Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 54, views: 23.674 •

Ben Krasnow, verantwoordelijk voor hardwareontwikkeling bij Valve, is verkeerd begrepen. Valve zal dit jaar geen Steam Box aankondigen en al helemaal niet op de markt brengen. Het is zelfs niet helemaal zeker dat de Box op Linux draait, ondanks experimenten in die richting.

Krasnov is verkeerd begrepen, stelt hij in een mailwisseling met Engadget. De Valve-medewerker gaf begin januari een interview aan website golem.de, waarna hij verkeerd begrepen of vertaald is, stelt hij. Uit het Duitse interview concludeerden veel lezers dat Valve de Steam Box zou onthullen tijdens de Game Developer's Conference in maart of anders tijdens de E3 in juni. Zo heeft Krasnow het echter niet gezegd, stelt hij nu. "Het klopt dat we werken aan een Steam Box, maar we hebben geen plannen om daar in 2013 officiële aankondigingen over te doen."

Bovendien plaatst Krasnow een kanttekening bij het gebruik van Linux. "Het is waar dat we een bètatest houden voor een Linux-versie van Left 4 Dead 2 en hebben ons vaker uitgelaten over Steams Big Picture Mode." Dat zegt echter niets over de Steam Box, stelt hij. "De box kan op Linux gebaseerd zijn, maar is dat misschien ook niet." Tegelijkertijd is zijn baas, Valve-directeur Gabe Newell, daar veel stelliger over. In een interview met The Verge zegt Newell: "We komen met onze eigen Steam Box op de markt en gaan die zelf aan klanten verkopen. Dat wordt een Linux-box, maar als je daar Windows op wilt installeren, dan kan dat. Daar doen we niet moeilijk over."

Newell maakt in hetzelfde interview duidelijk dat ook andere hardwareleveranciers pc's op de markt gaan brengen die met Steam en de bijbehorende Big Picture Mode overweg kunnen. Het eerste resultaat van die samenwerking is ook op de CES te zien. Xi3 toonde de Piston, een kleine pc die als Steam Box kan functioneren. Valve investeerde in het bedrijf nadat het de plannen voor de pc bekendmaakte.

Reacties (54)

Wel jammer. Ik zat erg naar uit te kijken.
Waarom niet gewoon er eentje zelf bouwen?
ja dat kan ook. Is wel leuker om te doen en je hebt meer tweaking. Ookal zullen er vast mensen zijn die de box ook zullen tweaken :p.
idd, een beetje HTPC met een HD tv kan prima functioneren als Steam Box :). Voor ik een steambox zal kopen, moet het wel een toevoeging hebben aan een normale pc en de prijs moet goed zijn natuurlijk. We gaan het zien in 2014 denk ik.
Toevoegingen zijn denk ik dat:
- je zeker weet dat de games er goed op draaien (ondanks dat de hardware waarschijnlijk minder is dan de meeste 'hardcore gamers' hier gewend zullen zijn).
- de prijs ook relatief laag zal uitvallen waarschijnlijk
- en sowieso de "out-of-the-box" experience dat je je nergens druk om hoeft te maken en de kansen dat plotseling... weet ik veel, je controller niet weet te communiceren met je linux of windows htpc na een update ofzo.

Hoe dan ook, die steambox lijkt me persoonlijk wel wat en ik vind het dus ook wel jammer dat het pas volgend jaar gaat worden. Hmmm, en trouwens, het grote voordeel van dit over gameconsoles is volgens mij dingen zoals de oculus rift hier wel aan kunnen worden gehangen zonder dat je sommige van de nadelen van gamen op de PC zou hoeven te hebben (valt nog te bezien, want als er nu 10'talle fabrikanten met steamboxes op de markt komen dat is het niettemin allemaal voor niets geweest... hadden ze liever alleen zelf moeten doen imho).

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 9 januari 2013 19:52]

Die hebben de meeste steam gebruikers al, dat heet een PC. Af en toe heb ik het idee dat mensen zich door de formfactor laten afleiden van wat het daadwerkelijk is, in veel gevallen gewoon een PC.

Dat is je Xbox en Playstation ook, maar in tegenstelling tot de steambox, die PC games gaat draaien kun je daar niet veel aan veranderen. Ik snap best dat je geen big tower naast je TV zet, maar om nu een linux x86 console te gaan kopen, dat kan ik niet helemaal begrijpen.

Ik snap ook niet helemaal wat mensen nu verwachten van die steambox? Dat je daar de laatste spellen op kunt spelen, met fancy graphics? Dat zal het zeker vanaf de start al niet worden, omdat daar simpelweg geen high-end video kaart in zal zitten omdat hij anders veel te groot word en veel te luid.

Waar je bij een console weet wat je krijgt als je er een disc in duwt, zal dit voor de steambox net als bij een desktop na verloop veranderen omdat er optimalisatie komt voor nieuwere hardware.

De keuze voor Linux ligt voorlopig voor Valve ook niet voor de hand, het aanbod is er simpelweg te klein voor. Misschien de reden dat er dit jaar nog geen steambox komt, maar waarschijnlijk wel de eerste client voor Linux.

Dat het ding modulair zou zijn is leuk in theorie, maar als er nog 5 apparaten aan hangen via SATA en USB, wat was dan de reden voor de steambox?
Nou ja, het is niet alsof je een highend videokaart nodig hebt om de laatste spellen met "fancy graphics" te spelen, vooral niet als je met een controller op een TV speelt want in mijn ervaring heb je dan wat minder framerate nodig. 30 a 40 FPS vind ik namelijk erg schokken als ik met een muis achter mijn monitor een first person shooter speel, maar als ik diezelfde shooter met een controller op de TV speel heb ik er veel minder last van (waarschijnlijk omdat je een minder directe link hebt tussen jouw bewegingen en die op het scherm).
Ook blijf je dan dus steken op full HD en ga je niet naar 2560x1200 of zo, en zolang je niet dat soort resoluties gebruikt zijn hedendaagse games ook uitstekend op midrange kaarten te spelen, meestal met de meeste settings gewoon op high. Bovendien, als het ding een groot genoeg succes wordt dan kunnen ontwikkelaars optimalisaties speciifek voor de hardware in die box in gaan bouwen (wat niet uitsluit dat het dan niet meer op generieke hardware loopt, dan staan die optimalisaties gewoon uit).
Je hebt op dit moment maar een redelijk mid-end systeem nodig om alles deftig te draaien. De steambox zal ongetwijfeld ook mid-end componenten krijgen, het is echter nog maar de vraag of dit voor volgende jaar ook nog voldoende zal zijn.

De nieuwe Xbox en PS zitten er aan te komen, deze zullen wellicht (en hopelijk) wat meer power hebben dan een nu mid-end systeem.

Ik hoop verder dat ze met de steambox de pc markt niet nog meer kelderen en een eerder console toer opgaan. Ik wil gewoon mijn high end desktop blijven gebruiken voor games, liefst ook nog altijd in Steam.

Verder ga ik gewoon wachten met oordelen tot het apparaat beschikbaar is zodat het daadwerkelijk gereviewed kan worden.
natuurlijk zijn er games die wel highend hardware nodig hebben, maar die zelfde games zijn HEEL anders als ze bijv op de ps3 worden gespeeld dan waneer zoe op een 4k pc monitor draaien.

bovendien gaan er geruchten dat de ps4 maar een amd a10 midrange quadcore aan boord zal krijgen (als ik me de berichten op tnet goed herinner). dat zou betekenen dat de steambox helemaal niet zo geweldig hoeft te zijn om met de nieuwe consoles mee te kunnen...

bovendien zou die box redelijk default hardware krijgen, maar dat wil niet zeggen dat er geen custom behuizing komt, of bijv een veel beter koelsysteem. ik zou zeggen probeer maar eens een HD7950 met een i5 oid in een mitx systeem te combineren zonder dat de boel oververhit raakt ... juist in die hoek zou ik heel graag wat winst willen zien doro bijv een variant op de corsair H100 in dit ontwerp mee te nemen waardoor cpu en gpu voldoende worden gekoelt.

eerlijk gezecht geloof ik er niet zo in dat er zulke zaken zullen worden meegenomen maar het zou natuurlijk goed zijn als er iemand was die zulke setups aan zou bieden en zou certificeren / garanderen dat het werkt...
Daarnaast is het verschil denk ik ook dat PC spellen op een computer draait met andere processen aan zoals windows e.d. als er een uitgeklede versie van de windows kernel (server core versie?) kan draaien scheelt dat enorm in de specs die nodig zijn om daarnaast nog een spel te spelen.
Het is denk ik vooral een referentie platform. Games zullen in de minimum en recoommended specs bijv. simpelweg steambox 1 of steambox 2014 kunnen zetten en als je dat hebt of een systeem met vrijwel identieke specs zal de game draaien. Ontwikkelaars zullen proberen om het nog iniedergeval op een bepaalde steambox te laten draaien op minimum.

Zo maak je het makkelijker om een zoveel jaarse update cyclus te hebben als pc gamer die niet super dedicated is. Dit is nu een groot voordeel voor consoles. Koop er 1 en hij gaat jaren mee en pc's upgraden is voor veel mensen een moeilijke zaak dus zijn consoles ideaal. Als de steambox aanslaat kan je gewoon een steambox in huis halen en je weet dat je een paar jaar ermee kan gamen.

Dit zal niet vanaf dag 1 de markt doen omslaan maar na 2 succesvolle generaties kan het maar zo een handig keurmerk zijn voor de gamer die niet compleet up to date is met de marktontwikkelingen op het gebied van pc hardware.

Ik zie het hier dan ook niet als iets voor naast de pc zoals veel mensen geloof ik doen. Maar gewoon een referentieplatform voor mensen die graag ook willen gamen op hun pc.
Ik denk dat veel ex-console bezitters misschien wel weer terug gaan naar de PC met zo'n box. Lekker console gevoel, maar dan op een PC.
Dit bericht staat haaks op een interview tussen "the vergne" en Gabe Newell, welke gister gepubliceerd is;
Valve CEO Gabe Newell gives more info about the company’s hardware plans, confirmed the “Steam Box will be based on Linux OS. “The Steam Box isn’t just a PC-console it will also act as server,” Newell says, “so you could have one PC and eight televisions and eight controllers.”
En dat ding geen linux draait geloof ik helemaal niet. Waarom komen de ontwikkelaars van de linux Kernel en van Ubuntu dan al enkele maanden dagelijks over de vloer blij valve? Waarom vertelt linus torvald himself dat valve's steambox aka piston op linux draait?

Zou dat allemaal voor de source engine zijn? Lijkt me niet, dan neem je andere ontwikkelaars in dienst.
Given how closely Canonical and Valve have worked together over the last 12 months, and that Canonical have a vested commitment to Ubuntu as a platform, the logical choice would be Ubuntu.
Waarom zou valve anders zo hun best doen om die source engine op linux te optimaliseren? Windows 8 is sowieso uitgesloten als we eerdere uitspraken mogen geloven. Die waren alles behalve lovend over die windows restricties
given the investment and time that Valve have put into porting their client and game titles over to platform. A Windows-based console would come with licensing restrictions, overhead and, if it was to use Windows 8, a lock-in to the Windows Store
En de vacatures voor linux ontwikkelaars staat hier dan ook los van?

src;
http://www.omgubuntu.co.u...sole-gets-detailed-at-ces
http://rootgamer.com/news/steam-box-act-server
http://www.theverge.com/2...team-box-future-of-gaming

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 9 januari 2013 11:20]

Ja, Gabe is toch echt de echte eignaar (prive bedrijf) dus wat hij zegt, in het engels in een interview in het engels heeft toch echt wel wat betrouwbaarheid.

Denk dat een onderling even bang was dat hij zich versproken had. Bij een ander persoon dan Gabe zou ik kunnen denken dat dit alles een onderhandeling tactiek is om bij MS een goedkope licentie te verkrijgen maar hij een centen graaier was dan had hij Valve al lang verkocht.

Maar het is ook Valve... als we even afgaan op hun spellen, dan verwacht ik de Steam box zo rond 2214. Net op tijd voor Episode 3.
There are lots of stories about how Gabe has made important decisions
by himself, e.g., hiring the whole Portal 1 team on the spot after only
half of a meeting. Although there are examples, like that one, where
this kind of decision making has been successful, it’s not the norm for
Valve. If it were, we’d be only as smart as Gabe or management types,
and they’d make our important decisions for us. Gabe is the first to say
that he can’t be right nearly often enough for us to operate that way.

His decisions and requests are subject to just as much scrutiny and
skepticism as anyone else’s. (So if he tells you to put a favorite custom
knife design into Counter-Strike, you can just say no.)


Download a pdf of the handbook
Waarom komen de ontwikkelaars van de linux Kernel en van Ubuntu dan al enkele maanden dagelijks over de vloer blij valve?
Omdat Valve al enige tijd druk bezig is om Steam op Linux/Ubuntu te laten draaien.
Ja dat verhaal over Windows 8 vind ik nog steeds de grootste bullshit, Microsoft gebruikt het zelfde model als Valve en dan zijn zij de badguy? Ik kan mijn spellen toch ook niet zonder steam spelen? De Windows Store is gewoon concurentie voor Valve, want daar kunnen ook spellen in worden aangeboden BUITEN steam om.

Plus, steam werkt gewoon op Windows 8, zonder de Windows Store te gebruiken. Niet op RT, maar Valve gaat mij ook niet wijs maken dat die steambox een ARM systeem gaat worden. Dan word het gewoon Android console nummer zoveel met WEER een andere store, (Android console -> generalisatie, ze draaien allemaal linux).

Ze zullen eerst echt een Linux client uitbrengen voor dat ze met een op Linux gebaseerde steambox komen. Mensen kopen geen steambox voor left4dead 2. Misschien dat ze stiekem Half-life (Episode) 3 voor Linux aan het ontwikkelen zijn, en dat als Launch titel willen hebben.

Maar stores zijn maar voor een iemand goed en dat is de eigenaar. Als Valve een linux client uit brengt dat zit je als nog vast aan de EULA van Valve, en die mogen ze blijkbaar gewoon aanpassen na dat je producten in hun store gekocht hebt, zonder refund bij opt-out. Steam is net zo gelimiteerd als de Windows Store.
Ja dat verhaal over Windows 8 vind ik nog steeds de grootste bullshit, Microsoft gebruikt het zelfde model als Valve en dan zijn zij de badguy?
Met als grootste verschil dat je Steam nog los moet downloaden maar de Windows Store heeft iedereen al die Windows koopt... zelfde verhaal van hun browsers, die mochten ze uiteindelijk ook niet meer koppelen aan Windows... simpele conclusie lijkt me?
Microsoft focussed zich ook niet op de grote spelers, die liggen namelijk nog steeds in de winkel. De store is op dit moment voor developers die net als de ipad leuke en handige apps willen aanbieden aan de consument.

Ik vind de vergelijking met de browser echt kant nog wal slaan. Hier heeft alleen Microsoft een voordeel, met de store zorgt Microsoft ervoor dat developers zeer gemakkelijk (voor boel minder geld) hun apps kunnen aanbieden aan de consument. Ander voordeel wat de store heeft (in tegenstelling tot ios en android), dat je app makkelijker zichtbaar wordt als hij hoge cijfers krijgt. Er wordt namelijk niet gekeken naar meest verkochte.

Steam moet in mijn ogen gewoon met de tijd meegaan. Anno 2013 heeft iedere OS een store, maar Microsoft mag dit niet omdat dit de enige OS is waar steam zich op bevind (Linux is nog in beta stadium)?

[Reactie gewijzigd door vali op 9 januari 2013 14:16]

Gabe's kritiek ten opzichte van Windows 8 gaat dan ook niet specifiek over de Store (hoewel 'ie daar ongetwijfeld ook niet blij mee is), maar meer over Windows 8 als geheel en de bijbehorende Metro interface. Sinds Windows 8 is uitgekomen is de verkoop van Windows PC's met 20% gedaald, en dat merk je dus ook als softwarehuis dat voornamelijk afhankelijk is van Windows PC's. Logisch dat 'ie het Steam platform meer onafhankelijk wil maken.

Lees zijn kritiek maar eens goed: http://www.theverge.com/2...team-box-future-of-gaming
Hmmm...Die vacature voor een statisticus staat er al bijna 2 jaar op. Toch vreemd dat Valve zo'n moeite heeft om een statisticus te vinden. Blijkbaar gaat analyse op datasets met R, stata of andere professionele software niet zomaar op bij Valve. Of Valve moet een dozijn statistici nodig hebben en laat de vacature maar open.
Dit mag toch niet als een verrassing komen. Nu net de eerste prototypes verschenen zijn, moet je er echt niet van uit gaan dat -een prototype- binnen een jaar verwezenlijkt wordt tot een volwaardig product.

Valve is nou eenmaal niet van de 'vlug vlug' maar meer van de 'it's done when it's done'. Zeker met een project als dit, waar exorbitante bedragen in omgaan, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Van mij mogen ze er nog 3 jaar over doen, als ze maar niet denken dat ik 1000$ voor een mini PC ga neerleggen.
Jammer dat in dit artikel het interview met Gabe Newell niet gelinkt wordt. Daar wordt ook informatie gegeven over een mogelijke biometrische controller:
http://www.theverge.com/2...team-box-future-of-gaming

Ik ben toch wel skeptisch hoor...

Disclaimer: aannames ;)

Een casual consolegamer wordt afgeschrokken door woorden als Linux en modulair. Waarom zou iemand die alleen maar Fifa of Dance Central wil spelen meer willen uitgeven (gebaseerd op de prijzen van Piston) aan een Steambox dan aan een Playstation, zodat je je vervolgens ook een klein beetje technisch moet verdiepen?

Daarnaast vraag ik me af wat het voor meerwaarde biedt voor PCgamers. Die hebben de technische kennis om de voordelen van zo'n systeem te zien en te benutten, maar zullen gewoon hun eigen systeempje willen blijven bouwen. Eigenlijk kun je met een krachtige desktop i.c.m. Big Picture mode in Steam en een beetje know-how precies hetzelfde (en meer). Daarnaast, als Valve Linux-support wil pushen, versterkt dit de desktopgroep alleen maar.

Ze willen een middle ground creëren tussen de twee, maar ik vraag me echt af hoe groot de markt daar voor is. Maar meneer Newell heeft een ongekende visie in zijn tak van sport, dat is duidelijk... gaan interessante tijden worden samen met de nieuwe Playstation en Xbox. Uiteindelijk is de consument gewoon de winnaar :)
Je verder verdiepen in een console die je op je pc aansluit en hij werkt gewoon is niet nodig, maar het feit dat het kan lijkt mij alleen maar voordelig. Ook worden er geen consoles zonder verlies verkocht, dus de prijs word lager.
Daarnaast vraag ik me af wat het voor meerwaarde biedt voor PCgamers. Die hebben de technische kennis om de voordelen van zo'n systeem te zien en te benutten, maar zullen gewoon hun eigen systeempje willen blijven bouwen.
[..]
Ze willen een middle ground creëren tussen de twee, maar ik vraag me echt af hoe groot de markt daar voor is.
Je gaat m.i. al meteen de fout in door in termen van 'PC gamers' te denken en daar uit af te leiden dat die 'hun eigen systeempje zullen willen bouwen'. Ik denk dat je je daarom enorm verkijkt op hoe groot de markt is voor een SteamBox.

Als ik mijzelf als voorbeeld neem (ok, ook niet representatief voor iedereen, maar ik denk dichter bij de doelgroep van een SteamBox dan een typisch 'PC gamer'):

Ik heb 2 consoles, een laptop en een desktop computer, ik speel graag computerspelletjes, maar die speel ik exclusief op de bank voor de TV. Console games dus. Dat is niet omdat ik PC games niet leuk vindt, integendeel: er zijn veel PC spellen die ik graag zou willen spelen. Wat ik echter pertinent niet wil is 1) compromissen maken aan mijn laptop/desktop systeem zodat deze geschikter is voor games, omdat ik ergonomie, form factor en design belangrijker vind voor die systemen (gamen op een 27" all-in-one met 2560x1440 resolutie schiet niet op) of 2) nog een extra PC gaan kopen en die naast mijn TV zetten, met een lelijke grote kast eromheen, een OS en software erop die ik moet installeren/maintainen, en games waar ik settings van moet tweaken of wat dan ook om ze optimaal te laten draaien.

Voor mij zou een SteamBox ideaal zijn: een min of meer fixed hardware platform waar ontwikkelaars zich op kunnen richten en dat gegarendeerd voor een bepaalde periode alle spellen goed draait, netjes naast de andere consoles bij de TV past, volledig op gebruik vanaf de bank voor de TV is gericht en geen compromissen hoeft te maken zodat je hem ook nog voor werk/hobby toepassingen kunt gebruiken. Eigenlijk gewoon een console dus, maar dan een met kortere life cycle dan Xbox of Playstation, met een spel aanbod wat je nu moet missen op consoles (denk aan RTS-en, simulators, etc), en waar je eventueel ook nog je eigen dingetjes op kunt installeren (emulators, retro-games, etc).

Ik denk dat als je simpelweg even compleet vergeet dat een SteamBox eigenlijk 'een PC' is, dat het dan een stuk makkelijker is om de doelgroep te zien: mensen die nu ook consoles kopen, maar ervaren dat er een gat zit in het aanbod van spellen op die systemen, en/of zich storen aan de lange update cycles. Eigenlijk moet je het gewoon zien als een 4e console platform naast Xbox, Playstation en Nintendo.

[Reactie gewijzigd door johnbetonschaar op 9 januari 2013 12:21]

Dat wordt een Linux-box, maar als je daar Windows op wilt installeren, dan kan dat. Daar doen we niet moeilijk over."
Wat gaat het dan eigenlijk nog inhouden? Dit is toch niets meer dan we gaan een pc verkopen en zijn druk bezig om gamen op Linux interessanter te maken?
[...]

Wat gaat het dan eigenlijk nog inhouden? Dit is toch niets meer dan we gaan een pc verkopen en zijn druk bezig om gamen op Linux interessanter te maken?
Zoals ik eerder omschreef denk ik dat de Steam Box wel een kans van slagen heeft. Het biedt voor PC spelontwikkelaars een referentiekader. Wanneer een spel hieraan voldoet, dan kan het op de Steam Box draaien voor een goede gebruikservaring. Spellen worden niet verplicht om binnen dit kader te vallen en een spel dat binnen het referentiekader valt kan ook nog steeds hogere kwaliteitsinstellingen hebben voor PC's die de specificaties van de Steam Box voorbij streven.

Ik denk dat het voor veel 'die-hard PC gamers' toch wel aantrekkelijk kan zijn als ze elke drie jaar een nieuwe gamebak ("Steam Box versie X") kunnen krijgen waarvan ze weten dat deze voor de volgende drie jaar veel spellen zal ondersteunen. Om dit succesvol te maken moeten ontwikkelaars aangetrokken worden om hun spellen binnen het referentiekader te laten vallen en moet de Steam Box een aantrekkelijke prijs hebben. Dat eerste is makkelijk: ontwikkelaars hoeven niet voor een nieuw platform te ontwikkelen, maar kunnen gewoon voor de PC blijven programmeren (met veel vrijheden). Het enige dat ze moeten doen is ervoor zorgen dat hun spel ook binnen het referentiekader past van de Steam Box om dat apparaat te kunnen ondersteunen.

Wat maakt dit anders dan ontwikkelen voor bijvoorbeeld de Xbox 360 of de Playstation 3? Ten eerste kunnen indie-ontwikkelaars en zolderkamerprogrammeurs zonder investeringen en NDA's af te sluiten meteen aan de slag met wat ze hebben. Ten tweede is er meer vrijheid in de te kiezen ontwikkel/gebruikomgeving. MMO's worden bijvoorbeeld een stuk makkelijker omdat ze niet meer geport hoeven te worden en niet meer vastzitten aan het gebruik van bijvoorbeeld Xbox Live.

Wat maakt het anders dan het spelen van spellen op bijvoorbeeld de Xbox 360 of de Playstation 3? Geen beperkingen meer vanuit de fabrikant op gebieden als randapparatuur (toetsenbord+muis is voor alle spellen mogelijk, bijvoorbeeld) of 'tweakability' van software (ooit wel eens de FOV aangepast op een hedendaagse spelconsole?). Misschien is er zelfs de optie voor tweakers om hun eigen Steam Box te maken.

Dan rest alleen de prijs van de Steam Box. Wat is een bedrag dat PC gamers over hebben voor een kant-en-klare PC die voor een aantal jaar 'gegarandeerd' de meeste PC spellen die nog uitkomen kan draaien? Voor 500 euro jaag je ze weg, maar stel dat ze met subsidie/tegen totale kostprijs verkocht worden (Valve haalt immers geld uit de verkoop van spellen), dan zie ik hier nog wel een markt voor.

Natuurlijk moet men ook niet vergeten dat klassieke PC gamers (zelf systeem samenstellen) hiermee niet op de tenen getrapt worden en dat het misschien zelfs een aanvulling kan zijn op hun spelervaring. Een Steam Box zou een prima tweede PC kunnen zijn om reeds aangekochte spellen ook te kunnen spelen in bijvoorbeeld de woonkamer. ;)

Het is jammer dat Valve waarschijnlijk dit jaar nog niets op de markt gaat brengen, maar begrijpelijk: de gamemarkt is groot genoeg voor een lange termijn plan. En ik denk dat van alle partijen die online spellen verkopen Valve toch wel degene is die het meeste inzicht heeft op deze markt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 januari 2013 20:37]

Ik denk dat het voor veel 'die-hard PC gamers' toch wel aantrekkelijk kan zijn als ze elke drie jaar een nieuwe gamebak
Ik denk juist dat de echte Hardcore PC gamer totaal geen interesse heeft in dit apparaat, die blijven wel bij hun veel snellere pc met tobo+muis werken

Die gaan echt niet opeens hun spellen op de tv met een controller spelen, plus dat de nieuwste pc games totaal niet te spelen zullen zijn op een SteamBox
Een Steam Box zou een prima tweede PC kunnen zijn om reeds aangekochte spellen ook te kunnen spelen in bijvoorbeeld de woonkamer.
Dat zou nog wel kunnen, maar alleen voor mensen waar het niet mogelijk is gewoon een wat langere kabel tussen je pc en tv te leggen, want dan kan je in principe het zelfde
[...]

Ik denk juist dat de echte Hardcore PC gamer totaal geen interesse heeft in dit apparaat, die blijven wel bij hun veel snellere pc met tobo+muis werken

Die gaan echt niet opeens hun spellen op de tv met een controller spelen, plus dat de nieuwste pc games totaal niet te spelen zullen zijn op een SteamBox
De Steam Box hoeft juist niet exclusief gebruikt te worden met een controller achter de TV. Een toetsenbord+muis en monitor is ook gewoon mogelijk. En een hardcore PC gamer hoeft zometeen geen PC bouwer meer te zijn.
[...]

Dat zou nog wel kunnen, maar alleen voor mensen waar het niet mogelijk is gewoon een wat langere kabel tussen je pc en tv te leggen, want dan kan je in principe het zelfde
Waarbij je geen rekening houdt met de WAF.
...plus dat de nieuwste pc games totaal niet te spelen zullen zijn op een SteamBox
Je hebt The Zep Man's bericht niet goed gelezen volgens mij!
De opzet zou juist zijn dat de ontwikkelaars ieder nieuw spel voor een bepaalde versie van de SteamBox geschikt maken.
Dus Activision brengt COD 15 uit (eindelijk met een nieuwe engine). Deze nieuwe/zware PC game is ontwikkeld voor SteamBox versie 3+.

Ben je in het bezit van een SteamBox versie 3+, dan zal je deze game kunnen spelen. De lagere versie met minder toeters en bellen, maar je kan hem wel spelen! Dat is nu de hele clou van dit initiatief...

En zoals ik eens meer heb gezegd: Als Valve het voor elkaar kan krijgen om ook nog mediacontent via Steam aan te bieden (MP3/films/series), dan worden ze de grootste entertainmentaanbieder te wereld!!
Moet die media uiteraard ook wel via je Smartphone/Tablet/MP3-speler te bekijken/beluisteren zijn.
Het is jammer dat Valve waarschijnlijk dit jaar nog niets op de markt gaat brengen, maar begrijpelijk: de gamemarkt is groot genoeg voor een lange termijn plan.
Volgens mij heeft het niet dit jaar uitbrengen puur te maken met het feit dat ze pas net begonnen zijn met Linux ondersteuning. De client is net een paar weken uit en er staan lang niet genoeg Linux games op om een Box voor uit te brengen. Iemand die zo'n ding koopt verwacht een soort console ervaring: aansluiten en spelen wat je wilt spelen. Aangezien je nu bijna alleen team fortress en indie games kan spelen is het voor de grote massa gewoon niet interessant. Er zullen toch echt eerst meer games moeten komen.
De client is net een paar weken [sed -i 's/uit/in public beta']
Even ter informatie (aangezien ik het ook niet wist): Big Picture Mode is Steam op je TV, inclusief een 'first person browser' etc etc http://store.steampowered.com/bigpicture/
Ja ik zag het ook wel zitten op zich: een game PC voor aan de TV in de huiskamer. Toch nog maar eens goed naar de Big Picture mode in combinatie met XBMC op een HTPC kijken. Ik zie de 3-in-1 spelcomputer, NAS en HTPC in de huiskamer wel zitten :).
Je kunt natuurlijk prima zelf een pc in elkaar zetten en daar steam's big picture mode op draaien. Dat is wat ik in ieder geval al doe. Je kunt in een kleine behuizing een vrij krachtige videokaart prikken. Alleen jammer dat ik alsnog muis en tobo nodig heb om Fifa op te starten in Origin, maar goed, Big Picture vind ik al wel een toevoeging.

Waarom Valve dat ding zo graag met Linux uit wil rusten ontgaat mij. Daar draait 95% van de spellen niet op. En wel op Windows. En ik zie het niet gebeuren dat developers tijd gaan steken in het porten van hun engine naar Linux.
Ik heb momenteel een oude laptop in gebruik met windows 8 en XBMC. Werkt perfect, alleen gamen is het niet snel genoeg voor: Big Picture blijkt erg zwaar te zijn, want werkt zelfs zonder games niet vloeiend. Een HTPC die tevens dienst kan doen als game PC kan natuurlijk prima. Maar ik denk dat ik mijn geld nog een half jaartje in mijn zak houdt in afwachting van de nieuwe xBox (720?). Ik heb het vermoeden dat daar ook wel één en ander aan media functionaliteit in zal zitten.
Dus Ben Krasnow (employee) en Gabe Newell (de baas) spreken elkaar tegen?

Ben benieuwd wie er dan aan het kortste eindje trekt. ...

Op phoronix wordt hier het interview met Gabe newell bij gehaald:
http://www.phoronix.com/s...=news_item&px=MTI3MDI

"In an interview with The Verge, he confirmed "We’ll come out with our own and we’ll sell it to consumers by ourselves. That’ll be a Linux box." That's nothing new and something I've been yelling about for months. They plan to ship the Linux-based Steam console in 2013."

Dus sorry Ben, maar je zult je denk ik toch aan je baas zijn plannen moeten houden, of je dit nu leuk vind of niet.

Edit: Wel is het zo, dat Gabe zegt 'het is een open platform, in de zin je kan installeren erop wat je wilt. Maar Valve zelf zal enkel linux 'images' en updates ervoor beschikbaar stellen. Als je vervolgens n Euro voor een windows licentie uit wil geven en vervolgens een gewone 'PC' van wil maken of een desktop linux distro erop wilt installeren, kan dat gewoon. Ofwel de 'bios' zal niet worden gelocked en alles tegen houden.

[Reactie gewijzigd door oliveroms op 9 januari 2013 11:02]

Dus sorry Ben, maar je zult je denk ik toch aan je baas zijn plannen moeten houden, of je dit nu leuk vind of niet.
Je moet het Valve Employee Handbook eens lezen. Gabe is het meest "niet hun baas" :P

Volgens mij spreken ze elkaar niet direct tegen. Het kan zijn dat ze eerst met andere hardware, zoals de biometrische controllers en Steam-optimized pre-build PCs (zoals die xi3), experimenteren alvorens ze een geheel eigen Steam Box op de markt brengen.

Het nieuws wordt een beetje een rommeltje omdat iedereen klakkeloos speculaties overneemt. Al is Valve ook niet al te helder.

[Reactie gewijzigd door Joerdgs op 9 januari 2013 11:25]

Ja, jammer. Maar van Valve hoef je niet te verwachten dat ze te hard van stapel lopen. Ik denk dat deze ergens binnenkort uitkomt, zijnde in Valve Time.

[Reactie gewijzigd door DeathMaster op 9 januari 2013 11:03]

Was toch een modulaire console? Valve kennende zal er de komende 10 jaar elk jaar een onderdeel voor uitkomen...Heb je na 10 jaar een volledige console!

"Episodic console (tm)"

(En ja, hier spreekt inderdaad een zure fanboy die nog steeds op HL2 ep3 wacht)...
We hebben dus in elk geval de "garantie" dat er twee steamboxen worden uitgebracht.
Mocht er een derde komen, dan heeft Valve in elk geval tot drie leren tellen en we kunnen dan gaan hopen op meerdere delen 3 (Portal 3, Half-life 3, Half-life 2, Ep3, etc.)
Mooi zo, ik zit totaal niet op deze doos te wachten. Ik vraag me ook af wat het toevoegd. Die Linux versie die ze hierop gaan zetten kan op elke andere PC ook gewoon geïnstalleerd worden. Wat maakt deze doos dan zo bijzonder?

Valve moet zich gewoon houden bij software. Ze denken doordat ze Steam hebben ze zichzelf daarmee uitkunnen breiden. Het gaat hem simpelweg gewoon niet worden. Wat ik ervan heb begrepen is dat ze hiermee tussen een console en PC in willen gaan zitten, maar het heeft geen van de voordelen die een PC of een juist een console bieden.

PC: dikke hardware (beter dan een console), upgradebaarheid, software vrijheid, downloaden enzo ;).
Console: geoptimaliseerde games, titels die alleen op die ene console verschijnen.
Steam Box:????? Enige voordeel dat ik kan noemen is dat ze hier Steam Box only titels op gaan komen, maar dat hebben consoles ook.

Als ze slim zijn droppen ze die Steam box en maken ze zelf gewoon een hele software omgeving (Linux) die speciaal gericht is op games enzo.
Wat het toevoegd: een (desktop) gamesysteem met de garantie dat je hardware een hele tijd tegen kan en dat er gedurende lange tijd games uit zullen komen die geoptimaliseerd zijn voor jouw systeem.

Ik herinner me nog dat we Borderlands (1) wilden gaan spelen op een LAN (was toen net nieuwe game). Allemaal ~3 jaar oude PC's die het spel echter prima konden draaien. Op één persoon na: zijn PC was qua specs de snelste, maar de videokaart ondersteunde toevallig nog net niet de benodigde pixel shader.
Ik vraag me ook af wat het toevoegd. Die Linux versie die ze hierop gaan zetten kan op elke andere PC ook gewoon geïnstalleerd worden. Wat maakt deze doos dan zo bijzonder?
Beperkt aantal hardware configuraties waardoor er beter geoptimaliseerd kan worden?
Kan wel als nadeel hebben dat spellen niet de maximale beeldkwaliteit zullen hebben waardoor een highend game pc geen meerwaarde heeft.
Steam Box:????? Enige voordeel dat ik kan noemen is dat ze hier Steam Box only titels op gaan komen, maar dat hebben consoles ook.
Dat wordt op zijn hoogst Steam / linux only, niet steambox only.
Als dit zo zou zijn zou het gewoon een console zijn en dat is het dus niet. Daarnaast kunnen er PC games op draaien. Die zouden ze dus speciaal moeten gaan optimaliseren voor deze doos.
Het is wel een console. Maar dan eentje die al begint met een gigantische hoeveelheid ondersteunde games en niet exclusief voor games te gebruiken is.
Concurrerende prijs door grote aantallen
Ik vraag me erg af wat de reden van de 'vertraging' kan zijn. Zou het te maken kunnen hebben met de langzame, slechte start van Wayland? Voor wat ik ervan begrijp heeft Wayland veel voordelen t.o.v. Xorg als het om OpenGL gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.