Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 95, views: 38.447 •

Een onderzoeksteam van Microsoft toont IllumiRoom op de CES. Het is een techniek waarmee beelden getoond worden op de muur achter de tv. Die beelden sluiten aan op wat er gebeurt in de game die op de tv gespeeld wordt. De techniek maakt gebruik van Kinect en een projector.

Het team dat bij Microsoft Research werkt aan IllumiRoom meet met Kinect de ruimte op waarin de speler zich bevindt. Met behulp van een projector wordt vervolgens beeld om de tv heen geprojecteerd. Het team laat op die manier het beeld van het tv-scherm overlopen in het beeld dat op de muur achter de tv te zien is. Zo kan een groter deel van de spelwereld weergegeven worden. In de demo die Microsoft toont op de CES laat het team echter vooral lichteffecten zien die doorlopen in het beeld op de muur, zoals de flitsen van explosies of laserstralen. Of Microsoft het systeem op de markt wil brengen, is niet bekend. Omdat de techniek gebruik maakt van Kinect, is het effect met een spraakcommando in of uit te schakelen.

Microsoft vroeg in maart 2011 al patent aan op de techniek. In de aanvraag omschreef Microsoft de techniek toen nog als een Immersive Display Experience. Het patent dook in september 2012 op. Uit de aanvraag bleek niet dat Microsoft Kinect wilde gebruiken om de kamer waarin gespeeld wordt op te meten.

IllumiRoom in actie

Reacties (95)

Dat is al net zo nutteloos als Philips destijds met hun AmbiLight. Het voegt niets toe en leidt alleen maar af. Voor Philips was het een manier om hun in specs achterblijvende tv's op te leuken voor de gemiddelde consument, maar wat MS er mee probeert te bereiken is me een raadsel.
Ambilight maar dan anders :+
Gaaf zeg! Daar klopt mijn gamershart wel wat sneller door :9~

Hopelijk wordt dit een feature van de nieuw te verschijnen XBox!
Dit soort dingen posten omdat je als eerste wilt zijn om te posten, dat is pas nutteloos.

Mijn 3D AmbiLight voegt heel veel toe. En als ik dit filmpje zie, denk ik...'dit moet ik hebben'.
Ben wel gelijk benieuwd hoeveel afstand je apparaat moet hebben van de muur eer het ver genoeg geprojecteerd kan worden.

Verder zet ik ook kanttekeningen bij het generaliseren van dit soort effecten elke woonkamer/ruimte is natuurlijk anders dus zal het effect ook overal anders zijn lijkt mij zo.

wel origineel moet ik zeggen en denk dat dit zeker kan bijdragen aan de sfeer bij bepaalde films/games
Ambilight nutteloos? Zeker niet! Het geeft in een donkere ruimte een rustiger effect, en het beeld lijkt groter.
Het grappige is dat op 0:49 een spel in beeld komt dat specifiek voor linux is gemaakt (en open source is): "super tux kart" (ondertussen wel geport naar windows)
Gaaf zeg, zo wordt gaming wel erg intens!
Ik vraag me wel af waar die projector zou moeten staan... die moet je zeker aan het plafond hangen ofzo? :P
Dit zou veel toevoegen aan de gaming experience voor mij. Zoals het er in de video uitziet is het echt mooi, bv die ammo die op de grond ligt geprojecteerd op je eigen vloer. Als ze het dan ook kunnen implementeren in films zou het helemaal top zijn, al lijkt dat niet mogelijk doordat de Kinect je kamer moet scannen voor de projector aan de gang kan gaan. Al met al een leuke ontwikkeling, kijk er naar uit hoe dit uit gaat pakken.
Dit is echt een interessante technologie.

Wat ik mij wel afvraag is hoe hij dit beeld genereert.
Het beeld lijkt een soort door te lopen 00:32
Ik vraag me af of IllumiRoom afgestemd moet zijn op de game, om te kunnen werken. Zal de game developer IllumiRoom aansturen voor het weergeven van extra content? Of werkt IllumiRoom stand alone, analyseert die het beeld en verzint hier zelf beelden bij? (zoals bijvoorbeeld Philips ambilight doet)

Als het eerste het geval is en de game zelf IllumiRoom aanstuurt... is mijn volgende gedachte: waarom heb je dan überhaupt nog een tv scherm nodig? Kan je dan niet het hele beeld door de beamer laten zien en doe je het scherm de deur uit?
Zo te zien is het allemaal nog een beetje iets te conceptueel. Bij de ene game projecteert hij complete offscreen objects, bij de andere offscreen wireframes en weer een andere slechts weather effects. Dit klinkt alsof de games zelf de technologie moeten ondersteunen. Dit zou dus ook betekenen dat het er dik in zit dat ALS het uitkomt, waarschijnlijk alleen de XBox dit gaat ondersteunen. Maar dit zijn slechts speculaties.
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!!!!!!!

Dit is nu wat ik wil van next gen consoles! Ik zie het somber in voor Nintendo en Sony als microsoft dit met de nieuw xbox launched op de E3 dit jaar.

Ik zou speciaal voor dit alleen de tv aan een lege wand ophangen 8-)

Hoop echt dat de nieuwe Xbox dit al met launch heeft, al kost die 1000 euro ! Ik ga het zeker halen!

Microsoft _/-\o_
Ik stond er eerst ook zo tegenover als einstein, tot mijn ouders het ook op hun nieuwe TV hadden. Zeker met films geeft het meer sfeer en trekt het je meer in de film bijvoorbeeld. Ook ben je minder vermoeid, lam na afloop.

Ben beniewd hoe prijzig dit wordt als je er ook een projector bij nodig hebt en waarom gebruik je dan de prrojector niet direct?
Ik vind het er best goed uit zien. Het vergroot 'immersiveness'. Wat erg dat ik daar zo geen Nederlands woord voor weet. Onderdompeling?

Het is grappig dat jij liever gaat voor de resultaten in je spel dan de hele ervaring. In een FPS wil je winnen uiteraard, dan zouden deze effecten kunnen afleiden. Maar je wilt tegelijkertijd wel betere gfx om zo meer het gevoel te krijgen dat wat je doet echt is.

Ik denk dat het niet hoeft af te leiden. Een explosie die zich voortzet in je kamer op de muur kan ook zorgen dat je het als dichtbij ervaart en je dus voorzichtiger laat spelen. Waardoor je langer leeft en een hogere score behaalt. Het is hoe dan ook spectaculairder.

Maar gaming is meer dan FPS. De atmosfeer van een spel kan versterkt worden als het zich uitstrekt buiten de randen van je scherm.

Wat wel een nadeel is, is dat Kinect je huisamer dimensies weet en dat kan doorgeven aan de server van M$. Weer een stukje profilering. Met een dergelijk gegeven kunnen ze, tezamen met andere zaken, een beeld vormen van je woonsituatie.

Ik ben niet voor systemen die naar jouw kijken terwijl je naar ze kijkt. Het is allemaal zo leuk voor gaming maar er kan van alles mee gedaan worden eigenlijk. Hoe verkoop je de typische Big Brother televisie die terug kijkt uit 1984 zonder dat mensen nee zeggen? Je koppelt het aan een spel systeem?
Dit is veel anders dan ambilight. Hier zijn de beelden om de tv ook in perspectief, dus je komt veel meer in de game.
Dat is al net zo nutteloos als Philips destijds met hun AmbiLight.
Jij hebt zeker geen AmbiLight TV? Voor mij geen tv meer zonder AmbiLight. Daardoor zit ik voorlopig nog wel vast aan een Philips tv. Een tv zonder AmbiLight is niet meer dan een saaie donkere doos. AmbiLight voegt niet super veel toe, het maakt wel het kijken een stuk rustiger.
Zo! Hier ben ik wel van onder de indruk! Normaal ben ik een beetje een lurker maar hier moet ik toch even op reageren!

Waar ik dan wel benieuwd naar ben. Zou dit betekenen dat de consument een beamer moet aanschaffen om dit te gebruiken, of zou MS hier een budget ding bijleveren?
Dit lijkt me juist helemaal niet nutteloos.

Kijk eens voor je, bepaal dan hoe groot het vlak is dat je echt (scherp) voor je ziet. Dit zal ongeveer overeenkomen met het beeld van een 50mm objectief op een fullframe spiegelreflexcamera.

Kijk dan eens hoe ver je daar buiten nog zicht hebt. Dit is dan wel onscherp, maar het is er wel!

Met deze techniek zou je dus de manier van kijken van het menselijk oog dichter kunnen benaderen en films/games dus nog echter kunnen beleven. Het enige verschil is dat je de "hoeken" niet scherp kan krijgen door in die richting te kijken, maar dat het mits juist opgesteld wat bij gaat dragen aan de beleving van films/gameplay betwijfel ik niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013