Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 11.232 •
Submitter: Teijgetje

Phil Harrison, hoofd van de Europese tak van Interactive Entertainment Business, maakt bekend dat Microsoft zich meer wil gaan richten op cloudgaming. Daarvoor heeft het de nieuwe studio Lift London opgericht, onder leiding van ex-Rare-medewerker Lee Schuneman.

"Ik wilde een geheel nieuwe, eenentwintigste-eeuwse studio oprichten, geen studio die games maakt die in het schap komen, maar een studio die games maakt voor de cloud", stelt Harrison in een interview met MCV UK. De stap betekent niet het einde van games die via winkels verkocht worden. "De verandering gaat van verpakte producten naar connected producten. We zullen winkels echter zeker blijven ondersteunen met onze producten." Daar wil Harrison met de games van Lift London iets aan toevoegen. Microsoft wil volgens de topman 'operator of connected services' worden.

De studio staat onder leiding van Lee Schuneman, afkomstig van Rare, de studio die sinds 2002 onderdeel is van Microsoft. Bij Rare werkte Schuneman aan games als Perfect Dark Zero, Viva Piñata, Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts en Kinect Sports. Met Lift London wil hij 'nieuwe intellectuele eigendom en nieuwe businessmodellen ontwikkelen'. Europa is daarvoor de belangrijkste markt, volgens Schuneman. Hij wil zich daarbij niet alleen richten op de pc en Xbox, maar ook op tablets, mobiele telefoons en tv's.

Dat is de toekomst, denkt Phil Harrison. "Het traditionele model, waarin vooraf enorme bergen geld geïnvesteerd moeten worden om een game te ontwikkelen, gaat veranderen. Er zullen nog steeds grote blockbuster-games verschijnen, maar voor grotere netwerkgames moeten we op zoek naar nieuwe businessmodellen."

Reacties (39)

Het is me niet helemaal duidelijk, maar betekend cloud-gaming in deze context dat je game in de cloud draait en het beeld gestreamd wordt naar je pc?
Indien dat zo is, gaat dit nooit goed, aangezien niet iedereen een glasvezel verbinding heeft, iets wat voor die opzet toch echt wel noodzakelijk is!

Als het iets á la steam word, maar dan volledig cross-platform, heeft 't denk ik best potentieel, maar anders zie ik 't in europa i.i.g. de eerst komende jaren nog niet een hit worden..

Off-topic: Moet het toch even kwijt, gadver, wat waren Viva Piñata en B-K:Nuts & Bolts (zelfs voor casual games) super slechte spellen..

[Reactie gewijzigd door NLflyer op 11 januari 2013 10:40]

Nooit gehoord van OnLive? Werkt prima met mijn eenvoudige kabelverbinding.
Ik blijf toch bij m'n standpunt, is niet voor niets al eens misgegaan met Onlive

http://www.eurogamer.net/...at-went-wrong-with-onlive
Of het een goed idee is met potentieel, is een tweede. Maar het werkt (technisch) prima.
Onlive lanceerde ook alleen in landen met bagger internet, waarvan de helft nog datalimieten had ook.
MS wil dat je een game koopt en deze op meerdere apparaten kan afspelen. Zo koop je bijvoorbeeld een spel voor op de pc en kun je deze via de cloud ook doorspelen op de tablet of op de xbox. Wie weet zelfs op een mobiel later. De essentie van deze gedachte is dat je gewoon overal je spel zou moeten kunnen spelen. Dit is een zeer sterke visie, op zich, vind ik dan. Het concept wordt echter, zoals terecht opgemerkt door NLflyer, genekt door de internetverbinding. Kijk je nu verder, zeg een jaar of vijf met 4G en hogere datasnelhedem, dan is het ineens helemaal geen slecht idee. In die vijf jaar kun je een goed concept uitwerken en de bugs eruit halen. Al met al, vind ik dat MS innovatief bezig is en lef toont als software maker.
Savegames opslaan in cloud, ergens anders spel ophalen en doorspelen?

OF bedoel je het zo niet? Want dit bestaat al tijden, zelfs op de xdoos!
Zoals ik het begrijp: ja, maar dat je tevens op een ander apparaat dat spel voort kan zetten. Van je Xdoos naar de PC, en van de PC weer naar je tablet enz.

Niet denderend innovatief, maar het komt wel overeen met de presentatie van MS op de E3 van 2012.
Ja, maar dan heb je dus niks aan je gloednieuwe nextgen console of je high-end gaming PC, je tablet moet het tenslotte ook aankunnen.

Als je het al op alledrie kan spelen maar met "minder toeters en bellen op het zwakkere apparaat, ga je het toch spelen op het platform waar je de beste ervaring mee krijgt.
Je moet het anders zien. Bij call of duty zijn ze al bezig met het ontwikkelen van minigamens voor de tablet en de smarthphone. Hiermee kan je onderweg andere contents spelen van cod die op de pc weer zichtbaar zijn als je weer thuis inlogt.
Ik heb niet overal een xbox bij me, wel m'n smartphone. Als je het overal op kunt spelen, geeft dat een stuk meer vrijheid.
Ik reageer op jou, Oxidda, maar het is eigenlijk voor alle comments bedoeld. Op nu.nl staat het namelijk ook wat gedetailleerder. De nieuwe studio gaat zich richten op het cross platform mogelijk maken van games door middel van een en dezelfde cloud (vind ik wel lef hebben). Met andere woorden: ik download me bij deze angry birds. Angry birds is beschikbaar op bijna elk platform. Echter, ik kan niet verder gaan met angry birds op mijn One X bij de nieuwe iPad. Wat MS nu wil gaan ontwikkelen is dat dat dus wel gaat. Ik kan dus een spel, bv Infinity Blade beginnen op de iPad en dan doorspelen op de S3 - mits het crossplatform wordt ondersteund (Helaas niet het geval bij infinity blade).

Wat MS dus wil is dat spelcomputers, telefoons, tablets en pc's allemaal datzelfss spel kunnen spelen via diezelfde cloud. Hierbij wordt Xbox dan ook meer een merk, dan een echte console (wat wel zou passen bij de specs in het nieuwsbericht over de Xbox 720).

Om er nog wat dieper op in te gaan: ik denk dat in die cloud niet alleen savegames, maar ook een client zal staan zodat je het spel kan downloaden zodat niet alles gestreamed hoeft te worden. Het enige wat de cloud hoeft te doen is je voortgang bij te houden. In die mate is er minder internet nodig. Het is dan in feite hetzelfde principe als MS voor ogen heeft met Office: ik begin met het typen van een document op de pc, nu moet ik naar school en kan ik precies waar ik ben gebleven, doortypen op de tablet. Nu is mijn tablet leeg (shit!) dan kan ik het nog bewerken op de telefoon (crossplatform). Deze cloud zal werken via hetzelfde principe, waarschijnlijk.

Ik hoop dat het zo wat beter te begrijpen is :)
Zoals Google Docs dus al jaren doet? :) Dat is net het concept (en voordeel) van een Cloud en dus zeker geen innovatief concept van Microsoft.

Het is natuurlijk wel goed dat Microsoft dit nu ook gaat gebruiken. Maar zoals ik hieronder al schreef zie ik dit voor gaming enkel werken voor casual games, omdat pc, console en tablet elk een unieke besturing hebben.
Klopt, Ge0force, dat hebben ze ook bekend gemaakt: allee casual games. Op dit moment ;). Ik vind het toch, voor een logge reus als MS wel knap dat ze al zo snel in het cloud gebeuren inspringen, zeker wat betreft games :)
Je gaat toch geen docjes synchen vergelijken met gamesynchen :)
Als je ziet hoe W8 synched, dan is google sync "amateuristisch"
Hopelijk houd dit ook crossplatform gamen in. Dus makkelijker PC vs 360. WP vs Surface etc.
Ben 't grotendeels met je eens, behalve op 't punt dat ze innovatief bezig zouden zijn, het idee cloudgaming komt al uit 2000, dus zo origneel/innovatief is het niet..
Innovatief? Nee

Lef? Nee.

OnLive doet dit al jaren op commerciele basis, overigens met wisselend succes.

microsoft hobbelt in dit geval jaren later achter de feiten aan.
Laat me raden, je bent een gefrustreerde Apple fanboy die geen games heeft op zijn platform en dus wat op Microsoft loopt te schijten?
Het grootste probleem voor mij is dat ik iets in handen wil hebben en niet afhankelijk wil zijn van servers van een mega-corporatie. Als zij besluiten dat een spel EOL gaat waar heb ik dan uiteindelijk voor betaald? Of krijg ik dan alsnog een schijf? Dat denk ik niet.

Uiteindelijk betaal je voor vaporware. Want clouds zijn vapor. Kleine deeltjes vocht zwevend in lucht.
Hoezo is dit innovatief? Onlive en Gakai hebben dit nu al. Sony biedt dan weer cross-buy aan tussen de PS3 en de Vita. Je kan zelfs je voortgang saven op de cloud en dan verder spelen op je PS3 en omgekeerd.
Mij is het ook niet duidelijk, wat is het verschil tussen b.v. Unreal2k4 spelen met 20 man op een server ergens in verweggistan (met telefoonverbindingen of glasvezel, want dat geeft ook lag) of Unreal 2k4 spelen met dezelfde verbindingen ergens in Afghanistan waar de cloudservers staan :/
Het feit dat je input eerst naar de streaming service moet worden gestuurd voordat er wat beweegt op je scherm. Dit geeft ontzettende inputlag, en dat maakte toen ik het probeerde, shooters echt onspeelbaar op een hele dikke glas lijn. Voor RTS etc kan dit misschien werken, maar bij alles waarbij realtime reactie nodig is kun je het vergeten, hoe dik je verbinding ook is. Een roundtrip duurt altijd te lang.

edit:
spelling en interpunctie verbeterd

[Reactie gewijzigd door Fallen Angel op 11 januari 2013 17:13]

Oke, bedankt voor je antwoord, ik had er geen flauw vermoeden dat dit het probleem was, ondanks dat ik jaren Unreal2k4 on-line heb gespeelt op standaard servers :)
Als je UT2k4 online speelt dan draait de content lokaal :) Dus je ziet hooguit tegenstanders laggen, maar jezelf in principe nooit. Nu zie je dus ook jezelf laggen, omdat jouw game (net als die van je tegenstanders) vanaf een server naar jou toe gestuurd moet worden. Dus jij beweegt je muis, dat gaat naar de server, de server stuurt response naar jou en pas DAN zie je de beweging.

Gevolg is dat het tussen de 20 en 100! miliseconden duurt voordat een muisbeweging vertaald wordt naar een beweging op het scherm.

Ik weet niet of je weleens last hebt gehad van V-Sync lag? Nou, dat is eigenlijk precies exact de vertraging die ik had met Onlive en concurrenten. Tenzij je provider en de game streaming dienst een 1ms ping roundtrip garanderen zou ik er nooit aan beginnen.
Oke, mmhmm ik heb ook wel avonden gegamed met 150 tot 400 ms lag ;) dat was wel erg dom, als je schoot, zag je de tegenstander alweer 200 meter verderop lopen voordat je schot zichtbaar werd en je dus hopeloos in de ruimte schoot, helaas je tegenstander raakte jou wel met zijn 10 ms lag :(
Bedoelen ze met games in de cloud een soort Saas constructie? Alleen dan gaming as a service?

Als het word gestreamed, zoals hierboven word vermeld, lijkt het me niet goed komen.

Maar als het gewoon een nieuwe Steam word, dan juig ik de concurrentie alleen maar toe, hoewel het dan niet zo innovatief is.
Dit zal inderdaad een soort SaaS worden, op de zelfde manier zoals veel andere games tegenwoordig uit de browser draaien door middel van HTML 5, Flash of Unity. Het concept op zich, SaaS, is niet so problematisch en wordt al vaker gedaan.

Wat wel problematisch is, los van de techniche uitvoering (internet e.d.) is het betaalmodel: Wordt het F2P met een subscriptie of consumables, wordt het Pay 2 Win of moet je alsnog een volledig bedrag betalen. Dat laatste zou ik onacceptabel vinden.
Waar de meeste games steeds meer naar neigen: Start bedrag + DLC voor skins en content.
Dat zou op zich nog wel mogelijkheid zijn, mits de instapprijs niet al te hoog is.
Hmmm even denken.. Ze hebben Rare en Lionhead al compleet afgebrand. Twee voorname studio's, die nu ¤5 euro mobiele troep gaan maken voor tablets. Geen wonder dat de halve top van Lionhead en Rare vertrokken is (in goed overleg harhar).

Ze willen af van verpakte goederen, die ze moeten verschepen naar winkels. En willen alles in hun nieuwe Windows Store gaan verkopen en dat voor verschillende devices beschikbaar maken. Dus ontwikkelaars zullen rotzooi moeten gaan schrijven voor verschillende devices, inclusief mobiele devices. Dat zal vast leuke games opleveren..

Ben benieuwd wat voor grappige gevolgen dit heeft voor CoD series en Halo. Microsoft verliest langzaam de slag om de grote blockbusters volgens mij. Met name Blizzard, maar ook Valve etc, drukken de games van Microsoft weg. En dus moet Microsoft een andere markt opzoeken, vermoed ik. MS Angry Birds.

[Reactie gewijzigd door Noeandee op 11 januari 2013 11:19]

Iedereen die zegt dat cloud gaming geen toekomst heeft, heeft het niet begrepen. De gehele gaming industrie is bezig met cloud gaming. Het is de toekomst. De platformen worden nu uitgerolt. Je zult zien dat langzaam aan games beschikbaar komen voor de cloud naast de gewone games. En als eenmaal alle kinderziektes eruit zijn, trekken ze gewoon de stekker uit het uitbrengen van gewone games. En dan kun je stijgeren wat je wilt, je weet donders goed dat je na wat tegen sputteren het gewoon gaat gebruiken omdat je toch graag wilt blijven gamen.

Bandbreedte op de internet lijn van de gemiddelde consument is ruim voldoende om een game full hd over heen te streamen.

Het is al heel normaal om games via de cloud aan te schaffen, downloaden en installeren. Het is nog maar een kleine stap naar streamen vanuit de cloud. Sterker nog, ik vraag me af of iemand het op zou merken als via steam niet de hele game gedownload wordt, maar enkel een streaming client.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 11 januari 2013 11:41]

Er is nooit gezegd dat het geen toekomst heeft, dikke kans dat dit later wel degelijk kan gaan werken.

Off-topic: Wel vind ik zelf, 13 jaar na de 1e publicatie van het (originele) idee, 't een beetje lang geduurd hebben. Ik bedoel, als er na meer dan 10 jaar nog steeds de kinderziektes niet zijn verholpen, wil dat toch ook wat zeggen..

Men verwacht dat 2013 het keerpunt word voor cloud-gaming, zelf heb ik hier m'n twijfels over, maar daar kan ik best de enige in zijn..
Iedereen op mainframe, wat later iedereen op citrix/ts, wat later virtual desktop (vmware vdi, ...) en nu is het cloud. Als server based computing oplossingen daadwerkelijk zo goed waren zouden we allemaal al een thin-client hebben.
Nu dat hele Surface zonder tafelpoten project ook weer is mislukt, kunnen ze zich beter gaan richten op zaken die wel nuttig zijn en wel geld opbrengen zoals Office voor iOS, hoe meer Apps ze voor ARM gaan ontwikkelen, des te beter het met Microsoft gaat.
Oeh kijk het woord "cloud". We've got a bad-ass over here....
Ik vind het hele idee van connected services wel goed, maar zie het niet praktisch haalbaar voor iets anders dan casual games. Een goeie RTS is op console immers niet vlot speelbaar met controller, en een deftig uitgewerkte shooter op console is op mobiele apparaten zo goed als onspeelbaar op een touchscreen.
Ik geloof niet dat ik de relatie tussen 'cloud' en 'niet langer vooraf investeren' begrijp. Het spel moet toch nog steeds ontwikkeld en gepromoot worden? De ontwikkelingskosten en marketingkosten zullen dan toch niet lager zijn?

Begrijp wel dat je extra opbrengsten hebt als de distributie verdwijnt maar dat is toch maar een deel van de kosten. Nu worden spellen toch ook al via Steam verkocht, dat levert de speluitgever toch ook bijna geen extra winst op?
Dat traditionele model, dat met die bakken geld en zo, dat klinkt mij wat betreft kwaliteit in games toch een stuk beter. Stond-ie zelf nog niet zo lang geleden aan te prijzen. Grote blauwe schijven met tientallen gigabytes en honderden namen in de aftiteling die er 3-5 jaar over mochten doen. Dat mag van mij nog wel een generatie zo blijven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013