Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 20.590 •

Uitgever EnMasse Entertainment gaat mmog Tera gratis aanbieden. De huidige abonnementen komen per 1 februari te vervallen. In plaats daarvan stapt de uitgever over op een systeem van microtransacties, waarbij spelers betalen voor voorwerpen die ze in de game kunnen gebruiken.

Uitgever EnMasse Entertainment heeft de beslissing om Tera, een afkorting van The Exiled Realm of Arborea, gratis speelbaar te maken genomen omdat 'de markt voor mmog's verandert', stelt een woordvoerder in een begeleidende video. Ook in Europa, waar Gameforge de servers voor de game host, wordt de game gratis speelbaar. Tera is een van oorsprong Zuid-Koreaanse mmog, die met behulp van Unreal Engine 3 gemaakt is door Bluehole Studio. De game kwam in maart 2012 op de markt. In september moest EnMasse bekendmaken dat het de 11 Noord-Amerikaanse servers zou samenvoegen tot 3.

Om geld te verdienen aan de game heeft de uitgever een nieuwe ingame-winkel aan het spel toegevoegd, waar virtuele voorwerpen gekocht kunnen worden. Het gaat daarbij om 'vanity items', ofwel voorwerpen waarmee spelers hun personage kunnen aankleden, maar die geen invloed hebben op de eigenschappen van het virtuele personage. In de winkel zijn echter ook voorwerpen te koop die een 'convenience boost' geven en dus het spelen makkelijker zouden maken. Wat voor boost deze voorwerpen geven, is echter nog niet bekend. Hoewel de mmog gratis speelbaar wordt, blijft er een abonnement bestaan. Wie maandelijks betaalt voor de Tera Club, krijgt een speciaal vervoermiddel en dagelijks gratis boost-voorwerpen, mag meer voorwerpen verhandelen op de ingame-beurs en doet sneller ervaring op met quests.

Uitgever EnMasse Entertainment legt uit waarom Tera gratis wordt

Reacties (66)

Dit zat er al lang aan te komen, had persoonlijk verwacht dat ze al eerder zouden overstappen naar F2P..
Ben wel benieuwd hoeveel MMO's er (naast World of Warcraft) nog lucratief zijn met een pay2play systeem.
Waarom had je dat verwacht?
Speel je het bijv. zelf, of viel het je op een andere manier gezien dat er veranderingen gaande waren?
Jammer, ik heb een hekel aan microtransacties, vooral voor voorwerpen in F2Ps. Ze hadden beter de abonnementensysteem behouden maar de prijzen verlaagd.
EVE Online zit nog met het p2p systeem en ik zie het eigenlijk niet gebeuren dat dit gaat veranderen, het EVE systeem is eigenlijk voor niets anders geschikt...
Ik ook.

Ik vermoed eigenlijk dat als WoW nu als nieuw op de markt zou komen (dus mensen er geen honderden of misschien zelfs duizenden euro's in hebben zitten) mensen er niet zo vreselijk warm voor zouden lopen; een pay2play systeem dus.
EvE en WoW blijven P2P simpel gezegt omdat het bijna de 2 MMO's out there zijn die blijven overleven.

De rest valt allemaal uit eindelijk.
WoW ook wel een keer, maar dat duur nog wel een jaar of 5 zeker.
Interresant, toch 1 van de MMO's die ik ooit wilde uit proberen :) Na 1 Februari maar even uit proberen!
Ze hebben er in ieder geval al een extra speler bij dan! Ik vond de beta erg leuk, maar speelde destijdsook nog WoW. 2 subscriptions vond ik iets teveel van het goede, maar dit is goed nieuws!

Ik hoop dat ze het hoofd boven water kunnen houden.
microtransactie systemen zijn prima zolang het maar toegepast wordt op vanity items/xp boost. Zodra het allemaal overkill wapens gaat unlocken voor je, haak ik af. Of bijv. zoals in PS2: alle wapens werken vrijwel in de breedte, dus je hebt een ander naampje met soortgelijke prestaties.
Dan kán meevallen.

Kijk naar Planetside 2. Daat is géén pay2win systeem. Je kan alle items (iig degene die je een 'edge' geven) kopen met ingame verdienbaar geld. En ook die prijzen vallen op zich nog wel erg mee. Ik denk dat je in een weekje 'normaal' spelen het beste wapen van een klasse kan kopen met ingame geld.
Ah, leuk nieuws. Ben al tijden opzoek naar een leuke MMO. Deze in februari dus ook maar proberen.
Maar ook EVE is natuurlijk al lang niet meer volledig P2P, indien je dedicated genoeg bent, kun je middels het PLEX systeem gratis komen te spelen. Ook EVE zal waarschijnlijk op de langere termijn wel gaan veranderen denk ik, zeker met de release van Dust 514.

Als ze zien dat er met andere financiële systemen simpelweg meer geld op te halen is, zal het sterk de overweging waard zijn voor ze om te switchen.

Maar het "probleem" van de switch geldt met name voor nieuwere MMO's.

- Er is nog geen long-term investment.
- F2P switch ligt in de verwachting, waardoor veel spelers het afwachten, zo ook ik bij TSW bijv.
- Grote hoeveelheid aan nieuwe MMO's, waardoor P2P simpelweg geen optie is (5 subs p.p. bijv kan ik me niet veroorloven, maar 1 sub p.p. en 4 F2P of 5 F2P met zo nu en dan een RMT wel).

Als we kijken naar de line-up voor 2013, zien we dat ook meer dan de helft al voor een F2P launch direct gaat. Een aantal welk zonder twijfel zal blijven doorstijgen.
Wat heel erg jammer is. EVE is nu net zo een spel wat ik juist wel zou spelen als het F2P was. Ik vind de maandelijkse kosten voor EVE niet opwegen tegen de "langzame" speelduur die het spel heeft.
He he werd tijd, kan ik die ook weer eens uit de kast halen. Misschien was zo'n systeem als GW2 beter voor ze geweest, met micro transacties.

[Reactie gewijzigd door Fooza op 10 januari 2013 15:38]

Jammer dat de "micro" payments, niet echt micro zijn. Bedoel 10 euro gemiddeld voor een mooi pakje... vind ik niet echt micro (ja de hoeveelheid huid die het pakje dan misschien bedekt in het geval van TERA).

Zou zeggen dat je sneller iets aanschaft als het appstore achtige prijzen van 79 cent, of max 2 euro wordt.

Aangezien ze ook niet een enorm aanbod hebben aan vanity items zal het wel een gevalletje van grote-stappen-snel-thuis zijn.
Nee? Wat denk je van acceleratie items verkopen om je tech ontwikkeling sneller te laten verlopen? Dat is wel het grootste negatieve punt van Eve.
Ik denk dat het wel meevalt, de meeste nieuwe mmo's hebben als manco dat ze vaak bugs/beperkte functionaliteit hebben tov bestaande mmo's en vaak zeer weinig content, dat is de reden dat mensen weer vertrekken en dat steeds meer mensen huiverig zijn om nieuwe mmo's te proberen.

Zodra een mmo f2p wordt stop ik ermee iig (niveau gaat dan vaak nog sneller naar beneden)
Behalve de vanity items dus ook een pay2win shop gemaakt. Persoonlijk heb ik daar een hekel aan en (gokje vanuit mijn ervaring gezien) ongeveer 50% met mij. Hoop dat het geen doodsteek wordt voor TERA.

Zag er best leuk uit maar kan iemand mij uitleggen wat de meerwaarde is van een abbo ten opzichte van single purchases voor TERA? Denk dat abbo voor de meeste minder waarde heeft en dat het snel achteruit gaat dan.
Volgens mij had dit spel zo veel meer kunnen betekenen als het niet werd uitgegeven door een rot publisher. En dan vooral de Europese versie. Alles wat mis kon gaan bij Frogster ging dus ook mis.

Maar ja, dit is wel een aanmoediging voor mij om het spel toch nog eens te spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013