Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 95, views: 38.540 •

Een onderzoeksteam van Microsoft toont IllumiRoom op de CES. Het is een techniek waarmee beelden getoond worden op de muur achter de tv. Die beelden sluiten aan op wat er gebeurt in de game die op de tv gespeeld wordt. De techniek maakt gebruik van Kinect en een projector.

Het team dat bij Microsoft Research werkt aan IllumiRoom meet met Kinect de ruimte op waarin de speler zich bevindt. Met behulp van een projector wordt vervolgens beeld om de tv heen geprojecteerd. Het team laat op die manier het beeld van het tv-scherm overlopen in het beeld dat op de muur achter de tv te zien is. Zo kan een groter deel van de spelwereld weergegeven worden. In de demo die Microsoft toont op de CES laat het team echter vooral lichteffecten zien die doorlopen in het beeld op de muur, zoals de flitsen van explosies of laserstralen. Of Microsoft het systeem op de markt wil brengen, is niet bekend. Omdat de techniek gebruik maakt van Kinect, is het effect met een spraakcommando in of uit te schakelen.

Microsoft vroeg in maart 2011 al patent aan op de techniek. In de aanvraag omschreef Microsoft de techniek toen nog als een Immersive Display Experience. Het patent dook in september 2012 op. Uit de aanvraag bleek niet dat Microsoft Kinect wilde gebruiken om de kamer waarin gespeeld wordt op te meten.

IllumiRoom in actie

Reacties (95)

Ik kan niet wachten tot zoiets soortgelijks naar de pc komt :9
Wat ik vreemd vind is dat ze ook een soort distortion effect kunnen creŽren, dat zie je bijvoorbeeld in die vierkante ladekastjes, een soort outlining die vervormd. Zouden ze dan ook een camera gebruiken om eerst een opnamen van de muur te maken en dat vervolgens aan te passen aan het effect? Ik zou anders niet weten hoe ze dat kunnen realiseren.
Ik word al misselijk van de effecten als ik naar dit demofilmpje kijk.
ha ha ben ik je al voor mijn tv 50" ambilight hangt al aan een lege wand ... dus laat maar komen die Xbox !!!
Nou, dat filmpje is zo nep als wat.

Het wordt nooit zo mooi als wat je nu ziet.

Net zoals bij het met flits fotograferen van een object welke voor een muur staat zie je op de foto altijd die lelijke schaduwrand om het object heen. Het licht komt namelijk uit een ander punt dan van waaruit de camera de scene aanschouwd. Je kijkt zeg maar iets achter het oject, een plek waar het licht van de flits niet komt.

Zoals ik het hier zie wordt er zelfs diep achter in de kast en het televisiemeubel geprojecteerd. Dit houdt in dat de projector op dezelfde plek zou moeten staan als de camerra welke het gefilmd heeft.

In de praktijk zal de projector ook niet op je voorhoofd geplakt zitten terwijl je aan het gamen bent. Je zult dus een forse schaduwwerking ervaren.

Alleen leuk op kale muren denk ik zo.
ik zou het kopen.
mijn zelfgemaakte ambilight werkt niet echt op 2560 x 1440
lijkt me best leuk om films op te kijken maar om er op te gamen niet.
Mij lijkt dit ideaal. In het midden je HD beeld en dan er rond zo groot als de kamer is vage beelden die een grotere beleving geven. Stel je voor dat je zo naar Troy ofzo kijkt en dan nog met een 7.1 surround setje.
Lijkt me niet voor films geschikt omdat er geen materiaal is om buiten het beeld weer te geven.
Bij games kan het simpel bij gerenderd worden, maar met films zou je het hoogstens kunnen uitrekken of opblazen van wat er al op het scherm getoond wordt.
Voor films zou men dan inderdaad off-screen content moeten genereren die alleen door de beamer wordt getoond. Deze techniek zou dan het 'derde scherm' moeten gaan heten gok ik.

Voor shooters vraag ik me af of dit niet keihard als exploiting of cheating gaat gelden.
Je FOV wordt namelijk waanzinnig veel groter en je ziet waarschijnlijk spelers op de muur die normaal buiten beeld vallen. Dus je denkt, hij kan me nooit op zijn monitor zien vanaf die positie, maar ondertussen ben je gezien op de muur...

Voor wie geen ambilight wil, een klein spotje achter je tv/monitor werkt ook perfect.

Ik vind het een superconcept, alleen wel jammer dat je nu naast de console en TV ook nog een beamer moet ophangen en van stroom voorzien. Beamers zijn nou niet echt heel goedkoop, dus het is sowieso een dure oplossing m.i.
Jammer dat dit niet een joint-venture ontwikkeling van MS en Sony is. Dit kan producenten en ontwikkelaars goed kunnen inspireren om hier in mee te gaan. Wat mij overigens opvalt is dat met name MS dergelijke concepten durft te laten zien ten opzichte de 'concurrenten'. Niet alleen met betrekking tot de XBOX maar ook met hun andere producten. Mooi om te zien wat hun visie is. Hier kunnen grote bedrijven als Sony, Apple, Nintendo en Google iets van leren.
Wat ik alleen niet snap is hoe die met Kinect werkt, die staat toch meestal op jou gericht in plaats van op de TV. Of moet je met dat ding gaan rondlopen om zo de kamer te scannen?
Aangezien dit nog een research opstelling is gok ik dat er een Kinect in de projector zit, op de TV gericht dus. Als dit daadwerkelijk in productie gaat zullen ze de dieptesensor en projector ongetwijfeld in hetzelfde kastje stoppen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013