uitgelegd, natuurlijk is deze met momenten anders interpreteerbaar, maar ik dacht toch dat ik het aan het rechte eind heb.
bron: http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Contractuele_commerciele_garantie/Welk verschil is er tussen wettelijke en commerciële garantie?
Wettelijke garantie: de consument heeft er automatisch recht op tegenover de eindverkoper bij wie hij het goed heeft verworven. De consument moet er dus niet over onderhandelen. De verkoper mag deze garantie niet beperken. Commerciële garantie: Ze kan worden geleverd door de eindverkoper of door de fabrikant. Ze mag de wettelijke garantie van de eindconsument niet beperken. Ze moet voordeliger zijn dan de wettelijke garantie.
Let op: een commerciële garantie aangeboden door de fabrikant moet geen duur van twee jaar hebben, in tegenstelling tot de wettelijke garantie geleverd door de verkoper.
Voorbeeld : ik heb een nieuwe koelkast gekocht in een winkel. De wettelijke garantie ten laste van de verkoper is 2 jaar: In geval van een bewezen gebrek aan conformiteit heb ik recht op de kosteloze aanpassing van het apparaat.
Zelfs wanneer het commerciële garantiedocument geleverd door de fabrikant voorziet dat enkel de compressor van de koelkast wordt gewaarborgd gedurende een periode van 5 jaar (maar de vervoers-en de arbeidskosten niet dekt), verlies ik mijn wettelijke garantie van 2 jaar aangeboden door de verkoper niet.
[Reactie gewijzigd door max998 op maandag 14 januari 2013 23:19]
niets dikke winst, want die garantie gaat met de verkoop over naar de nieuwe eigenaar. de garantie is namelijk aan het apperaat gebonden, niet aan de gebruiker.Terwijl het gros van de mensen hun apparaat na 1 jaar doorverkoopt en dan weer opnieuw aanschaft omdat Apple dat aansmeerd bij hun nieuwe apparaatje. Dikke winst
Waar staat dan dat de verkopende partij verplicht is om een garantieperiode te verstrekken die langer is dan twee jaar?Zelfs langer dan twee jaar!
In het Europees recht is de termijn van twee jaar opgenomen waarbinnen de leverancier er voor moet zorgen dat het geleverde produkt aan de conformiteitsbeginselen voldoet.
Hoho, dat doen die consumentenorganisaties!!!!Nu zegt iemand hier terecht "conformiteitsbeginselen" begint bbcs opeens weer over garantieperiode... sjonge sjonge zeg.
Klopt: de koopovereenkomst met daarbij de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.Voor vrijwel ieder apparaat is wel te achterhalen wat voor levensduur je mag verwachten.
De aard van de zaak: onder andere: nieuw/tweede hands. Ook de prijs is van toepassing.Bij conformiteit gaat het niet alleen over de uitspraken van de verkopende partij, maar ook over de "aard van de zaak".
Dus als de fabrikant en verkopende partij maar één jaar garantie geven en aangeven dat het product probleemloos mee zou gaan en een consumentenorganisatie geeft aan dat het product 5 jaar probleemloos mee dient te gaan, mag je dan uit gaan van die 5 jaar?Het gaat er onder meer om wat de koper redelijkerwijs mag verwachten.
Neem bijvoorbeeld een notebook.Ik denk niet dat Apple in de verkoopovereenkomst heeft staan dat hun apparatuur maar 1 jaar meegaat. En zelf al hebben ze dat ergens in de kleine lettertjes staan, dan nog is het de vraag of je dat als consument mag verwachten.
Gezien de prijzen van de Apple producten mag je als consumenten verwachten dat ze bij normaal gebruik langer meegaan dan 1 jaar. Er valt wel te stellen, dat hoe duurder het product, hoe langer je mag verwachten dat jet meegaat.
Nederland kent wel degelijk die termijn van de verjaringstermijn van de verkopende partij van twee jaar voor de aansprakelijkheid van non-conformiteit.Dat er in Nederland geen termijn van 2 jaar wordt genoemd is zowel een vloek als een zegen. In principe heb je als consument ook nog rechten na 2 jaar. Maar je moet na 6 maanden wel aannemelijk kunnen maken dat een probleem al aanwezig was bij aflevering.
[Reactie gewijzigd door TheKmork op dinsdag 15 januari 2013 05:11]
[Reactie gewijzigd door Brazos op dinsdag 15 januari 2013 11:12]
Een non-conformiteit is iets wat je niet kon verwachten van je apparaat. Zoals Omega Supreme hierboven al zegt: van een Apple-apparaat verwacht je toch dat het zeker 2 jaar meegaat (zo niet langer)?De term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantieperiode (zoals die vervloekte consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten ons doen willen laten geloven), maar is een andere term voor conformiteit; "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
Zie mijn opmerking eerder. Eigenlijk doe je de consument nog tekort met 2 jaar verjaringstermijn. Je mag van een telefoon verwachten dat hij (accu uitgesloten) een jaar of 5 fatsoenlijk werkt. Oudere Nokia 3310's hielden het wellicht met gemak 10 jaar vol, maar 5 jaar moet te doen zijn toch? Gedurende die periode heb je als consument recht op gedeeltelijke schadeloosstelling als je apparaat toch kapot gaat en daar geeft Apple dus niet thuis. Volgens Apple krijg je een jaar lang alle reparaties vergoed (hoewel het alsnog vaak op "waterschade" gegooid wordt, maar dat is niet specifiek een issue met Apple) en daarna heb je vette pech. Zo werkt het recht dus niet.Die twee jaar "wettelijke garantie" is de verjaringstermijn van de verkopende partij voor de non-conformiteit; dus als het product niet volgens de koopovereenkomst geleverd is of niet de eigenschappen bezit welke de consument op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten.
Nee hoor.[...]
Een non-conformiteit is iets wat je niet kon verwachten van je apparaat. Zoals Omega Supreme hierboven al zegt: van een Apple-apparaat verwacht je toch dat het zeker 2 jaar meegaat (zo niet langer)?
Nee hoor.[...]
Zie mijn opmerking eerder. Eigenlijk doe je de consument nog tekort met 2 jaar verjaringstermijn. Je mag van een telefoon verwachten dat hij (accu uitgesloten) een jaar of 5 fatsoenlijk werkt.
Dat een product probleemloos 5 jaar mee KAN gaan, wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij en fabrikant gedurende die periode voor alle defecten aansprakelijk zijn.Oudere Nokia 3310's hielden het wellicht met gemak 10 jaar vol, maar 5 jaar moet te doen zijn toch?
Terecht dat Apple niet thuis geeft.Gedurende die periode heb je als consument recht op gedeeltelijke schadeloosstelling als je apparaat toch kapot gaat en daar geeft Apple dus niet thuis.
Ja hoor.[...]
Nee hoor.
[...]
Nee hoor.
Dan moet je mijn reactie nog maar eens lezen, want dat zeg ik nergens. De Nederlandse wetgeving is ruimer dan de Europese, maar levert tegelijkertijd meer discussie op. Let wel: het gaat hier over een Belgische organisatie. Van het Belgische consumentenrecht weet ik niet zoveel.[...]
Dat een product probleemloos 5 jaar mee KAN gaan, wilt nog niet zeggen dat de verkopende partij en fabrikant gedurende die periode voor alle defecten aansprakelijk zijn.
Nee hoor.Kijk, de wetgeving kent geen gemiddelde levensduur. Dat is een "regel" die verzonnen is door de consumentenorganisaties die het niet eens zijn met de korte garantieperiodes en liever zien dat die garantieperiode opgerekt wordt tot de gemiddelde levensduur.
Dat ligt aan hun rol. Als fabrikant: terecht. Als verkoper: onterecht. Maarja, wat wil je doen tegen Apple? Ze aanklagen om een iApparaat? Als je daar al voor naar je rechtsbijstandverzekering kunt, vergoeden ze je schade ipv Apple te vervolgen[...]
Terecht dat Apple niet thuis geeft.
Nogmaals: lees mijn reactie nog eens, dat zeg ik nml nergens.Kijk, al gaan telefoons gemiddeld 5 jaar mee, dan betekent dat nog niet dat de verkopende partij of fabrikant de telefoon kosteloos moet repareren als de telefoon eerder kapot gaat.
Juist, wat je mag verwachten. Een levensduur is daar onderdeel van. Bekend verhaal is met wasmachines, waar winkels vaak standaard 2 jaar garantie op geven en wat je kunt verlengen naar bijvoorbeeld 5 jaar. Je bent als consument gek als je die verlengde garantie koopt, want je hebt al recht op een werkend apparaat gedurende een X-aantal jaar (geen idee hoelang dat voor wasmachines is, maar ze horen >2 jaar mee te gaan, laag ingeschat). Dat betekent dus dat je na je garantieperiode recht hebt op een bijdrage in de reparatiekosten, niet op kostenloze reparatie. Ik heb dat ook nergens gezegd, dat maak jij er steeds van.Conformiteit is niets anders dan dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd dient te zijn en de eigenschappen dient te bezitten welke de koper op grond van die koopovereenkomst had mogen verwachten met daarnaast de uitspraken van fabrikant en verkopende partij.
[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op maandag 14 januari 2013 23:53]
Ach, die gasten beroepen zich op de "Europese wetgeving" die bepaald dat de verkopende partij en fabrikant verplicht zijn om minimaal twee jaar garantie moeten verstrekken, omdat de "wettelijke garantie" twee jaar zou zijn. Die regel bestaat niet.Mag ik je er op wijzen dat dit om een Belgische consumenten organisatie gaat, die een proces aanspant om Apple conform te maken aan de Belgische consumentenwet? Wat je daar zegt kan best kloppen voor de Nederlandse wet, maar geldt niet voor België.
Klopt, maar als diverse consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten gaan raaskalken dat volgens de Europese Wetgeving de verkopende partij en fabrikant verplicht zijn om een garantieperiode te verstrekken die langer is dan twee jaar terwijl de Europese richtlijn zelf totaal iets ander spreekt, moeten die gasten heel snel hun kop houden.Landen zijn verplicht om hun wetten zo aan te passen dat zij niet in tegenspraak zijn met Europese richtlijnen.
Nee, dat komt uit de koker van die consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten.Juridisch gezien is het niet handig als er over "garantie" gesproken wordt, maar dat komt waarschijnlijk uit de koker van de journalisten, om zo de zaak enigszins duidelijk te maken aan de gemiddelde lezer.
Het is juist helemaal niet vaag.Effectief zijn de conformiteitsregels wel een soort van garantie, maar dan wel tamelijk vaag, met wat addertjes onder het gras.
U ziet het liever dat u als consument uitgeknepen wordt? Hoewel de toon die je hier aanslaat mij het idee geeft dat je de eigenaar bent van een of andere fabriek waar van Chinese kindertjes telefoons worden gemaakt...die vervloekte consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten
Nee, maar ik heb een gruwelijke hekel aan consumentenorganisaties die in een eigen wereld leven en tegen de schenen van de ondernemer schoppen als zij niet aan "hun regels" houden.[...]
U ziet het liever dat u als consument uitgeknepen wordt? Hoewel de toon die je hier aanslaat mij het idee geeft dat je de eigenaar bent van een of andere fabriek waar van Chinese kindertjes telefoons worden gemaakt...
het resultaat van is.vervloekte consumentenorganisaties
[Reactie gewijzigd door BramT op dinsdag 15 januari 2013 11:39]
Hmm, een aanname die niet klopt.Kijk even naar z'n profiel en je ziet dat meneer bbcd is gelieerd aan www.bitsbytesdeals.nl. Je hebt verder niet heel veel denkstappen nodig om je voor te stellen waar
"Die gasten" krijgen nochtans gelijk van de Belgische overheid. Als je over een bepaalde zaak totaal geen kaas gegeten hebt, kan je dan aub je mond erover houden? 1 minuut googlen haalt heel je betoog onderuit.Er bestaat geen regel die bepaald dat de verkopende partij of fabrikant wettelijk verplicht is om een bepaalde periode garantie te verstrekken.
De term "wettelijke garantie" slaat niet op de garantieperiode (zoals die vervloekte consumentenorganisaties en consumentenautoriteiten ons doen willen laten geloven), maar is een andere term voor conformiteit; "De zaak dient aan de overeenkomst te beantwoorden."
Lees eens aub het volgende heel goed:[...]
"Die gasten" krijgen nochtans gelijk van de Belgische overheid. Als je over een bepaalde zaak totaal geen kaas gegeten hebt, kan je dan aub je mond erover houden? 1 minuut googlen haalt heel je betoog onderuit.
bron: http://economie.fgov.be/nl/consument/Garantie/Contractuele_commerciele_garantie/Welk verschil is er tussen wettelijke en commerciële garantie?
Wettelijke garantie: de consument heeft er automatisch recht op tegenover de eindverkoper bij wie hij het goed heeft verworven. De consument moet er dus niet over onderhandelen. De verkoper mag deze garantie niet beperken. Commerciële garantie: Ze kan worden geleverd door de eindverkoper of door de fabrikant. Ze mag de wettelijke garantie van de eindconsument niet beperken. Ze moet voordeliger zijn dan de wettelijke garantie.
Let op: een commerciële garantie aangeboden door de fabrikant moet geen duur van twee jaar hebben, in tegenstelling tot de wettelijke garantie geleverd door de verkoper.
Voorbeeld : ik heb een nieuwe koelkast gekocht in een winkel. De wettelijke garantie ten laste van de verkoper is 2 jaar: In geval van een bewezen gebrek aan conformiteit heb ik recht op de kosteloze aanpassing van het apparaat.
Zelfs wanneer het commerciële garantiedocument geleverd door de fabrikant voorziet dat enkel de compressor van de koelkast wordt gewaarborgd gedurende een periode van 5 jaar (maar de vervoers-en de arbeidskosten niet dekt), verlies ik mijn wettelijke garantie van 2 jaar aangeboden door de verkoper niet.
Het is geen garantie die de fabrikant of winkelier aan de koper verstrekt, maar dat de wetgeving bepaald heeft dat het product volgens de koopovereenkomst dient te zijn.Apple moet echter ook nog bescherming tegen non-conformiteit bieden gedurende de economische levensduur van het product. In die periode moet de klant aantonen dat het deffect al aanwezig was bij het sluiten van de koop. En dat is soms lastig en dan kan extra garantie gewoon handig zijn.
Dat hoeven ze niet, omdat de wetgeving die al biedt.Apple (en iedere verkoper) zou dat klanten daar gewoon op moeten wijzen als ze extra garantie bij verkopen.
[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op dinsdag 15 januari 2013 12:40]
Nee, die organisaties denken dat zij zelf boven de wet staan en geven een eigen visie. En bedrijven zoals Apple dansen niet naar hun pijpen.Aanpakken die handel! Lijkt wel of elk bedrijf tegenwoordig boven de wet staat..
Jouw mening.Ik denk dat jij toch nog eens opnieuw Artikel 7:17, 7:21 Lid 1 en Lid 2 en 7:22 Lid 1 sub a en sub b moet gaan lezen van het BW... Dan heb je misschien wat meer verstand en inzicht van waar je het over hebt... Op dit moment lijk je dat totaal niet te hebben namelijk...
Nee, omdat het onder conformiteit valt en niet onder garantie.Jij bent grappig
Garantie is, hoezeer je dit ook probeert te pareren met andere termen, wel degelijk een recht in de zin van wat men verstaat onder garantie.
De term maakt wel veel uit.Men wilt bij een defect gewoon een gratis reparatie of een vervanging. Dat verstaat men onder garantie. De wet beschrijft dit inderdaad als "conformiteit" en dat het apparaat "non-conform" wordt. Echter: de term maakt helemaal niets uit!
Terwijl het twee totaal verschillende zaken zijn.De consument zal het een rotzorg zijn of het conformiteit of garantie wordt genoemd, in essentie verstaat men er hetzelfde onder.
En hier ga je gruwelijk de fout in.Dus: Garantie is wel degelijk een recht! Een gunst... Gaan we het helemaal mooi maken, alsof je op je knietjes moet vallen uit dank als een bedrijf je apparaat repareert. Zo is het dus mooi niet!
Als een bedrijf als Apple na 1 jaar zegt dat je geen garantie meer krijgt, dan breken ze het burgerlijk wetboek. Punt uit. Je hebt recht op een werkend apparaat, en of jij dat nou wilt omschrijven met garantie of conformiteit maakt geen donder verschil: de consument heeft wel degelijk langer dan 1 jaar het recht op gratis reparatie dan wel vervanging, ZONDER oplicht praktijken als Apple Care.
Nee hoor. Omdat de garantie onder artikel 6a valt en niet onder de artikelen 17 t/m 24!Als een bedrijf als Apple na 1 jaar zegt dat je geen garantie meer krijgt, dan breken ze het burgerlijk wetboek.
Ook weer mis.Punt uit. Je hebt recht op een werkend apparaat,
Lees aub de regels eens opnieuw door:en of jij dat nou wilt omschrijven met garantie of conformiteit maakt geen donder verschil: de consument heeft wel degelijk langer dan 1 jaar het recht op gratis reparatie dan wel vervanging, ZONDER oplicht praktijken als Apple Care.
[Reactie gewijzigd door bbcs op maandag 14 januari 2013 22:49]
Maar conformiteit is niet hetzelfde als garantie!!!!!Je zegt zelf:
"In geval van non-conformiteit dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt."
Voor de gemiddelde consument is dit effectief precies hetzelfde als garantie.
En daarmee ga je nat om het strafrecht er bij te halen. Als je een beetje juridische achtergrond had (en je verwijst nota bene naar het Burgelijk Wetboek) dan had je geweten dat dit civiel is.Dus kan de verkopende partij en de fabrikant nooit strafrechtelijk vervolgd worden omdat ze maar één jaar garantie verstrekken.
Nogmaals: Dat maakt voor de consument niet uit waar het onder valt. Feitelijk ziet de consument die wet als de garantiewet. Wat die wet omschrijft, is precies wat de consument wilt hebben. Ik noem het geen wettelijke garantie, en de gemiddelde consument ook niet; maar het valt wel te omschrijven als garantie gezien dat het woord is dat in de volksmond wordt gebruikt om, wellicht zonder exacte achterliggende kennis, deze conformiteits wet te benoemen...Nee, omdat het onder conformiteit valt en niet onder garantie.
Garantie is alleen artikel 6a.
En jij maakt net zoals zovelen de fout door de term "wettelijke garantie" anders te zien dan wat het werkelijk is.
Maak aub niet de verwarring om die zaken door elkaar te halen.
Dat is onzin. Hoe de consument het omschrijft maakt geen donder uit, de regels in het wetboek blijven onveranderd.De term maakt wel veel uit.
Want als men alles op één grote hoop gaat gooien, klopt er van de regels totaal niets meer.
Ja zo ken ik er ook nog wel een paar. Kom op zegEn of men bij een defect gratis reparatie of vervanging wilt, moet zeker de regels omtrent garantie en conformiteit uit elkaar gehouden worden!
Een defect product kan wel degelijk conform de koopovereenkomst zijn, terwijl een non-conform product ook defect kan zijn.
Dus een defect product wilt nog niet zeggen dat het product non-conform is.
Lol, als je hiermee wilt zeggen dat als Apple een regeltje opneemt "Defecten vallen niet onder de garantie" dat ze het dan niet hoeven te leveren, dan is dat geheel fout. Het hoeft misschien inderdaad niet in de zin van de term als je deze STRICT gaat bekijken, maar helaas voor Apple schrijft het wetboek dan voor dat het product non-conform wordt en beginnen we weer van voor af aan: Apple heeft het product dan te repareren danwel te vervangen. Al schrijven ze in de garantievoorwaarden dat de klant nergens recht op heeft houdt het nog geen stand. Zou wat zijn zeg, straks geen enkele fabrikant meer die iets hoeft te repareren zeker?Punt twee: als een product conform de koopovereenkomst is, kan gekeken worden naar de garantie die verstrekt is. Dan dient men de garantievoorwaarden die bij de koop verstrekt is te raadplegen om te kijken of een defect onder de garantievoorwaarden valt.
Jaja, nogmaals: wat de consument onder garantie verstaat. Dat de consument de term verkeer pakt doet niet onder aan het feit dat ze recht hebben op wat de term voor hen inhoudt: een kostenloze reparatie dan wel vervanging...Nee hoor. Omdat de garantie onder artikel 6a valt en niet onder de artikelen 17 t/m 24!
We hebben het hier niet over tweedehands Marktplaats aankopen... Het gaat over de verkoop van nieuwe Apple producten. Die koop je niet voor reserve onderdelen. Dus: in dezen kan het product niet defect zijn. As such:Dus in de koopovereenkomst kan wel degelijk een product bepaald zijn die defect is en welke de koper gekocht heeft voor reserve onderdelen.
Daar zijn we het dus in ieder geval over eensIn geval van non-conformiteit dient de verkopende partij kosteloos ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt.
Neen, kwestie van het wetboek lezen.Terzijde: ik heb het vermoeden dat jij je informatie haalt van consuwijzer.
Het verschil zit 'm hier in dat de diverse organisaties conformiteit en garantie door elkaar halen, omdat men hetzelfde onder verstaat.[...]
Nogmaals: Dat maakt voor de consument niet uit waar het onder valt. Feitelijk ziet de consument die wet als de garantiewet. Wat die wet omschrijft, is precies wat de consument wilt hebben. Ik noem het geen wettelijke garantie, en de gemiddelde consument ook niet; maar het valt wel te omschrijven als garantie gezien dat het woord is dat in de volksmond wordt gebruikt om, wellicht zonder exacte achterliggende kennis, deze conformiteits wet te benoemen...
Dus, het verschil is helemaal niets. Dat men een verkeerde naam voor het beestje gebruikt wil nog niet zeggen dat ze er daardoor maar geen recht op hebben.
Leuk dat de consument dat ziet. Maar dat betekend nog niet dat het juist is, of waar. De rechter zou het zo het raam uit gooien.Feitelijk ziet de consument die wet als de garantiewet.
Nee. De rechter gooit het niet zo uit het raam, want de rechter weet ook wel, dat wat de consument "garantie" noemt, over datzelfde gaat wat in de wet "conformiteit" heet. De wet is een beschermend middel, dus ook ter bescherming van de consument. De rechter weet dit ook, en zal de consument heus niet wegsturen omdat deze aanspraak maakt op garantie i.p.v. conformiteit.[...]
Leuk dat de consument dat ziet. Maar dat betekend nog niet dat het juist is, of waar. De rechter zou het zo het raam uit gooien.
[Reactie gewijzigd door Kajel op dinsdag 15 januari 2013 09:42]
Als ik onder appel peer versta en de termen door elkaar haal, wil dat nog niet zeggen dat ik geen recht heb op één van de twee: namelijk de juiste.En dan kun jij wel zeggen dat jij onder appel peer verstaat, dan nog heb jij niet het recht om de regels van appels en peren door elkaar te halen.
Als Apple producten zo brak zijn dat ze een power user niet aankunnen, dan zijn het toch niet zulke premium producten als hier beweerd wordt...Komt ook nog bij dat bij de gemiddelde levensduur niet de gebruiksintensiteit, de gebruiksfrequentie en nog een paar zaken niet mee zijn genomen, wat het gebruik van de gemiddelde levensduur totaal onzinvol is.
Okay, laten we het eens zijn dat de twee termen door elkaar gehaald worden, zo ver waren we een paar posts geleden al. Echter: dat maakt NIETS uit voor het recht dat de consument heeft en behoud, ondanks het door elkaar halen van de termen. Of ze het nu Appel of Peer noemen terwijl het Peer moet heten: het recht blijven ze houden... Al noemen ze het Sinaasappel...De diverse organisaties lezen in plaats van conformiteit garantie, dus halen zij die twee zaken door elkaar.
[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op dinsdag 15 januari 2013 12:05]
En wat is je punt? Dat deze rechtzaak maar gestaakt moet worden ofzo?Ik ben er van overtuigd
[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op maandag 14 januari 2013 20:12]
[Reactie gewijzigd door Broner op dinsdag 15 januari 2013 09:09]
Uiteraard niet, het is een boete. Het is toch ook niet zo dat als jij langs een weg woont waar te hard gereden wordt je een gedeelte van de flitsopbrengst krijgt.Ik ben er van overtuigd dat de gedupeerde klanten die apple-care hebben aangeschaft hier niks voor krijgen.
[Reactie gewijzigd door t-h op maandag 14 januari 2013 20:44]
De staatskas, waar alle boetes heen gaan ofcStel dat Apple deze rechtzaak verliest, en weer een bedrag van 900.000 (Of een ander bedrag, doet er niet toe).
Waar gaat dit geld dan heen?
Het zal vast een vraag zijn die wel vaker gesteld word maar ik ben toch wel benieuwt waar dit geld eindigt.
Apple moet het betalen, maar aan wie. Aan Test-Aankoop? Aan de Franse overheid?
Ik ben er van overtuigd dat de gedupeerde klanten die apple-care hebben aangeschaft hier niks voor krijgen.
[Reactie gewijzigd door bonus op maandag 14 januari 2013 20:12]
Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Dus ja, je mag wel verwachten dat je Macbook 5 jaar meegaat. (Zeker omdat Apple graag verteld dat hun spullen van hoge kwaliteit zijn - bij een budget merk zal je wettelijke garantie dus wellicht eerder verlopen zijn.)Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
[Reactie gewijzigd door Jory167 op maandag 14 januari 2013 20:32]
[Reactie gewijzigd door sdkoning op maandag 14 januari 2013 20:41]
[Reactie gewijzigd door JeroenC op maandag 14 januari 2013 21:15]
Dacht ik al: consuwijzer!Nou dat is ook niet de eerste keer dat daar tegen een rechtzaak loopt. Alleen dit keer in Belgie. Hier in NL moeten ze gewoon minimaal 2 jaar geven, zonder hun (extra) garantie pakket. Dus ben mooi gek als je het erbij koopt, maar dat zullen ze voornamelijk de onwetende consument proberen aan te praten.
http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode-in-europa
Dus eigenlijk heb je al recht op meer dan 2 jaar als je dit leest, zeker met een iPhone 5 van 875 euro !!! Daar mag je toch wel langer mee doen als die 2 jaar.
bron: http://www.consuwijzer.nl/disclaimerWe doen ons best om de website van ConsuWijzer zo goed mogelijk te maken. We proberen de teksten ook zo begrijpelijk mogelijk op te schrijven. Vaak hebben we juridische teksten makkelijker gemaakt. Bijvoorbeeld delen van teksten uit de wet. Het is daarom verstandig om ook de originele teksten te lezen van het publieke en private recht. Deze teksten kunt u vinden op http://www.wetten.nl/. De teksten van ConsuWijzer geven u geen rechten.
Die twee jaar is niet de minimum garantieperiode, maar is de verjaringstermijn van de verkopende partij voor de non-conformiteit.Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU.
En dat gaat over non-conformiteit. Niet over de garantie.1. De verkoper is aansprakelijk krachtens artikel 3 wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Indien voor de uitoefening van de in artikel 3, lid 2, vermelde rechten in de nationale wetgeving een verjaringstermijn geldt, kan die niet verstrijken binnen een periode van twee jaar vanaf de aflevering.
dat komt er volgens mij op neer, dat ze doen alsof ze het niet geven en/of niet bestaat.Apple communiceert niet over de wettelijke garantie van twee jaar voor elk product, maar probeert wel garantieuitbreidingen tegen betaling te verkopen. De informatie die Apple geeft op zijn website, noemt Test-Aankoop "onbegrijpbaar".
[Reactie gewijzigd door Rigs op maandag 14 januari 2013 20:27]
nee, dat is applecare niet. Applecare gaat een heel stuk verder dan de normale garantie.Het is enkel een verlenging (zogezegd) van de fabrieksgarantie van 1 naar 3 .
Switch heeft geen bal te maken met Apple. Elke vennootschap kan via een distributeur Apple computers aankopen en doorverkopen, al dan niet via AppleCare.Vandaag een MacBook Air gehaald voor 't vrouwtje hier bij de Switch in Gent...
Verkoper: Wilt u er nog iets bij... blabla... Apple Care...
Ik: Nee dank u, Apple Care is nogal nutteloos in België - veel geld voor dat éne jaartje
Verkoper: Ja, maar internationale garantie, als u veel reist
Ik: als hij stuk gaat in het buitenland, moet ze maar eerst er mee terug naar België komen
250 euro voor 1 jaartje extra... (3 - 2 = 1)
Ik dacht het niet
Garantie is die periode waarin de verkopende partij of fabrikant voor een bepaalde periode bepaalde gebreken uitsluit.Nee ik ben er redelijk zeker van dat het geen verzekering is.
Een verzekering dekt schade. Een garantie dekt productiefouten.
[Reactie gewijzigd door bbcs op dinsdag 15 januari 2013 15:17]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Android Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True