Aaron Swartz heeft volgens zijn familie zelfmoord gepleegd. De 26-jarige werd vooral bekend van het ontwikkelen van het eerste rss-protocol en was vroeg betrokken bij de ontwikkeling van Reddit. Het is nog onduidelijk waarom Swartz zelfmoord heeft gepleegd.
Een oom van Swartz heeft tegenover The Tech laten weten dat Swartz op vrijdag zelfmoord heeft gepleegd, waarbij er geen mogelijk motief werd gegeven. Swartz is slechts 26 jaar oud geworden, maar werd toen hij 14 was al bekend toen hij meewerkte aan de ontwikkeling van het eerste rss-protocol. Later raakte hij betrokken bij Reddit. Swartz stond eveneens bekend als 'internetactivist', waarbij hij onder andere een campagne tegen de sopa- en pipa-wet voerde.
In 2011 werd Swartz aangeklaagd voor het downloaden van documenten uit de wetenschapsdatabase Jstor, met de intentie om deze te verspreiden. De database beschikt over vele wetenschappelijke publicaties, maar vraagt geld voor toegang. De rechtszaak tegen Swartz was nog gaande, waardoor er wordt gespeculeerd dat het voorval iets te maken heeft met de zelfmoord.
[Reactie gewijzigd door Koppensneller op 12 januari 2013 13:27]
[Reactie gewijzigd door player-x op 12 januari 2013 22:25]
[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 12 januari 2013 16:16]
Je moest een weten hoe waar die uitspraak van je is.Er zit een verschil tussen verdienen en krijgen
[Reactie gewijzigd door yenn85 op 13 januari 2013 10:06]
[Reactie gewijzigd door yenn85 op 12 januari 2013 17:13]
Ben niet echt in de positie om beleid te veranderen, hoewel ik in mijn functie er wel wat richting aan kan geven, en als ik denk dat iets niet goed is er tot op het hoogste niveau mensen op kan aanspreken, iets wat de mensen onder mij niet kunnen.Zie je dat je als je het over de elite hebt, je praat over hun persoonlijkheid, en als je over je eigen situatie spreekt, je praat over je omstandigheden?
Is een salaris voor een supervisor met veel verantwoordelijkheid over 30 man en hoofdverantwoordelijke voor de veiligheid van alle het gedane werk, van anderhalf keer modaal bijzonder, waar al mijn collega's die onder mij werken tegen modaal aan zitten ??Echter, als we het over je eigen loon hebben, geef je als rechtvaardiging
Of je dat doet of niet maakt me niet veel uit, heb hard gewerkt voor de positie waar ik in ben, en al zou ik makkelijk met minder afkunnen, ga ik natuurlijk niet om een salarisverlaging vragen, dat doet niemand.Ik veroordeel je zeker niet,
Ik weet dat beter dan het over grootste deel van de samenleving, en als ik dat aan andere uitleg krabben ze zich meestal een paar keer achter hun oren, voordat ze het (gedeeltelijk) geloven.maar je (en ik, en vrijwel iedereen die dit leest) moet goed bedenken dat, ook al heb je geld, het moreel niet allemaal van jou is als je dat als onderdeel van een kolonialistische samenleving hebt verkregen.
[Reactie gewijzigd door player-x op 12 januari 2013 18:32]
De TV staat bij ons nouwelijks aan, daar hebben we geen tijd voor, we hebben wel andere dingen te doen.Zet die TV eens uit en ga het echte leven ontdekken.
Woon op de voormalige 4 hectare boerderij van mijn vriendin haar grootouders, waar ons huis en 6 andere huizen op staan van andere familie leden, een eigen paard heb we allemaal dagelijks verse eieren hebben van de kippen die we houden, we eigen varkens schapen fokken voor eigen consumptie.Daar word je een stuk gelukkiger van.
[Reactie gewijzigd door player-x op 12 januari 2013 15:30]
Ooo welke waren dat dan ???, en heb daarnaast nooit gezegd dat we geen TV kijken, alleen zijn we zeer selectief met wat we kijkenJe zegt geen tijd te hebben voor TV en toch waren al je voorbeelden uit je eerste reactie TV-gerelateerd.
Hoger opgeleide mensen hebben over het algemeen een beter inzicht wat er gebeurd in de wereld.Je zegt dat al je vrienden MBO of meer hebben gedaan. Wat moet men met deze informatie?
Heb dagelijks met schilders, steigerbouwers en dergelijke mensen te maken die bij ons werk komen doen, en kan prima met ze opschieten, en weet echt wel hoe ze over de wereld denken, en heb zeker geen lage dunk van ze alleen missen vaak nuances van politiek of dingen die gebeuren in de wereld omdat ze de achtergrond kennis er van niet hebben.Misschien moet je eens lagergeschoolde mensen in je vriendenkring opnemen om een waarheidsgetrouwere beeldvorming over de wereld te krijgen.
Daar heb ik hard voor moeten werken hoor, en is me echt niet in de schoot geworpen.Als laatste een heel relaas over hoe jouw leven eruit ziet en hoe goed je dat wel niet van jezelf vindt.
Heb Dysorthografie wat inhoud dat ik met schrijven veel harder mijn best moet doen als andere, heb als opleiding LTS machinebankwerker en 3 jaar Strok/Westcon bedrijfsschool voor pijpfitters, en vele avond opleidingen voor verdere scholing.Duidelijk heb je weinig inlevingsvermogen om te realiseren dat wat jou gelukkig maakt niet voor iedereen weggelegd is of überhaupt wenselijk is.
Als je had gezegd Senterpartiet had ik je gelooft, maar denk niet dat dat op je lijstje stond, en in NL stemde ik altijd D66, en denk ook dat die niet op je lijstje stond.ps ik weet vrijwel zeker op welke partij jij stemt
[Reactie gewijzigd door wizzfrizzle op 12 januari 2013 17:07]
Als je als 25 jarig mee genomen word door een voorman naar het midden oosten in een tijd waar men nog niet sprak over deze dingen, en je nog niet alles inziet, is dat meer een avontuur waar je ook nog eens veel geld verdiende, en iedereen om je heen jaloers was op zo een mooie baan.Dit gezegd hebbende, als ik je verhaal zo lees heb je een groot deel van je rijkdom (want zo mag je het toch wel noemen) verkregen door te werken in landen waar corruptie het voor het zeggen heeft. Oftewel heb je door diezelfde corruptie je kapitaal opgebouwd...
Oogkleppen op doen helpt ook niet hoor, en ben hoewel een Atheïst ben, geloof ik nog steeds in Yin en yang, dat als je goed doet, je goede dingen terug krijgt.Misschien kan je beter niet bezig houden met de slechte dingen in de wereld maar beter focussen op de mogelijkheden die goed kunnen doen.
[Reactie gewijzigd door bangkirai op 12 januari 2013 17:56]
Nou, waar wacht je dan op?Ik wil niet zeggen dat ik genie ben verre van dat, maar ik ben ook iemand die letterlijk alle hoop voor de wereld heb opgegeven voor een betere samenleving.
[Reactie gewijzigd door Seditiar op 12 januari 2013 22:07]
+1. Er zijn massa's mensen met kritiek op mensen zoals player-x, terwijl die aan de samenleving en mensheid geen bal bijdragen.En wat heb jij gedaan voor een betere wereld?
[Reactie gewijzigd door twop op 12 januari 2013 16:35]
Ben een heel gelukkig mens, heb een zeer intelligente vriendin met een sociaal IQ van 160 of zo, die om een of andere reden nog steeds van me houd, heb de familie van mijn vriendin om me heen wonen waar ik goed mee op kan schieten.Er is maar 1 directive in het leven, en dat is zorgen dat jijzelf gelukkig bent
Dat is het probleem, al die mensen die als handelaren werken bij banken, eigenaar zijn van grote bedrijven, en miljardairs die denken dat ze monopolie kunnen spellen met mensen levens, die hebben onze wereld verziekt.met als randvoorwaarde dat je anderen niet onredelijkerwijs belemmert in het naleven van hun directive
O ja helemaal mee eens, toen ik met een rugzak door Australië, New Zealand en China ging was ik heel gelukkig en nagenoeg alleen geld voor eten en slapen.Een mens heeft maar weinig nodig om gelukkig te kunnen zijn. In arme landen zijn ook genoeg mensen te vinden die gelukkig zijn.
Wat een onzin loop je hier te verkondigen!Geef een schilder een leeg doek, wat verf en een kwastje, en hij is gelukkig. Geef een danser een lege vloer en een cd-spelertje en hij is gelukkig.
Het absoluut willen hebben van de nieuwste gadgets is iets wat ons is aangeleerd door duur betaalde marketing en reclame bureaus.Misschien is het wel zo dat als je weinig bezit, je uiteindelijk gelukkiger bent. Kijk maar naar buddhisten.
Dus jouw antwoord op de problemen in de wereld is, steek mijn vingers in mijn oren en begin te lololol te doen?Als jij ongelukkig wordt van het nadenken over de ellende in deze wereld, doe jezelf dan een plezier en hou er dan alsjeblieft mee op.
Waar lees je dat ik dat niet doe?Er zijn genoeg mensen die juist gelukkig worden van het verbeteren van de wereld, hoe klein hun bijdrage ook is.
Hoe kan dat een bron van ongeluk zijn heb een baan die ik leuk vind, een vriendin, die al mijn zwakheden aanvult, en waar ik zelfs meer van houd dan ooit te voren, en die als een goede wijn alleen maar beter word, en een tijdloze schoonheid heeft, waar hoewel je kan zien dat ze ouder word er niet oud uit ziet.Tot slot, meet jezelf niet teveel op aan anderen. Dat kan ook een grote bron van ongeluk zijn, en het is tevens de meest zinloze.
[Reactie gewijzigd door player-x op 13 januari 2013 16:51]
Dit verbaast me al niet eens meer. We leven in een tijd waarin de Telegraaf tig malen vaker over de toonbank gaat dan de NRC. Voor de meeste mensen is de nieuwsbron Nu.nl en eigenlijk is het mijn verwachting dat de kwaliteitsjournalistiek binnen een paar decennia ten gronde is gericht.Een wereld waar Idols, bekende mensen en sterren belangrijker voorpagina nieuws zijn dingen die scheef zijn in de samenleving, en echte journalisten het zelfde lot zijn beschoren als de dinosaurussen, daar die veel te duur zijn en een prut berichtje over dat 'Britney werd ontslagen bij X Factor', dat 10min kost om op te stellen.
Waar een onderzoeksjournalist letterlijk maanden aan een onderzoek van corruptie bezig kan zijn en duizenden euro kost waar misschien 10 tot 50x meer lezer gehaald word, welke is meer rendabel?
Nooit geweten dat je voor een betere samenleving, eerst alle hoop voor de wereld moet opgevenIk wil niet zeggen dat ik genie ben verre van dat, maar ik ben ook iemand die letterlijk alle hoop voor de wereld heb opgegeven voor een betere samenleving.
Moet zijn: wat vrijwel geen hond leest omdat ze te dom zijn om de eigen reet af te vegen en liever naar de kop van Beau kijken.Waar een onderzoeksjournalist letterlijk maanden aan een onderzoek van corruptie bezig kan zijn en duizenden euro kost waar misschien 10 tot 50x meer lezer gehaald word, welke is meer rendabel?
[Reactie gewijzigd door blobber op 12 januari 2013 19:13]
[Reactie gewijzigd door NeBuCADnezar op 12 januari 2013 22:13]
[Reactie gewijzigd door Expel op 13 januari 2013 00:06]
Nee hoor niet echt bijzonder hoor, denk eerder dat ik een uitgesproken extrovert persoon ben die zijn mening niet onder stoelen of banken steektJij bent een introvert iemand
Hmmm bijna 20 jaar over de wereld gereisd als pijpfitter en piping voorman, van Korea tot Texas tot veel in het midden oosten en ook shitholes als Azerbaijan en Nigeria, en daarnaast ruim een jaar gereisd en wat gewerkt door Australië New Zealand en China met alleen een rugzak.Nogmaals: Denk na voordat je iets roept. Kijk niet over dingen heen die voor je neus liggen.
[Reactie gewijzigd door player-x op 13 januari 2013 01:22]
[Reactie gewijzigd door Expel op 13 januari 2013 00:06]
[Reactie gewijzigd door ravenamp op 13 januari 2013 10:08]
[Reactie gewijzigd door biebelebons op 13 januari 2013 10:41]
[Reactie gewijzigd door sc0va op 13 januari 2013 20:40]
Fantastisch voor jou dat je de 'strijd' hebt opgegeven, want "als ik maar gelukkig ben". Dat is gewoon wat je hier zit te verkondigen. Typisch Nederlands laat ik maar zeggen. Je bent dus zelf gewoon onderdeel van het probleem, immers: "als je geen deel bent van de oplossing, ben je een deel van het probleem!".Niet voor mij zelf mijn leven is prima, en heb daar niks over te klagen
<< KOTS KOTS KOTS!Alleen heb ik met mijn vriendin een zo goed leven daar we alle beide ruim modaal verdienen dat we ons gemakkelijk staande kunnen houden in deze wereld en we als we willen vandaag al met pensioen kunnen @ 46 jaar.
[Reactie gewijzigd door Conzales op 13 januari 2013 19:07]
Is niet wat ik zeg, ik zeg dat ik niet meer inzie waar ik de samen leven meer kan helpen, en dat ik opgegeven heb dat het ooit goed komt, niet dat ik de mensen die om me heen leven niet meer help.ntastisch voor jou dat je de 'strijd' hebt opgegeven, want "als ik maar gelukkig ben". Dat is gewoon wat je hier zit te verkondigen.
En hoe wil je iemand omschrijven die op zijn 14de als mede ontwikkelaar van een van de meeste gebruikte protocollen op het internet word genoemd?Ik weet niet of die man een genie was.
Het woord genie of savant is toch wel iets dat bij mij meteen in gedachte komt.maar werd toen hij 14 was al bekend toen hij meewerkte aan de ontwikkeling van het eerste rss-protocol.
Die is er al.Zal ongetwijfeld een postje beginnen voor deze beste man, RIP.
[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 12 januari 2013 13:38]
[Reactie gewijzigd door Leanderable op 12 januari 2013 13:34]
[Reactie gewijzigd door KirovAir op 12 januari 2013 13:35]
Emigreren en nooit meer terugkomen?Zeker als je 26 bent ... ben je even 61 als je uit de gevangenis komt en ben je het naar mijn idee belangrijkste deel in je leven kwijt geraakt, nou ik weet ook wel wat ik zou doen hoor ...
[Reactie gewijzigd door Amanoo op 12 januari 2013 16:10]
"Het is bergelijkbaar met het aanklagen van iemand met een bibliotheekpas omdat hij te vaak en teveel boeken leent en kopiën drukt"Voor "diefstal" van data waar hij overigens een licentie op had. Hij zat op de Harvard, welke gewoon een licentie heeft op JSTOR. Het is bergelijkbaar met het aanklagen van iemand met een bibliotheekpas omdat hij te vaak en teveel boeken leent.
Dat is wat de media ervan maken; dat zou de maximale straf zijn maar die zou in de praktijk waarschijnlijk niet gegeven worden, als we dit commentaar mogen geloven:Zeer kundige man.
Mogelijk heeft de celstraf van 35 jaar en de 1 miljoen dollar boete die hem boven het hoofd hing er wat mee te maken
Niet woorden verdraaien, hij wordt gewoon verdacht om iets te hebben gedaan wat niet mag.aangeklaagd voor legaal downloaden
Niemand is automatisch schuldig.iedere internetgebruiker automatisch schuldig
Zielig? Het is een rechtssysteem..Beetje zielig dat mensen nu worden aangeklaagd voor legaal downloaden
Zoals het hoort? Waarom mag JSTOR dat zelf niet uitzoeken? Waarom moet iedereen ZIJN mening opeisen over iemand ANDERS zijn programma?Overigens heet JSTOR veel artikelen die al gratis beschikbaar zijn, zoals het simpelweg hoort.
[Reactie gewijzigd door i-chat op 12 januari 2013 14:37]
Sinds wanneer moeten we in Europa 15 jaar op een wachtlijst staan voordat we een auto mogen kopen? Sinds wannneer moeten we 8 uur in de rij staan voor wat vlees of melk?Dan is comunisme een stuk beter, zelfs met de uitwassen a la rusland nog mee geteld waren ze niet eens zoveel minder dan wat wij hier in europa hebben,
[Reactie gewijzigd door labtech op 12 januari 2013 15:11]
[Reactie gewijzigd door ioor op 12 januari 2013 15:40]
[Reactie gewijzigd door Megalo op 12 januari 2013 14:19]
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 12 januari 2013 22:25]
[Reactie gewijzigd door rexgildo op 14 januari 2013 11:55]
[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 13 januari 2013 04:52]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Xbox E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True