Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties, 18.587 views •

Het Amerikaanse bedrijf Sensory Acumen toont op de CES de GameSkunk, een apparaat dat geuren afgeeft tijdens het spelen van games. Het apparaat kan 30.000 geuren afgeven. Het bedrijf wil dezelfde techniek ook gebruiken om post traumatic stress disorder te behandelen.

De GameSkunk is een apparaat dat 30.000 verschillende geuren kan samenstellen en afgeven. Het Amerikaanse bedrijf Sensory Acumen kondigde de techniek in 2011 al aan, maar toont de GameSkunk dit jaar op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Dat wil volgens Sensory Acumen zeggen dat spelers het brandende rubber kunnen ruiken van een optrekkende auto in een racegame en de kruitdampen van de kogels die afgeschoten worden in een shooter. Het bedrijf noemt echter geen voorbeelden van specifieke games waarin de techniek zal worden toegepast. Ondersteuning voor de accessoire zal ingebouwd moeten worden het is niet duidelijk of Sensory Acumen al ontwikkelaars heeft weten te vinden die de techniek willen ondersteunen.

Sensory Acumen denkt de techniek niet alleen in games toe te kunnen passen. Volgens de Amerikanen kunnen geuren ook helpen om post traumatic stress disorder te behandelen, waarmee het bedrijf vooral oorlogsveteranen denkt te kunnen helpen. Wanneer de GameSkunk leverbaar is, is niet bekend. Ook over de manier waarop het apparaat zal moeten worden bijgevuld als het materiaal dat wordt gebruikt om geuren te genereren is uitgeput, is nog niets bekend.

GameSkunk

Reacties (97)

Reactiefilter:-197091+162+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Niet om negatief te zijn maar deze techniek is toch al jaren bekend en mogelijk. Echter het probleem is niet geuren maken, maar juist de (eerder gemaakte) geuren te verwijderen.

Want gamen gaat snel en hoewel je branden rubber bij een racegame misschien wat langer relevant is geldt dat voor vele games natuurlijk niet.

Denk bijvoorbeeld aan Skyrim, bij de opening moet je eerst dennegeur ruiken, dan brandend hout/(mensen)vlees, vervolgens loop je weer door de heide, dan teleport je naar een ijsvlakte.

Of battlefield 3, eerst rij je in/achter een tank (uitlaat gas geur), vervolgens ontploft de tank (brandend ijzer geur), dan ren je weg door het bos (bosgeur), dan schiet je zelf weer (kruit geur). Vervolgens ga je dood en spawn je in een jet (rubber geur?), etc.

Wordt het dan niet snel een onherkenbare mix van geuren?

Dus zoals ik zei, deze techniek is al jaren bekend en mogelijk, maar het probleem is juist de (eerder gemaakte) geuren weg te krijgen ...

[Reactie gewijzigd door Dreanor op 10 januari 2013 11:54]

Ik denk dat je sowieso in het begin moet denken aan de mogelijkheid om een algemene beleving te creeren i.p.v. specifieke dingen zoals uitlaatgassen je kamer in te gooien.
Het is namelijk een stuk praktischer om een algemeen slagveld geur te verspreiden, of de geur van een grasmat in een voetbalwedstrijd i.p.v het zweet van je tegenstander als je in duel bent.

Er zijn voldoende mogelijkheden je moet alleen niet teveel willen, in ieder geval niet in het begin want wellicht dat ze in de toekomst aanwezige geuren heel snel kunnen laten verdwijnen.
Je zou ook kunnen denken aan een neutraliserende geur, of een stoot luchtdruk voor een snellere dissipatie van de geur.

Ik hoop zelf al jaren op deze techniek, sinds ik tijdens Morrowind merkte dat ik enorm meegevoerd werd in de sfeer, alleen maar omdat ik slechts een seconde de tocht door het raam op mijn arm voelde. Je hebt dus weinig nodig.

Ik denk daarom dat het geen belemmering hoeft te zijn dat je met een onduidelijke mix van teveel geuren zit. Je hoeft immers niet elk object dat je toont te voorzien van een geur.
Dit doe je ook niet met audio; niet elke plank kraakt of boom ruist, ook dat zou teveel zijn om nog een mooie mix over te houden.

Een lichte naaldgeur in een virtueel bos zou inderdaad prachtig zijn.
En je hoeft dit slechts een seconde de lucht in te sturen. Zoals ik het weet is onze perceptie veelal gericht op het vroege begin van een waarneming. Zo ook bij audio, waarbij vooral de transiŽnten duidelijk maken welk instrument je hoort. In muziek- en geluidsmixage zet je 'nieuw inkomende' geluiden en instrumenten vaak ook in de eerste seconden iets harder.

Voer je dit door op de geuren, dan kun je de benodigde tijd tussen de geuren allicht minimaliseren.

Ik fantaseer nu ook over een algoritme dat in de gaten houdt welke save games je laadt. Heb je net in een auto geracet en ruik je verbrand rubber, dan zou het systeem even kunnen wachten met het 'verspreiden van' een naaldbos.

Al met al loop ik ondanks de vele 'ifs' en 'buts' wel warm voor dit soort technieken. Ik zie deze als gebieden die nog ontwikkeld moet worden, zoals dat met geluid moest en nog moet gebeuren (stereo, surround,etc).
In het patent staat dat de geur binnen pakweg een meter binnen 3 seconden aankomt.
Als dat 1 "blast" is zal dat echt wel vervliegen. Een scheet ruik je ook, maar verdwijnt toch weer snel? Of is dat bij jou anders ;)
OffT: Ik zie serieus al virussen langskomen voor dit soort apparaten die een vieze lucht maken :+ .

OnT: Leuke vorderingen op dit gebied, het maakt games een stuk meer 'immersive'. Ik zie dit eigelijk op korte termijn ook voor TV's komen. Stel je voor dat je een reclame voor brood ziet, en dan versgebakken brood ruikt?
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken, op deze manier word reclame nog verlijdelijker en beÔnvloed het steeds meer je onderbewuste.
Dan zit je continue met honger op de bank als elk reclameblok weer een lekkere etensgeur voorbij komt.

Maar het zou wel met parfum schelen, niet meer naar de winkels om te ruiken. :P
Het lijkt in eerste instantie leuk (voor die ene reclame), maar stel je voor dat er achter elkaar de volgende reclames komen:
1) brood
2) luchtverfrisser merk x
3) bandenfabrikant
4) luchtverfrisser merk y
5) toiletreiniger

6) film begint weer met veel geweerschoten (rook / vuurwerk geur)

Dat is een leuke mix van geuren die dan door elkaar in je woonkamer hangt.
Ik herinner me dit al van jaren geleden.
Of vergis ik me?
Dit was een toestel dat je toen rond je nek moest hangen zodat de geur onder je neus werd vrijgegeven.

Dezelfde bedenkingen als nu waren erbij gemaakt (dat het dus in de meeste gevallen niet wenselijk is om dit te ruiken) en het is toen verdwenen.
Tja dit proefballonnetje is al een keer of 3 de revue gepasseerd de afgelopen 10 jaar.
Helaas nog steeds geen werkend apparaat beschikbaar.
Gebaseerd op ervaringen in het verleden dus ongeveer 100% kans dat het er niet komt.


edit:
links toegevoegd


2000, voor de PC : nieuws: Een luchtje voor de computer
nieuws: Geur: de nieuwe internet revolutie

2004, voor emails : nieuws: Brits bedrijf ontwikkelt geparfumeerde e-mails

2005, voor TV : nieuws: Japans ministerie wil in 2020 3d-televisie met tast en geur

2007, voor mobiele telefoon : nieuws: Motorola krijgt patent op geurige telefoon

2009, voor games : nieuws: Britse leger laat geuren toevoegen aan games

2011, voor TV : nieuws: Samsung werkt aan 'geur-tv'


Zelf zoeken : http://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=geur

[Reactie gewijzigd door moreasy op 10 januari 2013 15:42]

Het proefballonnetje voor het concept 'tablet' was ook al een decennium geleden opgelaten en sloeg toen ook niet aan. Ik vind het een geniaal apparaat en hoop dat het een succes wordt. Op het moment heb je nog steeds weinig anders dan beeld en geluid met gamen, evenals 20 jaar terug. Een toevoeging van geur lijkt me een leuke verfrissing in de markt.
Geweldig concept inderdaad, daar niet van!
Nee het komt gewoon elke 3-4 jaar weer terug maar lijkt niet door te breken 12 jaar geleden hadden ze het er al over om zo iets te maken.
Het maken van geuren is al lang niet zo moeilijk meer en ook 30000 geuren is niet heel erg veel. Immers heb je een aantal "basis"-elementen die je op de juiste manier moet kunnen mixen, maar dan gaat het redelijk.

Het grote probleem is het op tijd wegkrijgen van de geuren zodat de volgende geur uitgebracht kan worden. Behalve als je met een fan o.i.d. gaat werken, zit je anders al snel met (zoals hierboven al genoemd) de geur van verbrand plastic gecombineerd met rozen en versgemaaid gras, wat nou niet echt een fantastische combinatie is. Ben benieuwd hoe ze dat opgelost hebben.
Na alle "stel je voor dat je dit ruikt!" berichten eindelijk een serieuze reactie :)

Geur verwijderen kan je met behulp van ventilatie, een ionizer (ozon), of een spray (google op geurverwijderaar): bijv. PureAyre, Wurth (voor wietlucht ;) ), Brimex. In Brimex zitten bijv. de volgende ingredienten: Aqua, alcohol SD, laureth-4, propylene glycol, tetrahydroxypropyl ethylenediamine, laureth-3, dimethicone copolyol, triethanolamine. Maar dit gaat inderdaad moeilijk worden als je snel geuren afwisselt.
Aqua, alcohol SD, laureth-4, propylene glycol, tetrahydroxypropyl ethylenediamine, laureth-3, dimethicone copolyol, triethanolamine
Altijd lekker om dat weer eens flink in te snuiven :P
Bij die geurenproductie worden natuurlijk ook allerlei chemische ingredienten gebruikt.
Na een potje gamen oid kan je kamer dan wel een hoog geconcentreerd "chemisch toilet" worden zo. M.a.w. goede venitlatie is nodig. Zelfs dan lijkt het me niet erg gezond om dat elke dag te beleven.
geweldig, een game als BF3/Mirrors Edge met deze techniek.
Het zijn al zeer "Immersive" games maar combineer dit met http://www.youtube.com/watch?v=eg8Bh5iI2WY (of een occulus rift) en je hebt bijna een realistische ervaring ipv een game :D
Ja dat idee kwam bij mij ook gelijk al naar boven om dat met die simulator te combineren. Hoe gaaf zou dat zijn!

Ontopic: Ik vraag me wel af hoe ze deze techniek toe willen gaan passen bij de behandeling van PTSD...
Geuren zijn een belangrijk onderdeel van je geheugen. Mensen welke lijden PTSD onderdrukken vaak onbewust nare herinneringen en na verloop van tijd heeft de persoon nog wel last van de effecten van PSTD, maar wist men de herinneringen niet meer op te roepen.

Veel vietnam veterangen konden beter worden behandeld als de behandelaar een aantal lucifers afsteekt (de zwavel lijkt op de geur van verbrand kruit) en men een geluidband met oorlogs geluiden afspeelde.

Het prikkelen van meerdere zintuigen maakt het gemakkelijk om verdrongen herinneringen weet terug te krijgen zodat men pas echt met de behandeling van PTSD kan beginnen. Men ervaart dan beter opnieuw het trauma. Bij veel PTSD patienten werken alleen praten over het trauma niet goed en men ontwikkelt dan ook vaak verslavingen (alcohol of drugs) en wordt men depressief.

Hoe nauwkeuriger het trauma wordt herleeft (onder begeleiding) des te effectiever de behandeling en verwerking wordt.
Nu nog apparaat die de temperatuur in je kamer aanpast
Ik weet niet zeker of je serieus bent, maar ook daar ben ik voor.

Dan heb ik het niet perse over een echte temperatuurwisseling van 10 graden, maar meer om de perceptie daarvan.
Trouwens als ze zo'n geur ding in een oculus rift (te zien op kickstarter: link)

Dan moet je idd alleen nog een temperatuur regelaar (dat lijkt me echter wat lastiger te realiseren) en dan heb je een totale beleving! Geen epileptie krijgen dan :-S...
Dat heet airco.
Wat jij bedoelt is een snelle airco die reageert op signalen vanuit je computer.
Is natuurlijk niet te doen om tig kubieke meter in no time aan te passen.
Maar ik zou me wel kunnen voorstellen dat, een beetje analoog aan die trillende stoel die je vroeg‚h wel eens op de hcc beurs zag staan of zo, dat de temperatuur van je zitting aangepast kan worden. In auto's heb je immers ook verwarmde stoelen?
Leuk als je ingame door een riool moet kruipen... :D
Of bij een gemiddelde shooter mensen overhoop schiet / gewond raakt. Zou gamen echt leuker worden als je steeds bloed ruikt? Niet echt een aangename geur wat mij betreft...
Je ruikt niet voornamelijk bloed, maar voornamelijk menselijke uitwerpselen :p

Vermits je darmen en blaas ledigen als je sterft . . .
Dit gebeurt niet onmiddelijk als je sterft. Meestal 3-6 uur nadat de persoon sterft
Bloed ruikt naar hetgeen de meeste mensen als 'ijzer of metaal geur' omschrijven (wat eigenlijk niet kan vermits je geen metalen kan ruiken). Zo onaangenaam is het dus echt niet.
De aangenaamheid van welke geur dan ook is zeer subjectief.
ik denk dat uitwerpselen subjectief gezien algemeen onaangenaam gevonden worden :p
Ook door Ron Brandsteder? ;)
Geur is geheel subjectief.
maar ijzeroxide kan je wel ruiken, en dŗt is ook waar bloed naar ruikt (het smaakt ook zo*)
*mijn eigen bloed als ik met een metaalspaan in mijn vinger sneed 8)7 , ben geen vampier ofzo O-)
Ik moet gelijk denken aan Larry. In deel 7, en voor mij nog steeds het beste deel, zat hier namelijk een geurkaart bij! Moest je krassen op een kleur, wat je in beeld zag.
Scratch'N'Sniff 2000! :P
Nee cybersniff 2000
Hopelijk werkt dit apparaat niet als je in je game in een kerker met rottende lijken wandelt! =)
Of bijvoorbeeld zoals bij Quake 4 een map waarbij je in een of andere cleaning facility komt...
Lijkt me wel vet stoer om vers gemaaid gras te ruiken tijdens een potje FIFA :9~
Meteen een reden om dat 'spel' aan te schaffen :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True