Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 19.431 •

Asus heeft een compact moederbord naar voren geschoven op de CES dat vooral voor een htpc een interessante basis vormt. De E2KM1-I Deluxe is voorzien van AMD's E2-2000-apu en wordt geleverd met een wifi-module.

De E2-2000-apu van AMD bestaat uit een dualcore-cpu met twee Bobcat-cores en een Radeon HD 7340 gpu-kern met 80 shaders. De processor is geklokt op 1,75GHz en heeft van AMD een tdp gekregen van 18W. De E2-2000 is geplaatst op een mini-itx-moederbord dat ruimt biedt aan twee ddr3-geheugenreepjes. Verder voorziet de E2KM1-I Deluxe in een vrij pci-e-x16-slot voor een optionele videokaart.

Op het moederbord zijn vijf sata600-poorten te vinden, evenals vier usb 3.0- en acht usb 2.0-aansluitingen. Ook is een optische s/p-dif-uitgang aanwezig, en ontbreekt het ook niet aan een aansluiting voor hdmi en dvi. Tot slot heeft Asus in een mini-pci-e-slot een wifi-module geplaatst die voldoet aan de 802.11n-standaard. Asus heeft nog geen prijs voor de E2KM1-I Deluxe.

ASUS E2KM1-I Deluxe

Reacties (53)

Lijkt me een interessant moederbordje. Met name de optie om er een extra videokaart in te stoppen. Zou de processor een bottleneck kunnen zijn om er een home theater game systeem van te bouwen?
Ja dat zal het waarschijnlijk wel zijn voor een game systeem. Misschien dat je net een paar games op low/medium kan draaien omdat je processor de bottleneck is.
Helemaal mee eens, maar zie ik nu maar dat het een 2.1 geluidsmogelijkheid heeft met 3 jack-pluggen?
boven de HDMI aansluiting zie ik nog een optical uit, kan je die mooi naar je surround sturen voor 5.1 geluid
Vandaar ook de S/PDif uitgang. Als je die aansluit op je versterker heb je ook gewoon Dolby TrueHD... Moet je uiteraard wel een (A/V) versterker hebben, anders heb je inderdaad gelijk!

Voor de rest een zeer leuk bordje. Helaas heb ik m'n HTPC een paar maanden geleden gebouwd met een u-ATX moederbord...
Maar als ze deze bordjes in de toekomst blijven maken, dan kan zoiets wel eens de "vervanging van" kunnen worden.
Vandaar ook de S/PDif uitgang. Als je die aansluit op je versterker heb je ook gewoon Dolby TrueHD
TrueHD en DTS-HD bitsteams werken niet over S/PDif, maw je moet de streams eerst omzetten naar PCM.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 8 januari 2013 09:55]

Of gewoon gebruik maken van de HDMI uitgang om zowel beeld als geluid door te sturen naar je versterker ;) Dan kan je wel DTS-HD en dergelijke doorsturen :)

Overigens mis ik de info over welke soorten HW accelleratie ondersteund worden. Er was geloof ik iets wat ontbrak bij Fusion bordjes waardoor dat soort bordjes minder geschikt waren om te gebruiken als HD PVR ofzo? Ik kan effe het artikel niet meer terugvinden waar dat instond...

[Reactie gewijzigd door mvds op 8 januari 2013 10:24]

PCM over S/PDif gaat maar tot 2 kanalen, dus: HDMI is the way to go.
Dolby TrueHD kan by amd volgens mij soieso alleen onder windows.
En dan alleen via de HDMI
Dit is gewoon HD, dus je kunt de drie aansluitingen gebruiken om analoog 5.1 aan te sturen. Op het moederbord kun je dan een frontpanel aansluiten zodat je alsnog je headphones en line-in hebt.

Ik vind het jammer dat ze nog steeds geen optie hebben voor een optical in.

Daarnaast skip ik dit bordje ook maar. Ik heb nu een E-350 apu. Dit is echt een neppe AMD actie geweest. Vergeleken met de E-350 uit 2010 is er in al die jaren dus maar 150MHz CPU kloksnelheid bijgekomen en 38MHz CPU met een turbo to 700MHz (in turbo dus maar 200MHz meer tov 2010) met nog steeds 80 shaders.
Dat vind ik persoonlijk een beetje belachelijk (understatement). Ze beloven al tijden met een 28nm procedé te komen en bijbehorende verbeteringen in prestaties.

Maar dat is natuurlijk AMD en niet Asus. Afhankelijk van de prijs zou ik natuurlijk ook voor een E-2KM1I-Deluxe kiezen in plaats van de ouderen E-35M1I-Deluxe. Maar let dan wel goed op de prijs. Want meer dan ¤ 50,- verschil vind ik het echt niet waard!

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 8 januari 2013 09:25]

Helemaal mee eens, maar zie ik nu maar dat het een 2.1 geluidsmogelijkheid heeft met 3 jack-pluggen?
Drie pluggen zijn genoeg voor 5.1 geluid als het alle drie stereo pluggen zijn. Er is dan 1 plug voor de voorste speakers, 1 voor de achterste en 1 gecombineerde voor center en sub.

In een aantal moederborden kun je softwarematig configureren wat een plug moet doen. Zo kun je in een 5.1 opstelling een plug configureren voor de achterste speakers, terwijl dezelfde plug in een 2.1 configuratie aux-in of mic is.
En voor een HTPC lijkt me ook de Fan op het koelblok mogelijk een bottleneck. Geen idee hoeveel geluid die produceert maar kan nog wel is tegenvallen denk ik zo.

Gebruik zelf de Asus E45M1-I Deluxe en die heeft tenminste een passief blok erop zitten. Maar moet zeggen dat inderdaad de processor daarop wat te wensen overlaat. Maar met XBMC draait het allemaal nog redelijk goed. Geen idee wat de processor op dit nieuwe bordje doet maar lijkt mij dat deze wel iets meer performance bied.
Was inderdaad mijn eerste gedachte - waarom niet een zwaardere heatsink voor passieve koeling. Volgens mij had zotac ook zo'n geinig itx boardje
Niet heel veel meer, in principe is de E2 een ietsje hoger geklokte E-450. Ik had liever een bordje met een mobile Trinity APU gezien eigenlijk...
En voor een HTPC lijkt me ook de Fan op het koelblok mogelijk een bottleneck. Geen idee hoeveel geluid die produceert maar kan nog wel is tegenvallen denk ik zo.
De vorige mini-ITX bordjes van ASUS stonden inderdaad niet erg bekend om de geweldige kwaliteit van de fans. Te klein, dus te hoog toerental = veel lawaai.
Juist de E4M1-I Deluxe werkt perfect als HTPC met XBMC. Zelfs draaiend op Windows gaat het hier vloeiend. Waa heb jij last van dan?
Ik heb ook een HTCP met de E45M1-I Deluxe, 1080p 3D blu-ray krijgt niemand aan de gang terwijl hij het wel zou moeten kunnen, dat is wel weer jammer. Verders doet hij het inderdaad prima op windows. Met openelec kreeg ik geen analoog 5.0 eruit(center speaker geeft geen geluid) terwijl dat op windows prima werkt.
Voor een game systeem kan je beter een bordje kopen die geen vastgesoldeerde processor heeft (of hoe die `built in` dingen dan ook zijn vastgemaakt) Intel (helaas) heeft geloof ik Sandy Bridge mini ITX borden, waarin je uiteraard ook een videokaart kan inbouwen.

Ik denk dat dit bord sowieso niet is bedoeld als gamebord, maar vooral als opslagsysteem/fileserver in combinatie met een HD7770 kaart(hoeft niet per se, want APU) ook als mooie Home Theater

Wel een erg mooi feit dat het bordje standaard 18 watt TDP heeft.

Nog een vraagje, waar zitten die acht usb2 aansluitingen? ik zie er 2 en ik zie 2 pinouts voor wat usb lijkt te zijn, maar dan kom ik als nog op 6 usb2, of 8 usb2 en 2 usb 3?

Verder vind ik het apart dat er een dvi poort is gedaan en niet een 5.1 analoog out, want welke tv heeft er nu dvi..?
Ik zelf denk dat het beter is om inderdaad een itx bord met een socket te kiezen. Meer flexibiliteit in de toekomst, qua cpu (apu) keuze. Voor de rest zijn er maar weinig verschillen. Maar is over het algemeen wel wat duurder.
De processor is geklokt op 1,75GHz en heeft van AMD een tdp gekregen van 18W
Het bordje zal dus icm. de processor iets meer dan 18W onder load verbruiken zal. Denk aan netwerk controller, audio codec, wifi-module, etc. Zoveel zal het niet schelen, denk namelijk niet dat de hardware continu onder full load draait. Benchmarks zullen het uitwijzen.
Verder vind ik het apart dat er een dvi poort is gedaan en niet een 5.1 analoog out, want welke tv heeft er nu dvi..?
Met 3 jack plugs heb je 6 kanalen, you do the math :Y)

Edit: typo
Dat dacht ik ook. Helaas heeft bijvoorbeeld de FM1 socket niet zo'n lange levensduur mogen genieten...
Nou moet ik zeggen dat mijn mobo (asus A75 chipset) met A8-7800 APU (geloof ik :?) het zéér goed doet. AMD heeft echt wel een streepje voor wat mij betreft voor HTPC machines, puur omdat de grafische rekenkracht zoveel beter is dan (qua prijsklasse) intel CPUs en CPU rekenkracht niet belangrijk is voor mijn HTPC
interresant is deze zeker. wat ik mis is de dba van de fan die erop zit. graag zou ik een zo stil mogelijk htpc bouwen. fan loze voeding overkill aan een cpu watercooling zodat de fan niet hoeft te draaien. en dan toch maar weer helemaal zelfbouwen inplaats van samen gesteld.
Hebben dit soort moederborden inmiddels support voor HDMI-CEC of is dat nog steeds niet het geval?
Is dat niet gewoon een software kwestie?
Wat een HTPC moet met 5 s-ata poorten is mij een raadsel, wel weer een leuk (vrij) zuinig bordje voor DIY NAS systeempje.
Tja, beter teveel dan te weinig toch? Als je er 2 hdd's in hangt en een Blu Ray drive dan heb je er al maar twee over. Bij 3 aansluitingen zat de boel dan alweer vol.
Dat was mijn gedachte ook, maar als het past is het mooi meegenomen toch? Misschien dat er ook mensen zijn die hem voor andere toepassingen als htpc's willen inzetten, dan pakt Asus dat stukje markt mooi mee.
Ik had bij het samenstellen van mijn HTPC er graag 1 gehad met 7 SATA poorten. Mijn mITX kastje biedt plaats aan 6 HDD's en een SSD. (Fractal Design NAS kastje). Ik wil geen losse NAS, want ik speel mijn films op 1 plek af en met een dergelijk bordje zou ik alle schijven intern kunnen aansluiten voor een flinke filmotheek. Een losse NAS verbruikt meer stroom en in aanschaf ook een flink stuk duurder als je 4 of meer schijven wil kunnen plaatsen. Dat geld investeer ik liever in dataschijven.
Ja het is inderdaad een beetje aan de lage kant voor een HTPC, daar heb je gelijk in. Als je een bluray aan sluit en een paar schijven zul je al snel een controller moeten aansluiten om meer films op te kunnen slaan.
Ik maak momenteel veel gebruik van enkele asus e45m1-i deluxe bordjes (met HD 6320). Deze zijn passief gekoeld, maar wanneer je ze in een kleine behuizing stopt is een extra casefannetje wel aan te raden.

Dit bordje lijkt me een prima opvolger, helaas niet meer passief, maar de extra casefan zal hierdoor wellicht overbodig raken. Echter mist deze wel de onboard bluetooth functionaliteit die de asus e45m1-i deluxe dan wel weer heeft.
Op het moederbord zijn vijf sata600-poorten te vinden, evenals vier usb 3.0- en acht usb 2.0-aansluitingen. 8)7 HUH 8)7 Ik kan tellen wat ik wil, maar uhm ik zie toch echt niet dit aantal aansluitingen zitten anders. Ja, de 5 sata-poorten indderdaard. Maar voor de rest niet.
Iedere tweaker zou moeten weten dat er nog USB-poorten rechtstreeks op het moederbord kunnen worden aangesloten. In dit geval zie ik nog twee USB2.0 connectors zitten en één USB3.0 connector. Op iedere connector kan je elk 2 USB-poorten aansluiten.

edit@hieronder: Je leest niet goed wat ik schrijf: Iedere onboard connector kan twee USB-poorten aansturen. Dat betekent:

2x usb 3.0 achterkant + 2x usb 3.0 on board = 4x usb 3.0
4x usb 2.0 achterkant + 4x usb 2.0 on board = 8x usb 2.0

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 8 januari 2013 09:03]

2x usb 3.0 achterkant + 1x usb 3.0 on board = 3x usb 3.0
4x usb 2.0 achterkant = 2x usb 2.0 = 6x usb 2.0

Ik kom nog steeds niet echt uit ??

tuurlijk er zitten altijd onboard aansluitingen maar ik geloof er niet zoveel van dat er 2x 3.0= 4. 2.0 =6 onboard aansluitingen op dit moederbord zitten
Je vergeet de 2 pinouts voor 2 usb poorten elk. Tel daarbij de al aanwezige 4 usb poorten op de backplate op en je zit op acht usb poorten. Waarvan de kleuren wel aangeven of het usb3 of usb2 is.
is een dergelijke apu krachtig genoeg voor een allroundertje? of krijgen 5 tabs met html/flash in firefox/chrome i.c.m. een muziekstream en powerpoint dit beestje op zijn knieen?
Voor een HTPC wel, maar voor allround PC gebruik heb je voor twee, drie tientjes meer >2x snellere A4 of Celeron setup, daar zou ik niet aan beginnen.
Afhankelijk van de prijs is dit misschien interessant als vervanger van mijn Zotac Atom/ION bordje.

Jammer genoeg niet passief gekoeld en wat je met wifi moet op een HTPC is me ook niet helemaal duidelijk.

Performance zal denk ik meer dan genoeg zijn voor HTPC doeleinden.
wat je met wifi moet op een HTPC is me ook niet helemaal duidelijk.
Wat je met een nieuw bordje moet als je al een Zotac Atom/ION bordje is mij ook een raadsel.
De fan op het bordje wat ik heb (IONITX-G-E) maakt nogal wat lawaai, dus zou ik bij voorkeur een vervangend passief gekoeld bordje willen hebben.

Op dit moment zit je voor moederborden/cpu's voor puur HTPC (Windows) gebruik volgens mij het beste bij AMD.
Een Atom-ION2 bord loopt ongeveerd de helt zo langzaam als een E-350 APU. Als hij dan een Atom-ION (niet2) heeft dan is een E2-2K een nette upgrade waarbij alles net iets vloeiender draait. En de E2 ondersteunt UVD3 en de ION (volgens mij) niet.
Qua gpu wel, qua cpu is een E-350 maar een 30% sneller dan een Atom 330. Dus tenzij je tegen GPU beperkingen aan loopt is het niet zo'n hele grote verbetering.
Dat is incorrect, de Brazos lijn van AMD ondersteund al sinds de eerste versie out-of-order execution, iets wat de huidige Atoms nog steeds niet ondersteunen, daardoor zullen de Brazos apu's in de meeste gevallen stuk sneller zijn in de praktijk.
Dat zeg ik ook - door out-of-order support zijn de Bobcat cores zijn zo'n 20-30% sneller klok-voor-klok dan de de Atoms. Een 1.8 GHz E-350 is in de praktijk dan ook zo'n 30% sneller dan de 1.66 GHz Atom 330.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 januari 2013 15:04]

Als je een passief gekoeld bordje wil, ga je beter voor een intel variant (Intel DN2800MT). Deze speelt ook HD af, en de processor heeft een TDP van slechts 6,5 Watt. De meeste AMD gebaseerde concurenten hebben een fan nodig (ook al zijn die grafisch dan nog iets krachtiger).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.