Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 11.278 •
Submitter: Teijgetje

Phil Harrison, hoofd van de Europese tak van Interactive Entertainment Business, maakt bekend dat Microsoft zich meer wil gaan richten op cloudgaming. Daarvoor heeft het de nieuwe studio Lift London opgericht, onder leiding van ex-Rare-medewerker Lee Schuneman.

"Ik wilde een geheel nieuwe, eenentwintigste-eeuwse studio oprichten, geen studio die games maakt die in het schap komen, maar een studio die games maakt voor de cloud", stelt Harrison in een interview met MCV UK. De stap betekent niet het einde van games die via winkels verkocht worden. "De verandering gaat van verpakte producten naar connected producten. We zullen winkels echter zeker blijven ondersteunen met onze producten." Daar wil Harrison met de games van Lift London iets aan toevoegen. Microsoft wil volgens de topman 'operator of connected services' worden.

De studio staat onder leiding van Lee Schuneman, afkomstig van Rare, de studio die sinds 2002 onderdeel is van Microsoft. Bij Rare werkte Schuneman aan games als Perfect Dark Zero, Viva Piñata, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts en Kinect Sports. Met Lift London wil hij 'nieuwe intellectuele eigendom en nieuwe businessmodellen ontwikkelen'. Europa is daarvoor de belangrijkste markt, volgens Schuneman. Hij wil zich daarbij niet alleen richten op de pc en Xbox, maar ook op tablets, mobiele telefoons en tv's.

Dat is de toekomst, denkt Phil Harrison. "Het traditionele model, waarin vooraf enorme bergen geld geïnvesteerd moeten worden om een game te ontwikkelen, gaat veranderen. Er zullen nog steeds grote blockbuster-games verschijnen, maar voor grotere netwerkgames moeten we op zoek naar nieuwe businessmodellen."

Reacties (39)

Het is me niet helemaal duidelijk, maar betekend cloud-gaming in deze context dat je game in de cloud draait en het beeld gestreamd wordt naar je pc?
Indien dat zo is, gaat dit nooit goed, aangezien niet iedereen een glasvezel verbinding heeft, iets wat voor die opzet toch echt wel noodzakelijk is!

Als het iets á la steam word, maar dan volledig cross-platform, heeft 't denk ik best potentieel, maar anders zie ik 't in europa i.i.g. de eerst komende jaren nog niet een hit worden..

Off-topic: Moet het toch even kwijt, gadver, wat waren Viva Piñata en B-K:Nuts & Bolts (zelfs voor casual games) super slechte spellen..

[Reactie gewijzigd door NLflyer op 11 januari 2013 10:40]

Nooit gehoord van OnLive? Werkt prima met mijn eenvoudige kabelverbinding.
Ik blijf toch bij m'n standpunt, is niet voor niets al eens misgegaan met Onlive

http://www.eurogamer.net/...at-went-wrong-with-onlive
MS wil dat je een game koopt en deze op meerdere apparaten kan afspelen. Zo koop je bijvoorbeeld een spel voor op de pc en kun je deze via de cloud ook doorspelen op de tablet of op de xbox. Wie weet zelfs op een mobiel later. De essentie van deze gedachte is dat je gewoon overal je spel zou moeten kunnen spelen. Dit is een zeer sterke visie, op zich, vind ik dan. Het concept wordt echter, zoals terecht opgemerkt door NLflyer, genekt door de internetverbinding. Kijk je nu verder, zeg een jaar of vijf met 4G en hogere datasnelhedem, dan is het ineens helemaal geen slecht idee. In die vijf jaar kun je een goed concept uitwerken en de bugs eruit halen. Al met al, vind ik dat MS innovatief bezig is en lef toont als software maker.
Bedoelen ze met games in de cloud een soort Saas constructie? Alleen dan gaming as a service?

Als het word gestreamed, zoals hierboven word vermeld, lijkt het me niet goed komen.

Maar als het gewoon een nieuwe Steam word, dan juig ik de concurrentie alleen maar toe, hoewel het dan niet zo innovatief is.
Savegames opslaan in cloud, ergens anders spel ophalen en doorspelen?

OF bedoel je het zo niet? Want dit bestaat al tijden, zelfs op de xdoos!
Of het een goed idee is met potentieel, is een tweede. Maar het werkt (technisch) prima.
Dit zal inderdaad een soort SaaS worden, op de zelfde manier zoals veel andere games tegenwoordig uit de browser draaien door middel van HTML 5, Flash of Unity. Het concept op zich, SaaS, is niet so problematisch en wordt al vaker gedaan.

Wat wel problematisch is, los van de techniche uitvoering (internet e.d.) is het betaalmodel: Wordt het F2P met een subscriptie of consumables, wordt het Pay 2 Win of moet je alsnog een volledig bedrag betalen. Dat laatste zou ik onacceptabel vinden.
Waar de meeste games steeds meer naar neigen: Start bedrag + DLC voor skins en content.
Dat zou op zich nog wel mogelijkheid zijn, mits de instapprijs niet al te hoog is.
Zoals ik het begrijp: ja, maar dat je tevens op een ander apparaat dat spel voort kan zetten. Van je Xdoos naar de PC, en van de PC weer naar je tablet enz.

Niet denderend innovatief, maar het komt wel overeen met de presentatie van MS op de E3 van 2012.
Hmmm even denken.. Ze hebben Rare en Lionhead al compleet afgebrand. Twee voorname studio's, die nu ¤5 euro mobiele troep gaan maken voor tablets. Geen wonder dat de halve top van Lionhead en Rare vertrokken is (in goed overleg harhar).

Ze willen af van verpakte goederen, die ze moeten verschepen naar winkels. En willen alles in hun nieuwe Windows Store gaan verkopen en dat voor verschillende devices beschikbaar maken. Dus ontwikkelaars zullen rotzooi moeten gaan schrijven voor verschillende devices, inclusief mobiele devices. Dat zal vast leuke games opleveren..

Ben benieuwd wat voor grappige gevolgen dit heeft voor CoD series en Halo. Microsoft verliest langzaam de slag om de grote blockbusters volgens mij. Met name Blizzard, maar ook Valve etc, drukken de games van Microsoft weg. En dus moet Microsoft een andere markt opzoeken, vermoed ik. MS Angry Birds.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 11 januari 2013 11:19]

Iedereen die zegt dat cloud gaming geen toekomst heeft, heeft het niet begrepen. De gehele gaming industrie is bezig met cloud gaming. Het is de toekomst. De platformen worden nu uitgerolt. Je zult zien dat langzaam aan games beschikbaar komen voor de cloud naast de gewone games. En als eenmaal alle kinderziektes eruit zijn, trekken ze gewoon de stekker uit het uitbrengen van gewone games. En dan kun je stijgeren wat je wilt, je weet donders goed dat je na wat tegen sputteren het gewoon gaat gebruiken omdat je toch graag wilt blijven gamen.

Bandbreedte op de internet lijn van de gemiddelde consument is ruim voldoende om een game full hd over heen te streamen.

Het is al heel normaal om games via de cloud aan te schaffen, downloaden en installeren. Het is nog maar een kleine stap naar streamen vanuit de cloud. Sterker nog, ik vraag me af of iemand het op zou merken als via steam niet de hele game gedownload wordt, maar enkel een streaming client.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 11 januari 2013 11:41]

Er is nooit gezegd dat het geen toekomst heeft, dikke kans dat dit later wel degelijk kan gaan werken.

Off-topic: Wel vind ik zelf, 13 jaar na de 1e publicatie van het (originele) idee, 't een beetje lang geduurd hebben. Ik bedoel, als er na meer dan 10 jaar nog steeds de kinderziektes niet zijn verholpen, wil dat toch ook wat zeggen..

Men verwacht dat 2013 het keerpunt word voor cloud-gaming, zelf heb ik hier m'n twijfels over, maar daar kan ik best de enige in zijn..
Ben 't grotendeels met je eens, behalve op 't punt dat ze innovatief bezig zouden zijn, het idee cloudgaming komt al uit 2000, dus zo origneel/innovatief is het niet..
Onlive lanceerde ook alleen in landen met bagger internet, waarvan de helft nog datalimieten had ook.
Ja, maar dan heb je dus niks aan je gloednieuwe nextgen console of je high-end gaming PC, je tablet moet het tenslotte ook aankunnen.

Als je het al op alledrie kan spelen maar met "minder toeters en bellen op het zwakkere apparaat, ga je het toch spelen op het platform waar je de beste ervaring mee krijgt.
Innovatief? Nee

Lef? Nee.

OnLive doet dit al jaren op commerciele basis, overigens met wisselend succes.

microsoft hobbelt in dit geval jaren later achter de feiten aan.
Nu dat hele Surface zonder tafelpoten project ook weer is mislukt, kunnen ze zich beter gaan richten op zaken die wel nuttig zijn en wel geld opbrengen zoals Office voor iOS, hoe meer Apps ze voor ARM gaan ontwikkelen, des te beter het met Microsoft gaat.
Je moet het anders zien. Bij call of duty zijn ze al bezig met het ontwikkelen van minigamens voor de tablet en de smarthphone. Hiermee kan je onderweg andere contents spelen van cod die op de pc weer zichtbaar zijn als je weer thuis inlogt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013