Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 27.032 •
Submitter: RubÚn89

In de online-benchmarkdatabase van Sisoft zijn benchmarks van Intels nieuwe, nog niet uitgebrachte processor uit de Haswell-generatie gepubliceerd. Het zou gaan om gpu-benchmarks, waarbij de krachtigste versie, de GT3, werd getest.

Intel zal in zijn Haswell-generatie processors drie verschillende gpu-versies toepassen. De minst krachtige daarvan heeft als codenaam GT1, de medium variant wordt GT2 genoemd en de krachtigste versie wordt de GT3. Die laatste is feitelijk opgebouwd uit twee GT2's. Vooralsnog heeft Intel de specificaties en vooral het aantal zogeheten execution units, nog niet vrijgegeven, maar de GT2-versie zou 20 eu's hebben en de GT3 zou er 40 krijgen. De namen die de verschillende GT-versies voor eindgebruikers krijgen, zouden, analoog aan de huidige gpu's in Ivy Bridge, HD Graphics 4600 voor de GT2 en HD Graphics 5200 voor de GT3 luiden.

In de onlinedatabase van Sisoft, de producent van benchmarksoftware Sandra, zijn benchmarkresultaten van de GT3-gpu gepubliceerd. De Intel HD Graphics 5200 werd getest in een Shark Bay-clientplatform; dat is Intels codenaam voor Haswell-systemen. De gpu zou op snelheden van 600MHz tot 800MHz werken en met 1,8GB, op 1600MHz geklokt, ddr3-geheugen werken. Tijdens een demonstratie van een Haswell-systeem op de CES werd de GT3 vergeleken met een GT 650M-videokaart van Nvidia. Beide gpu's zouden bij het spelen van DiRT vergelijkbaar presteren.

Reacties (65)

tja op verloop van tijd is de opvolger van de haswell zo snel als een 680M.
Leuk dat ze sneller lopen maar inhalen doen ze nog niet.
tegen de tijd dat haswell uitkomt is het alweer verouderd.

een HD4000 speelt ook HL2 waar vroeger een dedicated kaart voor nodig was.
de haswell (links) haalt de nvidia in in de demo, hoe kan dat dan?
De huidige generatie IGP's in de Intel processors zijn niet echt heel krachtig te noemen. Eigenlijk kan je de meeste games van de huidige generatie amper op een normale resolutie spelen. Ik denk dat het met deze CPU/GPU combinatie best mogelijk wordt om games van nu op een redelijke grafische setting te spelen.

Natuurlijk is dit geen vervanging voor de gemiddelde gebruiker die veel games speelt maar als ik naar die video kijk dan lijkt het mij prima te voldoen voor gebruikers die af en toe een spelletje willen spelen.
Kan T.net ook aangeven hoe deze zich verhouden tot andere (non-)discrete graka's ?
Maar elke iGPU is altijd zwaar gelimiteerd door het gebruik van normaal (traag) RAM geheugen ivm bloedsnel dedicated video RAM geheugen op standalone videokaarten...

Vooral met 1080p (en hoger) met Anti-Aliasing lever dit lage fps op.

Wordt het geen tijd dat mobo's speciale video RAM sockets krijgen, -naast- het normale RAM?
Heeft er wellicht mee te maken dat de haswell een desktop betreft en de 650M in een laptop zit. CPU power kan in dat geval het verschil verklaren.
Inhalen hoeft ook niet, maar het is goed nieuws dat dat niveau gehaald wordt.

Kan zelf geen computer met dedicated kaart betalen, maar vind het wel leuk om af en toe een spelletje te spelen en dan is het handig om zo'n ge´ntegreerde chip te hebben met niveau.

Bovendien is dat het doel ook niet, doel is zuiniger en minder hitte. Een dedicated kaart is dan gewoon iets minder.
meeste games van tegenwoordig hebben ook maar een budged kaartje nodig om te spelen...

de meeste game specs stammen uit 2006/2007 (console releases) en sinds dien is er grafisch niet veel veranderd.
er zijn wel meer opties bijgekomen zoals tesselation maar die worden vooralsnog helemaal niet gebruikt...
Dit is juist wat deze IGP's doen. De verschillen tussen dedicated midrange en IGP worden steeds kleiner, zeker bij bijvoorbeeld mobiele GPU's zoals die in laptops zitten.

Intel Haswell staat gepland voor eerste kwartaal dit jaar, de achterstand met Nvidia en AMD (ATI) is in een paar jaar tijd vrijwel verdampt.
Leuk hoor die getallen, maar hoe presteert ie in een game benchmark of een stukje cad software? zegt allemaal vrij weinig.

[Reactie gewijzigd door haarbal op 14 januari 2013 16:26]

Maar dat wordt het kosten aspect opeens een stuk minder interessant. Dat maakt de CPU weer duurder (of mobo, kosten moeten toch ergens vandaan komen) en dan kan je net zo goed een GPU kopen.

[Reactie gewijzigd door MeNTaL_TO op 14 januari 2013 16:28]

Voor zover ik weet is dit voor het eerst dan de prestaties van een onboard GPU maar 6 maanden achter lopen met de huidige mid tot high-end dedicated notebook graka's.

Ik vind dit een goede ontwikkeling aangezien je steeds meer video-toepassingen kan gaan gebruiken/spelen op mainstream notebooks.

Wel is het de vraag wat het gaat doen met de prijs van zo'n haswell GT3 chip. Als je er hetzelfde voor betaald als voor een GT1 chip + gt650m, zijn energie en warmte reductie misschien de enige winst.

Ook worden Nvidia en Amd geforceerd om het tempo waarin ze hun producten sneller maken te verhogen. Dit om de kosten van een mid en zeker een low range notebookgraka te blijven rechtvaardigen.
Dat is een flinke trap naar nVidia. De GT650M mag toch wel als gamekaart gezien worden aangezien je hierop in full-hd aardig kunt gamen. Dat maakt alles daaronder van nVidia overbodig. Waarschijnlijk zullen de GT1 en GT2 varianten wel meer in lijn liggen met de huidige HD4000.
Aan de andere kant is een GT610M i.c.m een snelle i5/i7 ook overbodig want die is nauwelijks tot niet sneller dan een HD4000.
Ben erg benieuwd naar de Haswell-notebooks. Een "GT3"-chip bij de cpu i.c.m. een GTX 670/680? OF tegen die tijd GTX 770/780 als het geen rebrands zijn. :9~
Nee hoor, dat zou -juist- qua kosten interessant zijn.

Het kan nog steeds via normaal RAM lopen voor goedkope PC's, maar wil je een super-boost qua grafische performance, dan steek je er supersnel dedicated video RAM reepjes bij. :)
Nogal nutteloze benchmark resultaten dit, ik zat eens door de resultaten per categorie te kijken en daar zou uit moeten blijken dat wat shader performance de HD5200 de op 1-na snelste laptop GPU ooit is, bijna net zo snel als 2x een Radeon 6800, terwijl precies dezelfde chip bijna de helft langzamers is dan een HD4000 als het om geheugen bandbreedte gaat. Iets zegt me dat die resultaten weinig betrouwbaar zijn dus.
Ik hoop dam nVidia dan ook weer eens uitgedaagd wordt om fatsoenlijke notebook hardware te gaan verkopen.
een gt650m is een best performante chip, dus dat intel dat met de integrated chipset kan matchen is zeer indrukwekkend te noemen. de vraag is wel hoeveel stroom deze igp gebruikt.
en hoe goed de drivers zijn, en evt hardware matige decoding/compute.

maar dat ze de performance van midrange op laptops matchen is zeer zeker indrukwekkend.
en het is niet de midrange van 2 jaar geleden maar de mid range van nu.
Is het bij de huidige cpus van intel niet zo dat de snelste versie van de gpu enkel op de duurste cpu's te vinden is?
Beetje zinloze actie, want bij een i7 van een paar honderd euro steek je meestal toch een dedicated videokaart.
Vermoedelijk 2x een run gedaan en vervolgens vergeleken.
Maar bij dedicated video RAM heb je een bepaalde limiet voor wat nuttig is. Tenzij je 4 schermen tegelijk wil spelen, zijn de high-end grafische kaarten van nu toch voldoende denk ik. En zelfs veel midrange hebben al 2 GB dedicated.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Asus Apple iPhone 6 iPhone Apple iPhone 6 Plus Smartphones Laptops Microsoft Games Apple Software

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013