Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 166, views: 34.139 •

Apple komt naar verluidt met een goedkopere versie van zijn iPhone en brengt deze nog dit jaar op de markt, zo meldt The Wall Street Journal. De nog onaangekondigde smartphone zou 'laat' in 2013 uit moeten komen en heeft een goedkoper te produceren behuizing.

Volgens de krant, die over bronnen bij Apple beschikt en vaak als eerste informatie over onaangekondigde producten van het bedrijf naar buiten brengt, is de goedkopere iPhone gebouwd met plastic. Momenteel bouwt Apple zijn iPhones met aluminium, maar plastic moet waarschijnlijk de prijzen drukken. The Wall Street Journal claimt dat de goedkopere iPhone nog dit jaar op de markt komt, maar een specifiekere releasedatum dan 'laat' dit jaar kan de krant niet geven.

Van de nog onaangekondigde, goedkopere iPhone zijn verder nog nauwelijks details bekend. Wel kwam eerder al een gerucht naar buiten dat een nieuwe versie van de Apple-smartphone een groter scherm krijgt dan de huidige iPhone 5, die een 4"-scherm heeft. Volgens Digitimes, die het gerucht naar buiten bracht, krijgt de onaangekondigde iPhone naast nieuwe bouwmaterialen ook een nieuw uiterlijk.

De ontwikkeling van de goedkopere iPhone bevindt zich waarschijnlijk nog in een vroeg stadium. Zo heeft Apple naar verluidt nog geen definitieve beslissing gemaakt over het op de markt brengen van het toestel. Overigens kwam het bedrijf uit Cupertino eerder wel met een goedkopere en kleinere versie van de iPad.

Reacties (166)

Reactiefilter:-11660147+188+210+30
1 2 3 ... 6
Het lijkt me geen slechte zet alhoewel ik een plastic iPhone niet echt zie zitten in het beleid en imago van Apple en de kwaliteit waar ze altijd over schreeuwen.

Mocht deze 'iPhone' daadwerkelijk komen ben ik erg benieuwd hoe deze presteert en wat voor specificaties de telefoon heeft ten opzichte van vorige generatie iPhones.


Aan de andere kant blijven ze iphone 4's en 4s's nog maken die eigenlijk nu al relatief als "budget" telefoons worden verkocht, vooral de 4 dan.

[Reactie gewijzigd door Scrtz op 9 januari 2013 00:02]

Ik vraag het me af, Apple heeft al meerdere keren aangegeven tevreden te zijn met de huidige line-up. De toestellen worden nu gewoon jaarlijks doorgeschoven dus waarom zou je aan de huidige line-up met drie toestellen ook nog een nog goedkopere iPhone gaan toevoegen. De vergelijking met de iPad Mini snap ik overigens ook niet helemaal, want die is gewoon bedoeld om een nieuwe markt aan te boren en is ook niet gebouwd met goedkoop materiaal. Het is gewoon een volwaardige iPad die een stukje kleiner en goedkoper is, maar het is geen plastic tablet.
ben het hier mee eens, ik herinner me nog een video van tweakers waar in ze het over budget telefoons van sony Samsung en HTC hadden, hier werd ook aangeraden om gewoon de telefoons van vorige jaar te kopen omdat die in veel gevallen gewoon beter zijn dan die 'budget' telefoons.

Toch zou ik niet weten wat ik iemand zou aanraden als hij het budget had voor een 4 en aan het kiezen was tussen een droid of een eyephone

[Reactie gewijzigd door jabwd op 9 januari 2013 00:40]

Apple budget, mm als ze wat minder marge nemen zijn ze al goedkoper.
Zelfde geld voor samsung, htc etc. Het verschil is dat plastic en ingekochte chipsets nou eenmaal goedkoper zijn ;)

ontopic:
Waarom zou apple, koop een iphone 4 als je een goedkope iphone wilt.
wat momenteel het probleem bij apple is. is dat samsung ze continu te slim af is. Ze spannen de ene rechtzaak na de andere aan, en dat heeft samsung alleen maar goed gedaan. Tegen de tijd dat er een product verboden wordt zijn er al 10 tallen miljoenen van verkocht. Ondertussen beschadigd apple haar eigen imago door de concurentie alleen maar aan te gaan door rechtzaken aan te spannen en niet meer met vernieuwing te komen en komt samsung keer op keer in de belangstelling.

Als de geruchten kloppen en apple komt inderdaad met plastic goedkope toestellen, dan onderscheiden ze zich ook al niet meer op kwaliteit... dat is zowat nog het enige waarvoor je een iphone zou kopen... de rest is al achterhaald.

Echter als ik kijk naar het polycarbonaat van de one X dan is dat toch ook behoorlijk degelijk spul en super licht. Mijn samsung note 2 darentegen heeft maar een goedkoop achterfrontje wat alles behalve degelijk aan voelt.

We wachten af wat apple gaat doen. Ze zullen toch iets moeten doen met de steeds verder dalende koers. Mensen zijn vernieuwing van apple gewend. maar verder dan een snelle CPU, goede accu en een strak design zijn ze de laatste jaren al niet meer gekomen. Ik denk dat apple zijn beste tijd wel gehad heeft. Tenzij ze echt voor een verassing gaan zorgen binnenkort. Ik acht deze kans echter klein.
Apple heeft jarenlang gezegd dat de originele iPad het ideale tabletformaat had en dat een apparaat als de Nexus 7 een zinloos apparaat was. Toen werd de Nexus 7 een succes en ineens was daar de iPad mini. Natuurlijk niet 7", zoals de Android-standaard, maar even hoog, waardoor vanwege de 4:3 verhouding de diagonaal wat hoger uitviel.

Ik denk dat het als bedrijf heel belangrijk is om je mening te kunnen veranderen. Halstarrig volhouden aan "dit is niet optimaal" terwijl de markt wat anders aantoont, is niet handig. Waarom zou dat met de iPhone niet net zo gaan?

Er zijn nu eenmaal veel mensen die vinden dat de iPhone 5 te groot is. Maar ze moesten iets: iedereen holde richting 5" telefoons en Apple had nog maar een 3,5" schermpje. Mensen vonden het blijkbaar geen probleem om zelfs met Galaxy Notes rond te lopen in hun broekzak. Maar hun oude klandizie willen ze ook behouden. Mensen die zeer content waren met 3,5" schermdiagonaal. Voila: breng een 4" iPhone uit met een wat dunnere schermrand en je hebt een low budget iPhone in de originele, compacte behuizing.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 9 januari 2013 06:28]

Als je iets pretendeert als een feit, maar je hebt geen bron, dan hou je beter je mond.
Deze bron spreekt je trouwens volledig tegen.
google dan juist: ipad market share.

steff261991 praat over de apple tablets die populairder zijn.

Niet vreemd ook, Android tablets beginnen nu pas volwassen te worden.

En de apps blijven nog ver achter
Wel mindere specificaties dus wel degelijk goedkoper materiaal, denk aan t scherm bijvoorbeeld. Bovendien mag je wel verwachten dat ze met zon goedkopere iphone ook nieuwe markten aanboren.
Ik vraag het me af, Apple heeft al meerdere keren aangegeven tevreden te zijn met de huidige line-up. De toestellen worden nu gewoon jaarlijks doorgeschoven dus waarom zou je aan de huidige line-up met drie toestellen ook nog een nog goedkopere iPhone gaan toevoegen.
Ik vermoed dat de aandeelhouders van Apple niet zo tevreden zijn, want het marktaandeel van Apple loopt terug, het is dan ook een kwestie van tijd voordat de winst en beurswaarde gaat verdampen. Ik zie dit meer als een noodsprong en afstappen van stevige behuizingen lijkt me een slecht idee, het enige wat Apple dan nog uniek maakt is het eigen OS.
De vergelijking met de iPad Mini snap ik overigens ook niet helemaal, want die is gewoon bedoeld om een nieuwe markt aan te boren en is ook niet gebouwd met goedkoop materiaal. Het is gewoon een volwaardige iPad die een stukje kleiner en goedkoper is, maar het is geen plastic tablet.
Het is geen plastic tablet nee, maar verder is de iPad Mini allesbehalve high end (denk oa aan de matige resolutie van het scherm). Apple moet nu eenmaal consessies doen aan de hardware om de prijs te drukken.
Even een korte analyse:
Markt 50% budget, 30% midrange, 20% luxe. Stel marktgrootte 1.000.
Apple is een luxe product. Als ze niet meer luxe zijn dan haakt +/- 25% van hun klanten af ten gunste van een ander luxe merk.

Budget merk max 5% winst. Luxe 40% of meer. Max. omzet luxe artikel 200, is 80 winst.
Afhaken van klanten door verlies luxe status: 20 winst. Maximale omzet op budgetmarkt 500 is 25 winst.

Voor apple heeft het dus alleen maar zin om zich in de budgetmarkt te begeven als zij 80% van de budgetmarkt overnemen. Lijkt mij niet realistisch.

Marktaandeel is niet belangrijk, als je van de gehele telefoonmarkt aantallen als maatstaf neemt. Percentage winst per unit wel. Vraag maar aan Nokia.
Vanwege de markt. De markt voor 'dure' toestellen begint aardig verzadigd te raken. Binnen die markt kan er altijd geschoven worden met marktaandeel maar je gaat daar niet enorm meer in groeien.

Apple zit nu op dit moment niet in de markt van budget-toestellen en dus is dit nog redelijk onontgonnen. Komt nog eens bij dat het met RIM niet goed gaat en ook daardoor dus kansen liggen in die markt.
5'' telefoons zijn ook een nieuwe markt, als Apple dus een 5'' en een 4'' uitbrengt boren ze met de 5'' een nieuwe markt aan net als bij de iPad mini.
Zal waarschijnlijk wel een iPhone Mini worden. Ze kunnen wel een (kleinere)smartphone releasen aan ¤399 met goedkope onderdelen, maar dan gaat die premium imago weg...
Misschien, maar die hebben ze eigenlijk al met de iPhone 4/4S. Ik hoor dit gerucht overigens ook jaarlijks terug keren maar tot op heden is er nog nooit een enkel lek voorbij gekomen.
Naja, we hebben het hier wel over WSJ he... hun informatie is ver boven gemiddeld goed... en die paar keer dat ze zich vergissen is het goed mogelijk dat het bedrijf gewoon z'n keuzes heeft veranderd.

Hoe dan ook, Apple gaat nu tegenwoordig sowieso een andere weg in dan ze vroeger gingen. Kijk maar naar dingen zoals de ipad mini en het nieuwe aspect ratio van de iphone... beide zouden ze volgens mij vroeger niet hebben gedaan. En op dezelfde fiets zie ik ze ook wel een iphone mini uitbrengen.
Dus je denkt dat ze 10 jaar lang dezelfde aspect rtio gaan gebruiken en zich niet met bijv een ander product (ipad mini) uitbreiden qua aanbod.... Tuurlijk ontstaat er verandering, imac look is toch ook veranderd door jaren heen (vb)
Tuurlijk moet dat, ze kunnen uiteindelijk maar een bepaald percentage van de globale bevolking bedienen met één product. Dus om de exponentiële groei die ze de afgelopen jaren hebben laten zien vol te houden, zullen ze met nieuwe producten moeten komen.

Het liefst iets totaal anders dan wat ze al hebben (lees: iphone na piek van ipod, ipad kort daarna, is nu tv aan de beurt?), dat zorgt voor "nieuw vlees" in plaats van bestaande klanten.
Dus je denkt dat ze 10 jaar lang dezelfde aspect rtio gaan gebruiken
Voor een telefoon zou dat inderdaad logisch zijn. Bij computers en tablets kun je nog wat rommelen met de grootte, maar telefoons kunnen echt niet groter worden dan een broekzak. Met het wijzigen van de aspect ratio schiet je niet zo heel veel op, behalve dan dat apps ineens allemaal bijgewerkt moeten worden om het te ondersteunen. Over 2 jaar zul je nog steeds apps hebben die jouw resolutie niet ondersteunen.

Aan de andere kant moeten apps nu sowieso al beter omgaan met verschillende resoluties nu er al 3 apparaten zijn (ipad, ipad mini en iphone) om rekening mee te houden, elk met hun eigen afmetingen, dus als ze nu komen met een andere afmeting iphone zou dat niet zo heel raar zijn.
Dat weet ik maar er is nog wel een verschil over tussen bronnen uit het Apple kamp en bronnen die zeggen bekend te zijn met de plannen van Apple. Het valt met daarom ook op dat de WSJ commentaar vraagt aan Apple, iets wat ze bijvoorbeeld niet doen wanneer het nieuws wel is bevestigd door iemand van Apple.

nieuws: 'Apple kondigt iPhone 5 op 4 oktober aan'
Bovendien heeft de krant geen commentaar gevraagd aan Apple, wat de krant doorgaans wel doet als het geruchten publiceert die afkomstig zijn van derden.
Ergens anders heb ik gelezen dat die nieuwe iPhone bedoeld is voor opkomende markten waar hun aandeel al erg laag is, in China bijvoorbeeld. In Europa en US zal hij waarschijnlijk niet eens uitkomen omdat hij dan de dure iPhone gaat kannibaliseren. Dus behouden ze hun premium imago maar pakken ze toch marktaandeel in opkomende markten.
Het zou me niet eens verbazen als dit zou kloppen. :p
Dat was ook wel zo bij de iPad Mini vind ik hoor, die A5 kan nooit met de A6X mee en het scherm was ook niet goed, dan is het bedrag dat je betaalt weggegooid geld, de Android tablets met dezelfde specs kosten op of rond de 150 a 250, min 100 euro goedkoper.
alhoewel ik een plastic iPhone niet echt zie zitten in het beleid en imago van Apple
Kijk, en dit begrijp ik nou nooit van reacties op Tweakers: wat is er mis met plastic? Er zijn honderden soorten plastic te noemen die vreselijk van elkaar verschillen. We hebben het hier toch ook over aluminium en niet over 'een metaal'? Er is zoveel meer dan alleen polyethyleen...

Wat te denken van de hele berg aan sheet moulding compounds (wat een composiet is, maar dat noemt men ook gewoon plastic), polycarbonaat (bekend van de CD/DVD en veiligheidsbrillen), de polyurethanen (is mijn horlogebandje van gemaakt) en zo nog tientallen anderen.

Tuurlijk, die varianten zijn allemaal duurder dan PE, maar vaak goedkoper dan aluminium en een heel stuk steviger. Polycarbonaat bijvoorbeeld, daar maakt men dus veiligheidsbrillen van, daar moet je echt je best voor doen om het te breken. Altijd alles maar onder de noemer plastic bij elkaar harken is toch wel jammer.

[Reactie gewijzigd door ktf op 9 januari 2013 00:05]

het voelt vaak wel goedkoper aan dan een metaal, en het gevoel dat er bij zit is toch ook wel een beetje belangrijk.. al vraag ik me af tot hoeverre dat echt het geval is.. als ik over het woord plastic denk denk ik vooral aan die Samsung die ik een paar jaar terug had, maar die Lumia's van nokia schijnen bijv. wel heel erg goed aan te voelen ( heb alleen de 800 met de gladde afwerking vastgehouden ).
De eerste iphones waren van kunsstof. Daar was niks mis mee volgens apple.

Daarbij jobs is gone he, aan het roer staan nu heel andere mensen.
Dat waren de eerste iPhones hier. De eerste iPhone (de 2G) was van aluminium aan de achterzijde en zijn hier officieel niet geleverd. De 3G en 3GS waren inderdaad van kunststof. Echter hadden die ook de nodige problemen met haarscheurtjes in de behuizing. Heb er wel eens 1 in handen gehad die een jaar of 3 oud was en op sommige punten viel de behuizing uit elkaar. Daar heb je met metaal of een legering veel minder problemen mee. Metaal zorgt voor een hele andere "touch" en dat wordt vaak gezien als een premium.

Persoonlijk vind ik de eerste iPhone en de 4(S) en de 5 fijner in de hand liggen en voelen ook fijner aan. Maar dat is een persoonlijke voorkeur, iemand anders zal dat anders kunnen ervaren.

Ik weet niet of een budget iPhone handig is. Aan de ene zijde vergroot je je markt, maar aan de andere kant kan het zorgen voor kannibalisme van het duurdere model. Ik zie persoonlijk meer in een prijsverlaging van het huidige model, daar valt nog genoeg aan te sleutelen. Vooral de 100euro per geheugenstap is veel te veel van het goede.

[Reactie gewijzigd door thunder8 op 9 januari 2013 09:14]

Groot gelijk.
Ook gebruik je beter de term kunststof, dat is een correctere benaming dan plastic en wekt een minder negatief beeld op. Ook in de reviews komt dit vaak voor terwijl plastiek eerder een volks woord is en rechtstreeks uit het engels overgenomen is. Bekende design objecten zoals bijvoorbeeld de eames chair Rar etc. zijn ook gewoon uit kunststof en daar klaagt niemand over. Appel heeft trouwens een rijke geschiedenis met kunststof modellen ze zijn er zelfs bekend mee geworden. Zie de imac van 2000 en de oude macbook's (de witte modellen) pareltjes .
ktf, ik ben het hier helemaal met je eens! Zo zijn er honderden verschillende plastics, ik noem ze maar even kunststoffen. Er zijn hier dus veel erg veel keuzes. Aluminium voelt dan misschien wel "premium" aan maar er zijn zoveel verschillende bewerkingen te verzinnen waardoor een kunststof ook een "premium" gevoel kunnen geven.

De spuitgiet mal kan bijvoorbeeld al een textuur bevatten, waardoor de kunststof een matte finish krijgt of zelfs een patroon krijgt (denk bijvoorbeeld aan een leerpatroon zoals het dashboard van je auto). Kleuren kunnen in tegenstelling van het powdercoaten of annodiseren van aluminium niet alleen op het oppervlakte aangebracht worden waardoor als ze krassen geen kleur verliezen. Er kan ook zelfs een rubber achtige coating aan het oppervlak worden toegevoegd, of zelfs verschillende delen een ander materiaal, (2k-spuitgieten). Naast vele printtechnieken, kan men ook nog met folies gaan werken waardoor verschillende kleuren en texturen kunnen worden nagebootst. Waardoor bijvoorbeeld geintjes zoals de liquid metal finish op een Samsung galaxy SIII/Note2. (in mijn ogen niet zo geslaagd, maar wel speciaal) mogelijk zijn (al moet ik toegeven dat ik niet zeker weet of dit met folie is gedaan).

Daarnaast zijn er nog vele toepassingen te bedenken om een kunststof te verstevigen, denk hierbij bijvoorbeeld aan glasvezel versterkt nylon (wat je terug ziet in behuizingen van bijvoorbeeld boormachines).

Kortom, er kan heel veel met kunststof worden gedaan en dit hoeft in mijn ogen niet altijd te resulteren in iets wat goedkoop aanvoelt. Toch is het in veel gevallen wel zo, dat vind ik jammer.

Ook bij aluminium is de afwerking van belang als het aankomt op het qualiteitsgevoel. Aluminium heeft bij bijvoorbeeld op een ipad een gezandstraalde mattige finish. Dit had net zo goed gepolijst of geborsteld kunnen zijn. Wat natuurlijk een hele andere uitstraling tot gevolg heeft. Bij de nieuwe iphone, is er een matte finish waarbij de kanten in een later stadium conisch zijn afgefreest wat de rand een glimmende uitstraling geeft.

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 9 januari 2013 17:53]

Nou we weten beiden dat de kwaliteit van plastic beter is om verschillende redenen: scheurt en breekt minder snel, beter gsm/3g/etc bereik. Dat laatste valt natuurlijk amper waar te nemen maar zit een verschil.
de kosten kunnen zo ook al ver naar onder zonder aan plastic behuizing te denken, ze vragen immers al veel te veel per gadget,
Wanneer hardware ongeveer hetzelfde blijft en het gewicht afneemt dankzij plastic, zullen waarschijnlijk veel mensen de kras,en breuk gevoelige iphones links laten liggen.
Ze hadden ooit een plastic macbook, dus waarom niet ook een plastic phone?
Begin van het einde voor Apple! Een goedkopere iPhone zal voor kannibalisme zorgen en zal ten kosten gaan van de winst van Apple! Daarnaast zal het Apple als merk schade brengen.

Apple is een premium merk en zoals alle premium merken moeten ze niet met budget producten komen.
Hoewel je het wat hard formuleert ben ik het wel met je eens.

Ik ben zeker geen Apple man, dat spul komt er hier niet in, maar voor de visie en doelgerichtheid van Jobs heb ik altijd bewondering gehad. Dat heeft te maken met het hebben van een mening en visie, en niet blindstaren op marketing, communicatie en allerhande bedrijfsanalyses. Apple begint zijn premium, solid en ietwat mysterieus imago steeds verder kwijt te raken. Dat Apple ten onder gaat denk ik niet, maar het zal niet lang meer een toonaangevend bedrijf zijn.
Ach onzin, jobs was niet de alleenheerser en jobs bepaalde niet alles laat staan dat hij alles uitwerkte.

Er zijn genoeg debacles aan te halen onder jobs die aantonen dat zelf met jobs apple gewoon fouten maakt zoals elk bedrijf.


Ik heb geen idee waarom mensen van apple of jobs meer willen maken dan het is. mysterieus imago? Wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Premium en solid zijn ze nog evenveel als enkele jaren geleden.
Dat hoeft niet perse, integendeel. Kijk bijvoorbeeld naar de iPods. Toen men een goedkopere varant uitbracht, de iPod mini, is het bedrijf nog beter gaan presteren.
Begin van het einde voor Apple! Een goedkopere iPhone zal voor kannibalisme zorgen en zal ten kosten gaan van de winst van Apple! Daarnaast zal het Apple als merk schade brengen.

Apple is een premium merk en zoals alle premium merken moeten ze niet met budget producten komen.
Kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik ben zelf geen Apple fan (of hater), maar voor Apple is imago / identiteit alles. Je kan het er mee eens zijn of niet, maar iedereen weet precies waar Apple voor staat. En dat is high-end / exclusiviteit / hipheid. Ze gaan steeds meer Samsung achterna en verliezen daarmee hun eigen identiteit / aantoongevendheid. Ik heb ook het idee dat er steeds minder interesse (anticipatie) is voor nieuwe Apple producten. Moest je vroeger een paar jaar wachten op een nieuwe iPhone, straks wordt je doodgegooid met varianten. Dan verslapt de aandacht vanzelf wel.
Een iPhone met een polycarbonaat behuizing heeft niet perse lelijk te zijn hoor, ik ben een Apple fan maar ik vind sommige toestellen van HTC ook best mooi.
Edit: dit moest een reactie zijn op JT onder mijn eigen post...

Er is wel degelijk een onderscheid in hardware met bijvoorbeeld de high end van Android. Het grootste verschil is al het scherm. Waar bij beide de apps mooi worden weergegeven is het een heel ander verschil met bijvoorbeeld browsen. Als ik de S3 van me zusje neem, m'n eigen One X en de iPhone 5 van m'n vader dan zie je duidelijk dat wat betreft browsen de iPhone gewoonweg klein is en dat is al met al een groot hardwareverschil.
Het tweede punt waar een hardwareverschil in is te merken is de responsitiviteit en dual tasken. De iPhone reageert sneller en wordt met dertig apps niet langzamer. Neem ik nu de top van Android dan zie je dat dat niet gaat. De One X gaat flink langzamer bij zeven spellen en twee browsers, terwijl de S3 hier nog twee andere applicaties aan kan toevoegen voordat die merkbaar traag wordt. Dat is een verschil in geheugen en in de processor. Wederom een verschil.
Dan heb je de camera. Ik vind de camera van de iPhone 5 persoonlijk niet opwegen tegen die van de One X of de S3. De beste van de drie vind ik nog wel de One X vanwege de vele instellingen en die mist Apple compleet. Zo kun je met de standaardapp niet veel instellen behalve hdr en panorama. Bij de One X kun je daar vervormingen en al op toepassen zonder enige vertraging. Wederom een verschil in hardware (camerakwaliteit), al is deze wel wat subjectiever.
Al met al zijn de verschillen kleiner dan vroeger, dat klopt. Maar wanneer je ze alle drie eens een paar dagen gebruikt merk ik toch wel degelijk verschillen op. Het beeld van de hardware tussen Apple en Android is op dit moment toch nog wel. Al blinkt de een in iets anders uit dan de ander.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 9 januari 2013 00:47]

Als ik 30 of 40 apps tegelijkertijd heb draaien op mijn Nexus 4 merk ik niks van het feit wat je noemt; traagheid.
Ik las ergens anders dat het voor de Aziatische markt is, maar dat zal het imago niet goed doen. Apple is gegaan van een high-end tech product naar een fashion product. En binnen fashion kun je inderdaad zonder innovatie een hoge marge halen. Zo kost een Hema t-shirt 5 euro, een top kwaliteit katoen merkloze t-shirt 29 euro en een Armani t-shirt 80 euro. Hoewel de Armani t-shirt niet van top kwaliteit katoen is, zijn er mensen die meer ervoor betalen.


De techniek gaat zo hard dat Apple het niet kan inhalen. Ze gingen vooruit zoals auto's dat doen. De 2012 BMW 7xx is voor 85% identiek aan de 2007 model. Maar dat kunnen ze niet meer doen zitten nu in een moeilijke positie.

Hun aandeel is gegaan van 700 naar 500 USD en zo moeten aandeelhouders tevreden houden.

De iPhone 5 was minder bijzonder dan mensen hadden verwacht. Prijs verlagen = verlies. Een nieuwe iPhone lanceren zo snel achter het vorige = verlies, goedkopere iPhone = verlies. Ze zitten in een heel moeilijke hoek.


Qua release date is het tot heden nog steeds na +- 1 jaar

iPhone 29-6-2007
3G - 11-7-2008 - 378 dagen
3GS - 10-6-2009 - 334 dagen
4 - 24-6-2010 - 379 dagen
4S - 14-10-2011 - 477 dagen
5 - 21-9-2012 - 343 dagen


Wellicht ga ze dezelfde kant op als met de ipad. 1x per 6 maanden ipv 1x per jaar een nieuwe toestel.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 9 januari 2013 00:17]

@Pb Pomper

Ze gaan steeds meer Samsung achterna?? Hoe dat en waar dat??
Apple volgt nog steeds hun eigen visie, doen nog altijd hun eigen ding.
Ze brengen niet tig toestellen per jaar uit, gaan niet tig diverse groottes van toestellen uitbrengen en ze blijven met dure producten komen en duurder materiaal.

Ze blijven miljoenen verkopen.
December 2012 hebben ze weer een eigen record verbroken. Alleen al in de maand december 2012 zijn er 2 miljard!!!! downloads geweest vanuit de App store.
in 2012 20 miljard!!!!! downloads vanuit de appstore.
Er komen nu weer de gebruikelijke geruchten die er al een paar zijn dat er diverse modellen aan zitten te komen etc. En tot nu toe bleek het nooit te kloppen.

Ik zie nog nergens het einde van Apple?? Hoeveel mensen het ook willen of denken te voelen..de feiten spreken die mensen nog tegen.
@Pb Pomper

Ze gaan steeds meer Samsung achterna?? Hoe dat en waar dat??
Apple volgt nog steeds hun eigen visie, doen nog altijd hun eigen ding.
Bijvoorbeeld:
  • Ze waren er eerst stellig van overtuigd dat grotere smartphones (zoals bijvoorbeeld Galaxy topmodellen) te groot waren. Nu gaan ze ook steeds groter.
  • Hetzelfde verhaal bij tablets, maar dan omgekeerd. De iPad zou absoluut niet kleiner moeten. Concurrenten werden beschimpt. En nu is er de iPad mini.
Het feit dat ze die variaties bij concurrenten helemaal hebben afgekraakt is achteraf niet echt handig geweest. Het komt nu niet erg sterk over om zelf ook met dergelijke varianten te komen. Ze zijn daarmee volledig afgeweken van hun eigen visie. Kijk ook maar eens hier (dan kan je de releases per product zien op de timeline):
http://www.guardian.co.uk...product-launches-timeline
Ze blijven miljoenen verkopen.
December 2012 hebben ze weer een eigen record verbroken. Alleen al in de maand december 2012 zijn er 2 miljard!!!! downloads geweest vanuit de App store.
in 2012 20 miljard!!!!! downloads vanuit de appstore.
Er komen nu weer de gebruikelijke geruchten die er al een paar zijn dat er diverse modellen aan zitten te komen etc. En tot nu toe bleek het nooit te kloppen.

Ik zie nog nergens het einde van Apple?? Hoeveel mensen het ook willen of denken te voelen..de feiten spreken die mensen nog tegen.
Ik heb het ook niet over de afgelopen tijd, die cijfers zijn inderdaad prima en niet tegen te spreken. Maar het is een zwaktebod om naar het verleden te wijzen. Het succes en de beurswaarde van bedrijven volgt uit de toekomstperspectieven. Ik heb het over de langetermijn visie en filosofie die duidelijk aan het veranderen is. Dat kan je absoluut niet ontkennen. Aan je gepikeerde reactie te zien ben je duidelijk een Apple liefhebber. Prima, iedereen heeft wel voorkeuren. Maar ik snap echt niet hoe je kan beweren dat er geen verandering in de visie is opgetreden. Er zijn zelfs veel Apple fanboys die kritisch hierover zijn en zich er "zorgen" over maken.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 9 januari 2013 16:26]

Wie zegt dat het budget is? Een iPhone van 349 of 399 is nog steeds vér boven de budgetklasse maar een stuk goedkoper dan de iPhone 5. Ik vind het geen vreemde zet. Ja, kannibalisme ligt zeker op de loer! Door op de juiste punten te differentieren tussen de 2 producten kan dit zover mogelijk geminimaliseerd worden. Maar je moet niet vergeten dat het grootste OS, Android, echt niet al zijn aandeel heeft dankzij vlaggenschip-modellen van merken. Er is ook een zéér groot aandeel midrange en budget toestellen. Dit is een markt waar Apple nu helemaal niks mee kan. Wellicht dat Apple meer winst kan halen uit het aanboren van deze markt dan dat kannibalisme verlies veroorzaakt.
Wat je zegt klopt niet. Android kent dan misschien wel veel goedkope toestellen, mazr vergeet niet dat de S3 alleen al leer dan welke iPhone tot nu toe heeft verkocht. Tel daar andere toestellen bij op die het goed doen en je raad het zelf...

Apple was ooit een merk waar je blind op kon vertrouwen, maar de laatste jaren zijn er bij mij en bij kennissen heel erg veel dure spullen stuk gegaan van Apple. Ik bedoel een MacBook Pro is niet zomaar een goedkoop speeltje enbmoet een werkstation voorstellen, maar ik zou er echt niet meer op kunnen vertrouwen. Ik heb er echt zeer veel zien stuk gaan als ze gebruikt worden voor grafish werk e.d. applicaties.

Ps een merk als HP geeft je 5 jaar garantie en ondersteuning, Applebkost meestal meer of evenveel en gebruikt bagger onderdelenbwaar je soms niets mee bent voor zwaar werk. Ze richten zich te veel op het hip zijn en dergelijke.
"Wat je zegt klopt niet. Android kent dan misschien wel veel goedkope toestellen, mazr vergeet niet dat de S3 alleen al leer dan welke iPhone tot nu toe heeft verkocht. Tel daar andere toestellen bij op die het goed doen en je raad het zelf..."

Heb je daar een bron van?

Daarnaast weet ik niet wat jou kennissen allemaal met hun producten doen.. Mijn Macbooks houden het altijd makkelijk 3 jaar uit.
vergeet niet dat klagers vaker hun ongenoegen op internet delen dan de niet klagers hun genoegen.

Het aantal DOA's steeg, maar het aantal verkochte apparaten ook: verhoudingsgewijs zal het percentage uitval nagenoeg hetzelfde blijven....
Ja het is een moeilijke statement om te doen. Want je leest inderdaad alleen de negatieve zaken.
Het is niet op harde data gebaseerd en er is inderdaad een hogere verkoop. Waardoor je dus meer klachten kan krijgen. Maar toch lijkt het erop dat ze wat achteruit gaan.

Maarja, wie ben ik om daarover iets te zeggen. Acer is altijd afgeschreven als de grootste brol en mijn acers doen het langer dan mijn vrienden hun Sony of HP. Dusja, altijd zeer subjectief zoiets.

Al moet ik wel meegeven (off-optic natuurlijk) dat we in de winkel met Sony dienst na verkoop de meeste problemen hadden. Herstellingen duurden het langste en waren moeilijk te bereiken. En we kregen voornamelijk HP terug voor herstelling waar we wel gelijk aan Acer en HP verkochten.
Dus een naam is heel subjectief vaak en je kan maar pech en geluk hebben.
@Daemon,

Tsja, ik ga uit van mijn eigen ervaringen. Ik heb producten meestal niet er lang (telefoons 1 jaar, tablets 2 jaar en laptops 3). In al die tijd heb ik altijd het nieuwste model van Apple gehad en nog nooit een probleem (ik sleep ze overal mee naartoe maar ben er wel zuinig mee).

Ik zie collega's die laptops net zoveel gebruiken als ik en dus ook overal mee naartoe gaan en dan is zo'n plastic behuizing toch niet zo super hoor, om nog niet te spreken over de accu. Sommige laptops gaan uit de doos slechts 2 uur mee op een acculading, en dat zijn ook beestjes van richting de ¤800..

Ik mag ook eens van mijn stage wat andere merken testen (moet zelfs ;)) en ik ben nog geen telefoon tegengekomen die ik zo goed vind als de iPhone 5. Wel vind ik dat het schermformaat richting de 5" mag, als ze toch ook met een mini komen, doe dan ook een maxi!
Daar kan ik niet mee akkoord gaan. De iPad Mini is in vele vlakken een zwakkere tablet dan bepaalde anderen op de markt in dezelfde prijscategorie. Hij beschikt niet over een Retina scherm en de processor is dezelfde als de iPad 2, en toch verkoopt hij super.

Waarom?
iOS is een premium OS. Ik heb zo'n beetje alles gehad, getest en beoordeeld en iOS komt er (na jailbreaken en zelf wat te tweaken) er toch stukken beter uit. De iOS ervaring op iPads is trouwens stukken beter dan op een iPhone. (oa de multitouchzaken die je kan uitvoeren) en dat heeft voorbeeld de Nexus 7 niet.

Vele mensen blijven nog weg van iMacs, macbooks en iPhones omdat ze vaak niet te betalen zijn, of men niet zo'n geld aan een product wil besteden. Wanneer je een goedkopere versie van iets superieur (iOS) kan tonen die een prijsdaling heeft doordat de kwaliteit van grondstoffen minder is (aluminium naar plastiek-variant) dan zijn er heel wat mensen die daarop gaan inpikken. De Samsung galaxy s II & III zijn toch ook volledig van plastiek, en de S II zit bijzonder goed in de hand vind ik.

Het wordt tijd dat Apple zijn productlijn uitbreid en op alle vlakken wat mid-range toestellen uitbrengt met het prachtige OS X en iOS. En dan denk ik aan een Macbook air 15" en inderdaad een nieuwe iPhone.
Apple will roll out a low-cost version of the iPhone for China and other emerging markets in the second half of 2013, according to supply-chain sources.
While Apple has explored such a device for years, the plan has been progressing and a less expensive version of its flagship device could launch as soon as later this year, one of the people said.
Ik lees hier toch iets anders dan "zou 'laat' in 2013 uit moeten komen"...
Naar mijn idee beginnen ze gewoon de concurrentie te voelen door de goedkopere android smartphones die steeds meer marktaandeel afsnoepen. Een goedkopere iPhone is dan een logische wending.

[Reactie gewijzigd door breezie op 8 januari 2013 23:47]

Mooi, wanneer ze een iPhone met een 5'' scherm gaan maken ga ik een Apple fanboy worden, hun laptops vind ik al super en de iPad van mijn broertje laat niets over van mijn Galaxy note10.1.

Een goedkoper model hoeft niet van plastic te zijn toch? Kijk naar de One V (die mijn broertje ook in bezit heeft). Een prachtig en degelijk toestel voor slechts 200,- euro!
Mijn Android tablet stampt mijn iPad in de grond.

/niet-beargumenteerde statement

Een goedkoper model kan zeker wel van plastic zijn. Imho is het beeld van plastic = budget nogal achterhaald. Kijk eens in het interieur van een BMW 7 serie van een ton hoeveel er van kunststof is. En hoe mooi het eruit ziet. De HTC One X heeft ook een prima behuizing. Qua imago zit er wellicht een verschil in, in de praktijk hoeft dit verschil op gebied van kwaliteit en uitstraling lang niet zo groot of zelfs niet-bestaand te zijn. Ik vind het glas van de iPhone 4 aan de achterkant zelfs strontvervelend en niet praktisch :P Je ziet er ook alles op.
Ja, mijn voorkeur ligt ook bij Android :) Ik vind het nogal achterhaald om te roepen dat het ene OS beter is dan het andere. Het hangt af van je smaak.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.