Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 178 reacties, 27.724 views •
Submitter: rajah

Valve heeft opnieuw bevestigd dat het een console zal uitbrengen. De spelconsole, die is gebaseerd op pc-hardware, zal draaien op Linux en heeft voorlopig de codenaam Steam Box gekregen. Het apparaat moet nog dit jaar op de markt verschijnen.

Tegenover de Duitse techsite Golem heeft Ben Krasnow, verantwoordelijk voor hardwareontwikkeling bij Valve, wederom bevestigd dat het bedrijf een console wil uitbrengen; vorige maand deed Valve-directeur Gabe Newell dit ook al. Duidelijk is nu dat de Steam Box zal gaan draaien op Linux, vermoedelijk in de vorm van een aangepaste versie van Canonicals Ubuntu-distributie.

Hoewel de console dit jaar het levenslicht zou moeten zien, is nog niet bekend wanneer dat precies zal zijn. Valve wil evenmin bekendmaken voor welke hardwarepartner is gekozen. In de loop van dit jaar wil het bedrijf meer details gaan vrijgeven, mogelijk tijdens de Game Developers Conference die in mei in San Francisco zal worden gehouden.

Valve zal aanvullend op de Steam One-console ook aanvullende hardware op de markt gaan brengen, zo laat Krasnow weten. Een afdeling binnen Valve zou werken aan deze 'geheime' projecten. Daarbij moet gedacht worden aan accessoires als gamespads en andere invoerapparatuur. Ook hierover belooft Valve later dit jaar meer informatie te zullen vrijgeven.

Valve heeft al een bètaprogramma lopen voor de Steam-client op Linux sinds Valve-directeur Gabe Newell Windows 8 als een 'een ramp voor iedereen in de pc-markt' kwalificeerde. Naast de Linux-client voor het Steam-platform heeft Valve ook diverse games geport naar het opensource-besturingssysteem.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (178)

Reactiefilter:-11780172+1148+211+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
Valve neemt hier wel een enorme gok mee. Hardware ontwikkelen en het bijbehorende sales kanaal met support gaat toch wat verder dan software. Al speelt Valve al op safe door de Linux client nu al uit te geven aan de meer gevorderde gebruikers en de mogelijkheid om je eigen "steambox/media center" te bouwen.

Fatsoenlijk media PC'tje bouwen met redelijke videokaart met Linux moet voor de gemiddelde tweaker te doen zijn. ;)
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??

Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.

[Reactie gewijzigd door - peter - op 6 januari 2013 20:56]

Kip ei verhaal. Valve heeft er vertrouwen in. De steam-box hoeft ook niet 7 jaar mee te gaan. Update cycle kan sneller gaan omdat het PC hardware is. Daarom hoeft het eerste apparaat ook geen succes verhaal te worden. Meer iets van de lange adem.
Dat een console niet vaak wordt geupdated heeft meer te maken met financien dan technische mogelijkheden. De eerste xbox was bijna een gewone pc: de hardware was gewoon een celeron en het OS een zwaar aangepaste versie van Win2k; vandaar dat ie ook zo makkelijk te hacken (in de breedste zin van het woord) was.

En daarmee kom je gelijk op jouw tweede punt van 'lange adem', dat heb je nodig wil je het redden in de console markt. De eerste paar jaar heeft de xbox divisie alleen maar verlies gedraaid, de reden dat ze het hebben gered komt voornamelijk door dat MS destijds een van de rijkste bedrijven ter wereld was.

Sony en Microsoft zijn twee hele grote jongens, met respectievelijk een omzet van $20,6 miljard en $73,7 miljard (bieden 2012) tegenover Valve met een omzet van ong $800 miljoen (geschat in 2010, dus dat kan meer zijn 2012, maar nooit meer dan 1,5 miljard).

En dan heb ik het nog niet eens over de R&D (zelfs als ze met linux draaien), marketingkosten e.d. die ze er in hebben gepompt of gaan pompen, die ze terug moeten verdienen.

Ten derde, een van de grootste voordelen van een console is voor de programmeurs/uitgevers. Wanneer je iets uitbrengt op een console ben je gegarandeerd dat je voor ong. de komende 5 jaar voor 1 computer programmeert - mits die console het redt - en niet voor 10.000 verschillende hardware combinaties. En uiteraard het piracy argument. Dus als valve elke jaar hun steambox verbouwt, haal je een van de grootste voordelen voor developers onderuit. Zonder developers geen games en zonder games, geen bestaansrecht van een console.
en het OS een zwaar aangepaste versie van Win2k; vandaar dat ie ook zo makkelijk te hacken (in de breedste zin van het woord) was.
Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System. Quote uit het artikel:
Xbox runs a custom operating system built from the ground up
De reden dat het ding zo makkelijk te kraken was is het ontbreken van een hypervisor achtige constructie op de XBox 1. Iedere in-game bufferoverflow kon je als exploit gebruiken. Dat zag je overigens ook terug bij de WII die verder een compleet andere architectuur heeft.
En daarmee kom je gelijk op jouw tweede punt van 'lange adem', dat heb je nodig wil je het redden in de console markt. De eerste paar jaar heeft de xbox divisie alleen maar verlies gedraaid
Dat is een zakelijke keuze die je als console fabrikant maakt. Valve kan prima vanaf dag 1 zijn Box tegen kostprijs verkopen en dan blijft de investering beperkt tot de ontwikkelkosten. Nadeel is dat de prijs/prestatie verhouding niet bijzonder zal zijn, duurder dan Android devices en minder krachtig dan de next-gen consoles.
Wanneer je iets uitbrengt op een console ben je gegarandeerd dat je voor ong. de komende 5 jaar voor 1 computer programmeert - mits die console het redt - en niet voor 10.000 verschillende hardware combinaties
Het is niet het aantal hardware combinaties maar het aantal verschillende platforms dat in belangrijke mate de kosten bepaalt. In dat opzicht is een port naar Windows niet verschillend van een port naar een andere console. Het wordt wel een ander verhaal als je functionaliteit voor een specifiek platform toe gaat voegen, dus betere graphics e.d. voor een PC versie. De kosten van een Linux port zullen beperkt zijn voor games die al onder Windows draaien, zeker voor de studio's die nu al ervaring met Linux opdoen. Desondanks zal het inderdaad afwachten zijn of developers bereid zijn om te investeren in een platform met zo'n klein marktaandeel en een nog al onzekere toekomst.
En uiteraard het piracy argument.
Een argument waar de game studio's erg gevoelig voor zijn. Moeilijk te zeggen/voorspellen hoe goed Steam DRM onder Linux zich houdt op termijn.

[Reactie gewijzigd door Tribits op 7 januari 2013 01:26]

Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System. Quote uit het artikel:

Xbox runs a custom operating system built from the ground up
Het besturingssysteem van de Xbox is gebaseerd op de Windows NT-kernel en DirectX. Doordat de Xbox een (aangepaste) versie van DirectX gebruikt, is de Xbox vooruit op de concurrentie, die het zowel met mindere hardware als met een minder besturingssysteem moet doen. Doordat DirectX ook veel wordt gebruikt op de PC, is het voor de programmeurs heel eenvoudig een spel over te zetten naar de Xbox.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Xbox
Even off topic: Ik denk dat je vertrouwen in Wikipedia wat doorgeschoten is als je van mening bent dat het een betere bron van informatie is over een Microsoft produkt dan Microsoft zelf.

De XBox was opgebouwd uit hardware die niet echt standaard was en dat is voor latere consoles alleen maar erger geworden, mede door DRM. De gevolgen van een hardware upgrade zijn dus veel ingrijpender dan bij een Steam box die vermoedelijk wel uit standaard PC hardware bestaat.

Desondanks blijft het alsnog twijfelachtig of een het rendabel zal zijn om regelmatig krachtiger versies van de Steam box uit te brengen. Zeker als alle games ook op Steam for Linux uitkomen zal de relatief kleine groep die waarde hecht aan top kwaliteit graphics gewoon voor een PC kiezen, vooral ook omdat een Steam box nooit top kwaliteit graphics voor een console prijs kan leveren. Per saldo zal je dan alsnog wel aan een update cycle van minimaal drie jaar vastzitten. En als de eerste versie geen succes wordt is de kans dat er ooit nog een tweede uitkomt nihil.
Desondanks blijft het alsnog twijfelachtig of een het rendabel zal zijn om regelmatig krachtiger versies van de Steam box uit te brengen. Zeker als alle games ook op Steam for Linux uitkomen zal de relatief kleine groep die waarde hecht aan top kwaliteit graphics gewoon voor een PC kiezen, vooral ook omdat een Steam box nooit top kwaliteit graphics voor een console prijs kan leveren. Per saldo zal je dan alsnog wel aan een update cycle van minimaal drie jaar vastzitten. En als de eerste versie geen succes wordt is de kans dat er ooit nog een tweede uitkomt nihil.
Steam heeft wel iets wat de concurrentie niet heeft: multiplatform support. Als een game crossplatform is hoeft de consument het spel maar 1 keer aan te schaffen. De huidige golf aan consumenten die allemaal straks hun console gaan upgraden van PS3 naar PS4 en van XBox360 naar XBox720 zullen er allemaal mee geconfronteerd worden dat de oude games niet meer draaien op de nieuwe doosjes. Voor de meeste tweakers is dit wel vanzelf sprekend maar voor de gemiddelde console eigenaar niet.
Valve kan het upgraden naar een nieuwe hardware architecture veel beter ondersteunen omdat de games niet via een fysiek schijfje gaat.
(Microsoft en Sony proberen dit nu ook op hun manier te evenaren)

Dat er voor Linux is gekozen als operating system is ook vrij logisch -- Valve heeft inderdaad niet het budget om zelf een OS te maken. Maar dit komt wel met het probleem dat er (op dit moment) niet veel games zijn die onder Linux draaien en gfx drivers niet sterk geoptimaliseerd zijn. Veel game engines beginnen nu wel Linux in hun straat op te nemen en waarschijnlijk zal Valve het in het begin qua bulk aanbod van de indie ontwikkelaars moeten hebben (wat ikzelf vrij positief zal vinden).

Waar ze wel echt voor moeten waken is dat ze niet een soort tweede rangs target platform gaan worden zoals het nu voor Sony is verlopen. Omdat ontwikkelen voor de PS3 niet vrij eenvoudig was (door hardware & toolset) gingen vrijwel alle ontwikkelaars primair voor de Xbox360 ontwikkelen en het resultaat hiervan porten naar de PS3. Performance issues worden vaak weggewerkt door bijvoorbeeld de texture resolutie omlaag te gooien en een specifieke shader minder werk te laten doen.
De huidige golf aan consumenten die allemaal straks hun console gaan upgraden van PS3 naar PS4 en van XBox360 naar XBox720 zullen er allemaal mee geconfronteerd worden dat de oude games niet meer draaien op de nieuwe doosjes.
Dat kan ook tegen je werken. Je hebt namelijk geen launch exclusives voor de upgrade box. Daardoor verlies je een belangrijk verkoop argument. Hoewel de migratie naar een krachtiger console bij de Steam box soepel zal verlopen verwacht ik weinig van de vervangingsmarkt. De Steam box zal in tegenstelling tot de huidige consoles gewoon tegen kostprijs verkocht worden en dus zal je minimaal 300 euro neer moeten tellen voor een relatief kleine graphics upgrade. De groep die daartoe binnen een periode van drie jaar toe bereid is lijkt me niet zo groot.

Wat je wel als voordeel hebt is dat je de huidige versie van je console altijd enigszins courant kunt houden. Je blijft daarmee voor nieuwe gebruikers competitief tegenover de PC en met de lange release cycle van de Sony/MS consoles zou je op termijn een voordeel daarop kunnen hebben. Realiteit is wel dat de verschillen tussen de consoles en PC in de praktijk kleiner zijn dan je zou verwachten op basis van de technische gegevens. Of die betere hardware specs in de praktijk echt een onderscheidend voordeel geven blijft is dan nog maar de vraag.

Waar Steam echt een verschil kan maken met de huidige consoles is het aanbod en de prijs van de content. Niet alleen betere prijzen en leuke aanbiedingen maar ook meer diversiteit dan XBox/PS.
Waar ze wel echt voor moeten waken is dat ze niet een soort tweede rangs target platform gaan worden zoals het nu voor Sony is verlopen.
Verwacht ik niet, voor wat er nu van bekend is zal het Steam box OS vrijwel standaard Linux blijven. Alleen als er verregaande optimalisatie nodig is om de hardware een beetje behoorlijk te laten presteren zit dat risico er in. Het is niet te hopen dat Valve daar op in zet want dat gaat inderdaad niet werken.
Dat gerucht werd jaren geleden al tegengesproken door Microsoft. Zie The Xbox Operating System.
My bad, blijft het gedeelt van de standaard HW wel staan. Dat maakte hem voor mij als tweaker interessant. Heb er gelijk XBMC op gegooid.
Dat is een zakelijke keuze die je als console fabrikant maakt. Valve kan prima vanaf dag 1 zijn Box tegen kostprijs verkopen en dan blijft de investering beperkt tot de ontwikkelkosten
Wat ik verderop ook al aangaf: R&D kosten zijn er maar een deel van. Als jij tegen grote jongens als Sony en MS wil knokken, heb je echt wel diepe zakken nodig hoor, voor je Marketing. Je kan de meest briljante console ever hebben, als je marketing niet goed is, kan je het shaken.
In dat opzicht is een port naar Windows niet verschillend van een port naar een andere console.
Idd. het grootste gedeelte wordt afgevangen door Direct X en het O.S., maar je gaat mij niet vertellen dat het net zo makkelijk is. Alleen al het feit dat de SDK van de PS3 zou ingewikkeld was (en deels debet aan de relatieve impopulariteit van de PS3 bij ontwikkelaars), had te maken met de hardware opties. Dan begin ik nog niet eens over hoe smerig de gemiddelde PC port is.

En in de praktijk proberen ze de pc versie ook meestal wel op te poetsen; wat logisch is, want ik heb geen bloedsnelle gamebak om precies hetzelfde te zien en (niet) te kunnen als een console.
De kosten van een Linux port zullen beperkt zijn voor games die al onder Windows draaien, zeker voor de studio's die nu al ervaring met Linux opdoen.
Heel veel games maken gebruik van een engine die gekoppeld is aan Direct X, die is er niet voor Linux en een game engine gooi niet 'zomaar eventjes' om. Voor zover ik weet is er ook geen standaard game sdk beschikbaar onder Linux, dus dat vergt ook echt wel extra programmeer werk. Daarnaast betwijfel ik of games die onder de Steambox draaien ook gelijk zonder aanpassingen (hetzij van de programmeur, hetzij van de kant van de eindgebruiker) gaat draaien op Steam onder Linux. Zou natuurlijk mooi zijn, maar ik wil het eerst zien.
Ik denk niet dat veel mensen er op zitten de wachten om elk jaar een nieuwe Steam box te kopen... als Valve wil concurreren op de console markt dan zullen ze de box toch lang mee moeten laten gaan. Aan de ene kant gebeurt dat vanzelf omdat zo'n console in 1 keer een grote afzetmarkt biedt aan ontwikkelaars, dus die zullen er beter voor optimaliseren terwijl ze deze hardware anders al lang niet meer hadden ondersteund, maar aan de andere kant is daar ook wat overtuiging vanuit Valve voor nodig.

Het is sowieso goed nieuws voor iedereen, ook al koop je niet zo'n box, want het is nog altijd PC hardware op Linux dus de beter geoptimaliseerde code komt ook gewone PC spelers ten goede.
De meeste spellen van tegenwoordig draaien nog prima op grafische kaarten van 3 jaar geleden dus elk jaar is een beetje te overdreven. Ook denk ik als ze de "console" gaan maken van pc hardware je upgrades kan uitvoeren van alleen de gpu, want een cpu gaat zeker wel 5 tot 6 jaar mee.
Ook denk ik als ze de "console" gaan maken van pc hardware je upgrades kan uitvoeren van alleen de gpu, want een cpu gaat zeker wel 5 tot 6 jaar mee.
Het gebruik van PC=hardware hoeft niet te betekenen dat je onderdelen kunt upgraden. Een laptop bestaat ook uit PC hardware, net als een XBOX, maar geen van beide kun je over het algemeen upgraden.
Het lijkt me niet in eerste instantie waarschijnlijk dat er een verwijderbare GPU in zit, vooral ook als deze foto inderdaad van een prototype is dan zal dat wel niet zo zijn.
Is geen prototype maar eerder een eigen initiatief: http://www.bit-tech.net/h...uild-your-own-steam-box/1
Dat is geen foto van een prototype, en als het dat wel zou zijn, dat zou het er in mijn ogen juist op lijken dat je de GPU kunt vervangen. Ik zie namelijk niks anders dan een PC kast, die je ook nog eens heel makkelijk kunt open schroeven.
Dat heeft meer te maken met het feit dat de uitgevers van tegenwoordig liever een console hebben (vanwege piracy/compatibility etc) de PS3 en 360 zijn al 7 jaar oud. Als developers games uitbrengen voor een state of the art game pc, zouden ze no way kunnen uitbrengen op de huidige consoles. En op die manier zouden ze zichzelf in de vingers snijden. Er worden geen PC-exclusive games meer uitgebracht AFAIK, iig geen kaskrakers zoals CoD, Skyrim e.d.
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??
Omdat ze niet afhankelijk willen zijn van Windows natuurlijk, met Linux kunnen ze gewoon een eigen distro pakken en die naar wens aanpassen.
Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.
Ben ik het niet mee eens. De populariteit van Android schiet Ubuntu niets mee op bijvoorbeeld.
Android is dan ook een schil over Linux heen, deze "console" draait echt Linux en een "normale" ubuntu machine zal Steam en de spellen ook gewoon kunnen draaien. De Valve box heb je alleen nodig als je zelf geen moeite wil doen en liefst een kant en klare machine koopt.

Het is een interessante stap waarbij je ook nog eens kan redeneren dat de kleinere spellen die alleen op windows blijven vaak veel beter te draaien zijn met emulatie of in een virtual machine.

Overigens is Android dan wel weer instaat om op Tizen te draaien, een echtere Linux OS dat nu toch de kans krijgt dankzij Android.
Android is helemaal geen schil om linux heen. Android is, net als bijvoorbeeld Ubuntu, een linux gebasseerd OS. Ze maken beide gebruik van de Linux kernel maar alle userland tools verschillen zo heeft android een eigen display server, window manager, ...
Android is wel degelijk voor een groot deel een schil om een kale Linuxkernel heen, en wel in de vorm van een java-gebaseerde Dalvik virtuele machine. Dit is een van de reden waarom Android in direct vergelijk met de andere mobiele OSsen veelal meer energie verbruikt op de minder recente ARM hardware; die recentere hardware is namelijk verder geoptimaliseerd om de Android-overhead zo klein mogelijk te houden.
Dan is elk OS een schil om een kernel. Met een kernel alleen ben je niet veel. Android is gewoon een volwaardig OS, het is niet zo dat android gebasseerd is op een ander OS en er gewoon een beetje anders uit ziet.
Ben ik het niet mee eens. De populariteit van Android schiet Ubuntu niets mee op bijvoorbeeld.
Er is hier wel een groot verschil, android programma's zijn niet compatible met regulieren Ubuntu, De op Ubuntu gebazeerde distro die valve gaat gebruiken is dat in alle waarschijnlijkheid wel. Daarbij is gezien de linux beta van steam ook het grootste deel van de op desktops en laptops gebruikte linux distro's compatible met steam. Hierdoor is het alleen maar makkelijker om over te stappen. Overigens is ook de populariteit van andere distro's om hoog gegaan door de groei van ubuntu hoewel ze nog steeds klein zijn en dat is echt een betere pijler.
Op welk ander gratis, open besturingssysteem met goede support, naamsbekendheid en grote variatie aan games zou jij willen dat de Steam Box draait?

Het is geweldig dat Valve dit doet! Zo brengen ze meer games naar Linux toe door ten eerste source games te hebben geport, maar ook door de Steam Store aan te bieden op Linux. Ik kan hier geen slecht woord over kwijt en kan deze verandering alleen maar toejuichen. Hopelijk is 2013 een jaar dat beter in de boeken komt dan 2012. :)
Op welk ander gratis, open besturingssysteem met goede support, naamsbekendheid en grote variatie aan games zou jij willen dat de Steam Box draait?
Waarom moet het gratis en open source zijn? Als een betaalde closed source oplossing een betere oplossing bied lijkt me dat ook een goede keuze.
Support is geen issue, die zal Valve moeten bieden, naamsbekendheid hebben alle grote ossen wel, en op het gebied van games... daar komt Linux nog erg te kort.
Voor die hooguit paar tientjes meer koop ik dan wel een PS of XBOX, waar games voor zijn.
Als een betaalde closed source oplossing een betere oplossing bied lijkt me dat ook een goede keuze.
Had je iets anders in gedachten? Het uitgangspunt is dat het een alternatief voor Windows moet zijn (zie artikel). OSX gaat licentie technisch nooit lukken. Zelf een OS ontwikkelen gaat gewoon ver boven het budget van Valve. Verder zie ik eigenlijk weinig andere mogelijkheden.
Ik denk niet dat het zelf ontwikkelen van een OS ver boven het budget van Valve gaat, ik denk dat er gewoon weinig meerwaarde is. Door te kiezen voor Linux kiezen ze voor een platform dat zeer goed gedocumenteerd is, waarvoor al jaren bekende middleware bestaat (zoals OpenGL), en waar de meeste gamedevelopers al wel degelijk enige ervaring hebben (linux servers).
Nou dat zie je ook met OS X. Sinds Valve daar een Steam client voor heeft komen er steeds meer spellen voor, zelfs "grote namen" zoals Borderlands 2, The Witcher 2, Civilization V, The Walking Dead, Assassin's Creed 2. Overigens brengt Blizzard ook al sinds jaar en dag OS X versies van hun spellen uit. Tevens hebben zo'n beetje alle bekende kickstarter projecten beloofd zowel OS X als Linux ondersteuning te bieden.

[Reactie gewijzigd door piderman op 6 januari 2013 21:14]

En als er al een osx versie is betekent dat dat er al rekening gehouden is met andere os'en dan windows. Dat maakt de overstap naar linux relatief eenvoudig.
Zelfs een groot deel van het port-werk, de transitie naar OpenGL, is al gedaan voor de OSX versie en is dus portable naar het Linux platform.
Ze denken aan de toekomst.

Steeds meer games werken ook op Liniux en OSX. Mede doordat het meer gebruikt wordt en vooral het aandeel Apple steeds groter wordt.

Dus ik denk dat het aantal games voor Linux snel zal groeien. Valve rekend hier denk ik ook op.
Totdat Apple straks gewoon zegt dat alle software op osx via de Apple store moeten lopen... Dan is het dag Steam...
Als mac users dezelfde filosofie (eenvoud, just-works) hanteren bij het spelen van games zouden ze dit ook op een console doen aka steambox.
Dat gaat Apple dan dus niet doen lijkt mij ;)
voor mac osx gebruikers ja niet voor windows linux en toekomstige steambox gebruikers en daar zijn er vele meer van en ook veel meer content voor (steambox niet mee gerekend)

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 6 januari 2013 22:10]

Ik denk dat de belangrijkste afweging de prijs zal zijn geweest. Consoles kosten op dit moment ongeveer 250 euro. Ongeveer 80 euro voor Windows komt dan op meer dan een derde van je budget, en dit is gewoon te veel.
Dat argument snap ik maar wat voor PC kun je bouwen voor 250 euro? Microsoft en Sony hebben miljarden aan verlies op de hardware geaccepteerd omdat ze voor iedere console game geld vangen, dat gaat voor een Steam box toch wel even wat lastiger worden, lijkt mij want wie stapt er nou over van een PC naar een PConsole om dan ook nog meer geld aan de games uit te geven?

Xbox en Playstation hadden al naamsbekendheid en ook dat is een behoorlijk dure grap, Steam heeft alleen de PC gamers als markt, om dat naar de 'echte' console markt te brengen is duur en of Valve daar de lange adem voor heeft? Ik heb er een hard hoofd in.
AAA titels zijn goedkoper op PC dan op console, als je die op je console krijgt dan is er ineens wel een mogelijkheid om gamers weg te halen bij MS en Sony. En aangezien je op elke gamesverkoop nog een mooie winst neemt ...
Wow, ik snap echt niet dat dit op Linux gebaseerd wordt... Dan begin je toch met zo'n enorm klein aantal games??

Aan de andere kant, als ze veel gamemakers meekrijgen, dan is t wel weer een enorme opsteker voor Linux.
Dat tweede heb ik best vertrouwen in. Maar daarbij: hoeveel keuze zouden ze hebben?

iOS of Mac OSX? Vergeet het maar, Apple-exclusive. Daar krijgen ze echt geen licentie op. En al kregen ze dat wel, dat is ook niet echt een makkelijkere keuze dan Linux.

Windows? Microsoft heeft met de Xbox een stukje directe concurrentie. Dat is dus niet logisch. Gaat MS ook niet aan meewerken, dus daar krijgen ze ook geen licentie voor.

Enige opties die overblijven zijn zelf iets proprietary bakken, iets minder bekends (BSD bijvoorbeeld) of, en dat is dus de meest logische keuze, Linux.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 6 januari 2013 21:02]

BSD is licentietechnisch wel een veiligere keus. Je weet immers niet wat voor vreemde eisen in GPL4 gaan komen en met die "or later" constructie kan dat heel erg gevaarlijk zijn voor een bedrijf.
Niets zegt dat je moet volgen met GPL4. Als die er ooit komt en er staan dingen in die je niet aanstaan kan je bij de laatste huidige versie blijven. De linux kernel zit ook nog altijd op v2.
200 games in mijn Steam library, zou ze wel graag kunnen spelen op de Steambox. Hopelijk wordt het een upgradebare console, het zal toch een soort pctje zijn. :)
Linux gaming is relatief klein, maar is voorzien van vrij sterke bindingselementen van consumenten. Over het algemeen met een groot gehalte aan "tweakers".

Bekijk het zo: Valve wil volgende markten verkennen, heeft behoefte aan opbouw van ervaring en kennis, maar wil niet zichzelf verliezen voor doelstellingen bedrijf noch zichzelf kwijtraken in grote zakelijke gokken. Een linux steam box heeft een definitief potentiëel voor klantenkring, en binding, met lage drempel en kleine risico's.

Prima zakelijke verkenning om ervaring op te bouwen met hulp van gebruikersgroepen die ook je klanten zijn elders. Small footprint, low cost, high gain on data, high gain on exposure.

Zakelijk gezien de betere keuze voor ze, deze insteek. We moeten niet naar Valve kijken met de bril van het stereotype bedrijf in de gaming industrie. Valve doet het met stapjes, met blik op de horizon en onderweg pikken ze alles van interesse op en zoeken uit hoe het werkt en hoe het verkoopt.
Tja, ze kunnen het ook op BSD of Minix baseren vanwege de meer librale 3-clause-BSDv ipv het restrictieve GPL (Veroordeelde router-fabrikanten even niet meelezen ;) ). Maar om daar iets fatsoenlijks van te maken zal meer manuren kosten dan van Linux/Ubuntu iets moois van te maken.

Edit: Dit was eigenlijk een reactie op - peter -'s comment.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 6 januari 2013 22:42]

Je begrijpt dat ze geen console op Windows of OSX kunnen baseren? Had je ook zo gereageerd als de Playstation 4 van de Linux kernel gebruik maakt? Dat is namelijk 100% irrelevant.

1 jaar voordat de XBox 360 uit kwam lagen er toch ook nog geen games voor in de winkel, of wel?

Ze zullen wel een paar launch games hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 6 januari 2013 22:57]

Dat zegt Cristan toch ook, dat een Windows licentie te duur is? De PS4 maakt uiteraard weer gebruik van een proprietary OS van Sony.
Waarom niet? Games is het enigste wat mij weghoudt en waarom ik ook nog Windows 7 draai.

Dus dit kan mij weghalen van Windows en velen anderen. Dat is toch juist alleen maar positief?
Zinloos.
Alleen leuk voor controller spelletjes anders kun je net zo goed achter je PC gaan zitten. Tenzij je met je controller wilt spelen tegen mensen die een muis-toetsenbord gebruiken, in dat geval: veel geluk toegewenst.
daarnaast moet je nog steeds een dikke PC hebben voor spellen die niet op Steam uitkomen.
Zinloos?
die steambox is infeiten een pc dat maakt het juist beter
upgrade mogelijkheden andere OS installatie mogelijkhede (met bigpicture er naast)
en toch nog voor die gene die snel wille kunnen spelen het console gevoel geven
cd erin en spelen dat is in mijn ogen veel beter dan zon verouderde Console voor 7 jaar vast houden die totaal opslot zit met overpriced games

nee het idee is zeker niet zinloos.

en voor de meeste games heb je geen dikke pc nodig!

verder hebben een aantal game publicers al aan gegeven dat ze hun games naar linux gaan brengen waar onder EA games

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 januari 2013 00:05]

Tuurlijk is het niet zinloos, op de steambox kan valve een os laten draaien wat minder belastend is dan Windows. Daarnaast heb je 1 combinatie van hardware voorvoor je de spellen kunt optimaliseren en heb je dus veel minder fragmentatie dan in de pc markt waar je tig processor/Gpu/geheugen configuraties hebt. Als je een spel voor je steambox koopt dan weet je gewoon dat deze draait zonder dat je je eerst druk moet gaan maken om driver updates etc. of balen waarom het er bij je vrienden beter uitziet en je dus weer eens een onderdeel moet gaan upgraden.0

Daarnaast is het gewoon lekker om in je woonkamer al hangend op de bank achter je 40-50" tv te gamen.

En spellen die niet op steam uitkomen? Tjah daar kun je niets over zeggen als het apparaat een beetje aanslaat zullen de grote producenten daar echt wel games voor gaan maken, het is immers al lang duidelijk dat gamemakers meer heil zien in de console's dan in pc's. Er komen veel meer console only games uit dan andersom en de verkoopcijfers zijn bij consoles ook veel hoger. Niet meer dan logisch dat steam zich op deze manier dus op de console markt gaat richten.

De "pc" voor thuis is al een uitstervend apparaat, de toekomst wat gaming betreft is weggelegd voor smartphones, tablets en console/mediacenter apparaten.

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 7 januari 2013 00:23]

je kunt er helaas geen battlefield 4 op spelen vanwege origin
Tegen de tijd dat de spirituele opvolger van bf3 (dus de echte bf4) komt is ea hopelijk zo wijs om het ook op steam uit te laten komen
aangezien ze enorm wat cash binnen halen en origins ook nog is promoten zullen ze steam net zo snel weer skippen. Het heeft voor hun geen meerwaarde.
Daarnaast heb je 1 combinatie van hardware voorvoor je de spellen kunt optimaliseren en heb je dus veel minder fragmentatie dan in de pc markt waar je tig processor/Gpu/geheugen configuraties hebt.
Dit is niet relevant, want steam blijft ook gewoon op de normale desktop werken, met windows Mac en linux.

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 7 januari 2013 02:19]

Daarom kun je nogwel optimaliseren voor die console, zeker de games die Valve zelf uitbrengt, je ziet dit ook bij PS3 games als uncharted
Kan het nu ook zo zijn dat Valve Linux aanpast aan de games ipv de games aan Linux?

Of zijn die games echt zo erg Windows gebonden? :|
Ze zijn wel erg Windows gebonden ja. Meestal gebruiken ze DirectX, dat is een set met APIs om 3D en dergelijke. DirectX wordt door en voor Microsoft gemaakt.

Linux aanpassen zodat Windows games erop werken is zowat onbegonnen werk, er is een opensource project dat het probeert (en ze slagen er vrij goed in) genaamd Wine.
Games die geport worden naar Mac OS X gebruiken al een andere UI, Unix-like, en OpenGL, en x86-32 (soms zelfs native x86-64). Een port naar "Linux" is dan niet zo ingewikkeld meer. Ports voor consoles zijn meestal PPC, en mobile ports zijn meestal ARM. Dus de meeste games worden al ontwikkeld met portability in mind. Voor het Windowstijdperk was het noodnormaal dat games (en applicaties) geport werden naar diverse platformen. Alleen toen Microsoft Windows een monopoliepositie op de desktop had, was het voor een tijdje gebruikelijk alleen voor Windows te ontwikkelen, maar zelfs toen had je ook nog de consoles.

Bovendien is de "Windows desktop" on the way out. Niet vanwege "Linux" of Mac OS X. Vanwege goedkope mobiele apparaten. Het is gewoonweg steeds minder rendabel om alleen voor Windows te ontwikkelen. En dan komt er een tijd waar je liever ontwikkelt voor een open platform omdat je die tools (zaken zoals OpenGL, OpenAL, Qt, enz) op allerlei andere platformen eenvoudig kunt draaien. Mobiele apparaten zijn tegenwoordig krachtig genoeg om ports te draaien; het verschil tussen de tijd dat je een game op je desktop en later op een mobiel apparaat kunt draaien zal steeds meer verkleinen (en die mobiele apparaten en consoles draaien geen DirectX). Waarom dan niet meteen voor een touchscreen ontwikkelen, en die porten naar de console en desktop, ipv andersom? Dat gaan we meer zien.

Met andere woorden Linux als ontwikkelplatform is niet alleen een logische stap. Het is gewoonweg een compatibele basis. Voor applicaties werkt het prima. Waarom niet voor games? Ryan "Icculus" Gordon doet porten van games al jaren. Loki games ook. Maar toen was er nog geen games distributie platform zoals Steam, en de mobiele apparaten waren ook nog niet krachtig genoeg.

EDIT: Het lijkt er op dat Valve niet het enige grote bedrijf is dat Windows 8 als een catastrofe ziet. Blizzard gaat nu ook een game voor Linux uitbrengen in 2013.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 7 januari 2013 00:00]

Niet alleen Blizzard en Steam maar ook Electronic Arts heeft aangegeven voor linux te gaan ontwikkelen.
http://tweakers.net/nieuw...itbrengen-voor-linux.html

Ik denk dat er nog gouden tijden staan te wachten voor Linux.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 7 januari 2013 07:28]

OpenGL is een prima alternatief voor directx als je linux draait. Er wordt zelfs beweerd dat OpenGL sneller is dan directx bij bepaalde dingen.
OpenGL is met versie 4 zeker net zo snel, zo niet nog sneller dan DirectX. De reden dat de industrie op een gegeven moment voor DirectX heeft gekozen is door goede marketing van MS (naast een grote smeercampagne en business tripjes naar toffe orden voor managers van grote dev-studios) en het feit dat OpenGL nogal moeite had om niet meer geheel backwards compatible te zijn.

Maar nu steeds meer verschillende OS'sen gebruikt worden om te gamen is DirectX niet echt handig meer, aangezien bijna alles OpenGL gebruikt en alleen windows DirectX.
Erg Windows-gebonden inderdaad, door DirectX. De oplossing is dus om de games aan te passen zodat ze op OpenGL werken. Ze hebben zelf ook al te kennen gegeven hiermee bezig te zijn, in ieder geval voor hun eigen games. In de toekomst zullen ze waarschijnlijk kiezen tussen drie opties: enkel OpenGL gebruiken, dus ook op Windows; parallel ontwikkelen voor DirectX en OpenGL (wat mij behoorlijk duur lijkt, omdat je actief twee keer een (deel van een) grafische engine moet maken voor één spel) of een SDK die zelf eigen grafische libraries heeft gebruiken, en die zowel een DirectX versie kan maken als een OpenGL versie. Verschil tussen optie 2 en optie 3 is dus dat in optie 2 de verschillende versies met de hand worden gemaakt terwijl in optie 3 er een versie wordt gemaakt en uiteindelijk twee versies worden gegenereerd.
De vergelijking OGL en DX gaat natuurlijk wel mank zodra je voorbij alleen het grafische deel gaat en dat is een van de overwegingen van devs.
Alleen word DX vandaag bijna uitsluitend nog gebruikt voor het grafische deel. Voor audio, netwerk en gamepads worden vandaag al heel vaak alternatieven gebruikt waarbij je onder meer OpenAL vaak voorbij ziet komen.
Ik hoop alleen wel dat Valve voor elke verkochte box wat aan de FSF of aan Ubuntu doneert. Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat jij gratis dikke winst gaat maken op ander mensen hun harde werk. Natuurlijk is dat het risico van Opensource, maar het is wel netjes om wat centjes te doneren aan een Open source project als je er gebruik van maakt.
Ubuntu is nog gewoon een commercieel initiatief van zelfs al is het open source dus ik weet niet of de bedrijfskas van Canonical spekken echt een goed idee is. Helemaal gezien de recente kritiek over amazon integratie. Het zou veel beter zijn als ze aan linux zelf doneren of nog beter contribueren.
Overigens is dat contribueren al gebeurd, naar ik begrijp. Ze hebben de laatste tijd flink met Nvidia (en ik dach took met AMD) samen gewerkt om even een flinke inhaalslag te maken op het Linux-driver gebied. Dat ging dacht ik ook om verschillen tot 200% in prestatie. Een significante contributie, al is het niet direct aan Linux, maar wel aan diens hardware-support. Het werpt nu al vruchten af voor de community. Dit was wel meer om Steam on Linux in het algemeen en diens games zo goed mogelijk werkend te krijgen, maar ik eet mijn pet op als ze dit werk niet gaan hergebruiken voor de Steam Box.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 6 januari 2013 23:41]

valve kennende gaat dat ook wel gebeuren. Maar hoe raar het ook klinkt, Ik denk zelf dat de ps4 van Sony hier iets mee te maken heeft. Tis natuurlijk een klap in het gezicht van microsoft als dit zo is.

Maar Sony en Valve zijn ineens de afgelopen tijd hele hechte vriendjes geworden.
Leuk, kunnen we wel 50 van de 2000 games op Steam spelen :)
Het punt is dat een Steambox wat hardware betreft meer lijkt op een PC, en PC's op dit moment zijn veel krachtiger dan de huidige consoles, de Wii U (en de grote vraag is hoeveel vertrouwen Microsoft en Sony hebben in hun volgende consoles - die mogelijk iets krachtiger zijn als de Wii U), en dat het dus betekent dat het een interessant platform is. Bovendien zijn Steambox games makkelijker te porten naar een normale Linux distro, en Windows/Mac, wat dus betekent dat de PC uiteindelijk profiteert.
lijkt mij juist niet: als die steambox pc componenten bevat wordt die zeker weten veel te duur
Wat vind je veel te duur? Als de hardware een vaste configuratie wordt en Valve ontwikkelaars rechtstreeks toegang tot de hardware geeft (en waarom zouden ze dat niet doen), dan heeft het ding dezelfde voordelen als andere consoles, namelijk dat je veel efficienter te werk kunt gaan. Ze kunnen dus best een GPU er in stoppen die in de winkel 100 euro kost of zo en daarmee veel betere prestaties neerzetten dan dat ding in een PC had kunnen doen. Het zou me niks verbazen als ze voor een 300 euro of zo een hele leuke machine neer kunnen zetten.
Het nadeel gaat zijn dat het afwachten is in hoeverre andere uitgevers het gaan ondersteunen. Valve games zijn leuk en indy games zijn ook vermakelijk, maar als het daarbij blijft dan gaat niemand dat ding willen hebben. Als ze echter bij launch gelijk een mooie lineup kunnen hebben van grote namen dan roept dat vertrouwen op en kan het een stuk beter gaan.

edit @Blokker_1999: Daar heb je gelijk in, maar je zou wel bepaalde optimalisaties uit kunnen voeren waardoor de game op deze box beter draait dan op vergelijkbare generieke hardware waar die optimalisatie dan gewoon uit staat.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 7 januari 2013 10:14]

Er zal geen rechtstreekse toegang tot de hardware komen. Het is net de bedoeling om alles compatibel te houden met het huidige steam platform. Waarom denk je dat ze zo zwaar aan het testen zijn met steam op linux? Niet om achteraf alles weer overboord te gooien. Of waarom denk je dat andere uitgevers zoals EA en THQ ondertussen ook bezig zijn met Linux ondersteuning? Zij wisten al langer dat deze box er aan zat te komen.
dat valt wel mee. bij de launch van nieuwe consoles kosten ze zo'n 400 euro. voor 400 euro kan je een pc bouwen die veel krachtiger is. bovendien wordt de steambox waarschijnlijk massa geproduceert dus nog goedkoper.
Daarnaast zijn spellen vaak veel goedkoper dan console games, met prijzen tot ver onder de 5 euro.
Terechte reactie op dit moment, maar als Valve echt gaat voor een linux-based Steam box dan zou ik het niet eens zo gek vinden als toekomstige games daar op moeten gaan draaien als ze op Steam toegelaten willen worden. Daar gaat het natuurlijk ook eigenlijk om: nieuwe games. Je oude games ook kunnen spelen is leuk maar dan heb je tenslotte al een geschikte PC dus het is geen ramp als dat niet ook kan.
dan zou ik het niet eens zo gek vinden als toekomstige games daar op moeten gaan draaien als ze op Steam toegelaten willen worden
dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor Valve hun melkkoe Steam, dus dat zullen ze wel nooit doen
dat zou dan ook meteen de doodsteek zijn voor Valve hun melkkoe Steam, dus dat zullen ze wel nooit doen
Het zal inderdaad geen moeten worden maar áls die box populair wordt zou je als ontwikkelaar wel erg dom zijn als je er ook niet voor gaat ontwikkelen.
dat denk ik niet, als game ontwikkelaar heb je gewoon de source in handen ... dus kun je compilen tegen bijna elk device ... natuurlijk zul je tegen grenzen aanlopen, maar of dat nu de grensen van je target zijn, of de grenzen van de verwachtingen van een bedrijf als valve maakt dan wenig uit...

daarnaast maken veel bedrijven gebruik van bestaande engins en die moeten uiteindelijk dan zorgen voor een linux port, als ze alleen d3d gebruiken is dat idd een probleem, maar als er al openGL gebruikt wordt is porten een stuk eenvoudiger...

een doodsteek zou het dus zeker NIET meteen zijn. maar er zijn meer manieren om bedrijven er toe te bewegen jouw 'eisen' in te willigen. waaronder ook manieren om net te laten lijken alsof ze het zelf graag willen :P
Mind you dat er inmiddels al 67 games op weg zijn naar Steam for Linux, en die lijst groeit aardig snel.
Die lijst vind ik nou eigenlijk niet zo voor linux spreken, tenzij je heel erg van indy games houdt. Ik kan maar 1 of 2 grote namen op die lijst vinden (en dat zijn dan nog geen AAA titels)... En juist van Indy games heb ik persoonlijk op de PC wel een beetje genoeg, ik wil die liever op mijn tablet. Als ik een gameconsole koop dan wil ik daar grote namen op zien. Dit voelt een beetje als een een paar emulators releasen en dan zeggen dat je duizenden games beschikbaar hebt (niet helemaal hetzelfde, maar het gaat die kant op).
Van die 50 heb ik toch best met een redelijk aantal problemen (niet echt hard geprobeerd ze op te lossen). Overigens zullen er snel meer volgen zo zijn er ook nog wat indie games zonder linux versie op steam die wel een linux port hebben en zal left4dead 1 en 2 ook wel weer volgen. 2 hebben we al in een eerste preview gezien en 1 draait op precies de zelfde versie van de engine. Andere source games zullen ook wel snel volgen.

Dit betekend niet dat alles meteen een port krijgt maar het zal in ieder geval zal het een stuk meer worden.

Overigens zijn er maar 1844 games op steam.

[Reactie gewijzigd door qlum op 6 januari 2013 21:15]

Ja kan er vergif opnemen dat ze Half-Life 3 ea andere kaskrakers uit hun eigen stal eerst op deze box zullen brengen en pas een paar maanden later voor het W platform...
nu ga jij er wel van uit dat HL3 een zeer goed spel is...
HL2 is inmiddels van 2004 en Episode 2 van 2007
ik zeg niet dat ze het niet kunnen, maar de kans bestaat ook dat het wat tegenvalt (weet je nog, DNF, die ging ook superleuk zijn...)

ondanks dat sommigen Halo super vinden, heb ik nog steeds geen Xbox
zolang ik kan gamen op mijn pc (die ik toch al heb voor andere zaken), zie ik geen enkele meerwaarde in een apart stuk hardware
Maar HL zit op de source engine en die is continu in ontwikkeling geweest.
Ik zie die meerwaarde wel, vind het heerlijk om languit op de bank te liggen en te gamen via het scherm van mijn TV. Veel relaxter dan in de bureaustoel ;). Daarnaast weet ik met een console zeker dat games die ik koop ook werken; bij een PC zit je toch altijd nog even die spec sheet door te lezen.

De reden dat ze voor Ubuntu kiezen kan ik goed begrijpen; ze willen natuurlijk voor hun console geen windows licentie moeten betalen. Toch denk ik dat als ze hier een succes van willen maken ze wel eenvoudig een Windows installatie mogelijk moeten maken.

Zeker de eerste jaren zal de SteamBox nog niet groot zijn en zal Linux support niet standaard zijn voor nieuwe games, en als je users van de SteamBox de mogelijkheid geeft zelf Windows te installeren zijn toch alle games die iedereen al in z'n library heeft staan beschikbaar.

Ik vind het in ieder geval positief dat Valve de concurrentie met Sony en Microsoft aan durft te gaan.
dat gaat echt niet gebeuren, Valve is erg trouw aan hun pc gebruikers. die laten ze echt niet stikken voor die paar gebruikers die een Steam box hebben

Zullen ze ook wel in hun portemonnee voelen als ze zoveel mensen buitensluiten
Precies die onzin heeft er mede toe geleid dat ze een steambox zijn gaan ontwerpen.
Ik ben al zo lang aan het wachten op half life 3 dus die paar maanden kunnen er dan ook nog wel bij.
zullen we voor windows aangeschafte games op linux kunnen spelen of moet je het spel dan nogmaals aanschaffen?
Zoals tot nu toe met alles in Steam; als je de game hebt maakt het platform niet uit en kan je hem overal op spelen.

Waar ik benieuwd naar ben is of er mogelijkheden komen om Steam met Wine te combineren om zo toch een voorraadje windows games te kunnen spelen (compatibility issues daar gelaten). Zou toch een beetje extra push kunnen zijn omdat je game-aanbod er wel mee vergroot wordt.

[Reactie gewijzigd door Ryceck op 6 januari 2013 21:11]

Alles behalve bij Call of Duty: Black Ops, maar dat komt omdat Activision daarvan de uitgever is en ook erg eigenwijs is. Alle andere grotere uitgevers die voor mac een spel hebben uitgegeven hebben het op een steamplay (dus PC en Mac) release gedaan
GTA serie ook niet om de een of andere reden. Je kreeg de Mac versie er daar wel gratis bij, maar dan had je beide versies in je library staan.
Nee, en ik hoop van niet, wine is niet perfect en maakt game developers lui om niet native voor linux te ontwikkelen
zoals het nu is kun je elke game die je in steam hebt gekocht op elk beschikbaar os spelen zonder extra kosten.
Heb je halflife 2 gekocht voor windows kun je gewoon de mac versie ook draaien zonder extra kosten. Ik neem aan dat dat niet gaat veranderen.

[Reactie gewijzigd door kaaas op 6 januari 2013 21:12]

Zal misschien afhangen van de ontwikkelaar afhangen en van wat Valve voor deal heeft gemaakt met de ontwikkelaars die hun games op steam aanbieden. Maar valve kenende zal dit wel goed zitten.

Heb 3 gta games in me steam account staan die naar mac zijn geport. Niks voor hoeven doen. Zou heel goed kunnen dat ze dit dus ook voor linux gaan doen. Zou opzich wel goede reclame zijn als ze dit gratis aan zouden bieden.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 6 januari 2013 21:26]

Ik ben bang dat deze 'Steam-Box' niet gewoon een PC wordt met een merkje, zoals bijvoorbeeld AlienWare van Dell.

Als ik een PC heb en ik installeer hier Linux en Steam big-picture op, heb ik dan ook een SteamBox?
Ik verwacht dat als je soortgelijke hardware gebruikt als de echte box je al behoorlijk in de buurt zal komen. Zal me niets verbazen als het simpelweg een core i5 met een redelijk nieuw Nvidia kaartje is. Uiteraard blijft het tot verdere informatie komt allemaal speculatie, maar ik zat toch dit artikel al enkele maanden te verwachten. Vooral toen de geruchten over de Steam Box werden bevestigd, en de beta test van de Steam for Linux bekend was, was het toch een gevalletje 1+1. Nog beter als je specifiek aan de distro van Valve kan komen (ze zullen vrij zeker de broncode moeten vrijgeven vanwege de licenties op Linux, zelfs als ze niet hun eigen distro vrijgeven).

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 6 januari 2013 23:26]

Dat is het hele idee achter een console: standaard hardware/software blackbox waar iedere game altijd op werkt. Dan heb je nog een SDK ed. nodig, een distributieplatform, en dan heb je het wel zo'n beetje gehad. Een Xbox of Playstation is niet veel anders dan dat.

Dit soort toepassingen (icm optie voor "high end gaming") zijn echter de afgelopen jaren steeds populairder geworden omdat de grafische kaartjes (e.a. hardware) steeds krachtiger en kleiner zijn geworden. Daardoor is zelfs een telefoon tegenwoordig geschikt om op te gamen, compleet in 3D.

Je hebt gelijk dat een PC met Linux (of Windows) dat ook kan, maar een PC is steeds minder noodzakelijk, ook dankzij de cloud. Je surft en mailed op je tablet. Waar heb je nog een PC voor nodig? Gaming? Niet nodig, een tablet en telefoon kan zelfs gaming. Je wilt de zwaardere spellen? Dan koop je gewoon een console en je bent klaar. Valve kan dat niet op OS X baseren, en wil het niet op Windows 8 baseren (te lage marges en teveel controle bij Microsoft).
Als ik een PC heb en ik installeer hier Linux en Steam big-picture op, heb ik dan ook een SteamBox?
Ja. wel aansluiten op je tv dan :)
Beter nog, naast Valve kunnen andere PC boeren zelf hun eigen steambox bouwen.

Dan krijg je net zoiets als Android, een open systeem wat door iedereen gebruikt kan worden, en Steam shop vergelijkbaar met google play

[Reactie gewijzigd door Trinitronic op 7 januari 2013 02:03]

En toen was er nog een cosole bij.. Zal Sony, Microsoft, Nintendo of alle 3 hierop gaan inleveren? De pc blijft zoals die is waarschijnlijk omdat ik me niet kan voorstellen dat er mensen zijn die een pc hebben voor puur en alleen gamen.
Zie ook mijn reactie onder die van pinobot.

Steeds minder mensen, en zeker buiten de "tweakers" groep, hebben een vaste pc. En het aantal vaste pc's zal alleen maar afnemen. Smartphones en tablets hebben de dagelijkse taken van de pc overgenomen, daarnaast heeft men eventueel nog een laptop in de kast liggen voor wat serieuzer werk maar zijn in de meeste gevallen geen echte gamingapparaten.

Bijna elk gezin heeft wel een Wii staan en wie wat serieuzer wil gamen heeft wel een Xbox of PlayStation.

Ik zie op langere termijn echt weinig toekomst voor de pc gaming markt, de verkoop cijfers zijn al niet zo denderend, in de toekomst zal de Windows gaming markt worden zoals nu de OSX gaming markt is.

[Reactie gewijzigd door Chaoss op 7 januari 2013 08:41]

Komt ook vooral door het illegaal downloaden dat op pc nog steeds veel gemakkelijker is dan op consoles.
Dat ben ik helemaal met je eens... in zekere zin heeft het pc-gaming publiek zichzelf de afgrond in geholpenn. Ik zie dit in mijn omgeving ook de mensen die anti-console zijn en roepen dat shooters etc alleen goed zijn op de PC zijn ook de mensen die hoofdzakelijk illegale software draaien en maar sporadisch een game kopen.

Dan nog zijn console-gamers veel trouwer als je kijkt anar de xbox 360 die is al jaren gemakkelijk en betaalbaar te kraken zonder veel nadelige gevolgen maar toch heeft dit geen invloed op de verkoopcijfers.
Heel mijn vriendengroep en ik hebben een pc waar meerendeels mee wor gegamed :-) bijv black ops 2 far cry arma dayz diablo 3 en nee voor 500-600 euro kan je pc kopen die far cry degelijk draait op high settings! :-)
Waarom is windows 8 eigenlijk een ramp voor de pc markt?
Games draaien er niet minder of is omdat windows een te gesloten markt word, door hun eigen winkel te introduceren?
Dat zei men van de Xbox ook; dat rare Microsoft zou zich nooit met Sega of Sony kunnen meten...
Het is geen ramp, valve voelt zich heer en meester op het gebied van PC gaming omdat ze een goed successvol digitaal platform hebben gecreeerd. Echter realiseren ze zich met windows 8 dat ze eigenlijk weinig voorstellen als microsoft de deur dicht gooit. Gaben kreeg eigenlijk een bericht van microsoft dat ze eigenlijk weinig voorstellen en verren van de controle hebben over de PC segment.

Gaben kan niks anders doen dan boe boe windows 8 te staan roepen en zo veel mogelijk mensen op te roepen om hier niet naar over te stappen. Echter zal het microsoft een worst wezen wat gaben en valve doen/zeggen. Aangezien ze de westerse game market al in hun zak hebben met de xbox family en de pc segment voor de overige bevolking met hun windows.

Voor microsoft is valve niks meer dan een zoveelste digitale shop die net wat meer success heeft.

Aangezien gaben nu inziet dat hun grootste melkkoe steam wankel begint te staan, en merkt dat microsoft totaal geen rekening met valve houdt en zelfs wil gaan concurren ook op dit segment moet hij dus een andere inrichting in slaan. En de logisch richting is dat of naar apple buigen ( wat nog steeds veelste weinig bevolking heeft om ook maar rendable te zijn, laat staan dat dit volk nog erger is dan microsoft ) of naar linux te buigen waar ze zelf controle over uit kunnen oefenen.

Aangezien vrijwel geen ontwikkelaar interesse heeft in het creeeren van MAC support, zal het met linux wat ook nog is verschillende versies heeft ( laten we het niet hebben over de triest slechte driver support er nog is bij ) zal linux dus ook totaal niet interesant zijn om te supporten voor ze. ( helemaal niet als je bedenkt dat de windows segment al een tricky segment is voor ze ).

De enige optie dat gaben heeft en zich realiseert is dat ze wel moeten beugen voor microsoft omdat dit de enigste OS is die stabiel + goed veel support heeft en verruit de grootste markt segment pakt. Echter ziet gaben nog steeds in dat ze weinig tot niks in te brengen hebben als ze vast blijven zitten onder microsoft.

Dus bedacht gaben een ander plannetje om een steambox te maken waar steam centraal staat en dus uiteindelijk hun weg tot los breking van microsoft zal zijn. Ze zullen steam op microsoft wel blijven ondersteunen maar hebben liever hun hoofd melkkoe op een eigen box zitten die ze zelf kunnen controleren. Mocht er dan wat drastisch gebeuren op microsoft windows dan staan ze tenminste veilig.

Echter wat gaben niet snapt is, dat developers totaal geen interesse hebben in de box. En hoogst waarschijnlijk geen rekening met hun PC ports zullen gaan houden. Waardoor de box al een stuk minder waarde voor een gebruiker zal hebben.

Echter kan valve dit oplossen door echt goed kwaliteit spelletjes af te leveren die alleen maar op de steambox te spelen zijn. Je kan hierbij dus denken aan spellen die van hun zelf afkomen zoals half life 3, portal 3 etc.

Echter de vraag is dan meer of valve zich kan permiteren om de spellen alleen maar op het platform te laten verschijnen. aangezien je rekening moet houden met verschrikkelijk hoge prijzen voor ontwikkelingen van zulke spellen. Natuurlijk kunnen ze het spel later porten naar andere platformen ( een jaar later ). Echter zullen mensen dan van de console afzien en gewoon afwachten tot het spel op hun platform verschijnt? En laten we eerlijk zijn hoe populair zal half life 3 uberhaupt zijn bij mensen? het tweede deel is 9 jaar oud, het eerste deel 15 jaar oud. Ik denk niet dat het veel impact heeft bij de gemiddelde ( huidige ) gamer.

Kan gaben ontwikkelaars laten buigen voor ze, om linux support in te bouwen in hun spelletjes en als argument gebruiken "anders geen steam plek op de pc voor jou".
Ik denk dat dit dan het begin van het einde van steam inluid. Ontwikkelaars zullen sneller overstappen naar een ander digitaal platform. En met de komst van origin en vele andere die het ook echt goed doen. Zit gaben gewoon op een slechte plek.

Al met al het is een last resort manier van gaben om zijn bedrijf een stabiele toekomst te geven, echter denk ik dat het meer een hopeloze poging is.

De steambox zal waarschijnlijk launcheren, echter zal het niet lang op de markt zijn als het de markt uberhaupt al haalt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True