Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 178, views: 27.625 •
Submitter: rajah

Valve heeft opnieuw bevestigd dat het een console zal uitbrengen. De spelconsole, die is gebaseerd op pc-hardware, zal draaien op Linux en heeft voorlopig de codenaam Steam Box gekregen. Het apparaat moet nog dit jaar op de markt verschijnen.

Tegenover de Duitse techsite Golem heeft Ben Krasnow, verantwoordelijk voor hardwareontwikkeling bij Valve, wederom bevestigd dat het bedrijf een console wil uitbrengen; vorige maand deed Valve-directeur Gabe Newell dit ook al. Duidelijk is nu dat de Steam Box zal gaan draaien op Linux, vermoedelijk in de vorm van een aangepaste versie van Canonicals Ubuntu-distributie.

Hoewel de console dit jaar het levenslicht zou moeten zien, is nog niet bekend wanneer dat precies zal zijn. Valve wil evenmin bekendmaken voor welke hardwarepartner is gekozen. In de loop van dit jaar wil het bedrijf meer details gaan vrijgeven, mogelijk tijdens de Game Developers Conference die in mei in San Francisco zal worden gehouden.

Valve zal aanvullend op de Steam One-console ook aanvullende hardware op de markt gaan brengen, zo laat Krasnow weten. Een afdeling binnen Valve zou werken aan deze 'geheime' projecten. Daarbij moet gedacht worden aan accessoires als gamespads en andere invoerapparatuur. Ook hierover belooft Valve later dit jaar meer informatie te zullen vrijgeven.

Valve heeft al een bètaprogramma lopen voor de Steam-client op Linux sinds Valve-directeur Gabe Newell Windows 8 als een 'een ramp voor iedereen in de pc-markt' kwalificeerde. Naast de Linux-client voor het Steam-platform heeft Valve ook diverse games geport naar het opensource-besturingssysteem.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (178)

Reactiefilter:-11780172+1148+211+31
De Game Developers Conference word eind maart gehouden. Niet in mei. Dus dat betekent dat we best snel informatie hierover zullen krijgen.
Toch blijft het me verbazen dat ze dit soort dingen al maanden van te voren via een relatief klein duits magazine bekendmaken. Dan lijkt het me handiger om gewoon een gigantische show er van te maken op GDC eind maart.

Hoe dan ook, als je 5 jaar geleden had gezegt dat nu al de meeste games op *nix worden gespeeld (android en ios) en dat mogelijk binnenkort zelfs hardcore desktop titels zullen onder vallen... dan had echt iedereen je totaal uitgelachen. Maja, zou wel interessant en mooi zijn als dit een beetje groot word (en dus als de meeste titels ook met linux support zullen gaan komen).
GDC is niet voor dit soort dingen aangezien het een evenement is voor de games industrie. Er is wat pers aanwezig dus misschien dat die de Steam Box te zien krijgt. Het zal meer zijn om mensen van de games industrie enthousiast hierover te krijgen, zodat ze er spellen voor gaan ontwikkelen.

Voor een grote aankondiging zal E3 meer realistisch zijn.
Dit artikel op tweakers bewijst nog maar weer eens, dat je op deze manier een enorme 'buzz' in gang houdt op het web. Je bereikt juist de gamers / tweakers / tech-bloggers e.d. die het vuurtje van onderaf aanwakkeren.

Zodra je een grote gelikte presentatie-show geeft, is het niet meer 'spannend' en gaat een heel ander deel van de media er mee aan de haal.
Leuk, kunnen we wel 50 van de 2000 games op Steam spelen :)
Van die 50 heb ik toch best met een redelijk aantal problemen (niet echt hard geprobeerd ze op te lossen). Overigens zullen er snel meer volgen zo zijn er ook nog wat indie games zonder linux versie op steam die wel een linux port hebben en zal left4dead 1 en 2 ook wel weer volgen. 2 hebben we al in een eerste preview gezien en 1 draait op precies de zelfde versie van de engine. Andere source games zullen ook wel snel volgen.

Dit betekend niet dat alles meteen een port krijgt maar het zal in ieder geval zal het een stuk meer worden.

Overigens zijn er maar 1844 games op steam.

[Reactie gewijzigd door qlum op 6 januari 2013 21:15]

Ja kan er vergif opnemen dat ze Half-Life 3 ea andere kaskrakers uit hun eigen stal eerst op deze box zullen brengen en pas een paar maanden later voor het W platform...
Ik ben al zo lang aan het wachten op half life 3 dus die paar maanden kunnen er dan ook nog wel bij.
Precies die onzin heeft er mede toe geleid dat ze een steambox zijn gaan ontwerpen.
nu ga jij er wel van uit dat HL3 een zeer goed spel is...
HL2 is inmiddels van 2004 en Episode 2 van 2007
ik zeg niet dat ze het niet kunnen, maar de kans bestaat ook dat het wat tegenvalt (weet je nog, DNF, die ging ook superleuk zijn...)

ondanks dat sommigen Halo super vinden, heb ik nog steeds geen Xbox
zolang ik kan gamen op mijn pc (die ik toch al heb voor andere zaken), zie ik geen enkele meerwaarde in een apart stuk hardware
Maar HL zit op de source engine en die is continu in ontwikkeling geweest.
Ik zie die meerwaarde wel, vind het heerlijk om languit op de bank te liggen en te gamen via het scherm van mijn TV. Veel relaxter dan in de bureaustoel ;). Daarnaast weet ik met een console zeker dat games die ik koop ook werken; bij een PC zit je toch altijd nog even die spec sheet door te lezen.

De reden dat ze voor Ubuntu kiezen kan ik goed begrijpen; ze willen natuurlijk voor hun console geen windows licentie moeten betalen. Toch denk ik dat als ze hier een succes van willen maken ze wel eenvoudig een Windows installatie mogelijk moeten maken.

Zeker de eerste jaren zal de SteamBox nog niet groot zijn en zal Linux support niet standaard zijn voor nieuwe games, en als je users van de SteamBox de mogelijkheid geeft zelf Windows te installeren zijn toch alle games die iedereen al in z'n library heeft staan beschikbaar.

Ik vind het in ieder geval positief dat Valve de concurrentie met Sony en Microsoft aan durft te gaan.
dat gaat echt niet gebeuren, Valve is erg trouw aan hun pc gebruikers. die laten ze echt niet stikken voor die paar gebruikers die een Steam box hebben

Zullen ze ook wel in hun portemonnee voelen als ze zoveel mensen buitensluiten
Terechte reactie op dit moment, maar als Valve echt gaat voor een linux-based Steam box dan zou ik het niet eens zo gek vinden als toekomstige games daar op moeten gaan draaien als ze op Steam toegelaten willen worden. Daar gaat het natuurlijk ook eigenlijk om: nieuwe games. Je oude games ook kunnen spelen is leuk maar dan heb je tenslotte al een geschikte PC dus het is geen ramp als dat niet ook kan.
dan zou ik het niet eens zo gek vinden als toekomstige games daar op moeten gaan draaien als ze op Steam toegelaten willen worden
dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor Valve hun melkkoe Steam, dus dat zullen ze wel nooit doen
dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor Valve hun melkkoe Steam, dus dat zullen ze wel nooit doen
Het zal inderdaad geen moeten worden maar áls die box populair wordt zou je als ontwikkelaar wel erg dom zijn als je er ook niet voor gaat ontwikkelen.
dat denk ik niet, als game ontwikkelaar heb je gewoon de source in handen ... dus kun je compilen tegen bijna elk device ... natuurlijk zul je tegen grenzen aanlopen, maar of dat nu de grensen van je target zijn, of de grenzen van de verwachtingen van een bedrijf als valve maakt dan wenig uit...

daarnaast maken veel bedrijven gebruik van bestaande engins en die moeten uiteindelijk dan zorgen voor een linux port, als ze alleen d3d gebruiken is dat idd een probleem, maar als er al openGL gebruikt wordt is porten een stuk eenvoudiger...

een doodsteek zou het dus zeker NIET meteen zijn. maar er zijn meer manieren om bedrijven er toe te bewegen jouw 'eisen' in te willigen. waaronder ook manieren om net te laten lijken alsof ze het zelf graag willen :P
Het punt is dat een Steambox wat hardware betreft meer lijkt op een PC, en PC's op dit moment zijn veel krachtiger dan de huidige consoles, de Wii U (en de grote vraag is hoeveel vertrouwen Microsoft en Sony hebben in hun volgende consoles - die mogelijk iets krachtiger zijn als de Wii U), en dat het dus betekent dat het een interessant platform is. Bovendien zijn Steambox games makkelijker te porten naar een normale Linux distro, en Windows/Mac, wat dus betekent dat de PC uiteindelijk profiteert.
lijkt mij juist niet: als die steambox pc componenten bevat wordt die zeker weten veel te duur
dat valt wel mee. bij de launch van nieuwe consoles kosten ze zo'n 400 euro. voor 400 euro kan je een pc bouwen die veel krachtiger is. bovendien wordt de steambox waarschijnlijk massa geproduceert dus nog goedkoper.
Daarnaast zijn spellen vaak veel goedkoper dan console games, met prijzen tot ver onder de 5 euro.
Wat vind je veel te duur? Als de hardware een vaste configuratie wordt en Valve ontwikkelaars rechtstreeks toegang tot de hardware geeft (en waarom zouden ze dat niet doen), dan heeft het ding dezelfde voordelen als andere consoles, namelijk dat je veel efficienter te werk kunt gaan. Ze kunnen dus best een GPU er in stoppen die in de winkel 100 euro kost of zo en daarmee veel betere prestaties neerzetten dan dat ding in een PC had kunnen doen. Het zou me niks verbazen als ze voor een 300 euro of zo een hele leuke machine neer kunnen zetten.
Het nadeel gaat zijn dat het afwachten is in hoeverre andere uitgevers het gaan ondersteunen. Valve games zijn leuk en indy games zijn ook vermakelijk, maar als het daarbij blijft dan gaat niemand dat ding willen hebben. Als ze echter bij launch gelijk een mooie lineup kunnen hebben van grote namen dan roept dat vertrouwen op en kan het een stuk beter gaan.

edit @Blokker_1999: Daar heb je gelijk in, maar je zou wel bepaalde optimalisaties uit kunnen voeren waardoor de game op deze box beter draait dan op vergelijkbare generieke hardware waar die optimalisatie dan gewoon uit staat.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 7 januari 2013 10:14]

Er zal geen rechtstreekse toegang tot de hardware komen. Het is net de bedoeling om alles compatibel te houden met het huidige steam platform. Waarom denk je dat ze zo zwaar aan het testen zijn met steam op linux? Niet om achteraf alles weer overboord te gooien. Of waarom denk je dat andere uitgevers zoals EA en THQ ondertussen ook bezig zijn met Linux ondersteuning? Zij wisten al langer dat deze box er aan zat te komen.
Mind you dat er inmiddels al 67 games op weg zijn naar Steam for Linux, en die lijst groeit aardig snel.
Die lijst vind ik nou eigenlijk niet zo voor linux spreken, tenzij je heel erg van indy games houdt. Ik kan maar 1 of 2 grote namen op die lijst vinden (en dat zijn dan nog geen AAA titels)... En juist van Indy games heb ik persoonlijk op de PC wel een beetje genoeg, ik wil die liever op mijn tablet. Als ik een gameconsole koop dan wil ik daar grote namen op zien. Dit voelt een beetje als een een paar emulators releasen en dan zeggen dat je duizenden games beschikbaar hebt (niet helemaal hetzelfde, maar het gaat die kant op).
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??

Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 6 januari 2013 20:56]

Kip ei verhaal. Valve heeft er vertrouwen in. De steam-box hoeft ook niet 7 jaar mee te gaan. Update cycle kan sneller gaan omdat het PC hardware is. Daarom hoeft het eerste apparaat ook geen succes verhaal te worden. Meer iets van de lange adem.
Ik denk niet dat veel mensen er op zitten de wachten om elk jaar een nieuwe Steam box te kopen... als Valve wil concurreren op de console markt dan zullen ze de box toch lang mee moeten laten gaan. Aan de ene kant gebeurt dat vanzelf omdat zo'n console in 1 keer een grote afzetmarkt biedt aan ontwikkelaars, dus die zullen er beter voor optimaliseren terwijl ze deze hardware anders al lang niet meer hadden ondersteund, maar aan de andere kant is daar ook wat overtuiging vanuit Valve voor nodig.

Het is sowieso goed nieuws voor iedereen, ook al koop je niet zo'n box, want het is nog altijd PC hardware op Linux dus de beter geoptimaliseerde code komt ook gewone PC spelers ten goede.
De meeste spellen van tegenwoordig draaien nog prima op grafische kaarten van 3 jaar geleden dus elk jaar is een beetje te overdreven. Ook denk ik als ze de "console" gaan maken van pc hardware je upgrades kan uitvoeren van alleen de gpu, want een cpu gaat zeker wel 5 tot 6 jaar mee.
Het lijkt me niet in eerste instantie waarschijnlijk dat er een verwijderbare GPU in zit, vooral ook als deze foto inderdaad van een prototype is dan zal dat wel niet zo zijn.
Is geen prototype maar eerder een eigen initiatief: http://www.bit-tech.net/h...uild-your-own-steam-box/1
Dat is geen foto van een prototype, en als het dat wel zou zijn, dat zou het er in mijn ogen juist op lijken dat je de GPU kunt vervangen. Ik zie namelijk niks anders dan een PC kast, die je ook nog eens heel makkelijk kunt open schroeven.
Dat heeft meer te maken met het feit dat de uitgevers van tegenwoordig liever een console hebben (vanwege piracy/compatibility etc) de PS3 en 360 zijn al 7 jaar oud. Als developers games uitbrengen voor een state of the art game pc, zouden ze no way kunnen uitbrengen op de huidige consoles. En op die manier zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Er worden geen PC-exclusive games meer uitgebracht AFAIK, iig geen kaskrakers zoals CoD, Skyrim e.d.
Ook denk ik als ze de "console" gaan maken van pc hardware je upgrades kan uitvoeren van alleen de gpu, want een cpu gaat zeker wel 5 tot 6 jaar mee.
Het gebruik van PC=hardware hoeft niet te betekenen dat je onderdelen kunt upgraden. Een laptop bestaat ook uit PC hardware, net als een XBOX, maar geen van beide kun je over het algemeen upgraden.
Dat een console niet vaak wordt geupdated heeft meer te maken met financien dan technische mogelijkheden. De eerste xbox was bijna een gewone pc: de hardware was gewoon een celeron en het OS een zwaar aangepaste versie van Win2k; vandaar dat ie ook zo makkelijk te hacken (in de breedste zin van het woord) was.

En daarmee kom je gelijk op jouw tweede punt van 'lange adem', dat heb je nodig wil je het redden in de console markt. De eerste paar jaar heeft de xbox divisie alleen maar verlies gedraaid, de reden dat ze het hebben gered komt voornamelijk door dat MS destijds een van de rijkste bedrijven ter wereld was.

Sony en Microsoft zijn twee hele grote jongens, met respectievelijk een omzet van $20,6 miljard en $73,7 miljard (bieden 2012) tegenover Valve met een omzet van ong $800 miljoen (geschat in 2010, dus dat kan meer zijn 2012, maar nooit meer dan 1,5 miljard).

En dan heb ik het nog niet eens over de R&D (zelfs als ze met linux draaien), marketingkosten e.d. die ze er in hebben gepompt of gaan pompen, die ze terug moeten verdienen.

Ten derde, een van de grootste voordelen van een console is voor de programmeurs/uitgevers. Wanneer je iets uitbrengt op een console ben je gegarandeerd dat je voor ong. de komende 5 jaar voor 1 computer programmeert - mits die console het redt - en niet voor 10.000 verschillende hardware combinaties. En uiteraard het piracy argument. Dus als valve elke jaar hun steambox verbouwt, haal je een van de grootste voordelen voor developers onderuit. Zonder developers geen games en zonder games, geen bestaansrecht van een console.
en het OS een zwaar aangepaste versie van Win2k; vandaar dat ie ook zo makkelijk te hacken (in de breedste zin van het woord) was.
Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System. Quote uit het artikel:
Xbox runs a custom operating system built from the ground up
De reden dat het ding zo makkelijk te kraken was is het ontbreken van een hypervisor achtige constructie op de XBox 1. Iedere in-game bufferoverflow kon je als exploit gebruiken. Dat zag je overigens ook terug bij de WII die verder een compleet andere architectuur heeft.
En daarmee kom je gelijk op jouw tweede punt van 'lange adem', dat heb je nodig wil je het redden in de console markt. De eerste paar jaar heeft de xbox divisie alleen maar verlies gedraaid
Dat is een zakelijke keuze die je als console fabrikant maakt. Valve kan prima vanaf dag 1 zijn Box tegen kostprijs verkopen en dan blijft de investering beperkt tot de ontwikkelkosten. Nadeel is dat de prijs/prestatie verhouding niet bijzonder zal zijn, duurder dan Android devices en minder krachtig dan de next-gen consoles.
Wanneer je iets uitbrengt op een console ben je gegarandeerd dat je voor ong. de komende 5 jaar voor 1 computer programmeert - mits die console het redt - en niet voor 10.000 verschillende hardware combinaties
Het is niet het aantal hardware combinaties maar het aantal verschillende platforms dat in belangrijke mate de kosten bepaalt. In dat opzicht is een port naar Windows niet verschillend van een port naar een andere console. Het wordt wel een ander verhaal als je functionaliteit voor een specifiek platform toe gaat voegen, dus betere graphics e.d. voor een PC versie. De kosten van een Linux port zullen beperkt zijn voor games die al onder Windows draaien, zeker voor de studio's die nu al ervaring met Linux opdoen. Desondanks zal het inderdaad afwachten zijn of developers bereid zijn om te investeren in een platform met zo'n klein marktaandeel en een nog al onzekere toekomst.
En uiteraard het piracy argument.
Een argument waar de game studio's erg gevoelig voor zijn. Moeilijk te zeggen/voorspellen hoe goed Steam DRM onder Linux zich houdt op termijn.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 7 januari 2013 01:26]

Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System. Quote uit het artikel:

Xbox runs a custom operating system built from the ground up
Het besturingssysteem van de Xbox is gebaseerd op de Windows NT-kernel en DirectX. Doordat de Xbox een (aangepaste) versie van DirectX gebruikt, is de Xbox vooruit op de concurrentie, die het zowel met mindere hardware als met een minder besturingssysteem moet doen. Doordat DirectX ook veel wordt gebruikt op de PC, is het voor de programmeurs heel eenvoudig een spel over te zetten naar de Xbox.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox
Even off topic: Ik denk dat je vertrouwen in Wikipedia wat doorgeschoten is als je van mening bent dat het een betere bron van informatie is over een Microsoft produkt dan Microsoft zelf.

De XBox was opgebouwd uit hardware die niet echt standaard was en dat is voor latere consoles alleen maar erger geworden, mede door DRM. De gevolgen van een hardware upgrade zijn dus veel ingrijpender dan bij een Steam box die vermoedelijk wel uit standaard PC hardware bestaat.

Desondanks blijft het alsnog twijfelachtig of een het rendabel zal zijn om regelmatig krachtiger versies van de Steam box uit te brengen. Zeker als alle games ook op Steam for Linux uitkomen zal de relatief kleine groep die waarde hecht aan top kwaliteit graphics gewoon voor een PC kiezen, vooral ook omdat een Steam box nooit top kwaliteit graphics voor een console prijs kan leveren. Per saldo zal je dan alsnog wel aan een update cycle van minimaal drie jaar vastzitten. En als de eerste versie geen succes wordt is de kans dat er ooit nog een tweede uitkomt nihil.
Desondanks blijft het alsnog twijfelachtig of een het rendabel zal zijn om regelmatig krachtiger versies van de Steam box uit te brengen. Zeker als alle games ook op Steam for Linux uitkomen zal de relatief kleine groep die waarde hecht aan top kwaliteit graphics gewoon voor een PC kiezen, vooral ook omdat een Steam box nooit top kwaliteit graphics voor een console prijs kan leveren. Per saldo zal je dan alsnog wel aan een update cycle van minimaal drie jaar vastzitten. En als de eerste versie geen succes wordt is de kans dat er ooit nog een tweede uitkomt nihil.
Steam heeft wel iets wat de concurrentie niet heeft: multiplatform support. Als een game crossplatform is hoeft de consument het spel maar 1 keer aan te schaffen. De huidige golf aan consumenten die allemaal straks hun console gaan upgraden van PS3 naar PS4 en van XBox360 naar XBox720 zullen er allemaal mee geconfronteerd worden dat de oude games niet meer draaien op de nieuwe doosjes. Voor de meeste tweakers is dit wel vanzelf sprekend maar voor de gemiddelde console eigenaar niet.
Valve kan het upgraden naar een nieuwe hardware architecture veel beter ondersteunen omdat de games niet via een fysiek schijfje gaat.
(Microsoft en Sony proberen dit nu ook op hun manier te evenaren)

Dat er voor Linux is gekozen als operating system is ook vrij logisch -- Valve heeft inderdaad niet het budget om zelf een OS te maken. Maar dit komt wel met het probleem dat er (op dit moment) niet veel games zijn die onder Linux draaien en gfx drivers niet sterk geoptimaliseerd zijn. Veel game engines beginnen nu wel Linux in hun straat op te nemen en waarschijnlijk zal Valve het in het begin qua bulk aanbod van de indie ontwikkelaars moeten hebben (wat ikzelf vrij positief zal vinden).

Waar ze wel echt voor moeten waken is dat ze niet een soort tweede rangs target platform gaan worden zoals het nu voor Sony is verlopen. Omdat ontwikkelen voor de PS3 niet vrij eenvoudig was (door hardware & toolset) gingen vrijwel alle ontwikkelaars primair voor de Xbox360 ontwikkelen en het resultaat hiervan porten naar de PS3. Performance issues worden vaak weggewerkt door bijvoorbeeld de texture resolutie omlaag te gooien en een specifieke shader minder werk te laten doen.
De huidige golf aan consumenten die allemaal straks hun console gaan upgraden van PS3 naar PS4 en van XBox360 naar XBox720 zullen er allemaal mee geconfronteerd worden dat de oude games niet meer draaien op de nieuwe doosjes.
Dat kan ook tegen je werken. Je hebt namelijk geen launch exclusives voor de upgrade box. Daardoor verlies je een belangrijk verkoop argument. Hoewel de migratie naar een krachtiger console bij de Steam box soepel zal verlopen verwacht ik weinig van de vervangingsmarkt. De Steam box zal in tegenstelling tot de huidige consoles gewoon tegen kostprijs verkocht worden en dus zal je minimaal 300 euro neer moeten tellen voor een relatief kleine graphics upgrade. De groep die daartoe binnen een periode van drie jaar toe bereid is lijkt me niet zo groot.

Wat je wel als voordeel hebt is dat je de huidige versie van je console altijd enigszins courant kunt houden. Je blijft daarmee voor nieuwe gebruikers competitief tegenover de PC en met de lange release cycle van de Sony/MS consoles zou je op termijn een voordeel daarop kunnen hebben. Realiteit is wel dat de verschillen tussen de consoles en PC in de praktijk kleiner zijn dan je zou verwachten op basis van de technische gegevens. Of die betere hardware specs in de praktijk echt een onderscheidend voordeel geven blijft is dan nog maar de vraag.

Waar Steam echt een verschil kan maken met de huidige consoles is het aanbod en de prijs van de content. Niet alleen betere prijzen en leuke aanbiedingen maar ook meer diversiteit dan XBox/PS.
Waar ze wel echt voor moeten waken is dat ze niet een soort tweede rangs target platform gaan worden zoals het nu voor Sony is verlopen.
Verwacht ik niet, voor wat er nu van bekend is zal het Steam box OS vrijwel standaard Linux blijven. Alleen als er verregaande optimalisatie nodig is om de hardware een beetje behoorlijk te laten presteren zit dat risico er in. Het is niet te hopen dat Valve daar op in zet want dat gaat inderdaad niet werken.
Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System.
My bad, blijft het gedeelt van de standaard HW wel staan. Dat maakte hem voor mij als tweaker interessant. Heb er gelijk XBMC op gegooid.
Dat is een zakelijke keuze die je als console fabrikant maakt. Valve kan prima vanaf dag 1 zijn Box tegen kostprijs verkopen en dan blijft de investering beperkt tot de ontwikkelkosten
Wat ik verderop ook al aangaf: R&D kosten zijn er maar een deel van. Als jij tegen grote jongens als Sony en MS wil knokken, heb je echt wel diepe zakken nodig hoor, voor je Marketing. Je kan de meest briljante console ever hebben, als je marketing niet goed is, kan je het shaken.
In dat opzicht is een port naar Windows niet verschillend van een port naar een andere console.
Idd. het grootste gedeelte wordt afgevangen door Direct X en het O.S., maar je gaat mij niet vertellen dat het net zo makkelijk is. Alleen al het feit dat de SDK van de PS3 zou ingewikkeld was (en deels debet aan de relatieve impopulariteit van de PS3 bij ontwikkelaars), had te maken met de hardware opties. Dan begin ik nog niet eens over hoe smerig de gemiddelde PC port is.

En in de praktijk proberen ze de pc versie ook meestal wel op te poetsen; wat logisch is, want ik heb geen bloedsnelle gamebak om precies hetzelfde te zien en (niet) te kunnen als een console.
De kosten van een Linux port zullen beperkt zijn voor games die al onder Windows draaien, zeker voor de studio's die nu al ervaring met Linux opdoen.
Heel veel games maken gebruik van een engine die gekoppeld is aan Direct X, die is er niet voor Linux en een game engine gooi niet 'zomaar eventjes' om. Voor zover ik weet is er ook geen standaard game sdk beschikbaar onder Linux, dus dat vergt ook echt wel extra programmeer werk. Daarnaast betwijfel ik of games die onder de Steambox draaien ook gelijk zonder aanpassingen (hetzij van de programmeur, hetzij van de kant van de eindgebruiker) gaat draaien op Steam onder Linux. Zou natuurlijk mooi zijn, maar ik wil het eerst zien.
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??
Omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Windows natuurlijk, met Linux kunnen ze gewoon een eigen distro pakken en die naar wens aanpassen.
Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.
Ben ik het niet mee eens. De populariteit van Android schiet Ubuntu niets mee op bijvoorbeeld.
Ben ik het niet mee eens. De populariteit van Android schiet Ubuntu niets mee op bijvoorbeeld.
Er is hier wel een groot verschil, android programma's zijn niet compatible met regulieren Ubuntu, De op Ubuntu gebazeerde distro die valve gaat gebruiken is dat in alle waarschijnlijkheid wel. Daarbij is gezien de linux beta van steam ook het grootste deel van de op desktops en laptops gebruikte linux distro's compatible met steam. Hierdoor is het alleen maar makkelijker om over te stappen. Overigens is ook de populariteit van andere distro's om hoog gegaan door de groei van ubuntu hoewel ze nog steeds klein zijn en dat is echt een betere pijler.
Android is dan ook een schil over Linux heen, deze "console" draait echt Linux en een "normale" ubuntu machine zal Steam en de spellen ook gewoon kunnen draaien. De Valve box heb je alleen nodig als je zelf geen moeite wil doen en liefst een kant en klare machine koopt.

Het is een interessante stap waarbij je ook nog eens kan redeneren dat de kleinere spellen die alleen op windows blijven vaak veel beter te draaien zijn met emulatie of in een virtual machine.

Overigens is Android dan wel weer instaat om op Tizen te draaien, een echtere Linux OS dat nu toch de kans krijgt dankzij Android.
Android is helemaal geen schil om linux heen. Android is, net als bijvoorbeeld Ubuntu, een linux gebasseerd OS. Ze maken beide gebruik van de Linux kernel maar alle userland tools verschillen zo heeft android een eigen display server, window manager, ...
Android is wel degelijk voor een groot deel een schil om een kale Linuxkernel heen, en wel in de vorm van een java-gebaseerde Dalvik virtuele machine. Dit is een van de reden waarom Android in direct vergelijk met de andere mobiele OSsen veelal meer energie verbruikt op de minder recente ARM hardware; die recentere hardware is namelijk verder geoptimaliseerd om de Android-overhead zo klein mogelijk te houden.
Dan is elk OS een schil om een kernel. Met een kernel alleen ben je niet veel. Android is gewoon een volwaardig OS, het is niet zo dat android gebasseerd is op een ander OS en er gewoon een beetje anders uit ziet.
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??

Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.
Dat tweede heb ik best vertrouwen in. Maar daarbij: hoeveel keuze zouden ze hebben?

iOS of Mac OSX? Vergeet het maar, Apple-exclusive. Daar krijgen ze echt geen licentie op. En al kregen ze dat wel, dat is ook niet echt een makkelijkere keuze dan Linux.

Windows? Microsoft heeft met de Xbox een stukje directe concurrentie. Dat is dus niet logisch. Gaat MS ook niet aan meewerken, dus daar krijgen ze ook geen licentie voor.

Enige opties die overblijven zijn zelf iets proprietary bakken, iets minder bekends (BSD bijvoorbeeld) of, en dat is dus de meest logische keuze, Linux.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 6 januari 2013 21:02]

BSD is licentietechnisch wel een veiligere keus. Je weet immers niet wat voor vreemde eisen in GPL4 gaan komen en met die "or later" constructie kan dat heel erg gevaarlijk zijn voor een bedrijf.
Niets zegt dat je moet volgen met GPL4. Als die er ooit komt en er staan dingen in die je niet aanstaan kan je bij de laatste huidige versie blijven. De linux kernel zit ook nog altijd op v2.
Op welk ander gratis, open besturingssysteem met goede support, naamsbekendheid en grote variatie aan games zou jij willen dat de Steam Box draait?

Het is geweldig dat Valve dit doet! Zo brengen ze meer games naar Linux toe door ten eerste source games te hebben geport, maar ook door de Steam Store aan te bieden op Linux. Ik kan hier geen slecht woord over kwijt en kan deze verandering alleen maar toejuichen. Hopelijk is 2013 een jaar dat beter in de boeken komt dan 2012. :)
Op welk ander gratis, open besturingssysteem met goede support, naamsbekendheid en grote variatie aan games zou jij willen dat de Steam Box draait?
Waarom moet het gratis en open source zijn? Als een betaalde closed source oplossing een betere oplossing bied lijkt me dat ook een goede keuze.
Support is geen issue, die zal Valve moeten bieden, naamsbekendheid hebben alle grote ossen wel, en op het gebied van games... daar komt Linux nog erg te kort.
Voor die hooguit paar tientjes meer koop ik dan wel een PS of XBOX, waar games voor zijn.
Als een betaalde closed source oplossing een betere oplossing bied lijkt me dat ook een goede keuze.
Had je iets anders in gedachten? Het uitgangspunt is dat het een alternatief voor Windows moet zijn (zie artikel). OSX gaat licentie technisch nooit lukken. Zelf een OS ontwikkelen gaat gewoon ver boven het budget van Valve. Verder zie ik eigenlijk weinig andere mogelijkheden.
Ik denk niet dat het zelf ontwikkelen van een OS ver boven het budget van Valve gaat, ik denk dat er gewoon weinig meerwaarde is. Door te kiezen voor Linux kiezen ze voor een platform dat zeer goed gedocumenteerd is, waarvoor al jaren bekende middleware bestaat (zoals OpenGL), en waar de meeste gamedevelopers al wel degelijk enige ervaring hebben (linux servers).
200 games in mijn Steam library, zou ze wel graag kunnen spelen op de Steambox. Hopelijk wordt het een upgradebare console, het zal toch een soort pctje zijn. :)
Nou dat zie je ook met OS X. Sinds Valve daar een Steam client voor heeft komen er steeds meer spellen voor, zelfs "grote namen" zoals Borderlands 2, The Witcher 2, Civilization V, The Walking Dead, Assassin's Creed 2. Overigens brengt Blizzard ook al sinds jaar en dag OS X versies van hun spellen uit. Tevens hebben zo'n beetje alle bekende kickstarter projecten beloofd zowel OS X als Linux ondersteuning te bieden.

[Reactie gewijzigd door piderman op 6 januari 2013 21:14]

En als er al een osx versie is betekent dat dat er al rekening gehouden is met andere os'en dan windows. Dat maakt de overstap naar linux relatief eenvoudig.
Zelfs een groot deel van het port-werk, de transitie naar OpenGL, is al gedaan voor de OSX versie en is dus portable naar het Linux platform.
Ze denken aan de toekomst.

Steeds meer games werken ook op Liniux en OSX. Mede doordat het meer gebruikt wordt en vooral het aandeel Apple steeds groter wordt.

Dus ik denk dat het aantal games voor Linux snel zal groeien. Valve rekend hier denk ik ook op.
Totdat Apple straks gewoon zegt dat alle software op osx via de Apple store moeten lopen... Dan is het dag Steam...
Als mac users dezelfde filosofie (eenvoud, just-works) hanteren bij het spelen van games zouden ze dit ook op een console doen aka steambox.
Dat gaat Apple dan dus niet doen lijkt mij ;)
voor mac osx gebruikers ja niet voor windows linux en toekomstige steambox gebruikers en daar zijn er vele meer van en ook veel meer content voor (steambox niet mee gerekend)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 6 januari 2013 22:10]

Linux gaming is relatief klein, maar is voorzien van vrij sterke bindingselementen van consumenten. Over het algemeen met een groot gehalte aan "tweakers".

Bekijk het zo: Valve wil volgende markten verkennen, heeft behoefte aan opbouw van ervaring en kennis, maar wil niet zichzelf verliezen voor doelstellingen bedrijf noch zichzelf kwijtraken in grote zakelijke gokken. Een linux steam box heeft een definitief potentiëel voor klantenkring, en binding, met lage drempel en kleine risico's.

Prima zakelijke verkenning om ervaring op te bouwen met hulp van gebruikersgroepen die ook je klanten zijn elders. Small footprint, low cost, high gain on data, high gain on exposure.

Zakelijk gezien de betere keuze voor ze, deze insteek. We moeten niet naar Valve kijken met de bril van het stereotype bedrijf in de gaming industrie. Valve doet het met stapjes, met blik op de horizon en onderweg pikken ze alles van interesse op en zoeken uit hoe het werkt en hoe het verkoopt.
Tja, ze kunnen het ook op BSD of Minix baseren vanwege de meer librale 3-clause-BSDv ipv het restrictieve GPL (Veroordeelde router-fabrikanten even niet meelezen ;) ). Maar om daar iets fatsoenlijks van te maken zal meer manuren kosten dan van Linux/Ubuntu iets moois van te maken.

Edit: Dit was eigenlijk een reactie op - peter -'s comment.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 6 januari 2013 22:42]

Ik denk dat de belangrijkste afweging de prijs zal zijn geweest. Consoles kosten op dit moment ongeveer 250 euro. Ongeveer 80 euro voor Windows komt dan op meer dan een derde van je budget, en dit is gewoon te veel.
Dat argument snap ik maar wat voor PC kun je bouwen voor 250 euro? Microsoft en Sony hebben miljarden aan verlies op de hardware geaccepteerd omdat ze voor iedere console game geld vangen, dat gaat voor een Steam box toch wel even wat lastiger worden, lijkt mij want wie stapt er nou over van een PC naar een PConsole om dan ook nog meer geld aan de games uit te geven?

Xbox en Playstation hadden al naamsbekendheid en ook dat is een behoorlijk dure grap, Steam heeft alleen de PC gamers als markt, om dat naar de 'echte' console markt te brengen is duur en of Valve daar de lange adem voor heeft? Ik heb er een hard hoofd in.
AAA titels zijn goedkoper op PC dan op console, als je die op je console krijgt dan is er ineens wel een mogelijkheid om gamers weg te halen bij MS en Sony. En aangezien je op elke gamesverkoop nog een mooie winst neemt ...
Je begrijpt dat ze geen console op Windows of OSX kunnen baseren? Had je ook zo gereageerd als de Playstation 4 van de Linux kernel gebruik maakt? Dat is namelijk 100% irrelevant.

1 jaar voordat de XBox 360 uit kwam lagen er toch ook nog geen games voor in de winkel, of wel?

Ze zullen wel een paar launch games hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 januari 2013 22:57]

Dat zegt Cristan toch ook, dat een Windows licentie te duur is? De PS4 maakt uiteraard weer gebruik van een proprietary OS van Sony.
Waarom niet? Games is het enigste wat mij weghoudt en waarom ik ook nog Windows 7 draai.

Dus dit kan mij weghalen van Windows en velen anderen. Dat is toch juist alleen maar positief?
Prachtig, op deze manier komen er veel sneller meer games uit voor Linux! Go go go steam!
Voor de eindgebruiker en spel maker is er niet veel verschil tussen een steambox en een windows 8 pc.
In beide gevallen krijg je een console achtig start menu en walled garden die de store vormt.
Het enige wat de eindgebruiker hiermee wint is dat er meer spellen met Linux ondersteuning komen, en die voor een deel hopelijk ook in andere tuintjes (lees: stores) te koop zijn.
Het enige dat de eindgebruiker hiermee verliest is 99% van zijn games, die kan hij namelijk niet spelen op linux -O-
Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het super dat Valve hiermee gamen op linux promoot, maar de hoeveelheid games die werken op Linux is belachelijk klein op dit moment. Dit gaat volgens mij mensen afschrikken omdat je een gameplatform koopt dat momenteel amper games ondersteunt.

[Reactie gewijzigd door Mavamaarten op 6 januari 2013 21:08]

Dat is hetzelfde verhaal als indertijd een nieuwe SNES of SMD kopen, dan kon je de oude NES of SMS games ook niet spelen. De nieuwe komen wel, maar dat valt af te wachten natuurlijk.
Wellicht is het niet eens de bedoeling om de oude steam games te kunnen spelen. Immers kan je die ook niet op je PS3 of 360 spelen...

Aan de andere kant is valve in de perfecte positie om met iedere game die je download een aangepaste en geoptimaliseerde versie van bijvoorbeeld wine mee te leveren met alle patches en tweaks die per game nodig zijn, en met de perfecte wine build die het beste werkt voor ieder spel. Dan kan je een redelijk deel van de windows games nog wel mee pakken als speelbaar...

En zie het als voordeel... koop een PC game, en speel het ook op je console.. Dat zouden ubisoft en EA enzo imho al moeten doen.

neem bijvoorbeeld BF3... je betaalt voor de PS3/360 versie doorgaans (iig als het net uit is) flink meer dan voor de PC versie. Dat terwijl de console versies "mank" zijn en kleinere versies van maps en beperktere speleraantallen hebben. Ik vind dat ze dan eigenlijk via uplay of origin best wel een speelbaar exemplaar voor de PC mogen leveren ook zodat je het daar ook op kan spelen. Gewoon met het zelfde serienummer want het is gewoon 1 aankoop. dan kunnen ze EN hun uplay/origin drm en controle meuk doorvoeren EN de gebruiker heeft er voordeel van.
Hoezo verliest? Je Games blijven gewoon werken op de PC die je heb, daar verandert niets.
De Steambox is een extra, voor naast je TV.
Ja, wanneer MS/Sony/Nintendo nieuwe consoles lanceren zorgen zij er namelijk wel voor dat er honderden titels klaar zijn bij de launch ... Je hebt je bestaande games ooit gekocht voor het windows platform. Kan je niet gaan verwachten dat ze jaren later ineens gaan werken op een ander platform.

En omdat steam for linux nu al beschikbaar is ga je hier net een console krijgen die een ongeziene hoeveelheid titels (waaronder ook wat AAA titels) zal hebben bij de launch.
zullen we voor windows aangeschafte games op linux kunnen spelen of moet je het spel dan nogmaals aanschaffen?
Zoals tot nu toe met alles in Steam; als je de game hebt maakt het platform niet uit en kan je hem overal op spelen.

Waar ik benieuwd naar ben is of er mogelijkheden komen om Steam met Wine te combineren om zo toch een voorraadje windows games te kunnen spelen (compatibility issues daar gelaten). Zou toch een beetje extra push kunnen zijn omdat je game-aanbod er wel mee vergroot wordt.

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 6 januari 2013 21:11]

Alles behalve bij Call of Duty: Black Ops, maar dat komt omdat Activision daarvan de uitgever is en ook erg eigenwijs is. Alle andere grotere uitgevers die voor mac een spel hebben uitgegeven hebben het op een steamplay (dus PC en Mac) release gedaan
GTA serie ook niet om de een of andere reden. Je kreeg de Mac versie er daar wel gratis bij, maar dan had je beide versies in je library staan.
Nee, en ik hoop van niet, wine is niet perfect en maakt game developers lui om niet native voor linux te ontwikkelen
zoals het nu is kun je elke game die je in steam hebt gekocht op elk beschikbaar os spelen zonder extra kosten.
Heb je halflife 2 gekocht voor windows kun je gewoon de mac versie ook draaien zonder extra kosten. Ik neem aan dat dat niet gaat veranderen.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 6 januari 2013 21:12]

Zal misschien afhangen van de ontwikkelaar afhangen en van wat Valve voor deal heeft gemaakt met de ontwikkelaars die hun games op steam aanbieden. Maar valve kenende zal dit wel goed zitten.

Heb 3 gta games in me steam account staan die naar mac zijn geport. Niks voor hoeven doen. Zou heel goed kunnen dat ze dit dus ook voor linux gaan doen. Zou opzich wel goede reclame zijn als ze dit gratis aan zouden bieden.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 6 januari 2013 21:26]

Ben Krasnow wordt even heel kort genoemd, maar dat is iemand die nogal wat gave dingen bouwt:

Rontken scanner: https://www.youtube.com/watch?v=H7ldYhzKAp4
Rocket engine: https://www.youtube.com/watch?v=TLPWqCMb7DE
LED in je oog: https://www.youtube.com/watch?v=qHECpEhJdB8
Ik ben meer onder de indruk van Jeri Ellsworth. (heeft onder andere de C64 on a chip ontwikkeld). Ja, zij werkt ook bij de hardware division van Valve.

http://www.youtube.com/user/jeriellsworth

[Reactie gewijzigd door CapTVK op 6 januari 2013 22:24]

Mooi dat Valve dit doet. De populariteit voor Linux zal zo zeker gaan groeien. Als er genoeg games voor Linux zijn dan heb ik gelukkig geen Windows meer nodig.
Nu hopen dat de steambox zwaar gesubsidieerd verkocht gaat worden. Ik ben wel bijna toe aan een nieuwe PC.
Ze hebben der eindelijk vertrouwen in. En ze hebben blijkbaar besloten dit nu gewoon te pushen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013