Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 64, views: 18.971 •

Aan het eind van zijn CES-persconferentie heeft Nvidia 'Project Shield' aangekondigd, een gaminghandheld op Android aangedreven door Nvidia's Tegra 4-soc. De handheld bestaat uit een controller met daaraan vast een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels.

De controller lijkt ergonomisch enigszins op een Xbox 360-controller, maar de knoppenlayout heeft meer weg van Sony's Playstation 3-controller. Links zit een d-pad, rechts vier knoppen en in het midden zijn twee analoge joysticks te vinden. Aan de achterzijde zitten aan elke kant een bumper en een trigger. Daaronder zitten de i/o-aansluitingen: micro-hdmi, micro-usb en een micro-sd-kaartlezer.

De handheld heeft ingebouwde speakers en beschikt over een forse 38Wh-accu die goed is voor maximaal 10 uur gamen of 24 uur video's kijken .De controller is bevestigd aan een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels dat tevens aanraakgevoelig is en wordt aangedreven door Nvidia's nieuwe Tegra 4-soc.

Project Shield draait op een standaardversie van Android, zonder skins of aanpassingen. Nvidia levert wel een TegraZone-app mee waarin verschillende games staan die voor de nieuwe Tegra 4-soc geoptimaliseerd zijn. Omdat de handheld Android draait, hebben gebruikers toegang tot de Play Store van Google en kunnen bestaande Android-apps en -games probleemloos gebruikt worden.

Gebruikers van een desktop met een GeForce-videokaart kunnen Project Shield tevens draadloos met hun computer verbinden en daarna een pc-spel op de handheld spelen. De invoer van de gebruiker wordt doorgestuurd naar de computer waarna de gerenderde beelden draadloos teruggestuurd worden naar de handheld. Deze modus heeft ondersteuning voor de Big Picture-modus van Valves Steam-platform.

Anandtech weet te melden dat Shield in het tweede kwartaal van dit jaar uit moet komen. Volgens Nvidia zal de prijs vergelijkbaar zijn met andere gaming handhelds, maar een precies bedrag is nog niet bekend.

Project Shield  Project Shield Project Shield Project Shield Project Shield

Reacties (64)

Ik ben benieuwd wat ze met de prijs van deze gaming handheld gaan doen.
Lijkt mij dat er aardig wat kosten aan dit ding zitten om te produceren en dat de prijs daarom wel rond de 200-300 euro zit.
Echter lijkt me dan dat mensen voor dat geld liever een 3ds of PSvita kopen.
Hoezo??? Hier werken meer games op en nog gratis ook (of kleine bedragen in de Play Store).

[Reactie gewijzigd door max998 op 7 januari 2013 07:52]

Ik zou zelf eerder een product kopen van een bekende leverancier. Ik zie namelijk geen signalen dat de game-industrie dit ding "omarmt", en op dit platform AAA-titels zou gaan brengen.
Er zijn meer games op dit platform te spelen dan op de 3ds en ps-vita samen, aangezien dit gewoon alle android games kan afspelen..
dat, en je moet onthouden dat er waarschijnlijk heel veel devvies dingen gaan ontwikkelen jst voor dit soort platformen
door dit soort initiatieven word het alsmaar aantrekkelijker om een game te ontwikkelen voor android met een controller; ouya, gamestick en nu deze handheld

er zijn dus binnen no-time een aantal van dit soort platformen ontwikkeld, en dankzij de compatibiliteit door android hoef je je game maar 1x te ontwikkelen en het is gelijk te spelen op meerdere platformen

bovendien vind ik de big-picture compatibiliteit ook rg slim: dit betekent gewoon dat je elke steamgame op de handheld kan spelen, overal in je huis
en zodra de internet pijpen snel genoeg zijn, overal waar je wilt!

en dan is er nog het verhaal dat dit imo de enige handheld is met een degelijke controller, wat al z'n eigen voordelen met zich meebrengt
Ik zie de nieuwe Mortal Kombat, Skyrim of GTA niet zo snel naar dit platform komen.

Meer games? Tuurlijk. Balletjes schieten, angry birds, farmgames, etc.
Skyrim en GTA kun je via steam gewoon erheen streamen als je PC die kan draaien! :)

wel een beetje jammer dat het scherm niet los te koppelen is en als kleine tablet kan fungeren, dat was geniaal geweest! :)
GTA bestaat al als game op het android platform.

https://play.google.com/store/search?q=gta&c=apps
Niet zo snel? Waarom niet? Kijk je nooit het nieuws?

Grote gamedevelopers zitten smachtend te gluren naar andere kanalen om hun Games uit te brengen. En hebben al niet zo'n goed gevoel meer over WIndows 8.

OpenGL moet groter worden. Daardoor krijg je meer Games op verschillende platforms en kan iedereen zijn eigen platform kiezen. Dat is toch heerlijk?
Dan is er meer vrijheid en meer concurrentie tussen verschillende soorten platformen en OSen. Krijg je Games op Linux, OSX, Windows, Android, Windows RT, En veel meer.
Wat heeft windows 8 in godsnaam met dit apparaat te maken?

Dit apparaat moet concurreren met consoles en handhelds, en als grote developer wil je winst maken, als je iets bouwt, optimaliseert en ondersteuning bied voor 1 of 2 platforms, zijn de kosten van de investering en nazorg een stuk minder groot dan dat je dit voor 10 platforms doet.
plus je kan ook nog eens games streamen vanaf je eigen pc, dikke AA titels. Mij lijkt dit een erg interessant apparaat, mits de prijs niet te hoog is (300 max)
Leuk en aardig maar het gros van de "games" in de play store kun je niet als serieuze game zien, vele halen het niveau van een flash spelletje niet eens of zijn gelijkwaardig aan een flash spelletje. Dat is toch wel wat anders dan een reguliere triple A titel voor de Vita of de 3ds.

En dan nog, waarom zou je 300 euro betalen om games op een handheld te spelen die je al op je smartphone en tablet kunt spelen, dat nvidia aparaat ziet er ook nog eens erg lelijk uit.

Gamesstreaken vanaf je pc is interresant, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat lag vrij verloopt en of iemand anders dan gebruik kan maken van de pc.
Ik denk dat de meeste games hier niet op werken eigenlijk. Hoeveel Android games zijn 'controller enabled'? En het touch screen gebruiken lijkt me vrij akward als er zo'n controller aan vast zit.
Ik heb zelf een JXD s602 handheld met android en daarop zit gewoon software (key2touch) waarmee je de hardwarebuttons kunt mappen met 'touch'knoppen op het scherm. Zoiets zal dit apparaat van Nvidia ook wel hebben, dus dat zal het probleem niet zijn.
Hier zie je hoe dat werkt: http://www.google.nl/url?...p;bvm=bv.1355534169,d.d2k

[Reactie gewijzigd door hars73 op 7 januari 2013 09:21]

Tegra zone?

Denk dat ze hem gaan gebruiken om hun tegra zone wat populairder te krijgen en hopen dat er meer ontwikkelaars instappen.

http://www.tegrazone.com/
Op Android zal het sowieso erg makkelijk zijn om controls te in te stellen, zelfs als de controller het niet ondersteund zijn er altijd mapping programma's. En hoe veel moeite is het om 1 extra control mapping te maken voor een controller. Een uurtje pielen tot je de perfecte setup hebt?
Ik denk dat de meeste games hier niet op werken eigenlijk. Hoeveel Android games zijn 'controller enabled'? En het touch screen gebruiken lijkt me vrij akward als er zo'n controller aan vast zit.
Ik denk dat het wel meevalt (zie bijvoorbeeld: http://techland.time.com/...-portable-gaming-systems/). Het goede is dat de mensen die touchbediening maar niks vinden nu de kans krijgen om toch deze games te spelen.

Enne ... akward? Wat is dat? Als je intelligent wil doen en Engelse woorden wil gebruiken, schrijf ze dan op z'n minst correct.
Dat er meer games op werken betekend niet altijd dat het beter is. Hoeveel van die gratis games kan zich meten met een 3DS of Vita game?
@max998 : Als ik zo eens in de Play Store kijk wat het aanbod aan games is, is het nogal bedroevend. Er zitten wel een paar leuke titels tussen maar het gros is niet om over naar huis te schrijven. Bovendien zijn er niet veel apps die geschreven zijn met de gedachte dat de gebruiker een fysieke gamepad gebruikt; het is vrijwel allemaal voor touchscreen.

Nu weet ik wel dat deze gaminghandheld over een aanraakgevoelig scherm beschikt maar kan me niet voorstellen dat dit goed te bedienen valt. Ik bedoel; hoe moet je deze handheld in hemelsnaam comfortabel vast pakken terwijl je het touchschreen bedient ?

Met het huidige aanbod zie ik dit apparaat niet tot een succes uitgroeien. Er zal softwaretechnisch nog een heleboel gedaan moeten worden.
Maar die mensen hebben toch al iets om op te spelen hun tablet of telefoon ?
Lijkt mij behoorlijk vissen achter het net!!
"Volgens Nvidia zal de prijs vergelijkbaar zijn met andere gaming handhelds, maar een precies bedrag is nog niet bekend."

Ik zou toch denken dat met een vergelijkbare prijs met andere handhelds dit ding toch wel een kans heeft.
Los van de prijs van games op android heeft dit apparaat n enorm voordeel boven andere gaming handhelds, je kunt thuis je PC games er op spelen! En als deze controller zich kan voordoen als een xbox controller dan heb je gelijk een heleboel games die dat uitstekend ondersteunen en met Steam big picture mode kun je ook uitstekend door steam navigeren en geeft steam ook aan welke games goede ondersteuning bieden voor controllers.
Sommige mensen vragen zich misschien af waarom je dan niet gewoon aan je PC zou gaan zitten, maar er zijn genoeg situaties te bedenken waar dit heel handig is, vooral in een huishouden met meerdere mensen.
Klopt enigszins, maar een handheld koop je juist om onderweg of op vakantie te spelen toch?? Ook is er de eis dat je een geforce moet hebben, dat zal ook rond de 50% zijn. Dus het heeft misschien in bepaalde situaties wel toegevoegde waarde, maar tegelijk ook te veel beperkingen. Doe mij maar de Vita dan.
Dat hangt er maar net vanaf, ik denk dat er ook genoeg mensen zijn die zo'n ding zouden willen kopen om te gamen als de TV bezet is of in bed of zo, of gamen terwijl je toch met je vriendin op de bank zit. En een NVidia kaart, ja... dat klopt... maar daarmee sluit je een deel van de doelgroep uit, mensen die wel een nvidia kaart hebben daar werkt het gewoon 100% voor hoor (even los van eventuele problemen die er zouden kunnen zijn natuurlijk) dus voor hun maakt het niet uit.
Los van het feit dat ik mij met zo'n gedrocht niet in het openbaar zou durven vertonen,
vind ik het toch een super vet systeempje.
Vooral het spelen van PC spellen kan super interresant zijn... ik vraag mij wel af in welke mate inputlag hierbij een issue vormt ...
Inderdaad, dit lijkt wel hetzelfde idee als wat er met de Wii U kan met de nieuwe tabletachtige controller. Dit is toch een net iets andere weg wat Nvidia kiest dan de android / gamepad varianten die er de afgelopen weken in het nieuws langskwamen.
Ja, alleen Nvidia lijkt het beter te doen! :)
Geen onzin met "sommige games" ondersteunen het maar anderen weer niet, gewoon je scherminput naar dat scherm sturen, klaar. Dat staat me bij de Wii U heel erg tegen, dat je per game maar weer moet gaan bekijken wat deze wel of niet ondersteunt. Bovendien ziet de controller er uit alsof deze beter in de hand zou kunnen liggen, als het scherm licht genoeg is en de vorm in je handen fijn is (let wel, ik ben een xbox controller fan, PS3 controller fans zullen het wel veel te groot en bulky vinden).
ziet er wel vet uit je kunt er ook nog pro games mee spelen
Wat mij doet opluchten is dat er eindelijk, na vele jaren, concurrentie komt op het gebied van (thuis)consoles.

Dit soort apparaten (tezamen met de Ouya & de Stream Box b.v.) geven weer hoop op innovatie en tegengas van alle kanten.

Eindelijk krijgen ook Indie developers straks de kans op consoles, om tegen lage kosten (zonder afhankelijk te zijn van forse percentage overdrachten of hoge ontwikkelingskosten) games te produceren die gemakkelijk tegen de mainstream-gemakzuchtige games op kunnen.

Nee, laat dit apparaat maar komen, ik kan niet wachten!
De consument moet het alleen willen. Als je kijkt naar de geschiedenis van consoles van vroeger naar nu, is de playstation ontstaan uit een samenwerking tussen Sony en Nintendo, en heeft alleen microsoft door enorme investeringen een deuk in het koningkrijg van Nintendo kunnen slaan. De streambox, mits er genoeg afzet van die apparaten komt, geef ik meer kans.

Ik ben benieuwd hoe dit apparaat zich gaat verhouden tot de next-gen consoles. Voor de casual gamer denk ik ook dat er geen markt is, die kunnen ook op hun tablets en telefoons gamen.
Die samenwerking tussen Nintendo en Sony is er nooit gekomen. ;)
Dat zegt Maikel toch ook gewoon? De Playstation 1 is ooit begonnen als een geplande samenwerking tussen Sony en Nintendo. Ze waren al een redelijk eind op weg toen er toch besloten werd om het niet verder door te zetten, dus dat heeft Sony toen opgepikt en is er in zijn uppie mee verder gegaan.
Aan de andere kant het risico dat developers die wel goeie spellen maken waar je tientallen uren in kan steken (Far Cry 3, Darksiders 2, Skyrim) het mogelijk zwaar gaan krijgen, met als gevolg dat er minder geld is voor het ontwikkelen van nieuwe spellen, waardoor de kwaliteit achteruit gaat.

Uiteindelijk zijn de spellen voor tablets best leuk, maar het duurt nog wel even voor dit platform echt volwassen is. Nu zijn de spellen die naast console ook op tablet uitkomen vaak versimpelde versies van de console versie (mede omdat op een smartphone/tablet gamen vaak even tussendoor is) en laat de touch-besturing te wensen over. Het is te doen, maar bij spellen als NFS wel een beetje onhandig.

Omdat het OS en de hardware min of meer overeen komen tussen bijvoorbeeld een Nexus 7 en een Ouya, heb je dan straks games voor onderweg (op je tablet) die je thuis op je Ouya speelt. De kans is daarnaast ook groot dat als er meer geld wordt gestoken in gamen op Android, de prijzen ook gaan stijgen.

Het ziet er goed uit, maar ik ben er niet helemaal gerust op hoe dit uit gaat pakken.
Eindelijk krijgen ook Indie developers straks de kans op consoles, om tegen lage kosten (zonder afhankelijk te zijn van forse percentage overdrachten of hoge ontwikkelingskosten) games te produceren die gemakkelijk tegen de mainstream-gemakzuchtige games op kunnen.
Tuurlijk, de 500 Microsoft's XBLA spellen of 2800 indie games op de xbox360 waren kansloos of de vele PS mini's en downloadable games...

Ik denk dat indie developers al enkele jaren de kansen hebben gekregen om het grote publiek en geld te vinden (succesverhalen als Braid, Super Meat Boy, Minecraft bewijzen dit ook)

Wat ik aan het hele mobile gaming hekel is dat er amper officile media of press rond te vinden is. Games worden gereleased zonder enige aankondiging of extra info behalve die in de store zelf. Als gebruiker moet je echt veel moeite doen om op onderzoek uit te gaan waar nu net de kwaliteit zit. Want kwaliteit is wel nog vaak ver te zoeken in veel van de spellen die er aangeboden worden.
Ik hoop zelf dat de controller ook los verkrijgbaar komt? ben zelf al een tijdje op zoek naar precies dit (360 design, ps layout).

Daarnaast denk ik wel dat ze ruzie zullen krijgen met MS vanwege de knoppen (XYAB), dat is immers een MS iets. En ja, het lijkt misschien weinig, maar waarschijnlijk is het voor MS genoeg om Nvidia aan te klagen
Nee hoor, zoek maar even op snes controller. Die waren ook a-b-x-y. Misschien wel de kleurtjes.
dit kun je nu ook al nabootsen met je huidige mobiele apparaat d.m.v. de gameklip en splashtop.
Maar dan heb je nog geen accu waar je 10 uur op kunt gamen en is je telefoon ook leeg als je handheld leeg is...

Daarbij is het maar een feature om je PC games te kunnen spelen, het gaat voornamelijk om games op dat ding zelf, dan heb je ook veel meer aan de hardware die er op zit...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 januari 2013 10:03]

In principe is het handig als je in bed wilt gamen, maar als je enkel thuis PC games hierop kunt spelen, zou ik er eerder voor kiezen om lekker voor een monitor te zitten.

OTG games zullen bepalen of dit een succes wordt of niet. Als de kwaliteit van de games in Playstore hoger wordt, dan is het een heel leuk apparaatje, maar anderskun je beter kiezen voor een Gameklip en je geld investeren in een goede Tegra 4 telefoon.
Dit is de eerste keer dat ik bij een console/handheld meteen denk van "Hebbeding!".
Zou leuk zijn als mijn Laptop ook dat draadloos doorvoeren ondersteund.
(Wel een nVidia kaart, maar artikel spreekt over Desktop i.p.v. PC's)
ziet er wel goed uit.
maar wat moet ik me voorstellen met dit:

"Gebruikers van een desktop met een GeForce-videokaart kunnen Project Shield tevens draadloos met hun computer verbinden en daarna een pc-spel op de handheld spelen"
dat je mw2 - mw3 op de handheld kan spelen?
of games die er geschikt voor zijn.
anders zou het wel heel Gaaf zijn als ik Modern warfare 3 of battlefield 3 er op zou kunnen doen.
dat dacht ik in eerste instantie ook, maar BF3 in plaats van op een 22 inch,
naar een 5 inch scherm.
Dat lijkt me niet echt speelbaar.

Echter voor Android spelletjes lijkt het mij een leuk apparaat, afhankelijk van wat het gaat kosten.
@cable_son142
op 22 inch speel je op een veel hoger resolutie.
de meeste games kunnen gedownscaled worden met nog een leuk resultaat voor de single player games. De MP games als BF3, MW3 maar ook D3, WoW, AC3 MP en andere games zal idd erg lastig worden.

[Reactie gewijzigd door Wallioo op 7 januari 2013 09:43]

De game draait dan op je pc en wordt weer gegeven en bestuurd op je project shield dus je kunt bf3 en mw3 erop spelen.
Dit zou zeker heel gaaf zijn, alleen denk ik dat de hardware op zulke kleine schaal (ik denk dat dit ding misschien iets groter is dan een xbox controler) dit niet aan zou kunnen.

Maar ik zou ook zeker veel moeten wennen om b.v pc games op een handheld te spelen
Je weet dat die xbox hardware al 8 jaar oud is, dat is met mobiele chips in theorie al jaren binnen het bereik alleen de praktijk niet. Dus ik wacht gewoon af met oordelen tot we de daadwerkelijke resultaten hebben kunnen zien...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013